tisztításon
kívül nem igényel vízhasználatot, de városi környezetben sokkal
fontosabb, hogy nem tartozik hozzá helyi károsanyag-kibocsátás.
Az elektromobilitás és a kémény nélküli települések léte ma már
műszaki realitás.
Az energiatermelés és -fogyasztás, valamint
az egészségmegőrzés közötti szoros kapcsolatra érdemes volna
jobban koncentrálni az energiapolitika stratégiai tervezésénél.
Nemcsak a megtérülő költségvetési források, hanem az emberi
életminőség és biztonság védelme érdekében is.
A decentralizált, helyi szintű kis
energiatermelés egyben lehetőség a közösségi élményre, erősíti a
társadalmi kohéziót, és együttműködésre ösztönözhet. A
napenergiás rendszerek fejlesztése és fenntartása, legyen szó
akár népi „sörkollektorról” vagy akár csak kis részben
napelemmel táplált elektromos kerékpárról, alkalmas a közösségi
élményteremtésre.
Összességében tehát a klímaváltozás elleni
vállalások teljesítése közben egyéb pozitív hatásokkal és
integrációs kihívásokkal lehet és kell számolni. Ezek a hatások
modellezhetők és optimalizálhatók.
A 2010-ben készített NEHCST (Nemzeti Megújuló
Energiahasznosítás Cselekvési Terv) analitikus elemzéseken és
numerikus optimalizációs módszertanon alapult. A
HUNRES-módszertan a doktori munkám részeként és a PYLON Kft.
megbízásából közös munkával született, amelynek során
lehetőségem volt a technológiai szintekre lebontott célok
környezetvédelmi, társadalmi és gazdasági optimalizálási
eljárását kidolgozni és a gyakorlatban tesztelni. A módszer az
eredeti alkalmazáson túl alkalmas lehet akár nemzetközi szinten,
akár helyi szintű lehetőségek közötti célportfóliók rögzítésére.
A következőkben a módszer alapjait szemléltetem.
Az értékelés alapja a piacképes
megújulóenergia-technológiák főbb energetikai, gazdasági és
társadalmi jellemzőinek feltérképezése és sorba rendezése. A
kiindulást alapvetően három különböző szempont szerinti rangsor
felállítása jelenti:
Az előállított megújulóenergia-alapú végső
energia teljes fajlagos költsége alapján képzett rangsorolás. A
technológiák költségének értékelése a Bécsi Egyetem által
vezetett és az Európai Bizottság Kutatási Főigazgatósága (DG
Research) által támogatott konzorcium által kifejlesztett
GREEN-X módszer szerint történt. A módszer leírása és kapcsolódó
tanulmányai a GREEN-X honlapján érhetők el (URL1).
A kedvező társadalmi hatások (főként helyi
munkahelyteremtés, a jövedelem régióban tartása, nemzeti
hozzáadott érték) eltérőek, így a technológiák társadalmi
szempontból is rangsorolhatók.
Az eltérő mértékű környezetvédelmi hatások
(üvegházgáz [ÜHG]-emisszió, vízhasználat stb.) értékelése
alapján újabb egy szempontú rangsor készíthető.
A célértékek ismeretében a három rangsorból
három extrém technológiai portfólióváltozat állítható elő,
amelyek a legkisebb költséggel előállított energia, a
legkedvezőbb társadalmi hatások, illetve a legjobb
környezetvédelmi hatások alapján az analitikusan meghatározott
legjobb technológiák halmazát tartalmazzák.
Az NEHCST kialakítása során 2010-ben
harmincnyolc féle megújuló energiát hasznosító technológia
részletes szakértői értékelésére került sor (Unk, 2010).
Napelem-hasznosítással kapcsolatosan három–három kategóriát
alakítottak ki a hálózathoz integrált rendszerek esetében (20
kWp alatti, jellemzően épületeken létrehozott rendszerek, 20
kWp-1 MWp közötti rendszerek és az 1 MWp fölötti rendszerek),
illetve az autonóm rendszerek (kis teljesítményű igény, önellátó
háztartások, illetve gazdálkodási igényeket is kielégítő szél–PV
hibrid rendszer).
A technológiákra lebontott javasolt optimumok
meghatározásához a három extrém változat numerikus
kombinációjával generált cselekvési tervek kerültek kidolgozásra
és eredményindikátorok szerinti súlyozott értékelésre. A
változatok kombinálásához öt bemeneti paraméter változtatására
volt szükség.
A kombinációk eredménye olyan mátrix formában
írható fel, amelynek minden egyes eleme egy-egy technológiához
rendelt célértéket jelöl. A kidolgozott módszer előnye, hogy a
kombinációt meghatározó paraméterek mint inputindikátorok szabad
változtatásával numerikus módszerrel nagyszámú optimalizált
eredménymátrix képezhető. A célszerűen megválasztott
eredményindikátorok alapján a változatok értékelhetők és
rangsorolhatók. Az NEHCST megalapozásához a bemutatott numerikus
kombinációval a célérték teljesítésére alkalmas különböző
cselekvési tervek nyolcvannégy változata készült el. A
változatok értékelésénél az eredményindikátorok a következők
voltak:
• Összes támogatás igény 2011 és 2020 között;
• Üzemeltetési támogatást biztosító éves
pénzügyi költségvetési keret várható állománya 2020-ban;
• Munkahelyteremtés 2011 és 2020 között;
• ÜHG-megtakarítás 2011 és 2020 között.
Az értékelésükhöz minden változat esetében
így rendelkezésre állt az egyes technológiákra lebontott
célérték (teljesítmény, energiatermelés, illetve darabszám
mennyiségekben), valamint a megvalósításuk esetére modellezett
eredményindikátorok. Az optimális javasolható változások
kiválasztására így hasonló matematikai módszert követtem, mint
amely egy közbeszerzési pályázat ajánlatainak értékelése esetén
elfogadott:
• Kizáró, nem megfelelési kritériumok
rögzítése az eredményindikátorok esetében;
• Az eredményindikátorok súlyozásával a
minimumfeltételeket teljesítő változatok rangsorolása.

2. ábra • Pontozás szemléltetése,
ha a legalacsonyabb érték a legkedvezőbb
A minimumfeltételeket az NEHCST
megalkotásánál a modellezett beruházási költségigény legmagasabb
elfogadható értéke és a várhatóan teremthető munkahelyek
legalacsonyabb száma jelentette, valamint a megújuló alapú
villamosenergia-termelés esetén az elvárt legalacsonyabb és a
megengedett legmagasabb értékre is előírásra került kizáró
kritérium. A 84 változatból 38 teljesítette a feltételeket. Ez
utóbbiakra a pontozás módszertanát a 2. ábra szemlélteti.
Az ábrának megfelelően a legalacsonyabb érték 100 pont, a
legmagasabb 1 pont. Köztes értékek esetén a pontszám az ábra
szerint kijelölt egyenesre illeszkedik:

A munkahelyteremtés és az ÜHG-kibocsátás-csökkentési indikátorok
esetében a 100 pont viszont a legmagasabb érték eléréséért járt,
míg a legalacsonyabb értékért 1 pont járt. A köztes érték ebben
az esetben is a kijelölt egyenesre illeszkedik:

A pontozás eredményeként a kizáró feltételeknek megfelelő
cselekvési tervekhez mind a négy eredményindikátorhoz értékelési
pontszám rendelhető. Az optimum megállapításához az egyes
eredményindikátorok fontosságának mérlegelésével a döntési
súlyszámok megadásával lehet meghatározni a peremfeltételeket. A
kutatás eredményeképpen kidolgozott módszertan szerint az
optimumkeresés paraméterei a következők:
• A keresés célértéke, azaz annak eldöntése,
hogy milyen mértékű energiatermelésre szükséges az optimális
technológiai mixet előállítani.
• Döntés arról, milyen támogatástípusok
vállalhatók az egyes technológiacsoportok esetén.
• Kizáró minimumfeltételek meghatározása.
• Az értékelendő eredményindikátorok
meghatározása és ezek döntésben meghozott fontossága (súlyozás).
Fenti döntések mellett szükséges az egyes
megújulóenergia-technológiák azonosítása, majd a potenciálok és
a műszaki, gazdasági, társadalmi, környezetvédelmi jellemzők
szakértői feltérképezése. Fentiek megléte esetén a kidolgozott
numerikus optimumkeresési eljárás jól alkalmazható. Az NEHCST
esetében így 2010-ben a döntési javaslatként felterjesztett
legjobb öt változatból egyet fogadtak el.
Összességében a prioritások meghatározása a
döntéshozók feladata. A prioritásokhoz illeszkedő és választási
lehetőségeket is felkínáló javaslatok kidolgozása viszont a
szakértőké, ami objektív módon is biztosítható.
A társadalmi és a környezetvédelmi hatások
figyelembevétele a költségvetési hatások mellett természetesen
csak lehetőség. Azonban ha nem számolunk, és célzottan nem
fókuszálunk a kapcsolódó lehetőségekre, akkor a klímavédelmi
vállalások teljesítése öncélúvá válhat. Öncélú fejlődés esetén
pedig arra a kérdésre, hogy miért is szükséges motiválni,
segíteni a napenergia hasznosítását, hamis válaszok,
részigazságok születhetnek. Például megszokásból? Mert ezt várja
az EU, erre ad pénzt? EU-kötelezettségeket kell teljesíteni?
Etikus? Valójában az energiapiaci árakban el nem ismert komplex
hatásait tekintve létező és akár matematikailag is igazolható
nemzeti érdekek miatt.
Kulcsszavak: napenergia, cselekvési terv, fenntarthatóság,
optimalizálás, externáliák
IRODALOM
Áder János köztársasági elnök
beszéde a Közös otthonunk a teremtett világ című konferencián az
Országházban, 2015. 09. 29. •
WEBCÍM
Bella Szabolcs - Németh Ákos – Nagy
Zoltán – Major György (2006): Napenergia, mint megújuló
energiaforrás - magyarországi lehetőségek. In: Dobi Ildikó
(szerk.): Magyarországi szél és napenergia kutatás eredményei.
Budapest: Országos Meteorológiai Szolgálat, 127-134. •
WEBCÍM
Farkas István (2003): Napenergia a
mezőgazdaságban. Budapest: Mezőgazda Kiadó
International Energy Agency (2014):
World Energy Outlook 2014. Paris: OECD/IEA •
WEBCÍM
International Energy Agency (2015):
Energy and Climate Change 2015. Paris: OECD/IEA •
WEBCÍM
Magyarország megújuló energia
hasznosítási cselekvési terve 2010–2020. •
WEBCÍM
Szabó Zsolt (2016): A megújuló
energia termelés Magyarországon. A megújuló
villamosenergia-támogatási rendszer (METÁR) jövőbeni keretei
Magyarországon konferencia, Budapest, 2016. június 9.
Unk Jánosné (szerk.) (2010):
Magyarország 2020-as megújuló energiahasznosítási
kötelezettségvállalásának teljesítési ütemterv javaslata. C
kötet. Műszaki-gazdaságossági megújuló energiaforrás potenciál
vizsgálata. A Megújuló Energia Hasznosítási Cselekvési Tervvel
(NCST) kapcsolatos MEKH háttértanulmányok. •
WEBCÍM
|