átláthatatlan volt”, de a felsoroláshoz az ESS-t is
hozzátehetjük (Hallonsten, 2014) – Magyarország mindegyikben
érdekelt tudományos (esetenként kormányzati) oldalról. Az S3-hoz
kapcsolódó stratégiai dokumentum elfogadása, illetve az időközben
lezárult újabb kutatási infrastruktúra felmérés egyidejű elkészülte
szerencsés időpontban zajlott le: az ESFRI Roadmap frissítéséhez
kapcsolódóan 2015 tavaszán az ESFRI-projektekhez történő hazai
csatlakozási javaslatok megítélésében kulcsszerepe volt a stratégiai
dokumentumnak. 2015 őszén elindult egy újabb felmérés, amely
azonosítani kívánta a hazai intézmények pontos körét az egyes
külföldi infrastruktúrákhoz való csatlakozás vonatkozásában. Az
intézmények részletes adatlapjain a tudományos kiválóság mellett
lényeges új szempontként jelent meg a korábban szinte nem vizsgált
kutatói utánpótlás kérdése, illetve az egyes külföldi
infrastruktúrákba történő természetbeni beszállítások lehetősége is.
Természetszerűen a tagdíj kérdése is lényeges, főképp, mivel a
nemzetközi trendek is azt mutatják, hogy a jelenlegi külföldi
infrastruktúra-részvétel finanszírozási rendszere általában véve nem
fenntartható. A jövőre nézve e téren kétfajta út tűnik járhatónak.
Egyrészről, a kisebb részesedésű országok által létrehozott,
konzorciális alapon történő tagdíjfizetés (például az ESRF-tagdíjat
hosszú ideig az ún. CentralSync konzorcium tagjaként fizettük
Csehországgal és Szlovákiával közösen) másrészről a kutatási
infrastruktúrákba történő természetbeni beszállítások arányának
növelése. Ez utóbbi garantálja a szakpolitikai oldal számára
egyrészt a nemzeti gazdaság high-tech K+F-termékeinek,
szolgáltatásainak piacát, valamint a tagdíj egy része, ha
áttételesen is, de végül nemzeti oldalon jelenik meg. A
természetbeni beszállítás nyilvánvalóan a még építési fázisban lévő
nagy infrastruktúráknál működhet, míg a tagdíjfizetés a már működő,
Magyarország számára fontos infrastruktúrák esetében meghatározó.
A 2015 őszén lezajlott felmérésre beérkezett
külföldi infrastruktúra-csatlakozási javaslatokat a Nemzeti Kutatási
Infrastruktúra Bizottság három kategóriába sorolta: élő
természettudományok, élettelen természettudományok, társadalom- és
humántudományok. A csatlakozási javaslatok összeállításánál az ESFRI
Roadmaphez való illeszkedés kulcsszerepet játszik, így azok az
infrastruktúrák, melyek a Roadmapen, akár mint Landmark, akár mint
Projekt szerepelnek, előnyt élveznek az értékelésnél. A bizottság
javaslata alapján történő döntést követően az NKFI Hivatal megteszi
a szükséges intézkedéseket ahhoz, hogy a kiválasztott kutatási
infrastruktúrákkal kormányzati oldalról is megtörténjen az
egyeztetés a csatlakozásról, valamint ezzel egyidejűleg gondoskodik
a döntések társadalmi kommunikációjáról is, hiszen a tudományos
eredmények, részvételek megismertetése a széles közönséggel
kulcsfontosságú. E téren érdemes Magyarországnak is olyan tudatos
kommunikációt folytatnia, amilyet például az European Spallation
Source (ESS) esetében a svédek, akiknél ez döntő szerepet játszott a
projekt társadalmi elismertségében (Agrell, 2012).
A csatlakozási tárgyalások kulcselemét fogja
képezni az épülő infrastruktúrák esetében a természetbeni
beszállítás lehetősége – amelyre jó példaként az említett
ESS-beszállítások (URL1) kiemelkedő hazai részvétele szolgál –
elsősorban a hazai vállalkozások számára. A meglévő
infrastruktúrákhoz történő csatlakozásnál ezen túl egyrészt a
konzorciális csatlakozás lehetőségei kerülnek feltérképezésre,
illetve a természetbeni beszállítás FTE-ben történő finanszírozása,
ahol ez lehetséges. Az új belépések a jövőben, ahol csak lehetőség
van, olyan formában valósulnak meg, hogy a külföldi kutatási
infrastruktúra-részvétel bizonyos időközönként – tervezetten négy
vagy ötévente – felülvizsgálatra kerül és amennyiben Magyarország
számára a részvétel valamely oknál (akár tudományos, akár pénzügyi)
fogva nem kedvező, a kilépés lehetőségét biztosítani kell a külföldi
infrastruktúrából. A tárgyalások egyik fontos eleme, hogy az
esetleges kilépés ne járjon indokolatlanul nagy járulékos
veszteséggel – jelenleg több olyan infrastruktúrában is részt
veszünk, amelyekből a kilépés csak elméletileg lehetséges, olyan
jelentős veszteséggel járna anyagi és tudománydiplomáciai oldalról.
A csatlakozási javaslatok értékelésének egyik
kiemelt szempontja a tudományos teljesítmény mérése mellett a
kutatói utánpótlás meglétének vizsgálata. A belépés mérlegelésénél
ez az adat kulcsszerepet játszik, hiszen a csatlakozásra javasolt
infrastruktúrák mindegyike tudományos vonatkozásban kellően magas
szintű ahhoz, hogy Magyarország belépése indokolt legyen, mégis
tisztában kell lennünk azzal, hogy melyek ezek közül azok, amelyhez
több kutatót tud hozzáférni, ezáltal a tagdíjat jobban kihasználni.
Azokról az infrastruktúrákról sem kell ettől függetlenül
„lemondani”, amelyek kormányzati szinten jelenleg nem kerülnek
támogatásra – itt megoldás lehet az egyedi kutatói pályázat, vagy
más, alternatív finanszírozás, ami az igényeket anyagilag is jobban
fedi, mint az általában jelentősebb összegű és erős
elkötelezettséget jelentő tagdíj.
A csatlakozásokra vonatkozó döntés után lehetővé
válik, hogy elkészüljön a Magyar Nemzeti Útiterv is. A roadmapen
várhatóan két típusú infrastruktúrát érdemes majd szerepeltetni. Az
egyik kategóriát azok alkotják, amelyek a külföldi
infrastruktúrákban való részvétel miatt fontosak, akár mint egy
hálózat tagjai, akár mint a külföldi infrastruktúra használatához
szükséges hazai infrastruktúrák. Az ESFRI Roadmap és az ahhoz
kapcsolódó hazai kapcsolódásokra vonatkozó döntés erősen
determinálja a roadmapen szereplő infrastruktúrák jó részét –
Magyarország az európai kutatási térség részét alkotja, így
egyértelmű, hogy elsősorban európai infrastruktúrákban kell
gondolkodnunk. A másik kategóriába azokat érdemes sorolni, amelyek
valamilyen nemzeti jelleggel rendelkeznek, és máshol nem elérhetőek,
és ezzel együtt magyar vonatkozásban fontosak (pl. adatbankok). Az
útiterven szereplő majdani infrastruktúrák száma (a külföldi
roadmapek tapasztalatait is figyelembe véve) legfeljebb
huszonöt–harminc darab lehet, melyeket szintén folyamatosan felül
kell vizsgálni a külföldi infrastruktúra-részvételekkel összhangban
is.
A külföldi infrastruktúra-részvételekhez és a
Magyar Nemzeti Útitervhez kapcsolódó felmérés és értékelés
tervezetten kétévente történne meg. Ehhez az útiterv megjelenésével
együtt ki kell alakítani egy transzparens szempontrendszert,
amelyben a tudományos hatások mellett megjelennek olyan szempontok
is, mint az innovációs vagy a társadalomra, gazdaságra gyakorolt
hatások. Ez utóbbi két szempont újfajta kihívások elé állítja az
útiterven majdan szereplő infrastruktúrákat számos szempontból,
melyekre érdemes röviden kitérni. A korábban világszerte elterjedt
nézet, hogy a kutatási infrastruktúrákra költött ráfordítások
eredményét nem igazán vizsgálták, mostanra megváltozott, ami az
ESFRI Roadmapre is közvetlen hatást gyakorolt. A társadalom számára
fontos bemutatni, hogyan hasznosulnak a kutatási eredmények, még
akkor is, ha egyes tudományterületeken ez a hasznosulás adott
esetben akár tizenöt-húsz évbe is telhet (Eagar, 1995). Minden
kutatási infrastruktúrához kötődő újabb keletű dokumentum lényeges
szempontként említi az ipari kapcsolatokat és a társadalmi hatást,
éppen a társadalmi igényekre reagálva – igaz, hogy ezek mértékét
vagy meglétét az esetek többségében tényadatokkal nem lehet
alátámasztani. A mérhetőség iránti igény, annak azonosítása, hogy
adott ráfordítás milyen hasznot hoz (ezalatt nemcsak gazdasági,
hanem tudományos, társadalmi hasznot is értve) egyre erősödik.
A helyzeten egy olyan értékelési rendszer
bevezetése változtathat, amely megfelelő adatszolgáltatásokon
alapulva lehetővé teszi annak a kölcsönösen előnyös állapotnak az
elérését, amelyben a szakpolitika és a kutatói közösség is világosan
látja, hogy akár a külföldi infrastruktúrában való részvétel, akár a
hazai infrastruktúra teljesítménye hogyan alakul. A kutatási
infrastruktúrák területén több kezdeményezés indult arra, hogy
miként lehet azokat értékelni, ugyanakkor ezek még meglehetősen
kezdeti fázisban vannak (Horlings et al., 2012). Az értékeléshez
kapcsolódó indikátorok Magyarországon tervezetten a fentebb is
említett tudományos-gazdasági-társadalmi hatás mentén kerülnek
kialakításra. Ehhez olyan, jelenleg rendelkezésre nem álló adatokra
lesz szükség, mint például a külső vállalkozásokkal közös projektek
értéke, résztvevőinek száma, az infrastruktúrát használó kutatók
száma, fokozatot szerzettek száma, vagy akár a sajtómegjelenések
száma. Nyilvánvaló, hogy nem minden típusú infrastruktúra
„piacosítható”, így a tudományterületenkénti megkülönböztetés az
értékelésnél elengedhetetlen, amelynek szintén szükséges kialakítani
a módszertanát.
A Magyar Nemzeti Útiterv, csakúgy, mint európai
párja, az ESFRI Roadmap, nem egy, a tudományos közösség számára
készülő „lista” tehát, hanem egy olyan élő dokumentum, amely az
értékelési rendszer működtetésén keresztül követi a hazai kutatói
igényeket. Ezzel egyidejűleg, ahol lehetséges, a gazdasági és
társadalmi szempontokat is megjeleníti akár a természetbeni
beszállításokon, akár a kommunikáción keresztül – ez utóbbi abban is
jelentős segítséget nyújthat, hogy felkeltse a tudományos pálya
iráni érdeklődést, ami szintén nem utolsó szempont. A kutatási
infrastruktúrákra olyan egységekként kell tekinteni, amelyek szerves
részei a hazai és az európai innovációs rendszernek, egyfajta
„hálóként” szolgálnak a rendszer különböző szereplőinek, legyenek
azok kutatók, diákok, vállalkozások. A fenti folyamat eredményeként
eljuthatunk oda, hogy e téren nemcsak felzárkózunk, hanem utat is
mutathatunk Európának.
Kulcsszavak: Kutatási infrastruktúra, ESFRI Roadmap, NEKIFUT,
Magyar Nemzeti Útiterv, S3
IRODALOM
Agrell, Wilhelm (2012): Framing Prospects
and Risk in the Public Promotion of ESS Scandinavia. Science and
Public Policy. 39, 429–438. doi: 10.1093/scipol/scs045
Eagar, Thomas W. (1995): Bringing New
Materials to Market.Technology Review. 98, 2, 42–49.
ESFRI Strategy Report on Research Infrastructures – ESFRI Roadmap
2016: •
WEBCÍM
Hallonsten, Olof – Heinze, Thomas (2012):
Institutional Persistence through Gradual Adaptation: Analysis of
National Laboratories in the USA and Germany. Science and Public
Policy. 39, 4, 450–463. doi: 10.1093/scipol/scs047
Hallonsten, Olof (2014): Unpreparedness
and Risk in Big Science Policy: Sweden and the European Spallation
Source. Science and Public Policy. 42, 3, 415–426.
doi: 10.1093/scipol/scu064 •
WEBCÍM
Horlings, Edwin – Gurney, T. – Somers, A.
(2012): The Societal Footprint of Big Science. Rathenau Instituut,
Den Haag
URL1:
http://nkfih.gov.hu/nemzetkozi-tevekenyseg/nemzetkozi-hirek/jelentos-magyar
WEBCÍM
A cikkben előforduló rövidítések
feloldása és rövid magyarázata
ERIC (European Research Infrastructure
Consortium): Több európai helyszínen elosztott erőforrással
rendelkező kutatási infrastruktúra működtetésére létrehozott jogi
személyiség.
„ESFRI Project” infrastruktúrák magyar
tagsággal vagy támogató részvétellel:
E-RIHS (European Research Infrastructure
for Heritage Science): a legmodernebb eszközök és szolgáltatások
hálózata kulturális és természeti örökségek vizsgálata,
dokumentálása és megőrzése céljából. Magyarországi múzeumok,
kutatóintézetek és anyagvizsgálati infrastruktúrák vesznek részt
benne.
ACTRIS (Aerosols, Clouds and Trace Gases
Research Infrastructure): földfelszíni adatgyűjtő állomások hálózata
a földi atmoszféra múltbéli, jelenlegi és jövőbeni viselkedésének
jobb megértése céljából.
DANUBIUS-RI (International Centre for
Advanced Studies on River-Sea Systems): Európa legnagyobb folyóinak
torkolatánál lévő állomásokból kialakított interdiszciplináris
kutatási és innovációs hálózat a folyó–tenger kölcsönhatás
vizsgálatára.
EPOS (European Plate Observing System): a
Föld szárazföldjeinek dinamikai viselkedését tanulmányozó nemzetközi
hálózat, amely részletesen tanulmányozza a földrengések,
vulkánkitörések, cunamik, egyéb tektonikai instabilitások
létrejöttét, dinamikai viselkedését.
ERINHA (European Research Infrastructure
on Highly Pathogenic Agents): az embereket megfertőző emberi és
állati mikroszkopikus kórokozók tulajdonságait, azok terjedését, a
fertőző betegségek közegészségügyi, társadalmi és gazdasági
következményeit vizsgáló és elemző infrastruktúra-hálózat.
EU-OPENSCREEN (European Infrastructure of
Open Screening Platforms for Chemical Biology): az emberi, állati és
növényi rendszerek sejtszintű befolyásolására alkalmas kémiai és
biológiai anyagok tulajdonságainak, hatásmechanizmusának vizsgálatát
európai szinten összehangoló hálózat.
EURO-BIOIMAGING (European Research
Infrastructure for Imaging Technologies in Biological and Biomedical
Sciences): a legmodernebb, molekuláris szintű képalkotó
infrastruktúrák hálózata, amely biológiai, orvosi, gyógyszerészeti
kutatások és fejlesztések összehangolt, magas szintű művelését teszi
lehetővé.
EST (European Solar Telescope,
Kanári-szigetek): a Nap alapvető folyamatainak, a naplégkör
dinamikájának és a helioszféra tulajdonságainak tanulmányozására
épülő 4 m-es teleszkóp.
„ESFRI Landmark” infrastruktúrák magyar
tagsággal vagy támogató részvétellel:
ELI (Extreme Light Infrastructure, Prága,
Szeged, Bukarest): a fény–anyag kölcsönhatást, valamint a
nagyteljesítményű, extrém rövid impulzusú lézerek anyagtudományi,
kémiai, biológiai és magfizikai alkalmazását tanulmányozó, elosztott
helyszínű kutatási infrastruktúra.
ESS ERIC (European Spallation Source,
Lund): a világ legintenzívebb neutronforrása, amely biológiai,
orvostudományi, fizikai, anyagtudományi, energia- és
környezetvédelmi, valamint kulturális örökségvédelmi vizsgálatok
elvégzését teszi lehetővé.
EU XFEL (European X-Ray Free-Electron
Laser Facility, Hamburg): az első szupravezető mágnesekkel működő
szabadelektron röntgenlézer, amely lehetővé teszi ultrarövid
röntgenimpulzusok biológiai, orvostudományi és anyagtudományi
alkalmazását kutatási és fejlesztési programokban.
Hi-Lumi LHC Upgrade (High-Lumonsity Large
Hadron Collider, Genf): A CERN legnagyobb gyorsítójának, a nagy
hadronütköztetőnek továbbfejlesztett változata, amely segítségével,
a megnövelt intenzitás és ütközési gyakoriság eredményeként,
huszonegy tagország 15 000 kutatója lesz képes új részecskék
felfedezésére.
LifeWatch: a biológiai sokféleség és
ökoszisztéma kutatását szolgáló elosztott helyszínű kutatási
hálózat, amely a tizenöt részt vevő ország adatgyűjtő pontjaiból,
vizsgáló állomásaiból, valamint az adatokat tároló és elemző
intézményekből és e-infrastruktúráikból áll.
ECRIN ERIC (European Clinical Research
Infrastructure Network): klinikai vizsgálatok eredményeit
tartalmazó, nemzeti adatbázisok összekötése és egységesítése
eredményeként létrejött európai szakértői adatbázis-hálózat, amely
növeli a betegségek felismerésének és a betegek ellátásának
sikerességét.
ESFRI (European Strategy Forum for
Research Infrastructures): Kutatási Infrastruktúrák Európai
Stratégiai Fóruma
ESRF-EBS Upgrade (European Synchrotron
Radiation Facility — Extremely Brilliant Source, Grenoble): az
anyagszerkezetet az atomi szinttől a nanométeres skáláig vizsgálni
képes nagyenergiás szinkrotron-sugárzást előállító gyorsító
továbbfejlesztett változata.
ILL 20/20 Upgrade (Institute Max von
Laue-Paul Langevin, Grenoble): a szilárdtestfizika, kémia, biológia,
magfizika és anyagtudomány területén folyó, nagy intenzitású
neutronforrást igénylő kutatásnak, K+F-tevékenységnek helyet adó,
nemzetközi együttműködés keretében működtetett kutatóreaktor.
ESS Social ERIC (European Social Survey):
a társadalmi magatartások és viselkedések tanulmányozására
létreho-zott nemzetközi együttműködés, amelyben a 24 tagország
kutatói összegyűjtik, elemzik és összehasonlítják a témakörbe eső
információkat, s kétévente egész Európára szóló elemzést jelentetnek
meg.
SHARE ERIC (Survey of Health, Ageing and
Retirement in Europe): húsz ország által létrehozott együttműködés,
amely az ötven éven felüli népesség öregedését, nyugdíjazását,
egészségi, szociológiai és gazdasági problémáit tanulmányozza a
tagországok által létrehozott és bővített, elektronikusan
összekötött adatbázisokra támaszkodva.
PRACE (Partnership for Advanced Computing
in Europe): a négy alapító tagország hozzájárulásából létrejött, hat
szuperszámítógépből álló páneurópai hálózat, amely erőforrást a
részt vevő államok kutatói kiválósági alapon vehetik igénybe nagy
erőforrásigényű tudományos és mérnöki feladataik megoldására.
LÁBJEGYZETEK
1 A rövidítések feloldása
és rövid magyarázata a cikk végén található.
<
2 Kormányzati delegáltak:
Jároli Erika (2005–2010), Marjay Márta (2011–2014), Szabó István
(2014–). A kormányzati delegált munkáját egy tudományos küldött is
segítette, akit az MTA jelölt ki Falus András (2005–2009) majd Lévai
Péter (2010–) személyében.
<
|