Számomra kétségtelennek tűnik, hogy az etikával
kapcsolatban föltehető legfontosabb kérdéseket idézi föl bennünk ez
a háromszavas cím. Hisz a nehezen összeegyeztethető alapértékek
sokfélesége, az erények mibenlétéről és összebékítésük lehetőségéről
alkotott szkeptikus nézetek uralma korunkban, együtt az etikai
nevelés – legalább egyik – notórius problémájával, hogy ti. miként
lehet valakit autonómiára, öntörvényű viselkedésre nevelni, vagyis
külső hatással idézni elő valamit őbenne, az etikai nevelést jó
esetben befogadni kész individuumban, igen súlyos kérdések. Rövid
reflexiómat e komplex kérdéskörre a harmadik problémával, a nevelés
kérdésével kezdem, mert ennek vizsgálatakor láthatóvá válnak a
keretfeltételek, amelyek közepette lehet válaszokat keresni arra a
kérdésre, hogy milyen etika nevelése várható el, milyen én az,
amely/aki etikai törvényadó tekintélyként léphet fel, s milyen
erényeket szeretnénk kialakítani az etikai nevelés révén.
Mindig lehetséges ugyan, hogy Arisztotelész – vagy
bármely régebbi vagy mai gondolkodó – téved, ám nagyon meggyőzően
érvelt a mellett, hogy nem mindenki, sőt ha utánaszámolunk
fejtegetéseiben, elég kevesen látogathatják az etikai előadásokat
azzal a reménnyel, hogy eljutnak ez előadások speciális céljához,
amely nem más, mint jóvá, erényessé lenni,2
nem pedig pusztán megtanulni, miről is van szó az etika nevű
tudományágban (Arisztotelész 1987, 7 sk., 9 sk. [1095a és b], 67
[1013a-b]). Arisztotelész a család, a jó törvényhozás szerepét emeli
ki, mint olyan tényezőket, amelyek megvetik a lélekben az erényes
habitus alapjait (Arisztotelész, 1987, 23 [1099b], 301 skk. [1179b
skk.]), hogy aztán a valóságos életbeli, az egészséges etikai
közvélekedés által irányított cselekvések s esetleg az etikai
előadások hallgatása kiteljesítse az etikai nevelődést. S habár a
reneszánsznak nevezett kortól kezdve másról se olvasunk, mint
Arisztotelész tévedéseiről, ebben nem hiszem, hogy tévedett.
Kétségtelennek tűnik, hogy maga a szervezett etikaoktatás ténye,
kiterjedése éppoly kevéssé garantálja, hogy erényes individuumok
kerüljenek ki az iskolákból, mint ahogyan az sem, ha az etikai
kérdéseket az osztályfőnöki órák anyagába építve vagy más módon,
irodalom-, történelem- vagy hasonló órák keretében vitatják meg a
diákok. Egyik módszer sem lehet garancia erre, ha az oktatás nem
olyan társadalmi közegben zajlik, amely nemcsak szólamokban, de
alapvető szerkezetében, s az ezekből kinövő, nekik megfelelő
tettekben is az erényes individualitás példáit mutatja fel, s így
jeleníti meg fő célként az erre épülő életmodellek kialakítását.
Márpedig e téren vészterhes változások mentek végbe
legalábbis az európai s európai típusú gondolkodásban a
reneszánsznak nevezett korszak óta (bár nagyon elégedettek a korábbi
korokkal sem lehetünk). Magam nem szűnő megdöbbenéssel gondolkodom
el újra és újra Leibniznek a 17. század végén írt sorairól,
melyekben kifejti, hiába ismertük meg Európában az igaz vallást, és
hiába fejlesztettük szinte tökélyre az elméleti tudományokat, ami az
átfogó értelemben vett helyes moralitást illeti, misszionáriusokat
kellene kérnünk Kínából, hogy megtanítsák nekünk, cserébe azért,
hogy mi a teoretikus tudományokat és a kereszténységet oktató
misszionáriusokat küldtünk hozzájuk.3
Kérdés persze, mennyi illúziónk lehet a korábbi korszakok morálja
tekintetében, miután elolvastuk Platónnál, hogy Periklész s más,
mára közmondásossá lett nagyságok korában Szókratész volt az
egyetlen igazi – vagyis igazán erényes – politikus Athénban (Platón,
1998, 141 [521d-e. ]).
De milyen változásokra gondolok pontosabban? Nem
szeretnék, nem is tudok kimerítő felsorolást adni, csak néhány,
szerintem fontos példára utalnék. Elsőként említeném a
machiavellizmusként ismeretessé vált jelenséget, amely végső soron
olyasmit jelent, mint hogy az „erényes”, illetve a „társadalom vagy
állam számára hasznos” elkülönül, vagy inkább kifejezetten
elkülöníttetik egymástól. Másként fogalmazva, ami talán még
rosszabb: az „erényes” visszavezetődik az „állam számára hasznosra”.
Az első esetben a cselekvő még legalább tisztában van vele, hogy
politikailag helyesnek tartott cselekedetének van etikai árnyoldala,
a másodikban már nincs.
Az etikumnak ez a felfüggesztése a társadalom, az
állam vagy valamilyen csoportosulás érdekeivel szemben tekinthető
úgy is, mint ami az etikum vallási értelmű felfüggesztésének
szekularizált változata. Ennek csírája talán a voluntarisztikus
istenfogalom előtérbe kerülésével ültetődött el a keresztény
gondolkodásban, s Kierkegaard, Dosztojevszkij közvetítésével tett
szert olyan meghatározó jelentőségre a 20. század során, hogy annak
nyomai Max Weber daimon-gondolatában vagy az ifjú Lukács Györgynek
az alapvető politikai döntéshez kapcsolódó „erkölcsi problémájában”,
esetleg C. Schmitt decizionizmusában – s persze mindezek kiterjedt
hatástörténetében – is fellelhetők.
Ugyancsak Machiavelli a kiindulópontja, de a 17.
századtól kezdve számos, különböző úton haladt az az elgondolás,
mely szerint az emberi cselekedeteket nem annak fényében kell
vizsgálni, ahogyan cselekedni kellene, hanem annak fényében, ahogyan
ténylegesen cselekszünk. A cselekedeteknek ez az önálló és önhordó
tudományos vizsgálat tárgyává válása azt implikálja, hogy az emberi
viselkedés a tudomány bármely más tárgyának viselkedéséhez hasonlóan
kerül elemzésre, s mint ahogyan egy óramű vagy a kis halat felfaló
nagy hal vizsgálata során nem tekintjük morális vétségnek vagy
erénynek, hogy késik vagy siet, vagy valamiért nem sikerül bekapnia,4
úgy az emberi cselekedetek elemzésekor is egyre inkább uralkodóvá
válik a magyarázat tudományos-technológiai, sőt akár a tudatos
manipulációt lehetővé vagy akár kézenfekvővé tevő eleme.
Magán az etikán belül is kialakult egy metaetikának
nevezett, nagy hatású irányzat, amely nem szubsztantív etikai
állítások megfogalmazását tűzi ki célul, hanem annak feltárását,
hogy mit teszünk, vagy mi történik velünk akkor, amikor morálisan
értékelő kijelentéseket teszünk, s milyen sajátos szabályai vannak
az erről szóló beszédnek – például éppenséggel, hogy lehetséges-e
átmenet a tényleges létezésről szóló leíró állítások és valamifajta
legyen szférájára orientálódó normatív állítások között (Orthmayr,
2007).
Valamilyen szinten mindehhez kötődik a jog – s
ezzel együtt a politikum – szférájának és az etikának a különválása.
Cicero törvényekről szóló munkájában még egyértelmű, hogy a tételes
jog az egész természetet morálisan is irányító észből származtatandó
(Cicero, 2008 [i. e. 53–51], 15 skk.) – habár illúzióink itt se
legyenek: Catullus nem véletlenül fogalmaz egy verssorban Ciceróról
szólva szándékoltan kétértelműen: lehet „mindenki közül legjobb
patrónus”-nak is fordítani, de „mindenki (értsd: bárki) legjobb
pártfogójá”-nak is: optimus omnium patronus.5
Itt is nyilvánvalóan tekervényes utak s útvesztők vezetnek el oda,
hogy a 20. század óta teljesen mindennapos tapasztalat és
egyszersmind köz- s magánszereplők által egyaránt nyíltan
felvállalható az olyan cselekvés, amely morálisan ugyan
nyilvánvalóan helytelen, de jogilag nem kifogásolható. Arról már nem
is szólva külön, mert túlságosan is eklatáns jellemzője korunknak,
hogy bizonyos határok felett az anyagi értelemben vett gazdagság
feljogosítja birtokosát arra, hogy a feudális értelemben vett udvari
nyilvánosság cselekvési szabályait érvényesítse, legyen szó akár
arról, ahogyan akart, sőt megrendezett látványossággal szegnek meg
bármely elemi etikai normát, akár arról, ahogyan a még az etikától
elválasztott jog által is szankcionált tettek megválthatóvá lettek a
puszta pénz révén, amely jelenséget a németben nagyon találóan a
freikaufen szóval nevezik meg – persze akár tovább is lehetne menni,
s meg lehetne alkotni a kevéssé rokonszenves, ám talán még találóbb
Geld macht frei szlogent is. S ha ez a freikaufen politikusokkal
esik meg, akkor ez az eset különösen jó alkalmat ad az egész etikai
és politikai berendezkedés álságos voltáról szóló vélelmek
kialakulására, hatékonyan elősegítve ezzel az alapértékek nyílt
elvetésére felszólító hatalmi csoportosulások sikerét. Ennek láttán
a gazdasági-politikai hatalomból kiszorultakban sokkal nagyobb
kísértés ébred arra, hogy a maguk kisebb-nagyobb köreiben ők is így
járjanak el, mintsem arra, hogy sziszifuszi módon fellépjenek e
struktúrák ellen.
Nem is szólva arról – hogy egy újabb strukturális
jegyet említsünk –, hogy egy ügyvédnek adott esetben szakmai
kötelessége meggyőző vagy annak tűnő érveket konstruálni akár
nyilvánvalóan bűnös védence mellett is felmentése vagy legalább a
büntetés enyhítése érdekében, s az ebben elért siker, minden
lelkiismeret-furdalás dacára, tisztán szakmailag tekintve éppúgy
sikernek minősül, mint az ártatlanul megvádoltak sikeres védelme.
Természetes, hogy egy orvosnak sincs joga morális alapon vonni meg a
gyógyító eljárást egy betegtől, vagy morális alapon választani két
hasonló betegségű páciens közül, ha csak egyikük kezelésére van
lehetőség.
Talán nem tévedek, ha külön is hangsúlyozok ebben
az összefüggésben egy nem felszíni, ám annál hatékonyabban működő
jelenséget. Azáltal, hogy a cselekedetek átfogó módon válnak
tudományos – vagy általánosabb értelemben: teoretikus – vizsgálódás
tárgyaivá, s tudományos értelemben lehet állítani bizonyos
tettekről, motívumaikról, ágenseikről patologikus voltukat, ezzel
kialakult a normálisnak és nem normálisnak, az egészségesnek és
betegnek olyan, etikán inneni, ellentétes értékpárja, amely
észrevétlenül igen széles körben vált használatossá, és amely
teljességgel elbizonytalanítja a morális megítélés alapértékeit, a
morális értelemben vett jót s rosszat, erényt és bűnt. Ezáltal
nagyon kényes, feszült viszony alakult ki etika, jog, politika és a
lelki egészséget és betegséget vizsgálni, meghatározni, illetve
adott esetben kezelni hivatott diszciplínák között.
Mindennél látványosabb fejlemény azonban
művészetnek és etikának a korábbiaknál jóval határozottabb
elkülönülése egymástól. Illúziók nélkül fogalmazva: a kalokagathia
eszménye kétségkívül csak az „apollói” művészetre volt igaz mindig
is. Ugyanakkor nem kétséges, hogy a művészet és etika viszonyáról
alkotott európai etikai elgondolásokat ez az eszmény uralta igen
sokáig,
|
|
miközben mára jobbára már csupán a lektűr
irodalomnak s más művészeti ágak hasonló produktumainak is csak
egy-egy szegmensében jelenik meg. Más szegmensekben pedig akár meg
is dicsőülhet a gonosz, az, ami morálisan elítélendő lenne, miközben
a hagyományos „magas művészet” részben szándékoltan számolja fel
önmagát – itt nem elemzendő okok miatt – a lektűrtípushoz való
hasonulás révén, részben alapvető programmá teszi a határok
átlépését, a tabuk ledöntését, amely, különösen a második
világháború nyomán és egyáltalán nem korlátozódva a művészetek
területére, mára már szinte kategorikus imperatívusszá válva motivál
és értékel tetteket, műveket.
Vagyis igencsak kérdéses, lehetséges-e erényes
személyiséggé nevelni az etikaórákon, amikor oly kevéssé
érvényesülnek az Arisztotelész említette keretfeltételek.
Az etikaoktatás másik komoly nehézsége az, amit a
címbeli többes számok jeleznek: többféle etika van, s az erények is
többfélék. Ez utóbbiakból, ismét Arisztotelész nyomán, klasszikusan
kettőt szokás megkülönböztetni, az erkölcsi és az intellektuális
erényt, s meglehetős zavarban szokás megállapítani, hogy mintha
Arisztotelésznek is kétségei lettek volna, vajon a társadalom
érdekeit a legfőbb jónak tekintő erkölcsi erény-e a legfőbb vagy az
intellektuális erény, azoknak a dolgoknak szemlélete, melyek másként
nem lehetnek. De ez utóbbi ismét csak a természetjogi gondolkodással
rokon, sőt azt megalapozó etikai álláspont, vagyis egy olyan
ésszerűség szemlélése, amely megegyezik a szemlélő emberben is
meglévő ésszerűséggel, s ez a ráismerés alapvető etikai érték
forrása. Manapság azonban az intellektuális erény nem annyira adott,
másként nem lehetséges tárgyak szemlélete, hiszen a tudományos
vizsgálódás tárgyai a legkevésbé sem a szemlélőtől független,
esszenciális adottságukkal tűnnek ki, hanem instrumentális
megkonstruáltságukkal, s másrészt a hozzájuk való eljutás vagy épp
megkonstruálásuk oly kevesek számára elérhető, hogy valamelyest
tágabb kör számára releváns etikai értékek aligha származtathatók
belőle. Ha valamilyen erény, kiválóság még ma is lehetséges a tudás
szférájában, akkor az a knowing-what helyett egy sajátos fajta
knowing-how lehet, a mindig megújuló technikai lehetőségek világában
való, ugyancsak meg-megújuló, az állandóságot nem vagy csak a
változásban ismerő beállítódás. Kérdés azonban, hogy miként épülhet
erre az igen sajátos fausti erényre etikai erény. Magában a
tudományos kutatásban ez persze valamilyen szinten megvalósulhat,
mint ahogyan Jan Patocka – Max Webert s Karl Poppert követve –
erőteljesen hangsúlyozta: az igazi tudományos személyiség erénye a
saját teljesítményével szembeni szüntelen kritikai attitűd, amely a
rögzített eredményekkel szemben a kutatás szakadatlanságára helyezi
a hangsúlyt (Patocka, 1999, 30 skk.). Kérdés azonban, hogy ez a
tudósi erény áttehető-e még magának a tudósnak is nem tudósi
életébe, ahol persze még további megkülönböztetés tehető a tudós
közéleti szerepvállalása és magánemberi mivolta között.
Úgy látom, nagyjából ezek a fejlemények alkotják
azokat a keretfeltételeket, amelyek között kényszerülünk a mai
korban valamilyen értéketikát kidolgozni s képviselni a felmerülő
etikai kérdések megválaszolásakor, illetve e feltételek között kell
a felnövekvő nemzedékeket erényes személyiséggé nevelni. Sine ira et
studio, voltaképp csak rögzíteni kívántam őket, hogy nyilvánvalóvá
váljék, innen nézve voltaképpen szerencsének is tarthatjuk, hogy
többféle értéket követő s többféle erényfogalmat előtérbe állító
etika állhat rendelkezésre az adott mozgástér kitöltésére.
Az etikák sokféleségét manapság három fő osztályra
szokás redukálni: a következményetika, a deontikus vagy
kötelességetika s az erényetika hármasára. A liberális
demokráciákban ma konszenzuálisnak tekinthető az a nézet, hogy az
állam mint törvényhozó közvetlenül nem tűzi ki célul polgárainak
valamilyen meghatározott erényre nevelését. Ennek megfelelően a
törvényhozói munka etikai háttereként olyan grémiumok szolgálnak,
amelyek nem valamifajta megkérdőjelezhetetlen etikai igazság
megtalálását és képviseletét tűzik ki célul, mint inkább a vitában
álló felek közötti legalább minimális konszenzus kimunkálását a
tekintetben, hogy a szóban forgó alternatívák közül melyik járul
hozzá legnagyobb mértékben a társadalom legnagyobb részének legalább
jobban, ha nem is jól-létéhez. Az olyan helyzetekben viszont,
amelyekben individuális személy áll szemben individuális személlyel,
aki ráadásul többnyire kiszolgáltatott helyzetben van, a
következményetika helyett inkább a jellem megfelelő
kidolgozottságára építő erényetika szerepének erősítését várjuk el,
azzal együtt, hogy Kant óta az erény fogalma nemritkán beépül a
kötelességetika rendszerébe. Nehéz lenne például eldönteni, hogy
amikor egy színházi előadás alatt, amelynek során amúgy sokféle
módon vonják be a nézőtéren ülőket a „játékba”, a tér egyik sarkából
orvosért kiáltanak, s a másik sarkából az orvos odaindul, vajon
jellemének ereje vagy kötelességtudata készteti erre. A magam
részéről azt gondolom, ennek a fajta erényes beállítódásnak
mindenképp nagy súlyt kell adni, még akkor is, ha – mint például épp
az orvoslásban – az erényetikai megközelítés, mint ezt hangsúlyozni
szokás (például Kovács, 2004, 194., 200.), kevésbé alkalmas teljesen
új etikai problémák megoldására a maga múltbeli precedensekre
orientálódó, kazuisztikus hátterével, s még akkor is, ha Tartuffe úr
házában vagy az aszketikus (ál-)erényre épülő diktatúrákban vissza
lehet élni az erény nevével. De az emberi dolgok körében amúgy is
kontraproduktív a mindent a legapróbb részletekig teljességgel
szabályozni kívánó mentalitás. Akkor is így van ez, ha a szabad
akarat elgondolását követő metafizikus szól belőlünk, de akkor is,
ha a neurobiológus, mondván, hogy „az embereknek van némi
szabadságuk arra, hogy olyan cselekedeteket vigyenek végbe és
szándékoljanak, amelyek a biológia és a kultúra látszólagos
nyomatéka ellen szólnak. Vannak olyan kifinomult teljesítmények,
amelyek abból fakadnak, hogy elvetjük, amit a biológia vagy a
kultúra rákényszerít az emberekre. Ezek a teljesítmények a létezés
egy új szintjét állítják, amelyben az emberek új tárgyakat képesek
előállítani és új életmódokat képesek kidolgozni.” (Damasio, 1996,
177.) Arisztotelésznek abban is igaza lehet, hogy a különböző
tudományterületeken a bizonyosság eltérő fokára lehet eljutni: az
etikában nem követelhető meg a matematikai szigorúságú okfejtés
(Arisztotelész, 1987, 6 sk. [1094b]).
Ami pedig, lezárásképpen, az etikai nevelés
kiindulópontként említett nehézségét, mondhatni antinómiáját illeti,
hogy kérdésesnek látszik az autonómiára nevelés külső, heteronóm
eszközökkel, úgy gondolom, akkor is követhetjük Max Schelert
(Scheler, 1979 [1913], 853–870.), ha nem osztjuk metafizikai-vallási
előfeltevéseit: a sikeres etikai nevelést nem lehet a puszta észre
hatni próbáló tankönyvi szövegektől várni. El kell ismerni, kivált a
globálisra irányuló figyelem korszakában, hogy van, de legalábbis
kell legyen a felelősségvállalás összemberi szolidaritása, s az
ebből fakadó példaadó és példakövető cselekvés nem szüntetheti meg
az emberi szempontból lehetséges és releváns etikai autonómiát. A
tantermi etika- – és filozófia-, mivel e két diszciplína
összetartozik – órákon ehhez a felismeréshez igazodó gyakorlatokat,
dialógus- és cselekvési szituációkat érdemes létrehozni, elemezni,
az általános oktatási célokat a mindig adott kisebb közösség saját
problémáinak szemszögéből érdemes konkretizálni – Rortyval szólva: a
képzeletre hatni (Rorty, 1994 [1989], 216 skk.). De ne legyen semmi
illúziónk, összességében ez is csak igen keveset tud nyomni a
latban, ha a társadalom működését a bevezetőben említett,
mindenfajta etikai gondolkodást háttérbe szorító viselkedésmintákat
generáló alapszerkezetek uralják.
Kulcsszavak: érték; erény; nevelés; machiavellizmus; jog,
politika, és etika viszonya
IRODALOM
Arisztotelész (1987): Nikomakhoszi etika,
Európa, Bp.
Boros Gábor – Takó Ferenc (2014): A kínai
kapcsolat a 17. század természetes teológiájában. In: Kelemen János
(szerk.): Normák, cselekvés, társadalom: Orthmayr Imre hatvanadik
születésnapjára. ELTE Eötvös, Budapest, 17–28.
Cicero (2008 [i. e. 53–51]): A törvények,
Debreceni Egyetem Állam- és Jogtudományi Kara, Gondolat, Bp.
Damasio, Antonio (1996): Descartes
tévedése. Aduprint, Budapest
Descartes (1992 [1637]): Értekezés a
módszerről, Ikon, Budapest
Kovács József (2004): Bioetika, orvosi
etika. In: Fekete László (szerk.): Kortárs etika. Nemzeti
Tankönyvkiadó, Budapest, 186–213.
Orthmayr Imre (2007): 20. századi
angolszász etika. In: Boros Gábor (szerk.): Filozófia. Akadémiai,
Budapest, 1192–1218.
Patocka, Jan (1999): A tudományos
lelkiismeret elve. In: Patocka, Jan: A jelenkor értelme. Kalligram,
Pozsony, 30–36.
Platón (1998): Gorgiasz. Atlantisz,
Budapest
Rorty, Richard (1994/1989): Esetlegesség,
irónia és szolidaritás. Jelenkor, Pécs
Scheler, Max (1979 [1913]): A formalizmus
az etikában és a materiális értéketika. Gondolat, Budapest
Spinoza (2002 [1670]): Teológiai-politikai
tanulmány, Osiris, Budapest
LÁBJEGYZETEK
1 Annak az előadásnak a
szövege, amely a Filozófiai és Történettudományok Osztálya által
szervezett, A tudás értéke és az érték tudása című tudományos ülésen
hangzott el, 2015. május 14-én.
<
2 „Tehát az erény
kérdésében sem elég, hogy az erényt megismerjük, hanem arra kell
törekednünk, hogy a magunkévá is tegyük és alkalmazzuk, vagy pedig
más úton-módon próbáljunk jóvá lenni.” (Arisztotelész, 1987, 300
[1179b])
<
3 Lásd részletesebben:
Boros –Takó, 2014, különösen 22.
<
4 Az óraművel kapcsolatban
lásd például Descartes, 1992/1637, 60., illetve Spinoza 2002/1670,
297. skk.
<
5 Disertissime Romuli
nepotum, / quot sunt quotque fuere, Marce Tulli, / quotque post
aliis erunt in annis, / gratias tibi maximas Catullus / agit
pessimus omnium poeta, / tanto pessimus omnium poeta, / quanto tu
optimus omnium patronus. (URL1)
<
|
|