Milyen hatással lehetnek az asztronauták
agyműködésére az űrutazás körülményei? Vajon képesek-e ugyanarra a
szellemi teljesítményre, amire a Földön? A kérdés már csak azért is
választ érdemel, mert az űrhajósoknak egész küldetésük során
bonyolult és napról napra változó feladatokkal kell megbirkózniuk.
Reakcióik gyorsaságán és azon, hogy váratlan helyzetekre is
megoldást találjanak, nem csak a rájuk bízott kísérletek sorsa
múlik, előfordulhat, hogy saját maguk és társaik biztonsága, akár
élete a tét.
Azt, hogy az űrhajósok hogyan oldják meg
mindennapos feladataikat, repülésirányítók hada figyeli, de ahhoz,
hogy pontos és ellenőrizhető információhoz jussunk, kíséretekre van
szükség. A reakciókészséget és agyműködést vizsgáló kísérletek
szinte egyidősek az űrhajózással, de alapkérdésekre nem kapunk
egyértelmű választ. Az adatok gyakran ellentmondóak, ráadásul a
legtöbb adat rövid időtartamú, 10–14 napos küldetésekből származik,
így az adaptáció korai szakaszának problémáiról informál ugyan, de
nem tudjuk meg, hogy hosszabb távon létrejöhet-e tökéletesebb
alkalmazkodás (Kanas – Manzey, 2008).
Az űrutazás alkalmával végzett pszichológiai és
idegtudományi kísérletek lehetősége korlátozott. A rendelkezésre
álló anyagi- és időkeretben elsőbbséget élveznek azok a biológiai
problémák, amik köztudottan egészségkárosodáshoz vezethetnek, mint a
csontritkulás, izomsorvadás vagy a keringési változások mechanizmusa
és a megelőző módszerek tesztelése. Alternatívaként felmerül a
különböző földi – analóg helyzetekben végzett – kísérletezés
(részletesebben lásd: Balázs et al., 2014).
Az űrutazás egyes hatásait létrehozni képes analóg
helyzetek mellett felmerül a nagy magasságokban bekövetkező
oxigénhiánnyal való párhuzam is, annak ellenére, hogy az űrállomás
légköre azonos a földivel. Korábban, a Magyar Űrkutatási Iroda
támogatásával, kutatócsoportunk is számos kísérletet folytatott
oxigénhiányban. Kutatásainak egyik fontos eredménye, hogy több
kísérletben is reprodukáltuk az agyi elektromos aktivitás egy
jellegzetes változását. Ez a változás a feladat szempontjából
irreleváns, oda nem tartozó „újdonságinger” megjelenése által
kiváltott agyi elektromos válasz (eseményhez kötött potenciál – EKP)
csökkenése (Balázs et al., 2000).
Más kutatásokban igazolták, hogy ennek a sajátos
válasznak a keletkezésében kulcsszerepet játszanak az agy elülső
részén található területek (prefrontális kéreg és elülső cinguláris
kéreg). Ugyanezek a területek felelősek számos ún.
kontrollfunkcióért, mint például a figyelem irányítása, párhuzamos
feladatok közötti megosztás vagy a hibák detektálása. Egy másik
kontrollfunkció a feladattal kapcsolatos konfliktushelyzetek
kezelése, például amikor egy leírt szó esetében a betűk színét kell
megneveznünk, de a válaszadást megnehezíti, hogy maga a leírt szó
egy másik szín neve. Egy kísérletben sikerült is igazolnunk, hogy a
Stroop-hatásként ismert reakciólassulás valóban megnő oxigénhiányban
(Balázs et al., 2005). Ezek az eredmények jól illeszkednek más
kutatócsoportok adatainak sorába, amelyek azt bizonyítják, hogy
olyan szuboptimális helyzetekben, mint például a fáradtság vagy
kialvatlanság is ugyanezek a funkciók romlanak.
Az űrhajósok köztudottan rosszul alszanak, és
folytonos figyelmet, mentális erőfeszítést igénylő munkát végeznek
szigorú rend szerint. A súlytalansághoz való alkalmazkodás kényszere
további terhet ró az agyműködésre. A gravitációs inger megszűntével
át kell hangolni számos, az észlelésben és mozgásszervezésben
szerepet játszó idegi kapcsolatot. Gondoljunk például arra, hogy egy
tárgy megragadáshoz és mozdításhoz szükséges izomerő a végtagok és a
tárgy súlyától és tömegétől függ. Az ehhez szükséges bonyolult agyi
komputáció tudatunktól függetlenül, automatikusan zajlik, csak akkor
veszünk róla tudomást, ha nem működik tökéletesen, mint például az
űrutazás korai szakaszában, amikor az asztronauták gyakran túl nagy
mozgásokat végeznek, kezük túllendül az elérni kívánt tárgyon. A
visszatérés után újra kezdődik az ügyetlenkedés, amíg a
súlytalansághoz szokott agy ismét megtanulja, hogy a végtagoknak és
tárgyaknak súlyuk is van (erről lásd Chris Hadfield űrhajós magyarul
is megjelent önéletrajzi könyvét: Hadfield, 2014).
A NeuroSpat-kísérlet
Úgy gondoltuk tehát, hogy a megfeszített munka és az adaptáció által
okozott agyi terhelés és az alvászavarok együttesen a fent említett
prefrontális rendszerek csökkent működéséhez vezethetnek, legalábbis
az űrutazás korai szakaszában.
2006-ban váratlanul megnyílt a lehetőség, hogy ezt
a feltételezést közvetlenül a Nemzetközi Űrállomáson (ISS) dolgozó
űrhajósokon teszteljük, a lehetőséget egy, az EU által
finanszírozott ESA-program, a SURE teremtette meg. A program
keretében olyan kutatók is pályázhattak az ISS-en végzendő
kísérletekre, akik egyébként erre nem lettek volna jogosultak, mert
nem ESA-tagországban dolgoznak.
A Prefrontális funkciók és téri tájékozódás
(PreSpat) című kísérlettervben a hipoxiás vizsgálataink során a
prefrontális funkciók indikátoraként már jól vizsgázott
újdonságingereket olyan feladatokba kombináltuk, amelyek a téri
tájékozódás alapjait tesztelték. Az irányok észlelésében az agy
három fontos információforrásra támaszkodik. Először is a látványra
támaszkodunk. Megszoktuk, hogy a környezetben látható objektumok
(falak, fák, víztükör) kijelölik a függőleges és vízszintes
irányokat. A Földön a belső fülben található egyensúlyszerv és
testünk súlya következtében a bőr és az ízületek receptorait érő
ingerek is megmondják, merre van a felfelé és lefelé.
Súlytalanságban azonban megszűnik ezeknek a receptoroknak a
kulcsingere, így azt feltételeztük, hogy a földi körülményekhez
képest a vizuális irányjelzők szerepe felértékelődik, vagyis ha egy
irányészlelési feladatot ilyen irányjelzők hiányában kell
megoldanunk, akkor a teljesítmény rosszabb lesz, mint amikor
valamilyen viszonyítási keret is rendelkezésre áll.
A PreSpat koncepciója tetszett a bírálóknak és így
az ESA elfogadta megvalósításra azzal, hogy azt egy másik, korábbi
pályázaton nyertes idegtudományi kísérlettel közös protokollban kell
végrehajtani. A „társbérlő” Guy Cheron belga agykutató csoportjának
a Neurocog-2 nevű kísérlete volt. A névből is sejthető, hogy ők egy
korábbi kísérletre építettek. Az időkorlátok miatt mindkét tervből
faragni kellett. Olyan feladatot is kreáltunk, amibe mindkét
tervezetből került valamilyen hipotézis. A közös protokoll, a
NeuroSpat, véglegesítésén majd két évig dolgoztunk együtt. Sokat
segített, hogy a másik teamnek már volt tapasztalata arról, hogyan
lehet boldogulni az ISS és az ESA által megszabott
követelményrendszerben.
Módszerek
Hosszas előkészületek után végül 2009-ben megtörténtek az első éles
mérések. 2009 és 2013 között öt asztronauta vett részt a
vizsgálatban. Kísérletünkben elektroenkefalográffal (EEG) vizsgáltuk
az űrhajósok agyi aktivitását, és a viselkedéses adatokat
(reakcióidő, hibázás) is rögzítettük két feladatban.
Az űrhajósok a felkészítést követően összesen
kilenc alkalommal hajtották végre a feladatot. A kísérletet három
alkalommal ismételték meg a Földön a repülést megelőzően, két
alkalommal a Nemzetközi Űrállomáson a hat hónapos űrutazás alatt, és
négy alkalommal újra a Földön, a visszatérés után. (Fontos volt,
hogy jól begyakorolják a feladatot a repülés előtt, a tanulási
hatást is minimalizálni akartuk, így szükséges volt a repülés előtti
három mérés.) A mérések időzítését nagy alapossággal alakítottuk ki.
Az indulás utáni 6–12. napokban volt az első mérés az űrben, a
következő pedig a 45–60. napokon. A Földet érés után volt két korai
mérés, majd két hét múlva két későbbi mérés. A korai méréseknél még
nem adaptálódtak a személyek az új helyzethez, míg a késői
mérésekről azt feltételeztük, hogy már sikeresen lezajlott az
alkalmazkodás.
A kutatócsoportunk tagjai személyesen vettek részt
a földi adatgyűjtésben. Az űrbéli méréseket, amelyeket a Columbus
laboratórium Európai Fiziológia Moduljának (European Physiology
Module-EPM) 128 csatornás EEG-készüléke tett lehetővé (MEEMM –
Multi-Electrode Electroencephalogram Mapping Module), pedig a
toulouse-i irányítóközpontból követhettük nyomon. Az űrhajósok
időbeosztása eléggé szoros, így 120 percnél többet nagyon ritkán
tudtak a kísérletünkre fordítani a Földön. Ebből 75 perc volt a
feladat végrehajtása, a többi időt az elektródasapka felhelyezésére,
illetve a feladat végén a leszerelésére fordítottuk.
Az űrállomáson a kísérlet ettől kicsit több idő
ráfordítását igényelte a személyektől, ami annak is köszönhető volt,
hogy míg a Földön egy minimum háromtagú csapat vezette a kísérletet,
és készítette elő a megfelelő feltételeket a kísérlethez, addig az
űrben mindent a vizsgálati személyünk és egyik társa végzett. A társ
feladata volt felhelyezni és megfelelő működésre bírni az
elektródasapkát és a sapkán kívüli elektródákat. Az űrhajósok a
Földön tanulták meg ezt a folyamatot. Bár nagyon kevés időt kaptak
ennek elsajátítására, gond nélkül oldották meg a feladatot az
űrállomáson. Néha technikai okok miatt előfordult csúszás a Földön
és az űrben is, ilyenkor az űrhajósok készségesen vállalták aznapi
feladataik csúszását, illetve a szabadidejüket is rááldozták.
Kísérleteinkben egy laptop monitorján mutattuk be a
feladatot, amelyre egy alagútszerű szerkezet volt szerelve, aminek
az volt a célja, hogy kizárja a külső ingereket, amelyek
referenciaként szolgálnak ahhoz, hogy mi a vízszintes és mi a
függőleges. Ilyen külső inger lehet a Földön a falak helyzete, a
monitor széle vagy az asztal körvonala (1. kép).
|
|

1. kép • NeuroSpat-kísérlet a Nemzetközi
Űrállomáson. A laptop monitorjára
a külső ingereket kizáró alagút van szerelve.
Az első feladatban két vonal követte egymást, és a
személyeknek el kellett dönteniük, hogy a két vonal párhuzamos-e
vagy sem. Voltak olyan nem párhuzamos vonalpárok, amelyek között
csak kicsi különbség volt, így ezekről viszonylag nehéz volt döntést
hozni, míg voltak könnyen eldönthető, nagyon különböző vonalpárok
is. A másik feladatban a személyek először egy számot láttak 1-től
12-ig. Ezt követte egy pont, amiről azt kellett eldönteniük, hogy a
pont a képzeletbeli óra számlapján a számmal megegyező időt
mutatja-e. A feladat során az alagútszerű szerkezet oldalára szerelt
gamepad segítségével, gombnyomással kellett jelezniük a döntést az
űrhajósoknak (1. ábra).
Az órás feladatban kétféle helyzet fordult elő:
volt, amikor egy négyzet alakú keret jelent meg a látott
képernyőterület szélén és volt, amikor nem jelent meg a keret. Ennek
a keretnek az volt a szerepe, hogy kijelölje a vízszintes és
függőleges irányt, amiről azt feltételeztük, hogy különösen nagy
szerepe lehet az űrben, ahol a gravitáció által biztosított
érzékletek a test helyzetéről hiányoznak.
Mindkét feladatban előfordultak olyan képek,
amelyek váratlanok voltak és nem kellett rájuk válaszolni, ezek az
ún. újdonságingerek. Mint már említettük, ezekről az ingerekről
tudjuk, hogy kiváltják az ún. P3a-eseményhez kötött potenciált, ami
érzékenyen reagál stresszorokra (például: hipoxia, alvásmegvonás,
mentális fáradtság).
Eredmények
Az eredményeket két nagy csoportra lehet bontani. Az egyik csoport a
feladatok során mért reakcióidők és válaszadási mintázatok, a másik
csoport az eseményhez kötött agyi potenciálok (EKP-k).
A reakcióidők változása a kilenc mérési ponton két
markáns hatást mutat (2. ábra).
Az első hatás a gyakorlás hatása: összességében az utolsó mérés
során gyorsabbak voltak az emberek, mint a legelsőben. Ez egy
teljesen általánosan megfigyelhető eredmény a kognitív
pszichológiában, a legegyszerűbb feladatok kivételével minden
reakcióidő-feladatban gyorsabbak leszünk a gyakorlás hatására. A
gyakorlási hatás legtöbb esetben egy hatványfüggvénnyel modellezhető
a legjobban: a változás (vagyis a reakcióidő-csökkenés) eleinte
gyors, majd egyre jobban lassul. Ebben az esetben is ezt láthatjuk.
Az indulás előtti három és a teljes readaptációt reprezentáló utolsó
két pont jól illeszkedik egy ilyen ellaposodó függvényre.
Ennél az effektusnál azonban bennünket sokkal
jobban érdekel, hogy az űrutazás milyen hatással volt a
reakcióidőkre. Az űrbeli mérések során a reakcióidő markánsan
megnövekedett. A könnyebb, ún. „vonalas” feladatban a
reakcióidő-növekedés némileg kisebb volt, mint a nehezebb „órás”
feladatban. A reakcióidők megnövekedésével hasonló ívet mutatott a
pontosság változása is. Míg az űrrepülés előtti időszakban
űrhajósaink szinte hibák nélkül végezték el a feladatokat, addig az
űrben jelentősen megnőtt a hibák száma. A Földre való megérkezés
utáni két mérés során a teljesítményük még nem érte el a korábbi
szintet, de már jobb volt, mint az űrben. Az utolsó két mérésnél
pedig már újra kiváló teljesítményt mutattak, gyors és pontos
válaszokat adva.
Ahogy a kísérletek leírásánál írtuk, az „órás”
feladatot minden alkalommal kétféleképpen végezték el az űrhajósok.
Egyszer a feladatot megkönnyítő négyzetes kerettel, egyszer anélkül.
Az a feltételezésünk, hogy az űrben jobban támaszkodnak az űrhajósok
erre a keretre, mint a Földön, részlegesen nyert bizonyítást.
Tendenciaszinten megfigyelhető volt, hogy az űrben lassabban
válaszoltak és több hibát vétettek a keret nélküli helyzetben, mint
a keretes kondícióban, de a különbségek nem voltak szignifikánsak.
Az agyi kiváltott potenciálok nagy vonalakban
feloszthatóak ún. szenzoros és kognitív komponensekre. A szenzoros
komponensek az inger vizuális (vagy akusztikus, vagy
szomatoszenzoros) feldolgozását jelzik, míg a kognitív komponensek
az inger kategorizációját és a döntéshozatalt. Az újdonságinger
által kiváltott P3a komponens is ilyen kognitív jellegű komponens,
amely jól jelzi, ahogy a figyelmünk a kiváltó ingerre tér át.
Emellett még a figyelemhez kötődnek azok a késői komponensek,
amelyek az ingerekkel kapcsolatos döntések (például párhuzamos volt
vagy nem) során jelennek meg.
A szenzoros komponensek nem változtak az űrben, de
a figyelemhez köthető kiváltott potenciálok nagyon pontosan követték
a teljesítmény változását. Ezek esetében is általános csökkenés volt
megfigyelhető, amit a habituációnak tudhatunk be. Emellett a
súlytalansági fázisban további jelentős, hirtelen csökkenés látható,
majd a Földre való visszatérés után fokozatosan visszatér ezeknek a
hullámoknak a korábban tapasztalt mérete. Ez legpregnánsabban az
újdonságingerekre adott válaszban és az elülső agyterületek felett
jelentkezett, ami arra utalhat, hogy a prefrontális funkciók kevésbé
hatékonyan működnek.
Összességében tehát azt mondhatjuk, hogy a
viselkedéses teljesítmény (reakcióidő és pontosság) és a figyelemhez
köthető agyhullámok markáns romlást mutattak az űrben. Ez a romlás
minden vizsgált területen hasonló mértékű volt, nem csak egy-egy
részterületnél volt megfigyelhető.
Megbeszélés
A NeuroSpat-kísérlet célja a klasszikus, alapkutatásban már bevált
agyi kiváltott potenciál paradigmák felhasználása volt az űrhajósok
agyműködésének vizsgálatára.
A NeuroSpat volt az első és mindezidáig egyetlen
kísérlet, amelyik az űrállomás EEG-felvételre alkalmas eszközét, a
MEEMM-et használta. A MEEMM jól vizsgázott, ahogy a földi
irányítószemélyzet és a kísérletért felelős
adminisztratív-szervezési csoport is kiválóan teljesített. Az adatok
minősége kifejezetten jó volt. A helyzet iróniája az, hogy végső
soron az űrben sokkal jobb minőségű EEG-adatokat lehetett
regisztrálni, köszönhetően annak, hogy ott egyenáramú rendszer van
(ellenben a Földön a váltóáramú hálózati feszültség szinte mindig
ráül a humán EEG bizonyos frekvenciatartományára). Az űrben az
elektródák és a fej közötti elektromos kapcsolatot biztosító
elektrolit nem folyik el – ez a súlytalanság előnye. A kísérleti
személyek nyak és törzsizomzata ellazult állapotban van
súlytalanságban, ezért az izomműködés okozta bioelektromos zaj sem
zavarja az EEG-felvételt. Az egyetlen probléma a Nemzetközi
Űrállomáson való kísérletezéssel, hogy egy „kicsit” drága.
Eredményeink egyértelműen bizonyították, hogy az
űrhajósok komoly teljesítményromlást mutatnak bizonyos feladatokban.
Az eddig végzett kognitív pszichológiai kísérletek és mérések az
űrben nem jeleztek ilyen jelentős problémákat. Ennek több oka is
lehet. Egyrészt viszonylag kevés ilyen irányú kutatás zajlott, ezek
is főként olyan paradigmákat vizsgáltak, ahol nem volt ilyen szintű
idői nyomás a kísérletben, ezért nagyobb tere volt a kompenzatorikus
stratégiáknak, amelyek révén az űrhajósok jól végezték el a
feladatokat, de adott esetben jelentősen lassabban és/vagy nagyobb
erőfeszítést téve.
Nagy kérdés ezen eredmények kapcsán, hogy vajon más
feladatokban is láttunk volna teljesítményromlást, vagy ez
specifikus a téri-vizuális munkamemóriát igénybe vevő feladatokra? A
válasz az űrhajózás biztonsága szempontjából is lényeges: kell-e
számítani nagyobb kockázatokra, csökkent teljesítményre kiélezettebb
szituációkban, vagy ezek a problémák olyan specifikus feladatokra
korlátozódnak, ahol valamilyen irányészleléssel kapcsolatos döntést
kell hozni?
Sajnos az ilyen jellegű kérdésekre nem lehet
gyorsan választ kapni, mert a Nemzetközi Űrállomáson nem lehet
minden héten kísérletezni. A kísérletezésre való jogot nyílt
pályáztatás során lehet elnyerni, ahol hatalmas a verseny, és nagyon
korlátozottak a nyerési esélyek. Ezért a fenti kérdést, ha nem is
tudjuk most megválaszolni, de lehet, hogy a jövőben felhalmozódó új
kísérleti eredmények segítenek majd bennünket a tisztánlátásban.
Mindenesetre saját eredményeink alapján kijelenthetjük, hogy az
űrutazás agyra és viselkedésre gyakorolt hatása sokkal nagyobb és
kedvezőtlenebb lehet, mint korábban gondoltuk.
Kulcsszavak: űrkutatás, súlytalanság, pszichológia, kognitív
idegtudomány, EEG, extrém körülmények
IRODALOM
Balázs László – Czigler I. – Grósz A. –
Karmos Gy. – Szabó S. –Tótka Zs. (2000): Frontális diszfunkcióra
utaló eseményhez kötött agyi potenciál változások magassági
hipoxiában. Magyar Pszichológiai Szemle. 55, 4, 501–516. DOI:
10.1556/MPSzle.55.2000.4.9
Balázs László – Barkaszi I. – Ehmann B. –
Takács E. (2014): Ember a világűrben. Természet Világa. 145, II.,
53–56.
Balázs László – Czigler I. – Grósz A. –
Emri M. – Mikecz P. – Szakáll Sz., Jr. – Tron L. (2005):
Environmental Challenge Impairs Prefrontal Brain Functions. Journal
of Gravitational Physiology. 12, 1, 31–32.
Hadfield, Chris (2014): Egy űrhajós
tanácsai földlakóknak – Mit tanultam az űrrepüléseim alatt a
találékonyságról, az eltökéltségről és arról, hogy mindig bármire
készen kell állni. Gabo, Budapest
Kanas, Nick – Manzey, Dietrich (2008):
Space Psychology and Psychiatry. Spinger, Netherlands
|
|