A víz ősanyag; romboló és alkotó, életet és halált
jelképező princípium; az egyik legfontosabb természeti erőforrás.
Nagy térségekben eleve szűkösen áll rendelkezésre, másutt olyan nagy
folyók futnak a túlhasználat miatt csaknem szárazon, mint a Colorado
folyó és a Rio Grande, az ausztráliai Murray folyó, a Jordán folyó,
az Amu Darja és a Szir Darja, a Sárga-folyó és az Indus. Mindenütt
találkozunk a vízszennyezés döbbenetes példáival. A Cseljabinszk
közeli Karacsaj tóba nukleáris hulladékot temetnek. A Sárga-folyót
egy nap ismeretlen eredetű méreg festette vérvörösre. A Jangce
fogadja be Kína teljes lakossági és ipari szennyvizének közel felét.
Tisztítatlan szennyvizet és mérgek garmadáját önti a Buriganga
folyóba Dakka, a Yamunába Új-Delhi, a Gangeszbe számos nagyváros és
a buzgó hinduk, a Tietê folyóba Sao Paulo. A Mexikói-öbölben a
Mississippi torkolatvidékét egyszerűen csak Halott Övezetnek
nevezik. A nyugat-jávai Citarum lehet a világ leglátványosabban
szennyezett folyója, mert a szeméttől nem is látszik a vize. A
közel-keleti országok konfliktusainak hátterében ma is gyakran áll a
víz; a jövőben az ilyen konfliktusok gyakoribbá, súlyosabbá
válhatnak. Sokat beszélünk a globális éghajlatváltozásról –
kevesebbet arról, hogy a hatások zömét a víz körforgásának
szélsőségein át érzékeljük.
A víz Magyarországon
Hazánk sok évet és az ország egészét tekintve vízben gazdag:
fejenként és évente átlagosan 11 ezer m3 víz áll rendelkezésünkre.
Gondunk mégis van, mert felszíni vizeink 95%-a külföldről érkezik,
döntően a Dunán, a Tiszán és a Dráván. Fontos következmény az ország
kiszolgáltatottsága: emlékezetes lecke a szamosi cianidszennyezés
(2000) és a Rába habzása (2010). A víz térben és időben rendkívül
egyenlőtlenül oszlik el. Nagy folyóinktól távolabb, ahol szinte csak
a csapadék hozzáférhető, csupán 600 m3 víz jut egy
emberre: ez messze alatta van annak a határnak, ahol a víz
szűkössége fenyegeti a gazdaság bővülését. Ár- és belvíz épp olyan
gyakran sújtja az országot, mint aszály. Csak az utóbbi pár év nagy
port felvert eseményeit idézve volt rendkívüli dunai (2002, 2006,
2013) és tiszai (2001, 2010) árvíz, aggasztóan csökkent a Balaton
vízszintje (2002–2003, 2012), folytatódott a Duna–Tisza közi
homokhátság évtizedes szárazodása. Az éghajlatváltozás gyakoribbá és
még szélsőségesebbé teheti az ilyen eseményeket.
A rendelkezésre álló víz mennyisége és minősége
elválaszthatatlanul összefonódik. A közvélemény csak a kirívó
vízszennyezésekre reagál (a Balaton eutrofizálódása, szamosi cianid,
kolontári vörös iszap), kisebb vizeink (például a Tisza
vízrendszerében a nyírgyházi Ér-patak és a Lónyay-csatorna, a
debreceni Kösely, a Sajó számos mellékvize, a Parádi Tarna és a
Zagyva; a Duna vízrendszerében a Soroksári-Duna, az Ikva-, és
Concó-patak, a tatai Öreg-tó és a tavat tápláló Átalér, a veszprémi
Séd és a Nádor-csatorna; a Dráva vízrendszerében a Rinya-patak és a
Pécsi víz) folyamatos, szégyentelen mértékű elszennyezésének nincs
hírértéke.
A folyószabályozás, nagytérségi vízrendezés és
vízszennyezés ellenére Magyarország nemcsak vízben, hanem
tavacskákban, vizes élőhelyekben, víztől közvetlenül függő
szárazföldi ökoszisztémákban is bővelkedik. Bár becslések szerint e
nagy biológiai sokféleséggel jellemezhető élőhelyek területe az
elmúlt két évszázadban tizedére zsugorodott, még ma is 11 700 km2-re
tehető; ezen belül 2500 km2 nemzetközi jelentőségű vizes
élőhely áll a Ramsari Egyezmény hatálya alatt (Takács, 2004).
Magyarország nemzetközi szerepvállalása
Sokszorosan alvízi ország lévén, hazánknak minden szomszédos és hét
távoli (például: Hollandia, Kína, Mongólia) országgal is van
kétoldalú vízügyi együttműködési megállapodása. Magyarország aktív
tagja a Nemzetközi Duna-védelmi Bizottságnak (ICPDR). Olyan fontos
egyezmények elkötelezettje, mint a Határon Átlépő Vízfolyások és
Nemzetközi Tavak Védelméről és Használatáról szóló Helsinki
Egyezmény (1992).
EU-elnökségünk idején (2011) sikerült elfogadtatni
a magyar kezdeményezésre született Duna Régiós Stratégiát. E sokrétű
társadalmi-gazdasági programon belül Magyarország két, vízzel
kapcsolatos téma2 vezető
partnere. A Rio+20 Fenntartható Fejlődés Konferencián (2012) a
magyar kormány szorgalmazta a vízhez kapcsolódó problémák kiemelt
kezelését. Egy évre rá Áder János köztársasági elnök
kezdeményezésére, Ban Ki-Mun ENSZ-főtitkár részvételével
megrendezték a Budapesti Víz Világtalálkozót. Ennek zárónyilatkozata
a magyar szándékkal egybehangzóan javasolja, hogy az ENSZ szenteljen
önálló és átfogó fejezetet a víznek, vízgazdálkodásnak fenntartható
fejlődési céljai között.
Középtávú kilátások
A Vidékfejlesztési Minisztérium 2013 őszén elkészítette a Nemzeti
vízstratégiát a vízgazdálkodásról, öntözésről és aszálykezelésről (URL2).
2014-ben a vízgazdálkodás a Belügyminisztérium hatáskörébe került, a
stratégia átdolgozása folyamatban van. Tekintve, hogy a Vízstratégia
olyan anyagokon nyugszik, mint az MTA Köztestületi Stratégiai
Programjai keretében készült Magyarország vízgazdálkodása:
helyzetkép és stratégiai feladatok című dokumentum (Somlyódy, 2011),
és kidolgozását szakmai vita előzte meg, alapkoncepciója talán nem
változik majd gyökeresen. A Vízstratégiának közvetlenül a vizek
állapotát érintő célkitűzései a következők: (i) a Víz Keretirányelv
(VKI) szerinti „jó” minőségi és mennyiségi állapot elérése és
megőrzése; (ii) a klímaváltozás hatásainak mérséklése; (iii) az
öntözési feltételek javítása, csapadékvíz-gazdálkodás, a
mezőgazdasági termelés biztonságának stabilizálása vízgazdálkodási
oldalról; (iv) a csapadékvíz helyi tározásának elősegítése a
települések nem ivóvíz célú vízszükségletének biztosítására; (v) az
árvizek és belvizek megelőzése, a vizek visszatartása és tározása;
(vi) érzékeny területeken a nitrát irányelv követelményeinek
teljesítése jó mezőgazdasági gyakorlattal.
A Vízstratégia központi gondolata a víz
visszatartása mederbeli vagy azon kívüli tározással és megfelelő
talajművelési technológiák alkalmazásával. A visszatartott vizeket
mezőgazdasági, energetikai, turisztikai és természetvédelmi célokra
lehetne használni. Noha a stratégia nem tér ki rá, a vízvisszatartás
egyik előfeltétele a szennyezőanyagok kibocsátásának erőteljes
csökkentése, hiszen a tervezett felhasználást eleve ellehetetlenítő
vizet nem érdemes tározni, a hosszabb tartózkodási idő alatt pedig
romolhat a minőség. A másik oldalon a tározás növényi tápanyagok
visszatartására is módot ad (Honti et al. 2010).
A mezőgazdaság a világ jelentős hányadán a legtöbb
vizet felhasználó ágazat, amely egyszersmind talajerózióval, a
növényi tápanyagok és növényvédőszerek sokaságának kimosódásával a
diffúz (nem helyhez köthető) vízszennyezések fő felelőse.
Magyarországon a mezőgazdasági vízhasználat az összes vízkivételnek
csupán 10%-a (Hartwig et al., 2005). A víz több mint fele
halastavakat táplál, harmadát öntözésre használják, az
állattenyésztés vízhasználata szerény. A halastavak területe az
elmúlt húsz évben keveset változott, a közeljövőben is inkább a
termelés intenzívebbé válásával, semmint a terület és vízigény
növekedésével kell számolnunk. A halastavak hozzájárulnak a víz
visszatartásához, extenzív használat mellett értékes élőhellyé
válhatnak, ugyanakkor nemkívánatos vízi szervezetek tömegeit
bocsáthatják a befogadó vizekbe.
Az öntözés jelenlegi szintjét a szakemberek túl
alacsonynak tartják: a termőterület 1–2%-át öntözik, miközben az EU
átlaga 13%. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara felmérése szerint
négyszer akkora terület öntözésére mutatkozik igény, mint amennyit
jelenleg öntöznek. A klímaváltozás és az agrárpolitika (például a
2014-től ingyenes öntözővíz) tovább növelheti ezt az igényt, melynek
kielégítéséhez infrastrukturális fejlesztések (tározás, átvezetések)
is szükségesek. Az öntözés fokozhatja a vizek szennyezését; aszályos
időben, kritikus területeken veszélyeztetheti az ökológiai
vízigények kielégítését.
A víz 80%-át ipari célokra vesszük ki; ennek
90–95%-át a villamosenergia-ipar használja, döntően hűtővízként
(Hartwig et al., 2005). A vízenergiának jelenleg 6%-át hasznosítjuk,
és ez az MTA Köztestületi Stratégiai Programjai keretében készült,
Megújuló energiák hasznosítása című tanulmány (Lovas, 2010) szerint
tíz év alatt akár megtízszerezhető, ha a társadalomnak és a
politikának sikerül feldolgoznia a Bős–Nagymarosi Vízlépcső
kudarcát. A Nemzeti Cselekvési Tervben azonban nem vizsgálták nagy
folyóink vízenergiájának hasznosítását; a Nemzeti Vízstratégia ennek
megfelelően csak törpe vízerőművekkel (10 MW alatti teljesítmény)
számol a környezet- és természetvédelmi szempontok érvényesítése
mellett. A Paksi Atomerőmű esetleges bővítése miatt
megjósolhatatlanná vált, hogy a közeljövőben változik-e a nagy
folyókon építendő tározókkal kapcsolatos álláspont. Az atomerőmű
hűtővízellátásával már eddig is voltak gondok alacsony vízállásnál,
ráadásul a Duna medre a felső vízgyűjtőn épült több, mint hétszáz
víztározó hordalékvisszatartása miatt nálunk folyamatosan mélyül. A
mederkotrás segíti a hajózást, de a medermélyülés az atomerőművön
kívül olyan értékes ártéri területek ökológiai viszonyait is
veszélyezteti, mint Gemenc vagy Béda-Karapancsa. A tározás számos
kedvezőtlen mederbeli ökológiai hatása mellett tehát nemcsak
gazdasági előnyökkel (hűtővíz, hajózás, öntözés, turisztika) járhat,
hanem a hullámtéri természetes ökoszisztémák megfelelő vízellátását
is lehetővé teheti.
Magyarországon a rendszerváltást követő
társadalmi-gazdasági megrendülés és átszerveződés, valamint a
csatornázás-szennyvíztisztítás fejlesztése miatt jól érzékelhetően
javult vizeink minősége. Ennek ellenére a jelenlegi helyzet is
lehangoló: a VKI által előírt értékelés során folyóvizeinknek csupán
8, állóvizeinknek 17%-át találták jó ökológiai állapotúnak (Clement
et al., 2010). Jó állapotú például a Balaton és a Dráva, mérsékelten
jó a Tisza és a Duna. A VKI megvalósításához, a vizek jó ökológiai
állapotának eléréséhez szükséges intézkedéseket az Országos
Vízgyűjtő-gazdálkodási Terv összegezi (URL3).
Az intézkedések sikeressége és hatékonysága azon múlik majd, hogy
milyen mélységben értjük és vesszük figyelembe az ökológiai
rendszerek működési sajátosságait.
A kutatás helyzete
Egyetemeink és főiskoláink többségén oktatnak vízzel,
vízgazdálkodással kapcsolatos tárgyakat. 2014-ben tizenhét
felsőoktatási intézmény harmincöt szakán tanultak a hallgatók a
vízről; kilenc intézmény kínált tizenöt szakirányú továbbképzést.
A Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) el nem
fogadott Vízstratégiája a kutatásról is megemlékezik, bár a tavak
kutatására vonatkozó, már-már túlzóan részletes leíráson túl úgy
tűnik, a témakör inkább csak azért került az anyagba, mert nem illik
stratégiát írni a fő kutatási szükségletek megjelölése nélkül. Az
anyag a VM háttérintézményeként 2011-ben alakult Nemzeti
Környezetügyi Intézetre (NEKI) bízta volna a vizek kutatását, amihez
a NEKI-t jelentősen fejleszteni kellett volna. A kutatásba bevonták
volna az MTA kutatóintézeteit, valamint az egyetemi és főiskolai
tanszékeket. A NEKI a vízügyi intézményrendszer 2014-es
átszervezésével megszűnt, adatbázisait, információs rendszerét a
Belügyminisztérium (BM) Országos Vízügyi Főigazgatósága örökölte.
A Nemzeti Befektetési Ügynökségnek a Budapesti Víz
Világtalálkozó alkalmából készített hivatalos prospektusa számba
veszi a vízgazdálkodással foglalkozó hazai kutatóhelyeket. A lista
rövid: az MTA Balatoni Limnológiai Kutatóintézete (BLKI),
Duna-kutató Intézete (DKI), Földtani és Geokémiai Intézete (FGI); a
Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft. (amelynek
vizes témájú publikációi nem lelhetők fel, és tevékenységének
csekély hányada kapcsolatos a vízzel); a Magyar Földtani és
Geofizikai Intézet (MFGI); a BME3
Építőmérnöki Kara és Gépész Kara; a Halászati és Öntözési
Kutatóintézet (HAKI).
A kutatás helyzetéről a Magyar Tudományos Művek
Tárából (MTMT) kaptunk részletesebb képet. Ez a közelítés egyoldalú,
ameny-nyiben az alkalmazott kutatási eredményeket nem feltétlenül
publikálják. Mivel nincs olyan adatbázis, melynek alapján a teljes
hazai kutatás-fejlesztési pályázati rendszer működését
áttekinthetnénk, lehetetlen megbecsülni, hogy az MTMT-re hagyatkozva
mennyi értékes kutatás esik ki a látóterünkből. Ugyanakkor a
publikációk vizsgálatának előnye, hogy amíg a folyóiratcikkekről
független tudományos közösség mond véleményt (bírálók, impaktfaktor,
idézettség), a pályázatok és megbízások alapján végzett kutatómunka
minőségének nincs objektív mérési lehetősége. Ha utóbbit tudományos
igényességgel végzik, a kutatási eredmények közlésének kevés
kivételtől eltekintve nincs akadálya.
Az MTMT-adatbázisból 2005-től kigyűjtöttük az
összes folyóiratcikket, amelyben a következő kulcsszavak
szerepeltek: river, lake, floodplain, reservoir, catchment, water
supply, sewage, groundwater, watershed, pond, aquaculture,
wastewater, hydrology. Bár szekvenciálisan kerestünk a már vizsgált
kulcsszavak kizárásával, voltak ismétlődő tételek. Ha észrevettük,
megszüntettük az ismétlődést, de nem zárható ki, hogy maradtak
duplumok a végső adatbázisban. Utóbbi 1342 cikket tartalmazott,
melyeket címük alapján hét nagy témakörbe soroltunk
(1. táblázat).
Intézménynek az egyetemeket, főiskolákat, az MTA kutatóintézeteit és
kutatócsoportjait, más költségvetési intézményeket és nagy cégeket
tekintettünk. „Egyéb” kategóriába soroltuk a szerzőként szereplő
magánszemélyeket és kis cégek képviselőit. A külföldi szerzőtárs és
a kizárólag külföldi szerzők intézménye a „külföld”
gyűjtőkategóriába került.
Témakörönként vizsgáltuk az intézményközi
együttműködés rendszerét. Többszerzős cikkeknél az első szerző
intézménye és valamennyi társzerző intézménye közötti kapcsolatot
figyelembe vettük, a társszerzők közötti kapcsolatokat
elhanyagoltuk. A szerzők akkor is csak egyetlen, az elsőként
megjelölt intézményhez tartozhattak, ha több intézmény
képviseletében írták cikküket. A kapcsolatok minőségét (súlyát, S) a
közös cikkek darabszámával (D) és a kapcsolat sikerességi
mutatójának tekinthető független idézetek számával (FI) mértük a
következő képlet szerint:

ahol az i index az egyes kapcsolatokat (társszerzőséget) jelöli, n
pedig az összes kapcsolat száma az adott témakörben.
Külön vizsgáltuk az MTA intézményeinek
kapcsolatrendszerét a vízkutatás területén. A fentiekkel azonosan
jártunk el, de itt minden Akadémián kívüli intézmény vagy a „hazai”,
vagy a „külföldi” kategóriába került.
Viszonylag kevés intézmény vesz részt
akvakultúrával kapcsolatos kutatásban. A terület hazai fellegvára a
Halászati és Öntözési Kutatóintézet, melynek saját és külföldi
társzerzős cikkei is sok hivatkozást kapnak, más hazai
intézményekkel azonban mérsékelten működik együtt. Hálózati
szempontból a két legfontosabb elem a Szent István Egyetem és a
Kaposvári Egyetem. A Pannon Egyetem némiképp elszigetelten, de
színvonalasan kutat.
A hidrológia, hidrodinamika, hidrogeológia
területén olyan külföldieké a vezető szerep, akik magyar
intézményekkel ritkán dolgoznak együtt. A hálózat fontos hazai
csomópontja az MTA ATOMKI, az ELTE, a BME, a Nyugat-magyarországi
Egyetem, és az MTA Földtani és Geokémiai Intézete. A BME és az ELTE
saját publikációira is sok hivatkozást kap; a legtöbb jó minőségű
cikk a BME külföldi együttműködésével születik. A kutatásba
bekapcsolódó másik öt MTA-kutatóintézet és két kutatócsoport közül
az MTA–BME Vízgazdálkodási Kutatócsoport hálózati szerepét
emelhetjük ki.
|
|
A hidromorfológia és távérzékelés hálózatának
központi hazai eleme az ELTE. Az ELTE MÁFI-val és külföldiekkel
írott cikkei ugyanolyan sikeresek, mint társszerző nélküli
közleményei. A Szegedi Tudományegyetem (SZTE) kissé elszigetelten
nagyon jól teljesít a hidromorfológia területén. A témakörön belül
az MTA BLKI távérzékelés témájú, külföldi társzerzős közleményei
váltották ki messze a legnagyobb érdeklődést. A másik négy MTA
kutatóintézet és két kutatócsoport közül az MTA–MTM–ELTE játszik
fontos hálózati szerepet. A kutatásokban három vízügyi igazgatóság
és két környezetvédelmi felügyelőség is részt vett. Ez arra utalhat,
hogy a tématerületen bőven születnek gyakorlati jelentőségű
eredmények.
A menedzsment, fenntarthatóság, tápanyagterhelés
témakör legfontosabb és egyben a legsikeresebben publikáló eleme a
külföld. Igen sikeresek a MÁFI és a Szegedi Tudományegyetem külföldi
társzerzős, illetve az SZTE–MTA Földrajztudományi Kutatóintézet
páros publikációi; ezek az intézmények egyben a hálózat fontos
csomópontjai is. Hálózati kapcsolataival fontos intézmény az ELTE, a
Szent István Egyetem (SZIE) és a sajátszerzős publikációkkal is
jeleskedő BME. Hat további akadémiai intézet és egy kutatócsoport
inkább csak alkalomszerűen kapcsolódik be a témakör művelésébe.
A víz- és üledékminőség, környezetanalitika
területén a legfontosabb csomópont a külföld, itt azonban ennek fő
oka a különböző hazai intézmények, így az MTA KFKI, az ELTE, a
Debreceni Egyetem (DE) és a Szegedi Tudományegyetem sok és nagy
idézettségű külföldi társszerzős cikke. Közülük az ELTE és a
Debreceni Egyetem saját publikációinak minősége is kiemelkedő.
Érdekes, hogy az MTA KFKI hazai intézményekkel nem működik együtt, a
viszonylag fontos hálózati csomópontok (MTA TAKI, MTA ATOMKI, MTA
DKI, BME, MÁFI) között viszont több akadémiai intézet szerepel. A
téma művelői között kisebb súllyal szerepel további négy akadémiai
kutatóintézet és egy kutatócsoport.
A vizsgált cikkek több, mint 40%-a ökológia témájú;
az összes intézmény 46%-a publikált ilyen tárgyú cikket. A kutatási
hálózat az MTA BLKI, a főként mikrobiológiát művelő ELTE, a
Debreceni Egyetem, a Pannon Egyetem (PE), az MTA Duna-kutató
Intézet, az elsősorban paleolimnológiával foglalkozó Magyar
Természettudományi Múzeum és a Szent István Egyetem köré
szerveződött. Kiugróan sok, gyakran idézett cikk született az MTA
BLKI-n belül és külföldi társzerzőkkel, valamint a Pannon Egyetemen
külföldi társszerzőkkel. További kilenc akadémiai kutatóintézet és
hat kutatócsoport is publikált a tématerületen; figyelemre méltó az
MTA–MTM–ELTE Paleolimnológiai Kutatócsoport hálózati fontossága és
az MTA–BME Vízgazdálkodási Kutatócsoport publikációinak jó minősége.
Az intézmények között szerepel nyolc nemzeti park, nyolc
környezetvédelmi felügyelőség és két vízügyi igazgatóság; a
Tiszántúli Környezetvédelmi és Természetvédelmi Felügyelőség és a
Nyugat-Dunántúli Vízügyi Igazgatóság tudományos teljesítménye
jelentős.
A vízellátás, csatornázás, szennyvíztisztítás
témakörben sok külföldön élő hazánkfia töltötte fel publikációit az
MTMT-be. A BME, az ELTE, az SZTE és az „egyéb” kategóriába sorolt
kisvállalkozások alkották a hálózat belső magját. A BME-t
leszámítva, melynek külföldi társszerzős publikációi is igen
sikeresek voltak, a fontos intézmények (Pannon Egyetem, Szegedi
Tudományegyetem, MTA Izotópkutató Intézet) legtöbbet idézett
publikációi társszerző nélküliek. Ennek vélhető oka, hogy a cikkek
jelentős hányada valamely ártalmas szennyezőanyag szennyvízből
történő eltávolításával foglalkozik, tehát szabadalmat, pénzre
váltható eredményt hozhat. A kutatási hálózat érdekessége két
viszonylag periférikus intézmény, a Baranya megyei ÁNTSZ és a Pécsi
Tudományegyetem sikeres együttműködése. A kutatásokban részt vevő
további tíz akadémiai kutatóintézet és két kutatócsoport közül
viszonylag sokrétű együttműködést folytat az MTA Geodéziai és
Geofizikai Intézet. A szerzőségi kapcsolatok alapján arra
gondolhatunk, hogy leginkább ez a témakör vonzza a vállalati tőkét
(FCSM, FVM, Richter Gedeon, Paksi Atomerőmű, MÉLYÉPTERV, Debreceni
Vízmű, Debreceni Csatornázási Művek).
Az MTA intézményei elsősorban hazai, nem akadémiai
intézményekkel és külföldi kutatókkal működnek együtt, egymás
közötti kapcsolataik szerények. Ennek okát abban sejthetjük, hogy a
szakterületek közötti együttműködés gyönge lábakon áll; a kutatókat
döntően a hasonló érdeklődés, közel azonos szakterület hozza össze.
Ez azért sajnálatos, mert a víz kutatási szempontból talán a
„leginterdiszciplinárisabb” környezeti erőforrás. A kutatásban
meghatározó szerepet játszó akadémiai intézmények az MTA BLKI, MTA
DKI, MTA FGI, MTA–BME Vízgazdálkodási Kutatócsoport, MTA–MTM–ELTE
Paleoökológiai Kutatócsoport. A két vezető intézmény jellegéből
következik, hogy az MTA elsősorban a vizek hidrobiológiai-ökológiai
kutatásának centruma.
Összefoglalva: a vizes kutatásokban hálózati
kapcsolataik és/vagy publikációik minősége alapján legfontosabb
huszonöt intézmény 40%-a tartozik a Magyar Tudományos Akadémiához.
Az akadémiai kutatáson belül a hidrobiológiai-ökológiai kutatások
súlya a legnagyobb.
„Mintavételezési” módszerrel vizsgáltuk, hogy a
vizeinkkel kapcsolatos kutatások milyen mértékben jutnak
támogatáshoz. Kigyűjtöttük azokat a pályázatokat, amelyeknek az OTKA
2005–2014 között támogatást nyújtott, illetve azokat, amelyek az EU
6. és 7. keretprogramjában magyar résztvevővel futottak.
Tíz év alatt 68 vizes témájú OTKA-pályázat kapott
támogatást – évente átlagosan alig hét pályázat borzasztóan kevés.
Az elnyert támogatás összege közelítőleg egymilliárd Ft volt, ezen
harminchat intézmény, köztük tizenkét MTA intézmény osztozott. Az
ÁFA és a rezsi összege legalább 40%, így pályázatonként az effektív
támogatás átlaga 9 millió Ft körüli lehetett. A futamidőt (általában
négy év) is figyelembe véve a rendkívül alacsony támogatási
intenzitás nem ösztönözte a pályázókat az együttműködésre: a
pályázatok közel kétharmadában egyetlen intézmény vett részt. Noha a
publikációk száma és a rájuk kapott független hivatkozások alapján
fent számolt publikációs minőség szempontjából fontos intézmények
mind nyertek pályázatot, az egyes intézmények publikációs minősége
és OTKA-pályázati sikeressége semmilyen összefüggést nem mutatott. A
fő tématerületek publikáció- és hivatkozásspecifikus támogatási
intenzitása között 4,5–5- szörös különbség volt
(1. ábra). Az egyes
területeken nyilván különbözik a kutatás objektív költségigénye,
továbbá az OTKA-támogatás a teljes kutatásra fordított összegen
belül területenként más-más hányadot képviselhet, ötszörös különbség
mégis valószínűtlennek tűnik. Az „ökológia” fajlagos támogatási
intenzitása átlagos volt, az „akvakultúra” és különösen a
„hidromorfológia” feltűnően kevés támogatást kapott a
teljesítményéhez képest.
Az EU 6. és 7. keretprogramban hetvenkét vizes
tárgyú kutatási pályázatot nyertek el hazai kutatók. A sikeres
intézmények közel kétharmada (32) az MTMT-adatbázis tanúsága szerint
nem publikál vizes témakörben. Ide tartozik két nyertes pályázatával
a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft. is. A
nagyobb hazai egyetemek általában nyertek pályázatot: a BME és a
Szent István Egyetem hatot, a Budapesti Corvinus Egyetem (BCM) és a
Debreceni Egyetem hármat, az ELTE, a Közép-európai Egyetem (CEU) és
a Pannon Egyetem kettőt, a Nyugat-Magyarországi Egyetem (NYME), a
Széchenyi Egyetem (SZE) és a Szegedi Tudományegyetem egyet. Az
MTMT-adatbázisban előforduló nem egyetemi kutatóhelyek közül a HAKI
és a VITUKI volt messze a legsikeresebb: mindkettő tíz pályázatban
vett részt. Jól teljesített az ÁNTSZ (4 pályázat) és az OMSZ (3
pályázat) is. Az akadémiai kutatóintézetek a sor végén kullogtak: az
SZBK és az ÖBKI két-két pályázatban, a BLKI és a TAKI egy-egy
pályázatban dolgozott.
Az OTKA és az EU pályázati elképzelése gyökeresen
különbözött (2. ábra).
Amíg az OTKA által elfogadott vizes témájú pályázatok fele volt az
„ökológia” témakörbe sorolható, az EU-projekteknek csupán 7%-a volt
ilyen. Az EU inkább támogatott gyakorlatibb jellegű kutatásokat: az
„akvakultúra”, „menedzsment”, „szennyvíz” témák együttes aránya 60%
volt az OTKA 20%-ával szemben.Megjegyezzük, hogy sok EU-pályázatban
szerepelhetett ökológiai kutatás valamilyen gyakorlati célnak
alárendelve (például a VKI megvalósítása, fenntartható vagy
integrált vízgazdálkodás stb.).
Következtetések
Következtetéseinket az MTA berkeiben folyó vizes kutatásokról
készített SWOT-elemzésre alapozzuk
(2. táblázat).
Az MTA 31 intézménye publikált az elmúlt tíz évben
vizes kutatási eredményeket, tehát az intézményrendszer kapacitása,
infrastuktúrája, szellemi felkészültsége, külső kapcsolatai csaknem
tetszőleges vizes kérdés interdiszciplináris kutatására alkalmasak.
Az intézmények sikerrel pályáztak az OTKA-nál. Kérdés, hogy ugyanez
volt-e a helyzet más hazai pályázatok, megbízások esetében is?
Az MTA-intézetek közti alacsony együttműködési
hajlam lehetséges, sőt, talán legfontosabb okát az
információhiányban kereshetjük. Az MTA köztestületi szerveződése a
hagyományoknak megfelelően csaknem teljes egészében tudományágakhoz
kötött: így működnek az osztályok és a tudományos bizottságok zöme,
ilyenek az általuk szervezett előadóülések. Az MTA berkeiben a
kutató jó eséllyel mindig csak a „sajátjaival” találkozik, más
szakterületek eredményeiről keveset tud. A tudományterületi
integráció hiányosságának nagy vesztese a gyakran csak
interdiszciplinárisan közelíthető vizes problémakör, amely ugyanúgy
tartozhat(na) az „agrár-”, az „orvosi”, a „műszaki”, a „kémiai”, a
„biológiai”, a „föld-” és a „fizikai” tudományokhoz, de még olyan
területeket sem zárhatunk ki, mint a régészet, szociológia vagy
közgazdaságtudomány. Újabban ugyan létrejött az MTA-n vízzel
kapcsolatos osztályközi állandó bizottság, melynek azonban árulkodó
módon Hidrológiai Bizottság a neve, azaz a vízkutatás széles
spektrumának integrálása helyett a kutatásnak egy szeletét nehezen
indokolható módon előtérbe helyezi. Ez a szerveződés is tükrözi azt
a tényt, hogy kevés a gyakorlati szempontból fontos és/vagy átfogó
jellegű vizes alapkutatás.
Elemzésünkből kitűnt, hogy az MTA intézményei alig
jutottak pályázati pénzekhez az EU 6. és 7. keretprogramjában. Nem
tudjuk, hogy ez más szakterületeken, más külföldi pályázatok
esetében is így volt-e. Ha igen, akkor szükséges a kérdés áfogó,
MTA-szintű vizsgálata. Ha nem, akkor az okot abban kereshetjük, hogy
az EU kutatási pályázatai általában interdiszciplináris jellegűek,
erős a gyakorlati orientációjuk, stratégiai kérdéseket elemeznek –
épp azt nyújtják, ami a mi akadémiai kutatásainkból hiányzik.
Korábban a magyar vízügyi szervezet a VITUKI-val az
élen erős alkalmazott kutatási bázissal rendelkezett, ez azonban az
elmúlt évtizedek gyakori átszervezéseivel, majd a VITUKI bezárásával
összeomlott. Helyét részben az MTA intézményei tölthetnék ki. Erre
nagy szükség lenne, mert (ahogy azt a középtávú kilátások kapcsán
bemutattuk) a tervezett fejlődési irányok jelentősen növelhetik a
vízi környezet terhelését, a klímaváltozáshoz való alkalmazkodás
pedig egyre több beavatkozást követel majd. Biztos, hogy a következő
két évtizedben fel fognak merülni olyan országos jelentőségű
kérdések, melyekben az MTA állásfoglalását kérik (pl. víztározók
nagy folyóinkon, a Balaton vízszintszabályozása, ökológiai vízigény
stb.). Ha ez előrelátható, érdemes rá időben fölkészülni.
Kisebb-nagyobb kutató-fejlesztő vállalkozások és
mérnökirodák hatékonyan tudják megszerezni azokat a pénzeket is,
amelyek valódi, színvonalas kutatást igénylő vizes kérdések
megválaszolására állnak rendelkezésre, így konkurenciát jelentenek
az MTA-intézmények vizes kutatásai szempontjából is. Az
adminisztratív és pénzügyi szabályozás – közbeszerzés, az intézményi
alulfinanszírozottság miatt jelentős rezsihányad, nem
visszaigényelhető ÁFA, néhanapján számítógép vásárlási stop, a
központi szabályozást tovább nehezítő házi szabályok – komoly
versenyhátrányba hozza az MTA-t és az egyetemeket. A problémát csak
tetézi, hogy a megrendelők gyakran nem objektív, tudományosan
megalapozott eredményt várnak, hanem gazdasági és/vagy politikai
érdekeiknek megfelelőt. Ma nem jellemző, de könnyen elképzelhető,
hogy idővel külföldi cégek is felfedezik és kihasználják a magyar
vízkutatási űrt. Félő, hogy az államháztartás további
racionalizálásával a környezeti problémák kutatásából is több
forrást vonnak ki, miközben a vizes kutatások döntő hányadát a
költségvetés finanszírozza.
Javaslatok
Az interdiszciplináris kutatás serkentésére az MTA kezdeményezzen
Vízkutató Hálózatot, melynek bármely, a víz kutatásában magát
kompetensnek érző akadémiai intézmény, egyetemi és főiskolai tanszék
tagja lehet. Ennek feladata olyan előadóülések, konferenciák,
internetes fórum szervezése lenne, ahol a különböző tudományágak
képviselői egymással kommunikálhatnak.
Az MTA hozzon létre Vízkutató Alapítványt. Ennek
célja átfogó, interdiszciplináris, gyakorlati orientációjú
alapkutatási pályázatok kiírása lenne elsősorban olyan kérdésekkel
kapcsolatban, melyekben az MTA állásfoglalását nagy valószínűséggel
ki fogják kérni. Az alapítvány kuratóriuma álljon néhány viszonylag
elfogulatlan, jeles hazai és problémáinkat legalább részben ismerő
külföldi tudósból, akik képesek megítélni a legfontosabb jövőbeli
kérdéseket. Az alapítvány anyagi forrásait a vízgazdálkodásért éppen
felelős tárcával/tárcákkal kötött együttműködési megállapodások
alapozhatnák meg; jelenleg ez a Belügyminisztérium. Kisebb mértékben
az MTA is elkülöníthetne forrásokat az alapítvány működtetéséhez.
Szükségesnek látszik olyan programiroda
felállítása, amely az egyetemeken jól működik, és amely segít a
pályázati kiírások idejekorán való megtalálásában, a
partnerkeresésben, pályázatírásban.
Köszönöm dr. Herodek Sándornak, dr. Honti Márknak, dr. Németh
Tamásnak és dr. Somlyódy Lászlónak írásommal kapcsolatos
észrevételeiket.
Kulcsszavak: középtávú kihívások, MTMT-adatbázis, OTKA, EU
kutatási pályázatok, intézményi kapcsolatok, MTA, SWOT-elemzés
IRODALOM
Clement Adrienne – Simonffy Z. – László F.
– Söregi K. – Szőcs T. – Deák J. (2010): A vizek állapotának
minősítése. In: VKKI: A Duna-vízgyűjtő magyarországi része.
Vízgyűjtő gazdálkodási terv, 5. fejezet. Vízügyi és Környezetvédelmi
Központi Igazgatóság, Budapest •
WEBCÍM
Hartwig Lászlóné – Kovácsné Molnár
Gy. – Marossy Z. – Rákosi J. (2005): A vízhasználatok bemutatása
és gazdasági jellemzése. ÖKO ZRT kutatási jelentés. •
WEBCÍM
Honti Márk – Istvánovics V. – Kovács Á.
S. (2010): Balancing between Retention and Flushing in River
Networks—Optimizing Nutrient Management to Improve Trophic State.
Science of the Total Environment. 408, 4712–4721.
Lovas Rezső (szerk.) (2010): Megújuló
energiák hasznosítása. MTA, Budapest •
WEBCÍM
Somlyódy László (szerk.) (2011):
Magyarország vízgazdálkodása: helyzetkép és stratégiai feladatok.
MTA, Budapest •
WEBCÍM
Takács András A. (2004): A felszín alatti
víztől függő vizes élőhelyek és szárazföldi ökoszisztémák
kijelölése. OKTVF Természetvédelmi Igazgatóság, zárójelentés. •
WEBCÍM
URL2: Nemzeti vízstratégia a
vízgazdálkodásról, öntözésről és aszálykezelésről
URL3: Országos Vízgyűjtő-gazdálkodási Terv
LÁBJEGYZETEK
1 A cikk bővebb változata
elolvasható:
URL1
<
2 „A vízminőség
helyreállítása és fenntartása” és „Környezeti kockázatok kezelése”
<
3 Budapesti Műszaki és
Gazdaságtudományi Egyetem, 2000-ig Budapesti Műszaki Egyetem
<
|
|