„A társadalom valójában egy szerződés. […]
együttműködés a tudományokban, együttműködés a művészetekben, […]
együttműködés a jóra és tökéletességre való törekvésben. […]
együttműködés az élők, a már meghaltak és a megszületendők között.”
(Edmund Burke: Reflections
on theRevolution in France. 1790)
A Szent Grál nyomában
Justin Yifu Lin, a Világbank volt vezető közgazdásza a Szent Grál
kereséséhez hasonlítja a közgazdászok sziszifuszi próbálkozását a
gyors és fenntartható gazdasági növekedés biztos receptjének
megtalálására (Lin, 2012). Különösen erős ez a késztetés azon
országokban, melyek már bekerültek a közepes jövedelműek
csoportjába, de minden erőfeszítésük ellenére képtelenek felsőbb
osztályba kerülni, évtizedekre vagy évszázadokra bentragadnak a
paradicsom előszobájában. Még inkább frusztrált helyzetben érezhetik
magukat, akik egyszer már bejutottak az élmezőnybe, és egy idő után
szembe kell nézniük azzal, hogy az élbolyból leszakadva újra a
második vonalba kerülnek.
Magyarország a közelmúltban került ilyen helyzetbe.
A Világbank 2006-ban az egy főre jutó nemzeti jövedelem alapján
hazánkat a relatíve magas jövedelemmel rendelkező országok
kategóriájába sorolta, 2013-ban viszont visszakerültünk a közepes
jövedelmű országok csoportjába. A jelek szerint nem pusztán egy
statisztikai malőr áldozatai vagyunk. Korábbi, viszonylag kedvező
pozícióink romlását mutatják versenyképességünk gyengülését, az
információs és kommunikációs technológiák alkalmazásának
hatékonyságát, a vállalatok üzleti környezetének, a lakosság
életkörülményeinek romlását, az oktatás minőségének hanyatlását, a
gyermekszegénység terjedését, a korrupció eluralkodását bemutató
legújabb nemzetközi jelentések is.
Mindez olyan időszakban történik, amikor korábban
reménytelen helyzetben lévő országok, egész régiók kerülnek ki a
szegénység és nyomor csapdájából (McCloskey, 2013).
Különösen nyugtalanító a kép, ha a folyamatokat
tágabb történelmi perspektívából szemléljük. A tanulmány első ábrája
Angus Maddison kiegészített idősorai alapján készült, és azt mutatja,
miként alakult Magyarország és tizenegy fejlett nyugat-európai
ország egy főre eső GDP-mutatójának aránya 1870 és 2013 között.
Látható, hogy e becslés szerint Magyarország a második
világháborúig, ha nagyon lassan is, de felzárkózóban volt a fejlett
európai országokhoz, azóta azonban folyamatos lecsúszásban vagyunk.
Az arány közel 60%-ról a rendszerváltás idejére 40%-ra csökkent. Bár
a transzformációs válság során bekövetkezett, közel tíz
százalékpontos visszaesés után sikerült újra javítani pozíciónkat –
a Világbank rangsora alapján ekkor kerültünk be a relatíve magas
jövedelemmel rendelkező országok csoportjába – az ekkor elért
viszonylag kedvező helyzetünket nem tudtuk megtartani. 2006 óta
pedig nagyot változott a világ, ha újra be szeretnénk kerülni az
élmezőnybe, ma már a fejlett európai országoknál virulensebb ázsiai
és afrikai gazdaságokkal is versenyeznünk kell.
Az ország lecsúszásának, felzárkózási
képtelenségének számos oka lehet. Némelyek a múltban gyökeredző,
megörökölt adottságok, másokat különböző helyzetekben rossz
döntésekkel mi magunk kreáltuk és kreáljuk magunknak. Elveszítettük,
vagy meg sem szereztük azt a tudást, kreativitást, bizalmat,
tisztességet, azokat az intézményi és egyéni képességeket, melyek
hiányában ma nincs reális esély a felzárkózásra a világgazdaság
versenyző és kooperáló innovációs rendszereiben. Nyilvánvaló, hogy
mindannyiunk gondolataiban felmerült már a kérdés: Meg lehet-e
fordítani ezt a folyamatot? Milyen intézményekre, milyen tudásra,
milyen készségekre lenne leginkább szükségünk ahhoz, hogy végre
tartósan sikeresek legyünk? Egy közgazdász számára pedig végképp
megkerülhetetlen a kérdés: Vajon a közgazdaságtudomány miképpen
segíthet bennünket a fenti kérdésekre adható válaszok
megtalálásában?
Narratívák és metaforák
A jövőről való gondolkodás örök ellentmondása, hogy előrejelzéseink,
cselekvési terveink valójában a múltban lejátszódó események
elemzésén nyugszanak. Sören Kierkegaard aforizmáját idézve:
„Életünket csak visszatekintve tudjuk megérteni, de élni csak
előrefelé lehet!” Az ember mániákus hajlama történetek
megalkotására, azok hallgatására, megtekintésére és elmesélésére,
olvasásra, elmélyült eszmecserékre és pletykálkodásra ebből az
ellentmondásból fakad. Agyunk narratívákban fogja fel a világot.
Emlékeink, tapasztalataink alapján történeteket gyártunk. Ezek a
történetek adnak értelmet a körülöttünk zajló kaotikus eseményeknek.
Korábbi események belénk vésődött mintázatai alapján döntünk arról,
mit tekintünk jónak és mit elvetendőnek. Kapcsolatainkban ezek
alapján döntünk bizalomról vagy kárhoztatásról. Történeteink kötik
össze tetteinket azok következményeivel. Az emberi agy – Andy Clark
megfogalmazásában – egy gyors, mintakiegészítő, asszociációs gépezet
(Clark, 1993). A folyamatosan ránk zúduló kaotikus információkat
kész, a korábbi tapasztalatok alapján belénk vésődött mintákba
rendezzük. Az ismert sablonok segítségével kiegészítjük az éppen
hiányzó részeket, és gyakran szó szerint meg sem látjuk azt, ami
eltér korábbi tapasztalatainktól. Immanens természetünk, hogy a
káoszból rendet építünk, stabilnak tűnő mintázatokból az élet
dolgait megmagyarázó, a töredékeket kiegészítő történeteket
gyártunk. Ezek segítenek bennünket abban, hogy előre megsejtsük a
jövő eseményeit, és értelmet adjunk a múltban megtörténteknek.
Nincs ez a tudományban sem másként. A tudomány
művelői mindannyian mesemondók, még akkor is, ha az örök igazság
letéteményeseinek hiszik magukat. Nem csupán a fizikusoknak érdemes
odafigyelni Niels Bohr szavaira: „Téves azt hinni, hogy a fizika
feladata magának a természetnek a megismerése. A fizika azzal
foglalkozik, amit el tudunk mondani a természetről.” A tudományban
kétféle módon értelmezhetjük, kerekíthetjük ki történetté a
megfigyelt eseményeket: vagy metaforákat, modelleket gyártunk,
melyekben ok-okozati összefüggésekbe rendezzük a világot, vagy
eseménytörténetbe rendezzük el a dolgokat, és a történet
kibontakozásában, a vizsgált jelenség evolúciójában keressük meg a
választ a mit, miért, hogyan és hová kérdéseire. A metafora nem más,
mint egy képbe, fogalomba sűrített modell. A jó metafora, mint egy
elfelejthetetlen dallam szinte beleég egy-egy közösség
gondolkodásába, és akkor sem könnyű tőle megszabadulni, ha érezzük,
eredetei jelentését, magyarázó erejét már részben vagy egészében
elvesztette. Erős a késztetés bennünk, hogy metaforákba, modellekbe
kapaszkodjunk, de mind több jel mutat arra, hogy a világ számos
területe csak a dolgok kibontakozásában, evolúciós narratívák
segítségével érthető meg.
A közgazdaságtan sem tehet mást, mint történetekbe
rendezve és metaforákba sűrítve próbál saját vadászterületén választ
találni saját kérdéseire (Sedlacek, 2011; McCloskey, 1990). A
közgazdaságtant nem speciális kutatási eszközkészlete, hanem
vizsgálatának tárgya határozza meg: Miképpen lehet az egyén, a
család, a szűkebb és tágabb közösségek szintjén rendelkezésre álló
korlátozott erőforrásokkal gazdálkodva a jólétet növelő egyre
komplexebb, hatékonyabb termelési rendszereket kialakítani és
fenntartani? A közgazdászok modellekhez és metaforákhoz való
vonzódása a válaszok keresése során nagyon is érthető. Hajlamosak
vagyunk arra, hogy a gazdaságot igen bonyolult, ámde megismerhető és
a tudomány bevett eszközeivel leírható mechanizmusok összességének
tekintsük. Ha a gép nem működik megfelelően, az vagy a tervezők,
karbantartók, gépkezelők hibája, vagy a gépezet normális működését
megzavaró külső tényezők hatásainak következménye. Ha megtaláljuk a
hibát, akkor nincs más teendő, mint átalakítani, kijavítani,
beállítani a nem megfelelő alkatrészeket. A jól összerakott és
megfelelően kalibrált szerkezetnek működnie kell. A szorgos munka
minden bizonnyal megtermi áldásos gyümölcsét.
Newton almájának nem könnyű ellenállni, bár az a
felismerés, hogy a gazdaság nem puszta gépezet, hanem fejlődő,
önszabályozó, komplex rendszer, valójában egyidős a
közgazdaságtudomány létrejöttével. Az evolúciós narratíva segít
bennünket abban, hogy ne csupán az emberi viselkedés, a gazdasági
szervezetek működésének közvetlen okait és mechanizmusait tárjuk
fel. Lehetőséget ad a gazdasági rendszerek működését kialakító
végső, evolúciós okok feltárására. Azok az eredmények, melyek a
magatartástudományban, az agykutatásban, az antropológiában, a
régészetben, a történettudományban, a fizikában és a biológiában, az
ökológiában, a komplex rendszerek kutatásában megszülettek és
megszületnek, az elmúlt két évtizedben épültek, épülnek be a
közgazdasági gondolkodásba. Ez a folyamat nem csupán új
perspektívát, nem csupán új eszközöket ad kezünkbe a világ
megértéséhez. Régi fogalmaink új értelmet nyernek. Nem csupán
finomítani kell mindazt, amit a gazdaság működéséről gondoltunk,
hanem alapjaiban kell a mesét újraírni.
A klasszikus közgazdaságtan történetének
középpontjában a verseny áll. A verseny tisztítja meg a piacot. A
játékból kiesnek mindazok, akik nem megfelelő információval
rendelkeznek, akik nem tudnak jó, racionális döntéseket hozni, akik
nem tudják előre látni a gazdasági folyamatokat. A komplex, fejlődő,
adaptív társadalmi rendszerek működését leíró narratívákban viszont
meghatározó szerepük van a múltbeli eseményeknek, a szereplők
közötti kapcsolatrendszereknek, a társadalmi hálózatoknak, az
együttműködésre való készségnek és képességnek, a bizalomnak és a
bizalmatlanságnak, az empátiának és az érzéketlenségnek, a jóságnak
és a gonoszságnak. Ezt a forrongó világot még érzékeltetni sem lehet
egy előadás keretei között. Ezúttal csupán két példabeszéd
segítségével szeretném bemutatni, hogy ha új perspektívából
szemléljük a dolgokat, akkor korábbi fogalmaink új értelmet nyernek,
korábban elhanyagolt, kevéssé vizsgált összefüggések központi
szerepet kapnak. Választ nyerhetünk olyan kérdésekre, melyeket eddig
még megfogalmazni sem tudtunk igazán.
Példabeszéd angolokról és törökökről
A 2. ábra szintén a
Maddison-idősorokból készült, és Anglia/Egyesült Királyság, valamint
az Oszmán Birodalom/Törökország egy főre eső GDP-mutatóinak arányát
mutatja 1450 és 2013 között. Mint látható, a fejlemények mintázata
három fő szakaszra bontható. Az első szakaszban 1450 és 1650 között
a török/angol egy főre eső GDP-arány 57%-ról 75%-ra növekedett. Ezt
követte az Oszmán Birodalom leszakadásának hosszú időszaka 1650 és
1922 között. Ez idő alatt az arány 75%-ról 15%-ra csökkent. 1922 és
2013 között, egy újabb trendforduló után néhány évtized alatt az egy
főre eső GDP-arány 15%-ról 38%-ra emelkedett. Az első időszak
egybeesett az Oszmán Birodalom európai terjeszkedésével. 1453-ban a
törökök elfoglalták Konstantinápolyt, 1454-ben annektálták Szerbiát.
1521-ben elesett Nándorfehérvár, 1541-ben elesett Buda. A
GDP-arányokban megfigyelhető trendforduló nagyjából egybeesett az
1648-as vesztfáliai békével és az Oszmán Birodalom meggyengülésével.
Az 1664-es szentgotthárdi csata már jelezte a nyugati hatalmak
hadseregeinek jelentős technikai fölényét. 1683-ban, Bécs sikertelen
török ostroma után, néhány év alatt felszabadult a Magyar Királyság
döntő része. 1699-ben a karlócai békében a szultán a Temesköz
kivételével lemondott a korábban elfoglalt magyar területekről.
A számukra kellemetlen fordulatra a törökök is
felfigyeltek. A bécsi kudarcért Kara Musztafa nagyvezér – egy újabb,
az esztergomi vereség után – selyemzsinórt kapott. A példás szigor
azonban érezhetően nem volt elégséges a leszakadás megállításához.
Ezért a fényes porta 1757-ben ismét sereget küldött Bécsbe egy
kiváló diplomata, Ahmed Resmî Efendi vezetésével. A had ezúttal több
mint száz állami tisztviselőből állt. Feladatuk annak kiderítése
volt, milyen tényezők állnak a nyugati országok megállíthatatlan
térnyerése mögött. A küldöttek 153 napot töltöttek a városban, és
245 kéziratos kötetben foglalták össze a szultánnak
tapasztalataikat. Néhány évvel később III. Ottomán hasonló céllal
Berlinbe küldte Resmî Efendit, aki elragadtatással számolt be a
tudományok előrehaladásáról, a porosz állam hatékonyságáról, a
vallási előítéletek hiányáról. A lelkes beszámolók természetesen az
oszmán rendszer implicit kritikáját is jelentették, amit a török
udvarban kevesen fogadtak kitörő lelkesedéssel. A bécsi és berlini
tanulmányutak nem kis szerepet játszottak abban, hogy a tehetséges
Resmî Effendiből soha nem lehetett nagyvezér a későbbi években
(Ferguson, 2011).
A szultánnak kézzel írt bizalmas jelentéseknél
kétségtelenül szélesebb körű hatásuk volt egy, a török viszonyokat
kitűnően ismerő renegát magyar nyomtatásban is megjelent műveinek.
İbrahim Müteferrika erdélyi születésű volt, Kolozsvárott tanult, és
1693 körül esett portyázó török csapatok fogságába. A kálvinista –
más források szerint unitárius vagy szombatista – papnövendéket
eladták rabszolgának az isztambuli rabszolgapiacon. Miután áttért az
iszlám hitre, felszabadult, és írni kezdett. Munkáira felfigyelt a
nagy műveltségű İbrahim pasa, aki megbízta, adjon választ a
muszlimokat máig élénken foglalkoztató kérdésre: hogyan lehetséges,
hogy az európai nemzetek, amelyek a múltban oly gyengék voltak a
győzedelmes Oszmán Birodalomhoz képest, a modern időben egyre
hatalmasabb területekre terjesztik ki hatalmukat. İbrahim
Müteferrika 1732-ben adta át I. Mahmud szultánnak Az ész érvei a
nemzetek politikája részére című könyvét,2
amelyben az okokat Anglia és Hollandia parlamentáris rendszerében,
racionális alapokon nyugvó törvénykezésben és a tudomány eredményeit
szisztematikusan kihasználó katonai fejlesztésekben jelölte meg. A
könyvben a szerző hosszasan győzködte a szultánt arról, hogy az
Oszmán Birodalomnak alkalmaznia kell a tudományos forradalom és a
felvilágosodás eredményeit, és fel kell adnia a külvilággal szemben
tanúsított, több évszázados érdektelenségét. A munka fontos
sajátossága volt, hogy szakított a letűnt aranykor iránti
nosztalgikus szemlélettel. A kötetben az Oszmán Birodalom győzelme
nem egy prófécia magyarázatából levezethető feltétlen okozatként,
hanem a századok óta halogatott ismeretszerzés és reformok más módon
el nem érhető, de lehetséges eredményeként jelenik meg. İbrahim
Müteferrika mindent megtett, hogy eszméi széles körben ismertté
váljanak. Megalapította az Oszmán Birodalom első nyomdáját, és a
nagyvezér védelme alatt számos angol és latin művet tett elérhetővé
a török olvasóközönség számára (Erginbaş, 2005).
A porta másik magyar származású kalandos életű
tanácsadója Báró Tóth Ferenc francia diplomata volt, aki nem sokkal
İbrahim Müteferrika halála után érkezett Isztambulba, nagybátyja, a
francia nagykövet titkáraként. Édesapja, Báró Tóth András, II.
Rákóczi Ferenc apródja volt, és a fejedelem száműzetése során XV.
Lajos bizalmas követeként többször megfordult Rákóczi rodostói
udvarában. Ott minden bizonnyal találkozott İbrahim Müteferrikával
is, aki ez időben a fejedelem török tolmácsa volt. Tóth Ferenc báró,
aki tökéletesen megtanulta a török nyelvet, utazásai során alaposan
megismerte a török birodalom működését. Tapasztalatait 1785-ben,
Maastrichtban megjelent emlékirataiban foglalta össze, a
felvilágosult világpolgár szemszögéből ostorozva a keleti despotikus
társadalmak természetét (Tott, 2008). François, Baron de Tott a
gyakorlatban is hozzájárult a nyugati tudomány törökországi
felhasználásához. Modernizálta a török tüzérséget, és a Dardanellák
erődrendszerének megerősítésével jelentős szerepet játszott abban,
hogy az orosz flotta nem tudta elfoglalni Isztambult a krími
háborúban.
Mindazonáltal sem a szultán számára készített
jelentések tömkelege, sem a külföldi szakértők tanácsai, sem az
ezerszám kinyomtatott felvilágosult értekezések nem tudták érdemben
javítani a török gazdaság teljesítményét. A leszakadás évszázadokon
keresztül tartó folyamata csupán az első világháborút követő
összeomlás után, Kemal Atatürk reformjai nyomán tört meg, amikor
valóban megvalósult az állam és az egyház kettéválasztása, megindult
a modern ismeretek átadására és megszerzésére alkalmas oktatás és
kutatás megteremtése. Az isztambuli és ankarai egyetemekre százával
érkeztek a Németországból elüldözött egyetemi oktatók és kutatók.
Atatürk az Ankarai Egyetemen tartott beszédében a következőképpen
fogalmazta meg küldetésüket: „A világban elérhető minden cél, a
civilizáció, az élet, a siker alapja az igazi tudás és tudomány.
Bármi mást választunk tevékenységünk vezérfonalául, az
meggondolatlanság, felelőtlenség, torz gondolkodás” (Mango, 1999). A
következő, válságokban bővelkedő évtizedekben a Törökország és
Anglia egy főre eső nemzeti jövedelmének aránya 15%-ról 2013-ra
37%-kra növekedett.
Jól tudjuk, hogy a gazdasági fejlődés alapvető
mintázatait elsősorban nem a csaták és békekötések dátumai, sokkal
inkább a tudomány és a technika fejlődése, többek között az
egyetemek, a tudományos társaságok megalapítása és működése,
alapvető tudományos művek megjelenése és terjesztése, a technológiai
innovációk térhódítása határozza meg. Az Oszmán Birodalom
hanyatlása, Anglia felemelkedése egybeesett a skót és az angol
felvilágosodás kibontakozásával. 1651-ben Thomas Hobes publikálta a
Leviathan-t, 1660-ban megalakult a Royal Society, 1687-ben Newton
publikálta a Természetfilozófia matematikai alapelvei című művét,
1689-ben jelent meg John Locke Két értekezés a polgári kormányzásról
című könyve. 1748-ban David Hume publikálta Tanulmány az emberi
értelemről című könyvét és 1776-ban megjelent Adam Smith-től A
nemzetek gazdagsága. Kétségtelen, hogy a Royal Society működése,
akárcsak a példaként felsorolt opuszok felbecsülhetetlen hatást
gyakoroltak Anglia és az egész nyugati világ fejlődésére. A tudomány
és a gazdaság története mindazonáltal számtalan példával szolgál
arra, hogy a magas tudomány szférájában megszülető zseniális
felismerések önmagukban még nem tudják megváltoztatni a világot. Az
új világ kibontakozásának nem csupán szülőkre, de bölcsőre is
szüksége van.
Mértékadó közgazdászok az elmúlt évtizedekben hol a
természeti erőforrásokat, hol a lakosság iskolázottságát, hol a
gazdaságpolitika minőségét tekintették meghatározó tényezőnek az
elmaradottság és a szegénység elleni küzdelemben. Tőlük eltérően én
azoknak a kutatóknak az érvelését fogadom el, akik szerint az új
ismeretek révén megszületett új termékek, formák és alkalmazások az
emberi történelemben példa nélküli áradását elsősorban nem a
felhasznált munka mennyiségének vagy intenzitásának megnövekedése,
nem is a bérmunkások fokozott sanyargatása vagy a gyarmatok
kirablása, nem a befektetett tőke bősége, és még csak nem is a
tudományos forradalom során megszülető briliáns opuszok sora
indította el. Az ipari forradalmat a társadalomban néhány emberöltő
alatt kialakuló, az innovációk megszületését segítő – Deirdre
McCloskey szavaival: „a polgári méltóságot és szabadságot
megteremtő” – közmegegyezés tette lehetővé (McCloskey, 2011). A
tudományos forradalom során létrehozott elméleti tudás kétségtelenül
ennek a változásnak az egyik előfeltétele volt. A kaput mégsem az
elméleti tudomány fejlődése, hanem a mindennapi életet befolyásoló
értékek gyökeres és nagyon gyors átrendeződése nyitotta ki az új
világ előtt. Néhány
|
|
évtized alatt az érintett országokban gyökeresen
megváltozott a közvélekedés a kereskedésről, az ipari munkáról, a
pénzről, a haszonról, az üzletelésről. Az üzletember, a kalmár, akit
korábban közmegvetés övezett, s a korrupció szimbóluma volt, a 19.
század végére Angliában és Skóciában a tisztesség és megbízhatóság
jelképe lett.
Mivel magyarázható az emberek gondolkodásának ilyen
gyors átalakulása? A tradíciók és az értékek folytonossága ellenére
a társadalomra jellemző gondolkodásmód és a közbeszéd sokkal
képlékenyebb és befolyásolhatóbb, mint az anyagi világ vagy az
iskola által közvetített tudás. Az érzelmekben, hangulatokban, a
megbecsülésben és a kiközösítésben bekövetkező változások sokkal
gyorsabban mehetnek végbe, mint a tudás és a tőke akkumulációja.
Néhány év, sokszor néhány hónap elég arra, hogy megváltozzon a
társadalom attitűdje. A folyamat sokkal inkább a divat hullámainak
terjedéséhez hasonlítható. Sokszor a szó szoros értelmében össze is
kötődött vele. Az első ipari forradalom például nem csupán a
gőzgépet, a viszonylag olcsó és sokféle módon felhasználható energia
forrásának feltalálását és széles körű alkalmazását jelentette. A
fejlődést nem csupán új bányák, új kikötők, csatornák és
vasútvonalak jelezték. Megváltozott az emberek ruházkodása, a
lakások belseje, gyökeresen átalakult a népesség jelentős részének a
fogyasztási kultúrája. Az ipari forradalom egyik bölcsője, a
birminghami Soho gyártelep a 18. század második felében nem csupán
Watt-féle gőzgépekkel látta el a világot, hanem egyik központja lett
a számában is gyorsan gyarapodó középosztály lakásait praktikus és
esztétikai célokból elárasztó, fémből, fából, kerámiából és bőrből
készült kütyük (Birmingham toys) gyártásának. Az innovációk
elterjedtek a zenében, az irodalomban, az újságírásban, az
építészetben és az iparművészetben, a hétköznapokban és az
ünnepekben. Áradásuk lényege nem a küzdelem, nem a szakadatlan harc,
hanem a társadalom egészében feléledő kíváncsiság, felfedezőkedv,
tenni akarás, késztetés a kísérletezésre, a bütykölésre, a dolgok
megjavítására és átalakítására. A változás igazán fontos jellemzője
nem a szén és nem a vas termelésének növekedése, hanem az, hogy
felértékelődött az innovációra való képesség méltósága, társadalmi
elismertsége, csökkent a címekkel és rangokkal járó előjogokkal és a
járadékvadászattal szembeni tolerancia.
A dolgoknak ilyetén természete ad magyarázatot
arra, miként lehet néhány évtized alatt döntő változásokat elérni
egy-egy ország innovációs képességében, növekedési potenciáljában.
Az emberek közötti interakciókra nagyon is jellemző a hatások és a
következmények visszacsatolódása és nemlinearitása, a kibontakozást
sokszor pánik vagy eufória terjedése kíséri. Ma már közel sem
ismeretlen terep ez a közgazdász kutatók számára. Az evolúciós és
hálózati gazdaságtan eredményei számtalan példával igazolják, a
társadalom gazdagsága elsősorban attól függ, hogy a bizalom, a
megbecsülés, a kompetenciák egymásra épülő alkalmazása milyen sűrű
szövedékké alakul. Az egymáshoz kapcsolódó gazdasági tevékenységek
változatossága önmaga is erős motorja a gazdaság növekedésének. A
következőkben a fizikai közelség és a szellemi kapcsolatok
intenzitásának jelentőségét – maradva az angol ipari forradalom
kibontakozásánál – egy birminghami vacsoratársaság példáján
szeretném érzékeltetni.
Példabeszéd az ötvenfontos bankjegyről
és a Hold-emberek Társaságáról
A nemzetek gazdasága 1932-ben megtalált korai kéziratában van egy
különös szöveg, melynek elejét Adam Smith végül kihagyta a mű
1776-ban publikált végső változatából. Így hangzik: „Az, aki
feltalálta a gőzgépet, aki elsőként képes volt elképzelni, miként
lehet a természet erejével korábban elképzelhetetlen erőt
létrehozni, egy igazi filozófus volt. […] Egyike azoknak, akik
mestersége nem abban áll, hogy bármit megcsináljanak, hanem, hogy
mindent megfigyeljenek, majd e megfigyelések eredményeképpen képesek
legyenek összekapcsolni egymástól nagyon távol lévő, egymással
ellentétes dolgokat.” William Robert Scott, a kézirat megtalálója és
első publikálója megemlíti, hogy Adam Smith a szövegben valószínűleg
James Wattra gondol, akit – Adam Smith glasgowi professzorsága
idején – technikusként alkalmaztak Adam Smith kollégiumában, többek
között azzal a feladattal, hogy javítsa meg a kollégium szertárában
lévő Newcomen-féle gőzgép modelljét. A szöveg arra utal, hogy az
igazi invenció nem magának a gőzgépnek a feltalálása volt, hanem
annak felfedezése, hogy miként lehet a gőz korábban jórészt kárba
vesző energiáját korábban elképzelhetetlen hatékonysággal, az ipari
termelésben hasznosítani. Scottnak James Watt személyét illetően
valószínűleg igaza van, a gőzgép tökéletesítése és robbanásszerű
elterjedése azonban nem pusztán a magas tudomány fejlődésének, nem
szellemi megvilágosodásnak, hanem évekig tartó próbálkozásoknak, a
fáradhatatlan bütyköléseknek és nem utolsósorban szoros és
gyümölcsöző emberi kapcsolatoknak együttműködéseknek eredménye volt.
Közel sem véletlen, hogy a Bank of England 2011-ben
kibocsátott, az ipari forradalom kiemelkedő jelentőségét méltató új
ötvenfontos bankjegyén a bank által kibocsátott bankjegyek
történetében először nem egy, hanem két személy látható. Az egyik
James Watt, a gőzgép tökéletesítője, a másik Matthew Boulton, Watt
üzlettársa, aki vállalkozói tudásával, kapcsolatrendszerével elérte,
hogy a gőzgép néhány év alatt az angol textilipar meghatározó
energiaforrása lett. Mervyn King, a Bank of England kormányzója az
új bankjegyet bemutatva, így indokolta a két személy együttes
szerepeltetését: „Boulton és Watt gőzgépei és egyéb innovációi
meghatározó tényezői a nemzet ipari forradalmának. A feltaláló és a
vállalkozó együttműködése éppen azt a kereskedelmi sikert teremtette
meg, amelyre a gazdasági egyensúly megteremtése érdekében
országunknak szüksége van a következő években.” A bankjegyen ott
látjuk még magát a gőzgépet és a Boulton tulajdonában lévő
birminghami Soho gyártelep korabeli rajzát. Ezt sem véletlenül. A
gyártelepnek és a területén lévő Soho Háznak meghatározó szerepe
volt az angliai ipari forradalom térhódításában. Nem kétséges, hogy
Matthew Boulton maga is tisztában volt mind a gőzgép, mind a Soho
jelentőségével. Imádta bemutatni a gyárat a nagy számban odalátogató
korabeli ipari turistáknak. James Boswell, aki egyike volt a gyár
lelkes megtekintőinek, így emlékszik látogatására: „Soha nem
felejtem el Mr. Boulton hozzám intézett lelkes szavait: Uram, én itt
azt kínálom, melyre az egész világ áhítozik: Energiát!” Az
ötvenfontos bankjegyen együtt szerepel mindaz, ami gyökeresen
megváltoztatta a világot az ipari forradalom során. A találmány, a
feltaláló, a megvalósító, és az a tér, mely egyik bölcsője volt a
kibontakozó folyamatoknak.

3. ábra • A Bank of England által
kibocsátott ötvenfontos bankjegy részlete. Forrás:
URL4
A Soho azonban nem csupán Mr. Boulton lakóhelye és
nem csupán egy gyártelep volt. Jelképe és évtizedekig állandó
gyülekezőhelye volt az 1765 és 1803 között tevékenykedő Lunar
Society tagjainak, akik Jenny Uglow szavaival megcsinálták a jövőt
Nagy Britanniában (Uglow, 2002). A 18. századi angliai és skóciai
városokban igen élénk szellemi élet volt. A Hold-emberek Társasága
egyike volt a 18. század második felében működő számtalan
birminghami klubnak, asztaltársaságnak. Az alapító tagok között
voltak orvosok, mint Erasmus Darwin, Charles Darwin nagyapja,
William Small és William Withering, voltak mérnökök és technikusok,
mint Matthew Boulton, Richard Edgeworth és James Watt,
mesteremberek, mint John Withurst órásmester és Josiah Wedgwood
keramikus. Volt köztük botanikus, mint Jonathan Stokes, volt köztük
költő, mint Thomas Day, volt lelkész, közíró és polihisztor, mint
Joseph Priestley, és volt vegyész és fegyvergyáros, mint Samuel
Galton. Polgárok voltak, akik szenvedélyesen szerettek vitatkozni,
és hihetetlen szívóssággal törekedtek arra, hogy a gyakorlatban is
megvalósítsák elképzeléseiket. Többségükben kellően tehetősek voltak
ahhoz, hogy megengedjék maguknak mind a társasági élet, mind az
álmok megvalósításának költségeit. Fennmaradt levelezésükből egy
kavargó, túláradó érzelmekkel, szeretettel és olykor marakodással,
kudarcokkal, sikerekkel és tragédiákkal teli világ bontakozik ki.3
A társaság elnevezése nem a Hold valamilyen
misztikus tulajdonságára utal. Csupán azt jelezte, hogy minden
holdtöltét követő hétfő este jöttek össze, mert akkor volt a
legnagyobb valószínűsége annak, hogy az éjszakába nyúló együttlétek
után – az akkor még közvilágítás nélküli Birminghamben –
biztonságban hazatérhetnek a társaság tagjai. Az együttlétek pedig
nem csupán közös étkezéseket takartak, hanem különböző ismeretekkel,
kulturális háttérrel, politikai meggyőződéssel rendelkező emberek
sziporkázó szellemi találkozásait jelentették (Hart-Davis, 2011).
Jól érzékelteti a Soho Házban rendezett esték hangulatát Erasmus
Darwin levelének egy részlete, amelyet Matthew Boultonhoz írt,
jelezve, hogy betegsége miatt nem tud részt venni a szokásos
találkozón. „Kedves Boulton, Megkövetem a pokol istenségeit akik […]
megakadályozták, hogy láthassam Önöket ma a Soho-ban. […] Uram! Ha
csak belegondolok: micsoda invenciók, micsoda tudás, micsoda
retorikai, metafizikai, mechanikai és pirotechnikai mutatványok
részesei lehetnek ma este a Sohóban összegyűlt, szavakkal
tollaslabdázó filozófusok.” (URL5)
A tagok a maguk területén igyekeztek megvalósítani,
hasznosítani a megvitatott és sokszor kísérleti bemutatók során
megtekintett jelenségeket, tudományos elméleteket, felfedezéseket. A
Lunar Society és a Soho körül kiépülő üzemek hatása messze túlnőtt
Anglia közép-nyugati területein. A személyes, családi, munkatársi
kötelékeknek olyan sűrű hálózata alakult ki ezen a területen néhány
évtized alatt, hogy a Sohót és környékét több hivatkozásban az ipari
forradalom Szilikon-völgyének nevezik. Jenny Uglow brit életrajzíró
nagysikerű könyvében (Uglow, 2002) élvezetes és inspiráló képet fest
erről a társaságról. A könyv epilógusában a következő szavakkal
összegzi a társaság jellemzését: „A csoport több volt, mint
élőlények puszta gyülekezete. Saját fejlődő élete volt, amely
tükörképe lett, mikrokozmosza volt a tizennyolcadik század második
felében zajló kavargó és egymással ellentétes különféle
áramlatoknak, melyek végül egy új társadalmat hoztak létre.”
A Jenny Uglow által összefoglalt jellemzők
(hálózatok, evolúció, áramlások, adaptív önszabályozó mechanizmusok)
mai tudományos fogalmainkkal alapvető attribútumai a komplex
gazdasági és társadalmi rendszereknek. Nem kétséges, hogy a kor
társadalomtudósai tökéletesen tisztában voltak e jellemzők
jelentőségével. A mából visszatekintve éppen a közösségi hálózatok
hatalmas erejű szerepe a szembeötlő. Nem annyira a verseny, sokkal
inkább az innovációra és együttműködésre való képesség és készség
határozza meg a Lunar Society körül kavargó folyamatokat.
A Lunar Society szellemi hatása messze túlnőtt
Birminghamen és Közép-Anglián. William Small, a Lunar Society talán
legnépszerűbb tagja Thomas Jefferson tanára volt. Benjamin Franklin,
Joseph Prestley barátja, maga is a társaság tagja volt. Joseph
Prestley, aki mind vallási, mind világi kérdésekben emblematikus
figurája volt a korabeli másként gondolkodóknak, a francia
forradalom kitörése után számos írásában igen vehemensen támogatta a
forradalmi eszméket. Vannak azonban idők, amikor az események
túllépnek a szellemi sziporkázásokon. Az 1791-es birminghami
zavargások idején a feldühödött tömeg – éppen a társaság kémiai
kísérleteihez használt gyúlékony anyagokat felhasználva – az ő házát
is felgyújtotta, mindene odaveszett, neki magának Amerikába kellett
menekülnie. Philadelphia mellett telepedett le, és gondolatai
jelentősen hatottak az Alapító Atyák gondolkodására. Jól érzékelteti
ezt Steven Johnson Prestley-ről írt, Az oxigén felfedezése. Történet
a tudományról, a hitről, a forradalomról és Amerika megszületéséről
című könyvében. Thomas Jeffersonnak százhatvanöt John Adamshez írt
levele maradt fenn. Ezekben Benjamin Franklint ötször, George
Washingtont háromszor, Alexander Hamiltont kétszer említi meg.
Joseph Prestley, a koldusszegény külföldi bevándorló neve
ötvenkétszer fordul elő a levelekben.
Azt gondolnánk, hogy az átértékelődés nyomán
felhalmozódó szellemi és morális tőke már természeténél fogva is
maradandó vagyona a társadalomnak. Sajnos, ez nem így van. Az
innovációkat támogató társadalmi közmegegyezést folyamatosan meg
kell újítani, és tudatosan kell azon dolgozni, hogy a kibontakozó
pozitív folyamatok meg ne rekedjenek, vissza ne forduljanak. Nem
csupán a család és az iskola, hanem a mindennapi érintkezésben
használt, a médiában elhangzó szavak, szimbólumok és gesztusok is
komoly szerepet játszhatnak mind az építésben, mind a rombolásban.
Angliában 1834-ben a Westminsteri apátságban emlékművet emeltek
James Wattnak. A szobor felállítását széles körű adománygyűjtés
előzte meg, amely maga is hozzájárult az új technológiába vetett
bizalom megerősödéséhez.
A rossz hír az, hogy nem csupán a
felvilágosodásnak, az innovációs hálózatok megerősödésének lehetnek
jellegzetes időszakai. A társadalomban mindig vannak, akik
„fogékonyak” az innovációs energiákat kioltó megoldásokra. Ideje van
a pirkadatnak, de ideje lehet a sötétedésnek is. Amikor a polgári
méltóság és a szabadság elveszti értékét a közmegegyezésben, amikor
elveszítjük a hitünket abban, hogy saját sorsunk irányítói vagyunk,
nekünk magunknak kell kikísérleteznünk, megvalósítanunk és eladnunk
ötleteinket. Nem másoknak, hanem nekünk áll szabadságunkban
vállalkozni és véghezvinni álmainkat. Nem csupán a pénzügyi
rendszerek, a bankközi kapcsolatok hálója lehet sérülékeny. Minél
sűrűbb körülöttünk a kapcsolatok, az eszmék és a hitek hálózata,
annál sérülékenyebb a helyi és országos társadalmi terek finom
ökológiai rendszere. A gyűlölet, a kétségbeesés és a reménytelenség
gyorsan megfertőzheti az emberi kapcsolatokat. A jó hír az, hogy a
társadalmak, akárcsak más ökológiai rendszerek, többnyire képesek
elkerülni az összeomlást. Az emberi társadalom az ismert világ
legbonyolultabb és legsikeresebb adaptív rendszere. A közösségek,
hasonlóan más komplex rendszerekhez, képesek az alkalmazkodásra és
az újrakezdésre. Az elsötétedés után újra és újra ideje lehet a
felvilágosodásnak, kooperációnak, megbízhatóságnak, a korrupció
zsigeri elutasításának, a polgári méltóságnak és szabadságnak.
A Hold-emberek Társaságát végül nem a történelem
vihara, hanem a múló idő bontotta széjjel. 1813-ban a még megmaradt
tagok úgy döntöttek, befejezik a társaság működését. Brit úriemberek
módjára sorshúzással döntötték el, kié legyen a társaság csodálatos
könyvtára. A nyertes ifjabb Samuel Galton, a társaság legfiatalabb
tagja lett. A Soho irányítását átvette a következő generáció. Őket
már nem nyűgözték le a gyárat látni kívánó, csapatokban érkező,
tiszteletreméltó látogatók. 1802-ben az örökösök, Matthew Boulton és
James Watt fiai a következő hirdetést jelentették meg a helyi és
londoni újságokban: „Soho Gyártelep: A nagyközönség kéretik annak
tudomásul vételére, hogy a gyár sem kérelemmel, sem ajánlással nem
tekinthető meg. Az egyéni és a közérdektől egyaránt vezérelt
tulajdonosok azt remélik, hogy barátaik megkímélik őket a
visszautasítás fájdalmas kötelezettségétől.” (Uglow, 2002)
Ne kenjünk azonban minden rosszat az utánunk
következő nemzedékre. Az évek során sokszor magunk is megváltozunk.
Jól érzékelteti ezt George Washington unokájának visszaemlékezésre a
következő jelenetre: Alexander Hamilton, az alapító atyák l’enfant
terrible-je, miután lemondott az Egyesült Államok pénzügyminiszteri
posztjáról, megkönnyebbülve állított be az elnök Mount Vernon-i
házába és kifejtette, mennyire unta már, hogy mint állami
alkalmazott állandóan pénzügyi gondokkal küszködött. A szoba
asztalán ott feküdt a nem oly rég elfogadott alkotmány. Hamilton
odalépett az asztalhoz, fölemelte a kis könyvecskét, és a
következőket mondta: „Ez itt az alkotmány. […] Amíg fiatalok és
tisztességesek vagyunk ez kölcsönös érdekeink, a jólétre és
boldogságra való közös törekvés alapján összeköt bennünket. De ha
öregek és korruptak leszünk, már nem fog minket összetartani.”
(Chernow, 2005)
Kulcsszavak: történelem, közgazdaságtan, gazdasági növekedés,
felzárkózás, evolúció, felvilágosodás, ipai forradalom, Lunar
Society, innováció, társadalmi hálózatok
IRODALOM
Burke, Edmund (1790): Reflections on the
Revolution in France. •
WEBCÍM
Chernow, Ron (2005): Alexander Hamilton.
Penguin Books, New York
Clark, Andy (1993): Associative Engines:
Connectionism, Concepts, and Representational Change. MIT Press •
WEBCÍM
Erginbaş, Vefa (2005): Forerunner of the
Ottoman Enlightenment: İbrahim Müteferrika and His Intellectual
Landscape. Sabanci University, Istambul •
WEBCÍM
Ferguson, Niall (2011): Civilization: The
West and the Rest. Penguin Books, Kindle Edition.
Hart-Davis, Adam (2011): James Watt and
the Lunatics of Bimingham. Science. 292, 5514, 55–56. DOI:
10.1126/science.1060460 •
WEBCÍM
Lin, Justin Yifu (2012): The Quest for
Prosperity: How Developing Economies Can Take Off. Princeton
University Press, Princeton
Mango, Andrew (1999): Attatürk. Johm
Murray, London
McCloskey, Deirdre Nansen (1990):
Storytelling in Economics. In: Nash, Cristopher (ed.): Narrative in
Culture: The Uses of Storytelling in the Sciences. Philosophy and
Literature. Routledge. London.
McCloskey, Deirdre Nansen (2011):
Bourgeois Dignity: Why Economics Can’t Explain the Modern World.
University Of Chicago Press, Chicago
McCloskey, Deirdre Nansen (2013):
Perspective: The Great Enrichment Continues. Current History. 112,
757, 323–325.
Sedlacek, Tomas (2011): Economics of Good
and Evil: The Quest for Meaning from Gilgamesh to Wall Street.
Oxford Unicersity Press, Oxford
Tott, François baron de (2008): François
baron de Tott emlékiratai a törökökről és a tatárokról. Vasi Szemle.
Szombathely
Uglow, Jenny (2002): The Lunar Men: The
Friends Who Made the Future, 1730-1810. Faber & Faber
LÁBJEGYZETEK
1 A cikk az MTA Nyelv- és
Irodalomtudományok, a Filozófia és Történettudományok, a Gazdaság-és
Jogtudományok, valamint a Műszaki Tudományok osztálya által 2013.
november 7-én szervezett Különböző tudományterületek viszonya és
szerepe a tudásalapú társadalom kiépítésében Magyarországon című
tudományos ülésen elhangzott előadás kibővített, szerkesztett
változata.
<
2 A kötet megtalálható az
MTA Könyvtárának Keleti Gyűjteményében. Ibrahim Müteferrika
munkásságát a könyvtár külön honlapon mutatja be (URL3).
<
3 Revolutionary Players,
Digital Library:
URL5
<
|
|