A modern tudomány kialakulásához vezető
folyamatban, az ún. tudományos forradalomban meghatározó szerepet
játszott a 16. századi lengyel-porosz tudós, Nicolaus Kopernikusz
csillagászati hipotézise. A hipotézis szerint az égitestek
mozgásának középpontjában nem a Föld áll, mint ahogy azt a korábbi
csillagászati hagyomány uralkodó elképzelései vallották, hanem a Nap
– ezért Kopernikusz hipotézisét heliocentrikusnak nevezik. Ez az
elképzelés döntően befolyásolta a tudományok későbbi fejlődését,
ugyanis olyan elméletek kidolgozását ösztönözte (Johannes Kepler
bolygómozgás-törvényeitől Giordano Bruno kozmológiáján és Galileo
Galilei mechanikáján keresztül Isaac Newton fizikájáig), amelyek
alapvetően meghatározták a modern tudomány arculatát. Mi sem mutatja
jobban ezt a hatást, mint az, hogy a tudományos forradalmat sokan
éppen az 1543-as évtől, Kopernikusz nagy csillagászati munkájának, a
De revolutionibus orbium coelestium-nak (Az égi pályák forgásáról) a
megjelenésétől datálják (lásd például a Wikipedia angol és magyar
nyelvű vonatkozó szócikkeit).
Ugyanakkor ez a forradalmi elgondolás csak lassan,
generációkkal Kopernikusz után vált általánosan elfogadottá. Ebben
nemcsak az játszott szerepet, hogy a napközéppontú csillagászat
elfogadása szükségessé tette a fizika alapfogalmainak újragondolását
(hiszen az arisztotelészi–középkori fizika számos elve a
földközéppontú hipotézisre épült), hanem az is, hogy Kopernikusz
elképzelésének helyességére igen nehéz volt bizonyítékokat találni.
A Föld Nap körüli keringésére adott empirikus bizonyítékok csak 1838
után, a közeli csillagok ún. éves parallaxisának kimérésével váltak
elérhetővé, míg a Föld forgását először Léon Foucault híres
ingakísérletével igazolták 1851-ben. Mégis, nagyjából a 17. század
derekától, mintegy száz évvel Kopernikusz halálát követően
általánosan elfogadottá váltak a kopernikuszi tanok, pontosabban
azoknak a Kepler, majd Newton és mások által módosított változatai,
annak ellenére, hogy az empirikus bizonyítékokra még nagyjából
további kétszáz évet kellett várni. Jogos tehát Kopernikusz
elméletét „hipotézisnek” nevezni, és nem csak a szónak abban az
eredeti értelmében, amelynek megfelelően Kopernikusz korában minden,
a bolygómozgásokat leíró matematikai elméletet hipotézisnek
neveztek.
Felmerül tehát a kérdés, hogy mi késztette a modern
tudomány úttörőit arra, hogy bizonyítékok híján is elfogadják
Kopernikusz hipotézisét. A válasz szinte reménytelenül összetett, és
Galilei távcsöves megfigyeléseitől Kepler rendkívül pontos
előrejelzésein át Newton mozgástörvényeiig rengeteg tényezőt magában
foglal. Ebben az írásban egy ennél szűkebb kérdésre keresem a
választ: mik voltak a kopernikuszi hipotézis mellett szóló első
érvek – azok, amelyek hatására a kezdeti támogatók (Kepler, Galilei)
szembefordultak a görög eredetű csillagászati tradíció kétezer éves
földközéppontú örökségével? Melyek azok az érvek, amelyekre maga
Kopernikusz támaszkodott?
Mielőtt rátérek a válasz körvonalazására, érdemes
néhány előzetes negatív megjegyzést tenni, és kiemelni, hogy a
népszerű összefoglalások állításaival szemben mik nem voltak
jellemzők Kopernikusz hipotézisére. Azt állítom, hogy bár
Kopernikusz műve forradalmi hatást váltott ki, maga a mű számos
szempontból nem volt forradalmi munka (lásd például Kuhn, 1985,
134–136.). Először is, Kopernikusz rendszere nem pontosabb, mint
ókori „riválisáé”, az i. sz. 2. századi Klaudiosz Ptolemaioszé,
akinek Nagy matematikai összefoglalása (Almageszt) a technikai
csillagászat alapkönyvének számított a 16. században is. Bár
kétségtelen, hogy a Kopernikusz műve alapján készült Porosz
táblázatok (1551) többnyire pontosabb előrejelzéseket tettek, mint a
korábban leginkább elterjedt, a 13. században összeállított
Alfonz-féle táblázatok, ám ez elsősorban az újabb megfigyeléseknek
és az ezeken alapuló számításoknak volt betudható. Kopernikusz
rendszere elviekben nem írja le pontosabban a bolygómozgásokat
Ptolemaioszénál, hiszen nagyjából ugyanazokat a (Kepler nyomán
tévesnek bizonyult) matematikai szerkesztési elveket használja, mint
a görög csillagász. A pontosságbeli forradalmat Kepler törvényei
indítják majd el, amelyek Kopernikusztól távol álló elveken
alapulnak.
Ez összefügg a második negatív állítással: Kopernikusz rendszere nem
modernebb, mint Ptolemaioszé. Hiszen ugyanazokat a modellezési
technikákat alkalmazza, mint Ptolemaiosz: az excentereket és az
epiciklusokat (1. ábra).
Igaz ugyan, hogy Kopernikusz elveti Ptolemaiosz módszerének harmadik
elemét, az ekvánspontot, ám ebben korántsem modern szempontok
vezérlik, ugyanis azért nem fogadja el azt, mert alkalmazása sérti a
platóni elvet, az egyenletes körmozgások követelményét, amihez
Kopernikusz ugyanannyira ragaszkodik, mint az őt megelőző kétezer
éves csillagászati tradíció egésze (és amit éppen Kepler nyomán
fognak száműzni a csillagászatból). Másrészt Kopernikusz
gyakorlatilag változtatás nélkül megismétli az Almageszt matematikai
megalapozását, vagyis a trigonometria elveinek geometriai keretben
történő felépítését, figyelmen kívül hagyva azokat az egyébként
általa jórészt ismert innovációkat, amelyeket iszlám és európai
matematikusok bevezettek a Ptolemaiosz ideje óta eltelt másfél
évezred során.
A modernség hiánya a kozmológiai elképzelésekben is
tetten érhető. Mint ahogy elődei, Kopernikusz is fenntartások nélkül
beszél az égitesteket hordozó szférákról, bár ezek természetét ő sem
tárgyalja, hiszen ez – Arisztotelész elképzelése szerint – nem a
matematikai csillagászat feladata. Ugyanebből az okból a
bolygómozgások okának kérdését sem firtatja, ugyanis a csillagász
hagyományosan elfogadott szerepe pusztán abban áll, hogy matematikai
modellt szerkesszen az égitestek mozgásához, és Kopernikusz teljesen
elfogadja ezt a szerepet. Amennyi fizikára egyáltalán utal a műve
bevezető jellegű fejezeteiben, az teljesen arisztoteliánus
természetű. Érthető kivétel ez alól a nehézkedés, vagyis gravitatio
fogalma, amely szerinte „nem más, mint egyfajta természetes vágy,
melyet a mindenség Teremtője helyezett a dolgok részeibe, hogy azok
egymáshoz tapadjanak, és gömb alakjában egyesüljenek” (Kopernikusz,
1543, 7.) (ugyanis az arisztotelészi magyarázat, hogy a nehéz testek
a világ középpontja felé törekednek, nem működik akkor, ha nem a
Föld van a világ közepén). Végül fontos megjegyezni, hogy
Kopernikusz ugyanúgy egy véges, gömb alakú és a csillagok szférája
által határolt világegyetemet ír le, mint Ptolemaiosz, ami mellett
éppen a mű legelső fejezetében érvel.
Harmadjára le kell szögezni, hogy Kopernikusz
elmélete korántsem egyszerűbb, mint Ptolemaioszé. Az epiciklusok és
excenterek használata miatt ugyanis az égitestek pályája bonyolult
szerkesztéseket igényel, és a pályák összessége körülbelül
ugyanannyi körből állítható össze, mint Ptolemaiosz világa. Arról
nem is beszélve, hogy míg a földközéppontú hipotézis alapján az
égitestek látszó pozíciói közvetlenül számíthatók a pályakörökből
(hiszen a megfigyelő azok középpontjában áll), addig a napközéppontú
rendszerben mind a Föld, mind a kérdéses égitest pozícióját
külön-külön ki kell számítani ahhoz, hogy az égi pozíció előre
jelezhető legyen, és ennek megfelelően a kopernikuszi modell
számításai jóval bonyolultabbak gyakorlati szempontból, mint a
ptolemaiosziak.
Persze maga Kopernikusz – a ma elterjedt
sztereotípiák ellenére – nem is állítja azt, hogy modellje pontosabb
vagy modernebb volna, mint Ptolemaioszé (bár időnként egyszerűbbnek
feltételezi, ám ez az egyszerűség nem a matematikai részletekből
adódik, hanem azokból az összefüggésekből, amelyeket alább
tárgyalok). Ha meg akarjuk érteni, miben látta hipotézisének
előnyeit, kénytelenek vagyunk magukhoz a fennmaradt szövegekhez
fordulni. Ám ezen a ponton egy súlyos problémába ütközünk: nem sok
szöveg maradt fenn tőle. Szemben számos reneszánsz és koramodern
tudóssal, Kopernikusztól nem maradt ránk például terjedelmes
levelezés, amely alapján belepillanthatnánk személyesebb
motivációiba, vagy viták kontextusában láthatnánk az érveit, és nem
állnak rendelkezésre olyan, korai munkák sem, amelyekben
kifejlődésében vizsgálhatnánk a napközéppontú hipotézist.
Három csillagászati munkájáról tudunk. Az első egy
rövid, kéziratos mű, amelyet soha nem szánt kiadásra, a Kis
kommentár az égi mozgások hipotéziséhez (röviden Commentariolus-ként
szokás hivatkozni rá). Hogy pontosan mikor írta, azt ma már
lehetetlen megállapítani, az első említése 1514-ből származik, bár
feltehetőleg néhány évvel korábban keletkezett. A második egy ennél
is rövidebb, felkérésre írt levél 1524-ből, amelyben egy kortárs
csillagász, Johannes Werner munkáját kritizálja – ez szintén nem
megjelenésre szánt szöveg. A harmadik pedig maga a De
revolutionibus, amelyen ugyan évtizedeken át dolgozott, de csak
halálának évében, 1543-ban jelentette meg, környezete hosszas
unszolására. Mivel a Werner ellen írt levele nem utal Kopernikusz
saját modelljére, a heliocentrikus hipotézisre, ezért csak a
Commentariolus és a De revolutionibus szolgálhat e tanulmány
alapkérdése számára elsődleges forrásul.
A Commentariolus felvázolja a napközéppontú
hipotézis alapjait. Ebben a rövid ismertetésben Kopernikusznak
szemmel láthatólag nem az a célja, hogy hosszasan érveljen alapelvei
mellett, vagy, hogy alaposan ismertesse modelljének matematikai
részleteit (amelyek feltehetőleg még nem is álltak teljesen készen).
Az alapelvek tömör felsorolása után körvonalazza rendszerének főbb
elemeit, vagyis hogy az egyes égitestek mozgását hány kör
segítségével és azok milyen elrendezésével tudja visszaadni. Bár
bizonyos részletek eltérnek még a De revolutionibus rendszerétől, de
az alapvető elemeiben megegyezik vele.
De vajon miért van szükség a napközéppontú
hipotézisre? A mű bevezetője röviden ismerteti a korábbi
csillagászati rendszerek elveit, majd kijelenti, hogy talán
kigondolható „a körök egy ésszerűbb elrendezése, amelyből minden
látszó egyenlőtlenség levezethető, és amelyben minden a saját
központja körül mozog egyenletesen, ahogy azt az abszolút mozgás
szabálya megkívánja” (Kopernikusz, 1971, 57.). Ezek után lefekteti
saját feltevéseit, majd kijelenti: „Ezen feltevések leszögezése után
megpróbálom megmutatni, hogy miként lehet módszeresen megőrizni a
mozgások egyformaságát.” (Kopernikusz, 1971, 59.) Tehát úgy tűnik,
hogy a korábbi hipotézisek problémája az „egyformaság” és a közös
rendező elv hiánya. De vajon mi lehet az a rendező elv, amelyből a
rendszer részletei levezethetők? Ez kiderül a feltevésekből:
„1. Az égitesteknek és égi szféráknak nincs
egyetlen központjuk.
2. A Föld központja nem központja az univerzumnak,
hanem csak a gravitációnak és a Hold szférájának.
3. Minden szféra a Nap mint középpont körül mozog,
így a Nap az univerzum központja.
4. A Föld–Nap-távolság aránya a csillagos ég
magasságához olyan sokkal kisebb, mint a Föld sugarának aránya a
Naptól mért távolságához, hogy a Föld–Nap-távolság észrevehetetlenül
kicsi a csillagos ég magasságához képest.
5. A csillagos ég mozgásának látszata nem a
csillagos ég valódi mozgásának, hanem a Föld mozgásának
következménye. A Föld a környező elemekkel együtt naponta egyszer
megfordul rögzített pólusai körül, míg a csillagos és a legfelsőbb
mennyek mozdulatlanul maradnak.
6. A Nap mozgásának látszata nem saját mozgásának,
hanem a Föld mozgásának következménye, mellyel ugyanúgy keringünk a
Nap körül, mint bármelyik másik bolygó. Így a Földnek egynél több
mozgása is van.
7. A bolygók látszó retrográd és direkt mozgásai
nem saját mozgásuknak, hanem a Föld mozgásának következményei. A
Föld mozgása tehát képes magyarázatot adni az egek mozgásában látszó
számos egyenlőtlenségre.” (Kopernikusz, 1971, 58-59., kiemelés
tőlem)
Egyfelől azért idéztem a feltevéseket teljes
terjedelmükben, mert semmilyen más szövegében, tehát a De
revolutionibus vonatkozó fejezeteiben sem fejti ki ennyire tömören
és világosan a heliocentrikus rendszer alapjait. Másrészt az általam
kiemelt szövegrészekben tetten érhető az a közös rendező elv,
amelyet keresünk: ez nem más, mint a Föld mozgása, amely
magyarázatot ad a mozgások rendszerének számos elemére.
Ugyanez a téma megjelenik a De revolutionibus-ban
is. Ennek Előszavában, amelyet III. Pál pápához ajánl, hosszasabban
kritizálja az ókori elméleteket. Szemükre hányja: „Arra sem voltak
képesek, hogy felfedezzék vagy levezessék a legfontosabb belátást,
vagyis az univerzum szerkezetét és részeinek valódi szimmetriáját.
Ellenben pontosan úgy jártak el, mint aki különböző helyekről vesz
kezeket, lábakat, fejet és más részeket, amelyek gyönyörűen vannak
ugyan megformálva, de nem ugyanahhoz a testhez tartoznak, és így nem
felelnek meg egymásnak – az ilyenekből inkább egy szörnyet, semmint
embert lehet összeállítani.” (Kopernikusz, 1543, iv)
Ez a passzus tehát ismét csak arra utal, hogy a
földközéppontú rendszerek képtelenek egységesen, közös rendező elv
alapján tárgyalni a részleteket. Különösen árulkodó a „szimmetria”
kifejezés és az erre épülő művészeti metafora (részletes elemzésért
lásd: Hallyn, 1990). Bár a szimmetria szó eredeti értelmében
összemérhetőséget jelent (ez nagyjából a matematikai mennyiségek
racionális voltának felel meg), az a jelentés, amit Kopernikusz és
kora tulajdonít neki, az i. e. 1. századi építésztől, Marcus
Vitruviustól származik: „A szimmetria egy mű részeinek megfelelő
elrendezése, valamint a részeknek és általában az egésznek a
viszonya, egy bizonyos részhez mint mércéhez képest. Így például az
emberi testben egyfajta szimmetrikus harmónia áll fenn az alkar, a
láb, a tenyér, az ujj és egyéb kis részek között; és ugyanez a
helyzet a tökéletes épületekkel is.” (Vitruvius, 1955, 27.)
Vitruvius tehát ugyanazt a metaforát használja,
mint Kopernikusz: az emberi testrészek közti megfelelést. Ez a fajta
szimmetria rendkívül fontos elv volt a reneszánsz képzőművészetben:
ezt illusztrálta Leonardo da Vinci híres rajzával, a
Vitruvius-tanulmánnyal (2. ábra), amelynek magyarázatában azt
írja le, milyen számok szerint aránylanak az egyes testrészek
egymáshoz, valamint erről szól Albrecht Dürer Négy könyv az emberi
arányokról című műve is. A szörny fogalma nem azt jelentette, mint
ma (vagyis egyfajta ijesztő, emberre veszélyes természetfeletti vagy
mesebeli lényt), hanem olyan lényt, amely nem egymásnak megfelelő
részekből, torzan állt össze.
|
|

2. ábra • Leonardo Vitruvius-tanulmánya
Ha alaposabban meg akarjuk érteni a metafora
csillagászati értelmét, akkor előre kell lapoznunk Kopernikusz
művében az Első könyv 10. fejezetéhez (Az égi pályák rendje), ahol
Kopernikusz leírja az égitestek sorrendjét kívülről, az
állócsillagok szférájától befelé, a középponti Nap felé haladva,
majd ezzel foglalja össze rendszerét: „A rendezettség mögött tehát a
kozmosz csodálatos szimmetriája rejtőzik. Tiszta harmónia uralkodik
a szférák mozgásában és méretében, amely másképpen fel sem fogható.
Így ugyanis érthetjük, miért nagyobb a Jupiter progressziója és
retrogressziója, mint a Szaturnuszé, ám kisebb, mint a Marsé […],
valamint azt is látjuk, hogy az ilyen oszcillációk miért gyakoribbak
a Szaturnusznál, mint a Jupiternél […] továbbá, hogy a Szaturnusz, a
Jupiter és a Mars miért vannak közelebb a Földhöz, amikor
oppozícióban állnak a Nappal, mint amikor elvesznek a Nap sugarai
közt, s majd újra előbukkannak onnan. […] Mindezen jelenségek
ugyanazon okból következnek, vagyis a Föld mozgásából.”
(Kopernikusz, 1543, 10.)
Lássuk az egyes elemeket sorjában!
A bolygók „progressziója és retrogressziója” arra a jelenségre utal,
hogy bár a megfigyelés szerint a bolygók a Naphoz és a Holdhoz
hasonlóan egy adott irányban és nagyjából egy közös kör (az
ekliptika) mentén, a rájuk jellemző periódussal körben haladnak
(progresszió) – mármint az állócsillagok háttere előtt, vagyis ha
leszámítjuk az égbolt minden égitestre közös napi körülfordulását
–ám szabályos, saját pályájukra jellemző időközönként megtorpannak,
és rövidebb ideig visszafelé haladni látszanak (retrogresszió). Ezt
a „hurkos” mozgást adja vissza Ptolemaiosz az epiciklusok
segítségével, hiszen, ha megfelelően választjuk a körök méreteit és
a rájuk jellemző keringési időket, akkor a két forgás eredője
valóban hurkokat ír le, így a középponti Földről nézve a bolygók
haladását hátráló szakaszok szakítják meg. Ugyanakkor Ptolemaiosz
rendszerében fel sem merül az a kérdés, hogy miért éppen akkorák a
hátráló szakaszok, vagyis mi határozza meg az epiciklus-körök
méretét: ez egyszerűen a megfigyelésekből következik, és a
jelenségekhez illesztjük a modell paramétereit.
Kopernikusznál viszont ez utóbbi kérdés új értelmet
nyer. Az ő hipotézise szerint – ahogy a Commentariolus imént idézett
7. feltevésében le is szögezi – a hátráló mozgás nem valódi, hanem
csak látszólagos, annak következménye, hogy a megfigyelő nem a
középpontban áll nyugalomban, hanem a középpont körül kering. Amikor
a Föld belülről „leelőz” egy külső bolygót (vagy amikor egy belső
bolygó belülről „leelőzi” a Földet), akkor a mozgó Földről nézve úgy
látjuk, mintha a megfigyelt bolygó visszafelé haladna egy ideig az
állócsillagok hátterén, hasonlóan ahhoz, mint amikor egy gyorsabb
járműben ülve úgy látjuk, mintha a lassabb, éppen leelőzött jármű
hátrálna a háttérhez képest, pedig valójában előre halad. Hogy a
Jupiter hátrálása nagyobb, mint a Szaturnuszé, az azzal
magyarázható, hogy a Jupiter közelebb van a Földhöz, így a Föld
keringéséből származó látszólagos hurok nagyobb lesz a
csillagszférára vetítve, mint a távolabbi Szaturnusz látszólagos
hurka (3. ábra). És
természetesen a többi bolygó viszonylatában is pontos, számszerű
értelmet nyer minden ilyen összehasonlítás.
Ugyanígy magyarázható a második állítás is, amely a
visszafordulások gyakoriságára vonatkozik. Ptolemaiosz rendszerében
ez is csak fenomenologikus paraméter, amelyet a megfigyelt
jelenségekhez illesztünk. Kopernikusz azonban erre is képes mélyebb
magyarázatot nyújtani: mivel a keringő Föld gyakrabban éri utol és
előzi le a Szaturnuszt, mint a gyorsabban és kisebb pályán keringő
Jupitert, így ebből következik, hogy a Szaturnusz esetén gyakrabban
figyelhetjük meg az oszcillációkat, mint a Jupiternél (4.
ábra) – pontosan a keringési idők viszonyai szerint.
A harmadik állítás a bolygók fényességváltozásaira
vonatkozik. Kopernikusz rendszerében világos (5. ábra), hogy
egy külső bolygó akkor van legközelebb a Földhöz, tehát akkor tűnik
legfényesebbnek, amikor oppozícióban áll a Nappal (vagyis az égbolt
átellenes pontjain helyezkednek el). A fényességváltozásokra és ezek
szélső értékeire Ptolemaiosz epiciklusai is magyarázatot adnak,
igaz, nem olyan pontosan, mint a kopernikuszi rendszer, viszont arra
nem, hogy ezek milyen összefüggésben állnak a Nap mozgásával.
Kopernikusz rendszeréből fény derül erre is: valójában nem a Nap,
hanem a Föld mozgásával függnek össze, mert elsődlegesen ez
határozza meg a bolygók tőlünk mért távolságát, nem pedig az
epiciklusok. (A technikai részletek megértéséhez további segítség a
Bolygómozgás régen és ma [URL1] címen elérhető animáció.)

5. ábra • A Szaturnusz, a Jupiter és a Mars
miért vannak közelebb a Földhöz, amikor oppozícióban állnak a
Nappal, mint amikor elvesznek a Nap sugarai közt? (Lásd a szöveget.)
Összefoglalva tehát azt láthatjuk, hogy a
kopernikuszi hipotézis összefüggést teremt számos olyan
megfigyelhető jelenség között, amelyek a földközéppontú elméletben
csak független, közvetlenül a megfigyelések által diktált elemek
voltak. Ennyiben azt is mondhatjuk, hogy a kopernikuszi hipotézis
egy magyarázati rendszerré áll össze, és ennek a rendszernek a közös
magyarázó elvét, azaz a közös „mértékét” (lásd Vitruvius
meghatározását) a Föld mozgása adja. Ugyanezt emeli ki Georg Joachim
Rheticus, Kopernikusz egyetlen tanítványa és munkatársa, aki
1539-ben érkezett az idős csillagászhoz, hogy rávegye a vonakodó
mestert várva várt művének kiadására. Miközben Kopernikusz sajtó alá
rendezte a kéziratokat, Rheticus írt egy gyors összefoglalást a nagy
műről, hogy minél hamarabb tájékoztassa, egyben felkészítse a
közönséget a várható elmélettel kapcsolatban. Az 1540-ben megjelent
Első összefoglalás (Narratio Prima) népszerű és könnyen, matematikai
ismeretek nélkül is áttekinthető ismertetést nyújt a heliocentrikus
hipotézisről. A hosszas és óvatos bevezető fejezetek, a lehetséges
ellenérvek tompítása után végül Rheticus előrukkol a
napközéppontúság gondolatával, és méltatja a rendszer
szimmetriájának előnyeit: a bolygómozgások „közös mértéke az a nagy
kör, amely a Földet szállítja, mint ahogy a gömb alakú Föld sugara
közös mértéke a Hold körének, a Hold és a Nap távolságának stb.”
(Kopernikusz, 1971, 147.)
Azt, hogy a bolygómozgásokban van közös mérték, már
korábban is lehetett sejteni, és erre utaltak a 15. században
újjáéledő matematikai csillagászati hagyomány úttörői, Georg von
Peurbach és Regiomontanus (Johannes Müller) is. Bár Ptolemaiosz az
Almagesztben külön-külön, egymástól függetlenül tárgyalja az
égitestek mozgását, és nem kísérli meg ezeket egyetlen rendszerré
összefogni, ám a pályák összevetésével különös egybeesések
fedezhetők fel a bolygók és a Nap mozgásai között. Kiderül ugyanis,
hogy a „belső” bolygók (Merkúr és Vénusz) esetén az epiciklus-kör
középpontja mindig a Nap irányába mutat, valamint hogy a „külső”
bolygók esetén (Mars, Jupiter, Szaturnusz) az epiciklus-kör
középpontját és a bolygót összekötő sugár mindig párhuzamos a Naptól
a Föld irányába mutató egyenessel. (Ez utóbbi összefügg a
fényességváltozások és a Nap helyzete közti, fent említett
megfeleléssel.) Megalapozott volt tehát a sejtés, hogy a Nap szerepe
kitüntetett a mozgások rendszerként tekintett összességében.
Kopernikusz hipotéziséből azonban kiderül, hogy a Nap közös elemként
jelentkező mozgása valójában csak látszólagos, és a Föld Nap körüli
mozgása az, ami mértékként szolgál. Ez a keringés jelenik meg a
belső bolygók deferens (vagyis az epiciklust hordozó nagyobb kör)
menti mozgásában és a külső bolygók epiciklus-mozgásában. Egy
látszólagos mozgáskomponens, amely egyszerre van jelen szinte minden
égi mozgásjelenségben – kivéve az állócsillagokat, amelyeket éppen
ennek hiánya miatt gyakorlatilag végtelenül távolinak kell
tekintenünk, illetve a Holdat, amely a Földdel együtt végzi
keringését a Nap körül.
A kopernikuszi hipotézis fő előnye tehát az, hogy egységes
magyarázati rendszert nyújt az égi mozgásjelenségek többségére.
Ahhoz azonban, hogy a De revolutionibus olvasója felfoghassa ezt az
előnyt, meg kell értenie a rendszer egészét, és el kell mélyednie a
részletekben. Nem lehetséges tehát döntő, bizonyító erejű érvet
szolgáltatni a mű elején, ami azonnal eloszlatná a kétségeket. Ezt
jól tudta Kopernikusz is, amikor ezt írta az Első könyv 5.
fejezetében (Végez-e mozgást a Föld, és mi a helye?): „Mert ha
valaki tagadja, hogy a Föld a világ közepén vagy centrumában van,
ugyanakkor nem ismeri el, hogy kettejük távolsága elég nagy ahhoz,
hogy mérhető legyen az állócsillagok távolságához, mégis úgy
gondolja, hogy e távolság láthatóan nagy a Nap és a bolygók
pályaköreinek viszonylatában, és ha ezek után azt gondolja, hogy a
testek mozgása azért tűnik szabálytalannak, mert más középpont körül
vannak elrendezve, mint a Föld középpontja, akkor talán képessé
válik arra, hogy előhozakodjon egy tökéletesen elfogadható
magyarázattal a szabálytalannak látszó mozgásra.” (Kopernikusz,
1543, 3.)
Világos, hogy a rendszer előnyének megértéséhez egy
sor olyan, előzetes hipotézist kell elfogadunk, amely ellentmond a
hagyományos elképzeléseknek. Fel kell tennünk, hogy a Föld nem a
világ középpontjában áll, hanem abból kimozdítva mozog (ez utóbbi az
elemi hétköznapi tapasztalattal is ellentétben áll). De azt is fel
kell tennünk, hogy kimozdítottságának mértéke elhanyagolható a világ
méretéhez képest – tehát a világ sokkal nagyobb, mint korábban
gondolták. Hiszen míg a földközéppontú hipotézis szerint a Nap
valahol a világ peremén vagy annak közelében mozog, így a világ
mérete durván megfelel a Nap–Föld-távolságnak, addig Kopernikusz
szerint ez utóbbi távolság elhanyagolhatóan kicsi a világ határát
alkotó állócsillagok távolságához képest (lásd a Commentariolus 4.
feltevésében kifejtett aránypárt). De azt is fel kell tételeznünk,
hogy a bolygók pályakörei összemérhetők a Föld körének méretével –
vagyis azok sem a csillagok közelében, hanem annál sokkal-sokkal
lejjebb keringenek. És végül fel kell tennünk, hogy a mozgásokat nem
a megfigyelő felől, hanem egy attól távoli pont (a Nap) felől
tekintve kell értelmeznünk. És mindezzel nem azt nyerjük, hogy
egyszerűbb vagy pontosabb leíráshoz jutunk a mozgásokról, hanem
pusztán annyit kapunk, hogy felfedezünk bizonyos összefüggéseket, és
magyarázatra lelünk egyes mozgáskomponensek viszonylatában.
Mégis, ez a nyereség nem csekély, ugyanis általa
érthetőbbé válik a világ. Abban a korban, amikor elterjedt volt a
nézet, hogy a világ szerkezete matematikai természetű harmóniákra
épül, és hogy a Teremtő egy matematikában kifejezhető rend szerint
tervezte a mindenséget, Kopernikusz elméletének elfogadása
kifizetődőnek tűnhetett azok számára, akik a kellő kompetenciával
rendelkeztek, és vették a fáradságot a megértéséhez. Közéjük
tartozott Kepler és Galilei, akik átlátták Kopernikusz üzenetét,
majd továbbfejlesztették azt, és másoknak is átadták, hogy ezzel
utat nyissanak a tudomány gyökeres átalakulásának. Mi pedig,
Kopernikusz örökségének birtokosaként, az évszázadok távlatából
visszatekintve szinte nem is értjük, miért tarthatott ennyi ideig az
emberiségnek, hogy kidolgozza és elfogadja ezt az alapvető
igazságot: a Föld mozgásának tézisét. Ám látva a fenti gondolatmenet
jellegét és nehézségeit, vessük fel a kérdést: ha mi négyszáz évvel
ezelőtt élünk, vajon elég meggyőzőnek találtuk volna Kopernikusz
érveit ahhoz, hogy beálljunk a követői közé?
Kulcsszavak: csillagászattörténet, heliocentrikus hipotézis,
Kopernikusz, szimmetria, tudományos forradalom
IRODALOM
Hallyn, Fernand (1990): The Poetic
Structure of the World. Copernicus and Kepler. Zone Books, New York
Kopernikusz: Copernicus, Nicolaus (1543):
De Revolutionibus Orbium Coelestium. Petreius, Nürnberg •
WEBCÍM
Kopernikusz: Copernicus, Nicolaus (1971):
Three Copernican Treatises: the Commentariolus of Copernicus, the
Letter against Werner, the Narratio prima of Rheticus. Edited and
translated by Edward Rosen. Octagon Books, New York
Kuhn, Thomas S. (1985): The Copernican
Revolution. Harvard University Press, Cambridge •
WEBCÍM
Vitruvius, Marcus Pollio (1955): On
Architecture. (ed. Granger, Frank) Harvard University Press,
Cambridge
URL1: Bolygómozgás régen és ma •
WEBCÍM
|
|