| 
         
        
          
            | 
           
          Hogyan értelmezhető és magyarázható meg, hogy egy 
			olyan zenei formátum vált a legelterjedtebbé az utóbbi években, 
			amelynél több évtizedes technológiák is jobb hangminőség 
			közvetítésére képesek? Vagy az, hogy bár az Amerikai Egyesült 
			Államok autópálya-hálózata néhol összeomlásközeli állapotban van a 
			túlterheltség miatt, mégis egyre többen szeretnék használni? Vagy 
			az, hogy pár éve egy olyan eszköz rengette meg a személyi 
			számítógépek piacát, amelyet a kritikusok egybehangzóan a PC-nél 
			fejletlenebb technológiaként értékeltek? Vagy éppen az, hogy a 19. 
			században alig használható, mindkét pedált egy oldalra helyező 
			kerékpármodelleket fejlesztettek ki? 
			A fenti kérdések mind a technológiára látszanak rákérdezni, a 
			problémák azonban részben kulturálisak – így a válaszok ideális 
			esetben a technológia és a kultúra kölcsönhatásait fejtik fel. Az 
			mp3 formátum nem jobb minősége, ebben az értelemben vett fejlettebb 
			technológiai jellege, hanem részben a gyors hozzáférést és 
			gazdaságos tárolást lehetővé tevő mivolta miatt terjedt el és vált 
			népszerűvé. Egy olyan kulturális közeg, elvárásrendszer tette 
			lehetővé ezt a sikert, amely a hangminőséggel szemben a tárolás és 
			megosztás, a másolás könnyebbségét preferálta. Ehhez hasonlóan, az 
			Egyesült Államok autópálya-hálózatának túlterheltsége mögött részben 
			az „amerikai álom” bő fél évszázados kulturális ideája áll, amely a 
			szuburbanizációs urbanisztikai fejlesztések idealizációját 
			elválaszthatatlanul összekötötte az autóhasználattal, mint a 
			szabadság, függetlenség és egyéni kiteljesedés jelképével. Hiába nem 
			alkalmas már az infrastruktúra és az energiapiac a korábbi 
			elképzelések fenntartható kivitelezésére, a kulturális ideák szűk 
			mozgástérbe terelték a technológiai fejlesztéseket és 
			energiapolitikai stratégiákat. Az első iPad bejelentését követően a 
			globális technológiai sajtó meglehetős szkepticizmussal fogadta a 
			terméket: a kritikusok egybehangzó állításai szerint a táblagépből 
			több olyan funkció hiányzott, ami a személyi számítógépekben már 
			megvolt, ezért kudarcra volt ítélve. Az Apple addigi legnagyobb 
			sikere viszont azt mutatta meg, hogy a személyi számítógépek 
			funkciói már irrelevánsak voltak az új kulturális közegben, az 
			először rosszabbnak gondolt technológia valójában mégis jobbnak 
			bizonyult. A bicikli fejlődéstörténetében pedig arra találhatunk 
			példákat – Trevor Pinch és Wiebe E. Bijker (Bijker et al., 1987) 
			klasszikus esettanulmányában bemutatva –, hogy a kulturális 
			elvárások, erkölcsi szabályok hogyan határozhatják meg egy 
			technológia innovációs folyamatát. Így születhetett meg az a modell 
			is, amelynek tervezői a nők akkor illendőnek vélt testtartásához 
			igazították a kerékpár meghajtását, egy oldalra helyezve mindkét 
			pedált, szándékaik szerint biztosítva a szemérmes tekerést.  
			
           
			Kérdések a technológia nyomán 
			
           
			A technológia társadalmi, kulturális beágyazottságának problémájára 
			több nézőpontból is rá lehet kérdezni. Lehetséges abból az 
			alapproblémából kiindulva, hogyan hat a technológia a kultúrára és a 
			társadalomra; miként alakítja át például a nyelvet, viselkedést, 
			szokásokat és gondolkodást. E megközelítésnek nagyon nagy és gazdag 
			hagyománya van a nyugati gondolkodás történetében. Nemcsak 
			tudományos és bölcseleti munkák sokasága, de mindennapi 
			magyarázataink is sokszor, kimondva vagy kimondatlanul ebből, a 
			technológiai determinizmusnak nevezett ismeretelméleti hozzáállásból 
			indulnak ki. A technológiai determinizmus szerint a technológia 
			meghatározó – jó vagy rossz – hatást fejt ki a kultúrára és a 
			társadalomra, a kulturális és társadalmi rendszer pedig befogadja és 
			feldolgozza ezeket a hatásokat (Nye, 2004).  
			
          Az utóbbi bő negyedszázadban rajzolódott ki egyre 
			karakteresebben, és vált egyre jelentősebbé az a szemlélet, főként 
			az angolszász társadalomtudományos világban,1 
			amely ezzel a hagyománnyal szemben a technológia kulturális 
			meghatározottságát, illetve a kultúra és a technológia egy 
			rendszerként való működésének vizsgálatát hangsúlyozza. Magyarul 
			összefoglalóan és egyben kísérletképpen kritikai 
			technológiakutatásnak fogom nevezni az irányzatot. Az elnevezés több 
			szempontból is a cultural studies Vörös Miklóstól és Nagy Zsolttól 
			(1995) származó magyar terminusára, a kritikai kultúrakutatásra 
			reflektál. Egyfelől a kritikai, reflexív attitűddel, másfelől pedig 
			annak jelzésével, hogy a felfogáshoz sorolható kutatási, akadémiai, 
			tudományos kutatások is kötetlen szervezeti és hierarchikus 
			kapcsolatokat feltételező keretek között folynak.  
			
          Ahogy azt a bevezetőben felsorolt példák is 
			mutatják, a technológiai fejlődés, változás, innováció és siker 
			fogalmait nehéz és sokszor félrevezető az adott kulturális közeg 
			bevonása nélkül értelmezni. A technológia kulturális megközelítése 
			azáltal, hogy rákérdez erre a viszonyra, a kulturális-technológiai 
			közeg jobb megértését célozza meg. A jobb megértés a gyakorlat 
			terepén pedig azt is jelenti, hogy nagyobb esély van társadalmilag 
			felelős, a kulturális igényeket figyelembe vevő és azokkal számoló 
			innovációs stratégiák, hatástanulmányok, elemzések, fejlesztési és 
			üzleti tervek kidolgozására. Ahhoz, hogy a kritikai 
			technológiakutatásnak melyek a fő állításai a technológia kulturális 
			beágyazottságával kapcsolatban, és hogy milyen kérdéseket is tesz 
			fel, érzékletes bevezetést adhat Carolyn Marvin 1988-as, When Old 
			Technologies Were New: Thinking About Electric Communication in the 
			Late Nineteenth Century (Amikor a régi technológiák újak voltak: Az 
			elektronikus kommunikációról való gondolkodás a késő 19. században 
			[Marvin, 1988]) című monográfiája bevezetésének egy részlete:  
			
          „…Az elektronikus média korai története kevésbé a 
			kommunikációtechnológiai hatékonyság fejlődéséről, inkább a társas 
			élet szervezésében központi szerepet betöltő konfliktusok 
			megvitatásának legkülönfélébb terepeiről szól. Ki van kívül és 
			belül, ki beszélhet és ki nem, kinek van tekintélye, és ki 
			megbízható? A kommunikációs eszközök sebességének, kapacitásának és 
			teljesítményének változásai vajmi keveset árulnak el mindezekről a 
			szempontokról. Leginkább a funkcionális jelentések egyfajta 
			burkolatát adják, mely alatt a társadalmi jelentések zavartalanul 
			alakulhatnak. A technológia eszközközpontú megközelítései szerint az 
			új médiához kapcsolódó társadalmi folyamatok logikailag és 
			történetileg is az eszközökkel kezdődnek, melyek a korábban néma 
			közösségeket új társadalmi csoportokká, közönségekké formálják, és 
			az új technológiai megoldások inspirálják az új típusú felhasználói 
			viselkedéseket. Amikor a használati minták mentén kialakul a 
			közönség, megkezdődik az új médium története. Az itt használt modell 
			más személetet követ. A kommunikáció fókusza áthelyeződik az 
			eszközről a drámára, melyben a már létező csoportok folyamatosan 
			egyeztetnek, tárgyalnak a hatalomról, autoritásról, reprezentációról 
			és tudásról, minden rendelkezésre álló eszközzel. Az új média úgy 
			avatkozik be ezekbe a tárgyalásokba, hogy új platformokat kínál, 
			melyeken a régi csoportok összeütközhetnek.” (Marvin, 1988, 4–5.) 
			
          A Marvin által eszközközpontúnak nevezett 
			determinista optika megfordításával tehát az emberek, a viselkedés 
			és az értékek adják a problémák megközelítésének elsődleges 
			vonatkoztatási pontjait. A technológia a kritikai technológiakutatás 
			felfogásában nem autonóm, önállóan fejlődő entitás vagy rendszer, 
			hanem a társadalmi kapcsolatokkal, hagyományokkal és szokásokkal 
			szervesen összefüggő, azoktól elválasztva nem megismerhető 
			természetű eljárás, megoldás, gyakorlat vagy éppen eszköz. Ebből a 
			kölcsönös egymásrautaltságból következik az irányzat másik fontos 
			alapállítása, a technológiai fejlődés relativitása, társadalmilag 
			konstruált volta. A technológiák történetét nemcsak azért nem 
			szerencsés egyenes vonalú egyenletes fejlődésként leírni, mert a 
			fejlettség definíciója és az azt meghatározó elvárások folyamatosan 
			változnak, hanem azért sem, mert a fejlődés ideája maga is egy olyan 
			történeti, kulturális konstrukció, amely a technológiák 
			megalkotásával együtt alakult ki, született meg a nyugati 
			gondolkodásban.  
			
          A társadalmi-technológiai rendszerre, a fejlődés 
			relativitására és a történeti megalkotottságra való reflektálás 
			együttesen van jelen a kritikai technológiakutatás talán 
			legjellemzőbb vizsgálati terepén, az „új” és „régi” technológiák 
			társadalmi megalkotásának kutatásában. A kritikai technológiakutatás 
			a jelenkori vagy múltbeli technológiai innovációk társadalmi 
			jelentéseinek létrehozását vizsgálja, eközben jellemzően a jelenkori 
			„új” technológiák társadalmi befogadásában is a történeti 
			párhuzamokat keresi. Az „új technológia” élményét egyszerre 
			történetileg relatív, és szerkezetében bizonyos folytonosságot 
			mutató jelenségként próbálja bemutatni. Történetileg relatívként, 
			mert bár az adott történeti periódusok élményvilágában úgy 
			észleljük, hogy bizonyos új technológiához kapcsolódó értékek 
			radikálisan megváltoztatják a társadalmi rendszert szemben a régi 
			technológiák értékőrző hatásával, de a későbbi korszakokban 
			szocializálódott megfigyelők már esetleg ugyanazt a technológiát 
			fogják értékőrzőnek vélni, amely korábban a társadalmi rend 
			megbomlásának szimbóluma volt. A folyamatosság pedig az elmúlt korok 
			és a jelen újként pozicionált technológiáinak társadalmi 
			megalkotásában jelenik meg, ahogy a vitatott értelmezések és 
			konszolidáció során a technológia jelentései beépülnek a 
			mindennapokba, és az új technológiák régivé válnak. Bár maga az „új 
			média” terminus például a körülötte kialakult kritikai és tudományos 
			közbeszéddel mindössze a 20. század második felének terméke (Peters, 
			2009), már az ókortól kezdve megfigyelhető az újnak észlelt 
			technológiákhoz kapcsolt értékek alakulása. Bizonyos értékek mindig 
			társulnak a régi és az új technológiákhoz, és egy viszonylag stabil 
			periodicitás is megfigyelhető a kommunikációs technológiák 
			terjedésének és az attitűdök, a társadalmi értékkapcsolások 
			váltakozásainak mintázataiban. Ennek is köszönhető az új és régi 
			technológiákhoz kapcsolt értékek, radikális esetekben a technológiai 
			utópista és antiutópista vagy éppen nosztalgikus (Bevan, 2012) 
			diskurzusok folyamatos konfliktusa. Legyen szó akár a 
			telekommunikációs rendszerekről, hang- és írásrögzítő 
			technológiákról (Gitelman, 1999), a zene rögzítéséről és 
			formátumokról (Sterne, 2012), elektronikus kommunikációról és 
			világításról (Marvin, 1988), mozgóképről (Punt, 2000), televízióról 
			(Williams, 2005), illetve a médiatechnológiákról általában (Pingree 
			– Gitelman, 2003; Peters 2009; Fenton 2010). 
			
           
			Technokulturális hálózatok 
			
           
			Izgalmas módon a kritikai technológiakutatás szemléletének terjedése 
			és vokalizálódása nem vonta maga után a szigorú intézményesülés 
			folyamatát és az egységes diszciplináris, módszertani kereteket sem; 
			egyelőre kizárólagos, összefoglaló elnevezése sincs a 
			megközelítésnek. A tudományágakon, kutatási területeken, 
			paradigmákon, tanszékeken, folyóiratokon és szerzőkön átívelő 
			szemlélet többek között a Technocultural Studies, Cultural 
			Technology Studies, Cultural Studies of Technology, Social 
			Construction of Technology, Technology, Culture and Society vagy 
			éppen Media, Culture, and Communication gyűjtőnevek alatt jelenik 
			meg, finoman kijelölve a diszciplináris határokat a kultúra-, média- 
			és technológiakutatás, kommunikációtudomány, technológia- és 
			tudományszociológia és -filozófia, illetve tudomány-, technológia- 
			és társadalom-tanulmányok (Science, technology and society – STS) 
			halmazainak tetszőleges átfedéseiben. 
             | 
           
         
       
         | 
      
         
      
        
        
          | 
           
          E sokszínűségnek köszönhetően a megközelítés jelen 
			lehet, vagy éppen dominálhat a legkülönbözőbb tanszékeken, és a 
			fontosabb művek témái, szerzői is szélesen tematikus, szakértői 
			spektrumon mozognak. Marvin idézett 1988-as munkája előtt egy évvel 
			jelent meg Wiebe E. Bijker, Thomas P. Hughes és Trevor Pinch 
			szerkesztésében a később meghatározónak bizonyult The Social 
			Construction of Technological Systems. New Directions in the 
			Sociology and History of Technology (A technológiai rendszerek 
			társadalmi megalkotása. Új irányok a technológiaszociológiában és 
			-történetben [Bijker et al., 1987]). A kilencvenes évek folyamán a 
			klasszikus tudománytörténeti és technológiaszociológiai 
			esettanulmányok vonala mellett egyre inkább a legkülönfélébb 
			kommunikációs és médiatechnológiák társadalmi megalkotásával 
			foglalkozó művek kerültek túlsúlyba, olyanok, mint Lisa Gitelmannek 
			a többek között a hang- és írásrögzítő technológiákról szóló 
			Scripts, Grooves and Writing Machines (Iratok, barázdák és írógépek 
			[Gitelman, 1999]). A kétezres és kétezertízes évek folyamán a 
			fontosabb művek továbbra is főként ezeket a területeket járják be, 
			Jonathan Sterne újabb munkája, az MP3: The Meaning of a Format (MP3: 
			Egy formátum jelentése [Sterne, 2012]) azt mutatja meg, hogy a 
			nagyon újnak tűnő digitális formátum elterjedéséhez is egy évszázad 
			kulturális változásai vezettek. Az új média és régi média konstruált 
			természetét mutatta be a távíróhoz, telefonhoz és a ma már nem 
			ismert, „halott” technológiákhoz kapcsolódó esettanulmányokon 
			keresztül a New Media 1740– 1915 (Új média 1740–1915 [Pingree 
			–Gitelman, 2003]), Nancy Baym legutóbbi monográfiája, a Personal 
			Connections in the Digital Age pedig a változó digitális 
			technológiai ökoszisztéma mellett kontinuitást jelentő társadalmi 
			mintázatok és a technológiáról szóló diskurzus interakciójára 
			fókuszál (Személyes kapcsolatok a digitális korban [Baym, 2010]). 
			
          A kritikai technológiakutatás legkülönbözőbb 
			manifesztációinak helyet adó számtalan intézet, tanszék és oktatási 
			program közül néhány intézmény különösen markánsan képviseli az 
			irányzatot. Ilyen például a New York-i Egyetem, ahol két tanszék is, 
			a Technology, Culture and Society és a Media, Culture and 
			Communication is jelentős műhelyként üzemel, előbbi inkább az STS, 
			utóbbi inkább a kultúrakutatás felől közelítve, vagy a Massachusetts 
			Institute of Technology (MIT), ahol az STS-tanszék mellett a Media 
			Lab és több más program is helyet ad hasonló kutatásoknak. Az 
			Egyesült Államokban fontos központ még a Cornell Egyetem STS 
			tanszéke – ahol Trevor Pinch is oktat –, Európában pedig a Bijker 
			vezetésével működő Department of Social Science and Technology a 
			Maastrichti Egyetemen. 
			
          A megközelítést felkaroló kiadók közül a legtöbb 
			címet az MIT Press (főleg a Social Studies of Science and Technology 
			és az Inside Technology sorozatokban), a Duke University Press (a 
			Sign Storage Transmission sorozatban) és például a Polity Press 
			(Digital Media and Society sorozat) adja ki, az e szellemben fogant 
			tanulmányoknak pedig többek között a Media, Culture & Society, New 
			Media & Society, Social Studies of Science, Science as Culture, 
			Technology and Culture, Technoculture folyóiratok adnak helyet. 
			
           
			Új eszmék, régi eszmék 
			
           
			Ahogy az általa vizsgált technológiák, úgy a kritikai 
			technológiakutatás szemléletének kialakulása is beágyazódik a 
			megelőző kulturális, akadémiai, eszmei hagyományokba; formálódását 
			több kutatási irány, tudományág, paradigma befolyásolta, inspirálta 
			az elmúlt évtizedekben. Ezek közül most három intellektuális hatást 
			emelnék ki: a társas konstruktivizmust, a tudománytörténet és 
			-filozófia STS-sel összefonódó második hullámát és a kritikai 
			kultúrakutatást. 
			
          A társadalmi konstruktivizmus, illetve a társadalmi 
			valóság megalkotottságát hangsúlyozó, Peter L. Berger és Thomas 
			Luckmann (1998 [1966]) fenomenológiai interpretációja azt mondta ki 
			határozottan, hogy az objektív valóságként észlelt társadalmi 
			valóság szociálisan konstruált tér, amelyben az egyes társadalmi 
			csoportok pozíciói határozzák meg, hogy a valóság mely 
			interpretációi válnak meghatározóvá, így a mindennapi életünk 
			részévé. Berger és Luckmann a társadalmi szervezeteket hívja az 
			„értelmi világ támasztékainak” (Berger-Luckmann (1998[1966], 163.), 
			azaz olyan normatív koordinátarendszereknek, melyekhez képest a 
			társadalmi világ, így benne a határok és közösségek értelmezhetővé 
			válhatnak. Ebben a relációban pedig világos, hogy a hatalmi 
			csoportok és hierarchiák vizsgálatával lehet közelebb jutni a 
			társadalmi valóság jobb megértéséhez is, tekintve, hogy a hatalom 
			legitimációs és delegitimációs stratégiái határozzák meg az adott 
			kulturális közeg valóságát, így a technológiai eszközök és 
			innovációk megalkotását is.  
			
          Az, hogy a társas konstruktivizmus (és az egyéb, 
			itt nem részletezett konstruktivizmusok) hatása megtalálta az útját 
			az STS felé, annak fényében szinte magától értetődő, hogy a 
			fenomenológiai konstruktivizmussal részben párhuzamosan, azt talán 
			meg is előzve, de más forrásokból kiindulva és más módszerekkel 
			dolgozva a tudományfilozófia, -szociológia és -történet több 
			irányzata is hasonló következtetésekig jutott el, ezáltal részben 
			elindítva az STS heterogén akadémiai hullámát. Harry Collins és 
			RobertEvans (2002) értelmezésében a tudományfilozófia és -történet 
			belső átalakulása a tudással és a tudománnyal kapcsolatos fő kérdés 
			megváltozásával foglalható össze. Amíg a nagyjából az ötvenes évekig 
			virágkorát élő „első hullámban” a tudományos tudás és igazság pontos 
			meghatározása és a tudomány elkülönítése a nemtudománytól volt a fő 
			célkitűzés, addig a hetvenes évektől kibontakozó „második hullámban” 
			a tudományos tudás és igazság társadalmi beágyazottságának és 
			megalkotásának vizsgálata került előtérbe. A történeti 
			megközelítésektől a tudásszociológián át az ismeretelméletig 
			összekapcsolódva az eközben már a technológia és tudomány társadalmi 
			beágyazottságából kiinduló STS konstruktivista felfogásaival, többek 
			között a technológia társadalmi megalkotásával (SCOT), illetve az 
			empirikus relativizmus programjával (EPOR), (lásd Bijker et al., 
			1987), illetve a latouri cselekvőhálózat-elmélettel. 
			
          A 20. század eleji antropológiában már megjelenő 
			(majd szinte az összes társadalomtudományban és a 
			tudományfilozófiában is elterjedő) konstruktivizmus mondhatni 
			elengedhetetlen eszmei komplementereként létező relativizmus eszméje 
			leginkább a kritikai kultúrakutatás (Vörös – Nagy, 1995) hagyományán 
			átszűrve érvényesült a kritikai technológiakutatásban. A többek közt 
			a médiaarcheológiát, komparatív médiatörténetet is magába foglaló 
			kultúrakutatói hagyománytól örökölt attitűd a kritikai 
			technológiakutatás témaválasztásaiban és módszertanában is 
			megjelenik. Egyfelől azáltal, hogy nem a technológiák utólagos 
			sikere, ún. feltalálóik rangja vagy elismertsége, hanem a 
			technológiát övező társadalmi folyamat relevanciája adja a fő 
			szempontot a kiválasztáshoz és feldolgozáshoz. Másfelől pedig 
			azáltal, hogy a fókusz sem a kultusz és a kánon preferálta 
			személyeken vagy termékeken van, hanem azon a kulturális és 
			technológiai folyamaton, ami létrehozza ezeket az alakzatokat. 
			
           
			Összegzés 
			
           
			A kritikai technológiakutatás a determinizmussal és az eszköz-, 
			illetve kultuszközpontú hagyományokkal szembehelyezkedve a 
			technológia kulturális meghatározottságát, illetve a kultúra és a 
			technológia egy rendszerként való működésének vizsgálatát 
			hangsúlyozza. A tudományágakon, kutatási területeken, paradigmákon, 
			tanszékeken, folyóiratokon és szerzőkön átívelő szemlélet főként a 
			társas konstruktivizmus, az STS második hulláma és a kritikai 
			kultúrakutatás relativizmusa módszertanaiból és megközelítéseiből 
			merített. A technológia a kritikai technológiakutatás felfogásában 
			nem autonóm módon fejlődő entitás vagy rendszer, hanem a társadalmi 
			kapcsolatokkal, hagyományokkal és szokásokkal szervesen összefüggő, 
			változó, azoktól elválasztva nem megismerhető jelenség.  
   
			
           
			A kutatás az Európai Unió és Magyarország támogatásával, az Európai 
			Szociális Alap társfinanszírozásával a TÁMOP 4.2.4.A/2-11- 
			1-2012-0001 azonosító számú „Nemzeti Kiválóság Program – Hazai 
			hallgatói, illetve kutatói személyi támogatást biztosító rendszer 
			kidolgozása és működtetése konvergencia program” című kiemelt 
			projekt keretei között valósult meg. 
   
			
           
			Kulcsszavak: kritikai technológiakutatás, kultúra, STS, 
			társadalom, technológia, a technológia társadalmi megalkotása 
   
			
            
			
          IRODALOM 
			
          Baym, Nancy K. (2010): Personal 
			Connections in the Digital Age. Polity, Cambridge • 
			
			WEBCÍM 
			
          Berger, Peter L. – Luckmann, Thomas 
			([1966]1998): A valóság társadalmi felépítése. (ford. Tomka Miklós] 
			Jószöveg műhely, Budapest  
			
          Bevan, Alex (2012): Nostalgia for 
			Pre-Digital Media in Mad Men. Television & New Media. 14, 6, 
			546–559. DOI: 10.1177/1527476412451499  
			
          Bijker, Wiebe E. – Hughes, T. P. – Pinch, 
			T. (1987): The Social Construction of Technological Systems. New 
			Directions in the Sociology and History of Technology. MIT Press 
			
          Collins, Harry – Evans, Robert (2002): The 
			Third Wave of Science Studies: Studies of Expertise and Experience. 
			Social Studies of Science. 32, 2, 235–296. 
			Doi: 10.1177/0306312702032002003 •
			
			WEBCÍM 
			
          Fenton, Natalie (ed.) (2010): New Media, 
			Old News. Journalism & Democracy in the Digital Age. Sage 
			
          Gitelman, Lisa (1999): Scripts, Grooves 
			and Writing Machines. Stanford University Press, Stanford  
			
          Marvin, Carolyn (1988): When Old 
			Technologies Were New: Thinking about Electric Communication in the 
			Late Nineteenth Century. Oxford University Press, Oxford • 
			
			WEBCÍM 
			
          Nye, David (2004): From Utopia to 
			“Real-topia”–Inventing the Inevitable. In: Verheul, Jaap (ed.): 
			Dreams of Paradise, Visions of Apocalypse: Utopia and Dystopia in 
			American Culture. VU University Press, Amsterdam, 161–172. 
			
          Peters, Benjamin (2009): And Lead Us Not 
			into Thinking the New Is New: A Bibliographic Case for New Media 
			History. New Media & Society. 11, 1–2, 13–30. DOI: 
			10.1177/1461444808099572 • WEBCÍM 
			
          Pingree, Geoffrey B. – Gitelman, Lisa 
			(eds.) (2003): New Media 1740-1915. MIT Press, Cambridge, MA  
			Punt, Michael (2000): Parallel Histories: Early Cinema and Digital 
			Media. Convergence. 6, 2, 62–76. DOI: 10.1177/135485650000600205  
			
          Sterne, Jonathan (2012): MP3: The Meaning 
			of a Format. Duke University Press, Durham, NC 
			
          Vörös Miklós – Nagy Zsolt (1995): Kultúra 
			és politika a mindennapi életben. Bevezetés a kritikai 
			kultúrakutatásba. Replika. 17–18, 153–156. • 
			
			WEBCÍM 
			
          Williams, Raymond (2005): Television: 
			Technology and Cultural Form. Taylor&Francis •
			
			WEBCÍM
			(2nd ed.) 
   
			
            
			
          LÁBJEGYZETEK 
			
          1 A nemangolszász világban 
			is van hagyománya a kulturális fókuszú technológiakutatásnak, 
			különösen francia és német nyelvterületen, de ezeknek az 
			irányzatoknak is főleg azon képviselői váltak globálisan idézetté, 
			akik az amerikai akadémiai hálózatokon keresztül kerültek be a 
			rendszerbe, pl. Friedrich Kittler vagy Bruno Latour. 
			< 
           | 
         
       
       
         |