ha valamennyi egyéni ötletet vizsgáljuk, de akkor
is, ha egy személy ötlethalmazát elemezzük. Ugyanis a szervezet
többi tagjának hatására az ötlet, információ, átadni kívánt tudás
folyamatosan tisztul, és egyre explicitebbé válik a beszélgetések
során.
Két fontos szűrőmechanizmus található az egyéni és szervezeti szint
között a csatornában. Az egyik az egyéni szűrők, a másik a
szervezeti szűrők. Ezek a szűrők jelentik a tudásátadást, munkahelyi
tanulást befolyásoló tényezőket. A kutatók fontosnak tartják, hogy
különbséget tegyünk az egyén szintjén és a szervezet szintjén
értelmezhető tényezők között. Ugyanis ha az egyéni szűrők átengedik
a tudást, de a szervezeti szűrők nem, akkor még egyéni szinten
megvalósulhat a tanulás.

4. ábra • Egyéni és szervezeti
szűrőmechanizmusok a munkahelyi tanulás
folyamatában (saját szerkesztés)
IKT-eszközök paradoxona
A kutatási eredmények azt igazolták, hogy a munkahelyi tanulási,
tudásátadási dimenziók mentén el kell különíteni az általánosságban
a tanulásra, tudásátadásra vonatkozó tényezőket, valamint
kifejezetten az IKT-eszközök elérhetőségére, használatára vonatkozó
kognitív képességeket és alkalmazotti motivációt.
Azonban arra is rávilágítottak, hogy miközben az
IKT-eszközök és rendszerek felhasználásával elvileg az a cél, hogy a
szervezeti tanulást, tudásmenedzsmentet támogassák, fejlesszék,
előfordul, hogy pont az IKT-eszközök irányában megjelenő félelmek és
ellenállás az, amely nemcsak az eszközök használatát, hanem ezzel
magát a munkahelyi tanulást és tudásmegosztást is gátolni fogja
(5. ábra). Ez különösen fontos tényező abban az esetben, amikor
egy új eszközt, rendszert kíván a szervezet bevezetni. Ezen paradox
hatással tisztában kell lenni, amikor a szervezet ilyen eszközökkel
kívánja fejleszteni a szervezeti tudásmenedzsmentet.

5. ábra • Az IKT-eszközök paradoxona
(saját szerkesztés)
Az egyéni képességek és az egyén által észlelt tudásátadási
szituáció szerepe
Jelen kutatás fontos szerepet tulajdonít a tudásátadás kapcsán az
egyén által észlelt szituációnak. A kutatás egyik fő megállapítása,
hogy a hangsúly elsősorban nem a vizsgált szituáció milyenségén van,
hanem azon, hogy az egyén ezt hogyan éli meg, hogyan észleli.
Hortoványi Lilla és Szabó Zsolt Roland (2006) interperszonális
tanulási modellje elsősorban a tudásmegosztás motivációjával
foglalkozik. Kutatásukban a kapcsolat minősége dimenzió részben
megfeleltethető a jelen kutatás észlelt tanulási szituáció
tényezőjével, mely lehet támogató vagy nem támogató. Jelen kutatás
szerzői ezt a kutatási eredményt azzal egészítik ki, hogy a
tudásmegosztásban való pozitív irányú részvételt nemcsak az észlelt
szituáció befolyásolja, hanem komoly szerepe van annak is, hogy az
egyén eredendően milyen képességekkel rendelkezik, és ezek relatíve
hogyan viszonyulnak a többiek képességeihez. Az egyének a
szervezetekben eltérően viselkedhetnek, attól függően, hogy
milyennek észlelik az alkuerejüket a többiekéhez képest, és
milyennek észlelik a tanulási szituációt. Az alkuerejük észlelése
pedig elsősorban attól függ, hogy egyéni képességeiket a többiekéhez
viszonyítva hogyan látják; mennyire gondolják, hogy kitűnnek a
többiek közül, vagy, hogy hiányosságokkal rendelkeznek.
A 6. ábra
azt mutatja be, hogy az egyén képességét a többiekéhez viszonyítja,
ezáltal kialakul benne egy észlelés saját képességeiről, valamint az
azokon alapuló nagy vagy kis alkuerejéről a szervezetben. Minden
tudásátadás során szerepet játszik az adott észlelési szituáció,
mely egyfajta szűrő szerepet tölt be, azaz, ha támogatónak észlelt a
szituáció, akkor az egyén részt vesz, ha nem támogatónak észlelt a
szituáció, akkor az egyén nem vesz részt a tudásmegosztásban. A
változások kapcsán, különösen, ha egy új eszköz bevezetése a meglévő
hatalmi szerepeket sérti, igen fontos hatása lehet ennek a
jelenségnek.
Változásvezetési kihívások a munkahelyi tanulás és tudásátadás
kapcsán
A kutatók az 1. táblázatban
összefoglalták Nahapiet és Ghoshal (1998) modelljének dimenziói
alapján, hogy milyen változásvezetési kihívásokkal kell szembenézni
a munkahelyi tanulás, tudásátadás fejlesztése során, illetve ezek
milyen akciókkal oldhatók fel.
Az eredmények alapján megállapítható, hogy
strukturális korlát esetén a vezetőnek elsősorban a „kemény”
tényezők, úgy is mint folyamatok és hatáskörök kialakítására kell
nagy figyelmet fordítania. Ezzel szemben mind a kognitív, mind a
motivációs korlát esetén a „puha” tényezők, tehát maguk az egyének,
a munkavállalók beállítódása, készségei, valamint motivációja a
változásvezetés tárgya.
A kutatási eredmények rávilágítottak arra, hogy a
vezetői és beosztotti szint elkülönül, tekintve, hogy a strukturális
korlátok feloldására elsősorban a vezetőknek van befolyásuk, míg a
tanulás sikere nagymértékben függ magától az egyéntől. Amennyiben az
egyén motivált, de nem képes tudása megosztására, azonban ezt a
szervezeti folyamatok támogatnák, abban az esetben a szervezet
részben kognitív korlátai miatt kevés tudásmenedzsmentet segítő
eszközt használ, így elmarad attól a szinttől, mely a tudásmegosztás
szempontjából optimális lenne.
A sikeres tanulás ellenpontja a tanulási kudarc,
amikor az egyén nem akar, vagy nem érez késztetést a tanulásra, a
tudása tárolásához, illetve megosztásához. Ez jellemzően a támogató,
pozitív szervezeti légkör hiányára vezethető vissza, amelyben az
egyénnek nincs bizalma, motivációja a szervezet többi tagjával való
tudásmegosztáshoz. A motivációs korlát leküzdése komoly vezetői
kihívás, amely során domináns koalíció kialakítása, a szervezeti
tanulás fontosságának kommunikálása, valamint a gyors sikerek
felmutatása nagyon fontos vezetői feladat.
Végül, strukturális korlát esetében a szervezet
jellemzően olyan rendszereket használ, amelyek vagy nincsenek
egymással összehangolva, vagy túlzott mennyiségű, túlzott
adminisztrációt követelnek meg az alkalmazottaktól. Ebben az esetben
már túl sok felesleges adatot kell rögzíteni, túl sok a felesleges
megbeszélés, mely a valós, a fejlődés szempontjából szükséges tudás
tárolását, átadását és előhívását hátráltatja.
A kutatási eredmények azt igazolták, hogy a sikeres
munkahelyi tanuláshoz feltétel mind a három tanulási korlát egyidejű
leküzdése, amikor a szervezeti kultúra és a tanulási folyamatok
egymást erősítik, s a vállalat egésze „együtt” tanul. Rávilágít arra
is, hogy a szervezetek számára fontos és szükséges a
tudásmenedzsment-folyamatok stratégiai szinten történő kezelése.
Annak érdekében, hogy a szervezet képes legyen aktívan tanulni, és
ezáltal minél eredményesebb, versenyképesebb legyen, a vállalati
stratégiába be kell illeszteni a tanulási folyamatoknak a hosszú
távú, folyamatos, valamint tudatos kezelését. Ehhez az is
nélkülözhetetlen, hogy a szervezet többi tagja is tisztában legyen
ezeknek a folyamatoknak a jelentőségével, és ne csak tudat alatti
szinten működtessék tudásuk átadását, az új tudás megszerzését,
hanem tudatosan kezeljék azt. Mindemellett kutatásunk rávilágít
arra, hogy ahhoz, hogy a tanulást támogató struktúra és technológia
bevezetése hatásosabb tanulási, tudásátadási folyamatokat
eredményezzen a szervezeten belül, ezt komoly változásvezetési
program kell támogassa, annak érdekében, hogy fel lehessen oldani
valamennyi egyéni és szervezeti szintű korlátot, mely a tanulási
folyamatokat gátolhatja.
A kutatási eredmények értelmezése során figyelembe
kell venni a kutatás korlátait is, ilyen korlát például a kis
vizsgált minta. Az 1. táblázat esetében tanulási korlát
kialakulhat egyszerre több dimenzióban is, valamint a dimenziók
egymásra is hatnak. Jövőbeli kutatási irány lehet nagymintás,
kérdőíves felméréssel a tanulási korlátok vizsgálata a szervezet
különböző hierarchia szintjein lévők között, s ezáltal többféle
nézőpont, vélemény alapján értékelhetőek lesznek a fenti eredmények.
A jövőbeni kutatás feladata annak feltárása, hogy az iparágban
betöltött pozíció, valamint a versenystratégia milyen kapcsolatban
állnak a tanulás tudatosságával, illetve mennyiben járulnak hozzá a
sikeres munkahelyi tanuláshoz (elsősorban a szervezet tagjainak
motivációs szintjén keresztül).
Jelen kutatási tanulmány Az EIT KIC Társulásokban magyar részvétel
és partneri közreműködés támogatása (EITKIC_12-1-2012-0001) című
átfogó kutatási program támogatásával jött létre.
Kulcsszavak: munkahelyi tanulás, változásvezetés, tudástranszfer,
IKT, tudásmenedzsment, szervezeti tanulás
IRODALOM
Bakacsi Gyula – Bokor A. – Császár Cs. –
Gelei A. – Kováts K. – Takács S. (1999): Stratégiai emberi erőforrás
menedzsment. KJK–Kerszöv, Budapest
Balaton Károly – Hortoványi L. – Incze E.
– Laczkó M. – Szabó Zs. R. – Tari E. (2010): Stratégiai Menedzsment.
Aula, Budapest
Beer, Michael – Nohria, Nitin (2000):
Cracking the Code of Change. Harvard Business Review. 78, 3,
133–141. •
WEBCÍM
Berings, M. G. M. C. – Doornbos, A. J. –
Simons, P. R-J. (2006): Methodological Practices in On-the-Job
Learning Research. Human Resource Development International. 9, 3,
333–363. DOI: 10.1080/136788 60600893557
Bock, Gee-Woo – Zmud, R. W. – Kim, Y-G. –
Lee, J-N. (2005): Behavioural Intention Formation in Knowledge
Sharing: Examining the Roles of Extrinsic Motivators,
Social-Psychological Forces, and Organizational Climate. MIS
Quarterly. 29, 1, 87–111. •
WEBCÍM
Csedő Zoltán (2007): Útmutató a sikeres
változáshoz: A szervezeti változás típusai. Kórház. 7, 56–57. •
WEBCÍM
Dobák Miklós – Hortoványi L. – Szabó Zs.
R. (2012): A sikeres növekedés és innováció feltételei. In: Szabó
Zsolt Roland (szerk): Innováció vezetői szemmel: Egy könyv azoknak a
vezetőknek, akik a jövőt formálják. Aula, Budapest •
WEBCÍM
Drótos György (2006): Áldás vagy átok? –
Információtechnológia a tudásmenedzsment kezdeményezésekben. In:
Noszkay Erzsébet (ed.): Megragadni a megragadhatatlant…
Tudásmenedzsment elméleti és módszertani közelítésben. N. & B.,
Budapest. 60-73.
Edmondson, Amy C. – Bohmer, R. – Pisano,
G. P. (2001): Speeding Up Team Learning. Harvard Business Review.
79, 9, 125–134. •
WEBCÍM
Engeström, Yrjö – Kerosuo, Hannele
(2007): From Workplace Learning to Inter-organizational Learning and
Back: The Contribution of Activity Theory. Journal of Workplace
Learning. 19, 336–342.
Gelei András (2002): A szervezeti tanulás
interpretatív megközelítése: a szervezetfejlesztés esete. Doktori
disszertáció. BCE Gazdálkodástani Doktori Iskola, Budapest •
WEBCÍM
Gary, Michael Shayne – Wood, R. E. –
Pillinger, T. (2012): Enhancing Mental Models, Analogical Transfer,
and Performance in Strategic Decision Making. Strategic Management
Journal. 33, 11, 1229–1246. DOI: 10.1002/smj.1979
Govaerts, Natalie – Baert, Herman (2011):
Learning Patterns in Organizations: Towards a Typology of
Workplace-Learning Configurations. Human Resource Development
International. 14, 5, 545–559. DOI: 10.1080/13678868.2011.620783 •
WEBCÍM
Grant, Robert M. (1996): Toward a
Knowledge-Based Theory of the Firm. Strategic Management Joumal. 17,
109–122. •
WEBCÍM
Hortoványi Lilla – Szabó Zsolt Roland
(2006): Knowledge and Organization: A Network Perspective. Society
and Economy. 28, 2, 165-179. DOI: 10.1556/SocEc.28.2006.2.6
Marsick, Victoria J. (2003): Invited
Reaction: Informal Learning and the Transfer of Learning: How
Managers Develop Proficiency. Human Resource Development Quarterly.
14, 389–395. DOI: 10.1002/hrdq.1075
Nahapiet, Janine – Ghoshal, Sumantra
(1998): Social Capital, Intellectual Capital, and the Organizational
Advantage. Academy of Management Review. 23, 2, 242–266. •
WEBCÍM
Singley, Mark K. – Anderson, John R.
(1989): The Transfer of Cognitive Skill. Harvard University Press,
Cambridge, MA
Szabó Zsolt Roland (2008): Adaptációs
stratégiák a kialakuló bioetanol-iparágban. Vezetéstudomány. 39, 11,
54–63.
Taródy Dávid (2012): Formalizált
rugalmasság – a kettős képesség kialakulása egy középvállalatban.
Vezetéstudomány.43, 12, 49–60. •
WEBCÍM
|