jellemző alapművét. Meglehetősen közismert
elméletekről van szó, így talán megengedhető, hogy a kiterjesztés
módjára, irányára csak egy-egy rövid utalással hivatkozzunk. Jól
látható, hogy mi a magyarázata annak, hogy „csak” vállalatelméletek
vannak, mai tudásunkkal nem beszélhetünk „a vállalat elméletéről” –
ha lehetséges egyáltalán a mikroökonómiai elmélet nagyon különböző
irányú kiterjesztéseinek egységes keretbe foglalása, ez ma még várat
magára. Ábránk és gondolatmenetünk azonban remélhetőleg elég
meggyőző ahhoz, hogy belássuk: a vállalatelméletek kifejlesztéséhez
hídfőül szolgál a mikroökonómia, a közgazdaságtan vállalatelmélete.
A gazdálkodástan és a vállalatelméletek
Nemcsak a vállalatnak, de az üzleti világnak, az üzleti
tevékenységnek sincs átfogó elmélete. Az üzleti (gazdálkodástani)
tankönyvek a vállalatok lényegét, működését a közgazdaságtan mellett
különböző orientációjú és szintű társadalomtudományok fogalmi
rendszerére és elméleti konstrukcióira támaszkodva írják le (Chikán,
2008). A vállalat ekkor az emberi szükséglet-kielégítésben
kulcsszerepet betöltő üzleti vállalkozás szervezeti kerete, amelyet
az alapvető céljával (fogyasztói szükségletkielégités nyereség
elérése mellett) definiálunk. Az így értelmezett vállalatnak
egyszerre, egyazon folyamatban kell értéket teremtenie a fogyasztó
és a tulajdonos számára – ehhez megfelelő stratégiával kell
rendelkeznie, amely hosszú távon fenntartható növekedést tesz
lehetővé számára, a piaci verseny keretei között. A
3. ábrán láthatjuk, hogy a
vállalatelméletek ezen küldetés, feladatkör különböző vonatkozásaira
(a vállalatok határának meghatározása, a szereplők közötti
kapcsolatok, illetve az irányítási-ösztönzési struktúra stb.) adnak
az üzleti gyakorlatban érvényesíthető magyarázatot. Azt látjuk
tehát, hogy megtalálhatjuk a vállalatelméletek kifejlesztésének
másik hídfőjét a gazdálkodástudomány tematikájában. A kör, amelyet
írásom elején a közgazdaságtan és a gazdálkodástan kapcsolatáról
mondottakkal elkezdtem, itt bezárul.
Az itt leírt gondolatmenet nemcsak a terjedelmi
korlátok miatt vázlatos, hanem tudásunk hiányos volta miatt is.
Belátható ugyan, hogy a közgazdaságtan és a gazdálkodástan között,
tárgyukból következően, szerves kapcsolat van – ezt azonban a
tudomány mai fejlettségi szintjén alig kezeljük. A szemléleti és
módszertani eltérések egyaránt igen jelentősek, a két
tudományterület lényegében egymástól szinte függetlenül fejlődik, s
ebben nem is várható gyors változás. Ami változás lesz, azt a való
élet követelményei fogják kikényszeríteni. Az integráció azonban,
úgy vélem, soha nem lesz teljes – már csak azért sem, mert mindkét
területnek szüksége van más társtudományok támogatására is, s az
ilyen komplexitást igénylő modellek mindig nagyon színes tudományos
megközelítést tesznek egyaránt lehetővé és szükségessé.
Kulcsszavak: szükségletkielégítés, mikroökonómia, hatékonyság,
vállalatelmélet
IRODALOM
Chikán Attila (2008): Vállalatgazdaságtan.
Aula, Budapest
Coase, Ronald H. (1937): The Nature of the
Firm. Economica. IV, 13, 386–405.
Douma, Sytse – Schreuder, Hein (1991):
Economic Approaches to Organizations. Prentice-Hall, London
Freeman, R. Edward (1984): Strategic
Management: A Stakeholder Approach. Pitman, Boston
Håkansson, Håkan – Snehota, Ivan (1989):
No business is an island. Scandinavian Journal of Management. 5, 3,
187–200. DOI:10.1016/j.scaman.2006.10.005 •
WEBCÍM
Jensen, Michael C. – Meckling, William H.
(1976): Theory of the Firm: Managerial Behavior, Agency Costs and
Ownership Structure. Journal of Financial Economics. 3, 305–360. •
WEBCÍM
Kornai János (1983): Bürokratikus és piaci
koordináció. Közgazdasági Szemle. 30, 9, 1025–1038.
March, James G. – Simon, Herbert A.
(1958): Organizations. The Free Press, New York
Nelson, Richard R. – Winter, Sidney
G.(1982): An Evolutionary Theory of Economic Change. Harvard
University Press, Cambridge, MA •
WEBCÍM
Smith, Adam (1977 [1776]): An Inquiry into
the Nature and Causes of the Wealth of Nations. University Of
Chicago Press Vol 1. 1811 •
WEBCÍM • Vol. 2. 1799: •
WEBCÍM • Vol 3. 1811 •
WEBCÍM
Wernerfelt, Birger (1984): A
Resource-Based View of the Firm. Strategic Management Journal. 5, 2,
(Apr.–Jun.) 171–180. DOI: 10.1002/smj.4250050207 •
WEBCÍM
|