A 19. század egyik legnagyobb magyar építésze, Ybl
Miklós (1814–1891) 2014-ben, születésének 200. évfordulóján országos
figyelem középpontjába került.1
A rendezvények közül, amelyek őt a szélesebb nyilvánosságnak
bemutatták, különösen kettő tarthat számot az érdeklődésünkre. Az
egyik az Életmódja: építész című kétnapos tudományos konferencia,
amelyet az MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont Művészettörténeti
Intézet rendezett négy további intézménnyel karöltve, s melynek
április 8-án az Akadémia Félköríves terme (Kupolaterme), április
9-én Budapest Főváros Levéltárának Gárdonyi Albert terme adott
otthont.2 A másik az Ybl
Miklós, az Akadémia bizalmi építésze című kiállítás az Akadémia
Művészeti Gyűjteményében, ahol Budapest Főváros Levéltára, Ybl
gazdag tervhagyatékának gondozója volt az együttműködő partner.3
A kamarakiállítás a konferencia kísérő rendezvényeként április 8-án
nyílt meg, a kettős eseményt Marosi Ernő akadémikus előadása vezette
be.
Talán szükségszerű volt, hogy az Akadémia és Ybl
Miklós útjai találkozzanak. 1860-ban, amikor az Akadémia székházának
tervezésére zártkörű pályázat keretében meghívást kapott, a 46.
évében járó építész szakmája megbecsült és a liberális-patrióta
körökben jól ismert képviselőjének számított. Nevét olyan épületek
fémjelezték, mint a gróf Károlyi István megbízásából épített,
országos hírű fóti plébániatemplom és a Nemzeti Múzeum mögött álló
Nemzeti Lovarda. Az Akadémia azonban eredendően nem hozzá fordult,
amikor – több évtizeddel az alapítás után – székházának felépítését
elhatározta, hanem a Párizsban tartózkodó Henszlmann Imréhez.4
Henszlmann, bár nem volt építész, mint az Akadémia tagja és
építészeti érdeklődésű tudós, aki külföldi építészeti pályázatokon
is szerepelt, nyilvánvaló választásnak tűnt (Sisa, 1990). A hívásra
Henszlmann visszatért Magyarországra, és október 10-re kidolgozta a
leendő épület helyiségeinek funkcióját, számát, nagyságát és
elrendezését meghatározó programot. Ugyanakkor lándzsát tört a
gótika mint alkalmazandó stílus mellett, ami viszont ellenkezést
váltott ki a gróf Dessewffy Emil elnök, báró Eötvös József alelnök
és gróf Károlyi György által alkotott akadémiai Építési
Bizottságból. Ha stílus kérdésében nem is tudtak dűlőre jutni,
Henszlmann-nak sikerült elérnie, hogy ne nyílt, hanem meghívásos
pályázatot rendezzenek. Ennek nyomán felszólították Henszlmann Imrét
– aki erre az alkalomra Gerster Károly és Frey Lajos pesti
építészekkel lépett társulásra –, Ybl Miklóst, valamint Heinrich
Ferstelt, a bécsi Votivkirche tervezőjét, hogy 1861. február 15-i
határidővel készítsék el pályamunkájukat az épülethez. Henszlmann
ezután titokban felkereste Yblt és Ferstelt, és megígértette velük,
hogy akárcsak jómaga, ők szintén neogótikus palotát terveznek. (Az
ígéretet írásba is foglaltatta; ez a dokumentum nemrég került elő,
és kiállításunkon bemutattuk.5)
Azt remélte ugyanis, ily módon sikerül a számára kedves építészeti
modort érvényre juttatnia. Ferstel esetében, aki a Votivkirchében
Közép-Európa egyik korai és kiváló neogótikus templomát tervezte, –
Henszlmann úgy sejthette – az elvárás nem okozhat gondot. Ybl
Miklósnál ezt nem lehetett tudni biztosan, bár a fóti templom, a
romantikus építészet európai rangú alkotása is alapvetően
középkorias formában fogant.
Henszlmann, valamint Ferstel valóban neogótikus
tervet nyújtott be, a kortárs értékelés szerint egyikük francia, a
másik német változatban. Ybl azonban nem tartotta magát ígéretéhez,
és a határidőre neoreneszánsz épület tervét nyújtotta be. (1.
kép, 2. kép) Ennek okát
elsősorban abban kereshetjük, hogy számára a „csúcsíves stílus”
mindig idegen maradt, és most sem tudta magát rászánni annak
alkalmazására. Pályája első felében a romantika félköríves
változatát, utóbb az olasz neoreneszánszot preferálta; az építész
egyéniségéhez jobban illő módon mindkettőt a kiegyensúlyozottabb
arányok és ritmusok jellemzik. Azt sem lehet kizárni, hogy értesült
az Építési Bizottság stílusszimpátiájáról, és elébe akart annak
menni. A Károlyi család egykori uradalmi építészeként gróf Károlyi
György révén informálódhatott ilyen irányból, mint ahogy ez a
kapcsolat talán eleve szerepet játszott pályázati felkérésében.
Mindenesetre Ybl a tervét a beadást követő napon visszavonta,
valószínűleg Henszlmann szemrehányásainak hatására; a szerény és
érzékeny építész nem szerette a konfliktust, ha csak tehette,
menekült előle. Az viszont megmagyarázhatatlan – legalábbis
dokumentumok hiányában –, hogy a bizottság, amely minden bizonnyal
megismerte Ybl tervét, miért nem foglalkozott vele érdemben. Sajátos
módon a szorosan érintettek körén kívül is volt, aki értesült terve
stílusáról: a Henszlmannhoz nézeteiben közel álló Ipolyi Arnold úgy
jellemezte, hogy „Palladio féle XVI-dik koraszázadi renaissancot
negédel”. (I.-A. [Ipolyi Arnold], 1861) A kortárs publikum számára
azonban Ybl Miklós visszalépésének oka ismeretlen volt, mint ahogy
maga a terv is; az csak az 1950-es évek elején került elő az építész
terjedelmes tervhagyatékával együtt.6
A palota tervezésének története ezután új
fordulatot vett: az Építési Bizottság tagjai nem voltak elégedettek
a pályázat eredményével, és különösen irritálta őket, hogy
Henszlmann szinte rájuk akarta kényszeríteni a szerinte egyedül
üdvözítő (neo)gótikust stílust. Épp ezért 1861 márciusában minden
tiltakozás ellenére a Monarchián kívülről kértek fel két
vitathatatlan tekintélyt újabb tervek benyújtására: Leo von Klenze
bajor királyi építészt és Friedrich August Stülert, Poroszország
rangidős mesterét. A két német építész májusban benyújtotta
munkáját: Klenze klasszicista épületet tervezett, Stüler a velencei
neoreneszánszt választotta. A kettő közül a berlini építész tervét
fogadták el megvalósításra.
Csak spekuláció tárgya lehet, hogy mi lett volna,
ha Ybl Miklós nem vonja vissza tervét. Jócskán benne van a
lehetőségek tárházában, hogy annak birtokában a bizottság az övét
választotta volna, és akkor most a budapesti Széchenyi István téren
nem Stüler, hanem Ybl palotája állna. Bármennyire kedves lenne is ez
sokak számára, az Akadémia és a magyar építészet valószínűleg jobban
járt a dolgok ilyetén alakulásával: a német építész alkotása mind
architektúrájában, mind alaprajzi és térrendszerében kiérleltebb és
praktikusabb Ybl tervezeténél. Ybl ugyanis követte Henszlmann merev
és részletekre kiterjedő programját, amely a díszterem, a képtár és
a könyvtár egyetlen főtömbbe helyezését, valamint a keresztirányú
közlekedést és ennek megfelelően a bejárati kapuknak a két
oldalhomlokzaton történő kialakítását írta elő
(3. kép). A főbb termek egy
tömbbe helyezése egyebek között statikai problémákat vetett fel, az
említett közlekedési rendszer sem kedvezett a nagyvonalú terek és
térkapcsolatok kialakításának. Ezzel szemben Stülert már nem
kötötték Henszlmann előírásai: a főbejáratot a térre néző
főhomlokzaton alakította ki, ezután következett az oszlopokkal
díszes, háromhajós bejárati csarnok, majd az elegáns, emeletenként
kétkarúvá nyíló, félköríves elrendezésű díszlépcső. Logikus módon –
és minden bizonnyal a Henszlmann-féle koncepciótól függetlenül – a
középrizalitba helyezte a dísztermet, és e fölé a képtárat. Az
Ybl-féle tervezet kicsit bátortalan architektúrája is alul marad
Stüler épületének erőteljesebb, kiforrottabb neoreneszánszával
szemben. Ez akkor is igaz, ha tudjuk, hogy az 1860-as évek elején a
neoreneszánsz alkalmazása a magyar építészetben még úttörő tettnek
számított, amire Ybl a munkásságában lényegében először tett
kísérletet, feltehetően épp a különleges feladat és körülmények
jóvoltából. Az Akadémia palotáján alkalmazott megoldásokból néhányat
a következő években más épületein is felhasznált.
Ybl kapcsolata az Akadémiával azonban a (számára)
félresiklott tervpályázattal nem szakadt meg, hanem lényegében ekkor
kezdődött. Az Építési Bizottság 1862. január 20-án őt és egy másik
építészt, Szkalnitzky Antalt bízta meg a palota építésének
vezetésével.7 Szkalnitzkyt,
aki Berlinben, Friedrich Stüler alatt végezte nem sokkal korábban a
tanulmányait, a berlini építész vette maga mellé, hogy a tervek
kidolgozásában vegyen részt és azok pontos végrehajtását biztosítsa.
(Szkalnitzky egyébként meghívás nélkül ugyancsak benyújtott tervet
az akadémia tervpályázata kapcsán, és kezdeményező szerepet játszott
az épület körüli stíluspolémiában. [Sisa, 1989, 16–31.]) Yblt a
bizottság kérte fel „technikai segédül” a beruházás és a kivitelezés
műszaki ellenőrzésére. A megbízást talán némi kárpótlásként kapta a
pályázat kapcsán történtekért, de nyilván szaktudása, addigi
pályafutása is mellette szólt. A kivitelezést Diescher József pesti
építész vállalkozása végezte. Ybl és Szkalnitzky egyenlő díjazást,
évi 2500 osztrák értékű forintot kapott egészen 1865 novemberéig. A
palotát 1865. december 11-én nyitották meg ünnepélyes körülmények
között.
Az Akadémia telkének csak elülső, nagyobb részére
került a székház, hátsó része az építés indulásakor egyelőre szabad
maradt. Ide bérházat szántak, amely a bevétele miatt volt fontos.
Tervezésére a palotától függetlenül Ybl kapott megbízást 1863-ban.
Az építész készített olyan tervet, amely nagyvonalúságában a
székházhoz jobban igazodik, ám végül a jövedelmezőség miatt
szabályos négyemeletes bérházrész mellett döntöttek
(4–5. kép).8
Ennek neoreneszánsz
|
|
architektúrájában hellenisztikus elemek is
feltűnnek. A bérház jóval a palota előtt, 1864 áprilisában
elkészült, szintén Diescher József kivitelezésében. (Az 1980-as
években az épületrészt a könyvtár számára alakították át.)

4. kép • Ybl Miklós: Az Akadémia
bérházának
a palotához igazodó terve, NY. homlokzat, 1863.
Budapest Főv. Levéltára: XV.17.f.331.b. 51/11
Az Akadémia mellett Ybl Miklós tanácsadóként
1880-ig szerepelt. Közreműködése leginkább akkor vált szükségessé,
miután 1869 februárjában tűz ütött ki a palota és a bérház felső
szintjén.9 Már korábban
érkezett jelzés, hogy képtár kiállítási tereinek faszerkezete
tűzveszélyes; vasszerkezetű válaszfalak és tetőzet létesítését a
tűzeset után rögtön elhatározták. A végleges tervet 1874-ben Ybl
rajzolta meg (6. kép).10
A könnyed, vázrendszerű építményt a Schlick-gyár készítette, az
építési munkálatok 1875-ben fejeződtek be.

7. kép • Ybl Miklós: Kazinczy Ferenc
széphalmi emlékcsarnoka, főhomlokzat, 1863. Budapest Főváros
Levéltára: XV.17.f.331.b. 63/3
Ybl már az Akadémia székházának építése közben
kapott egy másik feladatot a jeles testülettől: Kazinczy Ferenc
széphalmi lakóházát szerették volna tervei szerint emlékcsarnokká
alakíttatni. Kazinczy széphalmi birtoka a rajta álló kúriával
1860-ban került a Magyar Tudományos Akadémia birtokába. 1863-ban az
Akadémia – a dolgozószobát és a hálószobát kivéve – lebontatta az
épületet, és felkérte Ybl Miklóst a két szobát magában foglaló
emlékcsarnok megtervezésére.11
A görög stílusú peripteroszt idéző terv elkészült (7. kép),
de a kivitelezés késett, s az évek során az eredeti házból megmaradt
rész is elpusztult. 1868-ban Ybl egy újabb, immár kisebb és
szerényebb, ám ugyancsak görög stílusú, templum in antis formának
megfelelő, akrotérionokkal díszített épületet tervezett (8. kép),
amely Szkalnitzky Antal kisebb módosításával 1873-ra valósult
meg. Az emlékcsarnok antikizáló megjelenése a mauzóleumok
hagyományára megy vissza, de utalás is lehetett Kazinczy
klasszicizmust preferáló ízlésére.

8. kép • Ybl Miklós: Kazinczy Ferenc
széphalmi emlékcsarnoka, távlati kép, 1868. Budapest Főváros
Levéltára: XV.17.f.331.b. 63/7
Ybl és az Akadémia közötti kapcsolatnak van még egy
kicsit kényes pontja is. 1865. december 10-én, éppen egy nappal
székházának felavatása előtt a Magyar Tudományos Akadémia
Szkalnitzky Antalt – első építészként – tagjai sorába fogadta, míg
Ybl Miklós nem részesült ebben a kitüntetésben.12
A szakirodalomban megoszlik a vélemény, hogy Szkalnitzky az Akadémia
megvalósításában betöltött szerepéért, vagy az önkényuralmi korszak
egyik legjelentősebb középülete, a debreceni színház tervezéséért
lett-e akadémikus. Könnyen meglehet, hogy az utóbbiról van szó. A
tény mégis tény marad, Ybl Miklós soha nem lett az Akadémia tagja.
Nincs semmi nyoma, hogy Ybl a mellőzést valaha szóvá tette volna,
neheztelését kifejezte volna. Szorgalmasan tette a dolgát az
Akadémia körül, mint ahogy később majd sok éven át számtalan köz- és
magánépület tervezésén és megvalósításán is.
Kulcsszavak: Ybl Miklós, Szkalnitzky Antal, Henszlmann Imre,
Magyar Tudományos Akadémia, székház, neoreneszánsz, neogótika,
pályázat
IRODALOM
Csengery Antal (1865): A Magyar Tudományos
Akadémia jegyzőkönyvei MDCCCLXV. III. Emich, Pest •
WEBCÍM
Divald Kornél (1917): A Magyar Tudományos
Akadémia palotája és eddigi gyűjteményei. Budapest
Gerle János – Marótzy Katalin (szerk.)
(2002): Ybl Miklós. Holnap, Budapest
Hajnóczi Gábor (1985): Nemzeti
építészetünk stíluskérdései az akadémia székházára kiírt pályázat
körüli vitában. Építés- és Építészettudomány. 17, 1–2, 81–98.
I.-A. [Ipolyi Arnold] (1861): A magyar
Akadémia palotájának tervei II. Pesti Napló. 12, 5, 2.
Kemény Mária (2014): Ybl Miklós, az
Akadémia bizalmi építésze. Kiállítás születésének 200. évfordulója
alkalmából. MTA Művészeti Gyűjtemény 2014. április 8. – június 8.
Budapest, 2014.
Kemény Mária – Farbaky Péter (szerk.)
(1991): Ybl Miklós építész 1814–1891. Kiállítási katalógus, Hild–Ybl
Alapítvány, Budapest
Kemény Mária – Váliné Pogány Jolán (1996):
A Magyar Tudományos Akadémia palotájának pályázati tervei 1861.
Bewerbungspläne für den Palast der ungarischen Akademie der
Wissenschaften. MTA Művészettörténeti Kutató Intézet, Budapest
Sisa József (1989): Szkalnitzky Antal. Egy
építész a kiegyezés korabeli Magyarországon. Akadémiai, Budapest
Sisa József (1990): Henszlmann Imre
részvétele a lille-i székesegyház és a konstantinápolyi emléktemplom
tervpályázatán. Ars Hungarica. 18, 1, 65–106.
Ybl Ervin (1956): Ybl Miklós.
Képzőművészeti Alap, Budapest
URL1
LÁBJEGYZETEK
1 Ybl Miklósról a
legfontosabb szakmunkák: Ybl, 1956; Kemény – Farbaky, 1991; Gerle –
Marótzy, 2002)
<
2 A rendező intézmények:
MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont Művészettörténeti Intézet,
Budapest Főváros Levéltára, BME Építészettörténeti és Műemléki
Tanszék, Forster Gyula Nemzetgazdálkodási és Szolgáltatási Központ –
Építészeti Múzeum, Hild–Ybl Alapítvány. A szervezők: Sisa József,
Hidvégi Violetta, Marótzy Katalin, Ritoók Pál, Kemény Mária. A
konferenciához programfüzet jelent meg, online megtekinthető: URL1.
<
3 Kísérőfüzet, illetve
katalógus: Ybl Miklós, az Akadémia bizalmi építésze. Kiállítás
születésének 200. évfordulója alkalmából. (Kemény, 2014)
<
4 A pályázatról és a
palotáról: Divald, 1917, Hajnóczi, 1985, Kemény – Pogány, 1996.
<
5 Kelet-Szlovákiai Múzeum,
Kassa, Kéziratok és dokumentumok, Henszlmann-hagyaték, hiv. szám:
752.
<
6 Budapest Főváros
Levéltára: XV.17.f.331.b. Ybl Miklós tervei 32/1–10.
<
7 Magyar Tudományos
Akadémia Könyvtár és Információs Központ: RAL K 1272-2-38
<
8 Budapest Főváros
Levéltára: XV.17.f.331.b. Ybl Miklós tervei 51/1-12; XV.17.b.312
Pest szabad királyi város Építő Bizottmányának tervei 308/1863 a-g
<
9 Lásd a 3. sz.
lábjegyzetben idézett mű 13. oldalát
<
10 Magyar Tudományos
Akadémia Könyvtár és Információs Központ Kézirattár és Régi Könyvek
Gyűjteménye: K 1273/90
<
11 Budapest Főváros
Levéltára: XV.17.f.331.b. Ybl Miklós tervei 63
<
12 A Matematikai és
Természettudományi Osztály választotta levelező tagjává. Az Akadémia
dokumentumai az ajánlás okát nem árulják el. MTA KIK Kézirattár K
1363. Nagygyűlési jegyzőkönyvek (Mázi Béla szíves közlése alapján);
Csengery, 1865, 200., 203.
<
|
|