Büntetőjog-történeti kutatásaim során fölöttébb
érdekelt, miért tűnt el az évszázadokig eredményesen működő
megszégyenítő büntetés a büntetési rendszerből, vagy másfelől: miért
nem hatékony, hogyha alkalmazzák. A joghistória tudományos
vizsgálatai alapján meglehetősen egyszerűnek tűnik a válasz.
Egyszerűen, mert megrendült – pontosabban megszűnt – az a morális
közösség, amelynek a közös normákhoz, értékrendhez való igazodás
valójában megadta a becsület értelmezésének kereteit, ezzel együtt a
pozitív viszonyítási alapot, melyhez képest a megszégyenítés
általános hatáserővel bírna. Ez a globalizációs folyamatok tükrében
racionálisnak tűnő átalakulás, a becsület relativizálódása, a
becsülettel ellentétes magatartás vonatkozásában ellehetetlenítette
a becsületre támaszkodó megszégyenítő büntetést is. Talán azért
érdemes bevezetésképpen kiemelni ezt a szempontot, mert az etikai
kérdések szabályozásáról a főiskoláktól, egyetemektől bekért
véleményekben igen határozottan fogalmazódik meg az az állítás, hogy
önmagában etikai kódexekkel nehéz elérni az etikus állapotot,
különösképp megelőzni az etikátlan magatartásokat. Meglehetősen
általánosnak tűnő meggyőződés, hogy egyes esetekben retorziókkal
élni ugyan lehet, de preventív módon elkerülni a nem etikus
cselekedeteket nagyon nehéz. Számos vélemény szerint sokkal
fontosabb az etikai állapot kezelése, és az a közös tudományetikai
és felsőoktatás-etikai meggyőződés kialakítása, amely önmagában
biztosítja a prevenciót, és nem az elkövetés szankcionálását
célozza.
Ebben a körben, ahol most a felsőoktatásról és az
intézmények etikai kódexeiről beszélünk, fontosnak érzem felhívni a
figyelmet az etikai és jogi szabályozás elhatárolására. A korábban
ehelyütt hallott példákból nagyon jól érzékelhető, hogy – és ezért
fontos a jogról beszélni – mennyire síkos és képlékeny az a mezsgye,
mely az etikai és a jogi felelősség között húzódik. Észrevétlenül,
szinte egy pillanat alatt jogiba képes átváltani az etikai kérdés és
fordítva. Amikor egy etikátlan cselekmény megvalósítása
eredményeképpen valamilyen értelmezhető anyagi haszna is származik a
cselekvőnek, már átkerülhet a jog területére.
Elképzelhető a fordítottja is. Egy felsőoktatási
intézmény vezetője jogszerűtlen cselekedetet valósít meg, például a
jelen felsőoktatás-szabályozási állapotok között megtalálja a módját
annak, hogy hogyan lehet számítógéppel ellátni a kutatókat, s ezzel
biztosítani a tudományos kutatás folytonosságát. Ezzel kiskapukat
nyit ki, s kérdés, hogy ebben a helyzetben a feltételezett
jogsértés, amit elkövet, vajon etikátlan-e? Vagyis vizsgálandó
terepünkön a jog és az etika határterületi kérdése alapvető
jelentőséggel bír.
Látnunk kell, hogy felbukkantak az ügyvédek az
egyetemeken is, a legapróbb kérdések vitatásakor is tanácsokkal
látják el „ügyfeleiket”. S ha visszaemlékszünk a nemrégiben országos
port felvert plágiumügyre, ott is az érintett azonnal jogi útra
próbálta terelni a kérdést. A közigazgatási és a bírósági
processzusban egyaránt kiderült, hogy a jog nem tud választ adni
egyes kérdésekre, de az is világossá vált, hogy a jog merev
kategóriáinak alkalmazása súlyosan megzavarhatja az etikai eljárások
folyamatát. Végül az is nyilvánvalóvá lett, hogy hiányoznak, illetve
hiányosan szabályozottak az etikai eljárások. A magyar felsőoktatás
ezekre az ügyekre (különösen a politikai típusú megközelítésekre) a
tudományetika, és általában etikai kérdések normasértései környékén,
valóban nem volt felkészülve. Valóban nagyot és hirtelen változott a
világ, miközben folyamatosan mozgásban vannak a jogi keretek is.
A tudományetika világa nem értelmezhető az egyetemi
etikai szabályok nélkül, hiszen a tudományos tevékenységek jelentős
részben az oktatók és hallgatók közötti kapcsolat és együttműködés
eredményei. Az utóbbi években is több olyan ügy került napvilágra,
amelyben a tudományos-egyetemi tevékenységgel kapcsolatos
visszaélések – etikai problémák – nagy visszhangot váltottak ki. Ez
a konferencia is arra hivatott, hogy válaszokat keressen a
tudományos élet tisztaságát és megbecsültségét esetlegesen csorbító
kihívásokra. Elöljáróban ehhez fontosnak tartom szemügyre venni,
milyen jogszabályok határolják az etika világát, és miként állnak az
egyetemek az etikai kérdések szabályozásával.
Szabályozás
A felsőoktatásra vonatkozó jogszabályok áttekintése nem sokat segít
vizsgálódásunkban. Az etikai kódexek létrehozásának ugyanis a
felsőoktatásban nincs külön jogszabályi alapja, és az etikai
eljárásra vonatkozóan sem határoz meg keretszabályokat a nemzeti
felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény (Nftv.). A
felsőoktatási intézmények széles körű mérlegelési joggal
rendelkeznek annak eldöntésében, hogy valamely kérdést – az Nftv.
rendelkezéseivel összhangban – milyen részletességgel rendeznek
belső szabályzataikban. A törvények a felsőoktatási intézmények
számára a képzés és kutatás tudományos tárgyával és tartalmával
kapcsolatos kérdések tekintetében önállóságot, autonómiát
biztosítanak.
A felsőoktatási törvény csak néhány pontján utal
etikai kérdésekre, kevés paragrafusa tartalmaz olyan jellegű
előírásokat, amelyek az etika fogalomkörébe tartozhatnak. Például az
Nftv. 35. §-ában rögzíti: az oktatókat megilleti az a jog, hogy
világnézetük és értékrendjük szerint végezzék oktatói munkájukat.
Tehetik ezt anélkül, hogy annak elfogadására kényszerítenék vagy
késztetnék a hallgatót. Megilleti az a jog az oktatót, hogy ne
kelljen semmiféle vezérfonalat követnie az oktatás során, és
tudományos eredményeit szabadon közölheti. Rendelkezik továbbá annak
jogával, hogy a képzési program keretei között meghatározza az
oktatott tananyagot, megválassza az általa alkalmazott oktatási és
képzési módszereket. Az oktató kötelessége, hogy az ismereteket
tárgyilagosan és többoldalúan közvetítse, a jóváhagyott tanterv
szerint oktasson és értékeljen, a hallgató emberi méltóságát és
jogait tiszteletben tartsa; az oktató tevékenysége során vegye
figyelembe a hallgató egyéni képességét, tehetségét,
fogyatékosságát. Az egyetem kutat és képez, a tudományos munkálkodás
és az ismeretátadás egymással ölelkezve jelenik meg, a két
tevékenység szét nem választható. A felsőoktatásban nincsen „csak”
tudományetika és „csak” képzésetika. Erre a sajátos szimbiózisra
kell megtalálnunk a szabályozási megoldást. Nem véletlen, hogy a
törvény büntetőjogi védelmet is ruház az oktatóra, közfeladatot
ellátó személynek minősíti, tehát a büntetőjog szintjét elérő etikai
konfliktusok esetén még súlyosabban is minősülhetnek egyes
cselekmények.
A hallgató esetében a törvény meghatározza, hogy
kötelessége a felsőoktatási intézmény szabályzataiban foglaltak
betartása (így az esetleg létező etikai szabályok vonatkoznak rá), a
felsőoktatási intézmény hagyományainak tiszteletben tartása. A
hallgatónak joga van ugyanakkor ahhoz, hogy az oktatók világnézete
és értékrendje szerint hallgatott előadások eredményeit ne
kényszerítsék rá, tehát attól eltérő véleménnyel is rendelkezhessen:
nem kényszeríthető és nem késztethető. Joga van továbbá ahhoz, hogy
az oktató az ő hallgatói és emberi méltóságát és jogait tiszteletben
tartsa. Amennyiben a hallgató a kötelességeit vétkesen és súlyosan
megszegi, fegyelmi eljárás alapján, írásbeli határozattal fegyelmi
büntetésben részesíthető.
A törvény mindezeken túlmenően még eljárási
garanciákat is rögzít, amelyek a jogállamiság és jogbiztonság elvét
szolgálják: meghatározott esetekben az intézmény hallgatóval
kapcsolatos döntését írásban kell közölni; szabályozza a törvény,
hogy mikor válik a döntés jogerőssé, biztosítja a döntés elleni
jogorvoslati jogot – a tanulmányok értékelésével kapcsolatos
döntéseket kivéve. A tanulmányokkal kapcsolatos döntés ellen akkor
indítható eljárás, amennyiben a döntés nem az intézmény által
elfogadott követelményekre épül, illetve ellentétes az SZMSZ-ével,
vagy megszegték a vizsga megszervezésére vonatkozó rendelkezéseket.
Ezekben az esetekben a közigazgatási hatósági eljárás szabályai
érvényesek a tényállás tisztázására és a határozatra. A határozat
bírósági felülvizsgálatát kérheti a hallgató. Az eljárási keretek
rögzítése fontos: nem is annyira a tudomány materiális oldaláról
tisztázatlanok vagy problematikusak a tényállások, hanem szinte
mindig az eljárás, illetve az eljárásokon belül a bizonyíthatóság
az, ami az eddigiekben gondot okozott.
Az oktatókra viszont ilyen garanciákat nem állapít
meg a törvény, az SZMSZ kötelező tartalmi elemeinél találunk
kizárólag ilyen jellegű előírásokat, amely szerint az intézménynek
kell szabályoznia az oktatók részvételét a felsőoktatási intézmény
döntéshozatali eljárásában, valamint az oktatók, kutatók és más
alkalmazottak felsőoktatási intézmény döntései ellen benyújtható
jogorvoslati kérelmek elbírálásának rendjét. A törvény lehetőséget
biztosít egyrészt arra, hogy az oktatók – ahogyan a hallgatók – is
az oktatási jogok biztosához forduljanak.
Lényeges kérdés a szankció mikéntje. Amennyiben egy
intézményi etikai eljárás során megállapítható az Nftv.
rendelkezéseibe ütköző etikai vétség, vajon a jog milyen
következményeket fűz a törvénysértéshez? Jelenleg a felsőoktatási
törvény ilyenről nem rendelkezik, tehát így más jogterületekre hárul
a válasz keresése. Ha ott a cselekményhez jogkövetkezmények
fűződnek, köteles az eljáró intézmény azokat alkalmazni, és (pl.
esélyegyenlőségi vagy büntetőjogi jogsértések esetén) a megfelelő
jogi fórumhoz fordulni, egyéb esetben a saját szabályaik szerint
eljárni. Felmerül az ilyen jellegű ügyekben, hogy meg lehet-e
szüntetni a közalkalmazotti jogviszonyát a tudományetikai vétséget
elkövető személynek. Jogos a felvetés, hiszen a jövő etikájának
alapjait kérdőjelezik meg a jelen vétségeit megvalósítók, ami ellen
a felsőoktatási intézménynek védekeznie kell. Az állami
felsőoktatási intézmények ma rendkívül nehéz körülmények között
tudnák csak a közalkalmazott alkalmatlanságát bizonyítani. A
fegyelmi út vizsgálata arról győz meg, hogy a fegyelmi
szabályzatokban a büntetőjogi oldalhoz közelítő szigorú tényállások
jelennek meg, s ezek csak igen nehezen teszik lehetővé az etikai
kérdések megragadását.
Marad a nyilvánosság. De mit jelent a nyilvánosság
egy olyan közösségben, ahol esetleg azok a vétségek, melyeket tagjai
elkövetnek, nem is vétségnek tekintetnek, hanem adott esetben
kurázsinak vagy a hátrányos helyzetet kiegyenlítő magatartásnak?
Amennyiben erről van egy közvélekedés, és van másik oldalról
tudományos szabályozás, ahol a többség véleménye eltér a
szabályzatilag elvárt példától, a mértékül szabott szempontoktól, a
nyilvánosságnak igazi következménye nincsen. Sőt inkább
konfliktusteremtő hatása regisztrálható. Amúgy minél kisebb az ügy
jelentősége, annál nehezebb megoldást találni a problémára. A
közéletet széles terjedelemben foglalkoztató nagy ügyekben könnyebb
(etikai) konszenzusra jutni, mint a helyi jelentőségű, kisebb
vétségekben. A felsőoktatási törvény a felsőoktatási intézmények
számára kötelezően előírja a szervezeti és működési szabályok
megalkotását, egyéb eljárási fórumok létrehozását azonban nem teszi
kötelezővé. Tehát az intézmény szabadon dönthet arról, hogy milyen
fórumokat hoz létre az etikai problémák vizsgálatára, valamint arra
is, hogy mely cselekményeket minősítsen etikai vétségnek. (Lehetnek
olyan esetek, amelyek már büntetőjogi tényállást valósítanak meg,
ekkor az intézményi fórumoknak nem lehet szerepük és hatáskörük.)
Az intézmények azon elvárása, hogy a tudományos és
oktatási élet tisztaságát megőrizzék, teljes mértékben
méltányolható. A felsőoktatási törvény tehát ennek lehetőségét
megteremti, ebben nem korlátozza az intézményeket. Amennyiben
azonban létrejönnek ilyen fórumok, azoknak a hallgatókra vonatkozóan
a törvényi, az oktatókra vonatkozóan pedig a szervezeti és működési
szabályzatban előírt rendelkezéseket be kell tartaniuk.
A Magyar Rektori Konferencia készített egy gyors
térképet a felsőoktatási intézményekről: mely intézményeknél létezik
etikai kódex. A huszonhat magyarországi egyetem közül tizenegyben
van etikai szabályzat, amely tudományetikai és általános
oktatásetikai kérdéseket egyaránt felölel. Ezek között kilenc állami
és a két magán felsőoktatási intézmény (CEU, Andrássy) található.
Két helyen elfogadás előtt áll az etikai kódex (ELTE, PTE), két
helyen tervezik annak megalkotását (SZIE, DRHE). Két egyetem
esetében több szabályzat rendezi az etikai kérdéseket (BCE, KE), a
Nyugat-magyarországi Egyetemen létezik egy ún. plágiumszabályzat is,
illetve a PTE-n a tudományos kutatás etikai szabályairól fogadtak el
szabályzatot. Tíz felsőoktatási intézményben nincs etikai kódex,
viszont ezek közül az egyiken karonként állítanak fel etikai
bizottságot, illetve több helyen jogorvoslati szabályzattal
rendelkeznek. A művészeti egyetemek közül egy rendelkezik etikai
kódexszel, bár ez a legrövidebb a megismerhető etikai szabályozások
között. A villanásszerű áttekintés alapján látható, hogy a
felsőoktatás világa az egyetemi szférában átalakulóban van. Viták
zajlanak arról, hogy készítsék-e, vagy készítik éppen, vagy
egyáltalán azon vitatkoznak, hogy milyen módszerekkel szabályozzák a
tudományetikai és etikai kérdéseket. (Ezek a viták azonban sohasem
arról folynak, hogy szükség van-e etikai szabályozásra, hanem hogy
milyen szabályozási eszközökkel, milyen keretben milyen szinten
történjék meg a szabályok rögzítése). Célszerűnek látszik néhány
olyan probléma összefoglalása, ami ezekben a polémiákban vetődött
fel, és amelyre valamiféle választ kellene adni.
Ezek között – nyilván a közelmúlt események okán is
– első helyen áll a plágium ügye. Figyelemre méltó, hogy a viták
eredményeképpen kapott összegzésekben a felsőoktatási intézmények
oktatói, kutatói azon az állásponton vannak, hogy sokkal szigorúbb
szabályozást kellene a plágium kérdésében alkalmazni, mint amit a
jogi keretek lehetővé tesznek. A szerzői jogi kérdések hagyományos
szabályozásánál, a szellemi alkotások jogának megoldásainál, a
szerzői, alkotói jogokat védő jogintézményeknél szigorúbb
megoldásokat követelnek. Ezen a ponton azonban megreked a vita, és
azon folyik, hogy melyek lehetnek ezek a keményebb eszközök, hogyan
fogalmazhatók a súlyosabb konzekvenciák. Illusztrálásul álljon itt
néhány példa.
Kérdések
Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Etikai kódexe kidolgozás alatt áll,
2013 tavaszán a tervezetet a kari tanácsok megvitatták, és számos
módosítás érkezett a szöveghez. A közeljövőben kívánnak dönteni a
végleges változatról. Álláspontjuk szerint azonban mindez nem
jelenti azt, hogy e tárgykör szabályozatlan lenne, hiszen az
egyetemi SZMSZ részeként elfogadott „Foglalkoztatási
követelményrendszer” az oktatók és kutatók vonatkozásában egyértelmű
követelményeket fogalmaz meg, így a jogaikat és kötelességeiket is.
A tervezet véleményezése során azonban négy területen vetődtek fel
olyan dilemmák, amelyek a tudományetikai kérdéskörhöz kapcsolódnak.
Ezek között is legfontosabb a plágiumok ügye. E tekintetben érthető
az aktuális érzékenység. Az egyetemi oktatók-kutatók véleménye
alapján az ELTE képviselői állítják, hogy a jelenlegi jogi
szabályozásnál szigorúbb elveket kívánnak érvényesíteni az egyetem
világában (ez alapvetően az elévülési időn túli szankcionálást
jelenti).
Nagy gondot jelent a felsőoktatásban a politika és
a tudomány viszonya. Az egyetemek véleménye alapján elmondható, hogy
egyfelől rendkívül komoly a hallgatók körében a politikai
érdeklődés, különösen azokban a felsőoktatási intézményekben, ahol a
társadalomtudományi képzés még profiljában is illeszkedik a
politológiához, a politikatudományhoz, és ebben az esetben nehéz
megakadályozni azt, hogy a politika a legkülönfélébb formáiban ne
ömöljön be az egyetemre, és ne idézze elő azokat a konfliktusokat,
melyek etikai következményekkel járnak. Általánosan tapasztalható
elvárás, hogy az oktatás és a tudomány világa tartson távolságot a
politikától, ugyanakkor az is tudott és elfogadott, hogy egyfelől az
egyetemi hallgatóság közéleti érdeklődése teret kíván magán az
egyetemen, azaz ezáltal szükségképp „bejön a politika” az egyetemre,
másfelől nagy nehézséget jelent az is, hogy a felsőoktatási
intézmények jelentős oktatói, kutatói köre szakértőként a politika
környékén működik és működött hosszú időn keresztül, akár
politikusként, akár szakmai szakértőként. Ez egyben azt is jelzi,
hogy a politika is igényt tart erre a megjelenésre, folyamatosan
kopogtat az egyetemek ajtaján, bekívánkozik, véleményt kér,
kapcsolatokat,
|
|
szervezeteket akar építeni, és álságos lenne
elhagyni azt, hogy a célzott finanszírozásban is megjelenhetnek és
meg is jelennek politikai elemek. A távolságtartás és a kapcsolódás
közötti egyensúly megtalálása nem könnyű feladat. Ezek kapcsán
rendkívüli nehézségekről számolnak be a felsőoktatási intézmények
kodifikációs bizottságai: hogyan lehet ezt szűrni, hogy lehet az
etikus határt meghúzni, és a viszonylag tiszta etikai korlátokat
érvényesíteni.
Ami speciálisan felsőoktatási felelősség és kérdés,
az a mostani nyugdíjazások miatt előállt helyzet. Sokfelől jelezték
azt, hogy szinte elviselhetetlen óratartási teher jelent meg azokon,
akik maradtak. Észrevehető mértékben csökkent az oktatók száma, s ez
a fiatal generációra (elsősorban a tanársegédekre) nézve jelentős
óratartási növekedést hozott. Az viszont kétséges, hogy a
megnövekedett oktatási teher mellett az egyetem képes-e biztosítani
a kutatásra való felkészülést, képes-e azt a lehetőséget megadni,
hogy a tanársegédek felkészüljenek a majdani önálló kutatói
tevékenységre, ami pedig az egyetem szakmai-erkölcsi követelményei
közé tartozik.
Általános problémaként vetődött fel, hogy az
oktatási, illetve tudományetikai normák megsértése esetén milyen
szankciót helyezzen kilátásba az egyetem? Amennyiben a munkaviszony,
illetve a közalkalmazotti jogviszony megszüntetése is felmerül, mint
lehetséges szankció, akkor egy nagyon részletes, eljárási
garanciákat is tartalmazó etikai kódexre van szükség. Ám kérdés,
hogy ebben az esetben megmaradna-e az eljárás az erkölcs területén,
és nem lép-e át a jog világába?
A Szent István Egyetemen nincs etikai kódex,
viszont nagy fontosságát látják annak, hogy ilyen a közeljövőben
elkészüljön. Az egyetemen az oktatói-kutatói magatartással
kapcsolatosan felmerülő etikai problémákat általában az érintett
karokon létrehozott ad hoc bizottságok vizsgálják, és a hatályos
egyetemi szabályzatok alapján tesznek javaslatot a vezetőnek az
üggyel kapcsolatos cselekvésre, a követendő eljárásokra.
Iránymutatásként az MTA Tudományetikai kódexének általános
szabályait veszik alapul. Az esetlegesen előforduló ilyen
cselekményeket a vezetői megbeszéléseken kielemzik, és a hasonló
esetek elkerülése érdekében az oktatók és a kutatók felé megfelelő
tájékoztatást nyújtanak, és az alkalmazottak határozott felszólítást
kapnak a helyes magatartási normák követésére. Összefoglalásuk
szerint az oktatói-hallgatói viszonyrendszerben elenyésző számban
keletkeztek vezetői beavatkozást igénylő etikai problémák. Az
egyetemen a minőségi követelmények, a tudományos színvonallal
kapcsolatos elvárások teljesíthetőségének tudományterületenkénti
(doktori iskolánkénti) különbözőségeiről, heterogenitásának
intézményen belüli kezelhetőségéről folyamatos diskurzus zajlik.
A Széchenyi István Egyetem álláspontja szerint
hasonlóan rendszerproblémákkal terhelt a PhD-fokozat megszerzését
követően a vezető oktatóvá, kutatóvá válás, hiszen egyes esetekben a
teljesítmények szubjektív felértékelésével és annak elfogadásával
minimális befektetés mellett egyetemi tanárrá lehet válni, míg más
esetekben még az MTA doktora cím megszerzése után is akadályozott a
kinevezés. Itt inkább a pályaív a kérdéses, hogy hogyan lehetnek
ilyen lényegesen eltérőek a vezető kutatóvá válás feltételei.
Gyakran megfogalmazódik, hogy a hazai oktatói-kutatói előmenetel
formai követelményeinek teljesítésében egyes személyeket a hazai és
külföldi felsőoktatási kapcsolati tőke célirányos építésével
megszerezhető indikátorok sokkal sikeresebbnek mutatják hasonló
teljesítményű kollégáiknál. Olykor – nem is kevésszer – ezek az
előnyök szintén tudományetikai vétség kategóriájába zuhannak át,
például akkor, amikor a hivatkozási indexek szaporításáról van szó.
A felsőoktatási intézmények jelezték, hogy nagyon komoly gondjaik
vannak ezen a téren.
A tudományos élet sokrétű hazai kultúrája
meghatározóan nyomja rá a bélyegét az etikai normák betartására is.
Ha a tudományetikailag korrekt út mellett más, kisebb
energiaráfordítással járható utakon is lehetséges haladni, akkor
mindig lesznek, akik e könnyebb úton fognak végigmenni. Álláspontjuk
szerint az etikai kódexek önmagukban – mivel azok az intézmények
egyoldalú, önkéntes deklarációjaként, iránymutatásként jelennek meg,
rögzítve a legfontosabbnak tartott értékeket és cselekvési normákat
– nem oldják meg ezeket a vitatott problémákat. Az intézmények
vezetői a kódexekben megjelenített viselkedési, gondolkodási módokat
várják el az alkalmazottaiktól. Ezeket betartatni csak akkor lehet a
felsőoktatásban, ha minden más konkurens intézmény is hasonlóan jár
el, és ha a fenntartó és az általa működtetett felsőoktatási és
tudományos kérdésekben eljáró, véleményező szervezetek, testületek
is hasonló etikai kódexek normáit betartva hozzák meg döntéseiket. A
felsőoktatási intézménynek „szigetként” etikusan működni– egy
etikusságát tekintve változatos környezetben – nehezen lehet,
illetőleg csak teljes intézményi autonómia, a környezettől való
nagyfokú oktatási, tudományos és anyagi függetlenség biztosítása
mellett lehetséges.
A SZIE szabályzatai – a korábban elmondottak szerint több más
egyetemhez hasonlóan – (elsősorban a Szervezeti és Működési Rend, a
Foglalkoztatási Követelményrendszer, a Doktori Szabályzat, a
Habilitációs Szabályzat, a Szellemitulajdon-kezelési Szabályzat, az
Információbiztonsági Szabályzat, valamint a Tanulmányi és
Vizsgaszabályzat és néhány szervezeti egység saját etikai
szabályzata) tartalmazzák azokat a jogokat, kötelességeket,
normákat, amelyek kötelező betartása etikus oktatói-kutatói
magatartást eredményez. Tartalmazzák továbbá azokat az
eljárásrendeket is, amelyek ugyancsak kötelező betartása minimálisra
csökkenti annak a kockázatát, hogy tudományetikai normákat sértő
alkotások szülessenek az eljárásrendeknek alávetett személyek
esetében.
Kódexek
A hatályos etikai kódexek szinte minden esetben próbálják definiálni
önmagukat, tehát az etikai kódex jelentését, viszonyát a
jogszabályokhoz (például: az erkölcsi-etikai önszabályozás
dokumentuma, az erkölcsi felelősség kérdései vagy az erkölcsi
alapelvek összessége). Általában megtalálható bennük az az alapelv,
hogy az etikai kódex olyan területen fogalmaz meg erkölcsi
elvárásokat, amelyekre vonatkozóan a jogi normák nem írnak elő
kötelező érvényű magatartásszabályokat.
Az etikai szabályzatok általában a vezetőkre, az
oktatókra, a kutatókra és a hallgatókra vonatkozó előírások szerint
tagozódnak. Az előírások terjedelme teljesen változó, a szűkszavú,
lényegre törő megfogalmazás és a hosszú részletekbe menő leírás
ugyanúgy előfordul. Mindegyik etikai kódex rögzíti az etikai
bizottságokra vonatkozó szabályokat, a bizottság megalakításától az
eljárási szabályokon keresztül az alkalmazható szankciókig és a
jogorvoslatig találunk rendelkezéseket. Érdekességképpen említhető
meg a Semmelweis Egyetem etikai kódexe, amely nem a fenti tagozódás
szerint részletezi az elvárásokat. Az egyetem az általános
magatartási szabályok mellett a hivatali érintkezésre vonatkozó, az
oktatással, az összeférhetetlenséggel és konfliktushelyzetek
kezelésével kapcsolatos rendelkezéseket tartalmazza.
Ha számba vesszük a kódexekkel kapcsolatban
felvetődő problémákat, elsőként a szabályzatok személyi hatálya
kerül elénk. A hatály definiálása többnyire nem világos és nem
egyértelmű. Kardinális kérdés a szabályzatokkal érintettek körének
minél pontosabb meghatározása. Az etikai bizottságnak az ügyek
kivizsgálására vonatkozó hatásköre a helyes alkalmazás szempontjából
nagyban függ azok szabályzati regisztrálásától, akikre a szabályok
kiterjednek. A leggyakoribb az olyan meghatározás, miszerint a
szabályzat hatálya az egyetemi polgárokra terjed ki, ami azonban nem
mindig foglalja magában a hallgatókat és doktorjelölteket. Előfordul
olyan kódex is, ahol nem rögzítették az egyetemi polgár fogalmát,
ami a kódex alkalmazhatóságát elbizonytalaníthatja. Főszabály
szerint az etikai kódexek hatálya akkor kezdődik, amikor a hallgató
belép az egyetemre, beiratkozik és az első félévre regisztráltatja
magát, de hogy mikor ér véget a felelősségre vonás lehetősége, már
kérdéses. Több eset az elmúlt években azért jutott zsákutcába, mert
nem volt világos, hogy például a doktori képzésben részt vevő milyen
státuszban van az egyetemen, vajon az etikai normák
kiterjeszthetők-e rá, avagy sem. Mostanában ezt a kérdést viszonylag
egységes irányba próbálják az egyetemek terelni, s ebben komoly
segítséget jelent a doktori jogviszony világos szabályozása, a
doktori hallgatói önkormányzatok megalakulása.
A hatály mellett a másik említhető komoly nehézség,
az eljárás folyamatának szabályozása és szervezése, a processus
feletti ellenőrzés kérdésének ütemezése. Lényegében szinte minden
olyan eljárás, amelyről tudomásunk van, legalább egy-másfél évig
tartott, és végül is ennek során elporladt az ügy lényege. (Azt már
Cesare Beccaria, a felvilágosodás legendás büntetőjogásza is
leszögezte, hogy csak az a büntetés jó, amelyik gyorsan kerül
alkalmazásra. Vagyis a fellépésben többet jelent a biztos és
azonnali válasz, mint a büntetés súlya.)
A plágium vonatkozásában nem minden szabályzat
rendelkezik előírásokkal. A Nyugat-magyarországi Egyetemen létezik
külön plágiumszabályzat, a legtöbb egyetemi etikai kódex pedig
tartalmaz előírásokat a szerzői joggal védett szövegrészletek
forrásmegjelölésének, átvételének és átfogalmazásának módjára
vonatkozóan. Az ELTE esetében a hallgatók számára összeállított
követelményrendszer tartalmazza a szabályokat, néhány egyetem
esetében a szakdolgozatok útmutatója rögzíti az elvárásokat. Az
Eötvös Loránd Tudományegyetemen bizonyos hibákra felmentést lehet
találni azzal, hogy a hallgató művében összességében eleget tett a
szabályoknak, és azok részleges megsértése gondatlanságra vezethető
vissza. A Budapesti Corvinus Egyetemen van olyan kar, ahol a
plagizálás minimumát is rögzítik a szabályok: plágiumnak az számít,
ha valaki „1 bekezdés (kb. 3-4 mondat) terjedelemben szó szerinti
formában vagy azt megközelítő módon idegen művet használ fel (…) az
eredeti forrásnak a megfelelő szövegrésznél és az irodalomjegyzékben
való megjelölése nélkül”. A kódexek szerint a plágium fogalmába az
is beletartozik, ha valaki valódi személyes munka nélkül állít elő
eredményeket, illetve ha meghamisítja saját vagy mások munkáját. Az
is etikai vétség, ha valakinek tudomására jut egy plágium
elkövetése, és nem kísérli meg a tisztázást, szükség esetén az
etikai eljárás megindítását.
A Magyar Rektori Konferencia feltérképezte a
nyugat-európai egyetemi praxist, azt vizsgálva, hogy észrevehető-e
egyfajta többségi törekvés a felsőoktatási intézmények gyakorlatában
az etikai szabályozást illetően. Ennek során világossá vált: a
legnagyobb tradíciójú universitasok sem tudnak abban a kérdésben
dűlőre jutni, milyen mélységig ereszkedjenek le a szabályozásban,
mennyire fokozzák az etikai kódex aprólékosságát. Ennek
következtében egymástól a legeltérőbb hosszúságú (s ennek
megfelelően részletességű) kódexek vannak hatályban szerte
Európában. Ami azonban feltétlenül közösnek látszik, az a plagizálás
rendkívül szigorú kezelése. A brit (és az amerikai) egyetemek e
kérdésben szigorú és egzakt szabályzatokkal rendelkeznek: szinte az
összes felsőoktatási intézmény honlapján fellelhetők a szakdolgozati
szabályzatok vagy irányelvek. Sőt, a birminghami egyetemen ún.
plagiarism officer tisztség is létezik. Viselőjének feladata a
plagizáló hallgatók ügyének kivizsgálása, az elrendelt szankciók
végrehajtásának ellenőrzése.(Az intézményben egyébként három
csoportba sorolják a hivatkozás nélküli idézést. A „súlyos plágium”
körébe tartozik a nagyobb szövegrészek hivatkozás nélküli átvétele,
illetve a bérírók megbízása. „Mérsékelt plágiumnak” nevezik a
rövidebb szöveg hivatkozás nélküli átvételét, míg a „nem megfelelő
tudományos gyakorlat” kategóriát elsősorban az elsőéveseknél
használják, akik – vélhetően – azért nem hivatkoznak megfelelően a
szakirodalomra, mert még nem ismerik a szabályzatokat.) A vezető
brit egyetem, a Cambridge University is szigorú szabályokat
fogalmazott meg: a dolgozatban kötelező feltüntetni még azoknak a
szakembereknek a nevét is, akik bármilyen segítséget nyújtottak a
dolgozat megírásához.
Zárszó
Befejezésként (és beismerésként) megjegyzendő, hogy a felsőoktatási
intézmények a nagyobb etikai konfliktusok kirobbanásakor nem voltak
felkészülve a probléma kezelésére, különösképpen nem annak politikai
hullámaira. Ennek következményeképpen a reakciók és az eljárások
befejezése is jelentősen eltért egymástól. Konkrét szabályozás híján
az egyik plágiumügy végül úgy oldódott meg, hogy az érintett
lemondott doktori címéről. Másik esetben az egyik egyetem nem is
volt hajlandó foglalkozni a kérdéssel időmúlásra hivatkozással, a
másik pedig megállapította ugyan az etikai vétséget, de eljárási és
helyi tanulmányi szabályozási problémák miatt nem látta már
lehetségesnek a fellépést. Ráadásul abban az átalakuló globalizált
társadalomban, melyben élünk, nem csak az erkölcsi mércék változnak
meg. Egy új, digitalizált világban kell megtalálni a válaszokat,
melyben egészen másként definiálhatók az alapfogalmak, mást
jelentenek és másként jelennek meg olyan fogalmak, mint a plágium.
Az új meghatározási keretek között a korábbiaknál jelentősebb
szerepük lett az egyetemeknek, oktatóknak és a kutatóknak. A
személyes adatok forgalmától és védelmétől a szerzői jogok
oltalmazásáig számos olyan kérdés bukkan fel az internet világában,
melyekre egyfelől a jogászok is most keresik a megoldásokat,
másfelől a digitális nemzedék életében a korábbiaknál
összehasonlíthatatlanul nagyobb szerepet játszanak. Az ollózás
korábban némiképp pejoratív fogalma például mára bevett gyakorlattá
nemesült a középiskolákból frissen érkező hallgatóknál, ezért
szorgalmazzuk már a középiskolában való fellépést is. Sok esetben
tapasztalható, hogy az új alkotás létrehozása összemosódik az
internetről vágott anyagok dolgozattá formálásával.
Az etikai kódexek vagy szabályzatok megalkotásának
különös aktualitását adja, hogy a felsőoktatási kormányzat legújabb
stratégiai irányelvei között szerepel az az elosztási alapelv, amely
tudományhoz köti a felsőoktatás finanszírozásának egy részét. A
felsőoktatási büdzsé 30%-át tudományos minőség arányában osztaná
szét, ennek egyharmadában pedig viszonyítási szempontként felbukkant
az Országos Tudományos Diákköri Konferencián elért eredmény. Ez az
elgondolás komolyan veszélyeztetheti a diákköri mozgalom legnagyobb
seregszemléjét, melyen eddig is komoly erőfeszítéssel lehetett csak
a műhelyek presztízs szempontjait háttérbe szorítani. Az ötletet
célszerű tovább árnyalni, s reméljük, nem válik finanszírozási
szempontokig leegyszerűsített csatározássá az Országos Tudományos
Diákköri Konferencia.
Elmondható, hogy a magyar felsőoktatási
intézményeknek a legnagyobb problémája ebben a szabályozásban a
heterogenitás. Nem csupán tudományetikáról van szó, hanem az
oktatási, képzési morál állapotáról is, a hallgatóhoz fűződő
viszonyról és nevelésről, nem csak oktatásról, felkészítésről,
alapozásról, hanem megjelenik ebben a kérdésben a társadalom és a
felsőoktatás viszonya, az állam és a felsőoktatás viszonya is.
Sokkal komplexebb tehát az etikai kódexek kérdése, mint első
pillantásra tűnik. Amellett, hogy a felsőoktatás zsinórmértékként
kezeli az MTA tudományetikai kódexét, nem elégedhet meg csupán a
kutatásetika szabályainak rögzítésével, szükséges ennek
megalapozása, a képzés során elsajátítandó normák rögzítése. Az
egyetemek olyan feladattal szembesültek, melynek megoldásához
segítségre van szükségük. Példának okáért felsőoktatási stratégiára,
egyértelmű és kiszámítható jogszabályi környezetre. A Magyar Rektori
Konferencia kezdeményezni fogja egységes felsőoktatási etikai kódex
megalkotását.
Kulcsszavak: tudományetika, etikai kódex, felsőoktatás, plágium,
etikai eljárás, nemzeti felsőoktatási törvény
LÁBJEGYZET
* A Tudományetika
Európában és Magyarországon című konferencián (2013. október 24.)
elhangzott előadás szerkesztett változata.
<
|
|