Amikor felkérést kaptam arra, hogy a 81. életévében
elhunyt Sáringer Gyuláról, az MTA rendes tagjáról halálának 5.
évfordulóján, az évtizedeket együtt eltöltő kollégáról és barátról
emlékezzem, akkor döbbentem rá igazán arra, hogy az emlékezés milyen
szép, milyen fájdalmas és milyen nehéz is. Ha elfogadjuk a
társadalomtudósok megállapítását, hogy egy generációnyi idő
húsz-huszonöt év, akkor ma itt a jelenlévők háromgenerációnyi
történelmi tapasztalatait kellene közel hoznom egymáshoz, emberről,
munkáról, hitről, szeretetről és sok minden másról, hogy kimondva,
de leginkább kimondatlanul megértsük egymást. Nem gondoltam, hogy ez
a feladat próba elé állít, de olyan évtizedekre kell
visszatekintenem, amelyekben négygenerációnyi életünk felében a
társadalom szövetét megfigyelők és megfigyeltek, jelentők és
jelentettek egyik oldalon, a mások oldalon a pártfogók és
pártfogoltak alkották. Közöttünk lévők, akik ezt nem élték át, nem
élték meg, azok számára az elmondott történések hihetetlenek
lehetnek, és elmondani talán nem is méltóak egy humánus, az elmúlt
évek rostáján átesett visszaemlékezéshez, azon kevesek számára
pedig, akik jelen vannak, és átélték vagy megélték a megsebzett
kort, a visszafogott megemlékezés az előadó amnéziájára,
emlékezetkiesésére vallhat. Az is befolyásol, hogy mai rohanó,
hangrobbanásos világunkban a régi értékek átrendeződnek, a példák
elértéktelenednek, az emlékek feledésbe merülnek, vagy felejtésbe
kényszerülnek.

A laudációban nehéz elérzékenyülés nélkül arról
beszélni, aki nagyon közel állt hozzám. Sáringer Gyula közel állt
hozzám, és én közel álltam hozzá, közös, több mint fél évszázados
hosszú utunk jó ismerői vagyunk. Kiterjedt publicisztikai írásait
megbeszéltük, és amikor megjelentek (vagy az íróasztalban maradtak)
átadta vagy elküldte őket nekem; a dedikáció mindig így hangzott:
„Horváth Jóska barátomnak arcom útjai régi ismerőjének.” Könyvtárnyi
írása, gazdag forrása Élők és holtak című hazai és külföldi
gyűjteményemnek.
A legkönnyebb persze az lenne, ha ismertetném
Sáringer Gyula roppant gazdag szakmai életútjának állomásait, de
ennél többet szeretnék, hiszen egymás életének ismerői is vagyunk,
és ő, az Ember több volt, mint akinek csak szakmai életútja van.
Több mint fél évszázad örömei és bánatai, igazsága
és igazságtalansága, a fiatalság, a felnőtté válás és a megélt
öregség együttléte kísérte utunkat két munkahelyen (a budapesti
Növényvédelmi Kutató Intézet keszthelyi Laboratóriumában és a Pannon
Egyetemen, Keszthelyen), amelynek ajtaját naponta együtt, talán
elsőként és talán utolsóként nyitottuk és zártuk. Szükséglet volt,
hogy naponta egymás ajtaját is kinyissuk és találkozzunk. A mindig
bizalomra épült, hitet adó tartás kötötte össze napjainkat és
sorsunkat is.
1957 decemberének egy ködös, hideg délelőttjén
találkoztunk először. Három ember, három egymásra talált és egymásra
utalt ember. Az egyik a negyvenegy éves Rainiss Lajos (1916–1974), a
II. világháború hadifogságából betegen hazatért biológus tanár, a
Keszthelyi Mezőgazdasági Akadémiáról az 1956-os forradalom és
szabadságharc eseményei miatt eltávolított akadémiai tanárom. A
másik a somogyi kántortanító fia, a huszonkilenc éves Sáringer
Gyula, akit 1945. január 28-án – két hónappal a 2. világháború
(nagybajomi) befejezése előtt – összegyűjtöttek, és 16–48 év közötti
társaival Drezdába vittek,2
majd 1945. májusban orosz hadifogságba esett, és a tizenéves gyermek
hadifogolyként 1945 nyarán hazatérve gondolkodhatott a kilátástalan
jövőjéről. A harmadik, a huszonegy éves Horváth József, a Keszthelyi
Mezőgazdasági Akadémiát egy hónapja elvégzett pályakezdő, az 1956-os
forradalom megtorlásaitól még mindig félelemben lévő tudományos
gyakornok. A találkozásunkkor Sáringer Gyula már élvezte a budapesti
Növényvédelmi Kutató Intézet híres tudósainak, professzorainak:
Ubrizsy Gábornak (1919–1973) és Jermy Tibornak (1917–), később az
MTA rendes tagjainak, valamint Reichart Gábornak (1917–1979), Bognár
Sándornak (1921–2011), Nagy Barnabásnak (1921–) és Homonnay
Ferencnek (1917– 2006) a bizalmát és pártfogását a budapesti intézet
keszthelyi Burgonyakutató Laboratóriumában. Rainiss Lajos és én a
keszthelyi Délnyugat-dunántúli Mezőgazdasági Kísérleti Intézetben
kaptunk rövid időre (1957 decemberétől 1959 decemberéig) állást
Belák Sándor (1919–1978) igazgató és Láng Géza (1916–1980) egyetemi
tanárok, az MTA későbbi tagjai támogatásával, azzal a feladattal,
hogy szervezzünk Növényvédelmi Csoportot az intézetben. A Keszthely
Vásár-téri Kiskastély könyvtárszobájában, egy hatalmas tölgyfaasztal
mellett ábrándoztunk a jövőről.
Azon a bizonyos decemberi napon, amikor Sáringer
Gyulával találkoztunk, nyílt meg Rainiss Lajos számára és számomra
is egy mindmáig felejthetetlen Sorsajándék, nevezetesen az, hogy az
öreg menedéket adó Kiskastélyból vendégkutatóként Jermy Tibor
laboratóriumvezető (Rainiss Lajos Eötvös-kollégista egykori társa)
segítségével átköltözhettünk a budapesti Növényvédelmi Kutató
Intézet 1957. év végén felépült, modern keszthelyi Burgonyakutató
Laboratóriumába, az öthektáros, gyümölcsfákkal teli „Édenkertbe”,
ahol Sáringer Gyula is dolgozott, és ahol családjával is élt.
Családja, gyermekei, az 1957-ben született Mária, az 1958-ban
született Magdolna és az 1961-ben született Tamás derűvel töltötték
meg napjainkat.
A keszthelyi Délnyugat-dunántúli Mezőgazdasági
Kísérleti Intézet (ahol Rainiss Lajos és én is dolgoztam 1957 és
1959 között) és a keszthelyi Mezőgazdasági Akadémia mint oktatási
intézmény fúziója egyre közelebb került egymáshoz, és ez az 1956-os
forradalomban kompromittáltak számára a foglalkoztatás végét
jelentette. Két év múlva Rainiss Lajos és az én állásomat is
felfüggesztették („szolgálati érdekből áthelyezve”), és befogadást
nyertünk a budapesti Növényvédelmi Kutató Intézetbe és a Jermy Tibor
vezette keszthelyi Burgonyakutató Laboratóriumba, ahol később
Sáringer Gyula vezetői megbízást kapott. Rainiss Lajos számára
1961-ben újból megnyílt az oktatói pálya a keszthelyi Felsőfokú
Mezőgazdasági Technikumban. Majd a technikum és az egyetem
integrációja során Rainiss Lajos 1972-ben az általa alapított
egyetemi Növényvédelmi Intézet igazgatója lett, amelyet korai,
1974-ben bekövetkezett haláláig vezetett (Horváth, 2013, 41–42.).
A laboratórium nemcsak menedékhely volt számunkra,
hanem szakmai otthon is, amelyben a szeretet és a tudomány művelése
mindenek felett állt. A Keszthelyi Laboratóriumban két évtizedet –
egy generációnyi időt – töltöttünk együtt. Az intézet és a
laboratórium szellemi központja meghatározó, mondhatnám sorsdöntő
volt életünk alakulásában. A budapesti központi intézetnek és a
keszthelyi laboratóriumának szellemét a kiválóságok szelleme,
műveltsége és erkölcsi példamutatása határozta meg. Ez jelentette az
intézet és a laboratórium belső tartalmát, lényegét és kisugárzását,
amely olyan képzeletbeli és mégis valóságos világot tudott – a nehéz
években is – teremteni, amelynek lényege a tudomány szeretetében, az
emberbaráti szeretetben és az egymás iránti emberi és szakmai
segítségnyújtásban nyilvánult meg. A Növényvédelmi Kutató Intézet és
a keszthelyi Laboratórium azért is válhatott kiemelkedővé, mert az
emberi és szellemi értékeket megfelelően méltányolta, mert
diktatúrától, politikától és irigységtől mentes volt, és nem
utolsósorban azért, mert nem lepték el a kisstílű karrieristák.
Falai között tülekedésmentes baráti közösség élt és dolgozott
(Horváth, 2005, 571–573.; Horváth, 2009, 37–39).
A budapesti Herman Ottó úti intézet és a keszthelyi
laboratórium, az „Édenkert” szelleme biztosította Sáringer Gyula
számára is azt a szabad akaratot, amely képessé tette őt is arra,
hogy a jó és a rossz, a jóság és a gonoszság, a szeretet és a bűn
között válasszon. Erich Fromm A szeretet művészete c. 1993-ban
megjelent könyvében a következőket írta: „…az emberiség jelenleg egy
új tudatosság megszületésének folyamatát éli, amely a félelem, a
tudatlanság és elszigeteltség fölé emelheti.” Ehhez azonban az
embertársak iránti szeretet képességével, valódi alázattal, hittel
és fegyelemmel kell rendelkezni. Ez volt Sáringer Gyula hitvallása
is.
Giovanni Martinetti A mai hit észérvei című,
2001-ben megjelent könyvében Max Planck fizikai Nobel-díjas tudóst
idézi, aki a világ megismerésével kapcsolatban a következőket
mondta: „…intellektusunk megköveteli, hogy a természet törvényei
között felismerjük azt a két hatóerőt, amely titok, de minden tudást
áthat: a rendet, amelyről a tudományok, s Istent, amelyről a
vallások beszélnek.” Sáringer Gyula szerint is ezek határozzák meg
az ember érzéseit, gondolatait, döntéseit, cselekedeteit és életének
egész értelmét. Sáringer Gyulának a vallásos neveltetés, a
konzervatív, keresztény felfogás és az ebből fakadó intellektus –
miként minden, a természet törvényeit kutató és tisztelő ember
számára – biztosította e két hatóerőt. A tudós ember azonban sokszor
beleütközik a megismerés határaiba, amelyet mindenkori ismereteinek
vagy technológiai ismereteinek hiányos volta határoz meg. Az ember
kulturális evolúciójába a hit beépített szükséglet, ezért a tudós –
miként Sáringer Gyula is – törvényszerűen jutott el a hit
kereséséhez és megtalálásához. A megismerésbe, vagy ha úgy tetszik,
a tudományba vetett hit eredménye az a tudás, amelyet elért, és
amelyet képes volt késői tanítványainak is átadni. Az igazi tudósi
aforizma – amely Albert Einsteintől származik – „A lét válna
kibírhatatlanul unalmassá, ha nem próbálnánk megfejteni azokat a
titkokat, amelyeket Isten elrejtett előttünk” az a hajtóerő, amely
az embert a természet törvényeinek, titkainak kutatása közben
fokozatos és részleges megismeréshez segítette. Einstein azonban a
The Human Side című, 1979-ben megjelent könyvében arra is felhívta a
figyelmet, hogy „Bárki, aki tudományos kutatásba fog, nem kerülheti
el azt a meggyőződést, hogy abban, amit mi természettörvénynek
nevezünk, valamilyen szellem nyilvánul meg. Mérhetetlenül kiválóbb
szellem ez, mint az emberi értelem, s az embernek a maga szerény
képességével alázatot kell érezni előtte.” József Attila Isten című
versében oly szépen fejezi ki ezt az érzést: „Most már tudom őt
mindenképpen, / Minden dolgában tetten értem. / S tudom is, miért
szeret engem – / tetten értem az én szívemben.”
Most, amikor visszaemlékezésemben ismételten
megemlítem munkásságunk első két évtizedének keszthelyi tudományos
„Édenkertjét” – amely a dél-nyugat-északi és kelet-nyugati
történelmi utak kereszteződésében, a Kármelita Bazilika
tőszomszédságában terült el –, akkor óhatatlanul a Biblia képes
hasonlataira, színes metaforáira gondolok, a Termékeny félhold
területén virágba borult ligetre, amelyet a keszthelyi hegység
övezte Balatonra néző táj, gondosan ápolt, virágzó alma- és
körtefákkal teli kertjével és az 1956-os szabadságharcban és
forradalomban való részvétellel megvádolt, de a laboratóriumot
létrehozó „teremtőktől” bizalmat élvező, rokonlelkű emberek
életteréhez, szálláshelyéhez tudok hasonlítani.
A bibliai történeteknek, miként az otthonunknak is
tekintett laboratórium történéseinek is erkölcsi mondanivalójuk van.
Az éden a bibliai utalásokban termékeny tájat, héberül gyönyört
jelent. Ilyen volt a laboratórium is: a tudomány számára termékeny
volt, hiszen rövid két évtizedes fennállása alatt munkatársainak és
a laboratóriumban hosszabb-rövidebb ideig dolgozóknak a tollából 397
magyar és idegen nyelvű dolgozat, két egyetemi doktori értekezés,
négy magyar és két angol nyelvű
|
|
kandidátusi értekezés és három akadémiai doktori
értekezés jelent meg. A laboratóriumban végzett tudományos munka
Jermy Tibor, Sáringer Gyula és Horváth József akadémikussá válásában
is döntő szerepet játszott. A laboratóriumban rövidebb-hosszabb időt
eltöltő kutatók (Bánki László toxikológus, Dohy János mikológus,
Gáborjányi Richard virológus (2001–2006 között a Pannon Egyetem
Növényvédelmi Intézetének igazgatója, majd egyetemi tanára és
professzor emeritusa), Hunyadi Károly gyombiológus (1984–1992 között
a Pannon Egyetem Növényvédelmi Intézetének igazgatója), Jenser Gábor
entomológus, Keve András ornitológus, Klement Zoltán bakteriológus,
Kozár Ferenc entomológus, Kuroli Géza entomológus, Mihályi Ferenc
entomológus, Móczár László zoológus, Nagy Barnabás entomológus,
Szelényi Gusztáv entomológus, Varjas László rovarfiziológus, V.
Németh Mária virológus és mások a hazai oktatási-kutatási
intézményekben kiemelkedő pályát futottak be. A laboratórium azonban
nemcsak termékeny volt, hanem az emberi élet számára, számunkra
gyönyörűségekkel volt tele; ebben részesült az itt dolgozó, vagy a
húsz év alatt idelátogató több mint kétszáz külföldi és hazai
vendégkutató is, közöttük olyanok, mint az angol Sir Frederic
Charles Bawden, a holland Jan de Wilde, Lute Bos, a francia Jean
René Le Berre, a német Klaus Schmelzer, Franz Nienhaus, Heinz B.
Schmidt, a cseh Ctibor Blattný, a horvát Nikola Juretić,
Djordje Mamula, az amerikai Robert N. Goodmann, Michael Kosztarab,
az indiai Bankey Behari Nagaich, az egyiptomi Esmat A. el-Kady, Ali
Mohamed, Waheeb Hanna Besada és a magyar növényvédelmi tudomány
számos képviselője.
A laboratórium két évtizedes történetének hiteles
feldolgozásában (Sáringer, 2002, 423– 450.) Sáringer Gyula
megemlíti, hogy „Ebben a laboratóriumban született meg a kísérletes
rovarökológia és -etológia, valamint a víruskutatás felvirágzása is;
[…] a laboratóriumban elért kutatási eredmények igazi
paradigmaváltást jelentettek a XX. század második felében végzett
növényvédelmi, entomológiai és virológiai kutatások terén.” A
laboratóriumi „Édenkertben”, ahol az Élet fája és a Tudás fája állt,
átvitt értelemben földet, táplálékot és szellemiséget kaptunk azzal
a ki nem mondott feltétellel, hogy a „jó és a rossz tudásának
fájáról” nem ehetünk. A Biblia héber szövege szerint a tiltás
értelme az, hogy „ne magad döntsd el, hogy mit szabad és mit nem
szabad megtenned.” Ebben van a Teremtő teremtette ember erkölcse. A
megkísértés és a kiűzetés azonban a laboratóriumi „Édenkertet” is
elérte. Nem a kígyó – amely az ártatlanság és a bűn közötti
határvonalat jelenti – és nem a kígyó képében megjelenő Sátán –
amely a héber nyelvben és tágabb, mélyebb értelemben „jövőbe látót”
jelent –, hanem Keszthely városfejlesztési szükségszerűsége és a
Növényvédelmi Kutató Intézet budapesti létének bizonytalansága, az
evakuálás évről évre visszatérő veszélye és a magyar növényvédelmi
tudomány budapesti központi intézete megmentésének racionalitása
indokolta az áldozat meghozatalát. Ezért 1978-ban „bűnbeesés nélkül”
félelemmel és fájdalommal tele, örökre elveszítettük a földi
paradicsomot, mint ahogy annak csodálatos ábrázolása a Sixtusi
kápolna Bűnbeesés című freskóján látható, és elveszítettük a két
évtized alatt a kutatómunkához nélkülözhetetlen alapvető tárgyi
feltételek legnagyobb részét, az alkotómunkához szükséges
kiegyensúlyozott létet, és az új egyetemi munkahelyen szembe kellett
nézni a bizonytalan tudományos jövővel, a még kilátástalanabb
oktatói pályával és az előttünk álló, megpróbáltatásokat sem
nélkülöző évekkel. A laboratóriumi „Édenkert” ezért örökre emlék
marad. Kár, hogy ezt az emléket oly kevesen őrizzük.
1978-ban Sáringer Gyulával a Pannon Egyetem
Növényvédelmi Intézetébe kerültünk tudományos tanácsadóként (Takács
– Várnagy, 2012). Mindketten a mezőgazdasági tudományok doktora
tudományos fokozattal (az MTA doktora) ugyan javítottuk az egyetem
tudományos statisztikáját, de a szelekciós kritériumoknak nem
feleltünk meg, ezért méltatlannak találtattunk arra, hogy részt
vehessünk az egyetemi hallgatók oktatásában, tudományos
szakdolgozatok vezetésében és bírálatában. Itt jegyzem meg, hogy
Sáringer Gyula az 1974/75-ös tanévben – tehát még az egyetemre
kerülésünk előtt – Rainiss Lajos az egyetemi Növényvédelmi Intézet
igazgatójának közbenjárásával a Növényvédelmi állattan című
tantárgyat adta elő az agrárkémia szak III. évfolyamos hallgatóinak.
Rainiss Lajos 1974-ben bekövetkezett halála után azonban Sáringer
Gyula előadásait az egyetemen megszüntették. Az egyetem
másodosztályú polgárai voltunk; Sáringer Gyula ekkor ötven, én
negyvenkét éves voltam. Ma már jól tudom, hogy ez a kor a szellemi
képességek kibontakoztatására és megvalósítására (ha engedik) a
legjobb idő. Sáringer Gyula egyik írásában ezzel kapcsolatban öt
pontban megfogalmazta véleményét: (1) Minden tehetséges kutatónak
negyven-negyvenkét éves korig maximális kutatási feltételeket kell
biztosítani, (2) A negyvenedik életév körüli idő az iskolateremtő
professzori idő, (3) A negyvenöt év utáni idő az utánpótlás képzési
ideje és a tudomány szervezése, (4) Ötven év körül a nagy
összefoglaló munkák (tankönyvek írása), rektori, dékáni pozíciók
ideje van, (5) Jóval ötven után a reprezentáció évei következnek
(tudományos bizottságok stb.). De hangsúlyozta azt is, hogy
bárkinek, aki tudományos munkába kezd, előtte el kell döntenie, hogy
erre a teljes életét rá tudja-e szánni. Ha csak kötelező munkaidőben
gondolkodik, hozzá se fogjon!
Nem titkolom, hogy Sáringer Gyula és én sem
készültünk a Pannon Egyetemen vezetői pozícióba – ilyen reményünk
nem is lehetett – de igenis változást akartunk, szerettünk volna. A
változás, a változtatás lényege az egyetemi oktatás színvonalát
emelő tudományos iskola megteremtése és a nemzetközi kapcsolatok
kiszélesítése lett volna. Sáringer Gyula számára és számomra is
méltatlan, kirekesztő volt az 1978–1990 közötti évtized. Erről az
évtizedről ebben a visszaemlékezésben nem kívánok beszélni. A munka
megtalált és a költő üzenete: „Mikor elhagytak, / Mikor a lelkem
roskadozva vittem, / Csöndesen és váratlanul / Átölelt az Isten.”
(Ady Endre.: Az Úr érkezése) elérkezett hozzánk.
A „Teremtéstörténet” az 1989/90-es évekkel
folytatódott, azzal, hogy a hatvanegy éves Sáringer Gyulát és
ötvenharmadik évemben engem is megajándékozott a továbbéléssel –
miként az „Édenkerten” kívül rekedt Ádám és Éva elsőszülött fiuk,
Káin a földet művelte, úgy másik fiuk, Ábel a juhokat őrizte –
azzal, hogy Sáringer Gyula későbbi tanítványi és tanítványaink
„benépesítették” a hazai agrártudományok, ezen belül az entomológiai
és virológiai tudományok földjét, hogy gazdagon teremjen.
A Pannon Egyetem és Növényvédelmi Intézete 1990-ben
új fejlődési pályára állt, és ebben meghatározó szerepe volt
Sáringer Gyulának. Visszaemlékezve örömmel tölt el, hogy a
Növényvédelmi Intézet igazgatójaként első intézkedésem közé
tartozott Sáringer Gyulát kutatóprofesszorrá, majd 1993-ban egyetemi
tanárrá felterjeszteni és kineveztetni. Az az egyetem, amely szakmai
kvalitásainak teljében, iskolateremtő képességeinek birtokában
1978-ban nem adta meg Sáringer Gyula számára az egyetemi tanárrá, az
egyetem első osztályú polgárává válás lehetőségét, ugyanaz az
egyetem „arcképváltása” 1993-ban, hatvanöt éves korában a Pannon
Egyetem rektorává, első emberévé választotta. Rektori székfoglaló
beszédének (1993. szeptember 6-án) első mondata így hangzott: „Isten
házából jöttünk, életem legjelentősebb szolgálatát in nomine Dei
kezdem meg”. Ekkor volt a Georgikon alapításának 175. évfordulója
is. Sáringer Gyula egész életét szolgálatnak tekintette. Az egyetem
vezetésével kapcsolatos rektori elképzelései is minőségi változás
szükségességére utaltak. Ezeket öt pontban fogalmazta meg 1993-ban:
(1) A vezetők csak erkölcsileg hiteles személyek lehetnek, (2)
Magánéletükben példaértékűnek kell lenniük, (3) Szakterületükön
hazai és nemzetközi viszonylatban is elismertnek kell lenniük, (4) A
legmagasabb tudományos fokozattal, akadémiai doktori címmel kell
rendelkezniük, (5) Jó empátia-képeséggel kell rendelkezniük.
Rendíthetetlen optimizmusa és emberi jósága, a
hasznos szolgálat, a jótevés ösztöne indította arra, hogy
hetvenévesen, 1998-ban mint a nemzeti, konzervatív keresztény,
párton kívüli vagy a pártokon felül álló, a Zala megyei listáról,
egykori szülőföldjéről a FIDESZ-Magyar Polgári Párt frakciójába
kerüljön, ahol 1998–2002 között dolgozott. Erről az időről egy nekem
elküldött levelében, 2002. május 28-án a következőket írta:
„Szokatlan volt számomra a politikai szereplőknek a beszédstílusa és
az eseményekhez való hozzáállása. Rájöttem, hogy a napi politika az
a szakma, amely teljesen más, mint a tudomány, ezért csendes
szemlélődőjévé váltam az országgyűlési eseményeknek.”
A hetvenedik születésnapján, 1998-ban azzal a
kívánsággal köszöntöttem, mi szerint élt: Labora tanquan in
aeternum viveres, et ora quasi statim mori de beres.3
(Horváth, 1998) Élete utolsó éveiben kutatóprofesszor volt, 2002-ben
az egyetem professzor emeritusa, 2008-ban Dr. honoris causa lett.
Élete utolsó percéig dolgozott, szakmai és emberi példaképe volt
munkatársainak és az egyetem hallgatóságának. Szakmai,
vallástörténeti és filozófiai elmélyülései és megbocsátó képessége
tette széppé és megelégedetté életét, mások számára pedig
példamutatóvá.
Fájdalommal búcsúztunk el Tőle, 2009. február
26-án, amikor nyolcvanegyedik életévében visszaadta lelkét
Teremtőjének.
Nemcsak nemzetközileg elismert tudós, hanem igaz
ember, egy igazi, megbízható barát is volt, aki most is nagyon
hiányzik.

Nosztalgiával gondolok rá, távozásával egy emberi
értékrend, mentalitás és ízlésvilág is szegényebbé vált. Keszthely
város, ahol leélte életét, büszke lehet tudós professzorára, de
sajnos, csak halála után ismerték el, amikor a város díszpolgára
lett. Emlékezzünk rá, élete legyen példa a fájdalmat elviselőknek és
a Sors által megajándékozottaknak is. Abiit, non obiit.4
Kulcsszavak: Sáringer Gyula, Növényvédelmi Kutató Intézet,
Keszthelyi Laboratórium, Pannon Egyetem, rovarökológia és -etológia,
hit, erkölcs
IRODALOM
Horváth József (1998): A 70 éves Sáringer
Gyula akadémikus köszöntése. Pannon Egyetem, Keszthely 1998.
december 18-án (Kézirat).
Horváth József (2005): A Herman Ottó úti
szellem: Valóság és misztérium. Növényvédelem. 41, 571–573.
Horváth József (2009): Volt egyszer egy
Laboratórium (1958–1978). Növényvédelem. 45, 37–39.
Horváth József (2013): Dr. Rainiss Lajos
előadóterem avatása a Pannon Egyetem Georgikon Kar Növényvédelmi
Intézete fennállásának 40. évfordulóján. Növényvédelem. 49, 41–42.
Sáringer Gyula (2002): A Növényvédelmi
Kutató Intézet (Budapest) Keszthelyi Laboratóriumának története
(1952–1977). Növényvédelem. 38, 423-450.
Sáringer Gyula (2004): A Somogy megyei
Nagybajomból elhurcolt levente háborús élményei (1944–1945).
Magánkiadás, Keszthely
Takács András Péter – Várnagy László
(2012): A Pannon Egyetem Georgikon Kar Növényvédelmi Intézetének
története (1972–2012). Georgikon Alapítvány, Pannon Egyetem
Georgikon Kar, Keszthely
LÁBJEGYZETEK
1 A Sáringer Gyula
akadémikus emléktáblájának felavatásán elhangzott beszéd írott
változata (Pannon Egyetem Georgikon Kar, Keszthely, 2014. január
22.)
<
2 Sáringer Gyula A Somogy
megyei Nagybajomból elhurcolt levente háborús élményei (1944–1945)
című, magánkiadásban, 2004-ben megjelent könyvében írta meg a
tizenhat éves gimnazista elhurcolását és viszontagságos hazatérését.
Ezt az írást emlékül hagyta rám.
<
3 Úgy dolgozz, mintha
örökké élnél, és úgy imádkozz, mintha mindjárt meghalnál.
<
4 Eltávozott, de nem halt
meg.
<
|
|