1. Az évszázadok során kialakult, tradicionális
egyetemi struktúra megváltoztatása, illetve átfogó módosítása,
reformja kapcsán felvetődik az egyetemi autonómia
létjogosultságának, időszerűségének kérdése. A legtöbb államban,
Európában és Európán kívül egyaránt napirenden van a hagyományos,
évszázados hagyományokon nyugvó egyetemi struktúra nem egy esetben
radikális vagy legalábbis annak tűnő átalakítása. Ennek
kétségtelenül döntő elemét a kari (facultas) struktúra módosítása
képezi. Az egyetemi kari szervezet lényegében azon az elven alapul,
hogy az oktatás és a kutatás (általánosan használt német
terminológiával élve a Lehre és a Forschung) közös, azaz ugyanahhoz
a szervezeti egységhez kapcsolódik. Eltekintve attól a kérdéstől,
hogy a tradicionális kari struktúrában mennyire valósul meg e két
terület valóságos, tényleges integrációja, kétségtelen az, hogy az
autonómia szempontjából, amennyiben az autonómia tartalmi
ismérveinek döntő súlyt, szerepet tulajdonítunk, továbbra is
kívánatos ennek a struktúrának a megőrzése, fenntartása. Az ún.
department (dipartimento, département, departamento stb.) rendszer,
bár alapvetően a tudomány művelése szempontjából elvileg hasznos
szervezeti keretet jelent, annak reális veszélyét tartalmazza, hogy
a hagyományos kari struktúra szétdarabolása révén megszűnik az
egyetemi autonómia valóságos létalapja.
Kérdés természetesen ebben a vonatkozásban az is,
hogy célszerű-e a karnak s különösen a kar „vezetőjének” (dékán)
szinte kizárólagos döntési jogkört adni. Különösen vonatkozik ez
azokra az országokra, amelyekben ‒ szükségtelenül ‒ hosszú (négy,
esetleg öt év), ráadásul meghosszabbítható időre kaphat a dékán
megbízást e pozíció betöltésére. Németországban például a két évre
(biennium) szóló megbízás az általános. Magyarországon az
államszocializmus egyik, sokszor katasztrofális következményekhez
vezető „reformja” volt az egy évre szóló dékáni mandátum
felszámolása a sztálinista korszakban. Az egyetemi autonómia ugyanis
olyan testületek, szervezeti egységek, ilyen kiváltképpen a kar
(facultas), létét feltételezi, amelyek – legalábbis relatíve –
függetlenek a külső körülményektől. A department mint kisebb egység,
amely egyébként is csak a kutatás igényeivel – legalábbis elvileg –
adekvát, nem tekinthető olyan egységnek, mely az autonómia reális
hordozója. Célszerű éppen az autonómia miatt, az egyetemen továbbra
is érvényt szerezni az oktatás és a kutatás egysége követelményének.
A reform a legmagasabb egyetemi szinten volna
megvalósítandó. Ez annyit jelent, hogy – például több nyugat-európai
egyetem mintájára, függetlenül attól, hogy az Európai Unióhoz
tartozó ország (tagállam) felsőoktatási intézményéről van-e szó –
célszerű volna elválasztani a gazdasági, financiális szempontokra
tekintettel lévő adminisztrációs tanácsot (conseil d’administration,
consiglio di amministrazione stb.) a tudományos ügyekben kompetens
egyetemi tanácstól (sénat, senato accademico, akademischer Senat
stb.). Ilyen módon csak legfelsőbb szinten válna el a Forschung és a
Lehre – legalábbis a szervezeti szférában.
2. Az alábbiakban az egyetemi autonómia kérdéseit
először történeti vonatkozásban tekintjük át. Európa első egyetemei
(így például Bologna, Párizs, Padova, Oxford, Cambridge, Salamanca,
Santiago de Compostela, Prága, Heidelberg, Köln, Lipcse stb.) kettős
értelemben véve universitások. Universitas a középkori egyetem
egyrészt azért, mert valamennyi tudományt képviseli (universitas
litterarum), másrészt universitas azért, mert nemcsak egy adott
néphez, nemzethez kapcsolódik (universitas nationum). Főleg ez
utóbbi tényre vezethető vissza az, hogy az autonómia attributuma a
klasszikus egyetemnek. Az egyetemek az európai népek közösségének
(communitas) is kifejezői évszázadokon keresztül. A nemzeti
gondolatot először a diákok viszik az egyetemre, amennyiben
megjelennek a különböző nemzetek szerinti csoportosulások (natiók).
Ezeknek a csoportosulásoknak igen nagy a szerepük például a
rektorválasztásnál, aki – ma ez már sajnos kevéssé, igen szűk körben
ismert tény – ebben az időben a diákok képviselője, annak ellenére,
hogy az egyetem a tanárok és a diákok korporatív módon szervezett
intézménye (universitas magistrorum et scholarium). A különböző
nemzeti alapon szerveződő csoportosulások harcának eredménye,
következménye például az 1409-ben alapított lipcsei egyetem.
Tendenciaszerűen érvényesül az, hogy az egyetemek
autonómiájukat fokozatosan elveszítve, nemritkán állami
intézményekké válnak. A testületi, korporációs jelleg egyre inkább
háttérbe szorul, veszít súlyából. Az universitas egyre nagyobb
mértékben szűnik meg klasszikus értelemben vett universitas lenni.
Többé már nem universitas nationum, amennyiben nemzeti jellegűvé
válik. De egyre kisebb mértékben universitas litterarum, mivel a
tudományok – ez legfőképpen a természettudományokra érvényes –
parcellázódása révén szinte lehetetlen áttekintést nyerni valamennyi
tudományról.
A 19. század első felében lehet azzal a kísérlettel
találkozni, amely az egyetemek olyan értelmű reformjára irányul,
hogy azok a középkori hagyományok folytatóivá váljanak. Ennek a
törekvésnek alapját kétségtelenül az ismét előtérbe kerülő
(neo)humanizmus eszme képezi. 1809-ben Wilhelm von Humboldt mint
Geheimer Staatsrat és Direktor für Kultus und Unterricht
Poroszországban ismét megvalósítandónak és megvalósíthatónak tartja
az universitas litterarum gondolatát, olyan értelemben, hogy az
egyetem ne csupán a szűklátókörű szakirányú képzés (Fachbildung)
centruma legyen. Az Ausbildung (szakirányú képzés) mellett az
egyetem alapvető feladata a Bildung (átfogó képzés, az antik görög
paideia, nevelés értelemben). Ismét aktuálissá válik az a Gotthold
Ephraim Lessing nevéhez kapcsolódó felfogás, miszerint „szívesen
nézünk át az egyik tudományból a másikba.”
Az egyetem egysége megőrzésének feltétlen
szükségességét hirdeti Immanuel Kant is. A Der Streit der Facultäten
című, 1798-ban publikált nagyhatású művében egyenesen, nyíltan
követeli a filozófia szabadságát a teológiától és az állami
hivatalos doktrínától. Nézete szerint a filozófia a tudomány igazi
fáklyavivője. Kant elgondolása alapján a filozófiai karnak kell
ellenőrzése alá vonnia a többi kart. A nagy gondolkodó nézete
szerint a filozófia kiváltságos szerepe teremthetné meg az egyetem
egységét, amely veszélyeztetettségének jelei már a 18. század végén
jelentkeznek.
3. Az egyetemi autonómiához kapcsolódik a
tanszabadság (Lehr- und Lernfreiheit). A tanszabadság teremt
egységet a középkori egyetem és a modern egyetem között. A római jog
legjelesebb képviselője, a 19. században alkotó Friedrich Carl von
Savigny szerint (1834, 153–154.) a Lehr- und Lernfreiheit kapcsolja
össze a két különböző kor egyetemét. Így ír: „In diesem Hauptstück
also standen die Universitäten des Mittelalters den gegenwärtigen
gleich, in vielen andern Stücken aber waren sie von diesen sehr
verschieden” („Ebben a fő kérdésben ‒ ti. a tanszabadság kérdésében,
H. G. – tehát a középkor egyetemei a jelenlegi egyetemekhez
hasonlóak voltak, sok más vonatkozásban azonban azoktól
különböztek.”). Nézetünk szerint Savigny idézett mondata ma is
időszerű, érvényes és elgondolkodtató.
Maga Friedrich Carl von Savigny is törekszik a
Poroszországban jelentkező, az 1808-as évhez kapcsolódó
reformtörekvések eredményeinek megtartására, megőrzésére. A
reformok, melyekben az universitas litterarum koncepció igen
lényeges szerepet játszik, szerves összefüggésben vannak azzal, hogy
Poroszországban az egyetemek ebben a korszakban a politikai-elméleti
viták valós centrumaivá válnak. Ennek szükségességét még a 18.
század végén Fichte fogalmazza meg az Über die Bestimmung der
Gelehrten című munkájában. A filozófus nézete szerint a társadalom
irányítása a tudósokra vár. A tudósok feladata a társadalom
politikai és szellemi vezetése. Ennek a koncepciónak része az a
Friedrich Wilhelm Joseph Schelling nevéhez kapcsolódó felfogás, mely
szerint az egyetem legnagyobb és legnemesebb feladata a gondolkodó
emberré nevelés, mely mögött csak másodlagos a szűkebb értelemben
vett szakemberképzés (Fachbildung).
Wilhelm von Humboldt és Johann Gottlieb Fichte az
egyetem messzemenő pénzügyi önállóságának gondolatát képviselik. Az
egyetem igazgatásában, irányításában, nézetük szerint, az
önigazgatásnak kell érvényesülnie. Schelling mutat rá arra, hogy az
egyetem – bár azt az állam megszüntetheti – a tudomány műhelye,
amelyet az állam nem számolhat fel. Fichte ad hangot annak a
felfogásnak, hogy az egyetem bizonyos értelemben állam az államban.
Az egyetem és az állam határai feltétlenül elválasztandók egymástól.
Valójában ezzel van összefüggésben az a Savigny-féle koncepció, mely
szerint a Lehrfreiheit érdekében nem kívánatos, sőt egyenesen kizárt
az egyetemi oktatók és hallgatók politikai mozgalmakban való
részvétele.
A tanszabadság gondolata Angliában is vitatott. Már
a 17. században egyértelmű, hogy szükség van rá. John Milton szerint
(Aeropagitica) „a tévedés kutatása szükséges ahhoz, hogy az igazság
megerősíthető legyen” („the scanning of error to the confirmation of
truth”). John Stuart Mill utal arra, hogy amennyiben az igazságot a
jog szabja meg, úgy az „babonává válik” („becomes superstition”), és
elveszíti minőségét (On liberty, Chapter 3.).
4. A fentiek alapján is egyértelmű, hogy mennyire
sokféleképpen értelmezhető az egyetemi autonómia. Nem volna helyes
az autonómia fogalmát összetéveszteni az akadémiai szabadsággal
(academic freedom), ami a személyi szabadságjogokkal áll szoros
kapcsolatban. Az egyetemi autonómia sokkal inkább egy intézmény,
adott esetben egy oktató és kutatómunkát egyaránt végző intézmény
attribútuma. Valójában – a történelmi hagyományok alapján – egyetemi
privilégiumokról van szó, francia kifejezéssel élve franchises
universitaires-ről. Persze ez sajátos privilégium, ami a különböző
történelmi helyzetekben más és más konkrét formát ölt. Kétségtelen
azonban az, hogy a felsőoktatás hagyományos, több évszázados, lassan
évezredes autonómiája elengedhetetlen feltétele a tevékeny,
produktív oktató- és kutatómunkának. Az autonómia nem jelent, nem
jelenthet abszolút függetlenséget. Az autonómiának összhangban kell
lennie a gazdasági, társadalmi és politikai környezet
követelményeivel. Erre utal Joseph O’Keefe, aki az OECD számára
készített rapporteur général-ként jelentést. Ilyen értelemben
foglalt állást az 1980. december 14-én, Párizsban megtartott
Kormányközi Konferencia (Intergovernmental Conference) az 1980-as
évek felsőoktatás-politikájáról (Policies for Higher Education in
the 1980’s).
Anélkül, hogy ezt a kérdést a maga komplexitásában
elemeznénk, utalunk arra, hogy például az autonómiával oly szoros
kapcsolatban lévő, az egyetemet egyfajta testületnek, korporációnak
tekintő idea (amelyre IV. Ince pápa 1243-ból származó bullája
kifejezett formában utal), az esetek tekintélyes hányadában inkább
csak formális természetű. Ez igaz annak ellenére, hogy Angliában a
17. és 18. században is lehet találkozni ennek az ideának a
továbbélésével. A továbbélésre utal az a tény, hogy az 1636-ban
alapított Harvard Egyetem a 17. század derekáról származó statútuma
(charter) is ennek alapján áll.
5. Elemzésre váró kérdés a habilitáció igencsak
komplex természetű problémaköre, amely több ponton is kapcsolódik az
egyetemi belső struktúrához .
Már a 19. században sor került, éppen a
tanszabadság személyi feltételeinek biztosítása érdekében, a
professzúrák, a tanszékek számának növelésére a legtöbb egyetemen.
Ennek szükségszerű következménye az ún. középgeneráció létszámának
erős növekedése, mely jelenség kiváltképpen az I. világháborút
követő időszakban mutatható ki. Felvetődik annak a kérdése, hogy
van-e szükség egyáltalán a habilitációra olyan tanársegéd esetében,
aki amúgy is azon az egyetemen marad, amelyen már hosszú éveken át
dolgozott, tehát személye jól ismert. Vitatott, vitatható a
habilitáció szükségessége Németországban a promoveált (tehát doktori
címmel már rendelkező), azonban nem habilitált Juniorprofessor
esetében.
A habilitáció, a magántanári képesítés ideája már a
18. század első felében megfogalmazódik. Johann Lorenz von Mosheim
már 1733-ban javasolja bevezetni a habilitációt a göttingeni
egyetemen, amely ebben az időszakban a Szent Római Birodalom
(Heiliges Römisches Reich) egyik reformegyeteme. Ez a javaslat
azonban elutasításra talál. Ebben a században valamennyi végzett
hallgató tarthat előadásokat, igaz, a dékán ellenjegyzésével. A
habilitáció bevezetését Friedrich Daniel Ernst Schleiermacher még a
19. század elején is ellenzi, amit bizonyít az 1808-ban megjelent
Gelegentliche Gedanken über Universitäten im deutschen Sinn című
munkája. Wilhelm von Humboldt érdeme a magántanári képesítés
bevezetése, illetve elfogadtatása a berlini egyetemen, az egyetem
alapítását nem sokkal követően. Berlinben, 1816-tal kezdődően külön
vizsgát követelnek meg, ez a „pro facultate docendi”, a promotio,
tehát a doktori cím megszerzésén felül kell ahhoz, hogy valaki
oktathasson, előadásokat és szemináriumokat tarthasson. A modern
értelemben vett habilitációs eljárás azonban csak 1838-ból
származik. A német egyetemeken utolsóként 1869-ben, a kieli
egyetemen vezetik be ezt az eljárást. Meg kell jegyeznünk
ugyanakkor, hogy a bonni egyetem evangélikus teológiai kara már
korábban is ismeri a habilitációt.
A magántanári habilitáció kérdésének jogi rendezése
azonban nem jár együtt a magántanár jogainak széles körű
elismerésével. Erre jó például szolgálnak a különböző egyetemek
statútumai. Így például a kieli egyetem statútuma (72. §) úgy
rendelkezik, hogy a nyilvános rendes egyetemi tanár kizárólagosan
felel a reá ruházott szakterületért. Ebből automatikusan adódik az,
hogy a magántanár igen erősen háttérbe szorul, és szerepe némi
túlzással a statisztáéra korlátozódik. Egyedül – az I. világháború
előtti korszakot figyelembe véve – a strasbourgi egyetem jelent
kivételt. A magántanár „többletjogai” ebben az esetben lényegében
francia hatásra vezethetők vissza.
Nem jelent lényeges változást a magántanár státusa
tekintetében az intézetek létesítése sem. A 19. században alapított
egyetemi intézetek jelentősége eredetileg nem túlságosan nagy. Ezt
bizonyítja – többek között – az, hogy a múlt századi egyetemi
statútumok többsége hallgat róluk. Németországi viszonylatban nem nő
jelentős mértékben a súlyuk a weimari köztársaság idején sem. A
kieli egyetem statútuma csupán három szakaszban (75–78. §)
rendelkezik az egyetemi intézetekről. Ennek oka döntően az, hogy az
intézetek nem kapcsolódnak szervesen az egyetemi struktúrához.
A 20. és a 21. században már tipikus jelenség az,
hogy a tanársegéd, aki perspektivikusan habilitálható, már nem a
professzortól független személy, hanem annak alkalmazottja. A
tanszék (intézet) egyre nagyobb mértékben hierarchikus jellegű
szervezeti egységgé válik. Erre tekintettel javasolja 1962-ben Otto
Weber – a Németországi Szövetségi Köztársaság (NSZK)
Hochschulverbandstagján –, hogy a habilitált és a habilitáló
professzor egymástól független személy legyen.
6. Részletesebb elemzést igényel az egyetemet
alapító szerv (állam, egyház, város stb.) és az egyetem kapcsolata.
Ebben az összefüggésben különösen érdekes az itáliai helyzet,
amelyre a sokrétűség jellemző. Mindenekelőtt I. Frigyes császár
Privilegium scholasticumát említjük meg (az ún. Habita 1158-ból),
amelyben az uralkodó a diákoknak és a professzoroknak – mivel azok a
császári tekintélyt védik – tanulmányaik keretében védelmet
biztosít.
II. Frigyes a nápolyi egyetem alapító okmányában
(1224) ezt a motivációt külön is kiemeli. A császár vezető
tisztviselőit kell az állami egyetemen kiképezni. Ez a bolognai
egyetem „felforgató-szabados szelleme” ellen irányul Ernst H.
Kantorowicz szerint. A szicíliai állam egyetlen egy alattvalója sem
tanulhat az ország határain kívül. A legjobb professzorokat hívják
meg Nápolyba Bolognából, de – hasonlóan I. Justinianus császár
(uralk. 527–565) rendelkezéséhez – az állami egyetemen kívüli
oktatás tilalmazott. Törvény írja elő a tanulmányi rendet, és állami
biztosok vannak jelen
|