Libellusban félreérthetetlenül a vicarius Dei
elmélete fogalmazódik újra, úgy, ahogy az jelen van a Nagy
Konstantin- és a Nagy Károly-, valamint az I. Ottó-féle
gyakorlatban, illetve a Liuthar-evangeliariumban. A magyar király is
szakít tehát a gelasiusi tanítással, amikor már az Intelmek
indításakor kijelenti, hogy a Dei nutu, az Isten akaratából
megteremtett világban a regna gratia Dei concessa, vagyis az
országok Isten kegyelméből lettek átengedve azoknak, akik a
papkirály, Salamon példájára az isteni bölcsességet (vö. divinae
sapientiae) követik. István tanítása is ezt közvetíti fiának. Ilyen
módon tehát az idősödő király intelmei mintegy a vicarius Dei
szájából hangzanak el, aki ennél fogva gyermekét a hitre is
tanítja mint az isteni parancs egyenes közvetítője (I, 1–3). Az utód
pedig akkor jár a helyes úton, ha ezt az atyai hitbéli oktatást
követi, mert ez jelent egyet a királyi koronának történő kellő
tiszteletadással mind az egyházi, mind a világi hierarchia részéről.
Ez biztosítja a translatio imperii, vagyis a hatalom egyik
birodalomról a másikra történő átruházásának folyamatába
bekapcsolódó országok kellő működését is, azokét, amelyek a
földkerekségnek ezen a pontján már korábban valamiféle történelmi
küldetéssel bírtak, s ezért kell azok uralkodóinak példáját is
követni (Grave enim... est huius climatis tenere Regnum, nisi
imitator consuetudinis ante Regnantium... Regum – VIII,3). Ennek
jegyében szerette volna István fiát ugyanúgy Augustusnak tudni,
ahogy ez a cím a római császárok, köztük Nagy Konstantin, majd pedig
a „frankok királya”, Nagy Károly után a Szent Birodalom uralkodóit
is megillette mint olyanokat, akik az egykori imperium Romanum
jogutódai (II, 4).
Mindez azonban a kor felfogása alapján mégsem
jelentett zsarnokságot, amelynek képviselőjére ezen idők
apokaliptikus szellemében a poklok tüze várt, úgy, ahogy azt például
a nagyjából egykorú Bambergi Apocalypsis egyik híres ábrázolása is
bemutatja (2. kép). Szent Istvánnál viszont a

vicariatus Christi, miként arra a később koronázási palástként használt
1031-es székesfehérvári casula ábrázolási összképe ugyancsak utal
(3. kép) (Lásd ehhez: Tóth, 2009, 4–18. [további irodalommal]),

szervesen egybefonódik azzal a platonikus, aristotelianus és
ciceroniánus, valamint a sztoikusok által is elfogadott
világrenddel, mely az ún. oikeiósis elméletre épült, vagyis arra,
hogy az ember léténél fogva sajátjává teszi a világmindenséget. E
szerint a felfogás szerint az istenséggel és az értelemmel eggyé
forrott kosmos valójában a különféle emberi közösségek harmonikus
rendjét foglalja magába, úgy, ahogy e nézetet a kereszténység is
magáévá tette (Lásd mindehhez: Chang-Uh, 2002). Az államiság
szintjére ezt azután Nagy Konstantin törvényei emelték,22
s ehhez a példához kapcsolódtak azután a Szent István-i Decreta is,
amelyek többek közt ugyancsak magukévá tették a páli „özvegyek és
árvák” megvédésének újtestamentumi és keresztény alapelvét. S mindez
az idő távolából még ma is egyfajta igazodási pont lehet, ha
hozzákapcsoljuk a történeti progresszió azóta elért értékes és
valóban előrevivő vívmányaihoz, a jelen igazán humánus elvárásaihoz,
és megmaradunk az észszerűség szigorú önkontrollt igénylő korlátai
között, nem tévedve bele megannyi, az emberiséget pusztulással
veszélyeztető aberráció emberi jogokként való álcázásába. Így
közelítette meg az állam és az Egyház összefüggésének problémáját
korunk kiemelkedő teológusa, XVI. Benedek, aki még pápaként úgy
fogalmazott, hogy valójában egy „pozitív laicitásra” van szükség. Ez
szerinte egy „egészséges világi szellem”, amely a vallást nem
egyszerűen magánügyként fogja fel, hanem olyan organikus közösséget
összefogó tényezőként, amely kizár minden erőteljesebb politikai és
kulturális ellenségeskedést. Ugyanakkor elítél minden olyan manapság
megeső brutalitást, mint például ami 2013. június 7-ről 8-ra virradó
éjszaka történt, amikor a nantesi Szent Péter katedrálist
szentségtelenítették meg vandál módon, meggyalázva még az oltárokat
is, s épp azon a helyen követve el ezt a szentségtörést, amely a
modern vallásszabadság eszméjének szinte a jelképe lett. Az
„egészséges világias szellem” nem lát indokolatlanul rémeket a
közösségi intézményekben elhelyezett vallási szimbólumokban sem,
amelyek valójában a hagyományos összetartozás megjelenítései, ahogy
az általuk felmutatott erkölcsök is többnyire egy identitástudatra
épülő harmonikus rend hajtóerői egy olyan holisztikus hálót képező
közegben, ahol a jog, a kultúra, a kommunikáció, a tudományok és a
technológia vívmányai egyaránt egészséges módon tudnak érvényesülni.
Ebben a kereszténységre ma is meghatározó szerepnek kellene
hárulnia. Akárcsak az a Kr. u. 4. századtól kezdődően történt,
amikor a vallási és a tudományos, valamint a művészeti
gondolkodásban egyaránt olyan, az interdiszciplináris látásmódon is
túllépő transzdiszciplináris gondolkodást valósított meg, amilyenre
korunkban is a legnagyobb szükség van, de természetesen a tudományok
és technikák egy sokkal magasabb és rohamosan növekvő szintjén.23
Talán ebbe az irányba mutathat az EU külügyminisztereinek az a 2013.
június 24-én hozott határozata, amely új irányelveket jelölt ki a
vallásszabadság és a hitbeli meggyőződés előmozdítása és szavatolása
kapcsán az Unión belül. Még akkor is elvben lehetőség van rá, ha
ebben a vonatkozásban sok minden további pontosításra és biztosabb
garanciákra vár. Ezt szolgálja a keresztény egyházak egységre
irányuló bizonyos fokú, bár nem mindig teljesen összehangolt
törekvése, amelynek jegyében I. Bartholomaiosz pátriárka június
29-én elküldte Rómába képviselőit a közös apostolokra, Péterre és
Pálra emlékezve, s Ferenc pápa úgyszintén egy Ave Mariát mondatott
az ortodox egyházi vezetőért a Szent Péter téren egybegyűlt
hívekkel.
Kulcsszavak: vallásszabadság, pogányság–kereszténység–zsidó vallás
kölcsönviszonya, a kereszténység világtörténeti szerepe és öröksége,
az állam laicitása, a magyar kultúra kapcsolódása a keresztény
civilizációhoz, Szent István egyik ideálja: Nagy Konstantin
IRODALOM
Anastos, Milton, V. (1967): The Edict of
Milan (313): A Defence of its Traditional Authorship and
Designation. Revue des études byzantines. 25, 13–41. •
WEBCÍM
Bardill, Jonathan (2012): Constantine,
Divine Emperor of the Christian Golden Age. Cambridge University
Press, Cambridge–New York
Baynes, Norman Hepburn (1929/1930):
Constantine the Great and the Christian Church. Raleigh Lecture for
1929/1930, 69–74.
Chang-Uh, Lee (2002) Oikeiosis. Stoische
Ethik in naturphilosophischer Perspektive. (Alber-Reihe Thesen Bd.
21) Freiburg–München
Cicero, Marcus Tullius (2008): De legibus.
In: Marcus Tullius Cicero: A törvények (ford. és jegyz.: Simon
Attila, utószó: Havas László) Debreceni Egyetem Állam- és.
Jogtudományi Kar–Gondolat, Budapest
Corsaro, Francesco (1970a): Lactantiana.
Sul De mortibus persecutorum. Catania, Edigraf
Corsaro, Franciscus (1970b): Lactantius,
De mortibus persecutorum. (Recensuit, Italice vertit Franciscus
Corsaro) Università di Catania, Centro di Studi sull’antico
Cristianesimo
De Salvo, Lietta (1977): A proposito della
datazione del De mortibus persecutorum di Lattanzio. Rivista di
Storia della Chiesa in Italia. 31, 1977, 482–484.
DePalma Digeser, Elizabeth (1997):
Lactantius and the ’Edict of Milan’: Does It Determine His Venue?
Studia Patristica. Papers Presented to the Twelfth International
Conference on Patristic Studies, August 21–26, 1995, Oxford,
England, 31, 287–295.
DePalma Digeser, Elizabeth (1998):
Lactantius, Porphyry, and the Debate over Religious Toleration. JRS
(Journal of Roman Studies) 88, 129–146. •
WEBCÍM
DePalma Digeser, Elizabeth (2000): The
Making of a Christian Empire: Lactantius and Rome. Cornell
University Press, Ithaca
DePalma Digeser, Elizabeth (2003):
Citizenship and the Roman Res publica : Cicero and a Christian
Corollary, Critical Review of International Social and Political
Philosophy, 6, 5-21.
Drake, H[arold] A. (2000): Constantine and
the Bishops: The Politics of Intolerance. Johns Hopkins University
Press, Baltimore–London •
WEBCÍM
Enyedi György (2001): A
társadalomtudományok százada. Magyar Tudomány. 46, 2, 170–174. •
WEBCÍM
Farkas Zoltán (2005): Teleios logos.
Eusebius-tanulmányok. (Apollo Könyvtár 25) Akadémiai, Budapest
Galletier, Édouard (éd., trad.)
(1949–1955): Panégyriques latins, I–III. Les Belles Lettres, Paris
Havas László (2013): Könyv a keresztény
állam születésének 1700. évfordulója alkalmából. Klió. 1, 50–61. •
WEBCÍM
L’Orange, Hans Peter – Gerkan, Armin von
(1939): Der spätantike Bilderschmuck des Konstantinsbogen. Berlin
Masai, François (1973/): Revue belge de philologie et d’histoire.
51, 4, 1007–1009,
Momigliano, Arnaldo (1989): On Pagans,
Jews, and Christians. Wesleyan Univ. Press, Middletown, CT
Maurice, Jules (1919): La politique
religieuse de Constantin le Grand. Comptes-rendus des séances de
l’Académie des Inscriptions et Belles-Lettres. 63/3, 282-290. •
WEBCÍM
Morlet, Sébastien – Parrone, Lorenzo
(éd.)(2012): Eusèbe de Césarée: Histoire Ecclésiastique, tome 1:
Études d’introduction. (Anagôgê) Les Belles Lettres–Les Éditions du
Cerf, Paris
Moreau, Jacques (éd.) (1955): Lactance, De
la mort des persécuteurs II. (Sources chrétiennes 39), Les Éditions
du Cerf, Paris, 456–464.
Opitz, Hans-Georg (1935): Eusebius von
Caesarea als Theologe. ZNW (Zeitschrift für die Neutestamentliche
Wissenschaft). 34, 1–19.
Peterson, Erik (1935): Der Monotheism als
politisches Problem. Bei Jakob Hegner, Leipzig
Rougé, Jean (1978): À propos du manuscrit
du « De mortibus persecutorum ». Lactance et son temps. Recherches
actuelles. Actes du IVe colloque d’études historiques et
patristiques, Chantilly, 21-23 septembre 1976, Beauchesne, Théologie
Historique 43, Paris, 13–23. •
WEBCÍM
Sachot, Maurice (2007): Quand le
christianisme a changé le monde. Odile Jacob, Paris
Sauron, Gilles (1994): Quis deum ?
L’expression plastique des idéologies politiques et religieuses à
Rome à la fin de la République et au début du Principat. In: BEFAR,
285, Rome, Palais Farnèse, 1994, IV-736.
Städele, Alfons (2003): Laktanz: De
mortibus persecutorum. Über die Todesarten der Verfolger. (übersetzt
und eingeleitet von Alfons Städele) (Fontes Christiani 43) Brepols,
Turnhout
Tóth Endre (2009): A magyar koronázási
jelvényekről. In: Szent Korona-konferencia, 2008. dec. 5. Az Eleink
– Magyar őstörténet folyóirat melléklete, (Őstörténeti Füzetek 7),
Napút, 4–18, (további irodalommal).
Veyne, Paul (2007): Quand notre monde est devenu chrétien (312-394).
Albin Michel, Paris
LÁBJEGYZETEK
1 A magunk írása egy
Debrecenben, 2013. május 22–23-án megrendezett konferencián hangzott
el (OTKA 104789 K sz. pályázat keretében). A további előadásokra
lásd a lábjegyzetek utalásait.
<
2 Lásd például Sachot,
2007. A szerző több más munkája is érinti ezt a témát.
<
3 Ezt a kérdéskört a
konferencián Sáry Pál előadása érintette: Az egyház vagyonjogi
helyzete 313 előtt és után.
<
4 Az utóbbi időben
rengeteg írás jelent meg a római császárról, akinek szintén most van
1700. évfordulója számos vonatkozásban. Ezekről jó tájékoztatást ad
Jonathan Bardill (2012) bibliográfiája (vö. ismertetésemet: Havas,
2013).
<
5 Ehhez a témához
kapcsolódik rendezvényünk alábbi előadása: Nagy Levente: Héraklés és
Iuppiter, Krisztus és Konstantin: a szentendrei ókeresztény
ládikaveret ikonográfiai programja. (Ez a munka Kádár Zoltán és
Alföldi András korábbi idevágó kutatásaira is épít.)
<
6 Az idevágó hatalmas
szakirodalomból itt szabad legyen kiemelnem ezt az alapvető és
rendkívül eredeti bemutatást: Sauron, 2007, s a szerzőnek azóta is
számos, e témakörbe vágó dolgozata jelent meg.
<
7 Ehhez a tárgyhoz
illeszkedő előadás a mostani rendezvényen: Forisek Péter: A
keresztény római hadsereg.
<
8 Erről a problémakörről
és a vele kapcsolatos korábbi és jelen kutatásokról a konferencián
Szabó Béla bevezető előadása adott képet: Edictum? Megállapodás? – A
„Milánói Edictum” mint jogforrás, különös tekintettel a korai
dominatus jogalkotására. A magunk részéről leginkább azt az
elképzelést tudnánk elfogadni, amelyet még annak idején Salvatore
Calderone fogalmazott meg. Szerinte az eusebiosi HE, 9,9, 12-ben
szereplő νόμος Χριστιανῶν τελεώτατος, „a keresztényekre vonatkozó
legtökéletesebb törvény” valójában az a litterae Constantini,
konstantini levél, amelyet Constantinus 312-ben maga bocsátott ki
Rómában Licinius nevében is, akivel azonban csak a következő évben
egyezett meg Mediolanumban, azután a 313. június 13-án közzétett
Nicomediai Edictum egybevág azzal a szöveggel, amelyet Lactantius és
Eusebios közöl a milánói megállapodásról.
<
9 A hozzá vezető útról,
illetve a megállapodás valósággal forradalmi jellegéről
rendezvényünk következő előadásai adtak képet: Guittard, Charles:
Rome et les divinités étrangères : tolérances, intolérances, dieux
nouveaux et anciens; Takács László: A változás kényszere –
gondolatok a milánói edictum előzményeiről; Szabó Ádám: A
constitutio Antoniniana és a keresztények. A „forradalmi” jelleg
hangsúlyozása az utóbbi évek kutatásaiban különösen itt jelentős:
Veyne, 2007. A világtörténeti kitekintés rendezvényünkön az alábbi
előadásokban játszott fontos szerepet: Györkös Attila: A vallásbéke
kora, a nantes-i edictum és előzményei; Pósán László: A vallási
türelem a katolikus világ keleti peremvidékén. A problémakör magyar
vonatkozásait érintették a konferencián: Lázár István: Protestánsok
és törökök a magyar hitviták irodalmában; Szabadi István: Nagy
Konstantin és a világi autoritás a reformátoroknál.
<
10 Az idevágó szöveg jó
kommentárja megtalálható itt: Moreau, 1955, 456–464. Ugyanakkor az e
szerzőtől készített szövegkiadást sokan vitatják, ezért ajánlott más
editio használata is, pl. Corsaro, 1970b. Mint ismeretes, a DMP csak
egyetlen kéziratban maradt fent: PL 2627 BN, s az ezzel való
egybevetés is Jacques Moreau kiadásával szemben inkább az olasz
kutató olvasatait erősíti meg (így már Masai, 1973, 1007–1009, aki
ezt a szöveg-megállapítást tekinti referencia értékűnek. – Azóta
persze újabb mértékadó kiadás is megjelent: Städele, 2003, ahol
viszont a mértékadó szövegkiadásokként ezek vannak feltűntetve: S.
Brandt /CSEL, 27/2/, továbbá: Pesenti, Moreau, Prete, Creed, Rougé,
Heck, hiányzik viszont Corsaro). Francesco Corsaro kiváló bevezetést
is készített a műhöz (1970a), lásd még: Baynes, 1929/1930, 69–74. (a
korábbi bibliográfiával). Vö. még: Rougé, 1978, 13–23. aki úgy
tartja, hogy a mű hitelessége mindig téma lesz, bár sokan, például
Corsaro és Städele is inkább az autenticitást vélik megalapozottnak.
Újabban L. Holtz megint inkább a kételkedők közé helyezkedik.
Ugyanakkor az aligha vonható kétségbe, hogy a mű keletkezési ideje
Kr. u. 314 kezdete és 316 dereka közé tehető, vö. De Salvo, 1977,
482–484, akinek álláspontját sokan a magukévá tették. – Lactantius
és Constantinus lehetséges kapcsolatáról, illetve a Milánói
Edictummal való összefüggésükről alapvetőek DePalma Digeser, 1997,
287–295; 1998, 129–146.; 2000.
<
11 Vö. Drake, 2000, 212
skk., akinek abban is igaza lehet, hogy Constantinusnak valójában
már a milánói találkozó, sőt már Rómába való bevonulása előtt
meglehetett valláspolitikájának lényege, még ha kidolgozott terve
talán nem is volt. Az azonban biztosnak látszik, hogy programja nem
a semmiből lépett elő.
<
12 Mindez fölveti a
kérdést, hogy mennyiben kapcsolódhatik Konstantin társadalmi
harmóniára való törekvése Lactantius nagy példaképének, Cicerónak
olyan eszményeihez, mint a concordia ordinum, a consensus omnium
bonorum, hogy a közjóról vallott nézeteiről már ne is beszéljek, vö.
DiPalma Digeser, 2003.
<
13 Most készül a mű új
kritikai kiadása, fordítással és eddig nem létező teljes
kommentárral. A bevezető kötet már megjelent, s ez a X. könyv több
szakaszban készült egyetlen kiadását állapítja meg, ami 324 végére
és 325 elejére tehető: Morlet – Parrone, 2012, 203–204. – A magyar
szakirodalomban mérföldkő ez a mű: Farkas, 2005. Ez ahhoz a
műhelyhez tartozik, amelynek megalapozója Maróth Miklós volt, akinek
közelesen megjelenő írása épp Eusebios Nagy Konstantinhoz való
viszonyulását mutatja be: Eusebios: De laudibus Constantini.
<
14 Eusebios megítélése a
történeti szakirodalomban igen ellentmondásos, amennyiben, míg
egyesek az egyháztörténet atyját látják benne (például Otto
Bardenhever), addig mások a legundorítóbb császármagasztalónak
tekintik (Jacob Burckhardt), vagy legalábbis „a császári paróka
magasan teológiai fodrászának” minősítik (Franz Overbeck). Ennél
szerintünk sokkal egyszerűbb értelmezési lehetőség látszik a
valószínűbbnek, az ti., hogy Eusebios mindenek előtt a kereszténység
tudós apológiáját képviselte, lásd ehhez: Opitz, 1935, 1–19.
<
15 Lásd ezzel
kapcsolatban: Momigliano, 1989.
<
16 Persze ez a gondolat
már megvan Máté evangéliumában is, ahol Jézus így fordul
tanítványaihoz: „euntes autem praedicate dicentes quia
adpropinquavit regnum caelorum infirmos curate” (Mt., 7,7). Ilyen
módon érthető, hogy később Nagy Konstantin a „tizenharmadik
apostolnak” minősül. Minderről lásd Bardill, 2012 zárófejezetét:
Constantine as Christ.
<
17 Vö. IMP · CAES · FL ·
CONSTANTINO · MAXIMO · P · F · AVGUSTO · S · P · Q · R · QVOD ·
INSTINCTV · DIVINITATIS · MENTIS · MAGNITVDINE · CVM · EXERCITV ·
SVO · TAM · DE · TYRANNO · QVAM · DE · OMNI · EIVS · FACTIONE · VNO
· TEMPORE · IVSTIS · REM PUBLICAM · VLTVS · EST · ARMIS · ARCVM ·
TRIVMPHIS · INSIGNEM · DICAVIT. – lásd hozzá Anastos, 1967, 13–41.
<
18 Az idetartozó szövegek
mértékadó kiadása: Galletier, 1949–1955.
<
19 Ezen emlékmű kapcsán
lásd régebbről: L’Orange – Gerkan, 1939.
<
20 Ide kapcsolódó
előadások a konferencián: Óbis Hajnalka: A tolerancia és a
társadalmi béke az augustinusi levelekben; Pataki Elvira: Ta
hémetera, ta allotria. Kereszténység és pogányság Nazianzosi Szt.
Gergely leveleiben; K. Csízy Katalin: Themistios, a vallási
tolerancia első hírnöke.
<
21 Ἀπόδοτε οὖν τὰ
Καίσαρος Καίσαρι καὶ τὰ τοῦ Θεοῦ τῷ Θεῷ – Márk 12, 17, vö. Luk., 20,
20–26, valamint 23, 2; 19, 1–10; Máté 22, 15–22, valamint 5, 46 és
18, 17, illetve 21, 32; valamint az apokrif evangéliumok közül:
Tam., 100; Egert., 3, 1–6 frg.
<
22 Vö. Maurice, 1919. –
Az Újtestamentum krisztusi tanítása, hogy Jézus nem a régi törvények
eltörlésére, hanem tökéletesebbé tételére jött el (Mt., 5, 17-19),
nagyon jól összeegyeztethető volt a régebbi római jogfelfogással,
különösen azzal, ahogy ezt Cicero megfogalmazta, vö. Cicero, 2008.
<
23 Erre már az MTA 175.
ünnepi közgyűlésén az MTA akkori egyik alelnöke, Enyedi György
(2001) is igyekezett felhívni a figyelmet, s felvetése épp ebben a
folyóiratban látott napvilágot. Jó lenne ezt a szempontrendszert az
eddigieknél jobban érvényesíteni a hazai ókortudományon belül is.
<
|