gyakran valamilyen aktuális igény, élethelyzet,
szükséglet teremt alkalmat a szentelésre. Vizet szentelnek
keresztelés céljából, az új harang felszentelésének szertartásához
vagy (a bizánci rítusúak Makkabeus napján) az elfogyott szenteltvíz
pótlásaként. A Szent Ignác napján szentelt vizet például
szembetegségek orvosságaként tartották számon, de más példákat is
lehetne említeni (Várnagy, 1993, 246.).
Vízkereszt a kereszténység legrégebbi ünnepei közé
tartozik. Ezen a napon emlékezik meg az egyház Jézus Krisztusnak a
Jordán vizében való megkeresztelkedéséről, és ennek emlékét őrzik a
keleti és a nyugati egyházak a vízszentelés szertartásával. Maga az
ünnep, Epifánia, Úrjelenés, a Háromkirályok napja, több
jelentésréteget hordoz magában. A hagyományos népi liturgia
középpontjában azonban az évnek ezen a pontján a vízszentelés és a
szenteltvíz áll, s a szenteltvíz ezen a napon sokféle szerepkörben
mutatkozik meg.
A vízszentelés évszázadokon át látványos módon,
körmenettel, természetes vizeknél történt. A patakok, folyók jegébe
léket vágtak, és azon történt a szertartás. Ahol természetes víz nem
volt a közelben, községi vagy templomi kút vizét szentelték, sok
helyen pedig a templomban folyt a szertartás, ahová dézsákban vitték
a vizet. Ez utóbbi napjainkban a legelterjedtebb gyakorlat, de a
természetes vízen való szentelés is gyakori. A hívek azután a
szentelés helyszínéről merítik és viszik haza a szenteltvizet
otthoni használatra. A vízkereszti vízszentelést a lakóházak
megáldása követte, amire természetesen a szenteltvíz
felhasználásával került és kerül sor (Bartha, 1984). A vízszentelés
utáni napokban a hagyomány szerint a természetes vizek mind
megszenteltté válnak. Nem véletlen, hogy az erre az időszakra
kiterjedő mosási tilalom a patakok, folyók, tavak és kutak vizében
való mosásra vonatkozott. Mint ahogyan az sem, hogy a bizánci rítusú
vízszentelési szertartás során a hívek kihozzák a folyóból a
beledobott keresztet, vagy, hogy a vízkeresztkor megszentelt víz a
macedón hagyomány szerint még a januári hidegben sem betegíti meg a
rituális fürdésben részt vevő vodicsárokat (водичари) (Telenkó,
2010, 198.; Bólya, 2012, 414.).
A szenteltvíz a katolikusok és a keleti keresztény
egyházak egyik legfontosabb szentelménye, ebben a minőségében a
szakralitás közvetítője. A vízszentelés során a rítus tárgya, más,
immár a vele végzett szentelések (ételszentelés, barkaszentelés,
gyertyaszentelés, harang-, templom-, oltárszentelés,
gyümölcsszentelés, a határ, a termények, gépjárművek, személyek
megáldása, keresztvetés stb.) során a rítus anyaga. Szenteltvizet
hintenek a halottra, a koporsóra, az útra kelőre, a betegekre, és
sok más élethelyzetben is sor kerül alkalmazására. A hagyományos
katolikus háztartások elmaradhatatlan kelléke volt, amelyet otthoni
használatban rendszeresen alkalmaztak. Miután maga is szentelmény, a
szentelményi erőt közvetíti, továbbítja a vele kapcsolatba kerülő
dolgokra és személyekre. A kereszteléskor használt keresztvíz
szentelésére többnyire a húsvétot megelőző ünnepélyes nagyszombati
szertartáson kerül sor.
A szenteltvíz felhasználását sokféle tényező
befolyásolja. A templomlátogatások, az otthoni felhasználás
gyakorisága, az év során előforduló különleges alkalmak a
szenteltvizet a katolikus és az ortodox hitélet elengedhetetlen
kellékévé, anyagává teszik, mindennapos, akár napi többszöri
alkalmazással. Bár napjaink vallásos szokásaiban szerepe csökkenni
látszik, az adatok arra utalnak, hogy a szenteltvíz szakrális célú
alkalmazása a katolikus világban és a keleti kereszténységben a
mindennapi életnek ugyanúgy megszokott mozzanata volt, mint a
vízivás. Ahogy az ivóvíz a testi élet, a szenteltvíz a lélek
vízszükségletét biztosítja.
A vallások széles körben ismerik és gyakorolják az
esőért végzett rítusokat, imákat. A mi közép-európai térségünkben is
mind az egyházi liturgia, mind a néphit, a hiedelemvilág és a
szokásfolklór tartalmaz ide tartozó jelenségeket. A balkáni népek
folklórjában tekintélyes szerepet töltenek be azok a szokások,
amelyekben főként az aszály, a szárazság elhárítására, eső
előidézése céljából vízzel öntenek le erre a célra kiválasztott
személyeket, tárgyakat, eszközöket, temetői sírjeleket. Az esőért
végzett imádságok és könyörgések a keresztény hitélet szerves
részeit alkotják. Szárazság idején nem csupán a néphit, a mágia
eszközei álltak rendelkezésre, hanem a szertartáskönyvek, imádságos
könyvek is tartalmaztak alkalmazandó rítusokat, imaszövegeket. Az
ipari civilizáció, a megélhetés módjainak változása köztudottan nem
csökkentette, inkább növelte a társadalom vízigényét. Az esőért való
könyörgés a mezőgazdasági vidékeken napjainkban sem vesztett
fontosságából. Katolikus és protestáns énekeskönyvekben,
imakönyvekben, a szertartások szövegeiben ma is találkozhatunk az
esőre, a kedvező időjárásra való utalásokkal. A néprajz egyik új
forráscsoportja, az internet szinte kimeríthetetlen adatbázisa a
jelenkor folklórját tanulmányozni kívánóknak. Számos honlapon
tájékozódhatunk istentiszteleti formákról, ájtatosságokról,
imádságokról, így esőért végzendő imákról is (Bartha, 2010. 182.).

Sveta voda. A forráskápolna a medencével.
Bitola, Macedónia, 2013. (A szerző felv.)
A kérdésre, hogy mi lehet a különbség a
természetes, a földi életet éltető víz és a lélek vize, az
Újszövetség élő vize, a szakrális folklór vize között, a válasz több
lépcsőben adható meg. Éles határvonal nem húzható, de
egyenlőségjelet sem tehetünk a kettő közé.
A vallásos folklór és a hitélet rítusainak,
szokásainak vize természetes módon viselkedik, a vízzel kapcsolatos
jelentések, felhasználási módok, szakrális tartalmak a víz
természetes tulajdonságain alapulnak. A vízbe dobott bábu vagy
kereszt, a folyó hullámaira bízott szentelmény, a szent útvonal
természetes vizeken vezető szakaszai (kegyhelyekre való zarándoklat,
út a templomba, temetőbe) a víz természetes arculatát mutatják.

Az iszaptól megmenekült szentkút. Kolontár –
Devecser, Veszprém m. 2013. (A szerző felv.)
A víz a vallásban és a néphitben egyaránt ismert
mechanizmusok szerint kap szerepet a szokásokban. Az esőért végzett
rítusok során a rítus anyaga és célja (a víz) egybeesik, a
mechanizmus a saját törvényszerűségei szerint működik, és a víz
természetben tapasztalható tulajdonságait alkalmazza.
A szokások egy részében a vízhez annak természetes
tulajdonságai mellett többletjelentések társulnak. Az ilyen
esetekben a víz a rítus kelléke, ahol tulajdonságai miatt (tisztít)
alkalmazzák. A cselekvéssor lezárultával azonban felvehet
jelentéseket a vele kapcsolatba került dolgokról. A hozzá kapcsolódó
tabuk (például a mosási tilalom vízkereszt idején) éppen ennek
hivatottak elejét venni.
A víz a rá irányuló egyházi (szentelés) vagy
paraliturgikus rítus révén a szakralitás hordozójává válik. A
vízszentelés során szentelményi erőt kapott vizek tartoznak ebbe a
kategóriába. A szenteltvíz azután már szakrális jellegénél fogva
jelenik meg a szokásokban és a mindennapi életben.
A víz önmagában a szakralitás hordozójaként jelenik
meg a szent vizek (kutak, források) formájában.
A fentiekből látható, hogy a folklór vallásos
rétegeiben a víz a szakralitás különböző fokozatain áll a profántól
a szentig, vagy akár az eucharisztiát megelőző állapotig (kánai
menyegző).
A víz a hitéletben és a hozzá kapcsolódó folklórban
úgy jelenik meg, ahogyan az a vallás és a hagyomány hordozóinak
gondolataiban és szokásvilágában megfogalmazódik, kifejeződik.
Ahogyan pedig ebben a szellemi szférában jelen van, az nagyban
befolyásolja a hozzá való viszonyulásunkat. Ez lehet az alapja
mindannak, ami a vízzel kapcsolatos magatartásunkat,
cselekedeteinket vezérli. Ha értéknek tartjuk, akkor vigyázunk rá,
ha felismerjük az életünkben betöltött szerepét, akkor odafigyelünk,
gondozzuk, őrizzük tisztaságát. Az pedig, hogy mindez kezdettől
fogva része vallási identitásunknak, a rítusnak, a hitéletnek, azt
mutatja, mennyire fontos szerepe volt a víznek elődeink
gondolkodásában évszázadok, évezredek óta.
A szekularizálódó világ megközelítése változott,
racionálisabb lett, a régebbi koroknál jobban számol a
ráfordításokkal, a gazdasági hasznosíthatósággal. A víz, a vizek
minősége pedig világszerte rohamosan romlik, ami egyre nagyobb
fenyegetést jelent. Egyre inkább úgy tűnik, hogy ez a folyamat
gyorsabb, mint ahogyan a kulturális választ meg tudjuk rá adni, akár
vallási, akár etikai oldalról.
A szakralitás, a folklór talán mégis segít közelebb
vinni a mai társadalmat egy természetközelibb, egy emberközelibb
látásmódhoz, talán hozzásegíti a társadalom tagjait, különösen pedig
a tudós társadalmat és a szakembereket egy új – valójában pedig nem
is annyira új, hiszen évezredek tapasztalatain alapuló – szemlélet
kialakulásához.
Kulcsszavak: rítus, imádság, szokás, folklór, szakralitás,
szenteltvíz, szentkút
IRODALOM
Áment Márton (2011): A kolontári-devecseri
Szentkút: az iszapkatasztrófától megmenekült Szentkút története.
Gyepesi Örökségünk Egyesület, Bakonygyepes
Barna Gábor (2010): Szent kutak, szent
források a búcsújáró helyeken. In: Bartha Elek – Keményfi R. – Lajos
V. (2010): A víz kultúrája. Debreceni Egyetem Néprajzi Tanszék,
Debrecen, 184–189.
Bartha Elek (1984): Házkultusz. A ház a
magyar folklórban. Kossuth Lajos Tudományegyetem Néprajzi Tanszéke,
Debrecen
Bartha Elek (2010): A víz a
szakralitásban. In: Bartha Elek – Keményfi R. – Lajos V. (2010): A
víz kultúrája. Debreceni Egyetem Néprajzi Tanszék, Debrecen,
175–183.
Bartha Elek – Keményfi R. – Lajos V.
(szerk.) (2010): A víz kultúrája. Debreceni Egyetem Néprajzi
Tanszék, Debrecen
Bálint Sándor – Barna Gábor (1994): Búcsújáró magyarok. Szent István
Társulat, Budapest
Bólya Anna Mária (2012): „Templomot rak
szamovila” Régi rétegek a macedón kalendárium keresztény ünnepköri
énekeiben és táncaiban. Ethnographia. 123, 412–427.
Lammel Annamária – Nagy Ilona (1985):
Parasztbiblia. Gondolat, Budapest
Pócs Éva (2002): Esővarázslás és
idővarázslók a magyar boszorkányperekben. In: Pócs Éva (szerk.):
Folyamatok és fordulópontok. Tanulmányok Andrásfalvy Bertalan
tiszteletére. (Studia Ethnologica Hungarica IV.) PTE Néprajz Tanszék
– L’Harmattan, Budapest, 159–207.
Telenkó Bazil (2010): Szenteltvízhez
kapcsolódó hagyományok a magyarországi görög katolikusság körében.
In: Bartha Elek – Keményfi R. – Lajos V. (2010):
A víz kultúrája. Debreceni Egyetem
Néprajzi Tanszék, Debrecen, 190–208.
Ujváry Zoltán (1980): Esővarázsló szokások
és rítusok. In: Ujváry Zoltán: Népszokás és népköltészet. (A
Hajdú-Bihar Megyei Múzeumok közleményei 35) Debrecen, 119–160.
Várnagy Antal (1993): Liturgika. Az egyház
nyilvános istentisztelete. Lámpás, Abaliget
LÁBJEGYZET
1 Az MTA I. Osztály
Néprajzi Bizottsága és az MTA – DE Néprajzi Kutatócsoportjának közös
szervezésében 2008-ban a Magyar Tudomány Ünnepe rendezvénysorozat
keretében tartott néprajzi-folklorisztikai konferencia előadásai
önálló kötetben jelentek meg, amelyek közül több is érintette a most
tárgyalt témakört: Bartha et al., 2010. Lásd ugyanitt Barna Gábor
(2010), Bartha Elek (2010) és Telenkó Bazil (2010) írásait.
<
2 A magyarországi
búcsújárás néprajzáról szóló mono-gráfiában Bálint Sándor és Barna
Gábor (1994, 218-231) több kegyhelyünk forrásokhoz és kutakhoz
kapcsolódó kultuszát tekintik át. Lásd még Barna (2010).
<
3 2013-as adat. Az esetről
a katasztrófát követően számos újságcikk és könyv is megjelent
(Áment, 2011).
<
|