lesz elég a jövő súlyosbodó problémáinak
kezelésére. Fokozott hidroszolidaritásra, nemzetközi törvényi
szabályozásra és annak hatékony alkalmazására van szükségünk.
Kína: az óriás
Kína sok ok miatt víznagyhatalom. Az ország mérete
és népessége, a megoldandó feladatok sokasága és sokszínűsége, a hazai
és külföldi beruházások nagysága, a haladás a kutatások területén mind
az érvek közé tartoznak. Mára Kína hatszáz feletti nagy projektet
valósított meg (Varis – Vakkilainen, 2001), köztük 170 000 MW-nyi
vízerőművet17 (Bosshard, 2009/2010 – ez a paksi erőmű
kapacitásának 85-szöröse). Vezeti a globális duzzasztóműpiacot: a
nyugati technológiákat átvéve és továbbfejlesztve legalább
kétszáz erőmű építésében és finanszírozásában vesz
részt kb. ötven fejlődő országban (Bosshard, 2009/2010). Hatszáz
nagyvárosban intenzíven fejleszti a vízi infrastruktúráját. A
beruházások nagyságrendje ezermilliárd USD nagyságrendű lehet.
Várható, hogy ezen a területen is vezető szerepre törnek.
De Kína a problémák okán is nagyhatalom. Az ország
megújuló vízkészlete roppant egyenlőtlen eloszlású.18 A
teljes készlet valamivel 3000 km³/év alatt van (Varis – Vakkilainen,
2001), azaz 1354 millió lakossal (a Föld népességének ötöde) számolva
átlagosan 2260 m³/fő/év (a vízfogyasztás a készlet mintegy 20%-a – 500
km³/év, ennek 90%-a az öntözést szolgálja). Az északi síkság a
Sárga-folyóval (ahol a mezőgazdaság négyötöde található [Wilson,
2002]) és a déli Jangce népessége azonos, 400 millió (Varis –
Vakkilainen, 2001), ezzel szemben a készletek aránya 1:6 körüli, azaz
északon a hozzáférhető készlet nem több, mint 400 m³/fő/év, aminek a
kihasználtsága 60% feletti. Kevés és csökkenő fajlagos készlet (2.
táblázat) magas és növekvő kihasználtsággal jár együtt. Ez a
felszín alatti vizek túlzott kitermelését eredményezi: a városok fele
vízhiánnyal küzd, a talajvízszint évente átlagosan 1,5 métert süllyed.
Az eltűnőben lévő Sárga-folyóba és Peking térségébe a vizet a bő
Jangcéből tervezik átvezetni (Wilson, 2002). A mennyiségi bajokat
tetézik a minőségiek. Az 50 000 km hosszú, főbb
vízfolyásokból álló hálózat 80%-ából kipusztultak a halak (Wilson,
2002), a Sárga-folyó jelentős része halott, alkalmatlan emberi
fogyasztásra és öntözésre (bakteriológiai, nehézfém- és egyéb
mikroszennyezők miatt).
Kína vízdilemmája nem kezelhető elszigetelten
vízimérnöki problémaként. Azt szélesebb kontextusban szükséges
elemezni, a nagy és növekvő népsűrűséggel,19 a gyors
városiasodással, az éghajlatváltozás bizonytalanul becsülhető
hatásaival, a nagy környezeti szennyezéssel, az élelmezés
biztonságával, a gazdasági és társadalmi egyenlőtlenségekkel és az
intézmények bajaival együttesen (Varis – Vakkilainen, 2001). És persze
nem kerülhető meg a kérdés: mi Kína hatása a világra? És fordítva,
hogy fest az „egyenlet”? Példaként a gabonakereskedelmet említjük,
természetesen a vízzel összefüggésben.
Kína mezőgazdasága és a jövő
A felismerés nem régi (Allan, 1993), hogy a globális kereskedelem –
elsősorban a mezőgazdaság területén – a termékekbe beépülve, óriási
mennyiségű, virtuális vizet szállít a határokon keresztül. A hatás
egyaránt lehet pozitív és negatív. Pozitív, ha az áruk vízbő
területről vízhiányosra történő exportjáról van szó és negatív a
fordított esetben. Jelenleg a teljes virtuális vízkészlet évente a
vízfogyasztás 40%-át teszi ki (lásd UN Water, 2009), ami évente
nyolcszáz Balatonnak felel meg. A mezőgazdaság területén legnagyobb
bruttó vízimportőr az India–Kína-térség (Chapagain – Hoekstra, 2004)
200 km³/évvel, miközben az export is nagy, 50 km³/év. Nyugat-Európára
a régión belüli kereskedés a jellemző, aminek a mértéke 180 km³/év
körüli, a negyven balatonnyi import pedig Dél-Amerikából és
Észak-Afrikából származik. A legnagyobb exportőr az USA (200 km³/év).
A mezőgazdaság és az óriási népesség
élelmezésbiztonsága Kínában nagymértékben a víztől függ. A
gabonafogyasztás 380 millió tonna/év (Brown, 2006), az ország a
termesztőképessége határán van, pedig Kína a világon a legnagyobb
termelő (talán az USA mellett). Elemzések szerint 2030-ra évente
további mintegy 200 millió tonnát lesznek kénytelenek megtermelni vagy
importálni20 (Brown, 2006), az ennek megfelelő virtuális
víz mennyisége nagyságrendileg 200 km³/év.
Kína alapvetően két stratégiát folytathat. Először:
a vízgazdálkodási és hidraulikai rendszerét gigantikus projektekkel
folyamatosan fejlesztve kísérli meg az öntözési
kapacitását növelni, saját termelését fokozni, és önfenntartónak
maradni. Ennek következménye az egyébként is sokfelé súlyos vízhiány
növekedése és a komoly környezeti hatások. A forgatókönyv együtt jár
számos további, bonyolult hatással. A gazdaság fejlődésével a
jövedelmek nőnek, a középosztály erősödik,21 a fogyasztás
általában és az élelmiszer-fogyasztás különösen nő, fokozva a
vízigényeket. A mezőgazdasági vízhasználat azonban nem túl gazdaságos,
1000 m³ víz hozama 1 tonna gabona (1. táblázat) vagy mintegy
200 USD, aminél – szabad kereskedelmet feltételezve – nagyságrendekkel
több hozható ki az iparban (Wilson, 2002). Így az élelmiszerárak még
inkább emelkednek, hacsak a vízhasználatot mesterségesen nem
támogatják.
Másodszor: Kína feladja önfenntartó voltát, és
importál, ha van honnan. A hatás ezúttal kettős: az ismeretlen
exportáló országban nő a vízkivétel (ennek mértéke a meglévő
készletektől függ, a felvázolt arányok alapján például az USA
virtuális vízexportját duplázni kellene), Kínában pedig a gabona és
víz importfüggősége fokozódik. A dilemma további dimenzióját jelenti
az, hogy kérdéses, rendelkezésre áll-e majd egyáltalán annyi szabad
gabonakészlet a piacon, amennyire Kínának szüksége lesz, figyelembe
véve a nemzetközi trendeket (átállás az extenzív gazdálkodásra – az
USA-ban és Európában is). Persze a vízgazdálkodás (itt elsősorban az
öntözés) hatékonyságán sokat lehet javítani (Postel, 1992), és a
tudomány is sokat segíthet. Kérdés, hogy eleget-e. És meddig képes
Kína ellátni saját magát? Mi történik utána Kínával és a földgolyóval?
Még nehezebb spekulálni a válaszon, ha Indiát és a többi feltörekvő
országot is bevonjuk a képbe.
Érzékeljük, hogy az élelmezési probléma kettős: a
globális piacon korlátozottan rendelkezésre álló gabona (tágabb
értelemben élelmiszer, olaj és egyéb erőforrások) és az egyre
szűkösebben rendelkezésre álló víz, a népesedés, az éghajlatváltozás
és a szennyezések miatt. A kettő erősödő kölcsönhatásban áll
egymással: a víz a globalizáció szorításában és a Föld a víz
szorításában. Vajon az emberiség meg tud birkózni a feladattal?
Általánosabban, mi lesz a következménye, ha Kína (India és a többi
feltörekvő, nagy szaporodási rátájú ország) mondjuk huszonöt-harminc
év múlva a nyugati világ mai színvonalán kíván/fog élni? Ha a jelenleg
alacsony vízlábnyom értéke csupán megduplázódik? Milyen modell mentén
halad majd? Ha van sikeres, fenntarthatóságot eredményező modell, ez
alkalmazható-e a ma fejlődőnek nevezett világra?
Olajválság után vízválság?
Láttuk, hogy a víz rengeteg konfliktus okozója lehet. Ezek között új
típusú krízisek csírái is megjelennek, amelyeket a víz virtuális
kereskedelme tovább erősíthet. Sokak szerint az olajválságot ahhoz
hasonló vízválság követi majd a 21. században. De helytálló-e a
hasonlóság feltételezése? Nézzük ehhez a fő jellemvonásokat, mi a
hasonló és mi az eltérő?
A kőolajtermelés (és -fogyasztás) 2009-ben 4400
milliárd barrel körül volt, aminek az értéke 2400 milliárd USD, óriási
summa. A vízbiznisz nagyságát már bonyolultabb megbecsülni. Ha csak a
fejlett világ meglévő városi szolgáltatásait tekintjük (kb. 1 milliárd
fő), az évente 100 milliárd USD-t tesz ki. Ehhez adódnak a
szolgáltatások a fejlődő világ városai, továbbá a vidéki népesség
egésze részére, ami, ha nem létezik, beruházásokat igényel. További
tétel az árvízvédelem, az itt gyakran emlegetett öntözés és
vízenergia-termelés. Így a nagyságrend biztosan több ezer milliárd
USD. Somlyódy László és Olli Varis (2006) szerint az elfogadható
vízminőség elérése 2000 milliárd USD beruházást igényelne (főként a
fejlődő világban), a teljes vízgazdálkodás pedig ennek háromszorosát.
Tehát a két „szektor” nagysága gyakorlatilag azonos.
Az olajnak van világpiaci ára, ám a víznél ez
egyelőre nem merül fel. Kivételt jelentenek a tengerközeli
édesvízszegény területek, ahol a sótalanítás iránti növekvő igény az
ivóvíz-előállítási költségek alapján versenyt alakított ki. A fajlagos
készletek csökkenésével és a virtuális vízkereskedelem fokozódásával
mindenesetre elképzelhető, hogy a termékek árképzésében megjelenik egy
egységesített, szabályozást szolgáló tényező.
Az olaj véges, helyhez kötött, nem megújuló
erőforrás (Quinn, 2009). A tengervízkészlet – nagysága miatt –
gyakorlatilag korlátlan mennyiségben rendelkezésre áll. Az édesvíz
állandóan mozgásban van. Mennyisége – ahogyan láttuk – korlátozott és
megújuló. Nagy különbség, hogy az olaj szállítása gazdaságos, a vízé
pedig nem az. Az olajat elfogyasztjuk (hővé alakítjuk), ez a
vízhasználatoknak csupán egy hányadára igaz (öntözés révén). Az
energiatermelés szempontjából az olaj számos alternatíva révén
helyettesíthető, a víz az élet sok területén semmivel nem váltható ki.
Talán ez a legnagyobb különbség, és ez teszi a vizet a legfontosabb
erőforrássá. Hosszú távon elkerülhetetlen az olaj lecserélése megújuló
energiaforrásra. A víz lokálisan lehet ugyan korlátozottan
rendelkezésre álló, de globálisan nem az, hiszen – ahogyan arra már
utaltunk rá – óriási tengervízkészlet áll rendelkezésre. Így pusztán a
sótalanítás gazdaságossága a kérdés (a fejlesztések és az alkalmazások
ígéretesek, lásd később).
Összefoglalóan: az olaj és a víz mint erőforrás
tulajdonságai inkább eltérőek, mint hasonlóak. Ezért ha lenne
vízválság, amit nem kívánunk, azt a korábban említettek alapján inkább
eszkalálódó regionális konfliktusok és azok esetleges összefűződése
jellemezheti.
Merre haladjunk?
Ahogyan érzékeljük, a vízzel összefüggő problémák ma sokkal
összetettebbek, mint egy-két évtizede voltak. A UN Water (2009)
szerint jellemzőjük, hogy a kiváltó okok gyakran (egyre inkább) kívül
esnek a hagyományos vízgazdálkodáson – politikaiak, gazdaságiak,
társadalmiak, döntéshozásiak, intézményiek stb. –, és ennek
megfelelően a megoldást is részben „a külső szférában” kell keresnünk.
A régi receptek már nem működnek, újakat kell kitalálni (Gleick,
2009/2010). Először: a készletek és az igények kapcsolatát szükséges
újragondolnunk a termékek és szolgáltatások biztosítása szempontjából.
Az igény oldalon rendkívüliek a spórolási lehetőségek. Elégséges a
mezőgazdaságban a mikro- és az ökológiai öntözésre, az iparban a
tiszta technológiákra, a zárt víz- és anyagforgalmakra, a
többszöri vízfelhasználásra, az
újrahasznosításra stb. utalni (Somlyódy, 2003), amelyek célszerűen
párosítandók hatékony jogi és gazdasági szabályozókkal. Példák
sokasága ismert (Postel, 1992), amelyek 50–90%-os
vízfogyasztás-csökkenést eredményeztek, miközben a korszerűsítések
egy-két éven belül megtérültek. Hasonló a tendencia a háztartások
területén, ahol a sárga, fekete és szürke21 szennyvizek
szétválasztása és külön kezelése22 vezethet komoly
víztakarékossághoz és a hasznos tápanyagok (P és N) kinyeréséhez is
(Somlyódy, 2003). Ehhez kapcsolódhat például a tetőről lefolyó
csapadékvíz összegyűjtése (rainwater harvesting) és felhasználása
locsolásra vagy a WC öblítésére.
Másodszor: az elmondottak előnyösen befolyásolják a készletoldalt is.
Nagytérségi, zárt körforgások alakíthatók ki: például a tisztított
városi szennyvizet a mezőgazdaságban, majd ezt követően a maradékot az
iparban hasznosíthatják, miközben csak olyan mértékben tisztítják,
amilyet a következő igény kielégítése szükségessé tesz (ez a
kaszkád elv). Másik példa a különböző eredetű vizek
elegyítése révén a hasznosítható készlet növelése. Ilyen a tisztított
szennyvíz felszín alatti befogadóba történő szivárogtatása. Említést
érdemel a Szingapúrban alkalmazott eljárás. Itt négy „csapból”
származó vizet: a Malajziából jövő kezelt vizet, a lefolyásból eredő
természetes vizet, az ultratisztaságú szennyvizet és a sótalanított
tengervizet23 „érlelik” tározókban, majd
osztják szét a hálózatba. A tiszta víz és szennyvíz fogalma szinte
ismeretlen, ezek helyett – az óvodás kortól induló
oktatási programokra alapozva – a használt víz az elfogadott norma. A
szingapúri stratégiát két elv vezérli: a vízzel való fenntartható
gazdálkodás megvalósítása kivételesen szűkös körülmények között24
(a ciklusok zárása révén) és a malájoktól történő vízfüggőség
csökkentése.
Könnyen belátható, hogy az újrafelhasználás és a
körforgások zárása a kulcsa a jövő vízkészlet-gazdálkodásának: ebben
az esetben ugyanis csupán a termékekbe beépülő vízmennyiséget és a
veszteségeket kell pótolnunk. Erre a technológiai megoldások – noha
költségesek – a fejlett világban túlnyomóan rendelkezésre állnak. A
kérdés tehát a fejlődő és a feltörekvő világ: a helyi viszonyoknak
megfelelően a zárt körforgások hogyan valósíthatók meg elviselhető
áron?
Harmadszor: a készleteket az azokhoz legjobban
illeszkedő igények kielégítésére célszerű használni. Ennek jegyében
okos gondolat az alkalmazkodó mezőgazdaság, adott esetben a migráció
vagy éppen a sósvízalapú táplálkozás elősegítése (például tengeri
haltenyésztés) és tágabb értelemben a tengervíz-gazdálkodás.
Negyedszer: a globalizációval növekvő virtuális vízkereskedés
szabályozása igényel növekvő figyelmet (akár a szaúd-arábiai példát
követve). Ötödször: vizeinket jobban kell védeni a szennyeződésektől.
A 21. században „elvetemült” ötlet ivóvízzel működtetni
toalettjeinket, locsolni kertjeinket vagy a golfpályákat. A vízminőség
iránti nagyobb figyelem nemcsak az élővilágot óvja meg, hanem a
hasznosítható készletet is növeli. Hatodszor: az – itt alig érintett –
éghajlatváltozást szem előtt tartva vizeinkkel a jövő klímájának
megfelelően kell gazdálkodnunk. És végezetül: minden terv az
intézményi rendszeren keresztül valósul meg. Ha valamilyen problémát
nem tudunk megoldani, az végső soron mindig a „kormányzás” hibája vagy
csődje, amit gyakran tapasztalunk. Nem véletlen, hogy az irodalom
sokszor az intézményi „szennyezést” tartja a legfőbb gondnak. Minden
szinten kulcskérdés az intézményi reform.
Mit hoz a jövő? Növekvő számú és kiterjedésű
konfliktusokat? Háborúkat? Nem tudjuk. Az azonban biztos, hogy a
népesség növekedésével, az éghajlatváltozással, a globalizáció számos
következményével, a sokasodó szennyezési bajokkal egyre közelebb
sodródunk a fejlődés korlátaihoz. Új gondolkodásmódra van szükség. Az
édesvíz korlátos, semmivel sem helyettesíthető, értékes erőforrás.
Használatát a fenntarthatóság, a megfontoltság és az átgondolt
tervezés kell hogy jellemezze. Késésben vagyunk.
Hálásan köszönöm Gayer József, Mészáros Ernő, Nováky Béla és Simonffy
Zoltán gondolatébresztő észrevételeit, amelyek nagyban segítették
munkámat a kézirat véglegesítésében és új kérdések felvetésében.
Kulcsszavak: megújuló vízkészletek, vízigények, vízhiány, stressz,
népesedés, éghajlatváltozás, szennyezések, globalizáció, vízlábnyom,
virtuális víz, Kína, fenntarthatóság
IRODALOM
Allan, Tony [J. Anthony] (1993):
Fortunately There Are Substitutes for Water Otherwise Our
Hydro-Political Futures Would Be Impossible. In: Priorities for Water
Resources Allocation and Management. ODA, London •
WEBCÍM >
Bosshard, Peter (2009/2010): China Dams
the World. World Policy Journal. Winter 2009/10, 26, 43–51. •
WEBCÍM >
Brown, Lester R. (2006): PLAN B 2.0
Rescuing a Planet Under Stress and a Civilization in Trouble. Earth
Policy Institute. W.W. Norton & Company, New York
Chapagain, Ashok K. – Hoekstra, Arjen Y.
(2004): Water Footprints of Nations. Vol. 1. Research Report Series
No. 16, UNESCO-IHE, Paris •
WEBCÍM >
Gleick, Peter H. (2008): Water Conflict
Chronology. Pacific Institute, •
WEBCÍM >
Gleick, Peter H. (2009/2010): Facing Down
the Hydro-Crisis. World Policy Journal Winter 2009/10, 26, 17–23. •
WEBCÍM >
Glied Viktor (2008): Vízkonfliktusok –
küzdelem egy pohár vízért. Publikon Tud. Portál és Kiadó, Pécs
Havasi Eszter (2010): A vízhiány szerepe a
nemzetközi konfliktusokban. Biztonságpolitikai Szemle. Háttéranyagok.
Corvinus Külügyi és Kulturális Egyesület •
WEBCÍM >
Kulshreshtha, Suren N. (1993): World Water
Resources and Regional Vulnerability: Impact of Future Changes.
RR-93-10, IIASA, Laxenburg •
WEBCÍM >
McKinney, Michael L. – Schoch, Robert M.
(1996): Environmental Science, Systems and Solutions. West Publishing
Company, New York
Merill Lynch (2007): Water Scarcity: A
Bigger Problem Than Assumed. (kézirat). Extract •
WEBCÍM >
Nováky Béla (2005): A víz és a
mezőgazdaság. In: Szabó Lajos et al. (szerk.): A mezőgazdaság
földrajza. Szaktudás, Budapest
Papp Sándor – Kümmel, Rolf (1992):
Környezeti kémia. Tankönyvkiadó. Budapest
Population data: The World Factbook. •
WEBCÍM >
Postel, Sandra (1992): Last Oasis. Facing
Water Scarcity. The Worldwatch Environmental Alert Series. W. W.
Norton & Company, New York
Quinn, James (2009): Fresh Water Crisis. •
WEBCÍM >
Somlyódy László (2003): Az értől az
óceánig – a víz: a jövő kihívása, Mindentudás Egyeteme 1, Kossuth
Kiadó, Budapest
Somlyódy László (2008): Töprengések a
vízről: lépéskényszerben. Magyar Tudomány. 4, 462–473. •
WEBCÍM >
Somlyódy László – Varis, Olli (2006):
Freshwater under Pressure. International Review for Environmental
Strategies. 6, 2,
Sullivan, Paul (2009/2010): Hidden Water:
Crouching Conflict. World Policy J. Winter 2009/10, 26, 4,
UNEP (Diop, Salif – M’mayi, P. – Lisbjerg,
D. – Johnstone, R.) (2000): Vital Water Graphics. An Overview of the
State of the World’s Fresh and Marine Waters. Nairobi •
WEBCÍM >
UN Water (2009): Water in a Changing
World. The United Nation’s World Water Development Report 3, UNESCO
Publishing, Earthscan, Paris •
WEBCÍM >
Varis, Olli − Vakkilainen, Pertti (2001):
China’s 8 Challenges to Water Resources Management in the First
Quarter of the 21st Century. Geomorphology. 41, 93–104.
DOI: 10.1016/S0169-555X(01)00107-6
Wilson, Edward O. (2002): The Bottleneck.
Scientific American. February, 82–91. •
WEBCÍM >
Water Availability Data: FACTS &
STATISTICS. •
WEBCÍM >
WHO (Gordon, Bruce – Mackay, R. –
Rehfuess, E.) (2004): Inheriting the World: The Atlas of Children’s
Health and the Environment. WHO, Geneva •
WEBCÍM >
WPJ (2009/2010): Water Wars? A Talk with
Ismail Serageldin. World Policy Journal. Winter 2009/10, 26, •
WEBCÍM >
URL1
URL2
URL3
LÁBJEGYZETEK
1 A felszín alatti
lefolyás a felszíninek mintegy 5%-a (UN Water, 2009).
<
2 A legújabb becslések
szerint 38 600 km³/év és 42 600 km³/év között van (UN Water, 2009).
<
3 A vízkivétel ENSZ által
becsült legfrissebb értéke 3840 km³/év (UN Water, 2009). Megjegyezzük,
hogy a többszöri felhasználás miatt valamely vízkivétellel annál
nagyobb igény elégíthető ki.
<
4 Egy átlagos gépkocsi
egyenértéke kb. 200 000 l víz.
<
5 A víz természetesen nem
vész el: részben beépül a termékekbe, részben pedig szenny- vagy
használtvíz lesz belőle.
<
6 A felszín alatti
összegyülekezésű rész időben kiegyenlítettebb járású, használata
tározást nem igényel, „csak” víztermelő kutak létesítését.
<
7 Ennek analógiájára Ashok
K. Chapagain és Arjen Hoekstra (2004) a Q**/I* vízhiány-indexszel
jellemzi a készletek szűkösségét (az 1 feletti érték vízbőségre utal),
és további két paramétert használ valamely ország vízimportjának
függőségére, illetve vízönfenntartó képességére.
<
8 A hangsúly a
nagyságrenden (és persze a trenden) van. Lehet, hogy a feltevésektől
függően a globális kihasználtság csak 30–40%, de ez is roppant magas
érték.
<
9 A népességnövekedés
hozzájárulása a további vízhiány kialakulásához 70−80%, míg az
éghajlatváltozásé 20−30%.
<
10 Ezt a (6) reláció
kapcsán közöltek miatt tekintik kritikusnak.
<
11 Már ma is mintegy 800
millió ember él olyan országokban, ahol az átlagos vízkivétel 250
m³/fő/év alatti szűkös érték (UN Water, 2009).
<
12 Lester R. Brown (2003)
szerint a probléma már ma is kedvezőtlenebb, és a népesség felét
sújtja: Kína, India, az USA és tizenkét további vízben szegény ország
termeli ki túlzott mértékben felszín alatti vizeit. Nováky Béla (2005)
szerint a pakisztáni Punjab tartományban a víz kitermelése 27%-kal,
Bangladesben helyenként 50%-kal haladja meg a természetes pótlás
mértékét. Az USA-ban, Kaliforniában az évi vízkivétel 1,6 km3-rel
több, mint a természetes utánpótlódás.
<
13 Valamely ország
vízkészlete a belső és a külső eredetű víz összege. Ha a csapadékból
származó belső felszíni és felszín alatti hozzáfolyás a párolgásnál
kisebb, a belső készlet negatív, és az ország vízgazdálkodása
kizárólag a külföldről érkező vizek mennyiségétől függ. Ilyen ország
például: Kuvait, Egyiptom, Irak (URL2). <
14 A WHO (2004) szerint
Ázsiában, Dél-Amerikában és a Szub-Szaharai Afrikában a szennyvizek
65, 86, illetve 100%-a marad tisztítás nélkül. Itt helyesebb a
fekáliaelhelyezés szóhasználat, miután a fejlődő világban viszonylag
kevés helyen használnak öblítéses WC-t. <
15 Gazdasági vízhiány.
<
16 A Kína
gabonatermésének közel felét adó észak-kínai síkság nagy részén, India
nyugati partján, Mehsana államban a víztartó rétegek lényegében
kimerültek, emiatt a sós tengervíz betört az édesvizet tároló
rétegekbe. A sós víz hatása szinte visszafordíthatatlan (Nováky,
2005). <
17 Ez a jelenlegi
globális kiépítettség 20%-a. <
18 Kína legbővizűbb
folyói a Tibeti-fennsíkról erednek. Vízellátás szempontjából az ország
számára nem mindegy, hogy Tibet hová tartozik: máris komoly politikai
és stratégiai kérdést érintettünk. <
19 Az 1990-es évek végén
a kínaiak fele élt olyan területen, ahol a népsűrűség 750 fő/km² volt.
A megfelelő érték Hollandiára 450 fő/km². <
20 A fajlagos fogyasztás
(jelenleg 450 kg/fő/év, a fele, mint az USA-ban) és a népesség
egyaránt nő. <
21 A Merill Lynch (2008)
elemzése szerint 2005 és 2015 között a 300–600 USD
jövedelemkategóriába eső népesség gyarapodása a legnagyobb a Földön,
számuk közel duplázódik. <
21 Vizelet, fekália és a háztartásban
keletkező többi, híg szennyvíz. <
22 Ez persze együtt jár a
kettős vízvezetékrendszer alkalmazásával. <
23 Ez önmagában is
hatékony készletnövelő, hacsak nem kell messzire szállítani a vizet.
Az előállítási költségek a membrántechnológia robbanásszerű fejlődése
következtében az elmúlt évtizedben nagyságrendet csökkentek. A világon
ma már mintegy 100 millió ember nyer ily módon a hagyományossal
versenyképes szolgáltatást. Sokak szerint a membrántechnológia lesz a
kulcs a különböző léptékű zárt víz- és anyagforgalmak megvalósításához
(Somlyódy, 2008).
<
24 Lásd a 2.
táblázatot.
<
|