A humán csecsemő a nem erős, átlagos ingert hamar
megszokja, nem figyel rá többet, nem orientálja. Az inger minőségének,
például ritmusának finom változása azonban nyomban újra megszakítja a
nyugalmat, és ismét orientációt vált ki. Meg tudja tehát különböztetni
egyfajta inger minőségi változásait, mert egy ideig emlékezetében
tartja azt az ingert, amelyhez alkalmazkodott! Mindez ugyancsak
vizsgálható objektív módszerekkel. A habituáció a tanulás egyik
formájának is tekinthető.
A korai humán mozgások speciális vizsgálata
A térbeli mozgásműködés érzékszerve a labirintus, amely a gravitációs
tér és a fej törzshöz viszonyított mozgásának hatásait érzékeli. Ez a
létfontosságú érzékszerv gyorsulást (gravitáció, G) és rotációt
(fej-test fordulás) mérő berendezés. Korán érik, és már újszülöttben
is a mozgás fejlődésének letéteményese. Hatására mozgósíthatóak
azoknak a humán mozgásoknak elemi formái, amelyekből később a
speciális humán mozgások szigorú sorrendben kialakulnak. Az elemi
mozgásformák viszont újszülött kortól egyszerre válthatók ki,
automatikusak és sztereotipek. A labirintus a központi idegrendszeren
át antigravitációs működésre mozgósítja a graviációt ellensúlyozó
izomcsoportokat (7. ábra).
Az elemi mozgásmintázatok ismételt és összehasonlított vizsgálatának
leletei nemcsak az izmok beidegzéséről, mozgásdinamikájáról, tónusáról
nyújtanak tájékoztatást. Prognózisul szolgálnak a végleges
mozgásmintázatok kialakulását fenyegető veszélyekről, a fejemelés,
forgás, ülés, tápászkodás, állás, járás várható károsodási típusáról.
Az ismeretek lehetővé teszik a korai, egyéni terápiás program
készítését és bevezetését.
A csecsemők korai neuroterápiája
A korai terápia célja a fejlődő csecsemőagy plaszticitásának közvetlen
befolyásolása távolsági érzékszerveken át, amelyek az agy kihelyezett
receptorainak, felfogó rendszereinek tekinthetőek. Csak speciális,
összetett ingerprogramok lehetnek hatékonyak a kiépülő agyi
ideghálózatok speciális összetett működésének befolyásolására,
amennyiben a korai tanulás idegélettani feltételeit is biztosítják.
A prekognitív funkciók korai terápiája
Nemcsak szenzomotoros, hanem szenzomentális elemi mintázatok is
léteznek. Az éber figyelem a cirkád ritmus vonzatában működik, és
ebből jön létre a figyelem. Alapja az agytörzs éberségi-ébresztő
rendszereinek működése, illetve az agytörzsben termelődő
neuromediátorok, mint a szerotonin, a dopamin vagy az ACh. nagyagy
felé propagálása. Ahogyan az elemi mozgásmintázatokat egy speciális
érzékszerv, a labirintus közvetítésével lehet kiváltani, a figyelem is
érzékszerveken át aktiválható. A látási, hallási figyelemrendszer
magában foglalja a rövid memóriát, az érzékennyé válhatás, a
stabilizáció fogalmait is. Agyi hálózati rendszerekről van tehát szó,
amelyekre a tárgy- és személykapcsolat következő fokozatai, mintázatai
ráépülhetnek. Korai, rendszeres aktiválásuk megelőzi elvesztésüket, és
így a későbbi fokozatok – ha kell, további terápiás módszerekkel –
rájuk épülhetnek.
A figyelem fejlődési fokozatainak felkeltése és állandósítása
személyre, illetve tárgyra irányuló rendszeres figyelmi
tréningfeladatokkal kezdődik. Ezek vizuális, auditív és tapintási
gyakorlatok, amelyek a speciális érzékszervi modalitások fejlődőben
lévő nagyagykérgi feldolgozó területeinek működését aktiválják. A
terápiás gyakorlatok egyéniek, és adott esetben, részben az elemi
mozgásminták rendszeres kiváltásához csatlakoznak, részben önállóak.
Mindkettőnek megvan a maga módszertani jogosultsága, mert az
érzékszervi és a mozgásszervi uni- és multimodális agyi
kapcsolatrendszerek rendszeres aktivizálását és az asszociációs agyi
hálózatok működését, a tanulást készítik elő.
A visuomotorium
A kézmozgás károsodásának korai terápiájában, az ujjbegyek érző
receptorainak kialakuló 1:1 arányú, egyedülálló beidegzése és
rendkívül széles körű, nagyagykérgi kapcsolatrendszerének kialakulása
gyakorlatfüggő. Az ujjbegyek rendszeres érintkeztetése, a markolástól
a precíziós fogás kialakításáig, reciprok kapcsolatot létesít a
fejlődőben lévő kéz nagyagykérgi képviseletével és az ott működésbe
lépő minőségre specifikus neuroncsoportokkal. Ezek a gyakorlatok e
tárgykontaktus korai kialakítását és megerősítését célozzák.
Korai szenzomotoros neuroterápia
A korai terápia az elemi mozgásminták rendszeres napi ismételtetése. A
kiképzett szülő nem mozgat, nem tornáztat. A gravitáció
közreműködésével, naponta többször, rendszeresen működésbe hozza
azokat az izomcsoportokat, amelyek majd a végleges mozgásmintázatokban
a főszerepet fogják játszani. A valóban rendszeres terápia kialakítja
az izomcsoportok összetett működését, erőkifejtését, tónuseloszlását,
hogy azok megfelelő fokon álljanak rendelkezésre a végleges
mozgásmintázatokhoz. Ennek hiányában ugyanis maga az agyfejlődési
folyamat hozza létre a fejemelés, kúszás, forgás, ülés,
felkapaszkodás, állás hiányát vagy kóros formáját. A rendszeres napi
kezelés a szülő, pontosabban az anya kezében van. Nincs olyan
intézmény, amely napi öt-hat alkalommal 25–30 percnyi időben
vállalhatná a kezelést. A legtöbb anya azonban képes erre, pedig ez az
egész család időbeosztását megváltoztatja. Mégis, tapasztalatunk
szerint sok ezer család vállalta ezt a nehéz és felelősségteljes
feladatot.
Az agyidegek, a gerincvelő
és a gerincvelői idegek korai károsodásának
korai diagnosztikája és kezelése
Nem ritkaság a szopás, nyelés és légzés összehangolásának
rendellenessége, a difágia. Korai felismerése és terápiája a garat
elektromos ingerlésével jórészt gyógyítható, és a félrenyelés, a
tüdőgyulladás, szondán keresztüli táplálás, a sztómakészítés
elkerülhető (8. ábra).

8. ábra • Poligráfiás neurourodinamikai
vizsgálat.
A felső négy vonal az elektromos agyműködést jelzi
(érzi-e a csecsemő a kiépülőben lévő vizelési ingert?), az 5. vonal a
légzést regisztrálja,
a 6. a nonnutritív szopást, a 7. az intraveszikális
ingerléssel elért hólyagösszehúzódást,
a 8. a rektális nyomás változását.
A legsúlyosabb ilyen állapot a csigolyahasadáson (spina bifida)
előtüremkedő gerincvelősérv (myelomeningocele), rendszerint a
gerincvelő alsó részében, ami teljesen vagy részlegesen beidegzés
nélkül hagyja a hólyag, a végbél, a csípő és az alsó végtagok izmait.
A hólyagbénulás veszélyezteti a vesék épségét, a végbél
mozgásrenyhesége székrekedést okoz, a csípőben, az alsó végtagokban
pedig különböző fokú bénulások keletkezhetnek. A korai terápia a
veszélyek jó részét elháríthatja. A hólyag napi elektroterápiája,
speciális elektrokatéterrel és elektroterápiás készülékkel megszünteti
a pangást, és az esetek egy részében, kialakítja a normális vizelési
funkciót (8. ábra). A végbélizomzat mozgásrenyhesége is
helyreállítható elektroterápiával. Az alsó végtagok megmaradt
mozgatása az elemi mozgásmintázatok (kúszás, mászás, járás)
gyakorlásával megindítható, fenntartható. A korai neuroterápia
megalapozza a későbbi mozgáskezelést és rehabilitációt, valamint a
károsodott végtagok agyi reprezentációját.
A gerincvelői idegek izolált,
perifériás károsodásainak korai kezelése
Még ma sem szűnt meg teljesen a születéskori felkarbénulás veszélye.
Az ok elsősorban a magzat nagy súlya, ami elsősorban az anyai
cukorbetegséggel jár együtt. Az idegsérülés degenerációt idéz elő az
idegrostokban, aminek következménye az izmok sorvadása és bénulása. A
veszély a nyomban bevezetett és rendszeresen folytatott
elektroterápiával csökkenthető, sőt el is hárítható (9. ábra).

9. ábra • Plexus brachiális lézió elektromos kezelése unipoláris
ingerléssel, idegpont felől.
Összefoglalás
A klinikai fejlődésneurológia az idegrendszer összes világra hozott
károsodásának kivizsgálására szakosodott, és speciális objektív
kivizsgálási programjaival fiatal csecsemők kivizsgálására és szükség
esetén prospektív terápiájára specializálódott. A közlemény a
módszereket foglalja röviden össze. Teljeskörű kivizsgálás nélkül nem
állapítható meg, kinek van szüksége neuroterápiára, amelyet ebben a
korai életkorban semmiféle fejlesztés, intervenció nem helyettesít.
Ezek viszont később igen hasznosnak bizonyulhatnak.
Kulcsszavak: fejlődésneurológia, kóros agyfejlődés, objektív
diagnosztika, korai neuroterápia, prevenció
IRODALOM
Berényi Marianne (2011): Asphyxiás
érett újszülött – lehetőségek az agyi fejlődés befolyásolására.
Gyermekgyógyászat. 62, 2–7.
Berényi Marianne – Katona Ferenc
(2006): Neuro-urológia. In: Katona Ferenc –Hamvas A. – Klauber A.
(szerk.): Inkontinencia. Medicina, Budapest, 108–129.
Berényi Marianne – Katona Ferenc
(2008): Idegrendszeri károsodások diagnosztikája és kezelése. In: Oláh
Éva (szerk): Gyerekgyógyászati kézikönyv II. Medicina, Budapest,
1185–1188.
Berényi Marianne – Katona Ferenc
(2011): A fejlődésneurológia szerepe a gyógypedagógiában.
Gyógypedagógiai Szemle. 39, 121–130. •
WEBCÍM >
Berényi Marianne – Katona Ferenc
(2011 in press): Az öntudat, a kommunikáció és a mozgás kialakulása.
Klinikai Fejlődésneurológia. Medicina, Budapest
Berényi Marianne – Katona F. –
Sanchez, C. – Mandujano M. (2011): Az egyenes testtartás és járás
filo- és ontogenetikája a fejlődésneurológiában. Ideggyógyászati
Szemle. 64, 239–247.
Katona Ferenc (1989, 2002): Klinikai
fejlődésneurológia. Medicina, Budapest
Katona Ferenc (2001): Az öntudat
újraébredése. Medicina, Budapest
Katona Ferenc (2005): Clinical
Neuro-developmental Diagnosis and Treatment. In: Zelazo, R. P. – Barr,
R. G. (eds.): Challenges to Developmental Paradingms. Lawrence
Erlbaum, 167–191.
Mandujano, Mario – Muñoz-Ledo, P. –
Sanchez-Peres C.: (2005) A Katona-féle humánspecifikus komplex elemi
mozgásminták – Antropológiai megközelítés. Ideggyógyászati Szemle. 58,
9–10. 337–342.
|