Ez a tanulmány a szörnyek lélektanával foglalkozik,
vagy másként, azokkal a fantáziákkal, amelyek félelmetes képzeletbeli
lények formájában öltenek testet. A kérdés jelentősége elsősorban a
félelmek és a szorongás megismerésében, kezelésében, gyógyításában
rejlik, amely a pszichológia egyik központi kérdése. A félelmetes,
képzeletbeli lények kérdésével azonban nemcsak a pszichológia
foglalkozik. Tanulmányozásuk esztétikai nézőpontból is fontos például
a szépség és annak ellentéte miatt (lásd Umberto Eco kitűnő munkáit a
szépség és a rútság történetéről), illetve a művészettörténet számára
(vö. páldául Hieronymus Bosch, Matthias Grünewald, Theodor Severin
Kittelsen ismert festményeit) vagy a vallástörténet és
valláspszichológia nézőpontjából (gondoljunk a különféle mitikus
lényekre, jóindulatú és haragvó istenségekre, démonokra, ördögökre,
misztikus látomásokra és jelenésekre). A szörnyek megtalálhatók a
filozófiai hagyományban is: Thomas Hobbes kedvelt szörny-metaforái,
valamint mesterséges politikai szörnyetege (a nagy és halandó
Leviatán) vagy Empedoklész zoogóniája egyaránt említhetők példaként (a
görög filozófus fejlődéselméletének második stádiumában egymással
keveredő testrészek és szervek különféle életképtelen keveréklényeket,
pusztulásra ítélt szörnyszülötteket hoznak létre a véletlen folytán
fennmaradásra alkalmas módon összeállt egyedek mellett). A
szörny-mivolt értelmezhető szigorúan biológiai fogalomként; a
születési rendellenességek, torzszülöttek a teratológia (a fiziológiai
fejlődés abnormitásainak tudománya) érdeklődési köréhez tartoznak,
illetve problematikus velejárói lehetnek bizonyos genetikai
kísérleteknek.
Tanulmányunkban elsősorban a szörny fogalmának
pszichológiai jelentésével foglalkozunk. Bizonyára nem meglepő, hogy a
szörnyek és a szorongás, félelem pszichológiai fogalmai
összekapcsolódnak. Kutatásunk ötletének hátterében az
áll, hogy mindenkinek vannak archaikus, ősi félelmei; oly félelmek,
melyeknek közös gyökerei vannak, és kortól vagy kultúrától
függetlenül, mindenkit jellemeznek. Az archaikus félelmeinkkel Sigmund
Freud, Carl Jung és az evolúciós pszichológia foglalkozott talán a
legtöbbet, illetve a gyermekkori félelmek kutatásán keresztül
tudhatunk e témáról viszonylag sokat. Ide tartoznak bizonyos fóbiák is
(de nem mindegyik).1

1. ábra • 23 éves nő rajza (alakváltó árny)
Nézzünk néhány példát az ősi félelmekre. Első helyen kell említeni a
kígyókat, pókokat és skorpiókat. Vizsgálatok szerint nemcsak az
emberben, hanem más fajokban is félelmet kiváltó jegy a kígyó
„cikk-cakk vonala”, a magasba emelt háromszögletű fej vagy a
központban elhelyezkedő testből sugárszerűen kiágazó vékony lábak
(Schuster, 2005). Általános, ősi félelmeink közé tartozik a
kísértetektől, a halottak szellemétől való félelem (melynek hátteréül
a klasszikus freudi magyarázat az illető halálának titkos kívánásából
származó önvádat teszi meg, és egy sajátos projekciós mechanizmust,
mely szerint a halott iránt táplált negatív érzelmeket az elhalt
lelkére projektáljuk, s innentől kezdve ő fogja érezni ezeket. Ezáltal
válik a halott gonosz démonná, s innen nyeri analitikus magyarázatát a
horrorfilmekben olyannyira kedvelt bosszúálló szellem, a poltergeist).
Tipikus, a témához kapcsolódó gyermekkori félelmek a szimbólumoktól és
az excentrikus állatoktól való félelmek. Mint Ranschburg Jenő leírja,
egy egészségesen fejlődő európai gyermek hároméves koráig konkrét
állatoktól fél, utána ennek normális körülmények között meg kéne
szűnnie (hacsak nem tolja át például tigrisekre, oroszlánokra egy
konkrét személytől vagy a tőle elszenvedhető fizikai ártalomtól való
rettegését). Innentől kezdve a mesevilág olyan fantázia teremtette
állataitól fog félni, mint a hétfejű sárkány vagy Piroska óriás
farkasa. A gyermek szimbolikus félelmeit – a kígyóként tekergő
leejtett sálon és hasonló jelenségeken túl – többek között a mesék
világa táplálja „a maga kimeríthetetlen szörnyeteggyűjteményével és
irreális veszélyhelyzeteivel” (mely ugyanakkor „a gyermeki világkép
elidegeníthetetlen része”, vö. Ranschburg, 1981). Rögtön
idekapcsolható a sötétségtől való félelem (mely evolúciós szempontból
mindig is a veszély lehetőségét hordozta magában, a gyermek számára
pedig a hatalmában nem álló szeparációnak, az anyától, gondozótól való
elválásnak is szimbóluma): sötétben elvész a mozgás biztonsága, és
mobilizálja a fantáziát, gyermek esetén ki is vetülnek a mesevilág
alakjai és eseményei. Megemlítendő a halálfélelem, továbbá bizonyos
ösztönös reakcióink: ilyen például az a – tisztelet és félelem
keverékeként jelentkező – ösztönös vonzalom, melyet a nagy testű
állatok iránt érzünk (lévén egyszerre jelentettek bőséges
táplálékforrást és veszélyt), továbbá a hullaszín, illetve a rothadó,
gennyes vagy foltos, de mindenképp „beteg” bőr, mely azáltal, hogy
kiváltja ösztönös undorreakciónkat és fertőzéstől való félelmünket,
komoly adaptív értékkel bír. „Ösztönös esztétikai reakcióink nem
alakultak volna ki, ha átlagukat tekintve csökkentették volna életben
maradásunk esélyeit. Ezzel szemben a túlélésünk esélyeit növelő
reakciók fennmaradtak” (Barrow, 1998, 111.).
De kik vagy mik is a szörnyek? Ha a szótári
jelentésből indulunk ki, bizonyos meghatározások kiemelkednek a többi
közül. Ilyen a torzszülött (korcsszülött, szörnyszülött); a rendestől,
a természetestől visszataszítóan eltérő (élőlény, testrész). De ilyen
a már említett képzelt vagy legendás lény is, mely különféle állati és
emberi részekből áll össze. Lehet látomás, torz alakjával iszonyatot
keltő képzeletbeli lény; taszító külsejű, rosszindulatú szellem, rém.
A rokon értelmű mumus utalhat kitalált szörnyre, vagy félelmetes,
illetve annak feltüntetett személyre. (De szörnyeteg a kegyetlen,
gonosz, lelkiismeret nélküli pszichopata, s a morálfilozófia „erkölcsi
szörnyetege” is). S ne feledkezzünk meg a latin monstrum szó speciális
jelentéséről sem, mely idomtalan formájú, ormótlan szerkezetekre vagy
lényekre utal. Ugyanakkor John D. Barrow (1998) figyelmeztet, hogy a
népszerű ponyvák, horrorfilmek és képregények hatalmas szörnyetegei,
óriásrovarjai és óriásai nem feltétlenül életképesek; az erő ugyanis
nem tart lépést a testmérettel és a súllyal. A testméret növekedésével
a csontozatra nehezedő nyomás is megnő, és egy bizonyos nagyságot
elérve az illető már a saját testsúlyát sem fogja elbírni, egyszerűen
összeroppan. „Egy nagyobb súlyt hordozó mozgó testet újra kell
tervezni – rövidebb és szélesebb csontokkal, szélesebb talpakkal, és
teljesen különböző belső szervekkel –, hogy a szörnyeteg erősebb
legyen, és járni tudjon” (Barrow, 1998, 82.). E
szörny-meghatározásokon túl pedig számolnunk kell a rajzfilmekben
egyre gyakrabban felbukkanó aranyos, vicces, jó szörnyekkel is (ide
tartozik például a klasszikus Süsü karakter, de sokat elárul, hogy
szörnyrajza ihletőjeként a vizsgálatban résztvevők 9%-a nevezte meg a
Szörny Rt.-t; úgy tűnik, ez a film megkerülhetetlenné vált a szörnyek
kultúrtörténete szempontjából).

2. ábra • 32 éves nő rajza
(kísértet, „éjszakai látomás”)
A félelmek tanulmányozásának egyik lehetősége, ha megkérjük a vizsgált
személyt, hogy rajzolja le félelmeit. A módszer előnye, hogy a szóbeli
leírásnál hitelesebb és pontosabb képet ad a félelmekről. A rajzot
beszélgetés is követheti, amelyben a vizsgált személy szóban is
kiegészíti a rajzot és válaszol bizonyos kérdésekre, amelyek a
pszichológus számára sokat elárulnak.
A félelmek rajzokkal történő tanulmányozását
ismertetve, előzményként kell említeni Elizabeth Koppitz mára
klasszikussá, ám sok mindenben meghaladottá vált szemléletmódját, mely
szerint a szörnyrajz/groteszk figura egy úgynevezett „érzelmi
indikátor”, azaz mint vészjelzést kell értelmezni (Koppitz, 1968). Ma
már tudjuk, hogy például egy kisgyermektől származó fura rajz nem
feltétlenül kóros, és a szörnyek, robotok, űrlények is legtöbbször
inkább a könyvek, képregények, játékok és filmek hatásának tudhatók
be, mint valamiféle kóros pszichológiai mechanizmusnak. „Gyermekek
rajzaiban rendszeresen megjelennek félelmetes alakok, óriások,
vadállatok, szörnyek, sárkányok. Ezek normális fejlődési jelenségnek
tekinthetők, és ha nem a képek kizárólagos tartalmait képezik, akkor
csupán a mindennapi félelmek, kisebb szorongások projekciói” (Vass,
2006, 380.). Ha mégis túlmutatnak a szokásos élményfeldolgozáson, úgy,
ami árulkodó jel lehet, az a rajz érzelmi-hangulati tónusa, a
vonalvezetés, az egészleges harmónia és integráció foka; hogy mennyire
kidolgozott, szín- és formagazdag a rajz, vagy épp ellenkezőleg,
mennyire üres, hideg, bizarr stb. Az óriások, szörnyek, dinoszauruszok
speciális esetben jelenthetnek továbbá – és ez felnőttekre is érvényes
– a figura vágyott erejével, hatalmával való azonosulást is.
Mindenképp említeni kell Hárdi István professzor
nemzetközi összehasonlításban is kiemelkedő, több mint 85 ezer rajzon
alapuló dinamikus rajzvizsgálati módszerét (DRV). Klinikumban végzett
kutatásai szerint a szörnyrajzok kifejezhetnek agressziót, szorongást,
továbbá megjelenhetnek súlyos regresszív állapotokban, skizofréniában,
pszichotikus állapotokban. Mint írja, „mitikus, archaikus, sőt
ősállatok (félelmetes dinoszauruszok) is előfordulhatnak, főként
krónikus szkizofréniásoknál, életidegen, esetleg szorongásos
regresszív állapotokban” (Hárdi, 2002).
A szörnyek egyik leggyakoribb formája a
keveréklény, vagyis állati és emberi elemekből összeálló képzelt,
legendás vagy mitikus lény (például szárnyas oroszlán, sárkány,
kentaur, medúza, ördög stb.). Míg Helmut Rennert és Heinz Mode szerint
(1969, idézi Schuster, 2005) az antik mitológia keveréklényeinek és
szörnyeinek belső lényege a ritkán előforduló emberi torzulások
megfigyelése lehetett (vö. Crouzon-kór, összenőtt lábú „halember”, fej
többszöröződése, különféle korcs alakok stb.), Schuster szerint
eredetük inkább az ember gondolkodási funkcióiból eredeztethető: ember
és/vagy különböző állatfajok jellemzőinek gondolatbeli
összeolvasztásából. A művészettörténeti őskorok szörnyábrázolásaira –
melyet előszeretettel vetnek össze skizofrén betegek rajzaival –
szimbolizmus, sűrítés, a logikus és prelogikus elemek keveredése
jellemző, s mindenképp jogosultnak tűnik mind Freud pszichoanalitikus,
mind Jung archetípusokkal operáló mélylélektani megközelítése. S míg a
kreatív pszichiátriai betegek ábrázolásain felbukkanó keveréklények
Rennert és Mode fent említett tanulmánya szerint nem annyira az
elmebaj tartalmának felelnek meg, hanem inkább a gondolkodás általános
regressziójának következményei, Martin Schuster a keveréklényeket
elsősorban mint vizuális metaforákat tekinti, és a bennük rejlő
rejtélyt és feszültséget emeli ki.
Ha értelmezni kívánjuk a szörnyrajzokat, mindig
szem előtt kell tartani azt az elvet, hogy nem szabad kontextustól
függetlenül jelentéseket tulajdonítani egyes grafikus elemeknek,
szimbólumoknak vagy alakzatoknak. Nem mindegy például, hogy a rajz
akut pszichotikus állapotban született, egy kamasz rajzolta le a padra
agresszív vonalvezetéssel nem kedvelt tanárát, vagy egy kisgyermek
próbálja meg feldolgozni az előző este látott rémmesét, vagy rémálmát.
Mindazonáltal a szörnyrajzok értelmezési lehetőségei között – túl
azon, hogy speciális esetben az illető kreativitásáról,
originalitásáról is számot adhat – első helyen áll a félelem és
szorongás, illetve az agresszió. Szorongást kiváltó ingerként az
ábrázolásban és a művészetben Schuster (2005) a kígyók és rovarok már
említett jegyein túl a következő, fajon belüli agresszióhoz tartozó
jegyeket sorolja fel: „fixáló” pillantás (fenyegetően merev nézés,
tágra nyílt szemek), kivillantott fogak és „fenyegetően” magasba emelt
végtagok, továbbá felborzolt szőr, széles vállak, óriás méret, éles
karmok, bibircsókos (beteg) bőr (itt említendő a vámpír kivillantott
szemfoga és tetemszíne), veszedelmes fogsor stb. Vass Zoltán (2006)
azonban figyelmeztet, hogy az agresszió értelmezésénél vigyáznunk
kell, mert „nem minden agresszív motívum jelzi a rajzoló agresszióját.
Keressük a manifeszt agresszió mögött a látens tartalmakat is! A
támadó állatok rajza például inkább szorongást szokott jelezni” (Vass,
2006, 271.). Az agressziót alá kell támasztania a mozgásmintázatnak,
az anamnézisnek vagy más adatoknak.
|
|

3. ábra • 13 éves fiú rajza (kígyószörny;
a mellette levő üres körvonal-figura
a méretét hivatott érzékeltetni)
Kutatásainkban úgynevezett projektív
rajzvizsgálatot végzünk. A projektív rajz azt jelenti, hogy a vizsgált
személy szabadon választhatja meg, hogyan ábrázolja a rajztémát, a
vizsgálatvezető pedig nemcsak a rajzot, hanem a vizsgált személy
viselkedését is elemzi, és a rajz inherens részének tekinti. Ez a
módszer azért érdekes, mert így a rajzban – a rajzoló személyétől, a
lapmérettől, a rajzeszköztől, az instrukciótól, a vizsgálatvezetővel
való viszonyától stb. függően – nem csupán belső (és általában
tudattalan) konfliktusai, védekezései manifesztálódnak, de megmutatja
a rá jellemző észlelési és jelentésadási elveket, egyedi világlátását,
modelljeit; leképezi a rajzoló személyiségének egészét. A rajzolás
módja, valamint a rajzteszt során megnyilvánuló ún. tesztviselkedés
pedig sokszor még többet árul el az alkotóról, mint
maga a kész produktum. (Az általános alapelv szerint ugyanis ami a
rajzvizsgálati helyzetben történik, modellezi a vizsgált személy más
helyzetekben mutatott reakcióit is; ahogy abból is számos
következtetést le tudunk vonni, hogy valaki hogyan jár, hogyan táncol,
miként reagál váratlan helyzetekre stb. Már az sokat elárul, hogy az
illető magát a rajzolási helyzetet teljesítményhelyzetnek, félelmetes,
fenyegető történésnek vagy kreatív játéknak éli-e meg).2
A kutatás speciális rajztémája tehát a szörny.
Ironikusan fogalmazva, szörnyekkel mindenhol „találkozhatunk”: nemcsak
a mitológia és klasszikus irodalmi művek állandó szereplői, hanem ott
rejtőznek a mindennapokban is, bennünk, vagy épp a gyermekek
szekrényében és ágya alatt. A legválogatottabb rusnyaságok vicsorognak
ránk nem csupán moziplakátokról és könyvborítókról, de gótikus
katedrálisaink falait is éppúgy ők díszítik, mint a kriptákat és a
sírboltokat. Bizonyos fejlődési rendellenességekkel születő
embertársainkat pedig előszeretettel mutogatja a média vagy a cirkusz.
Tekintve, hogy a vizsgálat során felvett
rajztesztek egészséges felnőttek és gyermekek művei, a már idézett
klinikai értelmezések fonalát (regresszív állapotok, skizofrénia stb.)
e tanulmány keretei közt nem érdemes tovább szőni. Érdekes további
értelmezési lehetőséget nyújt viszont Jung (1993, 2000). Egyfelől a
Hős és a Szörny harcában általában véve a tudattalan tartalmakkal való
megküzdés szimbólumát látja, másrészt néhány rajzteszt tökéletesen
rímelt az általa Árnyéknak nevezett személyiségrésszel/archetípussal
kapcsolatos nézeteire. „»Árnyék«-nak nevezem az egyéniség »negatív«
részét” – írja –, „vagyis a rejtett, előnytelen tulajdonságok, a
hiányosan kifejlődött funkciók és a személyes tudattalan tartalmainak
summáját”. Jellemzője, hogy folyamatosan projektáljuk, kivetítjük a
környezetünkre. Ugyanakkor a vele való „szembenézés elengedhetetlen
feltétele mindenféle önismeretnek, és rendszerint ezért találkozik
jelentős ellenállással”. Az árnyék „sötét karaktervonásait” és
„fogyatékosságait” bizonyos autonómia jellemzi, ezért akár meg is
szállhatja, eluralhatja a tudatot; ha ellenben sikeresen szembenézünk
vele, asszimiláljuk, teljesebbé válunk és megkapjuk pszichés erejét.
Az ördög ebben az értelmezésben „az »árnyék« archetípus egyik
variánsa, vagyis az ember el nem ismert sötét oldalának veszedelmes
aspektusa” (Jung 2000, 132.). Jung szerint a kereszténység eleve egy
sajátos hasításban létezik; ugyanis a tökéletesen jóról (Isten,
Krisztus) levágta az árnyékát, miközben mégsem ismeri el jó és rossz
kettősségének valódi realitását (Jung, 1993).
Az egyik rajz egy tibeti démonmaszk ihlette mágikus
maszkot ábrázol (4. ábra). Alkotója szerint „ha valaki
felveszi, a benne lakozó démoni entitás megkaparintja, átveszi felette
az uralmat, irányítja”. Ugyanakkor a démon, mely „csak emberi szemmel
nézve gonosz”, valójában idegen, más, ősibb erő, „a létforgatag más
szintjének lakója”, legyőzhető; „legyőzője pedig megkapja az erejét”.
Ám ez „veszélyes”. Ez a leírás tökéletes összhangban áll Jung
Árnyékról alkotott nézeteivel.

4. ábra • 30 éves, jobbkezes, okkult érdeklődéssel bíró,
harcművész-nyelvész férfi alkotása
(mágikus démonmaszk)
Térjünk át végül kutatásunk konkrét módszertanára és hátterére.
Elméleti alapját Vass Zoltán (2006) rajzi prototípus, genotípus és
fenotípus-fogalmai képezik. A rajzi prototípus a projektív rajz
pszichológiai jelentését kifejező elméleti konstruktum (például
„szorongásos rajz”, „depressziós rajz” stb.; adott rajz lehet
egyszerre több prototípus példánya). A genotípusok a rajzi
prototípusok (mint legjobb példányok) összes kifejeződési
lehetőségeinek gyűjteményei, sűrítményei; mérhetővé a matematikából
kölcsönzött konfiguráció (illetve mintázat) fogalma révén vált,
melyhez egy tulajdonságlista és az értelmezés erejét kifejező
bizonyossági érték (cf – certainty factor) is tartozik. (Ez függ az
elemszámtól, és a kontextustól). Egy szorongásos rajz megnyilvánulhat
például a vonalvezetés gyenge nyomatékában, diffúz, halvány
satírozásban és a rajzteszt alatti szorongó tesztviselkedésben, de
gyenge nyomatékban, durva szimmetriazavarokban, vázlatos vonalakban és
fokozott szimpatikus idegrendszeri aktivációban is stb. Ezek a jegyek
azonban különböző konfigurációkban eltérő pszichológiai jelentéseket
fejeznek ki. Egy rajzi prototípushoz több rajzi genotípus is
tartozhat, melyek összessége alkotja a prototípust. A rajzi
fenotípusok a genotípusok egyénre jellemző, aktuálisan megfigyelhető
megnyilvánulási formái (vagyis a megfigyelhető rajzi típusok, melyek
egy-egy adott vizsgált személy rajzait jellemzik). A fenotípusok
egymáshoz hasonlóak abban az értelemben, amit a
fogalomkategorizációban „családi hasonlóságnak” nevez a szakirodalom.
Vizsgálataink (Antos, 2011; Antos – Vass, 2011)
során a rajzok A5-ös méretű lapra, 2B-s ceruzával
készültek, előteszteléssel és folyamatosan formálódó utóteszt
kérdéssorral (gyermekeknél, ha csoportosan történt a tesztfelvétel,
megengedtem színes ceruza használatát). Kutatásaink jelen fázisában
azt vizsgáltuk, hogy a már említett magas szorongáskiváltó értékű
instrukcióra (Rajzolj egy szörnyet!) kapott rajzi válaszok alkotnak-e
olyan hasonlósági típusokat, amelyek a fenomenológiai leírás
módszerével azonosíthatók.3 A mostanáig
feldolgozott minta száz fő: 65 felnőtt (18 férfi és 47 nő) illetve
harmincöt 12–15 év közötti gyermek (19 fiú és 16 lány) rajza. A
rajzokat független megítélők csoportokba sorolták, majd leírást adtak
a csoportok közös tulajdonságairól.
Első lépésként elkészült egy kódolási rendszer,
amely a későbbi vizsgálatokhoz is használható, valamint egy fenotípus
leltár. (A minta növekedésével mindkettő folyamatosan bővíthető és
finomítható). Az eredmények szerint a rajzok 60–80 százaléka sorolható
típusokba, maradnak azonban vegyes, illetve nehezen
kategorizálható ábrázolások is. A kutatássorozat jelen szakaszában ez
az arány 74% (öt vegyes és huszonegy nehezen kategorizálható ábrázolás
született, összesen huszonhat). Nem kizáró
kategóriaként megalkottuk a komolyan nem vehető szörnyek csoportját
is. Esetünkben egyelőre két rajz tartozik ide: egy nehezen
kategorizálható „vidám szörny” és egy manó (e válaszok sem rajzi, sem
utóteszt szinten nem reagáltak értékelhető módon a tesztinstrukció
felszólító jellegére) (5. ábra).
A felvett szörnyrajzok hasonlósági csoportjai a
feldolgozott minta alapján a következőképpen alakultak (1.
táblázat):
A mintában szerepelt néhány nem tipikus szörny is.
Ilyen volt egy teljesen besatírozott lap („a sötétség maga”, 46 éves
jobbkezes nő rajza), továbbá egy bolygókból és csillagokból álló
világűr (mely a legmélyebb egzisztenciális szorongást jelenítette meg:
arra a kérdésre, hogy ez mitől szörny, azt a választ kaptam, hogy
„ettől félek… nem szörny, szörnyű, hogy van, hogy a részesei vagyunk,
de lehet, hogy nincs”; 26 éves nő rajza) (5. ábra). Mindenképp
említést érdemel egy záróvizsga bizottság (24 éves, diplomavédés előtt
álló nő rajza; mivel ez már a második szörnyrajza volt, egyelőre nem
vettem bele a mintába) és egy „Vérnarancs” (vámpírfogakkal),
„politikai felhangokkal” (48 éves férfi rajza).
A mintában nem képviseltették magukat, ám mégis
várható, illetve jellegzetes vagy híres szörnyek: téridőevő szörnyek,
tengeri szörnyek (Kraken, Leviatán, Moby Dick), pók- és rovarszörnyek,
kentaur, múmia, csontváz, farkasember, bohócszörny, Godzilla, King-
Kong, Grendel, a Loch Ness-i szörny, Drakula, Frankenstein, Mr. Hyde,
Freddy stb.
Lássuk most a vizsgált mintában előfordult
leggyakoribb szörnyjegyeket. Érdemes megfigyelni, hogy az eredmények
Schuster idézett leírását a félelmet, szorongást kiváltó jegyekről
messzemenően alátámasztják:
Fogak |
59 |
Karmok |
29 |
Figyelemfelhívó/uralkodó szemek |
26 |
Nagy méret |
20 |
Egész testet borító szőrzet |
19 |
Járulékos szőr
(szakáll, szemöldök, haj stb.) |
19 |
Ijesztget/elijeszt |
19 |
Szarv |
17 |
Tüske |
16 |
Farok |
16 |
Gyilkol |
16 |
Emberrel táplálkozik |
14 |
A befejezetlen kutatássorozat folytatása a minta növelése, a szörnyrajzok
vizsgálata nemek és életkor szerinti bontásban (már most
megelőlegezhető, hogy a kicsik rajzai némileg különböznek mind rajzi
fenomenológiájukban, mind utóteszt válaszaikban, és az eddigiek
alapján úgy tűnik – természetesen ekkora minta esetén csak nagyon
óvatos hipotézisként megfogalmazva –, hogy ragadozó/vadász típusú
szörnyet inkább férfiak, kísérteteket, szellemeket és nagy szőrös,
illetve kis „szőrmók” szörnyeket pedig inkább nők hajlamosabbak
rajzolni), továbbá a rajzi fenotípusok pszichológiai
jelentéstartalmának elemzése további rajzok gyűjtésével,
pszichometriai módszerek felhasználásával.
Eredményeink a szorongásos betegségek
differenciáldiagnosztikájában és pszichoterápiájában lesznek
hasznosíthatók, illetve nevelési tanácsadók, iskolapszichológusok és
más szakemberek eszköztárát bővíthetik.
Kulcsszavak: agresszió, archaikus félelmek, félelmek és
szorongások, jungi árnyék, keveréklény, projektív rajz,
pszichodiagnosztika, szörnyek, szörnyrajzok
IRODALOM
Antos Zsolt (2011): Szörnytipológia avagy
a szorongás képi kifejeződésének fenomenológiai típusai.
Poszterelőadás. KRE BTK Tehetségnap, Budapest, 2011. május 23.
Antos Zsolt – Vass Zoltán (2011):
Szörnytipológia avagy a szorongás képi kifejeződésének fenomenológiai
típusai. Hagyomány és megújulás. Magyar Pszichológiai Társaság
Jubileumi XX. Országos Tudományos Nagygyűlése, Kivonatkötet. Magyar
Pszichológiai Társaság, Bp., 16–17.
Barrow, John D. (1998): A művészi
világegyetem. Kulturtrade, Budapest
Comer, Ronald J. (2000): A lélek
betegségei – Pszichopatológia. Osiris, Budapest
Eco, Umberto (szerk.) (2007): A rútság
története. Európa, Budapest
Eco, Umberto (szerk.) (2007): A szépség
története. Európa, Budapest
Freud, Sigmund (1990): Totem és tabu.
Göncöl, Budapest
Hárdi István (2002): A dinamikus
rajzvizsgálat. Medicina, Budapest
Jung, Carl G. (1993): Aión. Akadémiai,
Budapest
Jung, Carl G. (2000): Bevezetés a
tudattalan pszichológiájába. Európa, Budapest
Koppitz, Elizabeth M. (1968):
Psychological Evaluation of Children’s Human Drawings. Crune &
Stratton, New York
Rennert Helmut – Mode, Heinz (1969):
Mischwesen und Monstren in der Vorstellungs und Ausdruckswelt der
archaischen und psychotischen Menschen. Der Nervenarzt, 40, 8–17.
Ranschburg Jenő (1981): Félelem, harag,
agresszió. Tankönyvkiadó, Budapest
Schuster, Martin (2005): Művészetlélektan.
Panem, Budapest
Vass Zoltán (2006): A rajzvizsgálat
pszichodiagnosztikai alapjai. Flaccus, Budapest •
WEBCÍM >
Vass Zoltán (2007): Formai-szerkezeti
rajzelemzés. Flaccus, Budapest
LÁBJEGYZETEK
1 A különféle fóbiákról
remek összefoglaló listát találhatunk pl. Ronald J. Comer (2000)
kiváló könyvében.
<
2 A projektív
rajzvizsgálat fogalmáról, fogalmának alakulásáról, történetéről és a
megközelítések szemléletváltásairól jó összegzést ad Hárdi István
(2002) és Vass Zoltán (2006, 2007).
<
3 A fenomenológiai leírás
módszere azt jelenti, hogy elfogulatlanul, elemzés és értelmezés
nélkül, kizárólag a látható rajzi jegyekre és az utótesztben
elhangzott információkra támaszkodva, minél objektívebben és mások
által sem vitatható módon leírjuk azt, ami a rajzon látható. (Az
utóteszt teljesebb képet ad az asszociációk áramlásáról, például
kiderülhet, hogy egy elnagyolt körvonalú figurát valójában szőrzet
borít, illetve rá kell kérdeznünk a nem egyértelmű rajzi jegyekre,
mert egy szarvnak látszó alakzatról például könnyen kiderülhet, hogy
valójában antenna vagy haj).
<
|
|