redukált jelenségként kezeljük, vagy a politikai
masinéria alkatrészeként fogjuk fel, akkor egy tágasabb és komplexebb
koncepción belül a civil társadalom természetes része, aktív
alkotóeleme lehet a demokrácia fogalmának.
Semmi nem indokolja, hogy az önmegújító szellemnek
miért kellene szükségszerűen eltűnnie a demokrácia intézményesülési
folyamata során. A szervezett társadalomnak joga van folyamatosan
részt venni saját alapvető törvényeinek és működési szabályainak
alakításában (lásd: Arato, 1990, 50.; Miszlivetz, 1989, 1993, 1995
stb.). Emellett jól felfogott önérdeke is ezt kívánja.
Minden látszat ellenére ez a szellem nem tűnt el
teljesen az átmenet évtizedei során. Petíciók, népszavazás,
állampolgári engedetlenség, internetes portálok, blogok, civil
hálózatok stb. egyéni és közös akciói egyre nagyobb számban és
hatékonysággal szólnak bele a politikai döntéshozatalba, és
befolyásolják a politikai osztály döntéseit. Néha csak áttételesen, de
egyre gyakrabban közvetlenül is. Sokszor ironikus módon felháborodást
váltva ki magukat liberálisnak nevező, valamikor a civil társadalom
arénájában küzdő politikusokból. Bibó István a „szabadság kis
köreinek” metafórájával tulajdonképpen a civil autonómia fogalmát
előlegezte meg. A civil autonómia nem más, mint a mereven és
formálisan értelmezett reprezentatív demokráciából való kiábrándulás
alternatívája (Castoriadis,1987). Megvalósulásához reflexív
stratégiára van szükség. Ennek összetevői:
• a civil önkorlátozás, amely magában foglalja a
fundamentalista projektumok elutasítását; valamint
• a szuverenitás pluralista felfogása; a
demokratikus gyakorlat széleskörű elfogadása; a meggyőzés gyakorlata;
• az „egyet nem értés etikája” szemben a politikai
hatalomért folyó kíméletlen versennyel és a hozzá tartozó, az egyéni
álláspontot elfojtó pártfegyelemmel.
A civil politika állandósulása a demokrácia új formája: útban a
deliberatív demokrácia felé?
A szuverenitás pluralista felfogása – a liberális demokrácia
klasszikus és zárt fogalmával szemben – a civil részvételen alapuló,
kitágított „minőségi” demokráciafogalom; a demokratikus önkorrekció
önkorlátozással párosuló módszertana.
A korábbi modellek esetében a hangsúly a
demokratikus intézmények tartósságára, stabilitására esett, most
azonban egyre inkább a demokratikus folyamat mélységére, a demokrácia
minőségére, a társadalom fenntarthatóságára, kohéziójának megőrzésére
kerül. Formális jegyek helyett egyre inkább a tartalmiak kerülnek
előtérbe. Ez a demokráciaelméletek terén is jelentős előrelépéshez, a
demokrácia összetevőinek, ismérveinek, kritériumrendszerének
finomodásához vezetett.
A legújabbak közül például a Diamond–Morlino-modell
a demokrácia nyolc dimenzióját javasolja figyelembe venni az
összehasonlító elemzésekhez:
• A törvény uralma (független bíróság/törvényhozás
végrehajtás által biztosítva)
• A közpolgári részvétel (erős és vibráló civil
társadalom)
• Verseny – erőteljes politikai pluralizmus
• Vertikális elszámoltathatóság
• Horizontális elszámoltathatóság
És a három „szubsztantív dimenzió”:
• Szabadság (politikai, társadalmi, gazdasági)
• Egyenlőség (de facto érvényesülése)
• Érzékenység (responsiveness) a kormányzat és a
hatóságok részéről
Előtérbe kerül az „érzékenység”,
azaz a kormányzatok együttműködési készsége
Ez egy kumulatív dimenzió: szorosan kapcsolódik az
elszámoltathatósághoz és a részvételhez, a versenyhez és a kölcsönös
egymásra utaltság gondolatához.

Ez a kritérium megmutatja, mennyire elégedettek az
emberek a demokráciával.
A kulturális dimenzió a minőségi demokrácia
modellben elsődleges: minden demokrácia bizonyos dimenziókat preferál
másokkal szemben a társadalmak kulturális örökségének, szokásainak,
értékeinek megfelelően.
Jó példa erre a reformok kérdése: egy demokrácia
akkor képes legitimációs többletet szerezni reformok révén, ha azok
javítják a demokrácia minőségét és erősítik a fenntarthatóság érzetét.
Magyarországon – csakúgy, mint a kelet-közép-európai régió legtöbb
társadalmában – az utóbbi időben ennek éppen az ellenkezője történt.
Öndemokratizáló civil társadalom:
a társadalmi demokratizálódás záloga
Mindezek ellenére vagy inkább éppen a válságok hatására, a civil
társadalom kezdeményezései, akciói, társulásai, kritikai és
protestálási potenciálja és intézményesülési formái impozáns
formagazdagságról, társadalmi kreativitásról, autonómiavágyról és az
önkéntesség új szelleméről tanúskodnak mind Magyarországon, mind
régiószerte. Nem szűnt meg tehát az a társadalmi és politikai
innovációs potenciál, amely annyira egyedivé és gazdaggá tette a
’80-as éveket (amelyek sűrített fogalma ’89) – ha ’89-et mondunk,
valójában mindarra a szellemi, társadalmi, mozgalomszervezési,
együttműködési, szolidaritási stb. újítási kísérletre gondolunk,
amelynek gyűjtőfogalma lett a ’80-as évekbeli reneszánszát élő civil
társadalom.
Funkciói közül a helyi társadalmak szervezése és a
társadalmi kohézió fenntartása mellett megtalálható a
„politikacsinálás”, vagy legalábbis az abban való részvétel – a rossz
döntések megakadályozása, ésszerű kompromisszumok kialkudása, a
részvétel új formáinak és kereteinek megteremtése, új politikai pártok
szükség diktálta „kitermelése” és a már meglévők működésének vagy
éppen felszámolódásának racionális párbeszéddel és diskurzussal
történő befolyásolása stb. Ez a társadalmi és politikai értelemben
egyaránt újító potenciál valójában ezer szállal kapcsolja össze a
„társadalmit” a „politikaival”, de legalábbis potenciális átjárást,
ún. „interface-ek” kialakulását feltételezi közöttük.
A civil társadalomnak ez a ’80-as évek során
sűrítetten megmutatkozó és széles körben kibontakozó demokratizálódási
potenciálja gyakorta látszott veszendőbe menni az elmúlt két évtized
során. Valójában azonban hosszú és ellentmondásos tanulási folyamaton
mentek keresztül Kelet- és Közép-Európa civil társadalmai, amelynek az
eredményei ma még csak sejthetők, a korábbiakban elmondottak miatt
csak részben láthatók. A politikai osztályok nagymérvű erodálódása és
korrumpálódása, és ennek következtében nagyfokú hitelvesztése miatt
két évtized után újra a civil társadalom oldalára billenhet a mérleg.
Számos pozitív és negatív példa hozható fel ennek alátámasztására,
illetve megkérdőjelezésére. A formagazdagság, sokszínűség,
professzionalizálódás és jelentős mértékű hálózatosodás a mérleg
pozitív oldalához tartoznak; a másik oldalon még mindig ott a rögzült
és begyakorolt függés a politikától, a félelmi mechanizmusok
indokolt/indokolatlan működése, a hajlam az elszigetelődésre, más
szóval a keleti típusú feudális magatartásmintázatok továbbélése. A
mérleg azonban pozitív irányba látszik billenni: a nagyobb társadalmi
felelősségvállalás és a politikától való függetlenedésre törekvés,
helyenként erőteljes önartikuláció és szerepvállalás erősödő
tendenciái jól érzékelhetők.
Ahogyan 1989 nem tekinthető semmilyen értelemben
sem klasszikus forradalomnak, úgy az azt követő és általa elindított
demokratizálódási hullámok, folyamatok sem szoríthatók semmilyen
korábbi ideológiai vagy filozófiai skatulyába, nem írhatók le a
konvencionális liberális demokráciaelméletek kliséivel.
Ez különösen igaz azokra az új szereplőkre,
kezdeményezésekre és hálózatokra, amelyeket civil társadalomnak
nevezünk.
Az univerzalisztikus, mindenre magyarázatot adni
vélő, valójában egészen eltérő „valóságokat” uniformizáló fogalmak és
megközelítések helyett egyre inkább előtérbe kerülnek a kulturális
különbségeket figyelembe vevő, pontosabb és valósághűbb, minőségi
megkülönböztetések megtételére alkalmas elméletek.
A Diamond–Morlino-modell, vagy Philippe C.
Schmitter az európai demokráciáról szóló kutatási eredményei jó példái
ennek az új gondolkodásnak.
Miben áll tehát ’89 jelentősége
a demokrácia szempontjából?
Az önkorlátozás normatív programja az erőszakmentesség és a jakobinus
forradalmiság elkerülésének belső fékjeként sikeresen működött a
’80-as évek során.
A fundamentalista projektumokat sikerült elkerülni
– a múlttal való szembenézést viszont nem sikerült megvalósítani.
’89 nagy erénye abban áll, hogy sikerült elkerülni
az „egyetlen” nagy és „végérvényes” választ a múlt hibáira, bűneire,
sikertelenségére. A dinamikus és vibráló-oszcilláló civil társadalom e
helyett az állandó önkorrekció és önkorlátozás-önterápia segítségével
gondoskodik arról, hogy a demokratizálódás folyamata ne tudjon
végérvényesen megtorpanni. Elméleti szinten ezt támasztja alá többek
között Cornelius Castoriadis (1997) – a korábbiakban már említett –
autonómia-fogalma, ami a gondolkodási és politikai cselekvési formák
szabadságára épül, fenntartva a megkérdőjelezés és kitörés állandó
lehetőségét a meglévő intézmények kínálta keretekből.
’89 egyik tanulsága: egyetlen diskurzus sem
állíthatja többé magáról, hogy egyedüli igazságot képvisel: ma már
nehezen megkérdőjelezhető tény, hogy a demokráciának több hangja van.
Elmondhatjuk, hogy 1989 egyik legfontosabb
célkitűzése megvalósult: a liberális demokráciák egységesített
diskurzuskerete helyett biztosíthatóvá vált a heterogenitás
fenntartása. A politikai sokféleség strukturális feltételei adottak.
1989 másik nagy teljesítménye: nem követte a
klasszikus forradalmi logikát, amennyiben nem ruházta fel a mitikus
népet az új politikai rezsim alkotmányozási jogával (lásd Blokker,
2009, 17.), azaz nem vált dominánssá a homogén népakarat és
népszuverenitás fikciója. A demokrácia további erodálásával persze ez
a veszély újra felmerülhet.
A bársonyos forradalmak negatív konszenzust
fejeztek ki – azt tudták, hogy mit utasítanak el, de azt nem, hogy mit
akarnak létrehozni. Általában ezt szokás úgy interpretálni, mint a
forradalmi gondolatok hiányát (Offe, 1996). A forradalmi vezérgondolat
hiánya azonban nem jelenti azt, hogy ne jelent volna meg számos
újszerű ötlet, program és gondolat. (Ez a tanulmány éppenséggel ezek
új formákban való visszatérésére kívánja felhívni a figyelmet).
Ulrich Preuss kitűnően foglalja össze ’89 fő
hozadékát. Eszerint az önkorlátozó forradalmak elmozdulást jelentettek
a politikai szuverenitás monista modelljétől a pluralista modell felé,
amely előtérbe helyezi a civil társadalmat és tág teret biztosít
tevékenysége és kibontakozása számára. (Preuss, 2001)
Paul Blokker (2009, 17.) mindezeket továbbgondolva
szembeállítja a jogszerűséget a legitimitással. Ebből következően „a
demokrácia sohasem redukálható a proceduralizmus vagy legalizmus
egyszeri igazolására” – ám ahelyett, hogy a legitimitásról
beszélhessünk a puszta jogszerűség helyett, szükség van társadalmi
jóváhagyásra és a civil társadalom folyamatos újraértékelésére.
Ebből következően a törvény uralma nem lehet a
demokrácia elégséges feltétele. „A modern demokrácia nem redukálható a
törvény uralmára, és a jogi rendszereknek állandó korrekcióra van
szükségük az „egyet nem értő” állampolgárok részéről, azért, hogy a
törvény uralma ne váljék „jogszabályok herbáriumává” (Pribán, 2002,
143.)”.
1989-et (és e gyűjtőnév alatt értett radikális
átalakulásokat, rendszerváltásokat, más néven „bársonyos”
forradalmakat kell értenünk) tehát több szempontból is igencsak
problematikus pusztán a liberális demokrácia megerősítésének és
igazolásának tekinteni. Az idézett szerzők közül Arato, Ackermann,
Castoriadis, Blokker, Preuss, Jirí Pribán (Jiří Přibáň) és mások
meggyőzően mutatják ki azt is, hogy ’89 hozzájárulása több a liberális
demokráciák „korrelációjánál” is.
A civil társadalom új nyelve
Az ellenzéki és független gondolkodás és cselekvés új nyelvet
teremtett, amely képes rá, hogy két évtized múltán az e nyelvet
elsőként használókkal szemben is a kritikai gondolat hordozójává
váljék. Ez a nyelv és a civil társadalom új diskurzusa egyszerre
képviseli a jogszerűség és a jogállam gondolatát és a radikális
önkorlátozás és egyet nem értés álláspontját. A civil
társadalom új nyelve egy új paradigma önkifejeződése.
Ez a második aspektus talán a leginnovatívabb és
eredetibb hozadéka 1989-nek, amely a 2010-es évet – vagy az azt követő
évek valamelyikét – is a nagy politikai és társadalmi átalakulások és
megújulások időszakává avathatja. Ez a folyamat nem más – se több, se
kevesebb – mint a „demokrácia demokratizálása”(Blokker, 2009,17.)1
Emellett elméleti kapaszkodókat is adhat: segíthet
a kiutat megtalálni a demokráciából kiábrándultaknak, segíthet új
mozgásformákat találni a demokráciák megújulási folyamatai során, és
túllépni a jelenlegi válságon, amely legalábbis az „új demokráciák”
esetében nem kevéssé a demokráciából való kiábrándulásból is fakad.
A civil társadalom ily módon újraértelmezett
fogalma kinyitja, és nyitva hagyja a „demokratikus teret”, hozzájárul
a demokratikus gyakorlat értelmes sokféleségéhez, emellett fokozza az
alkotmányos demokráciák demokratikus legitimitását.
A modern társadalmak pluralista természete és
fokozódó széttöredezettsége a társadalmi képzelőerő olyan új formáit
követeli meg, amelyek önreflexívek és egyben önkorlátozóak (lásd:
Miszlivetz 1993, 1995, Miszlivetz – Jensen, 2006) és főként, amelyek a
demokrácia intézményesülésének minden formáját szükségképpen
átmenetinek tekintik, amelyeknek tehát természetükből adódóan
nyitottnak kell lenniük a jövőbeli átalakulásokkal szemben.
Ez a megközelítés radikálisan meghaladja a
demokrácia jelenleg domináló felfogását, amely lényegében elitista és
alapvetően a jogállamra és jogszerűség kérdéseire redukálódik. Azon a
feltevésen alapul, hogy a legalitás és a legális-jogi procedurális
stabilitás önmagukban még nem alkotnak demokratikus rezsimet.
A 21. századi „posztdemokráciák” már nem
redukálhatóak egy a priori értelmezett intézményes rendre – szükségük
van Castoriadisszal szólva a radikális intézményépítő-alakító
diskurzusra.
1989 leginnovatívabb hozadéka talán az „egyet nem
értés etikájának” legitimálódása. Egy magára valamit adó demokratikus
rendszernek, amely elfogadja és támogatja az autonómiát és a politika
széles, emancipatorikus fogalmát, nyitottnak kell lennie a polgári
engedetlenség irányában, tisztelnie kell a mindenkori másként
gondolkodást és nem árt számolnia azzal, hogy a politikai közösség
perifériáiról induló civil áramlatoknak, mozgalmaknak és
kezdeményezéseknek van esélyük a válságba került vagy a kiüresedés
jegyeit mutató demokráciák új életre keltésére, azaz a demokrácia
demokratizálására.
Kulcsszavak: átmenet, civil társadalom, politikai társadalom,
európai és globális civil társadalom, demokratizálódás, deliberatív
demokrácia, paradigmaváltás, globális válság
A tanulmány egy korábbi, hosszabb és kevésbé megszerkesztett változata
megjelent: Miszlivetz Ferenc: 1989 újraértelmezése. In: Bayer József –
Boda Zsolt: A rendszerváltás húsz éve: változások és válaszok.
Budapest: MTA Politikai Tudományok Intézete–L’Harmattan Kiadó, 2009.
319–334.
IRODALOM
Ackerman, Bruce (1992): The Future of
Liberal Revolution. Yale University Press, New Haven CT
Arato, Andrew (1981): Civil Society
Against the State: Poland 1980-81. Telos. 47, Spring, 23–47.
Arato, Andrew (1992): Revolution, Civil
Society and Democracy. Praxis International, 10, 1–2.
Blokker, Paul (2009): Democracy through
the Lenses of 1989: Liberal Triumph or Radical Turn? International
Journal of Politics, Culture, and Society. 22, 3, 273–290.
Borsody István (1998): Az új Közép-Európa.
Savaria University Press, Szombathely
Castoriadis, Cornelius (1997): Democracy
as Procedure and Democracy as Regime. Constellations. 4, 1, April,
1–18.
Dahrendorf, Ralf (1991): After 1989.
Morals, Revolution and Civil Society. Basingstoke, London
Garton Ash, Timothy (1994): The Uses of
Adversity. Essays on the Fate of Central Europe. Penguin Books
Habermas, Jürgen (1990): Die nachholende
Revolution. Kleine politische Schriften 7. Suhrkamp
Hankiss Elemér (2009): Igazságtalan
ország? – Reménytelenség és remény.
WEBCÍM >
Kaldor, Mary – Vejvoda, Ivan (2002):
Democratization in Central and Eastern Europe. Continuum, New York
WEBCÍM >
Kis János (2009): A köztársaság válsága.
HVG. 52.
Kornai János (2007): Mit jelent a
„rendszerváltás”? Kísérlet a fogalom tisztázására. Közgazdasági
Szemle. LIV, április, 303–321.
Miszlivetz Ferenc (1989): Látlelet:
Kelet-Európa sérülései (Lehetséges-e a civil társadalom önterápiája?).
In: Miszlivetz Ferenc: Békák a szárazon. Múzsák, Budapest
Miszlivetz Ferenc (1993): A lehetséges
határainak újrafogalmazása. Pesti Szalon–Savaria University Press,
Budapest–Szombathely
Miszlivetz Ferenc (1995), Vadkelet-party.
Savaria University Press, Szombathely
Miszlivetz Ferenc – Jensen, Jody (2006):
Global Civil Society: From Dissident Discourse to World Bank Parlance.
In: Wagner, Peter (ed.): The Languages of Civil Society. Berghahn
Books, New York–Oxford, 177–206.
Offe, Claus (1996): Varieties of
Transition: The East European and East German Experience. The MIT
Press
Pribán, Jirí (2002): Dissidents of Law: On
the 1989 Revolutions, Legitimations, Fictions of Legality and
Contemporary Version of Social Contract. Asgate Publishing, Aldershot
Schöpflin György (2009): 1989 és ahogy
húsz év múltán látjuk (ford. Farkas János). Kézirat, Európai Utas. 2,
74–75,
WEBCÍM >
LÁBJEGYZETEK
1 Bruce Ackermann, Juan
Linz, Alfred Stepan a tranzitológia elismert és nagyhatású szakértői
ebben megítélésem szerint tévednek – ezzel szemben a civil társadalom
mint a demokrácia önkorrekciós képességének biztosítéka egy olyan új
fogalommeghatározás, amely túllép a ’80-as évek totalitarianizmus
kritikáján és meghaladási kísérletén, és szerves részévé válhat egy új
demokráciaelméletnek.
<
|