Az utolsó két bekezdés utalásai Andrej Kolmogorov
valószínűség-számítására vonatkozik. A valószínűségelmélet von Mises
szerint tehát nem egy speciális mértékelmélet, hanem egy matematizált,
ugyanakkor mégis empirikus tudomány. Ezért a nézetéért, amely
összhangban állt tágabb empirista tudományfilozófiai nézeteivel –
lévén a Berlini kör reprezentáns alakja –, gyakran érte vád: „Von
Mises definíciója összekeveri az empirikus és teoretikus elemeket,
amelyeket általában szétválasztunk a modern axiomatikus elméletekben.
Ahhoz hasonlít ez, mintha a geometriai pontot krétapontok végtelenül
csökkenő határértékeként definiálnánk.” – írja Harald Cramér (1946)
von Misesről, aki így válaszol a vádakra:
„Az »empirikus és teoretikus elemek összekeverése«
véleményünk szerint elkerülhetetlen egy matematikai tudományban.
Amikor a rugalmasságtanban bevezetjük a feszültség fogalmát, nem
szorítkozhatunk pusztán arra a megállapításra, hogy ez egy másodrendű
szimmetrikus tenzor. Be kell még vezetnünk a kontinuummechanika
alapfeltevéseit is, a Hooke-törvényt stb., amelyek mindegyike
empirikus és teoretikus elemek összekeverése. A rugalmasságtan nem
tenzoranalízis… a megfigyeléstől az elméleti fogalmakhoz való átmenet
nem teljesen matematizálható. Nem logikai következtetés ez, inkább
választás, amely, úgy hisszük, új megfigyelések mellett egyre
bizonyosabb lesz.” (Mises, 1964, 45.)
A kollektíva a feszültséghez hasonlóan egy
empirikus tudomány elméleti fogalma. Az a tény, hogy a
valószínűségelmélet ilyen elméleti fogalmakat használ, nem jelent
nagyobb problémát, mint a ’végtelenül vékony vonal’ fogalma a
geometriában, vagy a ’sebesség’ fogalmának használata a mechanikában.
„A valószínűség fogalmának a valószínűségelméletben
ugyanaz a struktúrája, mint bármely olyan terület alapfogalmának,
amelyen a valóság leírására és reprezentációjára matematikai analízist
használunk. Tekintsük például a sebesség fogalmát a mechanikában. Amíg
a sebesség csak mint az s elmozdulás és a t idő hányadosa mérhető,
ahol mind s és t véges, nem nulla mennyiség, addig a sebesség a
mechanikában mint ennek a hányadosnak a határértéke van definiálva
amint t → 0 vagy mint a dt/ds differenciálhányados. Nincs értelme
megkérdezni, hogy a differenciálhányados létezik-e a ’valóságban’.
Matematikai létének feltevése a mozgás elméletének egyik alapja;
igazolását abban leli, hogy segítségével képesek leszünk megfigyelhető
mozgásokat leírni és megjósolni.” (Mises, 1964, 1-2. o.)
Hasonlóan: a relatív gyakoriság határértéke,
akárcsak a sebesség, elméleti fogalom. Bevezetésüket bizonyos
hányadosok értékének stabilizációja indokolja a gyakorlatban. A
relatív gyakoriság empirikus stabilizációja azonban még nem jelenti a
határérték létezését. Jól ismert tény, hogy egy végtelen sorozat véges
kezdőszeletének ismerete semmilyen információval nem szolgál a sorozat
határértékének tekintetében; sőt létezése tekintetében sem. Vagyis egy
tetszőlegesen nagy véges minta esetében sem tudjuk kiválasztani azt a
kollektívát, amely a mintát hivatott reprezentálni. Véges számú
megfigyelés alapján nem jelenthetjük ki, hogy a határérték létezik, és
még ha létezik is, nem tudhatjuk, hogy mi ez az érték. A sebesség vagy
a sűrűség esetében azonban ugyanez a helyzet – érvel von Mises – ezek
a fogalmak mégis jó szolgálatot tesznek a gyakorlati predikciókban.
Így a valószínűség relatív gyakoriság-értelmezése semmivel sem áll
rosszabbul, mint bármely, a határérték fogalmára épülő elméleti
fogalom.
„A végtelen kollektíva fogalmára épülő elmélet
eredményei olyan módon alkalmazhatók megfigyelések véges sorozatára,
amely maga logikailag nem definiálható, azonban elegendően pontos a
gyakorlatban. Az elmélet viszonya a megfigyeléshez ebben az esetben
lényegében ugyanaz, mint az összes többi fizikai tudományban.” (von
Mises, 1928)
Az analógia azonban sántít. A nem valószínűségi
tudományokban egy elmélet általában pontos jóslatokkal rendelkezik egy
fizikai mennyiség elméleti értékét illetően. Ez az érték azután a
megfelelő (önkényesen vagy a gyakorlat által motiváltan választott)
hibahatáron belül összevethető lesz a mérési eredményekkel, így
igazolható lesz, vagy legalábbis cáfolható. A valószínűségelmélet
esetében azonban az elméleti jóslat és a tapasztalat viszonya
bonyolultabb. Hogyan igazolható vagy cáfolható ugyanis egy
valószínűségi állítás?
Egy tulajdonság valószínűsége nyilvánvalóan nem
konfirmálható úgy, hogy egy tetszőleges hibahatárt választva
megköveteljük, hogy a valószínűség a vizsgált esetek számának egy
adott értékétől kezdve sohase térjen el a relatív gyakoriságtól. A
relatív gyakoriság empirikus stabilitása nem ennyire szigorú törvény.
De talán konfirmálható a nagy számok törvényére hivatkozva. Az valóban
nem igaz – hangzik az érv –, hogy egy kollektívában egy véges mintán
vett tulajdonság megegyezne a tulajdonság relatív gyakoriságával,
azonban a kettő eltérése valószínűség erejéig rögzített. Vagyis
megfelelő valószínűségi konfidenciaküszöböt választva a valószínűségi
jóslatok véges mintán ugyanúgy konfirmálhatók vagy falszifikálhatók,
ahogyan a nem valószínűségi elmélet jóslatai a nem valószínűségi
hibahatár megadása után. Az érv a nagy számok egyik-másik törvényére
támaszkodik, amely szerint azonos eloszlású, független véletlen
változókból képzett számtani átlag a változók számának növekedtével
valószínűségi értelemben tart a várható értékhez.
Ez a kiút azonban, még ha működne is, el van zárva
von Mises elől. A nagy számok törvénye egy adott véletlen változó
iterálásából származó átlaggal van kapcsolatban. Ezt a valószínűségi
változót interpretálják rendszerint úgy, mint egy szinguláris esemény
valószínűségét, amelynek ismétlése adja a megfelelően hosszú sorozatok
valószínűségét (a szorzatmértékben). Von Mises azonban épp ezt az
interpretációt nem engedheti meg, hiszen számára az egyedi
eseményeknek nincs valószínűségük, így nem is rendelhető hozzájuk
valószínűségi változó.
Megtehetjük persze, hogy a nagy számok törvényeiben szereplő
valószínűséget frekventistán értelmezzük, vagyis mint az illető
kollektívában valamely attribútum határértékét. A konfirmáció
kérdésére azonban ekkor sem kapunk megnyugtató választ. Ekkor ugyanis
a nagy számok törvényeiben szereplő szorzatmértéket is frekventistán
leszünk kénytelenek értelmezni, vagyis mint bizonyos tulajdonságú
sorozatok relatív gyakoriságának határértékét sorozatok sorozataiban.
Így értelmezve a szorzatmértéket a nagy számok erős törvénye arra a
tautológiára zsugorodik, hogy adott aszimptotikus relatív gyakoriságú
sorozatok sorozatában az adott aszimptotikus relatív gyakoriságú
sorozatok relatív gyakorisága 1. De a gyenge törvény sem alkalmasabb a
feladatra; ez ugyanis azt mondja, hogy az olyan sorozatok sorozatainak
relatív gyakorisága, amelyekben a sorozat kezdőszeletéből számított
relatív gyakoriságok tetszőlegesen kicsit térnek el az aszimptotikus
relatív gyakoriságoktól, a kezdőszelet hosszával nullához tartanak. De
mi köze ennek az állításnak az eredeti kérdésünkhöz, ti., hogy hogyan
konfirmálható egy valószínűségi kijelentés? Úgy tűnik tehát, hogy von
Mises frekvenciainterpretációja a kideríthetőség tekintetében hagy
némi kétséget maga után. Most azonban térjünk át a frekvencia
interpretáció megengedhetőségének kérdésére, vagyis arra a kérdésre,
hogy a fenti kollektívák mennyire helyes matematika modelljei a
valószínűségelméletnek.
3. Helyszelekció
Mindenekelőtt a kollektívák definíciójában szereplő helyszelekciók
fogalmát szükséges tisztáznunk. A helyszelekció meghatározásánál Von
Mises így fogalmaz: „A végtelen sorozatból egy végtelen részsorozatot
úgy választunk ki, hogy a kiválasztandó elem indexénél nem használjuk
a tulajdonságbeli különbségeket” (Mises, 1928). A homályos fogalmazás
ellenére az intenció világos: egy tulajdonság relatív határértéke
nyilván megváltozik, ha a részsorozatot úgy állítjuk elő, hogy a
sorozatból egyszerűen kiválasztjuk az adott tulajdonságú elemeket. Az
ilyen szelekciókat tehát zárjuk ki. Néhány példa megengedhető
szelekcióra:
i. Kiválasztani a sorozat minden prím indexű
elemét.
ii. Kiválasztani a sorozat egy elemét, ha előtte
három adott tulajdonságú elem áll.
iii. Kiválasztani a sorozat egy elemét, ha egy
másik kollektíva azonos indexű eleme egy bizonyos tulajdonságú.
Az i. és ii. szelekciókat törvényszerű, a iii.
szelekciót véletlenszerű helyszelekciónak nevezzük. Az első
próbálkozások a megengedhető helyszelekció körvonalazására Copelandtől
(1932), Reichenbachtól (1932) és Karl Poppertől (1935) származnak,
akik egymástól függetlenül érkeztek el az ún. Bernoulli-szelekció
fogalmához. Informálisan a Bernoulli-szelekció (0-1 sorozatokra) a
következőt jelenti. Legyen x egy végtelen 0-1-sorozat. Vegyünk egy
véges hossszú 0-kból és 1-esekből álló m hosszúságú ’szót’, például a
01101-et, és vizsgáljuk meg, hogy a választott szó hol fordul elő
x-ben. Ha a szó előfordul a sorozat xk, xk+1 … xk+m
szakaszán, akkor válasszuk ki a sorozat xk+m+1-ik elemét.
Ha x végtelenszer tartalmazza a választott szót, akkor a fenti
szelekció egy végtelen részsorozatot ad. Az olyan sorozatokat,
amelyekben a 0 és 1 relatív gyakoriságának határértéke invariáns
minden Bernoulli-szelekcióval szemben, Bernoulli-sorozatnak nevezzük.
A kollektívákat kezdetben a fenti szerzők ezekkel a
Bernoulli-sorozatokkal azonosították.
A Bernoulli-sorozatok speciális esetei a normális
számok: azok a Bernoulli-sorozatok, amelyekben az 1-ek és 0-ák
valószínűsége a sorozatban 1/2. A normális számokra vonatkozóan David
Gaven Champernowne (1933) eredménye fontosnak bizonyult a
kollektívákra nézve is. Champernowne ugyanis megmutatta, hogy létezik
megkonstruálható normális szám: például az x = 0100011011000…, amely
bináris számok lexikografikus rendezéséből adódik. Ez a számelméleti
eredmény közvetve arra is rámutatott, hogy a Bernoulli-sorozatok nem
tölthetik be azt a szerepet, amelyet von Mises a kollektíváknak szánt,
mivel a konstruálható Bernoulli-sorozatokban maga a konstrukció nyújt
lehetőséget olyan helyszelekcióra, amelyre nézve a relatív
gyakoriságok nem invariánsak.
A Bernoulli-sorozatok általánosításaként a helyszelekció fogalmára
végül a következő meghatározás született. Legyen x: N → {0,1} egy
végtelen sorozat, és f: N → R egy tetszőleges függvény. Az indexek k
sorozatából válasszuk ki azt a k’ végtelen részsorozatot (ha van
ilyen), amelyre teljesül, hogy ck = 1, ahol ck = f(bk),
bk+1 = 2bk + xk és b1= 1.
Ekkor a helyszelekciót a (φx)k = xk’ egyenlettel
definiáljuk. A konstrukció mögött a gondolat nyilvánvaló: a
megengedhető szelekciók azok, amelyek csak az elem indexénél kisebb
indexű elemektől függenek. E függést a megelőző tagoktól biztosítják a
bk elemek a konstrukcióban.
A definíció azonban ebben a formában, ahogy azt
Erich Kamke (1932) megmutatta, ellentmondásos. Legyen ugyanis f(k) = xl(k)
ahol l(k) a legkisebb pozitív egész, amelyre 2l(k) > k.
Ekkor az xk’ sorozat épp az xk sorozat 1-es
elemeit fogja tartalmazni, vagyis az 1-esek relatív gyakorisága a
részsorozatban 1 lesz, bármennyi volt is az eredeti sorozatban. Ha
tehát megengedjük a fenti f függvénnyel generált helyszelekciót, akkor
kollektívák nem léteznek. Von Mises épp ettől tartott.
A fenti definíciót Alonzo Church (1940)
pontosította. A fenti meghatározásban szereplő f függvényekre
kikötötte, hogy azok legyenek rekurzívak. Ezzel a kikötéssel nemcsak
Kamke ellenvetése vált elkerülhetővé, hanem von Mises azon félelmére
is – miszerint kollektívák esetleg egyáltalán nem is léteznek –
megnyugtató válasz érkezett. A kollektívák létezése ugyanis nem
magától értetődő. Egy végtelen sorozat tudniillik
mindig valamilyen rekurzióval adható meg. Az a rekurzió azonban,
amellyel egy ilyen sorozatot megadunk, egyben arra is alkalmas, hogy a
sorozat elemei között szelektáljunk: vagyis a sorozat nem lesz
véletlen. Konstruktíve nem lehet tehát megadni olyan véletlen
sorozatot, amely minden helyszelekcióval szemben véletlen lenne.8
Ám a rekurzív függvények megszámlálhatóan sokan vannak, és így Abraham
Wald (1937) tétele alapján a helyszelekciók fenti megszámlálható
halmazára nézve kontinuum sok véletlen kollektíva létezik.
Az öröm azonban nem tartott sokáig. Jean Ville
(1939) megmutatta, hogy helyszelekciók bármely megszámlálható
halmazához létezik olyan bináris kollektíva, amelyben az 1-esek
aszimptotikus frekvenciája p, azonban a kollektíva minden véges
kezdőszeletében az 1-esek relatív gyakorisága – véges kivételtől
eltekintve – nagyobb vagy egyenlő p-nél. Röviden, a relatív gyakoriság
felülről tart határértékéhez. Ez a tulajdonság a (később Alekszandr
Hincsin [nemzetközi átírásban Khinchin] révén bizonyított) iterált
logaritmus törvénye fényében meglehetősen atipikus viselkedésnek
számított. Ez a törvény ugyanis a relatív frekvenciák oszcillációjára
ad küszöböt; ezzel szemben a frekventista elmélet ezekre az
oszcillációkra semmilyen korlátot nem ad. Mindezek azt mutatták, hogy
von Mises valószínűségelmélete nem azonos az éppen kialakulóban levő
mértékelméleti megközelítéssel. Az ellenvetésekre von Mises
lakonikusan válaszolt: „Elfogadom a tételt, de nem látom az
ellenvetést”. Valóban, von Mises elmélete számára nem jelentett a
priori előírást, hogy izomorf legyen a kolmogorovi elmélettel.
A frekventista valószínűségelméletre a legsúlyosabb
csapást a martingálok megjelenése mérte. A martingálok segítségével
Ville megmutatta, hogy a kizárt játékrendszer von mises-i elvét a
kollektívák nem ragadják meg jól, mivel Ville fenti kollektíváihoz
lehetséges olyan stratégiákat gyártani, amelyek végtelen nyereményhez
vezetnek. Ugyanakkor a kollektívák a von mises-i értelemben épp az
ilyen nyerő stratégiák létét hivatottak kizárni.
A fenti és a hasonló kritikák hatására von Mises elképzeléseit a
valószínűség Kolmogorov-féle mértékelméleti megfogalmazása végleg
háttérbe szorította. A valószínűség-számítás alapjai tisztázásának
szentelt 1937-es genfi konferencián – amelyen von Mises maga nem volt
jelen – Maurice Fréchet csokorba szedte a frekventista megközelítés
hátrányait, és ezzel a szakma végleg elfordult von Misestől.
Kulcsszavak: valószínűség, relatív gyakoriság, von Mises, véletlen
sorozatok, helyszelekció
IRODALOM
Champernowne, David Gaven (1933): The
Construction of Decimal Normal Numbers in the Scale of Ten. Journal of
the London Mathematical Society. 8, 254–260.
Copeland, Arthur H. (1932): The Theory of
Probability from the Point of View of Admissible Numbers. Annals of
Mathematical Statistics. 3, 143–156.
Cramér, Harald (1946): Mathematical
Methods of Statistics. Princeton
Church, Alonzo (1940): The Concept of a
Random Sequence. Bulletin of the American Mathematical Society. 46,
130–135.
Kamke, Erich (1932): Über neuere
Begründungen der Wahrscheinlichkeitsrechnung. In: Braithwaite R. B.
(ed.): Jahresbericht der Deutschen Mathematiker-Vereinigung. 42,
14–27.
Mises, Richard von (1928/51):
Wahrscheinlichkeit, Statistik und Wahrheit. Berlin
WEBCÍM >
Mises, Richard von (1931):
Wahrscheinlichkeitsrechnung und ihre Anwendung in der Statistik und
theoretischen Physik. Franz Deuticke, Leipzig–Wien
Mises, Richard von (1964): Mathematical
Theory of Probability and Statistics. Academic Press, New York
Popper, Karl (1935): Logik der Forschung,
Springer, Magyarul: A tudományos kutatás logikája. (ford. Petri
György, Szegedi Péter) Európa, Budapest, 1997
Reichenbach, Hans (1932): Axiomatik der
Wahrscheinlichkeitsrechnung. Mathematische Zeitschrift. 34, 568–619.
Reichenbach, Hans (1949): The Theory of
Probability. University of California Press, Berkeley
Salmon, Wesley C. (1966): The Foundations
of Scientific Inference. University of Pittsburgh Press, Pittsburgh
Tornier, Erhard (1933): Comment.
Mathematische Annalen. 108, 320.
Venn, John (1866): The Logic of Chance.
Macmillan, London
Ville, Jean (1939): Étude Critique de la Notion de Collectif.
Gauthiers-Villars, Paris
Wald, Abraham (1937): Die
Widerspruchsfreiheit des Kollektivbegriffes der
Wahrscheinlichkeitsrechnung. Ergebnisse eines mathematischen
Kolloquiums. 8, 38–72.
Wittgenstein, Ludwig (1922/56): Tractatus Logico-Philosophicus.
Routledge & Kegan Paul, London, Magyarul: Logikai-filozófiai
értekezés. (ford. Márkus György) Akadémiai, Budapest, 1989
LÁBJEGYZETEK
1 Ehhez lásd majd a szerző
A valószínűség interpretációi című, hamarosan megjelenő
könyvét.
<
2 A könyv a Bécsi kör
gondozásában a Philipp Frank és Moritz Schlick által szerkesztett
Schriften zur wissen-schaftlichen Weltauffassung 3. köteteként
jelent meg
<
3 A referenciaosztály
problémájának egy korai megfogalmazása John Venntől (1866) származik:
„Tegyük fel például, hogy tíz angolból kilenc megsérül Madeirában
tartózkodása során, de tíz tüdőbetegből kilencre jótékony hatással van
ugyanez a hely. Ezek a statisztikák bár képzeletbeliek, de tökéletesen
elképzelhetőek és összeegyeztethetőek. John Smith tüdőbeteg angol;
vajon ajánljuk neki Madeirát vagy sem? Más szavakkal, milyen
következtetést vonhatunk le a halálát illetően? Mindkét statisztikai
táblázat illik rá, azonban ellentétes következményekhez vezetnek…
További adat nélkül nem jutunk döntésre.” (222–223.)
<
4 Vö. Ludwig Wittgenstein
(1956): „Nincs olyan különleges tárgy, amely a valószínűségi
kijelentések sajátos tárgya lenne.” (5.1511)
<
5 Sőt, a tapasztalat
szerint a relatív gyakoriságnak ez a stabilizálódása viszonylag
gyorsan következik be: „Hallgatólagos feltevésünk, hogy a
valószínűségelmélet néhány ismert alkalmazási területén (véletlen
játékok, fizika, biológia, biztosítás stb.) a frekvenciák (a különböző
problémák esetében különböző mértékben) viszonylag gyorsan tartanak
határértékeik felé… Ennek a feltevésnek semmi köze a valószínűségi
kalkulus axiómáihoz, és nem magyarázható semmilyen elméleti
statisztika révén, hiszen az éppen ezen a feltevésen nyugszik.”
(Mises, 1964, 108.)
<
6 E stratégiának Joseph
Leonard Doob szerint az az előnye, hogy a játékosnak a fogadások
között egyre több ideje lesz gondolkodni a valószínűségelméletről.
<
7 Amely elvet a perpetuum
mobile nem létezésének termodinamikai tételéhez hasonló alapelvnek
tart.
<
8 Von Mises definíciójának
értelmességével szemben tipikus korabeli reakció Erhard Tornieré
(1933): „Nem hiszem, hogy a próbálkozás, hogy von Mises elméletét
tiszta matematikai formába öntsük, sikeresen keresztülvihető, és azt
sem hiszem, hogy az ilyen próbálkozásoknak hasznuk volna. Itt
nyilvánvalóan azzal a fölöttébb érdekes jelenséggel van dolgunk, hogy
egy gyakorlati és teljesen értelmes fogalom – kiválasztás a
tulajdonságbeli különbségekre való tekintet nélkül – elvileg zár ki
mindenféle tisztán matematikai és axiomatikus megragadást.
Mindazonáltal kívánatos volna, hogy ez a kérdés, amely talán alapvető
jelentőségű, matematikusok újabb köreinek figyelmét is magára vonja.”
(Tornier, 1933, 320.)
<
|