egyértelműbben antiszemita beállítottságú
tanügyigazgatás befolyása alatt nem tűnik sem ideális, sem lehetséges
munkahelynek a zsidók számára. Minthogy a történelemtanítás az
iskolában nem egyszerűen szaktárgyként, hanem a nemzeti tudatformálás
eszközeként funkcionált, a zsidó tanárok alkalmazását egyébként is
ellenző körök e pozíciót különösen biztosítani akarták a számukra
megbízhatóbbnak tűnők számára. A lakossági arányhoz képest a
bölcsészek körében hasonló felülreprezentációt mutató evangélikusok is
valamivel kevésbé vannak jelen a történészek körében, de a különbség
itt sokkal kisebb: míg a zsidóknál a felülreprezentáció
alulreprezentációvá változik, addig az evangélikusoknál a
felülreprezentáció megmarad. Az evangélikus népesség általánosnál
magasabb szintű modernitása elegendő ahhoz, hogy a többi bölcsész
pályát – elsősorban a modern nyelveket – jobban preferálja, mint a
bölcsészkart általában, de az evangélikus iskolarendszer kvázi
túlfejlettsége mellett számukra a történelemszakos tanári pálya is
kecsegtető.
A magyar társadalom két legtradicionálisabb és az
iskolázottságban általában alulreprezentációt mutató aggregációja a
görög katolikust és a reformátust jellemzi, hogy inkább lesznek
történészek, mint másféle bölcsészek – ahogy egy kevésbé modern
közegtől el is lehet várni, hogy az ideológiai önmeghatározás
értelmiségi pozícióit az egyének jobban preferálják, a közösség pedig
erőforrásait inkább ilyen állások megteremtésére, mint másfélékre
fordítsa.
A bölcsészkari beiratkozási anyakönyvek közvetlen
utalást nem tartalmaznak a diákok etnikai hátterére, de névjellegük
elemzése lehetséges. Sokat vitatott, de statisztikailag
eredményesnek bizonyuló módszer a magyar, német, szláv, román és
egyéb névjellegűek szétválasztása. Természetesen ez az adat az egyének
etnikai tudatállapotáról semmilyen információt nem ad, de statisztikai
értelemben arról mindenképpen informál: a család nem tartotta
indokoltnak, hogy az igen széleskörű névmagyarosítási mozgalomban
részt vegyen. Ebből persze az is következik, hogy a magyar nevűek
között szétválaszthatatlanul összekeveredtek azok, akiknek „eleve”
(azaz nem tudjuk mióta) magyar nevük volt, s akik esetében a család
még 1-2 nemzedékkel azelőtt nem magyar jellegű nevet viselt. (Karády,
2001)
A hagyományosan modernebbnek, erősebben
polgárosultnak számító nemzetiséghez tartozók, azaz
a németek, a többi bölcsésznél kevésbé képviseltetik magukat a
történészek között, hiszen míg a német névjellegűek az összes bölcsész
17%-át, addig a történészeknek csak a 12%-át tették ki. A „német”
névjelleg a katolikusokon és evangélikusokon belül egyaránt fokozza a
történészek relatív alulreprezentációját, a zsidókon belül viszont
csökkenti – szoros összefüggésben azzal, hogy a zsidóknál a modernitás
a névmagyarosítással összekapcsolódik. Mindegyik felekezeti csoporton
belül a vélelmezhetően kevésbé modern csoportok mentek történésznek. (5.
táblázat)
Összességében tehát megállapíthatjuk: a történelem
szakos diploma mind az egyszerű, mind a kombinált társadalmi mutatók
szerint kevésbé elit jellegű, mint a bölcsészdiploma általában.
Kiterjedt elemzések kellenének, hogy a bölcsészkar melyik nagy tömbje
vonzza inkább az elitet: a természettudományoké, esetleg azért, mert
nincsen kitéve ideológiai hullámzásnak, a klasszikus nyelveké, esetleg
azért, mert a legrangosabb iskolatípus domináns tárgyát alkotják, a
magyaré, esetleg azért, mert ideológiai szempontból talán még
fontosabb tárgy, mint a történelem, vagy éppen az élő idegen nyelveké,
mert szélesebb munkaerőpiacra készítenek fel, s a Nyugattal való
szellemi kapcsolat lehetőségét hordozzák, vagy éppen a tanárszakkal
nem rendelkező exkluzív kis tárgyaké…
A Századok publikálói köre
Ha az „alkotó történész” definícióink egyikét, a „Századok alkotói
körét” vetjük össze a bölcsésznépességgel, azonnal világossá válik,
hogy „a történészdiplomások” erősen megosztott szakmai csoportot
alkotnak. A Századokban publikálók között ugyanolyan valószínűséggel
találunk történelemszakos diplomásokat, mint nem történelemszakosakat.
Az „egyszerű” – tehát doktorátussal meg nem erősített –
történelemtanári diplomásoknak, akik a Horthy-korszakban több mint
ezren voltak, alig másfél százaléka publikált a Századokban, s e
publikáló töredéknek is kétharmada a csak „néhányszor publikálók” közé
tartozott. (Jelen vizsgálatban még nem különítettük el, hogy a
publikálás 1949 előtt vagy után történt. Így a Századokban való
publikálás egyszerre tükrözi, hogy kik válogatódtak ki a 30- as, 40-es
évek, illetve az 50-es évek tudománypolitikai mechanizmusai révén…) A
doktoráltak – ahogy ez várható is – jóval magasabb arányban fordulnak
elő a szerzők között, egyhatoduk publikált, s a publikálók harmada
tizenöt alkalomnál gyakrabban, mondhatni rendszeresen tűnt fel a
központi történészfolyóiratban. Megjegyzendő, hogy a doktori
fokozattal rendelkezők körén belül azok, akik tanári fokozatot is
szereztek, hasonlóan állnak, „a kettős karrier” lehetősége pusztán a
leggyakoribb publikálásban veti őket vissza a doktorálókhoz képest.
Ezek az adatok legalább három legenda cáfolatára
alkalmasak:
a.) Az egyik legenda a „tudós tanár” figurájának
elterjedtsége. A tanárok folytatnak ugyan tudományos aktivitást, de a
központi tudományos elitbe csak töredékük jut be. További vizsgálat
tárgya lehet, hogy az iskolai értesítőn kívül milyen arányban
publikálnak tudományos közleményeket a tanárok…
b.) A másik közhiedelem – vagy inkább közérzület –
a szakmában, hogy „régen a történész doktorátusok színvonala igen
magas volt”. A tények ezzel szemben azt mutatják, hogy a doktoráltak
több mint négyötöde sem doktori tézisével, sem más alkotásával nem
került be a központi tudományos folyóirat szerzőinek sorába. Egyelőre
nem különítettük el ugyanis, hogy valaki tanulmánnyal vagy kisebb
közleménnyel, könyvismertetéssel jelent meg a Századokban.
c) A harmadik közhiedelem, hogy a tanári és
tudományos pálya képzésének kettéválasztottsága jót tesz a tudományos
színvonalnak: ez sem igazolható, a tanári és doktori diplomával
rendelkezők épp olyan jól teljesítenek, mint a csak doktori diplomával
rendelkezők.
A Századokban publikáló történészek nemi
hovatartozása az elit erős maszkulinitását mutatja, a 80%-os férfi
részvétel 1,34-szeres férfi felülreprezentációt jelent az eredeti
történészdiplomás nemi arányokhoz képest, világosan tükrözve, hogy a
nők magas aránya a diplomások között elsősorban a középiskolai tanári
szakmának szól. A doktori végzettségű családokból származók 1,33-szor,
az egyéb diplomás családokból érkezők 1,6-szor felülreprezentáltak a
publikálók között. Ez azt jelenti, hogy míg a történészi diploma
megszerzésére már a középiskolai végzettség (tehát például tanítói
vagy tisztviselői családi háttér) is predesztinált, a publikáló
történészek jellegzetesen második generációs diplomások, s a
budapestiek már majd kétszeresen felülreprezentáltak az összes
történészhez képest.
A viszonylag legnagyobb (3,41-szeres)
felülreprezentációt a magyar névjellegű zsidók, s némiképp lemaradva
(2,14-szeres reprezentációval) a német névjellegű evangélikusok
mutatják, de másfélszeresnél nagyobb a német névjellegű zsidók és a
magyar névjellegű evangélikusok képviselete is. Azaz: a Századok-ban
való publikálás „helyreállítani” látszik az iskolarendszer szabad,
numerus clausus-szal nem akadályozott időszakaiban, illetve
szektoraiban érvényesülő kiválósági sorrendet. Még az is
pontosan egybevág a szokásos kiválósági, illetve
felülreprezentációs megfigyelésekkel, hogy a magyar katolikus, illetve
a református népesség az átlag körül mozog, s ezen belül a katolikusok
kissé jobban állnak, ill. hogy a két nagy szlovák csoport
(evangélikus, katolikus) nagyjából egyformán (0,81-es, ill. 0,83-as
mutatóval) alulreprezentált. A hagyományos elitrekrutációs sorrendnek
egyedül a katolikus németek alulreprezentációja mond ellent, de ezt is
könnyen magyarázhatjuk azzal, hogy a katolikus németek
(evangélikusoknál erősebb) kötődése a 20-30-as évek disszimilációs
stratégiáihoz (Volksbund), illetve a velük kapcsolatos 1945 utáni
gyanakvás csökkentette a szaktörténészi karrier valószínűségét. (6.
táblázat)
A történelemszakos népesség és a Századok-ban
publikálók összehasonlítása azt mutatja, hogy miközben a
történelemtanári mivolt – vélhetőleg a numerus clausus következtében
is – a bölcsészek átlagához képest tradicionálisabb, vidékibb,
Horthy-kori értelemben vett „nemzetibb” csoportoknak nyit utat, az
alkotó elit önszelekciós mechanizmusai most is, itt is az
iskolázottabb, városibb háttérrel rendelkező, magyar zsidó, illetve
magyar és német evangélikus csoportok viszonylagos fölényét mutatják.
Kulcsszavak: szociológia, felsőoktatás-szociológia,
történettudomány, historiográfia, egyetemtörténet, elit, rekrutáció,
regionális egyenlőtlenségek, felekezeti egyenlőtlenségek, nemzetiségi
egyenlőtlenségek
IRODALOM
Biró Zsuzsanna Hanna – Nagy Péter Tibor
(2007): Nemi esélyek és nemi döntések a két világháború közötti
bölcsészkarokon, Educatio. 4,
Biró Zsuzsanna Hanna: (2008) A társadalmi
nemek közötti különbségek empirikus kutatása a Horthy-korszak
bölcsészdiplomásainak példáján. In: Pukánszky Béla (szerk.): A
neveléstörténet-írás új útjai. Gondolat, Budapest, 105–120.
Bourdieu, Pierre (1978): Rekonverziós
stratégiák. In: Bourdieu, Pierre: A társadalmi egyenlőtlenségek
újratermelődése. Gondolat, Budapest
Erős Vilmos (2000): Mit jelent a
történetírás-történet, és miért írunk ilyet? Aetas. 4,
Glatz Ferenc (1980): Történetíró és
politika. Szekfű, Steier, Thim, Miskolczy felfogása nemzetről és
államról. Akadémiai, Budapest
Glatz Ferenc (1990): Újkor kutatás és
forráskiadás. In: Glatz Ferenc: Történetírás – korszakváltásban.
Tanulmányok. Gondolat, Budapest, 231–246.
Gunst Péter (2000): A magyar történetírás
története. Csokonai, [Debrecen]
Hajnal István (1939 [1993]): Történelem és
szociológia. Századok 73, 1, 1–32; 73, 2, 137–166. [újra: In: Hajnal
István: Technika, művelődés. Tanulmányok. História Könyvtár.
Monográfiák 2. História–MTA TtI, Budapest 1993. 161–204.]
Karády Viktor (2000a): Zsidóság és
társadalmi egyenlőtlenségek, 1876–1945 történeti-szociológiai
tanulmányok. Replika Kör, Budapest
Karády Viktor (2000b): Felekezet,
tanulmányi kitűnőség és szakmai stratégia. Az érettségizettek
pályaválasztása a dualista kor végén. In: Festschrift Nagy Zsuzsa.
Debrecen University Press, Debrecen, 124–145.
Karády Viktor (2001): Mennyire volt
«magyar» a honi értelmiség a századfordulón ? In: Lackó Miklós
(szerk.): Filozófia és kultúra. Írások a magyar művelődéstörténet
köréből. MTA Történettudományi Intézete, Budapest, 203–236.
Karády Viktor (1992): Az Eötvös Kollégium
és a École Normale Supérieure 1900 táján. Új Pedagógiai Szemle. 1,
70–84.
Karády Viktor – Valter Csilla (1990): Egy
országos vonzáskörű szegedi főiskola, a polgári iskolai tanárképző
diplomásai (1928–1950). Móra Ferenc Múzeum, Szeged
Kriston Pál (1991): A történetírás
története. Tankönyvkiadó, Budapest
Lederer Emma (1969): A magyar polgári
történetírás rövid története. Kossuth, Budapest, 53–58.
Mályusz Elemér (é. n.): A magyar
történettudomány. Bolyai Akadémia, Budapest
Márkus László (1963): A szociáldemokrata
történetfelfogás fejlődéséhez. Akadémiai, Budapest
Pók Attila (vál., bevez.) (1982): A
Huszadik Század körének történetfelfogása. Gondolat, Budapest
R. Várkonyi Ágnes (1973): A pozitivista
történetszemlélet a magyar történetírásban. II.: A pozitivizmus
gyökerei és kibontakozása Magyarországon. 1830–1860. Tudománytörténeti
tanulmányok. Pamlényi Ervin (szerk.) 6. Akadémiai, Budapest
Torres, Carlos A. – Antikainen, Ari (eds.)
(2003): The International Handbook on the Sociology of Education: An
International Assessment of New Research and Theory. Rowman –
Littlefield, Lanham, Md
Várdy Béla (1974): Hungarian
Historiography and the Geistesgeschichte School – A magyar
történettudomány és a szellemtörténeti iskola. Árpád Akadémia,
Cleveland, OH
Várdy Steven B. (1976): Modern Hungarian
Historiography. East European Monographs. Columbia University Press,
New York
LÁBJEGYZETEK
1 NKFP 5/074/2004,
kutatásvezető Karády Viktor, OTKA 49378 kutatásvezető Nagy Péter
Tibor, mindkettőről lásd:
WEBCÍM >
|
<
2 Egy további tanulmányban
a történészeket a magyar szakosokkal, a történésztanárokat az összes
tanárral, a történészdoktorokat az összes doktorral fogjuk
összehasonlítani. A jelen tanulmányból kimaradt kereszttáblákat lásd:
http://wesley.extra.hu
<
3 A településváltozó
továbbfejlesztésén folyamatosan dolgozunk, hisz célszerűnek tűnik pl.
a húszezernél nagyobb lakosságszámú öt községet a „város”
kategóriánkhoz sorolni, ugyanakkor a „nagyvárosok” és „kisvárosok”
kategóriákat tovább bontani. Lehetséges természetesen Magyarország 13
ezer települését további csoportokra osztani, leginkább a
nagyközségeknek, illetve járásszékhely-községeknek a kisebb
községektől való elkülönítése, a nagyobb ipartelepekkel,
vasútállomással rendelkező községek elkülönítése látszik hasznosnak.
Lásd: http://wesley.extra.hu/fontosabbtelepulesek.htm
<
4 Számos országot
hasonlítottak már össze e tekintetben, ld.: The International Handbook
on the Sociology of Education: An International Assessment of New
Research and Theory országcímszavait (Torres–Antikainen, 2003)
< |