Abszurd dolog a kapitalizmus végéről beszélni,
ahogy azt egyes európai kritikusok teszik
Edmund S. Phelps1
A kapitalizmus vége?
Vajon az amerikai típusú kapitalizmus végével van-e dolgunk, avagy
egyszerűen jól azonosítható emberi és intézményi hibák sorozatával
állunk szemben? Inkább ez utóbbival. Totálkáros, vagy még javítható a
globális pénzügyi rendszer? Valószínűleg javítható. Mennyire lehetett
előre látni egy ilyen mély, globális kiterjedésű pénzügyi válságot?
Valamennyire, de teljesen biztosan nem. Voltak-e olyan szakemberek,
akik időben és kellő eréllyel figyelmeztettek, vagy éppenséggel
nyomták a vészcsengőt, csak senki nem hallotta; netán sokan már
tényleges katasztrófaelhárítással is foglalkoztak a maguk területén,
csak senki nem vette észre? Igen, voltak ilyen emberek, de a hangjuk
nem hallatszott el a kritikus döntéshozói szintekig. Ezekkel a
megkerülhetetlen, de meglehetősen nehéz kérdésekkel foglalkozik az
alábbi írás, amelynek alapvető célja a leegyszerűsítő válaszok
árnyalása és a nemzetközi pénzügyi folyamatokban a pontos előrejelzés
rendkívüli nehézségeinek a tárgyalása.
Egy kaliforniai méretű modern államot behálózó,
nagyvárosokat, ipari létesítményeket, erőműveket transzformátor- és
elosztórendszerekkel összekötő elektromos rendszer – beláthatjuk –
rendkívül bonyolult hálózat, amelyben a bemenő és kimenő
teljesítményt, a fogyasztható energiát kell viszonylag jól
meghatározható szintek között tartani. Egy ilyen rendszerben a
folyamatokat vezérlő paraméterek száma meglehetősen nagy, de mégis
kezelhető szinten marad az irányító ember és számítógépe számára
egyaránt. Ráadásul a rendszer viselkedése elég jól modellezhető, és
ami fontosabb, ennek alapján előre jelezhető. Ennek a megbízható előre
jelezhetőségnek felmérhetetlen gyakorlati haszna van, ti. az, hogy a
rendszerben előforduló ingadozásokat aránylag jól, nagyobb és tartós
áramkimaradások nélkül el lehet kerülni. Ha arra gondolunk, hogy
hányféle fontos eleme (paramétere) változik ennek a lényegében a
váltóáram termelésével és szállításával összefüggő igen komplex, de a
fizika ismert törvényszerűségeinek engedelmeskedő rendszernek, akkor
nyugodtan elámulhatunk azon a tényen, hogy ilyen bonyolult
rendszereket a nap huszonnégy órájában egyáltalán biztos kézzel
üzemben tudnak tartani. Az elektromos rendszert működtető, kiegyenlítő
mechanizmusokkal operáló elosztó és rendszerirányító szabályozás során
minden folyamatos és hirtelen változásra is tekintettel kell lenni.
Ettől nehéz ez a regulációs feladat. Az ilyen nagy fizikai rendszerek
összeomlásának valószínűsége ugyan igen kicsi, de pozitív. Azaz a
tartós áramkimaradás (black out) bizony megeshet. Meg is esett az
elmúlt két évtizedben többször is, amikor több tízmillió ember maradt
hosszabb-rövidebb ideig áram nélkül a világ és az USA egyik
legfejlettebb és leggazdagabb övezetében, Kalifornia államban. De mi
köze van az áramkimaradásnak a saját témánkhoz, a nemzetközi pénzügyi
válsághoz és a bankrendszerek globális problematikájához? A
kapcsolódás – és vele jórészben az analógia is – alapvetően két
kérdésben lényeges. Az első, és ez a könnyebben tisztázható
hasonlóság, hogy egy országnyi méretű elektromos hálózat alapfeladata
meglepően egyszerű: üzembiztos összeköttetést teremteni (az elektronok
szabad áramlását biztosítani) az elektromos energiát kínálók (az
erőművek) és az energiát fogyasztásra keresők milliói között. A
bankrendszer ugyanezt teszi a pénzel, összeköti azokat, akik kínálják
a szabad pénzeszközöket azokkal, akik keresik, (fogyasztási és
beruházási céllal) a szabad forrásokat. Ez a hasonlóság egy-egy fontos
jószág kínálatában (elektromos energia, hitelpénz) talán nem igényel
további magyarázatot. A második közös jegye mindkét rendszernek, hogy
azok mindegyike rendkívül bonyolult hálózatok összehangolt és sok
változóra érzékeny működését testesítik meg. Ha meg kellene nevezni,
hogy vajon mégis melyik „felélesztése” a nehezebb feladat egy
szélsőséges összeomlásközeli helyzetből való visszatérítésre, nos,
akkor – a válasz meghökkentő: a modern bankrendszer normális üzemmódba
való visszaállítása ugyanis – az elmélet és gyakorlat szintjén is –
nehezebb feladat, mint egy összeomlott elektromos rendszert
black-outból feléleszteni. Ez az állítás – készséggel belátom – nem
triviális. A bonyolult fizikai rendszerekhez képest a társadalmi és
piaci rendszerek – nevezzük így – válságkorrekciója ugyanis jóval
nehezebb, tipikusan nem algoritmizálható feladatot jelent. Legalábbis,
ez a nem magától értetődő helyzet alakul ki, ha a megbízható
modellezés, helyzetelemzés és a pontos előrejelző képesség esélyeiről
van szó. A nehézségeket a piaci rendszereknél egyszerre két tényező is
súlyosbítja. Az egyik a változók nagy száma. A másik, a főbb
rendszerparaméterek viselkedésének időben és a körülmények
függvényében sem állandó jellege. Mit is jelent ez a különbségtétel a
lényeget, a krízisből való kilábalás esélyeit illetően? Leginkább azt,
hogy amíg az elektromos nagyrendszer viszonylag kevés változója az
irányítók számára jól ismert, ugyanis tartósan megbízható fizikai
törvényeknek való engedelmeskedéséről van szó, (például számos régről
ismert szabályszerűség, így az elektromos indukció és elektromágneses
jelenségeknek egy erőműhálózatban állandónak kell bizonyulniuk), addig
a piaci rendszerekben ilyen állandó bizonyosság sajnos nincs az
irányítók kezében. A fizikai nagyrendszerben a fontos változók
viselkedése fix formulák alapján kiszámítható, mert az ismert, az
elektromosságot leíró törvények menetközben nem alakulnak át (akkor
sem, ha országhatárokat lépnek át). A modern pénzpiaci és különösen a
globális tőkeműveletek, valamit nemzetközi
vállalatkonglomerátumok befektetési rendszerfolyamatai esetében
azonban nem mehetünk biztosra a mértékadó törvényszerűségek és főleg
azok számszerűsége dolgában, kivált, ha nemzeti adóhatárokat lépünk
át. Többek között azért nem, mert a szereplők gyakran megváltoztatják
a magatartásukat, és ugyanazokra a jelekre különbözőképpen reagálnak
(irányban és kiterjedésben egyaránt). Ezért a tipikus vagy átlagos
piaci reakció megbecsülése is nagyon nehéznek mutatkozik, különösen a
szélsőséges helyzetekben. Ez pedig, tehát a törvényszerűségek
megbízható, kiszámítható és ennyiben előrejelezhető természete, lássuk
be, nagyon lényeges különbség a bonyolult fizikai és a komplex piaci
folyamatokat magába foglaló rendszerek között.2
A közgazdasági Nobel-díjas Vernon L. Smith meglátása talán a
legkifejezőbb ebben a kérdésben, amikor úgy fogalmaz, hogy „a
félelemmel teli vevők visszatérése épp olyan kiszámíthatatlan, mint
eltűnésük ideje. Csak a legarrogánsabbak tehetnek úgy, mintha tudnák,
milyen közpolitika állítja vissza a vásárlói bizalmat” (Smith, 2008,
10.)
Mindez nem új felismerés. De a szuperkomputerek és
a globális banki, üzleti, kormányzati és egyéb elektronikus
óriáshálózatok világában muszáj rá emlékeztetni, mert azt hihetnők,
hogy a dolgok a modern és mind globálisabb piaci hálózatok esetében is
kézben vannak tartva, hiszen okos programok ezrei által irányítottak!
A baj csak (!) az, hogy utóbbinál nem fizikai törvények, hanem az
emberi természet mozgatja a kulcsparamétereket.
De az összeomlás szélére sodródott nemzetközi
pénzügyi folyamatok nyomán vajon beszélhetünk-e a globális
piacgazdasági rendszer válságáról is, netán teljes csődjéről, avagy
inkább csak jól azonosítható hibákról, elégtelenségekről van szó, mind
a piac, mind a kormányok részéről (market and/or government
failure)? Én inkább ez utóbbi változat mellet érvelnék. Amennyiben
ugyanis csak kisebb, javítható és nem fatális rendszerhibákkal kellett
szembenéznünk a fejlett világ pénzügyi mechanizmusaiban (és ennyiben
bizonyosan nem a világkapitalizmus végével van dolgunk…), nos, akkor e
hibák korrekciójának lehetősége is fennáll. Ebben az esetben viszont a
határozott és gyors intézkedések bizonyosan gyorsabb talpra állást
fognak eredményezni, mint azt sokan (vész)jósolják. Az amerikai
piacgazdaság és demokrácia (ha tetszik, az amerikai típusú
kapitalizmus) egyik kitüntetett jellegzetessége, amely egyben – más
kapitalizmusokkal szemben az egyik kevéssé elismert megkülönbözető
ereje is – éppen abban áll, hogy az Egyesült Államokban a
szisztematikusan előforduló, azaz a „piaci rendszerhibákat” is
felvilágosultan, lehetőleg ideológiamentesen és egyáltalán nem
szemérmesen kezelik. A domináns amerikai értékrendben a vállalati, a
közszféra, és a politikai terek arénáiban egyaránt jó egy évszázada
mértékadó ez a hibákkal szembeni őszintén feltáró, bátor felfogás. A
hétköznapokban ezen értékválasztás nem kevesebbet jelent, mint hogy,
jobbára függetlenül attól, hogy a republikánus (konzervatív) vagy a
demokrata (liberális) szavazótáborhoz tartozik valaki, morálisan
kötelező minél hamarabb feltárni a gyengeségeket, pláne a durva
hibákat, és azokat nyilvánosságra hozni. De ami ennél is fontosabb,
rövid úton gondoskodni illik a hibák kijavításáról. Az amerikai
közvélemény meglehetősen éber – főleg a sajtó jóvoltából. Ha valamit
szigorúan és többnyire azonnal büntet az amerikai közvélemény a
gazdasági-politikai élet exponált szereplőit illetően, nos, az nem
más, mint az integritás, az őszinteség nyilvánvaló hiánya, illetve
ennek súlyosabb válfaja, az igazság szándékos elfedése, a feltárás és
az igazságszolgáltatás akadályozása. Ennek az erőnek a jelenléte nem
triviális az amerikai politikai-gazdasági folyamatokat kívülről
figyelők számára, de az USA világpolitikai, világgazdasági
dominanciájának, az amerikai vállalatok világpiaci sikereinek, ha
tetszik, az amerikai gazdaság versenyképességnek egyik nagyon fontos
tényezője. Úgy is fogalmazhatunk – James Grant 2008-as munkája nyomán
–, hogy az amerikai gazdaság egyik legfontosabb erőforrása Amerika
azon képessége, amellyel a kudarcokat kezeli (Grant, 2008).
Az őszinteség ezúttal sem elmaradó tisztító hatásai
mellett a pénzügyi válság azonnali, dermesztő hatásai ugyanakkor
vitathatatlanok. Az amerikai gazdaság a második világháború utáni
időszakot tekintve is a legnehezebb idők elé néz: 2009-ben az ország
az elmúlt fél évszázad legmélyebb recessziójába csúszhat, esetleg
depresszióba, azaz – definíció szerint – a GDP 10%-os vagy nagyobb
visszaesésével és a reáljövedelmek tartós csökkenésével egyenértékű,
nagyon mély, immáron nemcsak pénzügyi, hanem reálgazdasági válságba.
Ennek az előre nem láthatóan mély gazdasági visszaesésnek számos
súlyos piaci, szabályozási, illetve az állam szerepeinek
újragondolását igénylő következményei is lesznek. Megítélésem szerint
azonban nem lesz totális és frontális támadás a meglévő szabályozó
intézményekkel és a már bevált piaci mechanizmusokkal szemben sem.
Jelentős szigorítás a konkrét szabályozási környezetben (például a
tőkeáttételek és a letéti-biztosítási szintek, és egyéb fékek
vonatkozásban) az persze lesz. De megkockáztatom, az amerikai pénzügyi
szektorban az elmúlt tíz évben kialakult és 2007–2008-ban kritikussá
váló elszabadult káros folyamatok értékelésére a „piaci
fundamentalizmus” mint jelző – legalábbis a szó eredeti értelmében –
nem állja meg a helyét. Az USA pénzügyi szektora (melyet a
hagyományos kereskedelmi bankszektor, továbbá a
takarékszövetkezetekkel és a tőkepiacokkal összefonódott befektetési
bankok együtt alkotnak), ugyanis kinőtte a régről ismert banki
szerepeket; egyes területeken egészen új, független életet kezdett
élni, olyat, amelyet a meglévő felügyeleti intézmények nem vagy csak
homályosan láttak. Így például a banki termékinnovációban igen
gyorsan, szinte két-három év alatt „önállósodott” abban az értelemben,
hogy a marginális (erősen kétes bonitású) adósoknak is ontotta a
hitelt úgy, hogy annak kockázata nem látszott, csak nagyon kevés, az
új termékeket kibocsátó pénzintézet számára. De sem a közvetítők
láncolata, sem a végső felhasználok, értsd a végső hitelezők, a
kockázatos értékpapírt legutoljára birtokló és azért fizető gyanútlan
szereplők nem látták, nem is láthatták a veszélyeket. Vajon miért?
Több okból sem. Egyrészt, az ún. Collateralized Debt
Obligatios (CDO), amelyek a legnagyobb bajt okozták, ugyanis olyan
speciálisan szerkesztett, csoportos fedezetű értékpapírok nagyon jó
kockázati besorolással egy ideig nagyon jól működtek, és számos előnyt
kínáltak a vételi (szabad pénzt kínáló) oldalon egy alacsony kamat- és
hozamkörnyezetben a hazai és a külföldi kötvénypiacon egyaránt. A
speciális pénzügyi struktúrákba szerkesztett értékpapírokban, a
CDO-kban (amelyekről, amint az utólag kiderült, különlegesen optimista
feltételezésekre építő kockázatmegosztást alkalmaztak) megtestesülő
veszélyek felhasználói oldalon egyáltalában nem voltak nyilvánvalóak,
sőt!3 A
veszélyek alaposan rejtve maradtak. A kockázatok felmérése nagyon
rosszul sikerült. De nem volt előre kigondolt szándékos csalás az
értékpapír-kínálatban, csak túlzottan optimista! Az optimizmus és
hirtelen bizalomvesztés egyszerre jelentkezve leállították a hitelezés
rendszerét. Ilyen egy elektromos hálózatban nem fordulhat elő, mert ha
egy erőmű kevesebbet szállít, vagy a felhasználók jóval többet
fogyasztanak, azt a rendszerirányítók azonnal észreveszik és
ellentétes irányban beavatkoznak, nem omlik össze a hálózat. Az USA a
világ más országaihoz képest mindig is élen járt a pénzügyi
innovációban, amelynek eredménye a könnyebb hitelhez jutás volt, ez a
folyamat a 2007–2008-ban túlszaladt, vagy úgy is mondhatjuk, az
értékpapírosítás jóval a szabályozás előtt járt. De remélhetjük, a
szigorúbb intézményi kontrollban is megjön a felzárkózás. Az új
szerepek, beavatkozási mechanizmusok, szabályozási elvek tekintetében
éppen ezért most is, tehát a válságot követően is várható a hathatós
piacfelügyeleti, valamint részben állami fellépés. Ezért nem árt némi
óvatosság a túl gyors és súlyosan negatív, az egész nemzetközi
pénzpiaci rendszert, s vele a globális kapitalizmust „eltemető”
ítéletekkel! Különösen óvakodni kell a szélsőséges, ideologikus,
illetve érzelmektől túlfűtött, vagy netán hirtelen kierőszakolt rapid
lépésektől, mert, ahogy ezt a korábbi válságtörténelmekből jól tudjuk,
éppen az ilyen tévesen reflexív lépések okozhatják a még nagyobb
bajokat. Az 1929–33-as világgazdasági válság is azért vált oly
súlyossá és elhúzódóvá, mert a sok rossz válságkezelő lépés, mindenek
előtt bankrendszerben tartóssá váló likviditáshiány, a helyzetet jó
ideig tovább rontotta.
Mindezek alapján számunkra is leginkább Edmund
Phelps véleménye az irányadó, amely szerint: „abszurd dolog a
kapitalizmus végéről beszélni, ahogy azt egyes európai kritikusok
teszik” (Phelps, 2008b).
Az előrejelzés nehézségei
Az óvatosságra intő bevezető gondolatok után azonban muszáj egy
izgalmasabb kérdésnek is nekifutni. Jelesül annak, hogy a múltbéli
események tükrében, a modern közgazdaságtani ismeretek és az intő
jelek birtokában, vajon pontosan és időben is viszonylag jól
behatárolhatóan lehetett-e látni ekkora mélységű és világgazdasági
kiterjedésű válság kialakulását? Nos, erre a kérdésre a válasz inkább
nemleges. A pontos és kellő megbízhatósággal bíró előrejelző képesség
nincs a birtokunkban, sem a nemzeti pénzpiacok folyamatait, sem a
nemzetközi bankrendszereken lezajló eseményeket nem tudjuk jól
modellezni. Illetve, tudjuk, de viszonylag sikeresen csak „normál
üzemmódban”. Akkor viszont nincs olyan nagy jelentősége az
előrejelzésnek. Ezt az előrejelzési kudarcot nyilvánosan is elismerték
a vezető jegybankok, a FED, a BIS, a Bank of England, az ECB és az IMF
is (BIS, 2008). Ez az ismert és bevallott előrejelzési deficit azt is
jelenti egyben, hogy jelentős bizalomvesztés vagy pláne pánik esetén,
nincs eszköz sem a központi bankok, sem a kormányok, sem a
közgazdasági kutatóintézetek kezében a végkifejlet jó esélyű, egyben
kellő valószínűséggel pontos, azaz elfogadható hibahatárú (mondjuk
5–10%-os tévedést, hibahatárt megengedő tévedésre gondolunk, de
semmiképpen nem a visszaesés mértékét 200–300 %-kal elvétő)
előrejelzésére (1. ábra). A visszaesések (a negatív
GDP-növekedés) mértékét illetően két–háromszoros (tehát 200–300%-os
hibahatárral) tévedésekkel volt dolgunk az USA-ban éppúgy, mint az
EU-ban, valamint Magyarországon.

1. ábra • Az IMF által kiadott,
az USA-ra és a világgazdaságra vonatkozó növekedési prognózisok
változásai 2007–2009 között (negyedévekre, Q1, Q2, Q3, Q4 lebontva)
(Forrás: IMF World Economic Outlook)
Mi lehet ennek a nagyfokú tévedésnek az egyik
magyarázata? Nos, a modern bankrendszer működése ad némi támpontot.4
Miután a papírpénz-alapú bankrendszer alapja a bizalom, tehát az, hogy
a betétes a tapasztalatai és a bank renoméja alapján elhiszi, hogy a
betétbiztosítási értéken felüli pénzét is kamatostul visszakapja,
illetve, hogy a tőkevédett befektetés valóban tőkevédelemben részesül.
Ennek a bizalomnak az eltűnése viszont azonnali, hatványozottan
súlyos problémákkal jár. Olyan ez, mint az oxigénhiányos állapot a
vérkeringésben, ha nem jön gyorsan az oxigén a fő szerverhez, az
agyhoz, gyorsan beáll a klinikai halál. Szerencsére onnan persze még
gyakran van visszaút a gyors és kellően oxigéndús segítség azonnali
érkezése esetén. Ott legalább tudjuk, hogy mi hiányzik. A
normalizálódás, az elpárolgott bizalom visszaállítása azonban a
bankrendszer esetén ennél sokkal rosszabb esélyű, és bizonyosan tovább
is tarthat. Ha ugyanis a bizalom eltűnik a rendszerből, semmilyen
mesterséges lépés, pláne csak szóbeli intervenció azt visszaállítani
rövid úton nem tudja. Mindez meglehetősen lehangolónak hangzik, de
mégis igaz. Utólag persze minden logikusnak tetszik, sőt
kronologikusan is számba vehetőek azok a mozzanatok, amelyek –
legalábbis az amerikai pénzügyi és bankrendszert felügyelő intézmények
dokumentált eseménytörténetében – fellelhetőek voltak, csak éppen
visszhangot nem kaptak, nemhogy azonnali cselekvésre ösztönöztek
volna. Vegyük sorra ezeket a mozzanatokat!
Még 1998-ban Brooksley E. Born, a chicagói
határidős árutőzsdét felügyelő bizottság elnökasszonya írásbeli
beadvánnyal, azonnali kéréssel fordult az USA Pénzügyminisztériumához
(Department of Treasury – DOT), továbbá az amerikai jegybank szerepét
betöltő FED-hez és az amerikai tőzsdefelügyelethez (Securities and
Exchange Commission – SEC), amelyben azt szorgalmazta, hogy
korlátozzák a derivatív ügyletek tőkeáttételét (tehát azt, hogy a
befektető a saját pénze többszörösére vegyen fel egy spekulatív
tőzsdei pozíciót és avval kereskedjen – amely pozíció, veszteségbe
fordulás esetén, az eredeti készpénzigény sokszorosát igényelheti).
Rendelkezésre áll tehát egy írott dokumentum, (SEC, 2008), amelyben az
amerikai illetékesek kérték a felügyeleti szigorítást, legalábbis a
derivatív ügyletek területén. Ezt a kérelmet akkoriban nem vették
komolyan, és semmilyen korlátozó lépéssorozat nem született. Sőt,
2004-ben ugyanez az SEC megengedte, hogy a brókercégek számottevően
növeljék az általuk használt tőkeáttétel mértékét, ami gyakorlatilag
már azt jelentette, hogy a korábban tipikus 12:1 áttétellel szemben
kialakulhatott a 33:1-hez tőkeáttételes kereskedés. Csak hogy értsük
ennek a jelentőségét: a 33:1-hez tőkeáttétel már azt jelenti, hogy egy
3,3 %-os értékcsökkenés padlóra küldheti a tőzsdén jegyzett
vállalatot, hiszen a vállalat rövid úton elveszítheti a tőzsdei
értékét, ha sokan egyirányban kereskednek (33 × 3,3 = 99,9%). Számos
bankrészvénnyel megtörtént, hogy a válság előtti értékének kevesebb,
mint tizedére zsugorodott. A gyors zuhanást az úgynevezett short vagy
rövid pozíciók felvétele is súlyosbította. A short pozíció lényegében
azt jelenti, hogy a spekulatív befektető olyan részvényt kínál
határidős eladásra, amelyet ugyan még nem birtokol, de amelynek
meredek áresésében bízva – a tényleges teljesítés idején, az
alacsonyabb áron az azonnali piacon visszavásárolja, és így teljesít,
és ebből a műveletből jelentős profitra tehet szert. A profit alapja
az eladás pillanatában rögzített short eladási ár, és a közeli
jövőbeni meredeken leeső (az azonnali piacon kialakult) árkülönbözet.
Hozzá kell tenni, hogy normális, azaz szélsőségektől és pániktól
mentes időkben a tőkepiaci folyamatokban a short ügyletek természetes
kiegészítést jelentenek, és pótlólagos likviditást kínálnak a piacnak.
Miután azonban 2008 szeptembere óta a nemzetközi tőkepiaci folyamatok
mindennek nevezhetőek voltak, csak éppen megszokottnak vagy
„normálisnak” nem, ezért a „shortolás” ebben a tartósan megriadt, a
kockázatot ragályszerűen s végül általánosan kerülő abnormális piaci
környezetben tovább súlyosbította a helyzetet. Utólagosan ez jól
látszott. De nem ez volt a döntő oka, legfeljebb gyorsítója a tőke- és
pénz(hitel)-piacokat egyetemlegesen sújtó világgazdasági „cunamira”
emlékeztető eladási hullámoknak.
A válságra hidegebb fejjel visszatekintve
megállapítható, hogy meglehetősen korán látszottak a másodlagos
jelzálogpiacon kialakult folyamatok által gerjesztett veszélyek is:
főleg a hitelezési sztenderdek, és ezeken belül is az elvárt fedezetek
felpuhulása, valamint a nyilvánvalóan növekvő, és már 2004-ben és
2007-ben is kétszámjegyű, 14–16%-os bedőlési rátákat produkáló
amerikai jelzálogpiac rejtett csapdáit is sokan látták (ekkora
„robbanásra” azonban kevesen számítottak). Ilyen volt például Edward
M. Gramlich, a FED kormányzója, aki jó két évvel az amerikai belföldi
hitelpiacok végleges meggyengülése előtt felhívta a figyelmet a
jelzálogpiacon kialakult szabályozási gyengeségek és lazaságok
veszélyeire. De sokan látták azt a problémát is, amely a hirtelen
megnövekedett kilakoltatások (és a jelzáloghitelező bankok általi ún.
végső, a hitel bedőlését követő birtokbavételi eljárások, foreclosure)
fenyegetően gyorsuló folyamatát jelentette 2007 során. Látták és
jelezték a veszélyt például olyan politikusok, mint a Massachusetts
állambeli demokrata képviselő, Frank Barney, valamint a kellő hivatali
befolyással és tekintéllyel is rendelkező FDIC elnökasszonya, Sheila
C. Bair. Az őáltaluk küldött vészjelzésekre mégsem figyeltek azonban
az illetékes felügyeleti szervek. Az összképet tekintve tehát
nyugodtan mondhatjuk, hogy a kellő időben sem az amerikai Kongresszus,
sem a Pénzügyminisztérium nem nagyon izgatta magát a mind gyakoribbá
váló házfoglalások és kilakoltatások növekvő áradata láttán. Miről is
lehetett szó, amikor az állami segítség igénye már jól látszott, de az
állam mégsem lépett? A szabadpiac ideológiájának vak alkalmazása,
amely sajnálja az adófizetők pénzét ilyen célokra? Nos, erről is szó
lehetett, de azért a kép ennél jóval árnyaltabb. Több tényező között
ez a szorosan őrzött szabadpiaci tradíció tette ugyanis Amerikát olyan
erőssé, mint amilyen. Az adott helyzetben kifejezetten
nehéz a felügyelők szemszögéből azt a pontot eltalálni, ahonnan kezdve
már rendszerszintű a kockázat, tehát nagyon nagy, és ahonnan kezdve a
mentés már nem az egyént vagy bankot, hanem a bankrendszert és vele az
egész gazdaságot védi. Egy biztos, persze a mai utólagos
bölcsességgel, hogy egy jóval korábbi és hathatósabb állami
beavatkozás esetén ma a baj az USA-ban is és a világgazdaságban
általában, jóval kisebb lenne. Ez is azonban csak utólagos bölcsesség.
Különös komplexitást kölcsönzött a pénzpiaci turbulenciáknak, hogy
azokban piaci és kormányzati elégtelenségek együttesével találkoztak a
szereplők, először a jelzálogpiaci válság, majd az általános pénzügyi
válság során is.5
|
|
A kormányzati-felügyeleti oldalon a
rendszerkockázatok mértékét gyatrán megítélő legnagyobb hiba – ma már
ez szinte teljes bizonyossággal látszik – 2008 szeptemberében
következett be, amikor is az amerikai kapitalizmus egyik szimbólumát,
a Wall Street ékkövét, a Lehman Brotherst engedték az adósságában
alámerülni. A Lehman Brothers nem kapott állami kegyelmet, s vele
állami pénzt, noha a patinás befektetési bank majd kétszer akkora
behemót volt, mint a szintén hatalmas és nem kevésbé veretes renoméjú
Bear Stearns bankház. Utóbbi pár héttel korábban még
megkapaszkodhatott az állami mentőövben. Szintén utólagos
bölcsességgel megállapítható – ma leginkább ez a mérvadó álláspont –,
hogy nagyon nagy hiba volt az amerikai kormányilletékesek részéről a
segítség megtagadása. A FED-ben több mint félezer szakember próbálta
megítélni, hogy mi lesz annak a következménye, ha nem kap állami
segítséget a Lehman. Arra jutottak, hogy nem lesznek drámai
következmények. Fatálisan tévedtek! Az elemzők némi mentségére lehet
felhozni, hogy ez valóban rendkívüli helyzet volt, mert a 700 millió
dolláros elsődleges és azonnali Lehman-igény állami megtagadásával
elindított, addig soha nem tapasztalt méretű bizalmatlansági hullámot
józan ésszel akkor nem volt triviális feltételezni. Persze az is
lehet, hogy az USA kormányköreiben csak a morális kockázatot figyelő,
nagy becsben tartott „isteneknek” akartak áldozni, akik régről ismerik
az „állami biztosítóval” a DOT-vel szemben támasztott igények valódi
méreteit. Reálisabb megítélés, hogy némi belpolitikai indíttatású
pénzügyi játszmák is zajlottak a háttérben. Egy biztos, a Lehman
Brothers bukása után a dolgok csak rosszabbak lettek, és rendkívüli
gyorsasággal terjedt a félelem. Kísértett Franklin Roosevelt 1933-as
beszédének egyik kulcsmondata: „[az] egyetlen dolog, amitől félni
kell, az a félelem”. Nos, ez a rettegett állapot rövid időre ugyan, de
bekövetkezett. A bankok egymás felé kialakult bizalmi rendszere
totálisan összeomlott. Sok befektetési bank cinikusan és persze nem
publikusan azt mondja, hogy lényegében bármely szabály mellett képesek
pénzt csinálni, feltéve, ha biztosan tudják e szabályokról, hogy be
lesznek tartva. Nos, ezt a vélekedést a kibontakozott válság nyomán
nyugodtan ki lehetett dobni az ablakon, mint ahogy azt a korábbi
tapasztalatot is, hogy ha egy bank túl nagy, akkor valószínűleg
megmentik (It is too big to fail). A Bear tényleg túl nagynak
bizonyult ahhoz, hogy hagyják elsüllyedni. De akkor hogyan
engedhették, hogy a Lehman, amely majdnem kétszer akkora volt, mint
megmentett társa, csődbe menjen? Talán soha nem tudjuk meg a pontos
választ, de az egészen bizonyos, hogy a Lehman bukása után egyetlen
nagy pénzintézet sem érezhette magát biztonságban. A dolog pedig
tényleg úgy kezdődött, hogy a pénzügyi kormányzat olyan bankokkal
találta magát szembe, amelyekről azt gondolhatta, hogy túl nagyok
ahhoz, hogy tönkremenjenek, de aztán menet közben már az is kiderült,
hogy ezek a bankok egyre nagyobbá és nagyobbá váltak: a J. P. Morgan
megvette a Bear Stearnst és a Washington Mutualt (WAMU); a Bank of
America megvette a Countrywide-ot, majd a Merril Lynch-et; a Wells
Fargo pedig megvette a Wachoviát. Nagyon valószínű, hogy ez a válságot
vállalati egyesüléssel áthidalni kívánó eljárás hosszú távon nem fog
működni, hiszen még Amerikában sem lehet két rossz bankból csinálni
egy jót; ez az összekapaszkodás ahhoz hasonlít, amikor két részeg
támogatja egymást azért, hogy egyenesen álljanak.
Az amerikai kormányzati beavatkozások, illetve a
tétova és/vagy téves lépések (government failure) negatív
következményeit szintén sokan látták/látják. Azonnali felháborodás
övezte például azt a kezdeti pénzfelhasználási lazaságot, amellyel az
úgynevezett bajba jutott eszközök megmentését szolgáló föderális
kormányprogramban (ún. Troubled Asset Relief Program – TARP) lévő
pénzeket célba juttatták. E program közel 830 milliárd dollár felett
diszponál. Sokan kritizálták már a mentőakció legelején azt, hogy a
rendelkezésre álló hatalmas összeg első, közel felét, 350 milliárd
dollárt, nem az eredetileg definiált célokra használták fel, hanem
egyszerűen csak új tőkét injektáltak a bankrendszerbe, és ezt is laza,
ellenőrizetlen körülmények között tették. A TARP-nak sokkal inkább a
bankrendszerben lévő jelzálog-alapú értékpapírok felvásárlása lett
volna a dolga, nem pedig az egyszerű feltőkésítés. A leértékelődött
jelzálogeszközök felvásárlása megakadályozhatta volna a kilakoltatások
tömegessé válását, és hamarabb hozott volna új reményt és bizalmat a
hitelezésben. Nos, ha ezt a hibalistát számba vesszük,
megállapíthatjuk, hogy nem a kapitalizmus általános válságával, de még
csak nem is a bankrendszer általános ellehetetlenülésével van dolgunk,
hanem jelentős részben azonosítható, hibás intézményi és emberi,
elemzői, és állami döntéshozói lépések sorozatával. A pénzügyi
rendszer önmérsékletének hiánya – el kell ismerni – azonban sokkal
inkább a szabályozó hatóságok kudarca, amelyek nem voltak kellően
erélyesek a meglévő szabályozás betartatásában, ahogy azt a neves
szerzők, Joshua D. Coval, Jakub W. Jurek és Erik Stafford (2009) a
vezető amerikai közgazdasági folyóiratban állítják.
Néhány önkritikus feltárásnak még meg kel történnie
a pénzügyi szektorban, éppúgy, mint a kormányban. A válság pusztító
ereje hatalmas volt, az adófizetőknek közvetlenül az USA GDP kb. 6%-át
kitevő összeget kellett állniuk azonnal, és kockára tenni különféle
állami pénzügyi garanciák és jótállások formájában még legalább
ennyit. Ekkora léptékű állami biztosításnak/kényszerköltésnek
hitelességi támasztékot és önkritikával járó magyarázatot is kell
adni. Szomorú analógia márpedig van: ennek a kötelezően önkritikus
gondolkodás szép példáját, a döntéshozatali csúcsokon elkövetett hibák
beismerésének mintáját kínálta, és amerikaiak milliói, illetve a világ
szimpátiájának visszanyerésére számíthatott Richard A. Clarke, a
korábbi nemzetbiztonsági tanácsadó, aki a szeptember 11-i
terrortámadást vizsgáló bizottságnak a következőt nyilatkozta: „Azt
szeretném, hogy az áldozatok családjai tudják, hogy hibáztunk, hogy
miért hibáztunk, illetve, hogy én mit gondolok, mit kell tennünk
ahhoz, hogy ilyen soha többé ne történjék.”
Nos, Amerikában és a világban sokan várnak ilyen
szavakat a pénzügyi kormányzat illetékeseitől. A Fehér Házba
beköltözött új demokrata adminisztráció, élén Obama elnökkel ennek már
tanújelét adta, amikor mára jól kivehetően és gyorsan reagált a
pénzügyi kormányzati kudarcokkal összefüggő felháborodásra, mert az
autóiparnak szánt hitel feltételeit jelentősen megszigorította ( a
2009. júliusi G8 csúcson azonban a globális gazdaságélénkítés
feltételeiben már nem sikerült megegyezni).
Ha a kormányon és a piacokon kívüli szférából
keresünk olyan személyiségeket vagy kutatókat, akiknek sikerült
vészjeleket leadniuk, és egy nagyobb pénzügyi krízist előre jelezniük,
akkor mindenekelőtt a New York University Stern Business School
professzorára, Nuriel Roubinire kell gondolnunk. Ő volt az, aki elsők
között foglalta rendszerbe, és magyarázta plauzibilisen a válság
kialakulásának körülményeit. Ő volt az első, aki még 2007 őszén már
ún. depresszióközeli (near depression) helyzetről beszélt, és látta a
bankrendszerben kialakult, korábban nem ismert, új – ún. tail-end –
típusú, azaz szélsőséges kockázati elemeket. De mellette voltak mások
is, például Robert Schiller vagy Steve Roach, akik felhívták a
figyelmet az ingatlanpiaci luftballon veszélyeire, már 2006 közepén.
Kenneth Rogoff – egykoron az IMF vezető közgazdásza – már
2003–2004-ben is beszélt az Amerikai Egyesült Államok folyó fizetési
mérlegének fenntarthatatlanságáról. De mégis Roubini volt az, aki
összerakta a válságjeleket, és határozottan állította, amikor még
senki más, hogy egy nagyobb összeomlás, illetve egy ún. általános
asset bubble, papíralapú pénzügyi eszközök és vagyontárgyak, valamint
egy hitelluftballon együttes detonációja is bekövetkezhet. Roubini
gazdaságfilozófiai felfogása viszont egyáltalában nem
kapitalizmusellenes, sőt. Szerinte – Churchill ismert
demokrácia-meghatározását némileg átalakítva – „a piacgazdaság egy
meglehetősen rossz szisztéma, de minden vetélytársánál jobb”. Noha
Roubini készséggel elismeri, hogy az emberek és az intézmények is
ösztönzőkre reagálnak, és hogy az árak a legjobb útjelzői az
eszközallokációnak, de mégis, a pénzpiaci folyamatokat tekintve,
elengedhetetlennek tartja a piaci elégtelenségek folyamatos, prudens
gazdálkodásra ösztönző és részben kényszerítő, ámbár semmiképp nem
túlzó szabályozását. A tekintélyében sokáig, és hivatali éveiben
egészen bizonyosan kikezdhetetlen Alan Greenspanről, a FED korábbi
elnökéről a fiatal közgazdász sztárkutató viszont nagyon kritikusan
vélekedik, amennyiben úgy látja, hogy a monetáris szabályozásáért
felelős testület elnökeként Greenspan totálisan tévedett abban a
felfogásában, hogy a piacok önszabályzók, és ezért nem kell tartani a
piaci elégtelenségtől (market failure). Roubini szerint a Greenspan
által vezetett FED gyakran már sokkal inkább úgy működött, mint az
elsődleges hitelező (lender a first resort rather than lender of last
resort), nem pedig úgy, ahogy mandátuma szerint kellene, azaz, mint a
végső hitelezőt jelentő mentsvár. Ez a kritika nem tekintélyrombolás,
hanem őszinte kutatói beszéd.
Roubini véleménye az amerikai bankok
újraállamosításáról is minimum figyelemfelkeltő, és bizonyosan
elgondolkodtató. Főleg annak fényében, hogy most már a még mindig
befolyásos Alan Greenspan is úgy véli: esetleg szükség lehet néhány
bank ideiglenes államosítására, hogy elősegítsenek egy gyors és
hatékony átrendeződést. Bankállamosításról Amerikában korábban hallani
sem lehetett. Gyorsan le kell szögezni: most is csak ideiglenes
intézkedések jöhetnek szóba. A fiskális konzervatívoknak azt üzeni
Roubini, hogy nagy annak a veszélye, hogy a kormány majd szépen
megtisztogatja a pénzintézetekben lapuló több ezermilliárd dolláros
problémás eszközállományt, mégpedig oly módon, hogy még több dollárt
költ el e tisztogatás során ahhoz képest, amennyit megtalál. Valóságos
ez a veszély, de jelen helyzetben ez az „ideiglenes” államosítás
mégsem nevezhető egy – durva és tartósnak ígérkező, pláne
bolsevik-típusú államosításnak. Ellenkezőleg, inkább gyakorlati
stabilizációs célja van egy ilyen lépéssorozatnak. Ebben az értelemben
tehát sokkal inkább piacbarát, mint az ún. rossz bank (vagy zombie
bank) létrehozása, amely egymaga gyűjtené egybe az értékvesztett
eszközöket. Magától adódik a kérdés: vajon az amerikai kormányzat vevő
lesz-e erre az államosítási javaslatra. A válasz valószínűleg: igen.
Hiszen már a tekintélyéből csak keveset veszített Greenspan is
áldását adta egy ilyen lépéssorozathoz, amely mint szakmai jóváhagyás,
Obama elnöknek is kellő védelmet nyújt. Valószínű tehát, hogy
viszontlátjuk még az ideiglenes államosítás gondolatát. Ha
meggondoljuk, hogy különböző garanciák, likviditássegítő lépések,
valamint effektív feltőkésítések (azaz szabad pénz nyújtása) már közel
7–9 ezer milliárd dollárt pumpáltak a bankrendszerbe; tehát de facto
az amerikai kormány már egy nagy darabját birtokolja a
bankrendszernek, a kérdés csak az, hogy mikor lesz ebből de jure
állapot. Amikor ez az állapot bekövetkezik, akkor sem kell azonban
attól tartani, hogy tartós lesz. Mindenképpen átmeneti intézkedésekről
van ugyanis szó, amelyek nem visznek át egy „pénzügyi szocializmusba”,
a fejlett világ és a kapitalizmus legerősebb bástyáin belül
semmiképpen.
Az elméleti és jó részben ideologikus kérdéseknél
is jóval fontosabb azonban kérdés: milyen eséllyel csúszhat az
amerikai gazdaság depresszióba, azaz konjunkturális mélységbe?
Depresszió vagy csak recesszió?
Ez idő szerint (2009 júniusában) nem könnyű kérdés azt eldönteni, hogy
belecsúszhat-e az amerikai gazdaság – és vele a világgazdaság – egy, a
recessziónál is súlyosabb helyzetbe, azaz egy olyan, általában
makacsul mély, negatív bruttó kibocsátási állapotba, amelyet a
makroökonómia depressziónak nevez. A gazdasági teljesítmény
visszaesésében ez a lehető legrosszabb állapot, amely a GDP 10%-os,
vagy annál még nagyobb visszaesésével azonosítható. A második
világháború utáni időszakban az USA-ban a legnagyobb gazdasági
visszaesés 1982-ben történt, ekkor a GDP reálértékben 3%-ot esett, a
munkanélküliség pedig elérte a 15%-ot.
Annak megítélésére, hogy vajon van-e valamilyen
megbízható előrejelző apparátus a birtokunkban a nagy gazdasági
visszaesések pontos jövendölésére, Robert Barro
professzor egy 2009. februári
tanulmányában (Barro – Ursúa, 2009) érdekes összefüggéseket talált.
Ebben a több ország több évtizedre visszatekintő folyamatait vizsgáló
munkájában arra jutott, hogy a tőzsdei válságok nagyon gyakran igen jó
előrejelzői a depressziónak is. Tanulmányában a szerző azt
valószínűsíti, hogy az 1929–33-as évek óta nem látott szintű gazdasági
visszaesés esélye Amerikában körülbelül 20%. Az USA 1870 óta összesen
csak két olyan depressziót ért meg, amelyek drámai méreteket öltöttek:
a GDP az első világháborút követően, 1917–1921 között 16, 1929–33
között pedig 25%-ot esett. (2.
ábra)
A harminchárom országra kiterjedő vizsgálatban a
Barro-tanulmány megállapította, hogy a tőzsdei összeomlások sajnos
szorosan kapcsolódnak a tartósnak bizonyuló gazdasági visszaesésekhez.
Ez majdnem azt jelenti, hogy a tőzsdei összeomlások viszonylag jó, de
nem automatikus előrejelzői a súlyos gazdasági visszaeséseknek. Közel
négy évtizeddel ezelőtt a kérdés már hasonlóan vetődött fel. A
Nobel-díjas Paul Samuelsonnak van egy híres, ehhez a dilemmához
köthető mondata: „A tőzsdék kilencszer jelezték előre az utolsó öt
recessziót” (nem tévedés, tehát kilencszer az ötöt). Ez a szellemes
mondat, amely még 1967-ből származik, meglehetősen nevetségessé teszi
a tőzsdei mozgások általános, a gazdaság egészére vonatkozó előrejelző
képességét, de némiképpen igaztalan. Azért igaztalan, mert a valóság
mégis inkább az, hogy a tőzsdei zuhanások az elmúlt ötven évben jó
valószínűséggel egybeestek a gazdasági visszaesésekkel is. Persze nem
mindig. A Barro-tanulmány 251 tőzsdei hanyatlást vett számba
(definíció szerint azokat, amelyek 25%-nál nagyobb visszaesést
mutattak), és 91 depressziót vizsgált. Ezen 91 esetből 71-szer a
tőzsdei összeomlást rövid úton depresszió váltotta fel. Finnországban
1987–91 között a tőzsde 47%-ot esett, röviddel utána a GDP 13%-ot. A
vizsgálatba bevont többi ország esetében pedig harminc esetben a
tőzsdei és a gazdasági összeomlás háborúkkal is együtt járt. Ezeket a
háborús eseteket jelen körülmények között jó eséllyel kizárhatjuk. A
második világháborút követő időszakban a felfutó amerikai hadigazdaság
különleges teljesítményéhez kapcsolható, a háború végével beálló
visszaesést szintén figyelmen kívül hagyhatjuk, legalábbis a mai
fejlemények szempontjából. Az 1945-től 2008 nyaráig tartó, több mint
fél évszázados időszakot az OECD-országok szempontjából a nagy
világgazdasági válsághoz hasonló megrázkódtatások nélküli időszaknak
tekinthetjük. A megvizsgált nagyszámú ország, illetve eset alapján
arra juthatunk, hogy az USA-ban egy kisebb depresszió (GDP 10% körüli
visszaesése) megvalósulásának valószínűsége 28%, és mindössze 9%
annak az esélye, hogy a nagy világgazdasági válságot megközelítő
mélységű, azaz 25%-os vagy nagyobb visszaesés következik be. Ha
azonban kizárjuk a háborús helyzetekkel jellemezhető időszakokat,
akkor ennek az utóbbi, nagyon erősen negatív fejleménynek az esélye
mindössze 2%, mialatt annak a valószínűsége, hogy egy depresszió
méretű (10%-os vagy nagyobb) visszaesés lesz, nos, annak pedig 20 %.
Két következtetés vonható le mindezekből. A tőzsdei
válságok nélküli gazdaságfejlődési szakaszok meglehetősen
veszélytelenek voltak a fejlett ipari országok viszonylatában –
legalábbis a depresszió szemszögéből. A tőzsdekrachokkal is övezett
szakaszok azonban, ahogy a 2008–2009-es időszak is, komoly veszélyt
hordoztak magukban. Ez a depressziós veszély jelen pillanatban kb.
20%-os valószínűséget jelent. Ugyanakkor, és ez a dolog pozitív
oldala, 80% az esély arra a forgatókönyvre, hogy nem lesz mély és
tartós depresszióra emlékeztető visszaesés. Emlékeztetőül: az USA
1973–74-ben, illetve 2000–2002-ben szenvedett el nagyobb méretű
tőzsdei zuhanásokat, amikor is a NYSEX 49, illetve 42%-ot esett.
Ezeket a zuhanásokat követően azonban csak enyhe recesszió következett
be. Az amerikai gazdaság tehát némi szerencsével egy recesszióval
megúszhatja a jelenlegi veszélyes helyzetet (de könnyen súlyosabb is
lehet, mint az 1982-es, a második világháború utáni legsúlyosabb
outputcsökkenés). Az optimizmus mégis inkább jellemző. A FED mostani
elnöke, Ben Bernanke szerint 2010-re már magára találhat az amerikai
gazdaság (The Wall Street Journal, 21 June 2009). Ugyanakkor látni
kell, hogy a hosszabb történeti távlatban a recessziós időszakok
átlagos hossza körülbelül négy év volt. Ez pedig azt jelentené, hogy
csak 2012-ben lesz valódi és tartósan reményt keltő kibontakozás. Az
amerikai kormányintézkedések, melyek leginkább a bankrendszer
stabilizációját és gazdaságélénkítést szándékoznak segíteni,
egyáltalán nem biztos, hogy gyorsan és jól kivehetően éreztetik majd
hatásukat. Sőt, hasonló események is bekövetkezhetnek, mint ahogy az
1933-ban a Roosevelt elnök által kezdeményezett intézkedések jó része
is bizonyítottan tovább rontotta a helyzetet. Barro professzor is azt
gondolja, hogy az amerikai gazdaság esetleg ezen intézkedések nélkül
vagy éppen azok ellenére helyreállítja magát.
Összegzés
Arra a nehéz, de megkerülhetetlen kérdésre, hogy vajon az amerikai
típusú kapitalizmus végével van-e dolgunk, avagy egyszerűen jól
azonosítható emberi és intézményi hibák sorozatával állunk-e szemben –
jó részben –, ez utóbbi mellet érveltünk. Megállapítottuk, hogy az
USA-ból induló és rövid úton globálissá váló pénzügyi válság során a
piaci és kormányzati kudarcok együttesével álltunk szemben, és nem
csak az egyikkel vagy csak a másikkal. A pénzpiacok régről ismerten
csak kellő felügyelet és szabályozás mellet tudják a
pénzügyi-forráselosztó szerepüket betölteni. A 2008-as válság során
súlyos elégtelenségek mutatkoztak mind a banki termékek árképzése,
mind a tényleges helyi, illetve a továbbgyűrűző, az amerikai
jelzáloglevelek nemzetközi terítése során a globális kockázatok
megítélése szempontjából mind az amerikai szövetségi állam, illetve a
felügyeleti hatóságok lépéseit tekintve. A világ és annak pénzügyi
rendszere azonban jó eséllyel bízhat abban, hogy Amerika viszonylag
gyorsan és jó eredménnyel tanul a hibákból, piaci és kormányzati
oldalon egyaránt. A piaci fundamentalizmus visszatéréséről pedig azért
nem érdemes beszélni, mert a pénzügyi szférában ez a zabolátlan piacra
lépést támogató környezet amúgy sem volt jellemző: az USA a pénzügyi
innováció és reguláció tekintetében mindig is élenjáró volt a
világgazdaságban. Noha a nagy bajok eredeti forrása az Egyesült
Államok jelzálogpiacán alakult ki (pontosabban az abból kinőtt
CDO-piacon), a pénzügyi válság globálissá válásához számos egyéb,
közöttük véletlen tényezők is hozzájárultak. Ezek együttes hatásait,
továbbá a nemzetközi tovaterjedést időben és méretben pontosan előre
jelezni igen nehéz volt, ha nem lehetetlen. Ezért, még ha utólagos
bölcsességgel is, de nyugtázható: az amerikai bankrendszerben, illetve
annak nemzetközi csatornáiban tömegessé váló bizalomvesztés mértékének
és időbeli kiterjedésének megítélése rendkívüli feladatot jelentett,
amelyekkel sem a kormányok, sem a központi bankok, de a legnagyobb
kutatóintézetek sem tudtak megbirkózni. Az előrejelzés nehézségét az
állandó (az adott helyzetben racionálisnak nevezhető viselkedési
minták hiánya, valamint a monetáris folyamatok és kockázatok
állandónak tekinthető függvényszerű, s így kellően kvantifikálható
természetének hiánya jelentették leginkább. Az előrejelzési deficit –
ennek tudatában – majdhogynem természetes következmény. Mindazonáltal
nagy számban voltak olyan szakemberek, akik időben és kellő eréllyel
figyelmeztettek bizonyos veszélyekre, csak a döntési
kompetenciaszinteken senki nem hallotta meg ezeket a
figyelmeztetéseket. A kritikus döntéshozói szinteken hibák sorozata
súlyosbította a helyzetet. Ekkora mértékű és ilyen gyors lefolyású
válságot azonban senki nem prognosztizált.
Az amerikai szövetségi kormány gazdaságélénkítő és
bankmentő csomagjainak köszönhetően, amelyek – sok megfigyelő
értékelésével ellentétben – nem jelentenek sem valamilyen ködös
pénzügyi szocializmusba való menekülést, sem egy tartós államosítást,
a konjunktúrális kilátásokat érdemben javították, a kilábalás jelei
2009 nyarán már biztatóak voltak. Ezért az állami közbelépés
egyértelműen stabilizáló jellegű, de azonnal hozzá kell tenni:
ideiglenes funkcióval bír. Ennek ellenére vagy éppen e mellett, annak
az esélye, hogy az amerikai gazdaság súlyos recesszióba, esetleg
depresszióba csúszik, nem jelentéktelen (20%). Az első negyedévi
amerikai makrostatisztikák 2009 májusában azonban már bizakodásra
jogosítottak fel.
Kulcsszavak: világgazdasági válság; nemzetközi pénzügyi rendszer;
globális rendszerkockázat; előrejelzési kudarcok; az amerikai gazdaság
recessziós kilátásai
IRODALOM
BIS [Bank of International Settlements]
(2008): Basel Committee on Banking Supervision. The Joint Forum, 2008
Credit Risk Transfer – Developments from 2005–2007. July,
Barro, Robert – José, Ursúa (2009): Stock
Market Crashes and Depressions. The National Bureau of Economic
Research, Working Paper, February,
Becker, Gary – Scholes, M. – Spence, M. –
Phelps, E. (2008): U.S. Financial Crisis Has Given Capitalism Black
Eye? New Perspectives Quarterly, Global Economic Viewpoint. 6 May.
Coval, Joshua – Jurek, J. – Stafford, E. (
2009): The Economics of Structured Finance. Journal of Economic
Perspectives. 23, 1 , Winter, 3–25.
WEBCÍM >
FDIC [Federal Deposit Insurance
Coporation] (2006): FDIC Outlook: Breaking New Ground in Mortgage
Lending.
WEBCÍM >
Grant, James (2008): After the Crash.
Foreign Affairs. 11–12, 67–87.
Hamecz István (2009): A pénzügyi válság
mechanizmusa, Közgazdaság Tudományos Füzetek. 1, 5–12.
Király Júlia – Nagy M. – Szabó E. V.
(2008): Egy különleges eseménysorozat elemzése – a másodrendű
jelzáloghitel-piaci válság és (hazai) következményei. Közgazdasági
Szemle. LV, júl.–aug., 573–621.
Magas István (2008): Megtakarítások és
külső finanszírozás az amerikai gazdaságban, a hitelpiaci válság
háttere, 1997–2007. Közgazdasági Szemle. LV, november, 987–1009.
Magas István (2007): Globalizáció és
nemzeti piacok. Napvilág, Budapest
OECD [Organization for Economic
Cooperation and Development] (2007): Survey of Investment Regulation
of Pension Funds.
WEBCÍM >
Phelps, Edmund S. (2008a): We Need to
Recapitalize the Banks, The Wall Street Journal. 1 October.
WEBCÍM >
Phelps, Edmund S. (2008b): What Has Gone
Wrong up until Now. Nobel Economists Offer First Aid for Global
Economy. Spiegel International Online. 11 December.
WEBCÍM >
Smith, Vernon L. (2008): There is No Easy
Way out of the Bubble. The Wall Street Journal. 9 October.
WEBCÍM >
SEC [U. S. Securities and Exchange
Commission] (2008): Summary Report of Issues Identified in the
Commission Staff’s Examination of Select Credit Rating Agencies,
WEBCÍM >
Varadarjan Turku (2009): Nouriel Roubini
Says: Nationalizing Bank’s Is Market Friendly Solution, The Wall
Street Journal. 21 February.
WEBCÍM >
LÁBJEGYZETEK
1 A közgazdasági
Nobel-díjas Edmund Phelps a Columbia Egyetem Kapitalizmus és
Társadalom Központjának professzora. (Phelps, 2008b)
<
2 Erről
részletesebben: Magas, 2007, I. és III. részek.
<
3 E kötvénypiac sajátos,
új szemléletet követelő közgazdaságtanáról érdemes elolvasni egy nem
technikai jellegű, igen nagy idézettséggel kísért, Joshua D. Coval és
mtsai által írt összefoglaló cikket (Coval et al, 2009).
<
4 Szakavatott, banki
szemléletű elemzést kínál erről a kérdésről Hamec István (2009).
<
5 Erről a kérdésről
részletesen lásd Király Júlia és munkatársai (2008), valamint Magas
István írását (2008).
<
|
|