Ezt a szelekciós szint felfogást a 20. század végén
kapcsolták világosan össze a Jennings-Loeb vitában megjelenő
mechanikus versus intencionális magyarázattal. Daniel Dennett (1999),
a mai kognitív tudománynak a darwinizmus kérdéseitől messze vezető
témáiból indul ki. Abból például, hogy jogosan tulajdonítunk-e
intencionalitást egy sakkozógépnek; jól tesszünk-e, ha úgy kezeljük a
sakkozógépet, mint amelynek gondolatai vannak. Innen jut el addig a
felfogásig, mely szerint minden magyarázatban különböző hozzáállásokat
használunk. A viselkedés magyarázatában a mechanikai, a tervezeti és
az intencionális hozzáállás sajátos kombinációja segítségével
értelmezzük a viselkedést, és értelmezzük egymás viselkedését. A 20.
század végére a 100 évvel ezelőtti vitákhoz képest az lesz az
újdonság, hogy részben okosodva a 20. század közepének gondolataitól,
Bühler, Holt és Campbell eszméitől, ma már úgy gondoljuk, hogy
magyarázati szintek és szerveződési szintek egyaránt feltételezendőek.
A naturalizáció igényét össze kell kapcsolni a természetes
intencionalitás feltételezésével, ha szabad azt mondani: a mai
pszichológia az intencionalitást összekapcsolja az Evo-Devo
eszméjével, azzal a gondolattal, hogy minden vonásunk, így az
intenciótulajdonítás is, evolúciós történetű, s az egyéni élet során
az elvárt környezet, például a Gergely és Csibra által kiemelt
természetes pedagógia elvei szerint alakul.
A mai világot a szőrös lények és Brentano
örökségének könnyed összekapcsolása jellemzi a csecsemők kutatásával.
A 19. század végén Baldwin által megfogalmazott „igazi genetikai
módszer” újra megjelenik. Összekapcsoljuk a csecsemők tanulmányozását
az evolúciós eszmékkel. Ahogy Dennett (1999) megfogalmazza: az emberek
belső világa sajátos, jól működő evolúciós hipotézisrendszert alkot.
A naiv pszichológia tehát abban az értelemben
instrumentalista, ahogy a legvadabb realisták is megengednék: az
embereknek tényleg vannak vélekedéseik és vágyaik a népi pszichológia
által képviselt változatában ugyanúgy, ahogy tényleg van súlypontjuk,
és a Földnek van Egyenlítője.
A pszichológiai darwinizmus vitatott kérdései
A mai pszichológiai evolucionizmusban is, akárcsak Darwin egész
örökségének értelmezésében, vannak igazi reális vitakérdések, melyek
progresszíven mutatnak előre.
Van-e haladás az evolúcióban? Vajon a Karl Popper
(1972) által oly határozottan bemutatott kétféle rajz közül
(1. ábra) melyik jellemzi helyesen
az evolúciós értelmezést?

1. ábra • Karl Popper kétféle rajzolata
az evolúcióról: Haladás vagy variációk?
Általában azt hangsúlyozzuk, hogy nincs szükség ma
már arra a 19. századi egyelvűségre, amelyben az evolúciós
progresszió, a változás és a haladás gondolata összekapcsolódott.
Könnyű megoldás ezt mondani. Izgalmas kérdés azonban, hogy vajon
amikor szelekciós szintekről beszélünk, pl. Bühler nyomán az
ösztön-szokás-értelem, vagy Dennett megfogalmazásában a darwini,
skinneri és a popperi lényekről, nem mondhatjuk triviálisan, hogy itt
sincs haladás. Bühler könnyű választ adott erre. Szerinte a haladás
kulcsa az, hogy ahogy az ösztöntől az értelem felé haladunk, kisebb a
tét és gyorsabb a megoldási idő. Az ösztön világában a megoldási idők
évmilliókra terjednek, és a tét az élet. A szokások világában a
megoldások kialakítása percekig, órákig tart, a tét az egyéni túlélés.
A gondolatok világában viszont a megoldások másodpercek alatt jelennek
meg, legfeljebb percek alatt, s a tét csupán a gondolatok túlélése.
Máig izgalmas kérdés az, amikor például az emberré válás folyamatáról
beszélünk. Az egyik felfogás ezt a folyamatot tengernyi vonás, sok-sok
adaptáció összességeként képzeli el (Cosmides és Tooby, lásd a
Pléh-Csányi-Bereczkei kötetben). A másik elképzeléstípus viszont
néhány központi tényezőt tételez fel, mint Tomasello, valamint Gergely
és Csibra koncepciója. A „központi tényezős” modellek, amikor a
szándéktulajdonítást vagy a természetes pedagógiát állítják előtérbe,
miközben távol áll tőlük az emberi gőg, mégiscsak valamiféle
progressziót képzelnek el (Csibra és Gergely 2007).
Egy másik izgalmas kérdés a panglossi
funkcionalizmus problémája. Minden jól van úgy, ahogy van, a létező
dolgok optimálisak, s a természet magyarázza őket, mint Voltaire
kigúnyolt hőse is gondolta volt. Szép dolog azt hirdetni, hogy a
mentális világ funkciókat lát el. Ahogy a Nobel-díjas Tinbergen (1972,
146. o.) is megfogalmazta már, ennek sajátos veszélyei vannak a
biológiában is. „Felmerül a tendencia, hogy az oksági kérdést úgy
oldjuk fel, hogy rámutatunk a viselkedés céljára vagy szándékára.”
Ehhez a panglossi funkcionalizmushoz a mai evolúciós pszichológiában
sajátosan kapcsolódnak a könnyű mesék. „Azért használunk hangos
beszédet, mert ez sötétben is követhető.” De ki látta az ötven- vagy
százezer évvel ezelőtti emberelődöket, ki figyelte meg közlésük
ökológiáját, hogy valóban mennyit mutogattak s mennyit sutyorogtak?
Általános megoldás az ilyen mesék meghaladására a disztális és a
proximális megközelítések kombinálása. Az, amit a pszichológián belül
a sajátos Evo-Devo megközelítésnek nevezünk. A gyermeklélektan, a
neurobiológia és az evolúciós megfontolások sajátos összekombinálása
kivezet a körben forgó érvelések világából.
Az evolúciós pszichológiában valódi megoldatlan
kérdések vannak, ahogy Buller (2009) éppen a Darwin centenárium
kapcsán felvetette. A mai evolúciós pszichológiában ugyanis legalább
négy sajátos félrevezető eszme is jelen van. Az egyik, hogy a
„kőkorszaki szakik” adaptációs problémáinak elemzése önmagában
megmagyarázza, hogy miért olyan ma az emberi elme, amilyen. Ez
vezethet a panglossi mesékhez. Vigyáznunk kell ugyanakkor, hogy milyen
időskálát használunk, hiszen amikor például a tájpreferenciát
magyarázzuk, akkor a szavannai életmódról beszélünk, amikor viszont a
színlátás kialakulását, akkor még a fákon élnek eleink. Ezek között
van néhány millió év, és az evolúciós pszichológia könnyedén tesz úgy,
mintha az időskálával nem is lenne dolga. Buller szerint a másik
tévedés, hogy fel tudjuk tárni a sajátos emberi vonások felmerülésének
okát. A harmadik tévedés, hogy a mai koponyánkban kőkorszaki elme
lakozik. Azért preferálnak széles vállú férfiakat a nők, mert ők jól
tudtak cipekedni stb. Könnyen áttesszük ezt, azaz az erős vállat az
erőforrások révén a pénztárcára, jól tudjuk azonban, hogy e kettő
között hatalmas különbség van, és a különbségből való átlépés az egész
kultúra – biológia szembeállítás értelmezését feltételezi. A negyedik
ilyen tévedés az lenne, hogy a mai egyszerű pszichológiai adatok, pl.
szexuális szokásokról szóló kérdőívek, világosan alátámasztják az
evolúciós eszméket. Ehhez kapcsolódik még egy ötödök radikális
torzítás, az evolúciós pszichológia teljes modularitás-feltételezése.
Biztos, hogy a következő évtizedekben sok mindent
fogunk tisztábban látni. A mai evolúciós pszichológiának számos
magyarázati lehetősége nyílik majd. Az egyik, hogy igenis tud
ellenőrizhető predikciókat hirdetni. Értelmezni tudja az oly sokszor
hangsúlyozott, és oly sok értelmezésre módot adó Baldwin-hatást.
Világossá fog válni, hogy a környezeti optimalizáció és a fejlődés
folyamata együtt értelmezhető. Össze fogjuk kapcsolni a fejlődés, az
összehasonlítás és az agy-gének illesztés-tanulmányozását.
Összekapcsoljuk majd az elméleti funkcionalizmust az egyéni változatok
vizsgálatával. Ennek egy jellegzetes oldala például, hogy egy
bonyolult emlősnél, mint amilyen az ember is, vannak jellegzetesen
korán rögzülő és jellegzetesen sokáig nyitott rendszerek. Például az
arcfelismerés, vagy a szótanulás sokáig nyitott rendszer, míg a
grammatika, a tanulás vagy a látási folyamatok struktúrája viszonylag
hamar rögzül.
Végül fel fogjuk ismerni, hogy a mérnöki típusú
optimális tervezet elképzelés helytelen metafora az evolúcióra,
beleértve az emberi gondolkodás evolúcióját. Ahogy az antropológus
Lévy-Strauss és a genetikus Jacob, majd mostanában Gerry Marcus (2008)
hangsúlyozzák, az evolúció mentális folyamata is tele van barkácsolt
kütyükkel, amelyek nem optimális megoldások, hanem egyszerűen csak a
múltat hordozva megmaradnak, mert viszonylag jól működnek. E
folyamatban különleges jelentősége lesz annak a gondolatmenetnek is,
hogy a pszichológiában is értelmeznünk kell az adaptáció versus
exaptáció kettősséget.
Fontos azonban tudnunk, hogy az evolúciós
pszichológia az őt ért összes kritika és saját nehézségei ellenére
néhány szempontból valóban friss felújítása a darwiniánus
gondolatmenetnek. Számos korábbi, néhány évtizeddel ezelőtti
felfogással szemben, amely a mentális világot fantomnak tekinti, az
evolúciós pszichológia alapgondolata, hogy a mentális világ valóságos.
Másrészt összekapcsol két biológiai és pszichológiai hagyományt,
amelyek hol a szexuális, hol a természetes kiválasztódást
hangsúlyozták a mentális vonások keletkezésében. Világosan értelmezi a
kulturális szerveződések, például és különösen a nyelv fitnessnövelő
szerepét, összekapcsolja az „igazi evolúciós gondolatot” (gyermek és
állat) a neurobiológiával, s végül feltételezi, hogy a bonyolult
lények meghatározottságában a genetikai jellegű epigenetikus
problémáknak van kitüntetett jelentőségük.
Kulcsszavak: darwinizmus, funkcionalizmus, evolúciós pszichológia,
teleológia, biológia-kultúra
IRODALOM
Ben-David, J. és Collins, R. (1966):
Social factors in the origin of a new science: The case of psychology.
Amer. Sociol. Rev., 31, 451-465
Bereczkei Tamás (2003): Evolúciós
pszichológia. Budapest, Osiris
Buller, D.J. (2009) Evolution of the Mind:
4 Fallacies of Psychology. Scientific American, 2009 jan. online:
WEBCÍM >
Csibra Gergely és Gergely György (szerk.,
2007) Ember és kultúra: a kulturális tudás eredete és átadásának
mechanizmusai. Budapest: Akadémiai
Danziger, K. (1990): Constructing the
subject. New York: Cambridge University Press
Dennett, D. (1999): Darwin veszélyes
gondolata. Budapest, Typotex
Ketellar, D. és Ellis, W. (2000): Are
evolutionary explanations unfalsifiable? Psychological Inquiry, 2000,
1-66
Marcus, G. (2008) The haphasard
construction of the human mind Boston: Houghton Mifflin
Pléh Csaba (2000): A lélektan története.
Bp., Osiris
Pléh Csaba (2002, szerk.): A magyar
tudomány tematikus száma az evolúciós pszichológiáról, No. 1
WEBCÍM >
Pléh Csaba, Csányi Vilmos és Bereczkei
Tamás (2001, szerk.): Lélek és evolúció. Budapest, Osiris
Popper, K.R. (1972): Objective knowledge:
An evolutionary approach. Oxford: Clarendon Press
Tinbergen, N. (1977): Az ösztönről. Bp., Gondolat
LÁBJEGYZETEK
1 A Collegium Budapest
Darwin Napján, 2009. február 9-én tartott előadás alapján.
< |