| 
         
        
          
            | 
           
          Maga Charles Darwin tudomásom szerint nem járt 
          Magyarországon, művei annál inkább. Hosszú utat tettek meg, de aligha 
          érkeztek meg végállomásukra. Értelmezésük itt is állandó vitát kavar, 
          ahogy a világ más pontjain, mégpedig tudományos és nem tudományos 
          berkekben egyaránt. Az értelmezések, viták persze korfüggőek, hogyan 
          is lehetnének mások, ráadásul politikafüggőek, ezen belül gyakran 
          pártfüggőek is, ami nem egészen megszokott a szolid tudományos 
          elméletek esetén, ha egyáltalán helyes Darwin gondolatait minden 
          további nélkül csupán ez utóbbiak közé sorolni.  
          
          Többen is idézték Dósa Dénes 
          egykori főgimnáziumi tanár 1869-ben leírt sorát, amely szerint 
          Magyarországon már a levegő is darwinizmussal van tele. Éppen tíz 
          évvel a Fajok eredetének megjelenése után olyan sokat beszéltek már 
          róla Magyarországon, hogy a derék középiskolai tanár sokallta. Ez a 
          gyors megjelenés a recepciós történet első állomása. A második 
          hosszabb: eltart a második világháború végéig, dominánsan magában 
          foglalja, mondjuk így, az alapgondolatok társadalomtudományi és 
          társadalomtechnikai alkalmazását. A második világháború utáni harmadik 
          szakaszra csak néhány sorban térek ki, részben a második szakaszra 
          adott különös reakcióra való utalással.1 
           
           
          Darwin megérkezése Magyarországra 
           
          1860-ban, A fajok eredeté-nek megjelenése után néhány hónappal, 
          Jánosi Ferenc ismertetést közölt róla a Budapesti Szemlében, az 
          Akadémia folyóiratában. Ez az út kiindulópontja. „Kevés tudományos mű 
          keltett oly élénk figyelmet – írta Jánosi –, mint az, amelynek címe e 
          sorok fölött olvasható. A legzajosabb megtámadás, s az éppen oly zajos 
          elismerés, mely folytonosan kíséri, tanúsítják is, hogy itt egy 
          lángész műve áll előttünk, melynek hivatása a termékenyítés, s az 
          eszmék és gondolatok mindennapi folyamát új mederbe indítani.” Jánosi 
          elmagyarázta, hogy „bölcsészeti szempontból” most már másképpen kell 
          tekinteni „állatországra”. A természetrajzot „kettős működés örök 
          játékaként” kell felfogni: az állandóságot biztosítja az „öröklést 
          fenntartó (conservativ) szellem”, „másfelől a ’kiválasztás’ a változás 
          és fejlődés szelleme, osztályoz, némely formát félrenyom, újaknak
          készít helyet.” Az ember sem kivétel. kapcsolatban 
          áll a hozzá hasonló teremtményekkel: „ezen teremtmények a majmok” 
          (Jánosi, 1860). 
          
          Nem világos, honnan és hogyan ismerte meg Jánosi a 
          darwini elméletet. Ő maga azt írta, „egy francia szemle erre vonatkozó 
          cikke után”, vagyis nem olvasta a könyvet. Sokfelé tájékozódó, széles 
          érdeklődésű ember lehetett, amit már az is mutat, hogy jogot, 
          teológiát, kémiát és természetrajzot tanult, huszártiszt lett, majd 
          gimnáziumi tanár, Pesten újságíró, igazságügyi minisztériumban dolgozó 
          titkár. Könyveket, cikkeket írt mindezen tárgykörökből, sőt, ő 
          fordította magyarra John Stuart Mill egyik alapművét, hogy legalább 
          valami halovány kapcsolatot mutassunk a Darwint környező 
          gondolatkörhöz.2 
          
          Darwin útján az első kilométerkő 
          Rónay Jácint 1862-ben indult cikksorozata a Magyar Sajtó című 
          újságban. A siker nyomán Rónay kötetbe foglalta a cikkeket 
          Fajkeletkezés címmel, és 1864-ben kiadta az első magyar Darwin-könyvet 
          (Rónay, 167.). Igaz, nem csupán A fajok eredeté-ről szól, hanem 
          Darwin legközelebbi eszmetársairól is, a Darwin-követő Thomas Huxley 
          emberfelfogásáról, illetve Charles Lyell evolucionista geológiai 
          művéről is (Huxley, 1863; Lyell, 1863), a kötet valójában nem több 
          mint ezek fordítása, kijegyzetelése, ám ezzel a magyar olvasó már igen 
          korán kézbe kaphatta az evolúciós gondolatkör legfontosabb téziseit.3 
          
          Rónay Jácint sem Darwin szakterületén, a 
          természetrajz berkeiben működött, de tudósnak tekintették, az Akadémia 
          is tagjává választotta. Teológiát végzett bencés rendi pap volt, 
          filozófiai, pszichológiai, nemzetkarakterológiai, sőt frenológiai 
          művekkel. A darwinizmust testközelből ismerte meg angliai emigrációja 
          során, amelyre a szabadságharc után kényszerült. Személyes kapcsolatba 
          lépett vezető angol tudósokkal, a földrajzi társasággal; ha akarta 
          volna se kerülhette volna el a megismerkedést Darwin tanaival, 
          melyeket nagy meggyőződéssel propagált itthon, hogy később 
          szembeforduljon velük, ahogy harcosan függetlenségi politikai 
          nézeteivel is, miután tizenhat éves emigrációt követően hazatért és a 
          császári család mellett nevelői munkát is vállalt. A magyar értelmiség 
          prominens szereplője lett, az Akadémia titkára. 
          
          A második kilométerkő az antidarwiniánus nézetek 
          megjelenése, ugyancsak az út korai szakaszán. Már 1863-ban Greguss 
          Ágost arról adott elő az Akadémián, hogy Darwin elmélete az állat- és 
          növényvilág jelenségeit ’szerencsésen’ magyarázza. „Midőn azonban 
          elismerjük az ember anyagi származatát, el kell másfelől ismernünk 
          szellemi, isteni származását is.” Megadta a császárnak, ami a 
          császáré, de Istennek is, ami Istené. Kompromisszumot ajánlott, mint 
          oly gyakran a gondolkodás történetében, a természettudomány és rajta 
          kívül eső területek, elsősorban persze a vallás között. Greguss 
          professzor is akadémikus volt, de ő sem a természetrajzi körök 
          képviselője: esztéta, irodalmár, igaz, a bölcsészet mellett 
          orvostudományt is tanult.  
          
          Nála lényegesen kérlelhetetlenebb ellenfele volt 
          Darwinnak a polihisztor Brassai Sámuel, aki – szintén már 1863-ban – 
          messze túllépett a kettős igazság békülékeny hangnemén. Azt mondta: „A 
          ’natural selection’ természetes válogatás üres hang, ingyen szó, sőt 
          több: képtelenség, mert válogatás válogató nélkül – gondolni sem 
          lehet.” (Idézi Réti, 1964, 50–51.) A tanár, könyvtáros, szerkesztő, 
          matematikus, nyelvész, irodalmár, természetbúvár és még sok minden 
          Brassai határozott ellenfélre talált az ugyancsak Erdélyben élő 
          Mentovics Ferenc, Darwin nagy tisztelője személyében, aki Brassaihoz 
          hasonló szellemi területeken mozgott, de még költő is volt. A 
          válaszokkal és viszontválaszokkal kirobbant az első 
          Darwin-vita Magyarországon, alig néhány évvel az alapmű megjelenése 
          után. A korszak legádázabb vitája a lelkes darwinista etnográfus, 
          nyelvész, antropológus Herman Ottó és a Darwint opponáló botanizáló 
          kalocsai érsek Haynald Lajos között keletkezett, mert Haynald egyik 
          előadásában Darwin nézeteit szappanbuborékként kipukkadó bizonyítatlan 
          hipotézisnek nevezte, mely a „mély alapú igazságot” ássa alá. A vita 
          nyomán Hermannak el kellett hagynia állását a Természettudományi 
          Múzeumban, mégpedig közvetlenül Trefort kultuszminiszter nyomására.4 
          A viták legmélyén mindig az ember természete állt, a természeti vagy 
          közvetlenül Istentől származó különleges jelleg, még akkor is, ha 
          módszertani érvek hangzottak el akár általánosságban a darwini elmélet 
          induktív jellegével kapcsolatban, akár konkrétan tényanyagának 
          elégséges voltát illetően.  
          
          A harmadik kilométerkövet az orvosprofesszor, 
          akadémikus Margó Tivadar állította föl, aki 1868-ban Általános 
          állattan című tankönyvében kétely nélkül foglalt állást a 
          darwinizmus mellett, amivel senkit nem lepett meg, ismerve megelőző 
          előadásait és cikkeit. A politikai feltételek nem engedték, hogy Margó 
          pályája nagyon gyorsan íveljen felfelé. Negyvennégy éves volt, amikor 
          Kolozsváron megkapta a sebészeti tanszéket, majd 1862-től a pesti 
          egyetemen lett az állattan és az összehasonlító bonctan tanára. 
          Mikroszkóppal végzett modern és sikeres kutatást az izmok működésére 
          vonatkozóan, melyben Darwin gondolatait kevésbé tudta hasznosítani, 
          mint igen kiterjedt oktatási és ismeretterjesztő tevékenységében. Ez 
          tehát az a pont, amikor a szakmában is jelentkezett Darwin, nem csupán 
          szakmán kívüli körökben.  
          
          Újabb kilométerkő A fajok eredeté-nek magyar nyelvű 
          megjelenése, melyre 1873-ban került sor (Darwin, 1873-74.). A fordító 
          és az egész vállalkozás szorgalmazója Dapsy László, aki teológiai 
          tanulmányai után főleg közgazdaságtani, természettudományos és 
          pedagógiai munkákat írt, illetve fordított magyarra. Rónayhoz 
          hasonlóan ő is Nagy-Britanniában ismerkedett meg Darwin tanításával, 
          de nem emigránsként, hanem skóciai ösztöndíjasként. Az elmélet hívévé 
          szegődött, elszánt propagandistájává vált a Természettudományi 
          Társulatban és másutt (Kovács, 2007). Darwin másik könyvének (Descent 
          of Man) fordítói már jelentős tudósok voltak Margó Tivadar köréből. 
          Egyikük Entz Géza, a vízben élő faunák híres kutatója, Margó tanszéki 
          utódja, másikuk Török Aurél, a kiváló antropológus, a pontos 
          embertani, főleg koponyamérések kivitelezője, az erre szolgáló 
          műszer, a kraniométer megalkotója, aki (szemben Entz-cel) meg is 
          maradt Darwin állandóan érvelő hívének. Török, az iskolateremtő 
          orvosprofesszor, a darwinista tanokat az élet keletkezésére 
          kiterjesztő Jendrassik Jenő tanítványa volt (Darwin, 1884). A könyvhöz 
          Margó Tivadar írta meg Darwin életrajzát.  
          Ezután a darwini evolúció gondolatköre olyan általánossá vált, hogy 
          például a rendszerező botanikus Kánitz Ágost, és számos társának 
          esetét nem is érdemes külön emlegetni. Darwin tíz 
          évvel alapművének megjelenése után csakugyan jelentős utat tett meg 
          Magyarországon, meglehet, nem hajóval, a Beagle-en, de nem is csak 
          írott vagy elmondott szavakban, hanem tárgyi formában is: az Akadémiai 
          Könyvtár kézzel írt katalógusa jelez egy példányt A fajok eredeté-nek 
          1860-as kiadásából. Mi több, az Akadémia Margó Tivadar ajánlására 
          1872-ben kültagjának választotta Darwint, mégpedig 84%-kal, hét 
          javasolt társát megelőzve, köztük Hermann Helmholtzot (Boros, 1959). 
          Közben személyes kapcsolatok is épültek: Dapsy váltott néhány levelet 
          Darwinnal, Margó 1875-ben személyesen meg is látogatta.5 
          
           
          A táj 
          
           
          Az út, melyhez a döccenők, viharok szükségképpen hozzátartoznak,
          kies tájon vezetett keresztül, messze nem 
          áthatolhatatlan dzsungelen, megkerülhetetlen sziklaszirteken. A 19. 
          század közepén már komoly európai műveltséggel rendelkező értelmiség 
          alakult ki Magyarországon, ha létszáma nem is volt nagy. A fejlődés 
          mint alapgondolat a műveltség számos területén jelentkezett, közte a 
          természetrajzban, növényország és állatország leírásában, illetve az 
          orvosi szakmában.  
          
          Ismerték, sokan támogatták Georges Cuvier, 
          Jean-Baptiste Lamarck vagy Charles Lyell nézeteit. Magyarra 
          fordították Robert Chambers 1844-ben megjelent híres könyvét, melyet 
          Darwin műve előzményének tekintenek.6 A 
          biológiatörténészek idézik Pethe Ferenc már 1815-ben keletkezett 
          írását, vagy id. Lenhossék Mihály 1822-es kijelentéseit, melyek 
          szerint az élővilág, illetve a Föld állapota sorozatos változások 
          eredménye, és a változások szakadatlanul folytatódnak. „Földünk 
          számtalan átalakuláson és forradalmon keresztül jutott el jelenlegi 
          állapotába és változatai folytatódnak és folytatódni is fognak” – írta 
          Lenhossék. (Idézi Réti, 1964, 128.) Sokan írtak nagyon hasonló 
          sorokat. Közülük is kiemelkedett Petényi János Salamon zoológus, 
          ornitológus, papi pályája után a Nemzeti Múzeum munkatársa, aki 
          kevéssel korai halála előtt a paleontológia felé fordult, hogy az 
          általa leírt és jól ismert fajok evolúciós előzményeit kutassa. Az 
          1850-es években sokak számára nem volt kétséges az evolúció ténye, 
          ahogy a természetrajz geológus művelői, Pettkó János, Hantken Miksa 
          vagy Szabó József számára sem (Mészáros, 2000; Géczy, 1994). De 
          idézhetnénk az akadémikus professzor, Nendtvich Károly sorait is, akit 
          főleg vegyésznek tartanak, holott szintén orvosi végzettségű volt, 
          botanizált és a természetrajz, sőt a társadalom és a politika is 
          vizsgálódásainak tárgyai közé tartozott. Mert az evolúció gondolata 
          messze nem Darwintól származik, Darwin ennek csak egyik változatát 
          képviselte, és a korábbi változatok jelenléte megkönnyíthette Darwin 
          magyarországi útját. 
          
          Az utat, mint láttuk, nem csupán a hivatásos 
          természetbúvárok ásták, sőt náluk is lelkesebbnek mutatkoztak a 
          sokféle terület iránt érdeklődő értelmiségiek, papok, tanárok, 
          orvosok, publicisták, különféle képzettségekkel. A 19. század közepén 
          a természet és a társadalom nem látszott összeegyeztethetetlenül 
          eltérő tárgynak a kutató szemek számára. R. Várkonyi Ágnes hívta fel a 
          figyelmet a természettudományi, orvosi és matematikai affinitás 
          meglepő elterjedtségére a történészek között. Főleg az 1860-as évek 
          előtt olyan kiemelkedő történész értelmiségiek, mint Teleki József, 
          Horváth Mihály, Szalay László, Rómer Flóris vagy akár Csengery Antal, 
          Kemény Zsigmond és a Hunfalvy-fivérek, nemkülönben a filozófus 
          Szontagh Gusztáv és sokan mások elmélyült természettudományi 
          ismeretekkel rendelkeztek. Előtanulmányaik között igen gyakran 
          szerepeltek természetrajzi vagy matematikai tárgyak, későbbi 
          olvasmányaik között nemkülönben, és igen sokan váltak a 
          Természettudományi Társaság tagjaivá, nem is beszélve rendszeres 
          részvételükről az Orvosok és Természetvizsgálók Vándorgyűlésein, 
          melyeken előadásokkal is szerepeltek, a vitákban részt vettek (R. 
          Várkonyi, 1967). 
          
          Darwin útját megkönnyíthette a természettudomány 
          felé fordulás, de nem mindegy, mit is kell 
          természettudományon vagy akár természetrajzon értenünk. A határok 
          közé bezárkózó, kizárólag a magyar flóra, fauna vagy ásványok, vizek 
          leírásai, melyeket az Akadémia kiemelkedően támogatott még a 
          századvégen is (például a Balaton vagy a főváros természeti 
          viszonyainak pontos, részletező leírása), nem szükségképpen törték az 
          utat a Darwin-féle egyetemes gondolatok előtt. A természetrajznak az a 
          fajtája, mely helyi növény- vagy állatfajok keresésére, ezek 
          szokásainak, példányainak rögzítésére vagy akár a Frivaldszky 
          testvérek által végzett biogeográfiájára szorítkozott, akármilyen 
          szakszerűek, pontosak voltak is azok, meglehet, éppen legyőzendő 
          ellenállást, forgalmi akadályt emeltek a darwini tanok számára.7  
          
          Az 1850-es években, a neoabszolutizmus politikai 
          időszakában robbantak ki azok a viták, melyek ezt a feszültséget 
          tudatosították a magyar értelmiségben, és állásfoglalásra 
          késztettek a tudomány, illetve tudománypolitika alapdilemmáiban. A 
          többek által különféle szempontból elemzett Tudomány, magyar tudós 
          vita sokfelé ágazott, egyebek között abba az irányba is, melyet 
          Vekerdi László korai „két kultúra” vitának nevezett (Vekerdi, 1996, 
          81.). A Toldy Ferenc, Szontagh Gusztáv és Nendtvich Károly 
          főszereplésével lezajlott állítás–válasz–viszontválasz csörték során 
          szembekerült a humán kultúra a természettudományival, mégpedig elvi 
          okokból.8 Ezúttal nem a két terület jeles 
          képviselői estek egymásnak saját érdekeik megideologizálása céljából, 
          hiszen a két fővitatkozó, Toldy és Szontagh egyaránt a humán oldalhoz 
          tartozott. Míg Szontagh a természettudománynak adott volna prioritást 
          a tudományok fontossági listáján, Toldy éppen fordítva. Szontagh a 
          természettudományok nemzeti hasznával érvelt, mondván, „ezek segítik a 
          nemzetet inkább, s ezek fejlesztik a nemzet anyagi erejét”. Toldy 
          univerzalista ellenvetést tett sokszor idézett sorában: „vannak 
          tudományok, melyek az embert mint állatot tartják fenn, és viszont, 
          melyek azon része szükségeinek felelnek meg, mely őt 
          az állatokon felül emeli, sőt őt tulajdonképp emberré teszi.” (Toldy, 
          1851a, 473.) Ugyanaz a nézet, mely Darwin fellépése után merült fel: 
          természeti lény-e az ember. Itt azonban az a tudománypolitikai 
          álláspont is megbújik, amely szerint az Akadémiának inkább a lelket 
          tápláló humán területeket kellene támogatnia, vagy a hasznos 
          természettudományokat, előfeltételezve, hogy épp ez a kettősség 
          választja szét a két kultúrát.  
          
          A másik vita a filozófusok között zajlott a 
          lokalitás versus univerzalitás ügyében, közelebbről arról, 
          lehetséges-e sajátosan magyar filozófia, melyet persze a „Tudomány, 
          magyar tudós” vita is érintett.9 A nagy 
          tekintélyű hegeliánus sárospataki tanár, Erdélyi János az irodalmat 
          nemzetinek tartotta, de a filozófiát egyetemesnek, szemben az 
          intézményeken kívül álló, korábbi tüzértiszt, Szontagh Gusztávval, aki 
          a harmónia követelményét hangsúlyozó „egyezményes filozófiájában” 
          döntőnek tartotta a nemzeti vonásokat, nem feledve, hogy a harmónia 
          eltérő kultúrákban eltérő formákat ölthet (Mester, 2006). A dilemma 
          nem maradt a filozófusok körein belül. R. Várkonyi Ágnes Eötvös 
          Józsefet idézte, aki az Orvosok és természetvizsgálók 1863-ban tartott 
          vándorgyűlésén éppen a nemzeti érdek és az összemberi érdek 
          szembenálláson elmélkedve azt mondta, hogy a tudomány „nem egyes népé 
          vagy korszaké, hanem az emberiségnek közös kincse ez, mint a Nap, 
          melynek sugarai különböző irányban, de az egész földet 
          bevilágítják.”(R. Várkonyi, 1973, 395.)  
          
          Kell-e nekünk az univerzum nagy problémáival 
          foglalkozni, vagy elégedjünk meg a magunk számára fontos témák 
          vizsgálatával? A haza vagy haladás alternatívájának egyik változata 
          áll előttünk. A történettudományban ez a probléma éppúgy 
          megkerülhetetlen volt, mint a természetrajzban. Az a tény, hogy 
          legalább a korabeli értelmiség egy része fontosnak tartotta a nemzet 
          ügyein túl is néző univerzális elméleteket, segíthette az érdeklődést, 
          mely túl akart látni a magyar virágok, fák, madarak, halak leírásán, 
          osztályozásán. Ez pedig feltétel Darwin univerzális elméletének 
          befogadásához.  
          
          Ugyancsak segíthettek bizonyos filozófiai jellegű 
          gondolatok, melyek szétsugároztak szinte minden értelmiségi területre. 
          A 19. századi Darwin-recepciót elemző Ladányiné Boldog 
          Erzsébet rámutatott egyfelől a hegeliánus fejlődésgondolat 19. századi 
          eleji hangsúlyos jelenlétére (melyet persze rajta kívül sokan 
          tárgyaltak előtte és utána), továbbá a materializmus vagy realizmus 
          fokozatos terjedésére. A hegelianizmus és a körülötte zajló vita, a 
          „hegeli pör”, akármit is gondoljunk róla, a fejlődés fogalmát 
          megszokottá tette a szépirodalomtól az orvostudományig, a 
          mezőgazdaságtól a történetírásig (Vö. például Ladányiné, 1986) Millió 
          példa illusztrálja ezt Madáchtól, mondjuk Eötvösig.  
          
          A Tudomány, magyar tudós vita is megmutatta, hogy 
          az 1850-es évekre a természettudomány jelentősége lényegesen megnőtt a 
          magyar értelmiség szemében.10 Nem csupán 
          az új tudósgeneráció, köztük Margó, Török, Jendrassik, Szabó, Than 
          vagy Eötvös Loránd színre lépése miatt, és nemcsak az egyes 
          diszciplínák fokozatos professzionalizációja miatt, azaz nem csupán a 
          tudomány, mondjuk így, megváltozott szociológiai helyzete, megnőtt 
          tekintélye miatt, hanem az ezzel összefüggő világnézeti mondavaló 
          miatt is. A tudomány maga, függetlenül művelőinek 
          eredményességétől, sajátos gondolkodásmódot képviselt: a 
          szubjektivitás, az érzelmek, a moralizálás szerepe háttérbe szorult 
          ahhoz képest, amit a korabeli irodalomban vagy a romantikus 
          történetírásban megszoktak. Ez a világnézet jelentkezett az egyre 
          nagyobb teret nyerő neobaconianizmusban, majd a pozitivizmusban, 
          melynek befolyása messze túlment a filozófián, behatolt a 
          természettudósok világába, a történetírásba, a közgondolkodásba. 
          Darwin számára a tudomány megnőtt jelentősége, vele a 
          metafizikamentes, mechanizmust kereső pozitivista gondolkodásmód 
          kedvező környezetet biztosított előrehaladó útján.11
           
          
          A tudomány fontossága, az univerzalizmus, a 
          fejlődésgondolat elfogadottsága, a pozitivizmus jelentkezése megfelelő 
          kontextust teremtett a Darwin-recepció számára. Pontosan, ha nem is 
          hézagmentesen illeszkedő elemekké, háromszögelési pontokká 
          szerveződtek az utat körülvevő kies vidéken.  
          
           
          Társadalmi alkalmazások, szociáldarwinizmus  
          
           
          A következő útszakaszok a megelőzőnél síkosabbnak bizonyultak. 
          Kivezették Darwint a természetrajzból, saját biztosnak vélt 
          territóriumából, mégpedig a társadalomtudományok, és a társadalmi, 
          politikai tevékenység indákkal, csapdákkal, mocsarakkal, ezer 
          veszéllyel terhelt vidékére. Elmélete, ahogy lenni szokott, újabb és 
          újabb értelmezéseket, kiegészítéseket kapott, csonkulásokat 
          szenvedett, hol darwinizmussá vált, hol neodarwinizmussá, hol 
          evolúciós pszichológiává, vagy a genetika hozzájárulásával az evolúció 
          szintetikus biológiai elméletévé, hol pedig szociáldarwinizmussá. 
          Utóbbiak Darwin elméletének kitágításából, más területekre való 
          átviteléből keletkeztek, melyekben nem természetrajzi fajok, hanem 
          társadalmi csoportok, kultúrák, köztük nemzetek, népcsoportok 
          szerepelnek. Különös egybeesés, vagy talán nem is olyan különös, csak 
          azt mutatja, hogy a darwini gondolatokkal tele volt a levegő Angliában 
          is, minden esetre két évvel A fajok eredeté-nek megjelenése 
          előtt publikálta alapművét Herbert Spencer, az Angliában népszerű 
          filozófus, Auguste Comte mellett a korszak legnagyobb hatású 
          pozitivistája. A mű, Progress: Its Law and Cause, nagyszabású 
          kozmikus fejlődéselméletet mutat be, melyben a természet és az emberi 
          világ azonos törvényeknek engedelmeskedik, differenciálódik, egyre
          komplexebbé válik, azaz hierarchikus szerkezet jön 
          létre, jól megkülönböztetve a magasabb rendű fejlettebbet az 
          alacsonyabb rendű fejletlentől, ebben inkább Lamarckhoz hasonlóan, 
          mint Darwinhoz. A szociáldarwinizmus kulcsfogalmai: a „természetes 
          kiválasztódás” (natural selection), a „létért folytatott harc” 
          (struggle for existence) vagy a „legerősebb marad életben” (survival 
          of the fittest), melyek közül utóbbi történetesen 
          Spencertől származik, nem Darwin leleménye, de elnyerte utóbbi 
          egyetértését miután személyesen is megismerkedtek, s miután Spencer 
          Darwin igaz hívei közé szegődött.12 Ezt 
          követően akarva-akaratlan együtt folytatták útjukat Magyarországon is. 
          
            
             | 
           
         
       
         | 
      
         
      
        
        
          | 
           
          Spencer és Darwin nézetei a következő évtizedekben 
          egyre újabb tájakon, kontextusokon haladtak keresztül, és közben egyre 
          népszerűbbé váltak a magyar politikai és szakmai értelmiség beavatott 
          köreiben, még önálló folyóirat is működött Darwin címmel Fülöp 
          Zsigmond szerkesztésében.13 Maga a 
          szociáldarwinizmus már az 1870-es években felütötte fejét 
          Magyarországon. A természettudósok között először Kriesch János 
          írásaiban, aki a Műegyetemen volt az állattan profeszszora. Szerinte 
          „a Darwin tanaiban kimondott természeti törvények 
          uralma alatt állunk, és Darwin tana képezi az alapot melyre most a 
          szociológiát kezdik építeni. Mily magasztos és mily messzire kiható 
          annak az államférfiúnak feladata, aki Darwin tanainak teljes tudatában 
          kormányozza és vezeti a népeket; mennyi morális öntudat és 
          önmegtagadás kívántatik ahhoz, hogy a szülők Darwin tanát teljesen 
          felismerve átértsék, milyen rendkívüli, mily nagyfontosságú szerepük 
          van, és végre mennyi becses aranykalászt szedhet az oktatás, a 
          nevelés ügye Darwin tanából.”14  
          
          Csakhogy a politizáló liberális értelmiség 
          türelmetlenebb, politikai, ideológiai megújulást sürgető része már a 
          hetvenes évek elején szociáldarwinista gondolatmeneteket követett, 
          kivált a fiatal liberálisok egyik csoportja, mely amúgy az etatizmus 
          megerősítését követelte. Tagjai, mint az önmagukat kedvenc 
          kávéházukról kávéforrás-körnek nevező fiatal értelmiségiek, Arany 
          László, Asbóth János, Keleti Károly vagy Rákosi Jenő, mindannyian 
          modernek, a tudomány hívei, politikai alkalmazásának előmozdítói 
          voltak (vö. Cieger, 2001). Németh G. Béla is felhívta figyelmünket 
          arra, hogy például a pedagógus Imre László és a 
          politikus, költő, publicista Arany László (Arany János fia) a nemzeti 
          sorskérdéseket a nemzetek és kultúrák létért folytatott kíméletlen 
          harcaként fogta fel, melyben biológiai okokból is győz az erősebb, 
          azaz a hierarchia magasabb fokán álló, felsőbbrendű magyar faj 
          (Németh, 1976). Az elv különféle változatai jelentek meg különféle 
          szerzőknél, köztük a befolyásos publicista Beksics Gusztávnál és 
          másoknál. Ezek a nézetek különös jelentőséget kaptak a nemzetiségi
          szempontból bonyolult magyarországi társadalom 
          politikai gondolkodásában.15 
          
          A 20. század elejének politikai radikálisai, akik 
          részben a „szociológia első magyar műhelyét” is alkották, szintén a 
          darwinizmus tudományosságát látták vonzónak, amikor a pozitivizmus 
          értelmében vett természettudományos társadalomelmélet kialakítását 
          tekintették ideális célnak. A Huszadik Század című folyóirat köre, a 
          Társadalomtudományi Társaság, például Pulszky Ágost, Somló Bódog, 
          Jászi Oszkár vagy Szabó Ervin, és persze mások vizsgálták, vitatták, 
          használták a szociáldarwinizmust hol egyetértően, hol bírálva, immár 
          gyakran összehasonlítva, szembeállítva egy másik társadalomfejlődést 
          leíró elmélettel: a történelmi materializmussal.16 
          Egyébként ebben az időben a szociáldarwinizmus önmagában nem járt 
          együtt határozott politikai állásfoglalással. Hívei egyaránt 
          verbuválódtak a liberálisok, függetlenségiek és a polgári radikálisok 
          közül.  
          
          Ebből és sok más szempontból a szociáldarwinizmus 
          hasonlított saját következményéhez, az eugenikához, a fajnemesítés, 
          vagy német földön, a fajhigiénia mozgalmához, melyet Darwin 
          unokatestvére, Francis Galton indított Angliában. Az eugenika levonta 
          a logikus következtetést a szociáldarwinista megközelítésből: ha az 
          emberi történelem is a fajok harca, és az erősebb faj győz, a nemzetek 
          sikere attól függ, tagjai milyen fajtabeli tulajdonságokkal 
          rendelkeznek. Helyettesítsük Darwin természetes kiválasztódás elvét a 
          mesterséges kiválasztódással, mint az állattenyésztők teszik, 
          kíséreljünk meg megfelelő emberpárok házasításával a lehető 
          legtökéletesebb, tiszta fajú emberi egyedeket előállítani. A negatív 
          változat szerint esetleg érdemes megtiltani, vagy legalább nem 
          tanácsolni bizonyos emberek számára utód létrehozását.  
          
          Magyarországon 1911-ben inkább ez utóbbi változat 
          szerepelt a Huszadik Század nagy vitájában, melyben orvosok, 
          szociológusok, más értelmiségiek diszkutálták az eugenika hasznát, 
          például a vegyész Liebermann Leó az éppen kibontakozó közegészségügy 
          szempontjából, az orvos Madzsar József úgyszintén, míg a zoológus, az 
          idegrendszerrel foglalkozó tanulmányaival jelentős eredményeket elért 
          és politikussá vált Apáthy István égő nacionalista 
          érzelmei alapján.17 Utóbbi azok közé tartozott, akik a belső hasadás 
          után elhagyták a Társadalomtudományi Társaságot, de nem az eugenikát. 
          Az 1911-ben indítványozott intézményesülési folyamat élére állt, sokat 
          tett azért, hogy 1914-ben több társaság együttesen megalakítsa az 
          Egyesületközi Fajegészségügyi Bizottságot, s 1917-től a Magyar 
          Fajegészségügyi és Népesedéspolitikai Társaságot, melynek elnöke 
          Teleki Pál lett, az antiszemitizmusáról elhíresült későbbi 
          miniszterelnök, földrajztudós, Apáthyval együtt a turánizmus lelkes 
          híve.18 Lassanként az eugenika átkerült a 
          jámbor társadalomjobbítók kezéből a jobboldali, majd szélsőjobboldali 
          politikusok eszköztárába. 
          
          Ezzel – szándéka ellenére – Darwin vészterhes 
          vidékre tévedt, de nemcsak Magyarországon, hanem világszerte. A 
          szociáldarwinizmus révén eljutott az eugenikához, az emberi 
          fajnemesítés, a fajhigiénia gondolatához, mely kezdetben szociológiai,
          közegészségügyi célokat tűzött maga elé, majd a 
          fajok közötti hierarchia elvei alapján a rasszizmushoz, biológiai 
          antiszemitizmushoz, egészen a nácizmusig. Csaknem mindezen stációkon 
          végigrohant a korszak egyik kiemelkedő tudósa, Kriesch János 
          tanítványa, Méhely Lajos, akadémikus, a Nemzeti Múzeum elkötelezett 
          darwinista zoológusa, később az egyetem állattanprofesszora, hosszú 
          ideig A Cél címet viselő „fajbiológiai szemle” szerkesztője. Az 
          első világháborúban szenvedett vereség inspirálta a korábban 
          politikával egyáltalán nem foglalkozó tudóst.19 
          A háborút fajok harcának tekintette, melyben az erősebb faj győz, ám 
          az erős magyar faj mégis veszített. Ennek oka, végtelenül 
          egyszerűsítve a bonyolult elméletet, hogy a magyar faj nem 
          kompatibilis fajokkal keveredett (mert nem minden fajkeveredés káros), 
          melyek legyengítették. A jövőbeli sikerek záloga a faj megtisztítása, 
          azaz az eugenika. A vér (nem a morfológiai típus) alapján 
          különböztette meg a fajokat, és arra a következtetésre jutott, hogy az 
          itt élők közül csak a zsidókkal kell kerülni a fajkeveredést. Azt 
          írta: „egyedül a zsidó fajta az, mellyel szemben elveszti öröklődési 
          felsőbbségét, mert ezzel való kapcsolatában mindig a zsidó bélyegek 
          ütköznek ki az utódokon. […] a magyar-zsidó félvéreken a magyarságnak 
          teljesen idegen fajkép jelenik meg,” (Méhely, 1929) Figyelemreméltó 
          azonban, hogy Méhely darwinistaként nem vont le következtetést se a 
          fajok magasabb, illetve alacsonyabb rendűségére vonatkozóan, sem azt, 
          hogy a zsidókat el kellene távolítani Magyarországról, még kevésbé, 
          hogy ki kellene irtani őket, de azt igen, hogy vissza kell szorítani 
          őket az élet csaknem minden területén.  
          
          Orsós Ferenc, a Debreceni Egyetem nemzetközi hírű 
          kórbonctan professzora az evolúció, a genetika és az eugenika 
          összekapcsolásával már a zsidótlanítási törvény mellett érvelt a 
          felsőházban 1941-ben, olyan törvény mellett, mely a zsidó származást 
          (tehát nem vallást) a gümőkórral és a nemibetegségekkel vette egy 
          kalap alá: ezt a három okot nevezte meg a házasságkötést kizáró 
          tényezőként (Vizi, 1994). Ezzel megkoronázta a Méhelyéhez hasonló 
          hosszú fasiszta tevékenységét és belevezette Darwin gondolatkörét a 
          sötét humanitárius, politikai és intellektuális szakadékba. Méhely és 
          Orsós jelentős tudományos teljesítményt mutattak fel, és nem maguk 
          küldték gázkamrába a szerintük idegen rasszhoz tartozó honfitársaikat. 
          Ők szolgáltatták a tudománytól szerzett társadalmi tekintélyt, és az 
          ideológiai alátámasztást, tudományos érvelést a holokauszthoz. 
          
           
          Epilógus: A háború utáni útszakaszról 
          
           
          Ilyen mély szakadékból nehéz volt Darwinnak kikecmeregnie. A háború 
          után fokozatosan berendezkedő proletárdiktatúra amúgy vitatott 
          legitimitását részben az antifasizmusból nyerte, a háború alatti és 
          előtti teljes nemzeti katasztrófa elutasításából, minden elemének, 
          ideológiájának, közte a szociálarwinizmusnak egyértelmű elvetéséből. A 
          szakadékból való megszabadulást nehezítette Darwin számára a 
          proletárdiktatúra sztálinizmusának implicit antidarwinizmusa. Trofim 
          Gyenyiszovics Liszenko kiemelése a szovjet biológiában, sőt az egész 
          szovjet tudományban hatást gyakorolt a magyar tudományra is, igaz, 
          lényegesen mérsékeltebb hatást, mint szülőhelyén. A liszenkóizmus a 
          lamarckizmus felmelegített változata volt: az egyed szerzett 
          tulajdonságainak közvetlen átörökíthetőségét hirdette, szemben a 
          darwinizmussal, mely a véletlenszerűen létrejött változatok közötti 
          kiválasztódás mechanizmusán alapult. 
          
          Az út folytatását jelzi, hogy 1955-ben mégiscsak 
          megjelent A fajok eredete, a háború után először (Darwin, 
          1955). Nem készítettek új fordítást, Mikes Lajos századelőn készült 
          munkáját adták ki ismét. Az előszót Dr. Boros István, a 
          Természettudományi Múzeum igazgatója írta. Ugyanazt a létrát 
          eresztette a szakadékba, mint Rapaics Rajmund két évvel korábban: a 
          dialektikus materializmust. Darwin elgondolásait egyrészt a biológia 
          tudományába zárták, elvéve társadalmi, de nem filozófiai 
          mondanivalóját, másfelől azt mutatták meg, hogy Darwin elmélete a 
          dialektikus materializmussal összhangban oldotta meg a biológia jó 
          néhány alapkérdését. Darwin tanai, szerintük, az érett polgári 
          társadalomból származtak, de a haladást képviselték. „A virágzó 
          kapitalizmusnak a materialista biológiában legnagyobb teljesítménye a 
          darwinizmus kiépítése volt” – írta Rapaics, és Marxra hivatkozva azt 
          mondta: „a darwinizmussal a teleológia a természettudományokban 
          megkapta a halálos döfést.”(Rapaics, 1953, 156.). A reakció, 
          elsősorban a klerikális reakció föl akarta tartóztatni Darwin 
          materialista világmagyarázatának elfogadását, ám a haladás erői, 
          kivált a proletariátus, minduntalan győzelemre segítették. A 
          darwinizmus adta meg az ember igazi méltóságát. Boros István szerint 
          „a mindenki emberi méltóságának elismertetéséért és érvényesüléséért 
          küzdő proletárdemokrácia” vívja ki a darwinizmus végső győzelmét is, 
          mert a proletárdemokrácia „világszemlélete tette meg a valódi ember, a
          Homo sapiens felé vezető utat a legmesszebbre, és emelkedett 
          […] olyan magaslatokra, hogy nemcsak az ember múltját tárta fel és 
          helyét állapította meg a természetben és társadalomban egyaránt, de a 
          jövő fejlődésének útját és irányvonalát is megjelölhette”. (Boros, 
          1955, 85–86.) Ez a jövő a kommunista társadalom. 
          
          A fajok eredete 2000-ben Kampis György kiváló új 
          fordításában jelent meg újra, immár előtérbe helyezve a természetrajzi 
          és biológiai szakszerűséget, valamint a nyelvi világosságot. Előszava 
          a mű születésének szakmatörténeti kontextusára összpontosíthatott, 
          nagyrészt figyelmen kívül hagyva az ideológiai összefüggéseket. Ugyan 
          az intelligens tervezés elmélete Amerikában majomper-szerű 
          csetepatékat váltott ki, és ezzel világszerte, nálunk is, ismét erőre 
          kapott az antidarwinizmus, ám az evolúció elmélete időközben nagyon 
          mély gyökeret eresztett. A biológia mellett a pszichológia, 
          szociológia, antropológia, nyelvészet vagy akár a tudományfilozófia, 
          és ki tudja még hány terület mindennapi kenyerévé vált. Maga a 
          globalizált monetarista piacgazdaság és kísérője, a posztmodern 
          gondolkodásmód békés harmóniában él vele a mindennapokban is, feltéve 
          persze, hogy megelégszünk az evolúció tág és laza, esetleg metaforikus 
          értelmével, nem ragaszkodunk a szigorú tudományos értelmezéséhez. Egy 
          szociológiai felmérés ugyanis éppen azt állapította meg, hogy a magyar 
          gimnáziumi tankönyvek alig tárgyalják, és a magas évfolyamokra járó 
          biológushallgatók evolúcióértelmezése is bizonytalan, ellentmondásos 
          (Mund, 2009).  
          
          Darwin tehát még mindig úton van. Útjának nagyobb 
          része nem a természetrajzon vagy biológián vezetett keresztül, inkább 
          a gondolkodás más régióin. Ennek megfelelően már a kezdetektől nem 
          annyira a szakmabeliek, mint a nehezen definiálható értelmiségi körök, 
          tanárok, orvosok, publicisták, egyházi emberek, politikusok, 
          szociológusok és ki tudja, ki mindenki foglalkozott vele és használta. 
          Az elmélet fantasztikusan adaptációképesnek bizonyult. Túlélt 
          politikai rendszereket a neoabszolutizmustól a duális monarchia 
          liberalizmusán, a konzervatív tekintélyuralmi rendszeren, a 
          fasizmuson, szovjet mintájú államszocializmuson át egészen a többpárti 
          demokráciáig. Túlélt ideológiai értelmezéseket a hegelianizmustól a 
          pozitivizmuson, eklektikus biologizmuson, dialektikus materializmuson 
          át egészen a posztmodernig. Beszivárgott a tudományokba, 
          hétköznapokba, mindenhova. De az útnak nincs vége, valószínűleg nem is 
          lehet.  
  
             
          
           
          Kulcsszavak: Darwin-recepció, szociáldarwinizmus, eugenika, 
          evolúcionizmus Magyarországon, természetrajz 
  
             
          
            
          
          IRODALOM 
          
          Chambers, Robert (1844): Vestiges of the 
          Natural History of Creation. John Churchill, London. Magyarul: 
          Chambers, Robert (1858): A teremtés természettörténetének nyomai. 
          (ford. Somody József). Pápa 
          
          Cieger András (2001): A hatalomra jutott 
          liberalizmus és az állam a dualizmus első felének magyar politikai 
          gondolkodásában. Századvég. 20, 95–118. 
          
          Darwin, Charles (1873–74): A fajok eredete 
          a természeti kiválás útján, vagyis az előnyös válfajok fennmaradása a 
          létérti küzdelemben. I–II. (ford. Dapsy László) Természettudományi 
          Társulat, Budapest 
          
          Darwin, Charles (1884): Az ember 
          származása és az ivari kiválás. (ford. Entz Géza és Török Aurél, 
          Előszó, Darwin életrajzával: Margó Tivadar). Természettudományi 
          Társulat, Budapest 
          
          Darwin, Charles (1911): Fajok keletkezése 
          természetes kiválasztás útján vagy az életrevalóbb tenyészfajok 
          boldogulása a létért való küzdelemben. I–II. (ford. Mikes Lajos) 
          Természettudományi Könyvtár. Atheneum, Bp. 
          
          Darwin, Charles (1955): A fajok eredete. 
          Művelt Nép, Budapest 
          Darwin, Charles (2000): A fajok eredete természetes kiválasztás útján. 
          (ford. Kampis György) Typotex, Bp. 
          
          Boros István (1959): A 100 esztendős 
          darwinizmus magyarországi pályafutása. Élővilág, 4, 3–7., 20–25. 
          
          Géczy, Béla (1994): Brief History of the 
          Hungarian Paleontology. Hungarian Geological Society, Bp. 
          
          Gyurgyák János (2001): A zsidókérdés 
          Magyarországon: Politikai eszmetörténet. Osiris, Budapest 387–397. 
          
          Huxley, Thomas Henry (1863): Evidence as 
          to Man’s Place in Nature. Williams and Norgat, London  
          
          Jánosi Ferenc (1860): Új természetrajzi 
          elmélet – A nemek eredete. Budapesti Szemle. 1, 10, 383–418. 
          
          Kepes Ernő (1907): Történelmi 
          materializmus, darwinizmus, kantizmus. Deutsch Zsigmond és tsa., Bp. 
          
          Kovács Ábrahám (2007): Darwin első 
          kapcsolata Debrecennel. Debreceni Szemle. 15, 3, 393-403.  
          
          WEBCÍM > 
          
          Ladányiné Boldog Erzsébet (1986): A magyar 
          filozófia és darwinizmus XIX. századi történetéből. Akadémiai, 
          Budapest 
          
          Lambrecht Kálmán (1920): Herman Ottó: Az 
          utolsó polihisztor élete és kora. Biró Miklós, Budapest  
          
          WEBCÍM > 
          
          Lambrecht Kálmán (1933): Herman Ottó 
          élete. Magyar Könyvbarátok, Budapest 
          
          Lyell, Charles (1863): The Geological 
          Evidences of the Antiquity of Man. John Murray, London  
          
          Méhely Lajos: A magyarság anthropologiája. 
          Budapest: Held 1929. 
          
          Mester Béla (2006): Magyar philosophia. 
          Pro-Philosophia, Kolozsvár–Szeged, 53–143.  
          
          Mészáros Ferenc (2000): Előszó. In: 
          Mészáros Ferenc (öszeáll.): Petényi János Salamon emlékezete 
          születésének 200. évfordulóján. Magyar Tudománytörténeti 
          Intézet–Magyar Természettudományi Múzeum, Piliscsaba–Budapest, 7–10.
           
          
          Mill, John Stuart (1867): A képviseleti 
          kormány (ford. Jánosi Ferenc). Pest 
          
          Mund Katalin (2008): Reception of Darwin 
          in the Ninteenth Century Hungarian Society. In: Engels, Eve-Marie – 
          Glick, Thomas F. (eds.): The Reception of Charles Darwin in Europe. 
          Continuum, London–New York, 441–462. 
          
          Mund Katalin (2009): ’Az a csoda, hogy 
          fejlődik’. Mund Katalin tudományszociológus Darwin magyarországi 
          fogadtatásáról. (Barotányi Zoltán interjúja.) Magyar Narancs. 2009 
          február 12., 26–28.  
          
          Németh G. Béla (1976): Létharc és 
          nemzetiség In: Németh G. Béla: Létharc és nemzetiség. Magvető, 
          Budapest, 7–41. 
          
          Nendtvich Károly (1851): Még egyszer: 
          tudomány és magyar tudós. Új Magyar Múzeum. 37–51. 
          
          Pál Lajos (1976): Rónay Jácint. Akadémiai, 
          Budapest 
          
          Pekár Károly (1902): Darwin és Spencer. 
          Kép az emberi gondolkodás történetéből. Budapest 
          
          Perecz László (2001): Fejlődés, 
          kérdőjelekkel. Magyar Tudomány. 4, 422–427. 
          
          Perecz László (2002): Változatok a magyar 
          filozófiára. A „nemzeti filozófia” toposza a magyar 
          filozófiatörténetben. Magyar Tudomány. 9, 1242–1251. 
          
          Perecz László (2004): ’Nemzeti filozófia’: 
          Saját vagy idegen. Erdélyi János és a magyar filozófia gondolata. 
          Irodalomtörténeti Közlemények. 5–6, 541–558.  
          
          Perecz László (2005): A nemzeti 
          kultúraépítés jegyében: Imre, Palágyi, Pekár és a nemzeti filozófia 
          gondolata. Kellék. 26, 123–138. 
          
          R. Várkonyi Ágnes (1967): Történettudomány 
          és a természettudományok a XIX. század közepén Magyarországon. Magyar 
          Tudomány. 384–397. 
          
          R. Várkonyi Ágnes (1973): A pozitivista 
          történetszemlélet a magyar történetírásban. II. A pozitivizmus 
          kibontakozása gyökerei és kibontakozása Magyarországon 1830-1860. 
          Akadémiai, Budapest  
          
          Rapaics Rajmund (1953): A magyar biológia 
          története. Akadémiai, Budapest  
          
          Réti Endre (1964): Magyar darwinista 
          orvosok. Orvostörténeti Közlemények. 18, 121–131. 
          
          Rónay Jácint (1864): Fajkeletkezés. Az 
          embernek helye a természetben és régisége. Pest 
          
          Soós Sándor (2008): The Scientific 
          Reception of Darwin’s Work in Nineteenth-Century Hungary. In: Engels, 
          Eve-Marie – Glick, Thomas F. (eds.): The Reception of Charles Darwin 
          in Europe. Continuum, London–New York, 430–440. 
          
          Szabó Ervin (1973): Természet és 
          társadalom. In: Litván György – Szűcs László (szerk.): A szociológia 
          első magyar műhelye: A huszadik század köre. Gondolat, Budapest, 
          176–206.  
          
          Szabó Levente (2003): Tudományfogalmak 
          versengése. 19. századi viták. Korunk. 38–45. 
          
          Szontagh Gusztáv (1851a): Tudomány, magyar 
          tudós. Új Magyar Múzeum. 1, 7, 377–390. 
          
          Szontagh Gusztáv (1851b): Eszmecsere Toldy 
          Ferenc és Wenzel Gusztáv társaimmal. Új Magyar Múzeum. 1, 12, 663–695.
           
          
          Toldy Ferenc (1851a): Ismét: tudomány, 
          magyar tudós. Értekező levél Szontagh Gusztávhoz. Új Magyar Múzeum. 1, 
          9, 469–486. 
          
          Toldy Ferenc (1851b): Nyílt válasz Dr. 
          Nendtvich Károlyhoz a szélsőségek közletésére. Új Magyar Múzeum. 
          52–55. 
          
          Turda, Marius (2004a): Faj és nemzet: A 
          nemzeti felsőbbrendűség a 19. századi Magyarországon. 2000. 16, 57–67. 
          
          Turda, Marius (2004b): The Idea of 
          National Superiority in Central Europe, 1880–1918. The Edwin Mellen 
          Press, Lewinston, Quinston 
          
          Turda, Marius (2006): Heredity and Eugenic 
          Thought in Early Twentieth-Century Hungary. Orvostörténeti Közlemények 
          194–195. 101–118. 
          
          Turda, Marius (2007): The First Debates on 
          Eugenics in Hungary: 1910–1918. In: Turda, Marius – Weindling, Paul J. 
          (eds.) Blood and Homeland: Eugenics and Racial Nationalism in Central 
          and Southeast Europe, 1900–1940. Central European University Press, 
          Budapest–New York, 1–22. 
          
          Vekerdi László (1996): A Tudománynak háza 
          vagyon. Reáliák a Régi Akadémia működésében és terveiben. Magyar 
          Tudománytörténeti Intézet, Piliscsaba–Budapest, 81.  
          
          Vizi E. Szilveszter (1994): Az Orsós-ügy 
          avagy a tudós felelőssége. Magyar Tudomány. 3, 326–335. 
  
             
          
            
          
          LÁBJEGYZETEK 
          
          1 Írásom néhány megelőző 
          tanulmányra támaszkodik, főként Boros István, Ladányiné Boldog 
          Erzsébet, Rapaics Raymund, Réti Miklós munkáira. A Darwin-recepció 
          alapos feltárását eddig nem végezték el. Fontos lenne a jövőben komoly 
          projekt keretében tárni fel a magyarországi darwinizmus történetét, 
          hogy felszínre hozzuk a megelőző irodalomból és jelen írásomból is 
          hiányzó adatokat, összefüggéseket.  
          < 
          
          2 Jánosi életéről lásd a 
          Magyar Életrajzi Lexikon címszavát. Fordítása: Mill, 1867. 
          < 
          
          3 Más kérdés, hogy kézbe 
          is vették-e a kötetet. Rónay életrajzírója szerint nem nagyon (Pál, 
          1976) 
          < 
          
          4 A konfliktust ismerteti 
          Lambrecht Kálmán (Lambrecht, 1920) 
          http://mek.niif.hu/04300/04326/html/index.htm Ez a szöveg nem azonos 
          Lambrecht sokat idézett könyvének szövegével (Lambrecht, 1933) 
          < 
          
          5 Dapsy leveleit 
          nyilvántartja a Darwin-website: 
          
          WEBCÍM > 
          Tartalmukat némileg hibásan idézi Kovács Ábrahám említett írása. Margó 
          látogatásáról szóló beszámolóját idézi Rapaics Rajmund (Rapaics, 
          165–66.) 
          < 
          
          6 A Vestiges of the 
          Natural History of Creation című könyvről van szó, melynek 
          szerzője eredetileg homályban maradt (Chambers, 1858). 
          < 
          
          7 Soós Sándor mérlegelte a 
          természetrajz magyar kutatóinak evolucionista érveit és ellenérveit, 
          az evolúciós gondolkodás szerepét kutatásaikban (Soós, 2008). 
          < 
          
          8 Az itteni szempontból 
          legfontosabb írások: Szontagh, 1851a, 1851b; Toldy, 1851a, 1851b, 
          Nendtvich, 1851. 
          < 
          
          9 A magyar nemzeti 
          filozófia ügyéről többen is értekeztek (lásd például Perecz, 2002, 
          2004, 2005). 
          < 
          
          10 A vita egyik rétege a 
          tudomány fogalma, normái, mibenléte körül forgott. Ennek pontos 
          kifejtését is el kellene egyszer végezni (vö. Szabó, 2003.).  
          < 
          
          11 A hazai filozófiai 
          változásokat Perecz László foglalja röviden össze (Perecz, 2001). 
          < 
          
          12 A vitatott 
          Darwin–Spencer-viszonyt elemezte sajátos szempontból az esztéta, 
          filozófus Pekár Károly 1902-ben (Pekár, 1902)
           < 
          
          13 A 19. század végi 
          magyar értelmiség Darwinhoz fűződő viszonyáról írt Mund Katalin (Mund, 
          2008). 
          < 
          
          14 Kriesch 1883-ban 
          tartott akadémiai székfoglaló előadásából idézett Rapaics Rajmund 
          (1953, 174.). 
          < 
          
          15 Beksicsről Marius 
          Turda írt a szocialdarwinizmussal összefüggésben (Turda, 2004a.). A 
          szerző könyvében áttekintést adott a magyar nacionalizmus és a 
          szociáldarwinista fajelmélet összefüggéséről (Turda, 2004b.) 
          < 
          
          16 Vesd össze pl. Szabó 
          Ervin cikkét: Szabó Ervin, 1973. Önálló kötet is megjelent a témáról: 
          Kepes, 1907.
          < 
          
          17 A vitát ismerteti 
          Turda, 2006. < 
          
          18 A magyar eugenikai 
          mozgalommal eddig kevesen foglalkoztak, bár a folyamatokat elemző 
          tanulmányok itt-ott említést tettek róla. Külön tanulmányt szentelt a 
          történetnek Marius Turda. (Turda, 2007). 
          < 
          
          19 Méhelyről is 
          értekezett az antiszemitimusról szóló könyvében Gyurgyák János 
          (Gyurgyák, 2001). 
          < 
           | 
         
       
       
       |