| 
         
        
          
            | 
           
          Nemcsak a szolgáltatási-kereskedelmi piramis 
          csúcsán zajló folyamatok – a bevásárlóközpontok, szuper- és 
          hipermarketek megjelenése és gyors terjedésük, a tradicionális 
          kereskedelem térvesztése stb. – váltottak s váltanak ki vitákat, hanem 
          a piramis alján, a falvakban – mindenekelőtt a kisfalvakban – 
          tapasztalható történések is, az alapellátás hiányosságai a 
          kisfalvakban, az intézmények kivonulása e településekből. Ez utóbbi 
          vita, miként a „kisfalvas tünetcsoport” is régebbi keletű; a 
          szocialista korszak utolsó egy-másfél évtizedében zajló 
          településpolitikai diszkusszióinak leggyakoribb témája az alapellátás 
          kérdése volt. Az a vélekedés viszont nem állja meg a helyét, hogy az 
          apró- és kisfalvak alapellátásának gondjai kizárólag az 
          1960-as–1970-es évek „körzetesítési” törekvéseiből fakadtak. Már a 
          18–19. század fordulójának szarvasi evangélikus lelkésze, Tessedik 
          Sámuel is úgy vélekedett, hogy a túlságosan népes és a túl kicsiny 
          falvak egyaránt problematikus elemei a településállománynak; utóbbiak 
          azért, mert lakosságuk legmindennapibb szükségletei sem elégíthetők ki 
          helyben: nincs kovácsuk, mesterembereik, lelkészük (Tessedik, 1786). 
          Erdei Ferenc pedig a két világháború közötti magyarországi falvakat 
          vizsgálván külön falutípusként említi a „csonka falvakat”, melyek 
          csonkaságát épp kicsiny méretük s ebből következően társadalmuk s 
          intézményhálózatuk differenciálatlansága, hiánya okozta; e falvaknak 
          „…olyan kicsiny és olyan fogyatékos az önállósága, nem is egész falu, 
          hanem csak részfalu, amelynek szükségképpen kapcsolódnia kell, vagy 
          más hasonló részfalvakkal, vagy egy nagyobb faluhoz…” (Erdei, én.). A 
          szerző több, mint 1700 (!) községet sorolt e falutípusba. 
          
          A szocialista korszak „vidékpolitikáját”, ezen 
          belül a kisfalvak kezelését előrevetítették a „fordulat éve” utáni 
          hónapokban, évben készített – végül nem deklarált, törvényerőre nem 
          emelt, de a mindennapi településpolitikát messzemenően befolyásoló – 
          településhálózat-fejlesztési koncepciók. E koncepciók s a korszak 
          településpolitikájának elsődleges célja az iparosítás 
          településhálózati feltételeinek megteremtése – ennek megfelelően 
          természetszerűleg a városok s a népes bányász- és ipari községek 
          fejlesztése került előtérbe –, ugyanakkor a településfejlesztés 
          legfontosabb eszköze is az iparosítás. A településeket három 
          kategóriába sorolták, a falvak a III. kategóriába kerültek. Az e 
          csoportba sorolt „…települések fejlesztését oly módon kell irányítani, 
          illetve korlátozni (kiemelés: B. P.), hogy egy új, a szocialista 
          termelés érdekeinek megfelelő községhálózat kialakulásához vezessen.” 
          Azon, a településtervezők között elfogadottá vált nézet alapján, 
          miszerint a „gazdaságos” településméret 3000 főnél kezdődik, meg a 
          fejlesztési eszközök szűkössége miatt a III. csoportba sorolt 
          települések között is különbséget tettek: a III. C. csoportba került, 
          zömével kisfalvakat elsorvadásra ítélték: a „…C. csoportba soroltuk 
          azokat a községeket, amelyek lélekszámuknál, gazdasági helyzetüknél, 
          közlekedési adottságaiknál, területi elhelyezkedésüknél fogva nem 
          illeszthetők bele a kialakítandó szocialista községhálózatba és ezért 
          nem is fejleszthetők. […] A C. csoportba sorolt települések területére 
          építési engedélyt lakóépületre kiadni nem szabad. A jelentkező építési 
          szándékot […] az A csoportba sorolt település felé kell irányítani…” 
          írta a tervezet. A III. C. csoportba 1530 (!) községet soroltak. Az 
          1971-ben hatályba lépő Országos Településhálózat-fejlesztési Koncepció 
          hasonló szellemben készült, igaz, kevésbé drasztikus megfogalmazásban 
          rendelkezett a falusi településekről: „Ki kell jelölni azokat a 
          településeket, centrumközségeket, amelyek a nagyüzemek gazdasági 
          központjait és egyúttal az ellátási intézményeknek a telepítési helyét 
          képezik, amelyek gazdaságos üzemeltetése (kiemelés: B. P.) 
          meghatározott népességszámhoz kötött”. Az OTK tehát az alapellátást 
          nyújtó intézmények „körzetesítésében” látta az aprófalvas vidékeken a 
          szolgáltatások gazdaságos biztosítását, szentesítette a már megindult 
          hierarchizálódást a faluállományon belül. 
          
          Megjegyzendő, hogy a falusi térségekben lezajló 
          folyamatokért korántsem egyedül a településpolitika a felelős. Egy 
          sor, a településpolitikától független körülmény is alakította a falvak 
          helyzetét, a településformáló folyamatokat. Messzemenő hatást 
          gyakorolt a vidéki térségekre a mezőgazdaság eltartóképességének 
          drasztikus csökkenése. Az agrárkeresők aránya 1949-ben még jóval 50% 
          felett volt, ez az érték 1970-re 24,4, 1990-re 15,4%-ra csökkent. 
          1990-ben az 1949-es agrárkereső-létszám 31,6%-a dolgozott továbbra is 
          a mezőgazdaságban. A „feleslegessé” váló munkaerő helyben alig tudott 
          munkát találni; vagy elköltözött, vagy foglalkozást váltván ingázó 
          lett; mindez csökkentette a falusi térségek lélekszámát, lazította 
          kohéziójukat. A mezőgazdasági nagyüzemek összevonása azt eredményezte, 
          hogy a nagyüzemek – a tsz-ek, állami gazdaságok – területe több, akár 
          féltucatnyi településre is kiterjedt, üzemközpontjai, adminisztratív 
          központjai is elhagyták a kisfalvakat (míg 1960-ban 4507, addig 
          1990-ben már csupán 1267 tsz működött az országban), tovább csökkentve 
          e falvak munkaerő-szükségletét és -választékát. A megváltozott 
          tulajdonviszonyok – államosítás, szövetkezetesítés –, az állam 
          tulajdonába került gazdaság is a nagy szervezeti egységekben látta 
          gazdaságos működése egyik feltételét: a korábban a falvakban 
          tevékenykedő vállalatokat, intézményeket felszámolták – számos falusi 
          malom, szeszfőzde, téglagyár szűnt meg –, de még az alapellátás számos 
          helyi intézményét is nagyobb, többnyire városi szervezetek váltották 
          fel (a falusi pékségeket felszámolván a városi „kenyérgyárakra” bízták 
          a falvak kenyérellátását, gyakori „ellátási zavarokat” idézve ezzel 
          elő), a „szervezetkorszerűsítés” jegyében. E „körzetesítési” 
          folyamatban a mezőgazdasági nagyüzemek és a közigazgatás járt az élen, 
          illetve ezek „centrumfalvakba” való húzódása gyakorolta a legerősebb 
          hatást a kisfalvas térségekre. Közös tanácsok szervezése révén 1960 és 
          1970 között a községi tanácsok száma 38%-kal csökkent, majd a 
          következő évtizedben további 15%-kal. 1980-ban a 3004 községünk közül 
          csak 1394-ben működött tanács. A tanácsok körzetesítését több-kevesebb 
          késéssel követte az iskolák – különösen a felső tagozatok –, óvodák, 
          kulturális intézmények körzetesítése is (az iskolakörzetesítést a 
          legkisebb falvak esetében a megfogyatkozott gyermeklétszám is 
          indokolta), de a kereskedelmi és szolgáltató intézmények is lehetőleg 
          a tanácsi székhelyekre húzódtak, vagy ha maradtak is a
          kisfalvakban, működésükre állandó 
          volt a panasz (rövid nyitvatartási idő, rossz áruellátás, gyér 
          választék stb.). A korabeli publicisztika kedvenc témájául kínálkozott 
          a kisfalvak vegyesboltjainak állapota, a hetente csak egyszer vagy 
          kétszer érkező friss kenyér vagy parizer; ugyanis a falusi boltok 
          áruellátását is mamutszervezetek végezték – a megyei húsipari, 
          tejipari, sütőipari stb. vállalatok –, s nem volt kifizetődő egy-két 
          kiló parizerrel házalni a falvakban. A hetvenes-nyolcvanas évekre a 
          falusi térségeken belül is kialakult a centrum–periféria viszony, az 
          alapellátásban, a kereskedelemben és a szolgáltatások terén is erős 
          differenciálódás zajlott le (1. 
          táblázat). 
          
          A táblázatból egyértelműen kitűnik, hogy a 
          legkisebb falvak (az 500 főnél kisebbek) alapfokon ellátatlannak 
          tekinthetők, de még az 500–1000 lakosú falvak alapellátása is 
          rendkívül hiányos volt a 70-es évek végén. (A manapság politikai 
          hercehurcák tárgyát képező postahivatalok már 1979-ben is csak az 
          aprófalvak kétötödében működtek.) 
          
          A kisfalvak ellátatlanságát fokozta, hogy ezekben 
          az évtizedekben a városokkal vagy a centrumközségekkel való 
          kapcsolattartás a falvak jórészében korántsem volt megfelelő: a 
          tömegközlekedési eszközök alacsony járatsűrűsége, a motorizáció 
          alacsony szintje, a kommunikáció egyéb formáinak – telefonellátottság 
          (!), mozgó szolgáltatások, e-ügyintézés stb. – hiánya növelte a 
          kisfalvak lakossága és az alapellátás intézményei közötti távolságot. 
          
          De a falusi alapellátás kiépítettsége vagy hiánya 
          nemcsak a szolgáltatások igénybevételét, a vásárlások kényelmét, a 
          helybéli ügyintézés lehetőségeit, tehát a lakosság mindennapjainak 
          komfortját befolyásolta. A tapasztalati tények s a tudományos 
          vizsgálódások – köztük jelen sorok írójának és Sikos T. Tamásnak a 
          hetvenes évek faluállomány-tipizálását célzó kutatásai (Beluszky – 
          Sikos, 1982) – egyaránt azt bizonyították, hogy a hatvanas–nyolcvanas 
          években a falvak mérete, fekvése, az alapellátás színvonala köré 
          számos olyan jelenség csoportosult, melyek mélyrehatóan megszabták 
          egy-egy település jellegét, fejlődését, lakosságának reakcióit. Így a 
          fenti tényezőkkel összefüggésben alakultak a települések demográfiai 
          folyamatai – a vándormozgalom, ennek következtében a lakosság kor, 
          iskolai végzettség, képzettség szerinti összetétele –, művi 
          környezetének színvonala stb. 
          
          A rendszerváltás nyomán a falvak helyzete, ezen 
          belül az alapfokú szolgáltatások és a kereskedelem feltételei is 
          sokrétűen változtak. 
          
          A piacgazdálkodás politikai, jogi, tulajdonosi 
          feltételeinek megteremtődése nyomán a települések, köztük a falvak is 
          kiléptek a „települések piacára”. Ha nem is szűnt meg – teljesen nem 
          is szűnhetett meg! – a településfejlődés lehetőségeinek „külső” 
          befolyásolása (az önkormányzatok fejlesztési-működtetési eszközeinek 
          igen magas hányada a központi költségvetésen keresztül jut el a 
          településekhez, a saját bevételek, helyi adók csekély aránya, 
          területfejlesztési akciók stb.), számos változás növelte a községek 
          önrendelkezésének lehetőségeit. A gazdaság, de egyes szolgáltató 
          intézmények telephelyválasztása  
             | 
           
         
       
         | 
      
         
      
        
        
          | 
           
          is a piaci verseny szabályai szerint zajlik, abba 
          az állam (a kormányzat, a közigazgatás, a területfejlesztés 
          intézményei stb.) legfeljebb közvetett eszközökkel szólhat bele. A 
          települések adottságai, mint földrajzi, forgalmi helyzetük, természeti 
          adottságaik, környezetük állapota, munkaerőpiaci helyzetük, a helyi 
          társadalom állapota, a vásárlóerő stb. határozzák meg pályájukat, 
          gazdaságuk fejlődését, szolgáltatásaik-kereskedelmük helyzetét. 
          
          Míg a tanácsrendszerben az egy-egy tanácsnak 
          juttatott pénzeszközöket szubjektív megítélés alapján határozták meg, 
          addig ma az önkormányzatok normatív finanszírozásban részesülnek. 
          
          A falvak is valódi önkormányzatokká váltak; minden 
          település alapjoga önkormányzat (polgármester, képviselőtestület) 
          választása. Elvileg bármelyik község működtethet közigazgatási 
          hivatalt (jegyzőséget), a kisebb községek azonban közösen 
          alkalmazhatnak ügyeik vitelére körjegyzőt. A jegyzőséggel rendelkező 
          községek száma 1806 (szemben az 1980-as 1394 tanácsi székhellyel). Az 
          önkormányzatoknak lehetőségük van – anyagi kondícióiktól függően – 
          intézmények alapítására, fenntartására. 
          
          A politikai-társadalmi változások első évei 
          gazdasági recesszió közepette zajlottak; ezért is esett erősen vissza 
          a lakosság gazdasági aktivitása, az 1970-es 48,3%-ról 36,2%-ra. 
          Megjelent a munkanélküliség, a bánya- és üzembezárások nyomán 
          kiterjedt „rozsdaövezetek” alakultak ki. A falvak helyzete különösen 
          súlyos, részben a helyi munkaalkalmak szűkössége miatt, részben az 
          agrárágazat eltartóképességének további csökkenése okán; 2001-ben az 
          ország keresőinek 5,5%-át, a községek keresőinek 11,1%-át 
          foglalkoztatta a mezőgazdaság. Mindezek következtében a falvak 
          lehetőségeit, állapotát mindenekelőtt munkaerőpiaci helyzetük 
          határozza meg. 
          
          A falusi térségekben zajló folyamatok ismertetése 
          előtt hangsúlyoznunk kell, hogy a rurális körzetek közötti különbségek 
          – a korábban vázoltak következtében – igen jelentősek. A differenciák 
          mind a gazdaság szerkezetében, jövedelmezőségében, a lakosság 
          foglalkozási szerkezetében, a munkaerőpiaci helyzetben, a jövedelmi 
          viszonyokban, a lakásfelszereltségben, mind a demográfiai viszonyokban 
          megmutatkoznak. Ezért például feltehetően nem tükrözi a valós 
          helyzetet napjaink „faluirodalma”, illetve a publicisztika, mert 
          többnyire a legelesettebb falvak helyzetével foglalkoznak. 
          
          Mindezek következtében az alapellátás bővítésének 
          feltételei kedvezőbbekké váltak. A községek egy része tudott élni e 
          lehetőségekkel. Több száz volt társközség vállalta jegyzőség 
          működtetését. Különösen a kilencvenes évek első felének nekibuzdulása 
          nyomán jelentek meg újra az általános iskolák, óvodák egyes 
          kisfalvakban. Az egyéni kereskedelmi és szolgáltató vállalkozások is 
          kísérletet tettek a falusi világ meghódítására. Látványosan 
          gazdagodott a falvak műszaki infrastruktúrája (gáz- és vízellátás, 
          csatornázás, telefonellátás, útviszonyok stb.). Ám e
          nekibuzdulás csakhamar 
          alábbhagyott. Ismét iskolabezárásokra kerül sor, intézmények szűnnek 
          meg, az önkormányzatok ás az „állami” nagyszervezetek – posta, MÁV, 
          közigazgatási rendszer stb. – is szabadulnának a kisfalvakban lévő 
          intézményeiktől. Vállalkozások mennek tönkre, vagy teszik át 
          működésüket prosperálóbb településekbe. Ebben kétségtelenül szerepe 
          van az önkormányzatok egyre romló anyagi helyzetének, de kiderült az 
          is, hogy a „méretgazdaságosság” nemcsak a technokraták „bunkója”, 
          hanem ténylegesen ható, nehezen átléphető tényező, még akkor is, ha 
          társadalmi és lokális érdekek olykor opponálják is „működését”. (S nem 
          is engedhető meg minden esetben érvényesülése.) 
          
          Végeredményben látszólag nem történt alapvető 
          változás a községek alapellátásában 1990 után (2.,
          3. táblázat). (Rögtön hozzátéve, 
          hogy a falvak helyzete merőben más az ország különböző régióiban!) 
          
          A 2. és 3. táblázat adataiból 
          kitűnik, hogy az összefüggés a községméret és a falvak számos 
          életjelensége, intézményellátottsága között ma is kimutatható, s 
          szükségszerű kapcsolatot képez. Felmérésünk szerint a 446 db 
          kétszázötven főnél kisebb településből 268-ban egyetlen általunk 
          számba vett intézmény sem található; a kétszáz fő alatti községekben 
          nincs iskola, orvos, szaküzlet és így tovább, de még az ötszáz lélek 
          sem jelent valamiféle határt az alapellátásban: mindössze 9,3%-ukban 
          működik általános iskola (alsótagozat, esetenként összevont 
          tanulócsoportok), 5,6%-ukban háziorvos, 2,8%-ukban szakbolt stb. A 
          gyógyszertárak csak ötezer főnél nagyobb településekben válnak 
          általánossá, csakúgy, mint a speciálisabb üzletek. A népességszámmal 
          mutat szoros összefüggést a belföldi vándormozgalom és a lakosság 
          jövedelme is. Ez a helyzet a jövőben sem változhat lényegesen, ugyanis 
          a kisfalvak alapellátásának megoldása nyilvánvalóan nem az intézmények 
          vissza- illetve odatelepítésében rejlik, hanem a szolgáltatások 
          elérhetőségének javításában. 
          
          Az alapfokú intézményhálózat szerepe változott a 
          falusi térségek településformáló folyamataiban, a falvak életében, a 
          közöttük lévő különbségek kialakulásában. A szocialista érában 
          egyértelműen az alapfokú intézményekkel – óvoda, általános iskola, 
          orvos, élelmiszerbolt, tanács, plébánia vagy parókia stb. – való 
          ellátottság, illetve ellátatlanság, az alapfokú ellátás 
          színvonalkülönbségei képezték a falu életének legfontosabb tényezőit, 
          a hátrányos helyzetű falvak kialakulásáért az alapfokú ellátás 
          hiányosságai, a „körzetesítés” tehetők felelőssé. Utólag természetesen 
          hangsúlyoznunk kell, hogy a teljes foglalkoztatottság viszonyai 
          közepette. Ma, amikor a gazdasági aktivitás csökkenése, a 
          munkanélküliség, az eltartottak, a nyugdíjasok arányának növekedése, a 
          mezőgazdasági üzemek jelentékeny hányadának csekély jövedelmezősége a 
          munkaerőpiaci helyzetet, a mellékjövedelmek szerzésének lehetőségeit, 
          a lakosság jövedelmi viszonyait stb. állítják a falusi élet 
          középpontjába, az alapellátás állapota automatikusan hátrébb sorolódik 
          a fontossági sorrendben. De az alapfokú intézmények igénybevételének 
          lehetőségeit is alapvetően módosította a közlekedés és a kommunikáció 
          változása. A személygépkocsi elterjedése – a jobb helyzetű falvakban 
          három család közül kettő rendelkezik gépkocsival, az ezer főre jutó 
          kocsik száma kétszáz és háromszáz között változik –, kommunikáció 
          egyéb eszközei – telefon, mobiltelefon, e-mail, internet, teleházak 
          stb. – gyökeresen megváltoztatták az „ellátatlan” aprófalvak s az 
          „alsófokú központok” intézményei közötti kapcsolatokat, a „világgal” 
          való érintkezés lehetőségeit. (Ezzel is magyarázható, hogy számos 
          alkotó értelmiségi távoli kisfalvakban vagy tanyákon is élhet, s él 
          is.) Szaporodtak a mozgó szolgáltatások, sok helyütt működik a 
          falugondnoki rendszer, az ingázók is nap mint nap kapcsolatot 
          teremtenek a közeli városokkal. A jövőben a kedvezőbb jövedelmi 
          viszonyok, a vásárlóerő növekedése, az önkormányzatok kedvezőbb 
          költségvetési helyzete esetén az alapfokú ellátás elérhetősége, 
          színvonala tovább javulhat (a gépkocsi és a kommunikációs eszközök 
          további elterjedése, a körzeti iskolák mikrobuszokkal való ellátása a 
          tanulók szállítása céljából stb.). 
          
          Az ország kedvezőbb 
          helyzetű régióiban (Nyugat-Magyarország) ez a „modell” már 
          működik, az ottani falvak helyzete, beleértve a kisfalvakat is, 
          meglehetősen stabilizálódott. Ugyanakkor nyilvánvaló, hogy a hátrányos 
          helyzetű, „szegény” térségekben ma még csak elméleti lehetőség például 
          az e-ügyintézés, a csomagküldő szolgálatok igénybevétele stb.  
          
          Megjegyzendő, hogy a magyarországi falvakat 
          népességszámuk szélsőséges szóródása jellemzi. Arányukat tekintve 
          mégis az apró- és kisfalvak túlsúlya jellemző a községállományra: az 
          ezer főnél kisebb települések tették ki a faluállomány 59,5%-át 
          2004-ben (1719 község), ezen belül az ötszáz fős lélekszámot el nem 
          érő községek (aprófalvak) aránya 35,8% (1. 
          ábra). A falvak átlagos lélekszáma 1224 fő (2004). 
          
          Viszont a kisfalvakban 2004-ben a községi 
          lakosságnak csupán 22%-a élt, vagyis az aprófalu-tünetcsoport a falusi 
          népesség alig egynegyedét érinti annak ellenére, hogy e kérdéskör 
          felbukkanása napjaink faluirodalmában ennél jóval gyakoribb, s az 
          „aprófalvas jelenség” és a falvak helyzete közé majdhogynem 
          egyenlőségjel kerül. Az 1700 kisfalu közül az egyértelműen kisfalvas 
          „tüneteket” mutató falutípusba vizsgálataink szerint (Beluszky – 
          Sikos, 2007) kilencszáz s egynéhány település került. További mintegy 
          670 faluban a településméretekből fakadó hátrányokat a foglalkoztatási 
          központoknak a közelsége, az ingázási lehetőségek, a rekreációs 
          szerepkör megjelenése ellensúlyozza.  
  
             
          
           
          Kulcsszavak: szolgáltatási-kereskedelem, alapellátás színvonala, 
          apró falvak  
  
             
          
            
          
          IRODALOM 
          
          Beluszky Pál – Sikos T. Tamás (1982): 
          Magyarország falutípusai. MTA FKI, Budapest 
          
          Beluszky Pál (1999): Magyarország 
          településföldrajza. Dialóg Campus, Budapest–Pécs 
          
          Beluszky Pál – Sikos T. Tamás (2007): 
          Változó falvaink. MTA Társadalomkutató Központ, Budapest 
          
          Erdei Ferenc (é. n.): Magyar falu. 
          Atheneum, Budapest  
          
          WEBCÍM > 
          
          Kovács Teréz (2003): Vidékfejlesztési 
          politika. Dialóg Campus, Budapest–Pécs 
          
          Tessedik Sámuel (1786): A’ parasztember 
          Magyar országban, Mitsoda és mi lehetne. Pécs 
          
            
           | 
         
       
       
       |