| 
         
        
          
            | 
           
          A kiskereskedelem az értékesítési folyamat utolsó 
          láncszeme. Ez a láncszem a legérzékenyebb a fogyasztóval való 
          kapcsolatok szempontjából, s nagymértékben befolyásolják annak a 
          piacnak a sajátosságai, amelyet szolgál vagy kiszolgál. Miközben a 
          láncolat a termelő és a fogyasztó között sok országot és különböző 
          tevékenységeket ívelhet át, s a XXI. századra egyre inkább globálissá 
          vált, a végső fogyasztó, aki az árukat vagy szolgálatokat megvásárolja 
          viszont lényegében „lokális”, vagyis egy adott országhoz, s ezen belül 
          is egy kisebb térséghez kötött. A fogyasztói piac a világgazdaságban 
          rendkívül diverzifikált. Vannak azonban a fogyasztást homogenizáló 
          tényezők is. Ezek között a demonstrációs hatáson túlmenően, mely a 
          tömegkommunikáció hatására minden korábbinál erősebb, igen fontos 
          szerepet játszanak a kiskereskedelem nemzetközi vállalatai is, melyek 
          sokoldalúan kapcsolják össze a nemzeti piacokat.  
          
          A nemzeti piacokon sajátos és lényeges folyamatok 
          mennek végbe. A fogyasztók, különösen a gazdag országokban, 
          megkövetelik az igényeikhez való gyors alkalmazkodást, de erre az 
          alacsonyabb jövedelmű országokban is szükség van. A lakosság 
          fogyasztásában mindenhol nő a külföldi eredetű áruk aránya, s számos 
          szolgáltatást is távoli országokból végeznek számára. A piacok jellege 
          is gyorsan változik. Az urbanizáció révén a lakosság (s ezzel a 
          vásárlóerő) területileg koncentrálódik. Az autók gyors terjedése 
          nyomán a lakosság mobilitása tovább nő. A hűtőszekrény terjedése, a 
          kevésbé fejlett országokban is lehetővé teszi a „hűtőlánc” 
          bevezetését. Az elfogyasztott élelmiszerek egyre nagyobb hányada a nem 
          városi településeken is valamilyen formájú feldolgozottság vagy 
          tartósítás állapotában kerül a fogyasztóhoz. A településrendszer 
          megváltozása nyomán más vásárlóerővel és igényekkel rendelkező 
          rétegeket kell kiszolgálni a jómódúak által lakott kertvárosokban, 
          mint a nagy metropolisok nyomornegyedeiben vagy lakótelepein. A 
          kiskereskedelem piacainak vállalkozásai is megváltoztak. A hagyományos 
          „szereplők” mellett, akik között az informális szektor utcai 
          árusaitól, járdavendéglőitől kezdve a luxusáruházakig és üzletekig 
          számos fokozat létezett és lényegében létezik ma is, egyre nagyobb 
          szerepet játszanak a transznacionális kiskereskedelmi vállalatok. Ez 
          utóbbiak számos előnnyel vesznek részt az egyre élesebb és globális 
          méreteket öltő versenyben. Áruikat és szolgáltatásaikat nagy tömegben, 
          s a számukra legkedvezőbb feltételeket biztosító forrásokból szerzik 
          be, s gyakran közvetlenül is irányítják ezek termelését. 
          Szabványosítani tudják műveleteiket. Jelentős hasznuk származik a 
          méretgazdaságosságból, a marketingtevékenységükből éppúgy, mint a 
          logisztikájuk kialakításából. Nemzetközi méretekben is a legjobb 
          menedzsereket tudják alkalmazni hálózataikban. Globálisan vagy 
          jelentős térségekben képesek tevékenységük kockázatának 
          szétterítésére, s egyes piacokon, különösen a kezdeti időszakban 
          jelentkező promóciós költségeiket fedezni tudják más piacokon 
          realizált nyereségükből, viszonylag hosszú ideig. 
          
          Abban a piaci szegmensben, (nemcsak a fejlett 
          országokban), amelyben a bruttó nemzeti termék közel kétharmadát 
          kitevő globális lakossági fogyasztási kiadásokból (2008-ban kb. 30 
          ezer milliárd dollár) a legnagyobb rész realizálódik, a versenyben 
          különösen jelentős tényezők az árak mellett a minőség, a választék, a 
          megbízhatóság, a használhatóság és gyorsaság, a transznacionális 
          kiskereskedelmi vállalatok előnyei különösen nagyok. Az amerikai 
          marketing kategorizálása szerint ez a piaci szegmens elsősorban az 
          alsó középosztályt, a felső „alsóosztályt” foglalja magában. Ez az 
          USA-ban az összes fogyasztók több mint felét teszi ki. Arányuk azonban 
          más országokban is magas. 
          
          2006-ban a világgazdaságban, a befektetett tőke, az 
          üzleti forgalom, a foglalkoztatottak számából és a vállalkozások 
          számaából képzett index alapján készült rangsorolás szerint a fejlett 
          országok száz legnagyobb transznacionális társaságából kilenc volt a 
          kiskereskedelemmel foglalkozók száma. Az üzleti forgalom szerinti 
          ranglistán az amerikai Wall-Mart állt az első helyen, megelőzve az 
          amerikai General Electric társaságot. Az európai 
          bázisú kiskereskedelmi társaságok természetesen igyekeznek bejutni az 
          amerikai piacra, az amerikaiak pedig az Európai Unió területére. A 
          nemzetköziesedett kiskereskedelmi hálózatoknak természetesen 
          igazodniuk kell a helyi fogyasztási szokásokhoz és igényekhez. Hasznuk 
          szempontjából azonban igen lényeges, hogy milyen mértékben tudják az 
          áruellátást a legolcsóbb nemzetközi forrásokból biztosítani. 
          Nemzetközi méretekben a fogadó országon kívüli eredetű áruk aránya a 
          hálózatokban átlagosan 100%. Ezt öt-nyolc éven belül az összes 
          forgalmazott áru egyharmadára szeretnék emelni.1 
          A nemzetköziesedett kiskereskedelmi hálózatok működtetése nem könnyű, 
          s költségeik, különösen az első egy-két évben rendszerint magasak. 
          Viszonylag sok a kudarccal végződő vállalkozás. A francia Carrefour 
          például, melynek nemzetközi forgalma összforgalmának csak 10%-át teszi 
          ki, még harminc év után sem tudta latin-amerikai üzletét nyereségessé 
          tenni. Hálózata azonban például Spanyolországban rendkívül gyorsan a 
          második helyre került az élelmiszer-kiskereskedelemben, és rövid idő 
          alatt megtérültek befektetései. Nemcsak a helyi vállalkozókkal kell 
          versengniük, el kell fogadtatni magukat a fogadó ország lakosságával, 
          és védeni kell magukat más külső hálózatoktól is. 
          
          Nagyméretű, elsősorban kereskedelemre szakosodott 
          társaságok, ún. „kereskedőházak” évszázadok óta működnek a 
          világgazdaságban. A nagy távolságok leküzdése a kereskedelemben 
          jelentős befektetéseket követelt a szállításban, a raktározásban, a 
          kikötők és kereskedelmi bázisok kiépítésében. Többségük szorosan 
          együttműködött a kormányokkal, s nem jelentéktelen eszközei, 
          előmozdítói és haszonélvezői voltak a gyarmatosításnak is. Különösen 
          fontos funkciót töltöttek be a japán kereskedőházak. A hat 
          mamutvállalat, a Mistsubishi, a Mitsui, az Itochu, a Marubeni, a 
          Sumimoto és a Nissho-Iwai hatalmas globális hálózatokkal, sokezer 
          vállalkozással rendelkeznek, melyek átfogják bolygónk valamennyi 
          kontinensét, (természetesen az Antarktisz kivételével). Ezek 
          bonyolítják le a japán import több mint kétharmadát és a kivitel 
          40%-át. Különböző szolgáltatásaik révén meghatározó tényezői az 
          egyébként erősen decentralizált japán kiskereskedelem működésének is. 
          Kereskedelmi és közvetítő szerepükön túlmenően globálisan szervezett 
          termelési hálózatokat, bankokat, információs szolgáltatásokat 
          működtetnek. A japán kereskedőházakhoz hasonló szervezetek működnek 
          Dél-Koreában, Hongkongban, Tajvanon és Indiában is. A 
          transznacionalizálódás másik forrása a nemzeti alapon kialakult 
          áruházak és a gyorsan bővülő szuper- és hipermarket-vállalkozások 
          hálózattá fejlődése és fokozatos nemzetköziesedése volt. 
          Bebizonyosodott, hogy egy 20 ezer lakosú kisváros még az afrikai 
          jövedelmi viszonyok mellett is el tud tartani egy szupermarketet, 
          különösen, ha a versenyben kiszorítja a hagyományos kisüzletek egy 
          részét. Ezek működtetéséhez azonban már megfelelő ellátási háttér is 
          szükséges.  
          
          A XX. században a kiskereskedelemben kibontakozott 
          átalakulási folyamatot a szakirodalom sajátos „forradalmasodásként” 
          jellemezte. A „forradalmasodásban” a szállítás és közlekedés, valamint 
          a távközlés technikai fejlődése, különösen az információs forradalom, 
          a vállalati szervezet és a logisztika átalakulása, a piacok jellegének 
          és a fogyasztók igényeinek megváltozása játszott döntő szerepet. A 
          változások legfőbb ösztönzői a transznacionális kiskereskedelmi 
          vállalati hálózatok lettek. Tőkeerejük, szervező- és kockázatvállaló 
          képességük, kapcsolataik révén ezek voltak képesek egy rendszer 
          keretében nagy földrajzi távolságokat áthidalni, és hatékonyan 
          koncentrálni a logisztikai, a külkereskedelmi, nagykereskedelmi és a 
          kiskereskedelmi értékesítő tevékenységet és esetenként a termelést 
          vagy termeltetést, sőt a fogyasztói hitelnyújtást is. 
          
          A megfelelő versenyfeltételek biztosítása továbbra 
          is hatalmas tőkebefektetéseket, jól működő és rugalmas szervezetet 
          követel. A Wall-Mart befektetett tőkéje meghaladta a 110 milliárd 
          dollárt, a francia Carrefouré pedig az 50 milliárdot. A McDonald’s 
          Corporation közel 30 milliárdot fektetett be. Globális adatok alapján 
          kialakított mutatók arra utalnak, hogy a végső értékesítésből a 
          kiskereskedelemben átlagosan kb. 30%-os többlet realizálódik. Ezen 
          „osztoznak” a kereskedők és a logisztika vállalatai, valamint a 
          kormányok. Óriási különbségek lehetnek azonban az átlagok mögött.  
          
          A fogyasztói piacon realizálható haszon mértéke 
          egyre nagyobb mértékben függ a logisztikától. Az elosztási rendszer 
          logisztikai háttere különböző funkciókat és tevékenységeket foglal 
          magában: egyebek között a szállítást, a raktározást, hűtőházakat, a 
          csomagolást és készletgazdálkodást, különböző informatikai 
          szolgáltatásokat, export- és importügyleteket, finanszírozási és 
          konzultáns tevékenységeket és olyan feladatköröket, amelyek az 
          ellátási lánc  
             | 
           
         
       
         | 
      
         
      
        
        
          | 
           
          komplex menedzseléséhez tartoznak. Az információs 
          lánc kialakulása, mely lehetővé tette, esetenként a szó szoros 
          értelmében, a kiskereskedelemben működő és az eladást realizáló 
          pénztárgép összekapcsolását a raktárhálózattal, a szállítással, sőt a 
          termelő egységekkel is, a kiskereskedelem forradalmasodásának legalább 
          olyan fontos tényezője, mint az elektronikus kiskereskedelem 
          megjelenése és terjedése. A XX. században kibontakozott technikai 
          átalakulás hatására a logisztika az értékláncban nemcsak tőke-, hanem 
          technika-intenzív területté is vált. A transznacionális 
          kiskereskedelmi vállalatok egyrészt saját rendszerük keretében 
          építették ki a logisztikai hátteret, mely gyakran kisebb vállalatokat 
          is kiszolgál, vagy pedig a logisztikai vállalatok fontos partnerei. 
          Sajátos többszintű szerepet játszanak tehát logisztikai piacon is. 
          
          A transznacionális kiskereskedelmi vállalatok 
          hálózatai nemcsak gyorsan integrálódtak a kiskereskedelem 
          forradalmasodásának egy másik intézményébe, a bevásárlóközpontokba, 
          hanem azoknak fontos klienseivé, gyakran meghatározó jelentőségű 
          bázisaivá váltak. Ezek lettek az amerikai szakmai zsargon szerint azok 
          az üzletek, amelyekre egy bevásárlóközpont lehorgonyozhatott (ún. 
          mágnesüzletek). Ehhez – különösen kezdetben – elegendő volt egy nagy 
          hipermarket és egy drugstore, valamint néhány szolgáltató vállalkozás. 
          
          Bevásárlóközpont jellegű intézmények a világon 
          évezredek óta működtek a kiskereskedelemben különböző jellegű és 
          szervezetű piacok formájában. A legtipikusabb ilyen intézmények a 
          keleti bazárok. Az isztambuli „nagy bazár”, amelyet a XV. században 
          építettek, mindmáig a legnagyobb fedett piac. Közel hatvan utcájában 
          több mint négyezer üzlet kapott helyett. A keleti bazárok közül jó 
          néhány már az elmúlt évszázad hetvenes éveiben át is alakult a gazdag 
          olajországokban modern bevásárlóközponttá, amelyben azonban a 
          főszereplő továbbra is a bazári kiskereskedő maradt. A szó szoros, 
          tehát mai értelmében kialakult bevásárlóközpont „őshazája” az Egyesült 
          Államok volt. A bevásárlóközpontok történetírói szerint az első 
          amerikai bevásárlóközpont Kansas Cityben jött létre, 1922-ben. Azóta 
          évről évre nőtt a számuk, s bővültek méreteik is, alkalmazkodva a 
          helyi igényekhez, a településrendszer átalakulásához, az autóra épült 
          életmód terjedéséhez. Az 1960-as évektől kezdve a bevásárlóközpontok 
          többsége éjjel-nappal nyitva tart, s egyre inkább betölti egy 
          általános „népszórakoztató” intézmény feladatkörét is. Sok országban 
          különböző üzletek, lakossági szolgáltatók, vendéglők, mozik, 
          színházak, sportlétesítmények, sőt szállodák is helyet kerestek és 
          kaptak ezekben a létesítményekben. Az amerikai modell terjedése gyors 
          volt világméretekben is, és több hullámban ment végbe. A 
          bevásárlóközpontok terjedése nyomán az éles versenyben kiskereskedelmi 
          vállalatok százezrei mentek tönkre, vagy ha erre képesek voltak, 
          áthelyezték tevékenységüket a gyakran igen magas bérleti díjat kérő 
          bevásárlóközpontba. A volt szocialista országokban a 
          bevásárlóközpontok gyors terjedése a rendszerváltás egyik fontos 
          következménye volt. Felépítésüket és működtetésüket az esetek 
          többségében külföldi befektetők finanszírozták. A bevásárlóközpontokba 
          eszközölt befektetések megtérülése – különösen kezdetben – 
          meglehetősen gyors volt a rendszerváltó országokban. Egyre több 
          esetben érték el azonban a piac telítődésének határait.  
          
          Az 1990-es évek elejétől felgyorsult egy új 
          kiskereskedelmi forma, az „internetes kiskereskedelem” terjedése. 
          Lényegét tekintve természetesen ennek is volt elődje a rendszerben: a 
          „katalógus-kereskedelem”. Az internet azonban radikális változásokat 
          jelentett a technikában, a gyorsaságban és a költségekben egyaránt. 
          Sok szakember úgy látta, hogy az internetes kiskereskedelem terjedése 
          véget vet a bevásárlóközpontok korának. Ez azonban nem következett be. 
          Az üzletek, s különösen az üzlethálózatok hamar rájöttek, hogy képesek 
          az internetes kereskedelemmel versenyezni, ha maguk is kialakítják 
          honlapjukat. A márkanév, a fogyasztókkal való hagyományos kapcsolat, a 
          csere könnyebb lehetősége s a bevásárlóközpontok által ajánlott egyéb 
          lehetőségek sajátos versenyképességet jelentettek számukra. A 20. 
          század végén az összes internetes eladások 60%-át már a hagyományos 
          üzletek bonyolították le. Sok ilyen vállalat maga is kialakította 
          külön internetes értékesítő hálózatát is.  
          
          Jelentős átalakulás indult meg a 20. század utolsó 
          évtizedeitől kezdve a bevásárlóközpontokban is. A korábbi egyéni vagy 
          önkormányzati tulajdonosok mellet nőtt a bevásárlóközpont-hálózat 
          építő és fenntartó nemzeti, illetve nemzetközi társaságok száma is. 
          Egyes bevásárlóközpontok kiöregedése és a városközpontok 
          rekonstrukciója elindított egy további változást: a lakóépületek, 
          irodaépületek, szállodák és bevásárlóközpontok integrációját, illetve 
          összekapcsolását új városnegyedek, sétálóutcák kialakításával számos 
          országban, az USA-ban és Kanadában, Nyugat-Európában, sőt egyes 
          fejlődő és volt szocialista országokban is. Mindez jelentős mértékben 
          differenciálja a bevásárlóközpontokat. Három alapvető típus vált 
          jellemzővé például az USA-ban. Az első típusba tartoznak az ún. 
          bevásárló erődök, amelyek kifejezetten a felsőbb rétegeket szolgálják 
          ki, s üzleti forgalmuk m2-re számítva 2005-ben meghaladta a 
          4000 dollárt. Ez az összes amerikai bevásárlóközpontok kb. 20 
          százaléka volt. A második típus az ún. „franchise” központok 3–4000 
          dollár körüli forgalommal. Az ez alattiak a szakvélemények szerint 
          lassan eltűnnek. 
          
          Magyarország a második világháború előtt viszonylag 
          fejlett kiskereskedelmi hálózattal rendelkezett. Az akkori időszak 
          szinte minden kereskedelmi formációja jelen volt a magyar fogyasztói 
          piacon. Vándorkereskedők, ócskáspiacok, vásárosok, vidéki 
          szatócsboltok, „bokrosan” települt és szakosodott üzletek, 
          szövetkezeti üzlethálózat, „községi” élelmiszerboltok, áruházak, 
          luxusüzletek, hagyományos és modern vendéglátóipari létesítmények, s 
          egy-két nemzetközi üzletlánc vállalkozásai „tarkították” a magyar 
          piacon a kínálatot, viszonylag jól igazodva a lakosság jövedelméhez, 
          településhálózatához és igényeihez. A kereskedelmi vállalkozások 
          tulajdonosainak döntő többsége a holocaust áldozata lett. A háború, az 
          államosítások, az állami külkereskedelmi monopólium és a szocialista 
          rendszer hiánygazdálkodása hosszú ideig rányomták a bélyeget a magyar 
          kiskereskedelemre. Szűkült az üzlethálózat, megszűnt a verseny, és 
          kereskedelem helyett államilag irányított elosztási rendszer alakult 
          ki. Igen korlátozottá vált, de nem tűnt el teljesen a kistermelőket, 
          magánkereskedőket és szolgáltatókat magában foglaló piac sem. Az 
          1968-as reformot követően fokozatosan bővült a piac szerepe, és 
          változott a kereskedelem jellege is. Megjelentek a szupermarketek, 
          bővült a választék, nőtt az árak szerepe. A piacosodásban sajátos 
          szerepet kapott, és egyre jelentősebb tényezője lett a 
          kiskereskedelemben a szövetkezeti kereskedelem. Sok önálló kisüzlet is 
          nyílt már a 70-es évek végétől. A rendszerváltást követően további sok 
          új kisvállalkozás bontott zászlót. Önálló vállalkozás indítására ez 
          volt számukra az egyetlen lehetőség: sem tőkéjük sem szakértelmük nem 
          volt máshoz. A „kisüzlet-paradicsom” azonban rövid életű lett. A 
          transznacionális kiskereskedelmi vállalati hálózatok megjelenése a 
          magyar piacon, valamint a bevásárlóközpontok terjedése radikálisan 
          megváltoztatta a magyar kiskereskedelem rendszerét. A nagy tőkeerejű, 
          főként Nyugat-Európai országokból jött nemzetközi kiskereskedelmi 
          hálózatok megjelenése és gyors elterjedése számottevően megváltoztatta 
          a bevezető „marketingföldrajzi” tanulmányban elemzett piacot és a 
          vásárlási szokásokat az élelmiszer-kereskedelemtől a divatcikkeken át 
          a tartós háztartási cikkek árusításáig. A lakosságnak különösen a 
          fiatalabb, mobilabb és autóval rendelkező rétegei lettek az új 
          hálózatok fő kliensei. Egyes bevásárlóközpontok kiépítettek 
          autóbuszjáratokat is, illetve megállapodtak a tömegközlekedési 
          vállalatokkal járatok vagy speciális megállók létesítésében. A verseny 
          a hagyományos, szervezetlen nemzeti kiskereskedelmi szervezetek és a 
          nagy nemzetközi hálózatok között látszólag eldőlt, a valóságban 
          azonban nálunk is tovább folyik. Miközben a kisüzletek lehetőségei 
          általában nem jók, speciális, szakmai vagy területi előnyökkel 
          rendelkezők továbbra is versenyképesek lehetnek, míg a fogyasztói 
          kiadások egyre nagyobb hányadát nyelik el a globális kiskereskedelmi 
          cégek. 
  
             
          
           
          Kulcsszavak: kiskereskedelem, transznacionális kereskedelmi 
          hálózatok, logisztikai rendszerek. bevásárlóközpontok 
  
             
          
            
          
          1 Pricewaterhouse 
          Coopers-Company Reports. The Economist. 19 June 1999. 
          < 
           | 
         
       
       
       |