| 
           
          A marketingföldrajz vizsgálati módszereiben 
          nagymértékben támaszkodik az ún. általános kölcsönhatás elméletre. Ez 
          a teória a központi telephely elmélettől három alapvető szempontban 
          különbözik. Először is, nem annyira a központok és kereskedelmi zónáik 
          növekedési folyamatainak magyarázatát adja, inkább a köztük működő 
          kölcsönhatást meghatározó tényezőket összegzi. Itt inkább 
          mozgáselmélettel, semmint telephelyelmélettel állunk szemben. 
          Másodszor, az általános kölcsönhatás-elmélet mögött formálisan sokkal 
          kevésbé erőteljes és logikus posztulátumok, kevésbé merev feltevések 
          állnak, mint a központi telephely elmélet mögött. Főként matematikai 
          egyenletek laza gyűjteménye, melyeket a Newton fizikai törvényéhez 
          hasonló gravitációs elmélet köt össze. Harmadszor, az általános 
          kölcsönhatás-elmélet egy szélesebb elméleti bázist képez annak 
          megfelelően, ahogyan az ún. gravitációs modelleket különböző 
          interakciók – többek között népességvándorlás, munkába járás, 
          közlekedési és vásárlási célú mozgások – vizsgálatához alkalmazzák. A 
          központi telephely elmélet viszont kifejezetten a vásárlási 
          szokásokról szól. 
          
          A gravitációs modellek alkalmazhatóságát a 
          marketingföldrajzban elsőként William J. Reilly bizonyította az 
          1930-as évek elején megalkotott kiskereskedelmi gravitációs 
          törvényével. A többi korabeli műhöz hasonlóan ez is kifejezetten az 
          igen nagy településekre vonatkozott. A gravitációs modell részben 
          javított a központi telephely elmélet tökéletlenségein, mivel jobban 
          kifejezi a város erejét és pontosabb távolsági indexhez vezet (Isard, 
          1967). A törvény megállapítja, hogy „két nagyváros a közöttük lévő 
          töréspont közelében elhelyezkedő városból a két nagyváros 
          népességszámával egyenes arányban és a két nagyváros törésponttól való 
          távolságának négyzetével fordított arányban vonzza a vásárlókat”.  
          
           
          A magyar élelmiszer-kereskedelem  
          fejlődési sajátosságai 
          
           
          A világ élelmiszer-kereskedelme a 20. század utolsó évtizedeiben 
          rendkívül dinamikusan változott. Ez a tendencia a magyar gazdaságban 
          is felfedezhető a piacgazdaságra való áttérés folyamatában. A korábbi 
          élelmiszerkereskedelmet elsősorban a hiány, az alapszükségletek 
          minimális szintű kielégítése jellemezte. A gazdasági és piaci helyzet 
          változása, a privatizációs folyamatok az élelmiszer-kereskedelmet is 
          alapvetően átstrukturálták. A korábbi, verseny nélküli piac helyébe a 
          cégek közötti konkurenciaharc került, amit a legjobb piaci pozícióért, 
          a vásárlók kegyéért vívtak. Napjainkra már a cégek jelentős 
          árversenyre kényszerülnek, és szolgáltatásaikat is jelentős mértékben 
          differenciálják. A korábbi üzlethálózatból új üzleti láncok fejlődtek 
          ki, nemzetközi érdekeltségekkel. A tőkekoncentráció révén viszonylag 
          kevés cég kezébe került az élelmiszer-kereskedelem. E tendenciák 
          teljesen hasonlók a Nyugat-, illetve Dél-Európában zajló 
          folyamatokhoz. 
          A hazai bolti kiskereskedelmi egységek száma 1992 és 1995 között 
          összességében 144,4%-kal nőtt, ezen belül is a legdinamikusabban 
          (210%-kal!) az élelmiszerkereskedelem területén emelkedett. A 
          nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy a fenti dinamizmus legfőbb 
          oka a magas profitrealizáció. A kis és közepes méretű üzletek forgalma 
          napjainkra egyre kisebb jelentőségű, a meghatározók e téren a nagyobb 
          alapterületű üzletek lettek. Sajátos specializálódás ment végbe a 
          kereskedelmi szervezetek között is. Differenciálódott a kereskedelem 
          struktúrája: más-más üzleti formát preferálnak a különböző cégek 
          (bevásárlóközpontok, hipermarketek, szupermarketek és diszkontok 
          formájában). Az 1996-ban megindult bevásárlóközpont- és 
          hipermarketnyitási hullám jelentős mértékben átstrukturálta Budapest 
          kiskereskedelmét, miközben az önálló kiskereskedelmi egységek piaci 
          részesedése jelentős mértékben visszaesett. Budapest és az ország 
          élelmiszerkereskedelmét ma már a multinacionális cégek uralják, 
          amelyekkel szemben a hazai cégek különféle módon igyekeznek harcolni, 
          például 1991-ben egyesületbe tömörültek a magánvállalkozók (CBA), 
          illetve 1996-ban egy újabb társulást kezdeményeztek BÉE Kft. 
          formájában. Ezt követte 1998-ban a Sláger Üzletház Kft. megalapítása 
          Budapesten. A BÉE Kft. a 100 m² 
          alatti, a Sláger Kft. az 50 m²-nél 
          is kisebb boltokat próbálja társulásba gyűjteni. A magánüzletek 
          túlélési esélyeit csak a társulási formák javíthatják, mivel 
          üzlethelységeik többsége kis alapterületű, infrastruktúrával gyengén 
          ellátott. E kis cégek tőkeellátottsága is alacsony, ami pedig 
          megnehezíti versenyben maradásukat a vevőkért folytatott harcban. 
          
          A külföldi tőke beáramlása az 
          élelmiszer-kereskedelembe 1989 után három szakaszban zajlott le. Az 
          első szakaszban a meglévő hálózatokban szereztek tulajdoni hányadot a 
          multinacionális cégek (Csemege – Julius Meinl; Édesség bolt – Bonbon 
          Hemingway stb.). A másodikban a már meglévő egységekből alakították ki 
          az üzletláncokat (Spar, Profi, Plus, Kaiser’s stb.), a 
          tőkebefektetések harmadik szakaszát pedig a folyamatos építkezések és 
          az új beruházások jellemzik (Penny Market, Billa, Cora, Auchan, Metro, 
          Tesco). Új jelenség az élelmiszerkereskedelemben a Tesco Express 
          megjelenése, amely a korábbi ÁFÉSZ- vagy CBA-üzletek helyén kezd 
          terjedni. 
          
           
          Budapest kereskedelmi zónái  
          és ezek szerkezeti jellemzői 
          
           
          A főváros legfontosabb kereskedelmi területeinek létrejötte szorosan 
          összefügg a metropolis-fejlődés történetével. Budapest topográfiai 
          fejlődése keretében a városszabályozási és -rendezési tevékenységek 
          közül talán a legjelentősebb a városmag átformálása volt, amely az 
          Erzsébet híd építése során vált szükségessé. Az építkezések az első 
          világháború alatt fejeződtek be, a modern nagyvárosnak megfelelő 
          városközpont kiépítése azonban csak a háború után vált teljessé. Ebben 
          az időszakban alakult ki a főváros hagyományos bevásárló zónája a 
          Vörösmarty tér – Károly körút – Kossuth Lajos utca – Duna által 
          határolt területen. Mindmáig ez a főváros legelegánsabb, legpatinásabb 
          üzleti negyede, ugyanakkor a legdrágább vásárlási övezete is. 
          Funkcióját tekintve is ugyanolyan központi szerepet tölt be a város 
          életében, mint Bécs bevásárló utcája, a Kärtner Strasse. A Rákóczi út 
          fejlődése az Erzsébet híd felépülése után teljesedett ki igazán, de 
          szerepe 1996-ig másodlagos maradt a Váci utca északi szakasza mellett. 
          Nagyobb áruházai (Corvin, Otthon, Verseny, Csillag stb.) napjainkra 
          megszűntek (2008), áruválasztékukat egyébként is inkább a kommersz 
          cikkek jellemezték, míg a Váci utcán és környezetében elsősorban a 
          minőségi, magas színvonalú termékek voltak jelen. 
          
          A másodlagos bevásárló zóna szerves része a Margit 
          híd és Petőfi híd között elhelyezkedő Nagykörút. Ezt a szakaszt 
          elsősorban kis üzletek jellemzik, melyek 
          alapterülete sok esetben nem több mint 20–50 m², 
          de esetenként még ennél is jóval kisebb. A Nagykörúton összességében 
          mintegy 150 ezer m² alapterületű 
          üzlet található. A Váci út kereskedelme az utóbbi években rendkívül 
          dinamikusan növekszik; ide települnek át a városmagból, illetve a 
          másodlagos bevásárló zónából a nagy alapterületű üzletek, amelyek a 
          magas bérleti díjak miatt kiszorultak a városmagból.  
          A városból kivezető utak mentén egy újabb 
          kereskedelmi zóna jelent meg, ahol elsősorban a nagy helyigényű 
          autókereskedések, használt autóalkatrész-telepek, tüzelő- és 
          építőanyag-telepek stb. vannak. Budapest kereskedelmi zónáinak 
          szerkezetét elemezve (1. 
          ábra) megállapítható, hogy a fejlődés tendenciája 
          hasonló irányú, mint amilyen a nyugat-európai nagyvárosokban 
          évtizedekkel korábban már lezajlott. 
          
          Budapesten a bevásárlóközpontok a 1970-es években 
          kezdtek kiépülni (Flórián, Skála 1976), de látványos, robbanásszerű 
          fejlődésük csak az 1990-es években indult meg. Az általunk a 
          bevásárlóközpontokhoz sorolt nyolcvan kereskedelmi egység jelentős 
          hatással van Budapest térszerkezetére és a városszerkezet 
          átalakulására (2. ábra). 
          Az új típusú kereskedelmi egységek gyors megjelenését azonban kevéssé 
          tudta követni a fővárosi közlekedési hálózat fejlődése, amelynek 
          negatívumai több bevásárlóközpont esetében ma is érezhetők.  
          
          A budapesti Belváros átalakításában igen jelentős 
          lépést jelentett a gépkocsiforgalom kitiltása a kereskedelmi negyedből 
          és a Váci utca északi részének sétálóutcává alakítása. Ez a folyamat a 
          Belváros északi részén már az 1970-es évek végén elkezdődött, míg a 
          déli szakaszon a sétálóutcák kialakítása csak a 90-es évek második 
          felében zajlott le. Az északi és déli Váci utcai szakasz 
          kereskedelmének jellege is eltérő: az északi részre a 
          luxuskereskedelem, míg a délire inkább a hagyományos kereskedelem a 
          jellemző (1. ábra, 1996). Egyelőre az északi és déli Váci utcai 
          szakasz markánsan kettéválik. A két rész megosztottságát csak fokozza, 
          hogy a Szabadsajtó útja és a Kossuth Lajos utca a területet 
          kettészeli. Hosszabb távon azonban valószínűsíthető, hogy az északi 
          luxus kereskedelmi övezet tovább fog terjedni déli irányba, és idővel 
          egy kétpólusos kereskedelmi mag alakulhat ki a Belvárosban (1. 
          ábra, 2008).  
          
          Összességében megállapítható: a marketingföldrajz 
          rendkívül széleskörűen alkalmazható. A marketingföldrajz kapcsolódhat 
          a társadalmi-gazdasági tér vizsgálatával foglalkozó tudományokhoz és 
          alkalmazott módszerekhez. Hatékonyan használhatjuk a 
          marketingföldrajzi eszközöket és módszereket a területi elemzésekben, 
          az optimális telephelyválasztásban (nemcsak a kereskedelem területén), 
          mikro- és makrogazdasági elemzésekben és alkalmazásokban. Bízunk 
          abban, hogy jelen tanulmánnyal sikerült a figyelmet a 
          marketingföldrajzra irányítani.  
  
             
          
           
          Kulcsszavak: marketingföldrajz, multidiszciplinaritás és 
          interdiszciplinaritás 
  
             
          
            
          
          IRODALOM 
          
          Berry, Brian J. L. (1967): Geography of 
          Market Centers and Retail Distribution. Prentice-Hall, Inc., 
          Englewood Cliffs, N. J. 
          
          Christaller, Walter (1933): Die zentralen 
          Orte in SüdDeutschland. Gustav Fischer, Jena 
          
          Davies, Ross L. (1976): Marketing 
          Geography: with Special Reference to Retailing. Croom Helm, London 
          
          WEBCÍM > 
          
          Eastman, Roy O. (1930): Marketing 
          Geography. Alexander Hamilton Institute, New York  
          
          Isard, Walter (1967): Philadelphia Region 
          Input-Output Study; Preliminary Working Papers. Regional Sience 
          Research Institute, Philadelphia, P. A.  
          
          Kotler, Philip – Keller Kevin Lane (2006): 
          Marketing–Menedzsment. Akadémiai, Budapest 
          
          Lösch, August (1954): The Economics of 
          Location. Translated from the (1944) Die räumliche Ordnung der 
          Wirfschaft. (Verlang) German edition by W. H. Woglom and W. F. 
          Stolper. Yale University Press, New Haven, CN. 
          
          Murphy, Raymond E. (1961): Marketing 
          Geography Comes of Age. Előszó a Store Location and Development 
          Studies című, korábban az Economic Geography hasábjain megjelent 
          cikkeket tartalmazó gyűjteményes kötethez. Clark University, Worcester 
          
          Palander, Tord (1935): Beitrage zur 
          Standortstheorie. Uppsala 
          Pick, Geirg (1909): Mathematischer Anhang zu ‘A. Weber, Über den 
          Standort der Industrien. Tübingen  
          
          Sikos T. Tamás (2000): Marketingföldrajz. 
          VÁTI, Budapest 
          
          Sikos T. Tamás – Hoffman Istvánné (2004): 
          A fogyasztás új katedrálisai. MTA Stratégiai Tanulmányok Sorozat. MTA 
          Társadalomkutató Központ, Budapest 
          
          Sikos T. Tamás (2007): A 
          bevásárlóközpontok jelene és jövője. Selye János Egyetem Kutatóint., 
          Komárno 
          
          Thünen, Johann Heinrich von (1826): Der 
          Isoleirte Staat in Beziehung auf Landwirthschaft und Nationalökonomie, 
          oder Untersuchungen über den Einfluss, den die Getreidepreise, der 
          Reichtum des Bodens und die Abgaben auf den Ackerbau ausübe. I-II.
          
           WEBCÍM
          > 
          
          Weber, Alfred (1909): Über den Standort 
          der Industrien. 
  
             
          
           
          * A tanulmány OTKA (68541) támogatással készült 
          < 
          
            
           |