Ha virtualitásról hallunk, akkor általában a
virtuális valóság (VR, Virtual Reality) és esetleg az
előállításához szükséges eszközök, technológiai újítások jutnak
eszünkbe. A VR-t használhatjuk tanulásra, gyakorlásra,
szórakoztatásra, de a virtuális jelző arra utal, hogy nem
valóságos, hanem szimulált világról beszélünk. A virtualitás e
felfogása a virtuálisat a valóságossal állítja szembe. Ebben az
írásban azt kísérlem meg bemutatni, hogy valóság és virtualitás
viszonya a mai kognitív kutatások fényében a skolasztikában
használt virtualitás fogalomhoz áll közel, szemben a szó mai,
valósággal szembeállított köznapi értelmével. Érvelésem során
röviden összefoglalom, hogy a virtualitás fogalma milyen
kontextusban öltött formát és hogyan élt tovább a filozófiai
gondolkodásban, illetve milyen fonák módon alkalmazható még ma
is a neurológiai kutatások fényében.
1. Univocitas és distinctio
A középkori skolasztikában a virtuális és valóságos nem külön-
és szembenálló fogalmak, hanem a virtuális (és az aktuális) a
valóságos egyik aspektusa volt. A latin virtus jelentésének
megfelelően, virtuálisnak olyasmit tekintettek, amely hathatós,
hatékony, tehát hatásában azonos, noha megjelenésében különböző.
Duns Scotus ugyan számos tekintetben vitatta Szent Tamás tanait,
mindkettőjük felfogásában virtuális és aktuális voltak a
szembenálló fogalmak, szemben a mai szóhasználattal, ahol is a
virtuális a valóságossal áll szemben.
Duns Scotus Univocitas-tana a skolasztikus
filozófiában fontos újdonságot jelentett, hiszen e szerint a lét
minden létezőről, Istenről és teremtményeiről egyaránt ugyanazon
értelemben (univoce) állítható. A lét és az ún.
transzcendentáliák, mint az Egy (unum), az Igaz (verum) és a Jó
(bonum) koextenzívek a léttel, de az arisztotelészi kategóriák
szerint besorolható létezők körén kívül állnak. Az emberi
intellektus elsődleges tárgya a lét; az ember ugyanakkor
kizárólag anyagi dolgok megismerésére képes. Ezek a sarokpontok
számos aggályt vetettek fel a kortárs megfontolások fényében, s
többek között ezen aggályok kiküszöbölésére vezeti be Scotus a
reális, formális és virtuális distinkció közötti különbséget. A
reális és formális distinkció megkülönbözetése azon a
meggyőződésen nyugszik, mely szerint az, ahogy a világ dolgai
valóban vannak, és ahogyan mi azokat elképzeljük, azokról
vélekedünk, különbözik.
Az egyes distinkciók közötti különbség az
elkülöníthetőség/szeparálhatóság kritériuma mentén ragadható
meg. Reálisan különbözőek azok a dolgok (res), amelyek egymástól
elkülönülten létezhetnek. Azaz akkor és csak akkor identikusak
valóságosan, ha nem létezhetnek (még isteni hatalom által sem)
egymástól elkülönítve. Ezzel szemben a formális distinkció
esetén a létezésben való elkülöníthetetlenség nem jelenti a
definíciók azonosságát. Az intellektus és az érzékelés például
reálisan identikus az emberi lélekkel, hiszen bármelyik hiánya
esetén már nem beszélhetnénk többé emberi lélekről,1
formálisan azonban nem identikusak: különböző formalitásai
(formalitates) ugyanazon dolognak, nevezetesen az emberi
léleknek. Frederick Copleston értelmezése szerint, a formális
különbség mégis objektív, azaz nem csak az elme megkülönböztető
ereje által áll elő. S ez jelenti a fő különbséget virtuális és
formális differencia között (Copleston, 1993, 508 sk.). A
formális és virtuális distinkció viszonya ugyanakkor vitatott a
szakirodalomban. Némelyek szerint a kettő már-már egybeesik,
mások a kortárs szerzőkkel folytatott vita fényében
különböztetik meg a kettőt. Mindenesetre, Scotus felfogása
szerint bármi, ami magától értetődően felfogható, az vagy
lényege szerint magában foglalja a lét fogalmát, vagy
olyasvalami tartalmazza virtuálisan, ami magában foglalja a lét
fogalmát (Williams, 2003, 59.). Hasonló értelemben
definiálhatjuk az egyes létezőket Porfüriosz Fájának
(1. ábra) segítségével:
vagy a szubsztanciától, a legfelsőbb kategóriától kezdve az
alatta lévő kategóriák megkülönböztető jegyeinek (differencia
specifica) felsorolásával, vagy az utolsó kategória és a
differencia specifica megadásával. Az első esetben az embert
racionális érző élő anyagi szubsztanciaként, a második esetben
racionális állatként határozhatjuk meg. Mindkettő ugyanazt
állítja – az első kifejti azt a hierarchiát, amit a második
virtuálisan tartalmaz.
2. Dualitás térben vs. időben
Időben nagyot ugorva, de a metafizika történetében újfent fontos
állomáshoz érve találkozhatunk Henry Bergson
virtualitásfogalmával, amely igen közel áll a skolasztikus
felfogáshoz, noha egészen más metafizikai probléma megoldására
vállalkozik. A karteziánus kiterjedt vs. (kiterjedés nélküli)
gondolkodó dolog dualizmusának alternatíváját kínálja Bergson: a
térbeli oppozíció helyett (az anyag módosulásai a térben vs. a
kiterjedés nélküli érzet a tudatban) az időbeni változásra, a
folytonos áramlásra helyezi a hangsúlyt. Teheti mindezt azért,
mert az elmében zajló folyamatok helyett a motoros aktivitás
játszik fontos szerepet elméletében. Az ember mint fizikai lény
a többi anyagi létezővel aktív kölcsönhatásban, az anyagi világ
részeként, ám a többi anyagi létezőtől különbözőként jelenik
meg. E különbség a memóriának köszönhető, hiszen ez a képesség
teszi lehetővé, hogy a világ felől érkező hatásokra többféleképp
válaszolhassunk. Ahogy Bergson fogalmazott: „az anyagról való
reprezentációnk a testeken való lehetséges aktusaink mértéke”
(Bergson, 1991, 38.). A memória szerepe abban áll, hogy mintegy
az aktuális világ virtuális hátteréül szolgáljon. Miként Bergson
írta „a reprezentáció mindig ott van, de mindig virtuális –
lévén neutralizált, hiszen abban a pillanatban, amikor
aktuálissá válhat, arra kényszerül, hogy önmagát valami másban
folytassa” (Bergson, 1991, 36.). Azaz a folyton változó
világban, a választás, a döntés lehetősége a reprezentációk
virtuális világának köszönhető. A választás pillanatában azonban
egy aktuálissá válik a sok lehetőség közül. Ebben az értelemben
a virtuális az aktuális feltétele, a lehetőségek terét jelöli
ki.
Mind Scotus, mind Bergson esetében a
virtuális tehát nem a valóságossal, hanem az aktuálissal áll
szemben. Azaz, a Scotus által tett megkülönböztetés reális és
formális distinkció között a nyilvánvalóan látható és a
belátható, azaz aktuális és virtuális közötti különbségre mutat
rá. A valamely jelenség mögött meghúzódó hatások, képességek és
tulajdonságok hátterének feltárása/ismerete, ami sokszor csak
virtuálisan van jelen, fontos a dolgok létének és lényegének
megértése szempontjából. Bergson esetében pedig a reprezentációk
virtuális világa jelenti azt a hátteret, amely előtt egy
reprezentáció aktuálissá válva a külső hatásokra adott
válaszként/reakcióként áll elő.
3. Test mint virtuális háttér
A továbbiakban azt igyekszem röviden bemutatni, hogy némiképp
Bergson gondolati hagyatékán építkezve, Maurice Merleau-Ponty, a
francia fenomenológia egyik kimagasló alakja hogyan fogalmazta
meg a megtestesülés gondolatát, mely gondolat a kortárs
elméletekben egyre nagyobb teret nyer.
Felfogása szerint az emberi test szerepe
messze túlmutat annak perceptuális és motoros funkcióin. Kettős
módon is a világ szövetébe ivódott, hiszen egyrészt az
észlelésnek köszönhetően mintegy „modellálja magát a világ
természetes aspektusain”, másrészt mint aktív test, amely
alkalmas akár a gesztusokon, akár a nyelvi kifejezésen keresztül
értelmet, jelentést közvetíteni a világ felé, hat arra.2
Ahogy korábban, Az észlelés
fenomenológiájában fogalmazott: „a »magába zár« és a »között«
csak számunkra, mint megtestesült szubjektumok számára
rendelkezik értelemmel, a mi tapasztalatunkból kölcsönzi
értelmét. Magában a térben pszichofizikai szubjektum nélkül
nincs semmilyen irány, semmilyen belül, semmilyen kívül. Egy tér
úgy »van bezárva« egy kocka falai közé, ahogyan mi vagyunk
bezárva szobánk falai közé.” (Merleau-Ponty, 2012, 228.) Azaz,
valami által határoltnak, vagy valamik között lenni azért
jelenthet számunkra, emberek számára valamit, mert testtel
rendelkezünk. Ez a test jelenti számunkra az orientáció
centrumát a térben, és az érzékelt tárgyak egysége is testem
tapasztalata által adatik. Lakásom tervrajza nem más, mint „egy
szélesebb perspektíva: a »felülről« látott lakás. Ha össze tudom
fogni benne az összes szokásos perspektívát, erre csak azért
vagyok képes, mert tudom, hogy egyazon megtestesült szubjektum
egymás után különböző pozíciókból láthatná őket.”
(Merleau-Ponty, 2012, 227.)
E gondolatok fonalát felvéve írja meg Rudolf
Arnheim A vizuális élmény. Az alkotó látás pszichológiája című
művét. Mivel testünk a térbeli tapasztalatok kiindulópontja,
képesek lehetünk olyan vizuális és ábrázoló fogalmakat alkotni,
amelyek által képesek vagyunk vizuális élményeinket értelmezni,
illetve vizuális benyomásokat kelteni, azaz testi
tapasztalataink alapján vagyunk képesek a világban eligazodni és
azt leképezni. A „tárgyakról alkotott vizuális fogalmaink
általában a legkülönbözőbb látószögekből szerzett
benyomásainknak az összességén alapul.” (Arnheim, 1979, 125.)
Hangsúlyoznunk kell, hogy ezek vizuális, és nem nyelvi fogalmak.
Ami a művészt és a nem művészt leginkább megkülönbözteti, az az
ábrázolási fogalmak képzésében érhető tetten. „Az ábrázolási
fogalmak nyújtják, valamilyen meghatározott közegben a lefesteni
kívánt vizuális fogalmak ekvivalensét, s külső
megnyilvánulásukat a ceruza, az ecset és a véső munkájával érik
el.” (Arnheim, 1979, 190.) A két fogalom különbsége tehát „nem
az észlelés és az ábrázolás között áll fenn, hanem a
hatásészlelés és a formaészlelés között, lévén az utóbbi az,
amire az ábrázolásnál szükség van” (Arnheim, 1979, 192.)
A vizuális percepció és reprezentáció
keretein túllépve, az elvont fogalmiságot a testi
tapasztalatokhoz kötni kívánó konceptuális/kognitív metafora
elmélet Scotushoz hasonlóan, és Arnheim nyomdokain haladva a
testet, pontosabban a testtel rendelkezést fogalmi struktúránk
olyan virtuális alapjának tekinti, amely nélkül az összeomlanék.
Gondolkodásunk a megtestesültség/testtel rendelkezés
gondolatának megfelelően nem propozicionális struktúrák mentén
szerveződik, hanem folytonos és analóg módon bizonyos testi
tapasztalatok mentén kialakuló mintázatokra épül (Johnson, 1990,
23 sk.). Ugyanakkor, ezen sémák nem képek vagy mentális képek. A
sémák ugyanis olyan strukturális sajátságokat jelentenek,
amelyek sokféle különböző tárgyra alkalmazhatók, így dolgokra,
eseményekre, fizikai aktivitásokra. Mark Johnson felfogása
szerint fogalmi rendszerünk (bármilyen absztrakciós szinteket
tartalmazzon is) releváns testi tapasztalatainkban gyökerezik.
Ezen tapasztalatok egyfelől olyan alapvető kategóriák mentén
szerveződnek, amelyek lehetővé teszik, hogy életképesek legyünk
környezetükben. (E kategóriák például leírják miben különbözik
egy oroszlán és egy zsiráf, vagy miben más a futás és a
sétálás.) Másfelől olyan sémák mentén szerveződnek, amelyek
általános formát adnak megértésünk számára, azaz lehetővé teszik
a különböző jelenségek közötti relációk értelmezését, mint
például a magában-foglalás, ciklus, egyensúly, útvonal,
centrum-periféria stb. viszonylatait. Ezen struktúrák a
legdirektebb módon és automatikusan jelentéssel bírnak
számunkra, de ezen adottságok nem merítik ki fogalmi
kapacitásunk. További kategóriák és fogalmak létrehozásában
segít a metafora, illetve a metonímia, amely lényegében az egyes
területek közötti leképezést jelenti (Johnson, 1990, 208 sk.).
Újabb (magasabb szintű vagy alárendelt) kategóriák képzésében is
ezek a struktúrák segítenek. Összességében tehát kinesztetikus
és testi tapasztalataink alapján jutunk olyan mintázatokhoz,
amelyek segítségével az absztrakció egészen magas fokáig
juthatunk el.
4. Test és környezet
Az 1990-es évektől kezdődően egyre több olyan tanulmány látott
napvilágot, amely a megtestesülés gondolatán építkezve (hol
explicit, hol implicit módon), a test és annak motoros
képességei, valamint a környezettel való interakció fontosságát
hangsúlyozza. Ezen elméletek közül is elsősorban az ún.
szenzori-motoros megközelítést emelném ki, amely ugyan nem
tekinti feladatának a virtualitás fogalmának tisztázását, mégis,
a bennünket körülvevő világ felfogásának olyan leírását adja,
amelyben a virtuálisnak és aktuálisnak a Scotus és a Bergson
által tett megkülönböztetése érvényes, sőt plauzibilis
magyarázattal szolgál a képzelet, emlékezet és az aktuálisan
észlelt közötti különbségre.
A vizuális percepció vizsgálatából indult ki,
pontosabban a látással kapcsolatos anomáliák megválaszolása
közben fogalmazódott meg az elképzelés, mely szerint szegényes
optikai adottságaink dacára is sikeresen eligazodunk a világban,
s ez sokban motoros készségeinknek köszönhető. Normál látás
esetén is a szem anatómiai és optikai adottságai miatt
vakfoltok, a szemmozgás folytán állandóan jellemző ugrások, a
fotoreceptorok elhelyezkedéséből adódó torzítások, a retinán
megjelenő fordított kép, korlátozott színlátás – s
folytathatnánk még a sort – teszi kérdésessé, hogy vajon valóban
olyan részletekben gazdag és átfogó képet kapunk-e
környezetünkről, mint azt sokáig hittük. |
|
A cselekvéses megközelítés3
– szemben az ún. snapshot megközelítéssel,4
amely a látás által nyerhető információt élesen fókuszált,
részletes, magas felbontású képpel vélte azonosíthatónak –
központi gondolata, hogy a látás voltaképpen egy olyan
aktivitás, amely segítségével környezetünket felfedezzük, s
ebben motoros képességeinknek is jelentős szerep jut. A látás
útján nyert információ alapvetően meghatározott az adott
helyzettől, szándékainktól: nem fotografikus képét kapjuk tehát
az adott színtérnek, hanem az adott tevékenységnek megfelelően
bizonyos részletekre, konstellációkra fókuszálunk. E
megközelítés feloldhatóvá tesz korábban paradoxnak tűnő
jelenségeket, mint amilyen a változási vakság vagy a
figyelmetlenségi vakság. Hasonlóképpen a vizuális jelenlét
kérdése is könnyen eliminálható: az aktuálisan nem látott
részlet (a paradicsom hátsó oldala, a macska eltakart testrészei
stb.) a percepció számára jelen van, hiszen rendelkezünk azokkal
a képességekkel, amelyek által e részletek is hozzáférhetővé
válnak. Tudjuk, milyen mozdulatokat kellene tennünk ahhoz, hogy
lássuk azokat. Épp ezért állítja Alva Noë, hogy „a tapasztalati
tartalom maga virtuális”.
Kevin O’Regan két évtizedes kutatásait
foglalta egységes keretbe a Why Red Doesn’t Sound Like a Bell.
Understanding the Feel of Consciousness című könyvében. Jelen
írás keretét messze meghaladná annak a gondolatmenetnek és
vitának a felvázolása, amelyhez a kötet kapcsolódik, ezért most
csak a virtualitás kapcsán releváns különbségtevés alapját
vázolom röviden az aktuálisan érzékelhető és a felidézett, vagy
elképzelt között.
A szerző a nyers érzetből (raw feel), azaz az
olyan érzetből indul ki, amely azon a közös meggyőződésen
alapul, hogy bizonyos módon képesek vagyunk a különböző
érzeteket megkülönböztetni, de ugyanakkor ezen érzeteket
igyekszik elkülöníteni minden olyan rárakódástól, mint amilyen
az asszociáló, nyelvi meghatározás, pszichés állapot stb.
Jelentésében a filozófusok által vitatott qualia fogalmához áll
közel, de mindenképp valamilyen alapminőséget jelent. Ha az
érzetet a világgal való interakció valamilyen módjának
tekintjük, akkor könnyen eliminálhatjuk azokat a korábban alig
magyarázható jelenségeket, amelyek az érzet kapcsán
megfogalmazódtak. Azaz, a nyers érzet mint valami érződik,
különböző minőségei vannak, a különféleségek bizonyos struktúrát
mutatnak és végül kimondhatatlan5
(O’Regan, 2011, 110.). Ha az érzetet a világgal való
interakció módjának tekintjük, akkor alapvető különbségeket
találunk, ha összevetjük bármilyen automatikus funkcióval (mint
például a vegetatív idegrendszer vagy az emésztés működése), az
emlékezéssel vagy a képzelettel. A különbség pedig (i) a
gazdagság, (ii) a testiség, (iii) a részleges függetlenség és
(iv) a megragadottság (grabbyness) meglétében, illetve hiányában
rejlik. Környezetünk az elképzelhetőnél lényegesen (i) gazdagabb
ingereket nyújt számunkra, (ii) testünk által kontrollálhatjuk a
környezetünkben zajló folyamatokat, (iii) hozzátéve persze, hogy
bizonyos változások mozgásunktól függetlenül is végbemehetnek,
mindazonáltal (iv) bizonyos változások (hirtelen zaj, villanás
stb.) oly módon ragadják meg figyelmünket, hogy minden kognitív
kapacitásunkat arra összpontosítsuk, hogy urai maradjunk a
helyzetnek.
A perceptuális jelenlét, azaz az aktualitás
szenzori-motoros megközelítés által adott meghatározása lehetővé
teszi, hogy világos különbséget tudjunk tenni bizonyos
(alapvető) vegetatív funkciók, tényleges világban való
tevékenykedésünk és képzeletünk között. Jól látható azonban,
hogy a virtuális, szimulált valóság, amennyiben az érzékeinkre
hat, nem mutat különbséget a tényleges, valós világban való
ténykedéshez képest, hiszen a környezettel való viszonyunk nem
változik.
5. Agyunk és illúzióink
A szenzori-motoros megközelítés – számolva látásunk azon optikai
és biológiai korlátaival, amelyek alapján joggal tehetjük fel a
kérdést, miképp lehetséges, hogy folytonos, éles, színes és
viszonylag stabil környezetet érzékelünk magunk körül – arra a
következtetésre jutott, hogy éppen szenzori-motoros és testi
tapasztalataink alapján egy olyan virtuális háttérrel
rendelkezünk, amely az érzékelés hiányosságai dacára is képes
kiegyensúlyozott működést biztosítani számunkra.
Ezzel szemben, bár nem meglepő módon, a
neurológia számos képviselője e kiegyenlítő funkciót kizárólag
az agy tevékenységének tulajdonítja. Érvelésükben sokban
támaszkodnak olyan jelenségekre, mint a fantomvégtag és
-fájdalom, a szinesztézia és más agyi sérülések, deformitások.
Chris Frith elismert neurológus az agyunk
által keltett olyan illúziókról beszél, amelyek részben
elengedhetetlenül fontosak (például a kultúra létrejöttében),
részben pedig olyan kérdésekben öltöttek formát, amelyeket a
filozófia hosszú évezredei alatt sem sikerült megnyugtatóan
megválaszolni. Frith szerint tehát az alábbi állítások csupán az
agyunk keltette illúziókon alapszanak:
• mentálisan és fizikailag különböznek
egymástól;
• közvetlen kapcsolatunk van a fizikai világ
tárgyaival és a saját testünkkel;
• mentális világunk izolált és privát.
Ezen illúziók azért keletkezhetnek, mert
agyunk bizonyos működésekhez enged hozzáférést, míg számos
fontos folyamathoz nem. Azon nem tudatos következtetések,
amelyekre agyunk a legelemibb tevékenységek végzésekor is jut,
rejtettek maradnak előttünk. Következtetésekről pedig azért
beszélhetünk az agy működésével kapcsolatban Frith meggyőződése
szerint, mert az emberi agy az asszociatív tanulás mintájának
megfelelően tanul, azaz tesz olyan előrejelzéseket, amelyek
által sikeresen boldogulunk környezetünkben. Vagyis, agyunk
olyan mechanizmusok alapján működik, amelyeket megfigyelhettünk
Pavlov kutyájának, Edward L. Throndike macskáinak, és Burrhus F.
Skinner babonás galambjainak viselkedése során. A próbálgatás és
a jutalmazás olyan reflexeket alakított ki a kísérleti
alanyokban, amelyek bizonyos jelenségekhez bizonyos
pozitív/negatív következményt társítva, mintegy előrejelzések
segítségével próbáltak a körülményekhez alkalmazkodni. Ezen
előrejelzések helytállóságát az agyban zajló reflektálatlan
automatizmusok, kémiai folyamatok cáfolják vagy támasztják alá.
Az idegsejtek által kibocsátott neurotranszmitterek fontos
indikátorai az előrejelzés sikerességének. Lényegében agyunk az
előrejelzései alapján tanul. Ebben a tanulási folyamatban
szerepet játszik az a tény, hogy létünk fenntartásában bizonyos
dolgok, tényállások pozitív, mások semleges vagy éppen negatív
értéket jelentenek. Az asszociatív tanulással végzett kísérletek
során kiderült, hogy az a dolog, amely a jutalom előtt
közvetlenül megjelent, magas értéket jelent számunkra, míg a
többi jelenség kisebbet vagy épp semmit.
Az agy működésének Frith által adott leírása
a virtualitás skolasztikában használt jelentésének mintegy a
fonákját mutatja. Agyunk működésének bizonyos mechanizmusai nem
hozzáférhetőek számunkra, ezért torz képet kapunk saját
működésünkről és a bennünket körülvevő világról. Olyan
illúzióink támadnak, amelyeket a tudományos vizsgálódás nem
igazol, esetleg cáfol is. Tehát aktuális világunk legalább
részben illúziókkal terhelt, s ezek mögött olyan virtuális
mechanizmusok állnak, amelyek csak bizonyos tudás (a neurológus
tudása) révén válnak hozzáférhetővé, ám működésük hatása
egyértelmű. Figyelemreméltó gondolat, hogy ez a fonák helyzet,
azaz bizonyos illúzióink, fontos feltételei annak, hogy kognitív
kapacitásunkat mintegy kiterjesztve, kultúrát hozhattunk létre.
Vilayanur S. Ramachandran neurológus szinesztéziás páciensekkel6
végzett kísérletei igazolták, hogy e furcsa és látszólag
haszontalan képesség (vagy hiba) az agyban detektálható:
bizonyos egymáshoz közel eső agyterületek közötti áthallás esete
áll fenn. Az áthallás azért lehetséges, mert egy bizonyos gén
hibájából a még magzati korban jellemző nagyszámú véletlenszerű
kapcsolatok ritkítása (mely folyamat eredményeként a felnőtt
agyi struktúrája kialakul) nem mindenhol történt meg
maradéktalanul. Ennek az öröklődő génhibának azonban
Ramachandran szerint fontos szerepe van: ez a hiperkonnektivitás
szükséges feltétele az absztrakciónak és a metaforaképzésnek.
Amint a híres kiki-buba kísérlet7
is bizonyítja, mindannyian hajlamosak vagyunk a
szinesztéziára, jelen esetben a hang és a forma közötti mintázat
hasonlóságának detektálására.
6. Konklúzió
Láthatjuk, hogy az érzékelés fenomenológiai és pszichológiai
megközelítése a test motoros képességeit, míg a neurológia az
agy funkcióit emeli ki alapvető és magasabb kognitív funkcióink
kapcsán. A kognitív metafora elmélet, illetve a szinesztézia
Ramachandran által leírt jelentősége sajátos párhuzamokat és
jelentős különbségeket mutat. Nyelvi kapacitásunk és
kultúrateremtő képességünk mindazonáltal úgy tűnik, olyan, a
skolasztikus értelemben vett virtuális képességeken alapszik,
amelyek hathatóssága vitán felül áll, pontos mechanizmusai és
tágabb összefüggéseinek feltárása pedig még várat magára.
A manapság egyre gyakrabban emlegetett
kiterjesztett/augmentált valóság (Augmented Reality, AR), amely
nemcsak a technikai fejlődés, hanem a kutatásban megfigyelhető
szemléletváltás folyománya is, sokban emlékeztethet bennünket
arra, sőt, mondhatni meg is testesíti azon rejtetett, de
hathatós tudás szerepét, amely bonyolultabb kognitív kihívások
esetén szükséges a számunkra. Az AR ugyanis pillanatnyi
környezetünkről való észleleteinket egészíti ki olyan
információkkal, amelyek érzékszerveink vagy akár memóriánk
segítségével nem, vagy csak nehézkesen hozzáférhetőek. Az AR
segítségével virtuális tudásunk aktuálissá válhat, segítve ezzel
mindennapi döntéseinket, vagy akár az orvost diagnózisa
felállításában.
Kulcsszavak: virtuális, reprezentáció, megtestesült
gondolkodás – embodied cognition, szenzorimotoros megközelítés
IRODALOM
Arnheim, Rudolf (1979): A vizuális
élmény. Az alkotó látás pszichológiája. (ford. Szili József,
Tellér Gyula) Budapest: Gondolat Kiadó
Bergson, Henri (1991): Matter and
Memory. New York: Zone Books •
WEBCÍM
Copleston, Frederick, S. J. (1993):
A History of Philosophy. Medieval Philosophy. Vol. II. NY.,
Doubleday
Frith, Chris (2007): Making up the
Mind. How the Brain Creates our Mental World. Oxford: Blackwell
Publishing
Johnson, Mark (1990): The Body in
the Mind. The Bodily Basis of Meaning, Imagination, and Reason.
Chicago: The University of Chicago Press
Merleau-Ponty, Maurice (1962): Un
inédit de Maurice Merleau-Ponty. Revue de Métaphysique et de
Morale. 4, 401–409. •
WEBCÍM
Merleau-Ponty, Maurice (1964): The
Primacy of Perception and Other Essays. Chicago: Norhwestern
University Press
Merleau-Ponty, Maurice (2012): Az
észlelés fenomenológiája. (ford. Sajó Sándor) Budapest:
L’Harmattan
Noë, Alva (2004): Action in
Perception. London: The MTI Press
O’Regan, Kevin (2011): Why Red
Doesn’t Sound Like a Bell. Understanding the Feel of
Consciousness. New York: Oxford University Press
Ramachandran, Vilayanur S. (2004): A
Brief Tour of Human Consciousness. From Impostor Puddles to
Purple Numbers. New York: Pi Press
Williams, Thomas (ed.) (2003): The
Cambridge Companion to Duns Scotus. Cambridge: Cambridge
University Press
LÁBJEGYZETEK
1 Létezhet
önmagában az intellektus, például az angyalok esetén, és
lehetséges a pusztán érzéki tapasztalat az intellektus nélkül,
miképp az állatok esetében, de az emberi lélek vonatkozásában
mindkettő a lélek egy aspektusa.
<
2 E
gondolatokat Merleau-Ponty igen markánsan fogalmazta meg nem
sokkal halála előtt. Az írás 1962-ben jelent meg: Un inédit de
Maurice Merleau-Ponty (Merleau-Ponty,1962, 401–409. angolul
1964, 3–11.).
<
3 A
szenzori-motoros és a cselekvéses megközelítés igen közel állnak
egymáshoz, noha számos ponton másra fókuszálnak. A
szenzori-motoros megközelítés egyik enigmatikus képviselőjének
tekintem Kevin O’Regant, míg a cselekvéses megközelítés egyik
fontos előfutárának tartom Alva Noët.
<
4 Noë Ernst
Mach híres rajzára hivatkozik a snapshot megközelítés kapcsán
(Lásd Noë, 2004, 35–55.).
<
5
Kimondhatatlan, amennyiben nem minden egyes mozzanatához van
hozzáférésünk, azaz számos fontos részletről nincs, és nem is
lehet tudomásunk.
<
6 Neurológiai
jelenség; valamely szenzoros pálya stimulálása automatikusan egy
másik szenzoros pályát is aktivál. Viszonylag gyakori formája,
mikor a számokhoz automatikusan színeket társítanak.
<
7 A kiki-buba
kísérlet során a megkérdezettek 98%-a a lágy hangzású buba szót
a lágy, lekerekített alakzathoz, míg a keményebb hangzású kiki-t
a hegyes sarkokkal szabdalt formához kapcsolta. Ez az arány
akkor sem változott, amikor írott nyelvvel nem rendelkező
törzsek képviselőit kérdezték.
<
|
|