A Gyerekegyetemet, az általános iskolásoknak
szóló nyári tábort a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi
Egyetem (BME), először kísérleti jelleggel 2015-ben szervezte
meg. Magyarországon ez az első és máig is egyetlen ilyen jellegű
rendezvény. Célja, hogy az általános iskolás diákoknak
mindazokból a tudományterületekből, amelyeket a BME
oktató-kutatói közösségei művelnek – így műszaki,
természettudományi, informatikai, gazdaság- és
társadalomtudományi területeken –, minél többet mutasson meg.
Mindezzel érzékeltetve a tudományok sokszínűségét, a felfedezés
örömét, a kutatói életpálya szépségét, a tudományok gyakorlati
életben való alkalmazását. Az intézmény korábban is szervezett
már általános iskolás gyerekeknek programokat, de ezek alkalmi
foglalkozások voltak, például Mikulás ünnephez vagy
Gyermeknaphoz kötődően, s nem képeztek egységes rendszert. A
nyári Gyerekegyetem a diákok számára egyhetes koncentrált,
előadásokból, szemináriumokból, projektfeladat megoldásából,
versenyekből álló eseménysorozat, amely jelképes diplomaátadó
ünnepséggel zárul (1. kép). A BME Gyerekegyetem az
egyetemi oktatók részvételével, a Műegyetem Tehetségsegítő
Tanácsa felügyeletével, az egyetem mellett működő Pro Progressio
Alapítvány, valamint számos támogató szervezet együttműködésében
valósult meg.

1. kép • Diplomaosztó a
Gyerekegyetemen
Az első rendezvény sikeressége, az óriási
érdeklődés, a műegyetemi kollégák és a hallgatók lelkesedése
egyértelművé tette számunkra és az egyetem vezetése számára,
hogy folytatni és egyben bővíteni is érdemes a Gyerekegyetemet.
Túlzás nélkül állíthatjuk, 2016 nyarára a Gyerekegyetem közös
egyetemi programmá nőtte ki magát, melynek jelképévé a Központi
Könyvtár tetején ülő bagolyfigura vált (2. kép).
Cikkünkben a 2015–16-os táborok tapasztalatait foglaljuk össze.

2. kép • A Gyerekegyetem jelképe a
Központi Könyvtár tetején „figyelő” Bagoly
A Gyerekegyetem koncepciója
A BME Gyerekegyetem ötletét a német nyelvterületen már évek óta
létező Kinder Uni és az angol nyelvterületen létező Children’s
University „mozgalom” adta. A gyerekek kíváncsiságát egy nagyon
fogékony életkorban próbálják felkelteni a természettudományok
iránt úgy, hogy a hét-tizenkét éves gyerekek betekintést nyernek
az egyetem életébe, kötetlen formában ismerkednek meg a
különböző tudományterületekkel, kísérleteket végeznek. Szervezés
szempontjából találunk arra példát, amikor egy egyetem maga
szervezi meg a programot, de van olyan is, amikor egy esemény
keretében az adott városban több egyetem együtt mutatja be
kínálatát. Formáját tekintve sokféle lehet, például heti/havi
rendszerességgel előadássorozat, pár napos (szabadon
választható) rendezvénysorozat, táborszerűen szervezett „nyári
egyetem” ottalvással vagy anélkül. Költségek szempontjából is
nagy a különbség – az ingyenes rendezvényektől a térítésköteles
programokig bezárólag. A gyerekegyetemek általánosan
megfogalmazott céljai viszont mindegyik megvalósítási formában
összecsengenek:
• felkelteni a gyerekek érdeklődését,
erősíteni kritikus gondolkodásukat;
• betekintést nyújtani az egyetemek, egyetemi
hallgatók életébe;
• kapcsolat kialakítása a gyerekek, egyetemi
oktatók/kutatók és diákok között;
• megismertetni a gyerekeket különböző
tudományterületekkel és tudományos módszerekkel;
• bemutatni az előttük álló tanulási és
választási lehetőségeket;
• ösztönözni őket a minket körülvevő világ,
jelenségek megfigyelésére, értelmezésére.
A BME Gyerekegyetem felépítése
A Műegyetemen szervezett Gyerekegyetem megvalósítási módja,
formája és tartalma lényegesen eltért a külföldi gyakorlattól,
azt napközis tábor formájában rendeztük meg. A célcsoport a
nyolc-tizennégy év közötti, elsősorban budapesti, és az
agglomerációból származó gyermekek. Közismert, hogy minél
fiatalabb egy gyermek, annál befogadóbb, nyitottabb a világra,
és annál jobban alakítható, csiszolható az érdeklődési köre.
Pontosan ezért tartjuk fontosnak, hogy már a középiskolás kor
előtt kapcsolatba lépjünk a gyerekekkel, és megmutassuk nekik,
hogy a fizika, a kémia, a matematika, az informatika – még ha
olykor az iskolapadból nézve nem is úgy tűnik – izgalmas dolog,
amivel megéri komolyabban foglalkozni. Személyes
tapasztalataink, a szülők és a diákok visszajelzései alapján ezt
a célunkat elértük. A táboron való részvételhez, beiratkozáshoz
az életkoron kívül semmilyen más korlátot – tanulmányi eredmény,
versenyeredmény, szaktanári ajánlás – nem állítottunk. Cél olyan
élmények biztosítása volt, melyek elegendő motivációt adnak akár
a matematika, akár a fizika, akár a kémia rendszeres és örömteli
tanulásához. Szülői vélemény szerint ez sikerült: „Tisztelt
Szervezők! Kata egy hét alatt többet mesélt, mint a suli elmúlt
két évében összesen. Én is megtanultam a Faraday-kalitkát, orvos
apuka bőszen oldotta meg a gyerekekkel a matek feladatokat. A
gyerekekkel a hallgatók maximális odafigyeléssel, pedagógusokat
megszégyenítően foglalkoztak. Ha lehetne, holnap újrakezdené.
Már nem fogorvos lesz, hanem Ferrari tervezőmérnök.”
2016-ban budapesti nagyszülők révén
Ausztráliából és Németországból, míg kollégiumi elhelyezés
biztosítása mellett tíz kisdiákot – kísérő tanárral –
Ménfőcsanakról tudtunk fogadni. Közülük írta valamelyik alsó
tagozatos diák: „Én örökké itt tudnék lenni. Nehéz itt hagyni a
Gyerekegyetemet. Nehéz lesz itt hagyni az egész Budapestet.”
A szakmai programok biztosítása
A BME oktatói – egyetemi tanártól PhD-hallgatókig –, valamint a
könyvtár, a levéltár, a nyelvi intézet, a sportközpont
munkatársai vállalták, hogy részt vesznek az általános iskolai
korcsoport igényeire szabott előadások, bemutatók kidolgozásában
és megtartásában. A teljes egyetemi oktatói közösséget sikerült
megszólítani a kihívást jelentő és az alaptevékenységtől eltérő
feladat megoldására. Tapasztalataink alapján a Gyerekegyetem
igazi kihívás az oktatóknak is, hisz teljesen más korosztállyal
kerülnek kapcsolatba, ami más módszereket igényel. Fokozza a
felelősségüket az is, hogy a Gyerekegyetemre a nyári szünidőben
önként vagy szülői hatásra jönnek a diákok. „Nagyon érdekesek
voltak az előadások, mert a mi nyelvünkön, gyereknyelven mondták
el.” (alsó tagozatos diák) „Tetszett, hogy az előadáson az
előadó nem csak magyarázott, hanem érdekes kísérletek is voltak.
Jó volt, hogy minket is beavattak a kémia titkaiba”. (felső
tagozatos diák)
Orosz László fizikus, egyetemi docens
„Bagoly”-jelmezbe öltözve vállalta a moderátori szerepet. „A
megérzéseiket kell elővenniük, mert olyan korosztállyal
dolgoznak, amilyennel eddig még az egyetemen nem találkoztak.
Ráadásul egyszerre kell lekötni a másodikost és a nyolcadikost.
Van kolléga, aki szerint ez volt élete legnehezebb feladata, de
megoldotta. A mi vállalásunk a Gyerekegyetemmel az, hogy
sikerüljön a tudást megkedveltetni a gyerekekkel.”
Helyszínek
Valamennyi programot a BME campusán tartottuk, hogy a
gyerekeknek minél autentikusabb élményben lehessen részük, és
szó szerint egyetemi levegőt szívhassanak ez alatt az öt nap
alatt. A napi két nagyelőadás a Q épület 450 fős Simonyi Károly
előadójában volt. Ez már olyan közösségi élményt adott számukra,
amellyel többségük nem találkozik az iskolájában (hangosítás,
kivetítő, őket vevő kamera stb.) (3. kép). Minket,
szervezőket is meglepett az, hogy a Gyerekegyetem alkalmával
szerzett élményekben milyen nagy szerepet töltenek be az
épületek, a kert, a kampusz egész területe. A napi háromszori
étkeztetést a BME-n található Goldmann Étteremmel együttműködve
biztosítottuk, figyelve a gyermekek különleges étkezési
igényeire is.

3. kép • A Simonyi Károly nagyelőadó
tele általános iskolás „egyetemistával”
A hét menete
A résztvevők a tábor öt napjára előre kidolgozott, pontos
órarendet kaptak, amelytől nem lehetett eltérni. Ez iránytűként
szolgált a rendezvény zökkenőmentes lebonyolítása szempontjából
is. A programokat alapvetően három fő típusba soroltuk: előadás,
szeminárium, illetve szabadidős tevékenység, sport, játékos
programok. Az egyetemi hagyományok tükrében az előadásokat
nagyobb célközönségnek szánva, egy nagyobb előadóban az összes
kisdiák egyszerre hallgatta, míg a szemináriumokon húsz-huszonöt
fős csoportokban vettek részt. Az egyes turnusokban részt vevő
300–330 gyermeket tizennégy csoportba osztottuk. A tudományok
iránti érdeklődés felkeltését szolgálta az is, hogy az egyes
csoportokat, melyeket korosztályok szerint alakítottunk ki, a
görög betűkről nevezzük el, és az egyetem hagyományainak
megfelelően tanköröknek hívjuk, és különböző színű egyenpólót
viseltek.
Az egyes tanköröknek az I és a Q épületben,
azaz a Műegyetem IQ campusán biztosítottunk egy-egy
„főhadiszállást”, ahol reggelente gyülekeztek a gyerekek, és az
órák és programok közötti szünetekben is oda tértek vissza. Mind
2015-ben, mind 2016-ban egyharmad/kétharmad arányban
jelentkeztek lányok és fiúk a tudományos táborba, ami azt is
jelzi, hogy már általános iskolában nagyon erős differenciálódás
indul el az egyes tudományterületek iránti érdeklődésben.
A felsőtagozatos csoportoknak három,
kisebbeknek négy „felnőtt” vezetőjük volt, akik a gyerekek
felügyeletéért, biztonságáért, kényelméért és a helyszínek
közötti mozgásáért feleltek. A kísérő egyetemi hallgatók
kiválasztása önkéntes jelentkezés alapján, az egyetemi
szakkollégiumok ajánlásával történt. A kísérő hallgatókat a
feladatokra külön, számukra szervezett tréningen készítettük
fel. A felmérések, visszajelzések alapján realizáltuk mi is,
hogy az egyetemi hallgatóknak milyen komoly részük volt a
sikerben, milyen fontos szerepet töltöttek be (4. kép).
„A legjobb volt a tankörvezetőkkel beszélgetni.”

4. kép • Ki lepődött meg jobban?
A kisdiák vagy a tankörvezető?
Előadások
Az előadók 35–40 perces előadásokkal, kísérletekkel készültek.
Az előadásokhoz kapcsolódóan minden alkalommal volt lehetőség
kérdezésre. Az előadókat is meglepte, hogy a végén milyen sok
értelmes és jó kérdést kaptak (5. kép). Harsányi Gábor
egyetemi tanárt a szakmaiság népszerűsítése és a gyerekekkel
foglalkozás lehetősége vonzotta. Az Elektronikai Technológia
Tanszék vezetője meglepetéssel hallgatta a Hogyan készül az
okostelefonunk? című előadásán a gyermekeket érdeklő kérdéseket,
amelyek előadás közben és után is elhangzottak (például hány
milliárd telefon készül a világon, vagy hány kötés van egy
panelen). A Villamosmérnöki és Informatikai Kar oktatója
kiemelte a gyerekek fegyelmezettségét, és kifejezetten jó
élményként számolt be arról, hogy teltházas előadóteremben
beszélt a figyelmesen hallgató és értelmesen kérdező gyerekek
előtt. „Sokkal nagyobb érdeklődést mutattak, mint időnként az
igazi egyetemisták” – tette hozzá mosolyogva Harsányi Gábor, aki
jövőre is szívesen vállalja a feladatot. Pázmándi Kinga egyetemi
docens tanári pályafutása legnagyobb kihívásának és egyben
legihletőbb élményének minősítette részvételét a
Gyerekegyetemen. A Gazdaság és Társadalomtudományi Kar Üzleti
Tudományok Intézet igazgatója nagyon izgult Jó reklám – rossz
reklám? című órája előtt. Kingát lenyűgözte a gyerekek kritikus
hozzáállása a reklámokhoz és az átlagfogyasztót megszégyenítő
tájékozottságuk is. Az alsó tagozatos iskolások arra is
kíváncsiak voltak, hogy bizonyos, gyermekműsorokat tartalmazó
idősávokban miért reklámoznak a gyerekek számára érdektelen
termékeket, illetve nagyon izgatta őket a reklámozás szakmai
háttere és értékesítési rendszere.

5. kép • Mit is tud a KINECT?
Kinek megy a leggyorsabban a válaszadás? |
|
A Gyerekegyetem eddig legtöbb előadást
vállaló előadója Härtlein Károly tanszéki mérnök volt, akinek
varázslatos fizikai kísérletei elbűvölik a gyerekeket, és a
nekik szóló előadásaival, a tapasztalatai átadásával sok
segítséget nyújtott mindnyájunknak (6. kép).

6. kép • Kidurran?
Az előadások témáit a legváltozatosabban
válogattuk és alakítottuk a Műegyetem szinte korlátlanul
rendelkezésünkre álló lehetőségei közül. Ezt a diákok értékelték
is. Bár néha elhangzott, hogy jó lenne még több kísérlet, még
több történelem, még több matematika stb.
Szemináriumok
A 20–25 fős csoportok kialakításakor az életkor szempontjából
törekedtünk a homogenitásra, így ezeken a foglalkozásokon
maximálisan igazodni lehetett a csoport igényéhez,
érdeklődéséhez, tempójához. Ezeknek a foglalkozásoknak a
keretében nagy hangsúlyt kapott a személyes tapasztalás, a
mindenki számára elérhető manuális munka (pl. áramkörépítés), a
lehetőség az alkotásra, az eszközökhöz, anyagokhoz,
mérőberendezéshez való hozzáférés, kipróbálás (7. kép).
Sok esetben haza is lehetett vinni a foglalkozáson készült
alkotásokat (világító bagoly, origami alkotások). Ezeknek a
lehetőségeknek a biztosításában különösen sokat köszönhetünk a
tábort szakmai programokkal is támogató cégeknek, vállalatoknak,
amelyek a szakmai tartalom mellett a kellő számú eszközt is
biztosították. „A fiunk minden nap rengeteget mesélt az
előadásokról, foglalkozásokról, a nap során tanultakról.
Szívesen venne részt a jövőben hasonló foglalkozásokon, és
jövőre már a testvére is nagyon szeretne részt venni a táborban.
A tábor legfőbb eredménye, hogy két jogász szülő gyermeke a
jövőben mindenképp mérnök szeretne lenni. Ezt nem otthonról
hozta.”

7. kép • Készül a fahíd
Záró projektfeladat
A csoportoknak projektfeladatot is meg kellett oldaniuk (a
csapatmunka olyan elsajátítandó készség, amelyre mind az
egyetemen, mind a jövendő munkahelyen szükségük lesz), melyről a
diplomaosztó ünnepségen számoltak be, s ez a „prezentáció” volt
a diploma átvételének feltétele. Felemelő és megnyugtató érzés
volt látni és hallani, hogy a gyerekek milyen ügyesen építették
be prezentációjukba mindazokat az ismereteket, melyeket az
előadásokon, szemináriumokon láttak és hallottak (8. kép).
„A felsősök alkotta tankörök már a tudomány felelősségét is
hangsúlyozták, amikor olyan találmányokat mutattak be, mint a
meteorológiai viszonyokat szabályozó időjárás-kondenzátor, a
Földet védő ózonréteget az űrben kijavító ózonfoltozó, a Holdat
és a Marsot élhetővé tevő terraformáló vagy a napelemes tengeri
hulladékgyűjtő. Feltalálták továbbá a telefontörés-gátlót; a
gondolatolvasó ceruzát; a valóságítót, amellyel létrehozhatunk,
de ki is törölhetünk dolgokat; a putzen fabrikátort, amelyben
apró robotok alakítják át a szemetet azzá, amivé csak akarjuk.”

8. kép • Projektprezentáció a
Gyerekegyetemen
Finanszírozás
A részvételi díjat a szülők mindkét évben rendkívül
méltányosnak, és a nyári táborok gyakorlatához képest
alacsonynak találták. A hozzájárulás fedezte az étkezés
(tízórai, ebéd, uzsonna), a gyerekeknek átadott használati
tárgyak (táska, póló, kitűző, külön erre a rendezvényre
nyomtatott füzet, írószer), valamint az emléklap részleges
költségeit. A rászoruló gyermekek számára kérelem alapján
kedvezményt adtunk. A program további költségeit, például a
gyermekfelügyelők díját, az egyes előadásokhoz szükséges
anyagköltségeket, a videó- és képdokumentáció elkészítését külső
támogatásokból finanszíroztuk.
Szervezés és utóélet
A Gyerekegyetemet 2015 áprilisában hirdettük meg kísérleti
jelleggel, s három nap alatt betelt a tervezett 300 fős létszám.
A nagy érdeklődés miatt már akkor elindítottuk a 2016. évi
előregisztrációt, melyet ezer főnél három hét után lezártunk.
2016-ban már két tábort szerveztünk, összesen 630 fő
részvételével. Az érdeklődés folyamatos és növekvő, így
Gyerekegyetem Plusz néven megerősítő foglalkozásokat tartunk
tanévenként két alkalommal az adott évi táborban résztvevőknek.
Emellett megkezdtük egy egészéves, rendszeres programsorozat
megtervezését, kialakítását. A Gyerekegyetem Plusz rendezvények
önálló programok. A lehetőségek szerint azonban igyekszünk
kapcsolatot teremteni más, esetleg országos rendezvényekkel:
például Kutatók éjszakája, vagy a Fizika Mindenkié stb., ezzel
is felhívjuk a figyelmet a témák, tudományterületek szépségére,
jelentőségére. A Gyerekegyetemnek saját honlapja és Facebook
oldala van, melyen folyamatosan tesszük közzé az egyes
foglalkozásokon készült fotókat, videókat és a megjelent
cikkeket.
Minőségbiztosítás, visszacsatolás
A tábor végén mind a gyerekekkel, mind a szülőkkel elégedettségi
kérdőívet töltettünk ki. A gyerekekkel az utolsó foglalkozáson,
papíralapon, a szülők pedig elektronikus formában töltötték ki.
Összességében elmondhatjuk, hogy a kitöltött kérdőívek
visszaigazolják azt a hangulatot, benyomást, amelyet az egyhetes
táborok során szervezőként szereztünk. A gyerekek, a szülők, a
környezet jelzéseiből, megnyilvánulásaiból már a rendezvény
ideje alatt egyértelműen érezni lehetett az általános,
várakozáson felüli elégedettséget. Büszkék vagyunk, hogy a
BME-nek sikerült egy, a maga nemében egyedülálló dolgot
létrehozni, megalkotni. A kitöltött szülői és gyerek kérdőívek
eredményei összhangban állnak egymással.
Mint főszervezők mindhárom nyári tábor idején
az egész hét folyamán személyesen jelen voltunk, az érkezéstől a
gyerekek hazameneteléig, minden programot, foglalkozást
személyesen is meglátogattunk. Sok szülővel, gyerekkel
beszélgettünk a tábor egy-egy hete során. Ezek a személyes
tapasztalatok és az írásban kapott megjegyzések (szülők és
gyerekek részéről egyaránt) azt igazolták, hogy a Gyerekegyetem
messze többet jelentett, mint sok jó és érdekes program
összessége. A résztvevőkre (és sok esetben a kísérőikre) komoly
hatást gyakoroltak a csoportvezető műegyetemisták, a műegyetemi
oktatók, munkatársak, az egyetemi épületek, a laborok, a
hatalmas előadótermek, a tantermek, vagyis a Műegyetem maga.
Az osztályzatokkal értékelt, számszerűsíthető
válaszok átlaga minden szempont szerint nagyon magas. Ennek
ellenére a kérdések többségében nemek szerinti és korcsoportok
szerinti bontásban is kiértékeltük a válaszokat, amelyek között
természetesen nagy különbség nincs. Továbbá szerepeltek kérdések
a kedvenc előadásra, kedvenc szemináriumra vonatkozóan is. A
legnagyobb tetszést a sok kísérletet bemutató fizika és kémia
előadások aratták, de nagy kedvencnek számítottak a pénz
történetéről, a titkosírásról, az okostelefonokról és az autóról
tartott előadások is. Jó eredménynek tekinthető, hogy minden
előadás, minden szeminárium szerepel – ha különböző mértékben is
– a kedvenc előadások listáján.
Szülői visszajelzések
A kérdőívet a szülők is nagy számban töltötték ki, a gyerekek
több mint felének szülői mondtak véleményt a táborról. A szülők
megerősítették gyermekeik véleményét, mind az egyetemista
csoportkísérőkre, mind az igazi közösséggé alakuló tankörökre
vonatkozóan. Mind a három turnus esetében arról számoltak be,
hogy gyermekeik otthon folyamatosan műegyetemi élményeikről
beszélnek. „Azt mondta, bármikor visszajönne, és nagyon szomorú
volt, amikor eltelt a hét” – írta például egyikük. „Szívesen
belebújt volna 13 éves testvére zsebébe, csak vigye őt ezen a
héten is (amikor a nagyobbak mennek)” – írta egy másik érintett
szülő. „A kísérletek miatt (hidrogén, szárazjég, villám,
robotok, stb…) elkezdett érdeklődni a fizikai tulajdonságok és a
természeti erők működése iránt” – emelte ki egy harmadik szülő.
Gyerekegyetem számokban
A három táborban összességében kilencszáznál több gyermek
részére 27 nagyelőadás hangzott el 20 előadótól. Turnusonként a
tizennégy csoport diákjait 18–20 szeminárium várta, amelyeket
50–60 munkatárs tartott meg. Különösen nagy létszámot igényelnek
a laborfoglalkozások. Egy-egy tábori turnus megvalósításában a
tizennégy csoport mellett 60–70 egyetemi hallgató dolgozik,
segít.
Összefoglalás
Tekintettel arra, hogy a BME Gyerekegyetemre a létszám
pillanatok alatt, reklámok nélkül betelt, megállapítható, hogy
hasonló rendezvényre nagy igény van hazánkban. Az egyetem
„kapunyitása” az általános iskolás korosztály számára igazi
kihívás, ugyanakkor a műszaki és természettudományok iránti
érdeklődés felkeltésének hiánypótló és eredményes eszköze. A
résztvevők a felmérések alapján a rendezvénnyel, annak
formájával és tartalmával egyértelműen elégedettek voltak. A
korosztályok szerinti visszajelzésekben nem voltak
megállapíthatók szignifikáns eltérések. A tapasztalatok alapján
néhány apró szervezési változtatás szükséges még, de a
rendezvény formája, időtartama, a programok tartalma és
szerkezete bevált, nem igényel változtatást.
Szerénytelenség nélkül állíthatjuk, hogy a
Műegyetem kezdeményezése egyedülálló. Büszkék vagyunk arra, hogy
a Köznevelés folyóirat 2015. szeptemberi száma, melynek
melléklete a motiváció fogalmát helyezte a középpontba, a BME
Gyerekegyetem példáján mutatta be, mit jelent a tudás
élményszerű átadása, a rendkívül precíz, mérnöki tervezés és
szervezés, melyet a szülők külön is magasra értékeltek.
Józsa János rektor a diplomaosztó ünnepségen
így fogalmazott: „Egy héttel ezelőtt sok friss, fiatal, bölcs
tekintetet láttam, most fáradtabb, de még bölcsebb tekinteteket
látok. […] Azt is reméljük, hogy érettségi környékén nemcsak
»Gyerekegyetemként« gondoltok majd a BME-re, hanem a
pályaválasztásotokat is befolyásolja. Ti sokat fogtok változni,
mi pedig változatlanul várunk minden érdeklődő, nyitott és
tehetséges diákot.”
A 2017-es Gyerekegyetemre előzetesen
jelentkezők száma elérte a kétezer főt. A lelkesedés töretlen,
folyamatosan gyűjtjük az ötleteket, visszajelzéseket, az építő
kritikákat, melyek stabil előadói és szervezői hátteret
biztosítanak az eljövendő táborokhoz.
Köszönetnyilvánítás
Köszönetünket fejezzük ki a BME vezetésének, hogy a helyszínek
és az infrastruktúra biztosításával lehetővé tették a
rendezvények megvalósítását. Köszönjük az egyetem tanárainak
lelkes és önkéntes munkáját, hogy a számukra ismeretlen
korosztálynak színvonalas szakmai programokat biztosítottak.
Köszönetünket fejezzük ki támogatóinknak és szakmai együttműködő
partnereinknek, hogy hozzájárulásukkal lehetővé tették a
részvételi díj mérséklését, valamint a hátrányos helyzetűeknek
további kedvezmények adását.
További információk és képanyag a
Gyerekegyetem honlapján www.gyerekegyetem.bme.hu találhatók.
Dallos Györgyi
ügyvezető igazgató, Pro Progressio Alapítvány
dallos@mail.bme.hu,
Farkas László
PhD, egyetemi docens
BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar
farkas.laszlo@mail.bme.hu,
Hornyánszky Gábor
PhD, egyetemi docens
BME Vegyészmérnöki és Biomérnöki Kar
hornyanszky@mail.bme.hu,
Lángné Lázi Márta
PhD, egyetemi docens
BME Természettudományi Kar
lazi@math.bme.hu,
Lukács Mónika
projektmenedzser, Pro Progressio
Alapítvány
gyerekegyetem@mail.bme.hu,
Kulcsszavak: BME, Gyerekegyetem, iskolán kívüli program,
nyári tábor, általános iskolás gyermekek, motiváció,
természettudományos ismeretek, előadás, szeminárium, kísérletek.
|
|