Sir Winston Churchill 1915-ben, a Dardanellákban
elszenvedett első világháborús kudarc kiváltotta depressziójában,
negyvenévesen kezdett el festeni. Depressziós állapotain irodalmi
tevékenységével – amiért Nobel-díjat is kapott – és festéssel tudott
úrrá lenni. Erről két igen sikeres esszében A festés mint időtöltés
és Hobbik címmel írt részletesen. A történelmi háttér, a képek és
főként a két esszé lehetőséget ad arra, hogy betekintsünk Churchill
öngyógyításába és annak mechanizmusaiba. Churchill állapotainak
pszichopatológiai megítélése, képeinek értékelése azóta is
elemzések, viták tárgya. Munkásságáról a Tate Gallery akkori
igazgatója, Sir John Rothenstein így írt: „Churchillnél az a
meglepő, hogy a sok nehézség ellenére – amely más embert akár
teljesen megakadályozott volna a festésben – ő számos, ritka
szépségű képet készített.”
Sir Winston Leonard Spencer-Churchill 1874.
november 30-án született, és 1965. január 24-én halt meg. Iskoláit
Ascotban, Harrowban és a sandhursti katonai akadémián végezte, majd
1894-ben katonatiszt lett, 1895-től Kubából, majd a Malakandból,
Szudánból és a második búr háborúból is haditudósítóként írt
cikkeket, de a harcokban is részt vett. Cikkeit, haditudósításait
nagyra értékelték, s nagy pénzeket fizettek értük. 1900-ban az
Alsóházban képviselő, 1905-ben gyarmatügyi államtitkár, 1908-ban
kereskedelmi miniszter lett, majd elvette Clementine Hoziert, akivel
haláláig boldog házasságban élt. Öt gyermekük született. Az első
világháborúban, 1915-ben a Dardanelláknál elszenvedett vereség miatt
elküldték az Admiralitástól, s ezt olyan kudarcnak élte meg, hogy
felesége attól félt, belehal. Ekkor kezdett el festeni. 1917-ben
hadfelszerelési miniszterré, majd had- és légügyi-, 1921-ben
gyarmatügyi miniszterré választották, 1938-ban a müncheni egyezményt
követő évben kinevezték az Admiralitás első Lordjának. 1940-ben
miniszterelnökként meggyőzte a kabinetet a nácizmus elleni harc
szükségességéről. Hihetetlen bátorsága, kitartása, találékonysága
vezette el a szövetségeseket 1945. május 8-hoz, a győzelem napjához.
Ugyanebben az évben részt vett a békét meghatározó jaltai, majd
potsdami békekonferenciákon. A szovjet terjeszkedés ellen 1946-ban
tartotta híres fultoni beszédét. Szavakban és tettekben is
zseniálisnak bizonyult: kiváló szónok, a vasfüggöny, a
csúcstalálkozó az ő eredeti kifejezései, miként a Győzelem, Viktória
V jelét is ő terjesztette el. Tulajdonképpen az ő nevéhez fűződik a
tank kifejlesztése, s a haditechnika modernizálása. 1951-ben újra
miniszterelnökké választották, de erről 1955-ben lemondott. A
második világháború hatkötetes történetéért 1953-ban irodalmi
Nobel-díjat kapott a következő indoklással: „a történet és
életrajzok mesteri leírásáért és briliáns beszédeiért, melyeket az
emberi értékekért mondott” (URL1).
Az intenzív alkoholfogyasztás és dohányzás okozta ismételt
szívinfarktusok és stroke miatt 1964-ben alsóházi tagságától is
megvált, 1965-ben halt meg.
Miért festett Churchill? Ehhez személyiségének
rövid jellemzéséhez kell fordulnunk. Már az őseiről, a hét
Marlborough herceg közül ötről leírják, hogy melankolikus volt
(Storr,1 1989, 8.). Winston
Churchill apját, Randolphot is érzékeny hangulatembernek ismerték.
Apja nagy politikai karriert futott be, pénzügyminiszter lett és
korán halt meg. Winstonnal sem apja, sem anyja nem foglalkozott –
elhanyagolták. Ez sokban rányomta bélyegét egyéni fejlődésére.
Egyfelől idealizálta őket, másfelől nekik akart bizonyítani és
kitűnni. Hihetetlen bátorsággal számos harcban vett részt, szinte
kereste az életveszélyes helyzeteket, egyszer fogságba is esett, de
sikerült megszöknie. Jellemző, hogy a második világháborúban részt
akart venni az eseményekben a normandiai partraszállás első napján –
ahol aratott a halál –, amiről csak a király tudta nagy nehezen
lebeszélni. A satnya fizikumú gyermeket nagy ambíciók feszítették.
Indiából anyjának írt levelében erről így szól (idézi Storr, 1989,
25. alulról három sor) „Rémes dolog lenne, ha nem lennék sikeres… az
egyetlen dolog, amibe kapaszkodhatok2
az az érvényesülés”. Ez a törekvése politikai előrejutásában,
írói és haditudósítói sikereken alapult, míg tévedései, kudarcai
depresszióban nyilvánultak meg. Háziorvosa, Lord Moran szerint
(idézi Storr, 1989, 48.) egész életében küzdött a depresszió, s
ahogy ő nevezte, a „fekete kutya”3
ellen. Felnőttkorára ezt sikeresen megtanulta – akkor, amikor
modern kezelések még nem állottak rendelkezésre, másfelől
háziorvosa, Lord Moran javaslatát, hogy pszichiáter is vizsgálja
meg, elutasította. Ahogy megbirkózott a saját bajával, úgy 1940-ben
a nehéz helyzetben lévő, csüggedt nemzetét is fel tudta rázni, és
győzelemre tudta vezetni. Lord Beaverbrook szerint vagy túlzóan
feldobott vagy letört volt. Hihetetlen energiával tudott dolgozni,
sokszor csak kettő–négy órát töltött alvással. Tetterejét intuitív
képessége is táplálta, mellyel sok mindent előre látott. 1946-os
fultoni beszédében az Európát kettéosztó vasfüggöny ellen szólt, de
beszélt a jövő egységes Európájáról is.
Churchill depresszióját az írással, a
téglarakással (kertje falainak egy részét ő készítette) és a
festéssel küzdötte le. Azonban csak az utóbbiról ír a Hobbik és A
festés mint időtöltés című esszékben4
(1921-ben, illetve 1922-ben). Esszéi nem csupán nagyszerű írói
teljesítmények a festészet, a művészet értékéről, elsajátításának
jelentőségéről, de szól a terápiás hatásáról (Waller, 1991) is.
Művei, megfigyelései véleményem szerint az öngyógyításnak, illetve
az öngyógyítás mechanizmusainak kitűnő leírását nyújtják: „Miután
1915-ben, a háború legzaklatottabb idején, elhagytam az
Admiralitást, továbbra is a háborús kabinet tagja maradtam.
Mindenről tudtam, de semmilyen tevőleges szerepem nem maradt. Ami
zajlott, nagyon megrázott. Néznem kellett az elmulasztott nagy
alkalmakat, és a mélyen hitt terveim gyenge kivitelezését. Egy
sajátos transzállapotban éltem, láttam az eredményeket, de nem
avatkozhattam be. Amikor minden sejtem cselekvésért égett, de
tétlenségre ítélve a tragédia szemlélőjévé kényszerültem” (idézi:
Coombs – Churchill, 2015, 107. 1. bek.). Íme, az öngyógyítás első
pillére: a tétlenségre kényszerült passzív ember aktívvá válik
festés által. Ezért sokan úgy vélik, hogy Churchill számára maga ez
a tevékenység fontosabb volt, mint az elkészült mű. „Amikor
lemondtam az Admiralitásról, nem tudom, hogy hogyan jutottam volna
túl a következő időszakon, májustól novemberig, azokon a rémes
napokon, ha nem támadt volna bennem ez az új érdeklődés, amely az
ujjaimat lefoglalta, és szemeimet éberen tartotta” (idézi: Coombs –
Churchill, 2015, 107. 2. bek. 1–3. sor.). „Azon a nyáron vadul
festettem. Semmi nem létezett, ami varázsként így lekötötte volna
lelkem, távol a kellemetlenségektől” (Coombs – Churchill, 2015, 107.
3. bek. 2–3 sor.). Már itt értesülünk a következő mechanizmusról: a
festészet leköt minden testi-lelki energiát, az, aki nem bír sokáig
állni, az a vászon előtt több, akár 6–8 órát is megerőltetés nélkül
el tud tölteni. „A festés tökéletes kikapcsolódás. Semmit sem
ismerek, ami a test megterhelése nélkül ennél jobban lekösse a
lelket. Mihelyt elkezdődik a kép készítése, a bármely aktuális
aggodalomnak vagy a jövő fenyegetéseinek nincs helyük a lelki
vásznon, mert árnyékká és sötétséggé válnak. A lelki fényben minden
a feladatra koncentrálódik” (Idézi Coombs – Churchill, 2015, 85.
utolsó bek.). Minden kizáródik, csak ez tölti be a lelket. Nagyon
korszerűen úgy véli, hogy nem pusztán a figyelem eltereléséről van
itt szó – amikor nem gondolunk a bajra, kellemetlenségre – hanem a
lélek más működései is érvényesülnek, mint a hétköznapi
gyakorlatban, munkában. Erről így ír (idézi Coombs – Churchill,
2015, 93. 2. bek.): „Az agy más részét működtetve egyensúlyba kerül
az ember: a változás révén. A fáradt „lelki izmokat” nem lehet
egyszerűen pihentetni, hanem új érdeklődéssel, más funkcióval kell
működtetni. Ez hosszú folyamat.”
Az öngyógyítás további mechanizmusa – ami
indirekt formában szerepel, de kiolvasható a szövegből – a
depresszióban meglévő maga ellen fordított agresszió kifele
fordítása. Churchill katonatiszt is volt, katonai hasonlatait,
kifejezéseit a festészetre is alkalmazza. Az 1915-ös dardanellai
kudarc után a lemondatott, háttérbe, passzivitásra kényszerített
nagy energiájú ember elfojtott indulatait, a maga ellen forduló
agressziót kifele fordítja. Erre utalnak az első festési
próbálkozásról szóló gondolatai (Idézi Johnson, 2015, 373. 10 sor):
„Zutty, a terpentin, egy halmocska kék és fehér festék, vad
maszatolás a palettán, amely már messze nem oly makulátlanul tiszta,
majd jó néhány lendületes, nagy ívű mozdulat, és máris kék sávok
jelentek meg a nyüszítve lapító vásznon. Bárki meggyőződhetett
arról, hogy képtelen visszavágni. A vidor erőszaktevésért semmiféle
rossz sors nem állt bosszút. A gonosz bűbáj megtört. A beteges
gátlások megszűntek. Megragadtam a legnagyobb ecsetet, és tombolva
nekiestem vele kiszemelt áldozatomnak. Azóta sem fordult elő, hogy
meg lettem volna illetődve a vászon jelenlétében.”
A túlzott önkritikától, önvádtól szenvedő
depressziósnak segítségül jön, ami a festészetben lehetséges, a meg
nem történtté tevés: „…könnyebben kijavíthatja a hibákat. Egy
suhintás a palettakéssel, és könnyedén eltűnnek a vászonról a vér, a
gyász könnyei, és újra lehet kezdeni. (A vászon jobban tűri az
elmúlt élményeket.)” (Idézi Coombs – Churchill, 2015, 58. alulról a
4. sor)
„A festés nagy öröm. Csodás a színeket nézni, és
nagyszerű őket használni. Bármennyire elnagyoltan is használod őket,
elbűvöl, amikor ezeket a |
|
valósággal egybeveted.” (Idézi Coombs –
Churchill, 2015, 60. 2 bek. 1. sor) Churchill különösen a világos
színeket kedveli, erről így ír (Idézi Coombs – Churchill, 2015, 71 5
sor): „Mennyországban az első millió év nagy részét festéssel fogom
tölteni, hogy a területet a maga mélységében megtanuljam. Nagyobb
palettát kérek a jelenleginél. A sárga, narancs, vörös lesz a
legsötétebb, és rajtuk keresztül csodálatos, új, világos színek sora
fogja az égi szemeket elkápráztatni.” (Storr ezt mániás hárításnak
tartja, Storr, 1989, 44.) Claude Monet-ról, Paul Cézanne-ról írja:
„A festőművészetbe visszahozták az életörömet, műveik szépsége a
szikrázó légben lebegve ösztönzi a vidámságot” (Idézi Coombs –
Churchill, 2015, 77. 2 bek. 5. sor). A színek nemcsak örömet
okoznak, de ki is fejezik Churchill sokrétű, gazdag érzelmi világát.
Műveinek tematikája a hétköznapok „rossz
tárgyainak” jóra való átcserélésére utal. Képeiben nem a politikai
viták, csaták jelennek meg, hanem nyugalmat, békét, világosságot
jelentő tájképek, esetleg virág vagy gyümölcscsendéletek, sőt két
ízben egy-egy Buddha szobor is. Az élénk színek hatását a fény is
erősíti, mindez megjelenik tájképein, például a csillogó
tengervizeken vagy a napsugaras marrakesi városképen.
Anthony Storr is ír Churchill oralitásáról. Ez
nem csupán az anyai frusztrációjával függ össze, hanem beszédével
is: selypített és – egyesek szerint – dadogott is. Démoszthenészhez
hasonlóan kiváló szónok lett, beszédei „sziporkázó tűzijátékként”
hatottak (Johnson, 2015, 4. bek. 5. sor). Ebben segítette kiváló
humora, váratlan és meglepő szófordulatai. Nem véletlen, hogy
„slágfertig” bemondásairól, szellemességéről oly sok adoma szól.
Nagymértékben alkoholizált, előfordult, hogy fontos üléseken,
megbeszéléseken részegen vett részt. Mértéktelenül szivarozott, sok
fénykép is szivarral a szájában ábrázolta. Feleségével,
Clementine-nal való levelezésekor aláírásként magát malacként vagy
mopszliként ábrázolta. A malac (vagy disznó) képe (1. kép)
megerősíti súlyos fokú alkoholizálását. Sőt a második disznó – ami
1955-ből való – a dinamikus rajzvizsgálat szempontjait figyelembe
véve (Hárdi, 2016) tremoros vonalai, előzőhöz hasonlítva hiányosabb
alakítása, megnyílt szája agyi károsodásra utal, amiben nem csupán
az elszenvedett stroke-ok, hanem a nagymértékű alkoholizálás is
szerepet játszik.


1. kép
Churchill 40 éves korában kezdett festeni, és
további 47 évig festett (a katalógus szerint utolsó képe 1957-ből
való). Tulajdonképpen tájképfestő volt, csak később foglalkozott –
virág, gyümölcs stb. – csendélettel. Kedvence volt a csillámló
tenger, a napsugaras Marokkó, benne Marrakes és az Atlasz-hegység. A
francia impresszionistákat sokra tartotta: Édouard Manet, Monet,
Cézanne, miként John Keats és Percy Bysshe Shelley is nagy
szolgálatot tettek a művészetnek (Coombs – Churchill, 2015, 7.).
Munkásságát végtelen érdeklődés és szorgalom jellemezte, szívesen
tanult John Ruskin könyvéből, festő barátaitól, elsősorban John
Laverytől, Charles Montagtól, William Nicholsontól, a magyar Révész
Imrétől és másoktól. Képeit sokszor otthonában, chartwelli
stúdiójában készítette, illetve fejezte be. Nem ritkán fényképekről
másolt, előszeretettel vetítette azokat vásznára, s ezek nyomán
dolgozott. Műveit komoly önkritikával illette, mint „mázolmányokról”
beszélt róluk. Testőre, Ed Murray szintén festett, és elküldte
képeit a Királyi Akadémiának, de azokat mint gyenge alkotásokat
visszaküldték. Erre Churchill megjegyezte: „Tudja, az ön képei
sokkal jobbak, mint az enyémek, az önét azonban érdemei szerint
ítélték meg.” (Gut, 2016, 159. 2. bek. 16. sor.) Ezzel ellentétesek
Sir Oswald Birley és John Lavery véleményei: „Ha Sir Winston
Churchill annyi időt szánt volna a festészetre, mint a politikára,
nagy festő lehetett volna belőle” (idézi Laveryt, illetve Birleyt
Coombs – Churchill, 2015, 33. 6. bek. 4 sor, illetve 202. utolsó
bek. 7. sor). Csak hosszú rábeszélésre engedte, hogy álnéven
(Charles Morin, Mr. Winter) kiállítsanak képeiből, amelyek azonban
nagy érdeklődést és tetszést arattak. Példája Dwight Eisenhower
amerikai elnökre is hatott, ő is elkezdett festeni, sőt kérésére
Churchill – már a saját nevén – harmincöt képet küldött, melyek az
Egyesült Államok számos városában kerültek vándorkiállításra. A
Royal Society of Arts 1948-ban tiszteletbeli és rendkívüli tagnak
választotta, és 1959-ben 62 képéből rendezett kiállítást. A Tate
Gallery igazgatója, Sir John Rothenstein véleményét az alábbi
mondattal zárta (Coombs – Churchill, 2015, 219. utolsó bek.):
„Churchillnél az a meglepő, hogy a sok nehézség ellenére – amely más
embert akár teljesen megakadályozott volna a festésben – ő számos
ritka szépségű képet készített.” Sir Hugh Casson, az Akadémia másik
elnökének szavai szerint Churchill „jelentős tehetséggel megáldott
amatőr, aki, ha ideje engedte volna, a legtöbb hivatásossal is
felvehette volna a versenyt […] különösen, ami a színek használatát
illeti.” (URL
2)
Végezetül álljanak itt Churchill szavai (Coombs –
Churchill, 2015, 115. 4. bek.): „Boldogok a festők, mert ők nem
lesznek magányosak. Fény és szín, béke és remény kíséri őket a végső
pillanatokig, de legalábbis a nap végéig.”
Kulcsszavak: Winston Churchill – Churchill személyisége és
festményei, öngyógyítás mechanizmusai
IRODALOM
Attenborough, Wilfred (2014): Churchill
and the “Black Dog” of Depression. London: Palgrave Macmillan
Churchill, Winston S. (1921): Hobbies.
The Strand Magazine. December
Churchill, Winston S. (1922): Painting
as a Pastime. The Strand Magazine. January, London: Odhams Press
Limited, Ernest Benn Limited, 1948
Coombs, David – Churchill, Minnie S.
(2015): Sir Winston Churchill. His Life and His Paintings. London:
Unicorn Press
Gombrich, Ernst H. (1965): Winston
Churchill as a Painter and Critic. The Atlantic. 215, 90–93. •
WEBCÍM
Gombrich, Ernst H. (1972): Művészet és
illúzió. (ford. Szabó Árpád) Budapest, Gondolat Kiadó
Gut, Philipp (2016): Champagner mit
Churchill. Bern: Stämpfli Verlag
Hárdi István (2016): A dinamikus
rajzvizsgálat. Budapest: Flaccus Kiadó
Hermann Imre (1943): Az ember ősi
ösztönei. Budapest: Pantheon Irodalmi Intézet (Helikon Kiadó, 1983)
Johnson, Boris (2015): A
Churchill-tényező. (ford.: Gázsity Mila) Budapest: Akadémiai Kiadó
Storr, Anthony (1989): Churchill’s Black
Dog. Glasgow: Fontana/Collins
Waller, Diane (1991): Becoming a
Profession. The History of Art Therapy in Britain 1940–82. London:
Tavistock–Routledge
LÁBJEGYZETEK
1 Storr fontos
tanulmányára többször támaszkodom.
<
2 A kiemelés tőlem,
ugyanis itt érdemes a Hermann-féle megkapaszkodásra gondolni,
különösen, hogy az anyjának ír, akiben nyilvánvalóan nem tudott
megkapaszkodni (Hermann,1983). A megkapaszkodás képtelenségének a
depresszióban fontos a szerepe.
<
3 Wilfred Attenborough
egy egész könyvben (2014) igyekszik cáfolni Storr állításait, noha
mint maga is írja az előszóban, nem orvos, nem pszichiáter, sem
pszichológus, s a területen csak 1980-ban, egy ideig dolgozott
szociális munkásként. Churchill nehézségeit a túlmunka, a nagy
felelősség okozta „szorongásban és túlterhelésben” látja; súlyos
fokú szivarozásáról, alkoholfüggőségéről említést sem tesz.
<
4 Bámulatos, hogy a sok
kiadást megért esszékben laikus létére mennyi kiváló,
pszichológiailag értékes megfigyelést ír le. Nem véletlen, hogy
Ernst Gombrich (Gombrich, 1972) könyvében sokszor idézi.
Attenborough a festésről szóló esszét egyenesen pszichológiai
önéletrajzírásnak nevezi (2014, 5. 2. bek 12. sor).
<
|
|