Simonyi Károly az ajándékot, amelyet olvasóinak
készített, gondosan becsomagolta. Nyilván meg akart lepni bennünket.
A könyv fülszövege − idézet Staar Gyula nagyszerű interjúkötetéből −
igencsak szerényen hangzik. A szerző korábbi egyetemi előadásaira
emlékszik: „A lankadó figyelem élénkítésére, pihentetésre én
történelmi anekdotákat, verseket mondtam. Ezek mindig kapcsolatban
álltak a konkrét szakmai mondanivalómmal. Pontosan emlékszem arra az
időre, amikor elhatároztam, hogy ebből a »lazításból« könyv lesz,
megírom a fizika kultúrtörténetét.” Ennyi lenne tehát ez a munka?
Anekdotafüzér és szép idézetek gyűjteménye?
Az első fejezet ennél már magasabbra teszi a
mércét. C. P. Snow könyvéből, A két kultúrából idéz: „Azt hiszem,
hogy a nyugati társadalom egészének intellektuális élete egyre
növekvő mértékben hasad szét két szemben álló csoportra […] az
irodalmárok az egyik oldalon, a tudósok – és ezek között is
elsősorban a fizikusok – a másikon.” A tétel illusztrálására Snow
azt az őt elrettentő tapasztalatát idézi fel, hogy művelt íróemberek
társaságában senki nem tudta, micsoda a termodinamika második
főtétele. Olyan ez – írja – , mintha egy fizikus semmit se tudna
Shakespeare-ről! A tapasztalat szomorú valóban, de nem hiszem, hogy
A fizika kultúrtörténete ennek a dichotómiának lenne az orvossága.
Nem ezért írták!
A tudománytörténész, George Sarton írta egyszer,
egyebek mellett nyilván saját területének az igazolására is, hogy „a
tudománytörténet jelenti az egyetlen hidat a természettudományok és
a humaniórák között”. Ez bizonyára igaz is, lényeges is. De Simonyi
könyve nem a fizika tudományának a története, amely kitekint a
humaniórákra. A könyv az emberi kultúra története, amelynek
tengelyébe a szerző a fizikai megismerést helyezi.
Nézzük például Quentin de la Tour festményét, a
Mme. Pompadourt ábrázoló szép portrét! Az előkelő gazdagságot
sugalló környezetben Simonyi észreveszi a hölgy melletti asztalon
álló könyveket – a Nagy Enciklopédia köteteit. A királyi szerető,
aki bizonnyal nem pusztán szellemi kiválóságának köszönhette
fejedelmi pályafutását, gondot fordított arra is, hogy korszerűen
művelt asszonynak tekintsék; ezt a felvilágosodás korának nagy
művével akarta demonstrálni. A francia arisztokrácia világát, egy
egész korszak szellemi szerkezetét állítja elénk a kép – a
képaláírás még a közelítő forradalmat is megidézi.
A korszak a fizikának is nagy ideje. A mechanika
alapjait Isaac Newton már egy évszázaddal korábban lefektette, a
természettudományos gondolkodás módját, ha implicit módon is,
meghatározta. Ezek hatása megfellebbezhetetlennek látszott – az ő
eredményeit és módszereit próbálták meg alkalmazni a tudomány minden
területén. A hő jelenségeinek a vizsgálata sem volt kivétel. A
XVIII. század második felétől meginduló fejlődést, amely az elemi
fogalmak tisztázásával kezdődött, majd a hő- és mechanikai energia
egyenértékűségének felismerésével, tehát az energiamegmaradás
elvének kimondásával tetőzött, Simonyi egy folyamatábrán szemlélteti
(1. ábra).

1. ábra
Romantikus természetfilozófiáról szólva
elsősorban talán Friedrich Schellingre gondolt, akiről a könyv egy
másik helyén azt írja, filozófiájában az összes természeti
jelenséget egyetlen ősprincípium megjelenési formájának tekintette.
Ez a szemlélet, amely korának romantikus költészetéből is
táplálkozhatott, sok fizikus gondolkodását szabadította ki a naiv,
mechanikus materializmus korlátai közül.
A newtoni program megvalósításán két törekvést is
érthetünk. Egyfelől a jelenségek matematikailag szabatos leírását
akarja elérni, másfelől tömeggel bíró anyagi részek viselkedésén
alapuló, szemléletes modelleket kíván alkotni. Ez a két igény a
hőjelenségek világában hosszú időn át kizárta egymást.
Első lépés a mérhető mennyiségek értelmezése,
fogalmi meghatározása volt. Angliában Joseph Black, Franciaországban
Antoine Lavoisier és Pierre-Simon Laplace kísérletei vezettek el hő
és hőmérséklet megkülönböztetéséhez, a fázisátmeneteket kiváltó
látens hő megfigyeléséhez. Egyik legfontosabb eredményük annak a
felismerése volt, hogy izolált rendszerekben a hő megmarad. A
melegebb edényből a hidegebbe veszteség nélkül lehet átvinni a hőt –
akárcsak valami folyadékot. Ez alapvetőnek bizonyult. Két megmaradó
mennyiséget ismertek abban a korban: a tömeget, és az „eleven erőt”,
mai nevén a kinetikus energiát. A hő tehát lehet anyag, és lehet
kinetikus energia, a két lehetőség fenomenologikusan egyenértékűnek
látszott.
Azt, hogy a hő a mozgással áll kapcsolatban, már
korábban is sokan gyanították: Francis Bacon egyszerű megfigyelések
alapján, Leonhard Euler és Gottfried Wilhelm Leibniz a súrlódással
vagy rugalmatlan ütközésekkel kapcsolatos hőmérséklet-emelkedést
értelmezve jutott arra a következtetésre, hogy a hő – mozgási
energia. A döntő, „majdnem” kvantitatív bizonyítékot Rumford gróf
(Benjamin Thompson) ágyúfúrási kísérletei szolgáltatták. Tompa hegyű
fúróval fúrt ágyúcsöveket, és azt tapasztalta, hogy a cső
hőmérséklete megemelkedett anélkül, hogy anyagában bármi szemmel
látható változást szenvedett volna. Megmérte a felmelegedett ágyúcső
tömegét is, és semmilyen mérhető tömegnövekedést nem tapasztalt. Ha
a hő tömeggel bíró anyagi fluidum, akkoriban használt nevén
caloricum volna, úgy áramlását tömegváltozásnak kellene kísérnie.
Mindez erős érv lehetett az energetikai
értelmezés mellett, összhangban is állt a mechanikai modellel
szemben támasztott igényekkel. A kor ismereteinek szintjén azonban
alkalmatlan volt arra, hogy kvantitatív elmélet, analitikusan
tárgyalható leírás alapja lehessen. Erre a caloricummodell
megfelelőbbnek bizonyult. Simonyi táblázatban foglalta össze a két
modell teljesítőképességét (2. ábra).
Úgy tanultuk, Nicolas Carnot-nak a hőerőgépek
hatásfokára irányuló vizsgálatai vezettek el a termodinamika II.
főtételéhez, a termikus folyamatok irreverzibilitásának
kimondásához. Most megtanulhatjuk, hogy ez csak erős
megszorításokkal igaz. Carnot ugyanis úgy gondolta, hogy a Q
mennyiségű caloricum a magasabb T2 hőmérsékletről
lefolyik az alacsonyabb T1 hőmérsékletre, a mennyisége
azonban megmarad. Ezért a hatásfokot így kell kiszámítanunk:
η = Q(T2-T1)/QT2
= 1 – T1/T2.
Carnot ugyanis a lefolyó víz és az áramló hő
munkavégzése között tökéletes analógiát tételezett fel, épp olyat,
amilyenre később az elektromos áram munkája kapcsán gondoltak.
Ahogyan a víz állandó M tömege azért végez munkát, mert a nehézségi
erő irányában áramlik, vagy az állandó mennyiségű elektromos töltés
azért, mert a csökkenő elektromos potenciál felé mozdul el, úgy
áramlik az állandó mennyiségű caloricum a melegebb helyről a
hidegebb felé. De hát ez nincsen így – a helyes viszonyokat a 3.
ábra mutatja. A termodinamika szerint a hő nem marad meg, ha
munkavégzésre fogjuk. A hatásfok helyes, a főtételeken alapuló
kifejezése:
η= (Q2 - Q)1/Q2
,
amit egyesítve hő és hőmérséklet arányosságával,
Q1/Q2 = T1/T2, eljutunk
Carnot fent írt kifejezéséhez. Vagyis Carnot helytelen elgondolás
alapján, a caloricumelmélet tévedését alkalmazva jutott helyes,
tapasztalatilag igazolható eredményre. Ez a tévedés fontos érv volt
a caloricummodell mellett.
Talán ennél is többet nyomott a latban Joseph
Fourier hővezetési elmélete. Legegyszerűbb formájában ez egy állandó
keresztmetszetű szilárd rúdban, a rúd tengelye mentén kialakuló
hőmérséklet-eloszlásra vonatkozik, ha a rúd két |
|
végének hőmérséklete eltér egymástól. A hőátadás
sebességére: a hőáramra, tehát a dQ/dt deriváltra egy tapasztalati,
konstitutív egyenletet írt fel:
dQ/dt = - κ∂T/∂x
.
3. ábra
A kifejezés szépen értelmezhető a hőmérsékletesés
mentén áramló caloricum elképzelésével. Ezt a hő megmaradásának
tételével egyesítve jutott a hővezetés differenciálegyenletéhez (itt
c a fajhő, r a sűrűség jele):
∂T/∂t= κ/cρ ∙ ∂2T/∂x2.
Az egyenlet megoldásait keresve alkotta meg a
Fourier-sorok módszerét is. A differenciálegyenlet megoldásai teljes
általánosságban és nagy pontossággal adják meg a
hőmérséklet-eloszlásokat, a legkülönfélébb feltételek mellett. Ez az
eredmény is a caloricumelképzelés mellett szólt.
A súrlódásból keletkező hő jelenségére azonban ez
a modell nem adott választ. Később, abban a korszakban, amelyben
egyfelől az anyag diszkontinuus felépítését egyre komolyabban
kellett venni, amikor, Simonyi szavával, a kémia lett az anyag
atomos szerkezetének propagálója, másfelől amikor Julius R. Mayer,
majd James Joule nyomán világossá vált, hogy a hő pusztán egy
fajtája az energiának, hozzá kellett fogni a kinetikus modell
matematikai leírásához.
James C. Maxwell az alkalmazott mechanika egy
érdekes példájaként számította ki a gázok részecskéinek egyensúlyi
sebességeloszlását. Ludwig Boltzmann-nak a részecskék sebességére
vonatkozó mérlegegyenlete a kis nyomású gázokban lejátszódó
transzportfolyamatokról is számot tudott adni. Ennek a fejlődésnek a
csúcspontja talán az úgynevezett H-teoréma kidolgozása volt. A
következőről van szó.Legyen f(v)dv annak a valószínűsége, hogy egy
részecske sebessége v és v+dv közé esik. Boltzman úgy találta, hogy
az alábbi, H-val jelölt integrál
H = ∫f(v)lnf(v)dv
az idő előrehaladtával monoton csökken egy
határérték felé. A határérték pedig az entrópia (-1)-szeresével
arányos:
lim H ~ -S
t→∞
Ez nagyon fontos eredmény volt – a kinetikus
modell, úgy látszott, értelmezni tudja a termodinamikai folyamatok
időbeli lefolyását, azt például, hogy a hő mindig a melegebb helyről
áramlik a hidegebb felé. Ezt az egyirányúságot fejezi ki
matematikailag a Rudolf Clausius bevezette entrópiafüggvény is; ez
eredeti megfogalmazásában csak makroszkóposan megfigyelhető
mennyiségek – hő, hőmérséklet, nyomás, térfogat, koncentráció –
ismeretét igényelte, ezek mikrofizikai (atomi-molekuláris)
magyarázatára nem tért ki. A H-teoréma úgy látszott, értelmezni
tudja az entrópia növekedését a részecskék ütközésének a szintjén.
Ez azonban csak igen korlátozottan, egy speciális
modell keretein belül igaz. A részecskék csak tökéletesen rugalmasan
ütközhetnek egymással, kizárólag páros ütközések fordulhatnak elő,
és két ütközés között semmilyen korreláció nem állhat fenn – az
ütköző részecskék felejtsék el a múltjukat. Mindmáig nem sikerült
általánosítani a H-teorémát, ebben az értelemben a mikrofizikai
modell ma is adósa a makroszkópos termodinamikának.
Ám Boltzmann tovább gondolkodott. Simonyi idézi
kijelentését: „A hő mechanikai elméletének problémái egyúttal a
valószínűségelmélet problémái is.” Bevezette a termodinamikai
valószínűség fogalmát, s ennek logaritmusát arányosnak tekintette az
entrópiával:
S = klnW.
(A k együttható mindmáig Boltzmann nevét viseli.)
Az entrópia növekedése tehát a valószínűség növekedését jelenti. Az
azonban, hogy a valószínűség nő, nem következik a
valószínűség-számítás semelyik tételéből. Ez független, az entrópia
növekedésének tételével egyenértékű kijelentés. Simonyi a könyv egy
más helyén igen tömören összefoglalja a kanti filozófiából azt,
amiről úgy tartotta, érdekes és értékes lehet a fizikusnak. Itt ír a
korábbi ismeretekből nem következő, a priori szintetikus
ítéletekről; igazából ezek viszik előre a tudományt. Azt hiszem, a
fenti összefüggést ilyen ítéletnek kell tartanunk.
Az entrópianövekedés tételéből jutott Clausius a
hőhalál eszméjére: mivel minden energiafajta végül hővé alakul, a
világegyetem hőmérséklete minden határon túl növekszik, elpusztul a
világ. A korszak, a XIX. század vége hajlamos volt az ilyenfajta
pesszimizmusra, készségesen befogadta ezt az eszmét. A könyvben egy
francia szimbolista költő, Jules Laforgue egy versét olvashatjuk,
amely címe és tartalma szerint Gyászinduló a Föld halálára. Egy
versszakot írok csak ide belőle, Kálnoky László fordításában:
Ó, gyászkísérete Pazar fényű Napoknak,
hullámozz, kavarogj aranyszínű tömeg,
holt húgotok mögött, kit most temetni fognak,
lassan, búsan, komor zenére lépjetek.
Nem az entrópiatörvénytől lett gyászos a költő, nem a verstől a
fizikus. Ilyen volt az egész korszak.
Két könyv előszavából másolok ide egy-egy
bekezdést. A múlt század első felében írta Babits Mihály hatalmas
áttekintését az európai irodalom történetéről. Így kezdi: „A
világirodalom benne él minden olvasójában, s én megpróbálom itt
leírni úgy, ahogy énbennem él. Nem csinálok hozzá semmi új
tanulmányt. Azt kérdezem magamtól: mi hatott, mi maradt meg bennem?”
A múlt század második felében írta Simonyi hatalmas áttekintését a
fizika kultúrtörténetéről. Így kezdi: „A jelen könyv írója […]
hivatásszerűen fizikával, műszaki tudományokkal és azok
pedagógiájával foglalkozva örömét lelte a történelem
tanulmányozásában, és ezt az örömét szeretné másokkal is
megosztani.”
Mindkét könyv hatalmas ismeretanyagból
táplálkozik, az olvasottak mély megértéséről szól. Ennek ellenére
nagyon is szubjektív munka mindkettő. Mert abból az örömből
táplálkozik, ami a szerzőiket olvasás, tanulás, megértés közben
elfogta.
Johann Wolfgang Goethe utolsó versére lehet itt
gondolnunk. A tornyában őrködő, éles szemű Lynkeusról szól (Ballagi
Zsigmond fordítása).
Lynkeus, a toronyőr
Én nézni születtem,
vagyok, aki lát,
tornyomé a lelkem,
de szép a világ.
Messzire látok,
s szemem itt kutat,
a csillagvilágot,
erdőn a vadat.
Mindenben azt látom,
a díszt, mi örök,
s mert tetszik világom
így megbékülök.
Boldog szemeim, ti,
volt oly sok a kép,
megeshet már bármi,
minden csodaszép.
A látás gyönyörűségét köszöni A fizika kultúrtörténeté-nek
minden olvasója.
Kulcsszavak: fizikatörténet, művelődéstörténet, elméleti fizika
|
|