Hűlt nyomokon
A 90-es évek mintha a liberalizmus évtizede lett volna. A magyar
nyilvánosságban és könyvpiacon olyan gondolkodók és történészek,
mint John Rawls, David Gray, Isaiah Berlin, Pierre Manent műveinek
fordításai, Kis János, Dénes Iván Zoltán vagy Ludassy Mária
kontextualizáló művei, az Osiris, a Tanulmány, az Új Mandátum vagy
az Atlantisz kiadói politikája révén úgy tűnt, az európai és
tengerentúli szabadelvű gondolkodás megismerése a magyar könyvpiac
egyik vezérvonala.
Az elmúlt években változni látszik a trend, a
konzervatív gondolkodás egy sor alapműve most sincs lefordítva
magyarra, de 2005 óta a magyar tudományos könyv- és folyóiratkiadás
az eszmetörténeti hagyomány konzervatív elemeire is látható
figyelmet fordít.
Hogy a mozgalom forrásvidéke a Múltunk folyóirat
2002-es konzervativizmus-számánál van-e, a Habsburg Intézet 2005-ös
konzervativizmus-konferenciájánál vagy a 2009-es, Romsics Ignác
szerkesztette, magyar jobboldali hagyománnyal foglalkozó kötetnél,
azt bajos volna megmondani. (A magyar jobboldali hagyomány,
1900–1948. A kötetnek e sorok szerzője is munkatársa volt.)
A Kossuth Kiadó nem első alkalommal vállalkozott
arra, hogy az MTA II. osztályával közösen reflektáljon a közélet
történet- és emlékezetpolitikai fejleményeire: a Történelem és
emlékezet c. kötet – részben ugyanezen szerzőkkel az akkoriban dúló
Szabadság téri emlékmű-vitára reagált az akadémiai tudományosság
eszközeivel. A mostani kötet pedig az osztályelnök, Hunyady György
előszavában is azonosíthatóan a 2015 folyamán Hóman Bálint
megítélése körül kialakult polémia hatására született. A tíz előadás
(és Romsics Ignácnak Gyáni Gábor megszólalásához fűzött megjegyzése)
nyilván nem adhat teljes eszmetörténeti tablót – hosszan lehetne
sorolni azokat az érdemes gondolkodói pályákat, csoportokat,
lapokat, amelyek kimaradtak a felsorolásból –, ugyanakkor markáns
eszmetörténeti profilok felvillantásával tud segítséget adni ahhoz,
hogy érthetővé váljanak a korszak dilemmái és sorsválasztásai. Ezt a
feladatát a kötet szépen teljesíti: jóval többet ad, mint kötelező
kűrt, félgőzzel felvázolt előadásszövegeket. Frank Tibor, Hunyady
György, Szabadfalvi József vagy a kötet bevezető-kontextualizáló
tanulmányát jegyző Romsics Ignác nyilván nem először merülnek alá
Balogh József, Kornis Gyula, Moór Gyula vagy Bethlen István
életművében, mégis láthatóan vállalták azt, hogy frissen és új
szemmel tekintsenek a sokszor látott életművekre.
A fogalmi keretek egyneműsége dacára meglehetősen
különböző szövegek születtek: Romsics Ignác szikáran és elegánsan
foglalta össze a harmincas évek változásait a „koreszmék”
szorításában, és fejtette fel a magyar politika jobbratolódásának
belső és külső okait. Írásának vége rafinált kroki, a kötet
alakjainak csoportképe is egyúttal. Míg Hunyady György portréja
szellemes, nagyívű és reflektált esszé Kornis Gyuláról (1967-ben
megvédett kandidátusi disszertációjának is ő volt a témája), és
hasonló mintát követ Szabadfalvi József Moór Gyuláról szóló
tanulmánya, illetve Frank Tibor áttekintése a Hungarian Quarterly
köréről és Balogh Józsefről (mindketten már többször publikáltak
hőseikről): levéltári/kézirattári hivatkozásokkal,
kontextualizálással, a korszak belső viszonyainak, az ellen- és
rokonszenvek hálójának felfejtésével, Dénes Iván Zoltán
Szekfű-portréja (amelynek bázisát a szerző tavaly megjelent
történészi pályaképe adja) már inkább átvezetés abba a
tűnődő-esszéisztikus, problémafelvető irányba, amelyet Gyáni Gábor
Mályusz-portréja és Szegedy-Maszák Mihály Horváth János
irodalomtörténészről írott sorai jeleznek. Míg az előbbi írás a
szerzőtől megszokottan |
|
gondolatébresztő, sőt provokatív (Mályusz
antiszemitizmusának vitatása adja értelmét a kötet furcsa
appendixének, amelyben Romsics válaszol a munkáját érő
megjegyzésekre), addig Szegedy-Maszák Mihály Horváth János-idézése
sokban rezonál a szerző Élet és Irodalomnak adott július 15-i
interjújára (Károlyi Csaba: „Amit én csináltam, az a megőrzése
valaminek” – Beszélgetés Szegedy-Maszák Mihállyal. Élet és Irodalom,
2016. július 15. 3–4) és az abban foglalt rezignált megállapításokra
– például a magyar irodalomtudomány megkésett trendkövetéséről. Ez
az interjú fájdalmas búcsúnak is bizonyult. Jelen sorok írása közben
érkezett a hír, hogy Szegedy-Maszák Mihály 2016. július 24-én
elhunyt.
Horváth János életművét összegző sorai: „Soha nem
alkalmazkodott a változó politikai körülményekhez. Ezt is lehet
értékelni” – a jelenkornak szóló fricska gyanánt is olvashatók.
Kelemen János írása Benedetto Croce és Giovanni Gentile
válaszútjairól némiképp kilóg a kötet vállalt tematikájából, de jól
tükröz bizonyos értelmiségi utakat a huszadik századi Európában.
Ujváry Gábor és Ungváry Krisztián sajtóból és
vitafórumokról áthúzódó pengeváltása Hóman Bálintról más szempontból
tanulságos olvasmány. A két szerző egymástól eltérő diszkurzív
stratégiákat választott: írásaik az olvasóban erodálják a
történetírásba mint diszciplínába vetett hitet, s erősítik azokat a
leegyszerűsítő, de igen elterjedt gondolatmeneteket, amelyek a
történettudomány szituativitásáról szólnak. Ujváry – a kötetben
egyedüliként – nem fűzött jegyzeteket a művéhez, hanem csak
összefoglaló olvasmányjegyzéket adott, igaz, hozzáértését és
forrásismeretét a témában nehéz kétségbe vonni. Ráadásul hivatkozik
a vele vitában álló Ungváry ezzel kapcsolatos írására, míg Ungváry
Krisztián vitapartnerének a Rubiconban megjelent cikkeit citálja
mindösszesen – holott Ujváry témabeli munkássága ennél lényegesen
bővebb. A Veritas Intézet kutatócsoport-vezetőjének írása lendületes
védőbeszéd Hóman mellett, a szövegben sorjáznak a pozitív
értéktartalommal telített kijelentések („vállalható”, „követhető”,
„aranykor”, „többnyire jó döntéseket hozott”, a „legnagyobb magyar
középkorászok között a helye”), és ezekkel láthatóan olvasói
érzelmeire kíván hatni. Ungváry más stratégiát választott, hasonlóan
érzelmekkel telített szövegét bőven ellátta jegyzetapparátussal (és
a főszövegben hivatkozott a vitapartnerére, amit viszont Ujváry nem
tett meg), és miközben hódol régi szenvedélyének, a népiek
kontextuson kívüli elítélésének, illetve azzal a mostanság egyre
elterjedtebb – és e sorok írója által nem túlzottan kedvelt –
eljárással él, hogy sorban tesz visszamenőleges szemrehányásokat
története szereplőinek (mert Hóman „hajmeresztő” dolgokat állít a
vizsgálói előtt, „hazudik” vagy éppen „igazat mond”, illetve a
népbíróság nem ítéli el azért, amiért igazából kellett volna),
hosszú szövege összességében meggyőzőbbnek tűnik, mint Ujváry írása.
Jellemző egyébként, hogy – ha helyes az idézet – Hóman a kihallgatói
előtt rosszul idézte egykori barátja és szerzőtársa, Szekfű Gyula
Három nemzedék-ének címét. Ami megint csak a vádlott
ürügykeresésének megállapítására csábít.
A vita, amely voltaképp a könyv apropóját adta,
tehát feloldatlanul zárul, de egyúttal széles fókuszú csoportképét
adja egy valóban sok arcélt bemutató csoportnak, választásaiknak,
eszméiknek és bukásuknak. A kései olvasóban felötlik a kérdés:
melyek a mai konzervatívok útjai? Egyáltalán: vannak-e még, és
főként, alkalmasak-e ilyen mély elemzésre? (Papp Gábor (szerk.):
Konzervatív gondolkodók a két világháború között – Egy akadémiai
ülésszak előadásai. Bp., Kossuth, 2016, 302 p.)
Ablonczy Balázs
történész, MTA Bölcsészettudományi
Kutatóközpont Történettudományi Intézet
|
|