Számos olyan mesét ismerünk – akár magyart, akár
másfélét –, amelyben a szegény ember legkisebb gyermeke erejével,
ügyességével, eszével, furfangjával megszerzi a királylány kezét, és
vele a fele királyságot, majd később az egész ország bölcs és
igazságos uralkodója lesz. E történetekben a tehetség a hatalmi
hierarchia legtetejére röpíthet valakit – ilyen társadalmi
modelleket a valóságban is ismerünk. Van azonban e meséknek egy
különleges csoportja. Ezekben a majd királyságot nyerő szegény ember
eredendően uralkodói családból származik, és csak sorsának valamely
szerencsétlen fordulata juttatja alacsony sorba, s onnan verekszi
vissza magát – immár saját erejéből – a társadalmi hierarchia
csúcsára. Gondoljunk csak a királykisasszonyra, aki úgy szerette
apját, mint a sót! A történetszövés ebben az esetben annyiban
különbözik az előzőektől, hogy a főhős nem csupán saját
képességeire, hanem neveltetésének előnyeire – tulajdonképpen a
hatalom világának az ismeretére – is számíthat.
A sztyeppei népek körében több hasonló
történettel is találkozhatunk, melyek világosan mutatják, hogy az
események efféle alakulása sem csupán a mesék világába tartozik, de
legalábbis minden további nélkül elképzelhetőnek tartották azt.
„Elkóborolt királyfiak” ténylegesen léteztek. Lássunk néhány példát!
Az első türk kaganátus bukása után annak vezetői Kínába kerültek,
ahol egyébként igen magas rangokat kaptak. A kagáni család egyik
tagja azonban nem elégedett meg a helyzetével, hanem fellázadt, és
elmenekült a számára kijelölt udvarból. Fia így emlékezett az
eseményekre: „Kagán atyám tizenheted magával indult el. Vonulásának
híre elterjedvén, a város lakói a hegyekbe vonultak, a hegyek népei
a völgyekbe szálltak, s egybegyűlvén hetvenre szaporodtak. […]
Számuk hétszázra növekedvén, őseim törvénye szerint megszervezte, új
életre keltette a népet, melynek nem volt birodalma és kagánja.” A
későbbi Elteris kagán tehát kiemelt társadalmi helyzetét feladva,
nem kis kockázatot vállalva elölről – és alulról – kezdte meg
birodalma újjáépítését. Sikerrel: néhány éven belül létrejött a
második Türk Kaganátus. Második példánk a kimekek birodalmának
létrejöttéről feljegyzett, s a 11. századtól ismert történet. E
szerint a tatár uralkodó halála után a trónt nagyobbik fia örökölte.
A kisebbik fiú azonban magának kívánta a hatalmat, ezért megpróbálta
meggyilkolni bátyját. Nem járt sikerrel, ezért egy rabszolganővel
elmenekült, s az Irtis folyó mellett telepedett le, ahol vadászattal
tartották fenn magukat. Egy idő múlva legelőt kereső tatár pásztorok
telepedtek le a közelükben, akik a menekült herceget, Sádot nagy
tisztelettel övezték. Amikor kiderült, hogy népüket az ellenség
legyilkolta és szétszórta, akkor az életben maradottakkal egyetemben
Sád alattvalói lettek. Hamarosan számuk hétszázra emelkedett, hét
törzsbe szerveződtek, s létrejött a kimek állam. A menekült herceg
ebben az esetben valóban a társadalmi hierarchia aljára, sőt, ami
még veszélyesebb, azon kívülre került: magányos vadász lett. Innen
kapaszkodott fel ismét a csúcsra: egy „nép” uralkodójává vált.
Harmadik példánk magának Dzsingisz kánnak a története. Dzsingisz
apja a szűkebben vett mongol törzsszövetség kánja volt, de halála
után családja elveszítette a hatalmát. Ráadásul Dzsingiszen a
kereitek – egy másik mongol törzs tagjai – egy régi sérelem miatt
bosszút álltak, elrabolták a feleségét, ő maga alig tudott
elmenekülni a Hentij-hegységbe. Innen kezdte hosszú felkapaszkodását
a nagykáni hatalomig.
Van azonban a feljebb említett mesék – akár
szegény ember gyermeke, akár sorsüldözött királyi sarj szerepeljen
bennük – és a történeti szövegek között egy jelentős különbség. A
mesehősök már meglévő országokat szereznek meg, ezzel szemben a fent
idézett történetek főszereplői országot hoznak létre maguknak,
szinte a semmiből. Az előbbi esetben – a mesék szintjén – elég a
rátermettség vagy a vitézség, utóbbiban semmiképp. Másképp
fogalmazva: az első esetben valaki egy meglévő országon (azaz
struktúrán) belül érvényesül, utóbbiban pedig ő maga hozza létre
azt, s ismerteti el a környezetével. Ám ahhoz, hogy valaki országot
alapítson, igényének kell lennie arra nézvést, hogy országot
alapítson (ami korántsem magától értetődő), és tudnia kell, mi fán
terem az ország. Hogyan kell azt működtetni, kézben és egyben
tartani. Ez pedig akárhogy is nézzük, egyfajta speciális szaktudás,
amely általában nem magától van meg valakiben, hanem el kell
sajátítani azt. (Nem véletlen, hogy az uralkodók gyakran
„gyakorlóterepként” országrészeket engedtek át utódaiknak: ha
átveszik az uralkodás feladatát, felkészülten tegyék azt.) Többek
között ezért is fontos a királyi vér.
A származás, a neveltetés erejét számos olyan
történet is világosan mutatja, amelyekben a kérdéses szereplő nem
eredendő helyzetének megfelelő környezetben és anyagi körülmények
között él, környezete mégis egyértelműen érzékeli, hogy eltér
sorstársaitól, kimagaslik közülük. Idézhetnénk olyan meséket,
amelyekben ennek-annak feltűnik a hajdani királyfi vagy királylány
eleganciája, választékossága, lássunk azonban inkább két keleti
példát! Az egyik látszólag távolra mutat: Gautama Sziddhártha herceg
– a leendő Buddha – az uralkodás nyűge helyett úgy döntött, hogy az
emberek szenvedéstől való megszabadításának szenteli életét.
Elhagyta hát atyja udvarát, és koldusruhában járta a világot. Nemes
vonásai, előkelő viselkedése azonban mindenhol feltűnést keltett.
Amikor Radzsagriha városába ért, Bimbiszára király gyorsan
felfigyelt a városába érkező különös koldusra, akiről hamarosan
kideríttette, hogy ki is valójában, s megpróbálta rábeszélni, hogy
térjen vissza az őt megillető társadalmi pozícióba. E történet
minden bizonnyal ismert volt Közép-Ázsiában is, minthogy a
buddhizmus már az 1. századtól jelen volt a térségben, és jelentős
szerepet játszott Turkesztán kulturális életében. A felismert
királyfi egy másik – immáron törökre fordított – buddhista
történetben is megjelenik. Jótett királyfit testvére, Gonosztett
királyfi megvakítja és elűzi, mert magának akarja a hatalmat. A
szerencsétlent egy szellem vezeti el egy városba, melynek kapujában
azonban egy bika felökleli. A helyi fejedelem hajcsára ekkor így
szól hozzá: „Előkelő származású embernek látszol, hogy jutottál
ilyen szerencsétlen sorsra?” […] „Szerencsétlen, nyomorult koldus
vagyok” – feleli a királyfi. A hajcsár azonban tudván, hogy nem
közönséges emberrel van dolga, házába fogadja, és egy ideig
istápolja.
A hajdani előkelő nevelés tehát kitörölhetetlen
nyomokat hagy. Mindez azért érdekes, mert ez az alapja a majdani
visszatérésnek: egy uralkodó gyermeke akarva-nem akarva, tudatos
nevelés vagy egyszerűen csak mindennapi tapasztalatai révén ismeri
az uralkodás művészetét. Fogalma van arról, hogy hogyan kell vagy
lehet egy országot irányítani. Elteris kagán remek kínai nevelésben
részesült, és régi uralkodói dinasztia sarja volt, Sád egy uralkodó
gyermeke, Dzsingisznek pedig az apja is törzsfőnök volt, s régi
mongol királyok családjából származott. Országépítő teljesítményük
tehát nem a semmiből eredt: nagyon komoly – korántsem mindenkinek a
rendelkezésére álló – háttértudásra, mondhatni szaktudásra
alapozódott.
Mindez azért érdekes a számunkra, mert esetleg a
magyar történelem szempontjából is meggondolandó elvet rögzít: a
felemelkedő ország vezetője mögött komoly országvezetési szaktudást
sejthetünk. Vajon gondolhatunk-e effélére az első magyar
dinasztiának, Álmos családjának hátterében is?
Bizonyos, hogy a magyar állam megszerveződésének
folyamata Etelközben igen fontos eseményhez érkezett: a közösség
szerveződési szintje egy fokkal magasabbra lépett. A korábbi – nem
tudjuk, milyen távoli múltra visszatekintő – törzsszövetség helyét
egy hierarchikus, egy fő vezette államkezdemény vette át. Míg
korábban egyenrangú vezetők szövetségéről volt szó, most e vezetők
főnököt emeltek maguk fölé. Az eseményt mind a bizánci, mind a
magyar hagyományok rögzítik (hozzátéve azt is, hogy korábban ilyen
szerveződés nem volt), a muszlim források pedig az eredményt írják
le a kende és a gyula tisztségének megemlítésével. Arról pedig, hogy
a fejedelemség létrejöttének tényleges látszata is volt, Bölcs Leó
emlékezett meg: „csak a bolgárok és kívülük még a türkök (magyarok)
népe fordít gondot az egyöntetű hadirendre.”
A magyar és a bizánci források egyöntetűen arra
mutatnak, hogy a fejedelemség létrejöttére nem túlságosan sokkal a
honfoglalás előtt kerülhetett sor: Bíborbanszületett Konstantin
szerint az az Árpád az első fejedelem, aki a honfoglalást is vezeti,
a magyar hagyományban pedig Álmost a Kárpátokban ölik meg. Mindez
azt jelenti, hogy az államszervezésre Etelközben, jó eséllyel a 9.
század utolsó harmadában került sor.
A kérdés az, hogy a hét vezér miért döntött úgy,
hogy fejedelmet emel maga fölé: az esemény korántsem magától
értetődő. A 9. századi Kelet-Európában nem túlságosan sok állam
létezett. Természetszerűleg erős befolyással bírt a térségre |
|
– kereskedelmi kapcsolatain és csekély krími
territóriumán keresztül – a Bizánci Birodalom. Hosszú ideje fennállt
a sztyeppei eredetű vezetéssel bíró Kazár Kaganátus. Messze
nyugaton, az al-dunai régióban pedig a Bolgár Cárság hozott létre
tartós államot. Ezeken túlmenően azonban más, komolyabb
államszerveződésről nem tudunk: a szlávok és a finnugorok nem
jutottak el a megszerveződés magasabb fokára, a ruszok éppen csak
megjelentek a térségben, és egyelőre csak kisebb városállamokat
hoztak létre. Nem tudjuk, hogy mi történik ekkoriban a volgai
bolgárokkal: bár északra vándorlásuk már jó ideje zajlott,
államiságuknak majd csak a 10. századból lesznek biztos emlékei. A
sztyeppei nomádok pedig nem feltétlenül törekedtek magasabban
szervezett államok létrehozatalára, a besenyők például ismereteink
szerint sosem jutottak ilyen szintre, és a nyomukban érkező kunok is
igen laza szervezeti formákat mutattak. Cseppet sem törvényszerű
tehát, hogy a magyarok éppen az Etelközben, és éppen a 9. század
utolsó harmadában választottak fejedelmet.
A miértre csupán a magyar hagyományokban találunk
választ, melyek a honfoglalással indokolták a fejedelemválasztást:
eszerint a magasabb szintű szerveződésre egy feladat jobb,
sikeresebb végrehajtása érdekében volt szükség. Bíborbanszületett
Konstantin ugyan az okot homályban hagyja, de a kazár hatás
kiemelésével legalább a hogyanra valamiféle választ ad. A magyar
történettudomány ez utóbbi információra épített: több száz éves
kazár–magyar együttélést feltételezve, a kazár államszerkezet
lemásolásával számolva nem sokat foglalkozott az okok kérdésével.
(Jellemzően az sem merült fel, hogy a kazároknak vajon miért is lett
volna jó, ha a magyarok megszerveződnek.) A rendelkezésünkre álló
forrásokban – történetiekben és másokban – azonban e hosszú
együttélésnek semmiféle bizonyítékára nem bukkanunk, ahogy a
kazároknak való alávetettség is inkább csak feltételezésnek
tekinthető. A régészeti kutatások jelenlegi állása szerint pedig
szintén nem valószínű hosszabb kazár–magyar együttélés. Bár
elterjedt elképzelés, hogy a Konsztantínosz által emlegetett
háromévnyi együtt hadakozást alaposan ki kell tágítani időben,
lehetséges, hogy a tudós császár mégsem tévedett. Így viszont a
„kazár modell” használhatósága sokat veszít erejéből.
Létezik azonban egy eddig kevéssé vizsgált
lehetőség is. Anonymus szerint Álmos fejedelem régi királyi
családból származott, amelyet ő Attilán keresztül Magógig vezetett
vissza. E megállapítás lehet éppen toposz is, de egyáltalán nem
zárható ki az sem, hogy valós háttere van. Ennek látszólag
ellentmondanak azok a kijelentések, amelyek szerint Álmos/Árpád
megválasztása előtt a magyaroknak nem volt uralkodójuk. Ez azonban
cseppet sem zárja ki azt a lehetőséget, hogy az uralkodó, esetleg
nemzetsége vagy törzse egy másik – korábbi –, ténylegesen létező és
működő állam vezetői pozícióját töltötte volna be. Éppen ilyen
példát idéztünk feljebb is: a kimekeknek nem volt államuk, újdonsült
uralkodójuk mégis királyi családból származott. Egy efféle
konstrukciónak nincs akadálya az Árpádok esetében sem. Arról ugyanis
lényegében semmit nem tudunk, hogy a hét törzs milyen eredetű volt,
milyen nyelven beszélt, s hogyan került bele a szövetségbe.
Nem tudjuk azt sem, hogy Álmos és családja melyik
törzshöz tartozott, sőt, az sem egészen egyértelmű, hogy
valamelyikükhöz tartozott-e egyáltalán. A választást leíró szövegek
megfogalmazása kifejezetten homályos: „a hét férfiú szabad akarattal
és egyetértéssel vezérül és parancsolóul választotta magának…
Álmost. Majd a fent említett férfiak mindegyike Álmos vezérért […]
saját vérét egy edénybe csurgatta, s esküjét ezzel szentesítette” –
írja Anonymus. Mintha arra utalna ezzel, hogy Álmos a heteken kívüli
személy – később viszont közülük valónak tekinti. A Képes Krónika
szerzője szintén kissé belezavarodik a számolásba: „hét seregre
oszlottak, úgy, hogy minden seregnek volt egy kapitánya, […] Ama
kapitányok közt a leggazdagabb és hatalmasabb Árpád volt, Álmos fia
[…]”, majd így folytatja: „Árpád pedig ezenközben a hét vezérrel
bejött Pannóniába.” Azaz Árpád egy a hét közül, de rajtuk kívül is
áll. Konstantin egyértelműbb: „Első fejük az Árpád nemzetségéből
sorban következő fejedelem, és van két másik is, a jila és a karcha,
akik bírói tisztséget viselnek; de van fejedelme minden törzsnek
is.” Tehát a nyolc – hét magyar és az egyesített kabar – törzsnek
van egy-egy feje, rajtuk kívül pedig még három törzsek feletti,
„összállami” vezető is működik. De vajon ők honnan származnak? Az
államszervezés kérdéseivel jelen tanulmányunkban nem kívánunk
foglalkozni, itt most elegendő jeleznünk: a törzsfők és az állami
vezetők viszonyának kérdése további kutatásokat igényel. Az
mindenesetre elmondható, hogy a hét törzsön kívülről származó
uralkodó(család) esete sem zárható ki a lehetőségek köréből. Ilyenre
is ismerünk példát a sztyeppei történelemből: a négy krími tatár
nemzetség kívülről – Litvániából – hívta meg a leendő uralkodói
család első tagját, Hadzsí Girájt.
Elméletileg minden további nélkül elképzelhető
tehát Anonymus azon állítása, hogy Álmos királyi családból
származott. Erre utalhat esetleg az atya vagy dédapa, Ügyek neve is.
A magyar történeti irodalom általában úgy tartja, hogy e férfiú
mitikus, kitalált szereplő: neve szentecskét jelentene – nevében
egyház és ünnep szavaink ótörök eredetű alapja, a szent jelentésű
egy lappangana –, s a család kiválasztottságát volna hivatott
jelezni. Felmerült azonban egy másik – gyorsan, de nem kellő
megalapozottsággal – elvetett lehetőség is. E szerint Ügyek neve egy
török méltóságnévből, az üge/ögé-ből származna. Ez tulajdonképpen
nem volna meglepő, számos Árpád-kori magyar név megy vissza efféle
méltóságnevekre, például a Tárkány, a Géza vagy a Vajk, és a
kicsinyítő képzővel való ellátottság sem lenne meglepő. Azaz semmi
akadálya annak, hogy Ügyeket valós történelmi szereplőnek tekintsük,
aki ráadásul nevét egy méltóságról veszi, ami éppenséggel előkelő
származásra is utalhat. A név egyébként is elgondolkodtató: a
magyarság körében nem használatos, és nem sokan viselték a sztyeppén
sem. Érdekes módon éppen a számunkra fontos időszakban, a 9.
században élt egy hasonló nevű személy, Üge: ő volt az ujgurok
utolsó kagánja, akit a menekülő törzsek már a birodalom szétverése
(840) után választottak meg vezetőjüknek. 846-ig vezette egyre
fogyatkozó népét, miközben a kínaiak és a kirgizek vadásztak rá.
Végül az Altaj hegységben saját főembereinek egyike végzett vele,
felesége, fia és öccse néhány lovas kíséretében nyugatra menekült,
további történetük ismeretlen.
Bár az időrendi egybeesés kifejezetten csábító,
bizonyítékok hiányában mégsem állíthatjuk, hogy az ujgur kagáni
család kapcsolatban állt volna az Árpádokkal. Arra azonban mégis jó
példát szolgáltat Üge elmenekült testvérének és fiának az esete,
hogy birodalomszervezésben és -vezetésben járatos, „profi politikus”
hercegek valóban „kóboroltak” a sztyepperégióban, akár a 9.
században is. Ők rendelkezhettek birodalomépítő motivációval, és
„szállíthatták” azt a szaktudást, amelyre ehhez szükség volt.
Mindezek alapján úgy vélem, a magyar állam létrejöttének
történetéből egy ilyen forgatókönyv lehetőségét sem érdemes kizárni.
Kulcsszavak: Árpád-ház, törzsszövetség, fejedelemválasztás,
hatalom, országépítés, Álmos, Ügyek
IRODALOM
Anonymus – Kézai Simon (2004): A
magyarok cselekedetei. (ford. Veszprémy László) Osiris, Budapest
Asvaghósa (1999): Buddha élete.
Buddhacsarita. (ford. Vekerdi József) Terebess, Budapest •
WEBCÍM
Dromp, Michael R. (2005): Tang China and
the Collapse of the Uighur Empire: A Documentary History. Brill,
Leiden
Györffy György (1948): Krónikáink és a
magyar őstörténet. Néptudományi Intézet, Budapest
Györffy György (szerk.) (1986): A
magyarok elődeiről és a honfoglalásról. Kortársak és krónikások
híradásai. Gondolat, Budapest
Kakuk Zsuzsa (szerk.) (1985): Örök kőbe
vésve. A régi török népek irodalmának kistükre. Európa Könyvkiadó,
Bp.
Kristó Gyula (1980): Levedi
törzsszövetségétől Szent István államáig. Magvető, Budapest
Kumekov, Bolat E. (2013): Arap
Kaynaklarına Göre IX-XI. Asırlarda Kimek Devleti. Türk Tarih Kurumu,
Ankara
Ligeti Lajos (ford.) (1962): A mongolok
titkos története. Gondolat, Budapest
Róna-Tas András (1997): A honfoglaló
magyar nép. Balassi, Budapest
Szabados György (2011): Magyar
államalapítások a IX–XI. században. Előtanulmány a korai magyar
állam történelmének fordulópontjairól. Szegedi Középkorász Műhely,
Szeged
Taşağıl, Ahmet (2010): Töles Boyları. •
WEBCÍM
Tóth Sándor László (1998): Levediától a
Kárpát-medencéig. Szegedi Középkorász Műhely, Szeged
|
|