Középkori hadtörténet –
új megközelítésben
Nehéz recenziót írni egy olyan kiadványhoz, mely lényegében
önrecenzióval indul. Márpedig a Zrínyi Kiadó gondozásában megjelent
könyv Pósán László és Veszprémy László bevezetőjében rendkívül
részletesen ismerteti a kötet megszületésének körülményeit, illetve
megjelenésének szükségességét. A bevezető, amely hangsúlyozza, hogy
a középkori katonai logisztika feldolgozása terén egy régen fennálló
hiányt pótol a kötet, rövid ismertetőt is mellékel a könyv tizennégy
tanulmányáról. A tanulmánykötet két fő részre oszlik. A könyv első
felében hat tanulmány foglalkozik a középkori hadellátás
bemutatásával európai viszonylatban, majd a második részben további
nyolc, a középkori Magyarországgal foglalkozó írást olvashatunk.
A könyv két része között valóban éles cezúra
figyelhető meg, ami valójában magától értetődik, hiszen egy európai
kitekintésre is vállalkozó magyar tanulmánykötet nyilvánvalóan
szélesebb spektrumot próbál átfogni, amikor egyetemes történeti téma
feldolgozását tűzi ki céljául. Így a kiadvány első része egyfajta
portrésított képet ad a középkori Európa harctereinek logisztikai
kihívásairól, illetve az azokra adott válaszokról. Az említett rész
a Katonai logisztika a középkori Európában címet viseli. A kötet
Bizánc, a Német-római Birodalom, a százéves háborún keresztül Anglia
és Franciaország, a Német Lovagrend és Litvánia, illetve Itália
hadszínterein keresztül próbálja bemutatni a korszak (nagyjából a
9–16. század) hadszervezetét, annak hadellátására koncentrálva.
Az első részből mindenképpen kiemelendő tanulmány,
melyből a könyv címét adó kiváló megfogalmazás is származik, Bárány
Attila írása, a százéves háború katonai logisztikájának angol
szemszögből való bemutatása. Bárány Attila munkásságát ismerve nem
meglepő, hogy az angol fél részéről közelít a háború
hadseregellátásának ismertetéséhez. A tanulmány több mint ötven
oldalt tesz ki a kicsivel több, mint háromszáz oldalas kötetből,
mégis, igazán részletesen csak a háború első szakaszát (1337–1360)
dolgozza fel. Ám ha lehet a tanulmányban negatívumot találni, az ki
is merül ebben az észrevételben. Rendkívül részletes leírást kapunk
a korszak angol hadellátásáról és összetett, a korát megelőző
katonai logisztikájáról. Mindezt gördülékeny és olvasmányos
stílusban. Bárány Attila kitér a háború finanszírozásának kérdésétől
kezdve a kikötők és az angol hajóállomány háborús helyzetre való
felkészítésén át az élelem beszerzésére és annak felhasználására is.
A rendkívül mélyreható és adatokban bővelkedő írás górcső alá vesz
és kiemel olyan háborús eseményeket, melyek logisztikai szempontból
igazi kihívást jelentettek az angol hadigépezet számára. Ilyen
Calais ostroma, illetve az 1359–1360-as párizsi hadjárat részletekbe
menő feldolgozása.
A könyv két tanulmányt is szentel a Német
Lovagrendnek. Az első Pósán László munkája, mely a lovagrend litván
háborúira koncentrál, és megismerhetjük belőle a térségre jellemző
speciális, reysa néven emlegetett hadjárattípust, illetve a Német
Lovagrend és Litvánia–Livónia között húzódó határterület, a
járhatatlansága miatt komoly hadellátási problémákat okozó Wildnist.
A kötet másik, a lovagrendhez köthető tanulmányában Krzysztof
Kwiatkowski a hadjáratok alkalmával a porosz városok Német
Lovagrendnek nyújtott támogatásáról értekezik Elbing városának
példáján keresztül. A tanulmány Pósán László fordításában szerepel a
kötetben. Bár a könyv bevezetőjében a szerkesztők az angolszász
szakirodalomra való hivatkozást ajánlják a szakma figyelmébe, a két,
a Német Lovagrenddel, illetve a Bradács Gábor által írt, az Ottók és
a Száliak korának katonai logisztikájával foglalkozó tanulmány is
rendkívül gazdag német szakirodalom megismerését teszi lehetővé az
olvasó számára.
A kötet második fele a Hadszervezet és hadellátás a
középkori Magyarországon címet kapta. Az ebben a részben
megtalálható tanulmányok már jóval konkrétabb eseményeket
|
|
vagy jelenségeket tárgyalnak, és az időtávok is
leszűkülnek az európai katonai logisztikát vizsgáló részhez
viszonyítva. Bár a tanulmányok hozzávetőlegesen itt is ugyanazt a
korszakot (10–17. század) vizsgálják, már megtalálhatóak a
magyarországi viszonylatban is mellékhadszíntérnek számító
hadjáratok, illetve fegyveres összetűzések hadellátási szempontból
való feldolgozásai. Jó példa az előbbiekre E. Kovács Péter
tanulmánya, aki Zsigmond 1413-as Velence ellen irányuló isztriai
hadjáratát elemzi nem is igazán logisztikai szempontból, hanem abból
a szemszögből, hogy egy mellékhadszíntér milyen kapcsolatban állt,
hogyan viszonyult a hadjárat fő hadszínteréhez. A tanulmány
részletesen foglalkozik Velencének a harcokban bevetett egyéb
eszközeivel, melyek nem a konkrét fegyveres összecsapásokra
korlátozódtak. Ilyen volt az aktív kémtevékenység, illetve az
ingadozó szövetségeseik pénzzel való támogatása. A fentebb említett
sorba illeszkedik Nógrády Árpád tanulmánya is, aki az 1450-es
években Sárvár és Csepreg környékén tevékenykedő zsoldoscsapatok
között lezajlott összecsapásokat részletezi. Maga Hunyadi János mint
országos főkapitány is belekeveredett a harcokba, de számottevő
eredményt ő sem volt képes felmutatni a helyzet rendezésében.
Természetesen nagyobb volumenű eseményeket vizsgáló tanulmányok is
szerepelnek a kötet második felében. Kiemelendő Torma Béla Gyula a
kalandozó magyarok logisztikáját vizsgáló írása. A rendkívül
részletgazdag munka kiváló összefoglalást nyújt a kalandozó magyarok
harcrendjéről, harceljárásáról, illetve fegyverzetéről. A tanulmány
megpróbálja rekonstruálni a kalandozások kora magyar seregeinek
nyílvessző-felhasználását, és a hozzá kapcsolódó szükséges
utánpótlást mind a nyílvesszők tömegére, mind a málháslovakra
vonatkozóan. Az így kapott következtetések szerint a katonai
logisztika jelentette az egyik legfontosabb kihívást a korszak
magyar seregei számára. A kötet társszerkesztője, Veszprémy László
is jegyez egy tanulmányt a kiadvány második, a középkori magyar
hadtápról szóló részében. Veszprémy munkája az Árpád-kor
hadseregellátását mutatja be kiragadott példákon keresztül. Átfogó
képet kapunk a német seregek előtt álló elképesztő logisztikai
kihívásokról a 11. század német–magyar háborúiban. A magyarnál
lényegesen nagyobb katonai erőt képviselő császári seregek sem
voltak képesek áthidalni a hadseregellátás hiányából adódó
problémákat. A tanulmány rámutat, hogy a hadtáp hiánya döntően
befolyásolta a német seregek eredményességét a Magyar Királyság
területén vívott háborúkban. Az írás érintőlegesen foglalkozik még a
keresztes hadak magyarországi átvonulásának és ellátásának
kérdésével, illetve II. András keresztes hadjáratával is. A kiemelt
tanulmányok mellett több munka tárgyalja a magyarországi végvárak
ellátottságát, illetve felszereltségét a 15–16. században, de a késő
Árpád-kor hadseregének logisztikájába is betekintést nyerhetünk. A
kötet végén egy kisebb fejezet segít a válogatott fogalmak
magyarázatával, mely fogódzót jelenthet a középkori hadtörténetet
tekintve kevésbé jártas olvasók számára.
Összességében hiánypótló munkát vehet a kezébe az,
aki időt szán a Zrínyi Kiadó kötetére. Ahogy bevezetőjükben a
szerkesztők is megjegyzik, valóban inkább a szakmai köröknek
ajánlott a könyv, de ha valaki szereti a hadtörténelmet és annak
egy, Magyarországon eddig kevésbé tárgyalt szegmensével szeretne
megismerkedni, akkor mindenképpen megéri a kötetre szánt idő. Mind
az európai kitekintés, mind a magyar hadseregellátással foglalkozó
részek tanulmányai komoly szakmai nívót képviselnek, ezzel pedig a
hazai hadtörténészek egyik régi tartozását rója le a kötet,
kifejezetten elegáns stílusban. A kötet küllemét tekintve is szép és
igényes kiadvány. (Pósán László – Veszprémy László szerkesztők: A
hadtáp volt maga a fegyver. Tanulmányok a középkori hadszervezet és
katonai logisztika kérdéseiről. Budapest: Zrínyi Kiadó, 2013. 326
p.)
Pozsár Dániel
PhD-hallgató, ELTE BTK
Történelemtudományi Doktori Iskola
|
|