Bevezetés
Az atomenergia alkalmazása során keletkező radioaktív hulladékok
kezelése Magyarországon is élettartamuktól és aktivitásuktól függően
történik. Elsőként 1976-ban a püspökszilágyi Radioaktív Hulladék
Feldolgozó és Tároló (RHFT) lépett üzembe. A tároló az intézményi
(nem atomerőművi eredetű) kis és közepes aktivitású, rövid
élettartamú radioaktív hulladékok végleges elhelyezésére és nagy
aktivitású, illetve hosszú élettartamú radioaktív hulladékok
átmeneti tárolására szolgál. 2012 decemberétől üzemel a Nemzeti
Radioaktívhulladék-tároló (NRHT) a Paksi Atomerőmű kis és közepes
aktivitású, rövid élettartamú hulladékainak végleges elhelyezésére.
A nagy aktivitású, illetve hosszú élettartamú
hulladékok végleges elhelyezésére alkalmas tároló telephelyének
kutatása több évtizede folyik a Nyugat-Mecsek térségében, a bodai
agyagkőben. Ez a tároló alkalmas lehet a kiégett fűtőelemek
közvetlen elhelyezésére is, ha a nukleárisüzemanyag-ciklus
lezárására ez a döntés születik (Nős, 2016). A Paksi Atomerőmű
kiégett üzemanyagát jelenleg az atomerőmű szomszédságában lévő
Kiégett Kazetták Átmeneti Tárolójában tárolják.
Az épülő, üzemelő tárolók és a kutatási helyszín
környezetében lévő önkormányzatok ellenőrzési és információs célú
önkormányzati társulásokat hoztak létre. A társulások segítik a
lakosság bizalmának elnyerését.
A tanulmány a radioaktív hulladékok kezelésének
jogi és szervezeti kereteit, a finanszírozási rendszert, továbbá a
radioaktív hulladékok elhelyezésére épült RHFT-t és NRHT-t
ismerteti.
A radioaktív hulladékok kezelésének
és elhelyezésének jogi és szervezeti keretei
Magyarországon az atomenergia alkalmazásának elterjedésével együtt
kialakultak a jogszabályi keretek, és 1980-ban megszületett az
atomenergiáról szóló I. törvény, amely magas szinten szabályozta az
atomenergia alkalmazását, megteremtve a biztonság elsőbbségét. A
következő évek kutatási-fejlesztési eredményei, a gyakorlati
tapasztalatok, a szigorodó hatósági és nemzetközi elvárások azonban
a 90-es évek közepén szükségessé tették az atomenergiával
kapcsolatos jogszabályok korszerűsítését.
Magyarországon a legtöbb radioaktív hulladék a
Paksi Atomerőmű üzemeléséből, illetve majdani leszereléséből
származik. Az atomenergiáról szóló első, 1980. évi I. törvényt
felváltó 1996. évi CXVI. törvény (a továbbiakban: Atomtörvény) külön
fejezetben foglalkozik a radioaktív hulladékokkal, a hulladékkezelés
alapelveivel, a biztonsági követelményekkel, és megoldást ad a
szükséges tevékenységek finanszírozására, a hulladéktermelők
befizetéseiből képződő Központi Nukleáris Pénzügyi Alap (KNPA)
létrehozásával. Megalkotásakor és későbbi módosításaikor fontos
szempont volt az Európai Unió irányelveinek, a Gazdasági
Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) vonatkozó
állásfoglalásainak és a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség (NAÜ)
biztonsági szabályzatainak figyelembevétele.
Az Atomtörvény előkészítésének időszakában
(1995-1996) már folyamatban volt a NAÜ keretében a kiégett
fűtőelemek és radioaktív hulladékok kezelésének biztonságáról szóló
nemzetközi egyezmény kidolgozása. A 2001-ben hatályba lépett
egyezmény a biztonsági követelmények között általános elveket
rögzít:
• az egyének, a társadalom és a környezet hatásos
védelmének kötelezettsége,
• a jövőbeni generációk szükségtelen terhelésének
elkerülése, és
• a radioaktív hulladékok keletkezésének
korlátozása a gyakorlatban lehetséges legkisebb mértékre.
Az Atomtörvény már tartalmazta ezeket az
alapelveket, és előírta egyebek között, hogy
• a biztonságnak minden más szemponttal szemben
elsőbbsége van,
• az emberi egészségre és a környezetre gyakorolt
hatás az országhatárokon túl sem lehet nagyobb a belföldön
elfogadottnál,
• új nukleáris létesítmény és
radioaktívhulladék-tároló létesítését előkészítő tevékenység
megkezdéséhez az Országgyűlés előzetes elvi hozzájárulása szükséges.
Az Atomtörvény 40. §-ának (1) bekezdése előírja,
hogy „A Kormány által kijelölt szerv tesz javaslatot a radioaktív
hulladék és a kiégett üzemanyag kezelésére vonatkozó nemzeti
politikára és nemzeti programra, valamint azok felülvizsgálatára,
továbbá gondoskodik a radioaktív hulladék végleges elhelyezésével, a
kiégett üzemanyag átmeneti tárolásával, a nukleárisüzemanyag-ciklus
lezárásával, és a nukleáris létesítmény leszerelésével összefüggő
feladatok elvégzéséről.”
Ennek megfelelően a kormány felhatalmazásával 1998.
június 2-án az Országos Atomenergia Hivatal (a továbbiakban OAH)
megalapította a Radioaktív Hulladékokat Kezelő Közhasznú Társaságot,
amely 2008-ban Radioaktív Hulladékokat Kezelő Közhasznú Nonprofit
Kft.-vé (a továbbiakban RHK Kft.) alakult.
2011. augusztus 2-án az Európai Unió hivatalos
lapjában megjelent a Tanács 2011/70/Euratom (2011. július 19.)
irányelve a kiégett fűtőelemek és a radioaktív hulladékok
felelősségteljes és biztonságos kezelését szolgáló közösségi keret
létrehozásáról (a továbbiakban: Irányelv). Az Irányelv átfogóan
szabályozza a kiégett fűtőelemek (azaz a kiégett nukleáris
üzemanyag) és a radioaktív hulladékok kezelését, előírja az erre
vonatkozó nemzeti politika, nemzeti program és nemzeti rendszer
létrehozását, valamint az ezekkel kapcsolatos követelményrendszert.
Az Irányelv átültetésének határideje 2013.
augusztus 23. volt, amit Magyarország teljesített. Az átültetés
elsősorban az Atomtörvény módosítását igényelte, amelyet a
jogharmonizáció mellett az atomenergetika egyre növekvő fontossága
is indokolt. Az Atomtörvény módosítása – összhangban az Irányelvvel
– előírja a kiégett fűtőelemek és a radioaktív hulladékok kezelésére
vonatkozó nemzeti politika és nemzeti program kidolgozását, és
rögzíti az ezekben figyelembe veendő alapelveket.
A nemzeti politikát a 21/2015. (V. 4.) OGY
határozattal fogadta el az Országgyűlés. A nemzeti program kormány
általi jóváhagyása még folyamatban van, mert ahhoz el kell végezni a
stratégiai környezeti vizsgálatot, de a kormány a nemzeti programról
szóló jelentést tudomásul vette, és hozzájárult az Európai Bizottság
tájékoztatásához a nemzeti program tartalmáról.
Az Atomtörvény 2013. évi módosítása két további
fontos változást hozott:
• a KNPA kezelője 2014. január elsejétől az OAH
helyett a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
• a radioaktívhulladék-tároló engedélyező,
felügyelő hatósága 2014. július 1-től a sugáregészségügyi
decentrumok helyett az OAH.
2013-ban az Atomtörvényben kapott felhatalmazás
alapján több új végrehajtási rendelet is megjelent:
A radioaktív hulladékokkal és a kiégett
üzemanyaggal kapcsolatos egyes feladatokat ellátó szerv
kijelöléséről, tevékenységéről és annak pénzügyi forrásáról szóló
215/2013. (VI. 21.) Korm. rendelet részletezi az RHK Kft. tervezési
és beszámolási, létesítési, üzemeltetési, leszerelési és a
nukleárisüzemanyag-ciklus lezárásával kapcsolatos feladatait.
A Kormány az Atomtörvényben kapott felhatalmazással
a 213/2013. (VI. 21.) Korm. rendelettel létrehozta a Központi
Nukleáris Pénzügyi Alap Szakbizottságot, amely a KNPA-val rendelkező
miniszter munkájának segítése érdekében értékelő és előzetes
állásfoglalást kialakító testületként működik. Szavazati joggal,
illetve tanácskozási joggal rendelkező tagjait az érintett
miniszterek és szervezetek delegálják. Az RHK Kft. és a KNPA-ba
befizető szervezetek képviselői csak tanácskozási joggal vesznek
részt a szakbizottság munkájában.
A KNPA költségvetése a Magyarország központi
költségvetéséről szóló törvényben külön soron tartalmazza az
ellenőrzési és információs célú önkormányzati társulások
támogatását. A 214/2013. (VI. 21.) Korm. rendelet előírja, hogy ezt
a támogatást a rendelet 1. mellékletében szereplő képlet
alkalmazásával kell felosztani a társulások között. A támogatási
szerződést a KNPA kezelője köti a társulásokkal, az RHK Kft.
közreműködőként vesz benne részt. A társulásoknak nyújtott
támogatásra való jogosultság feltétele a tájékoztatási és
ellenőrzési tevékenység ellátása.
A radioaktív hulladékok átmeneti tárolását vagy
végleges elhelyezését biztosító tároló létesítmények biztonsági
követelményeit és az ezekkel összefüggő hatósági tevékenységeket a
2014-ben hatályba lépett 155/2014. (VI. 30.) Korm. rendelet
tárgyalja. A tároló létesítmények irányítási rendszerére,
biztonságára, és életciklusuk egyes szakaszaira, valamint azok
felügyeletére vonatkozó részletes előírásokat a rendelet 1. és 2.
mellékletét képező biztonsági szabályzatok tartalmazzák.
A fentieket összefoglalva megállapítható, hogy az
Atomtörvény és végrehajtási rendeletei meghatározzák a kiégett
fűtőelemek és a radioaktív hulladékok kezelésének különböző
lépéseiben közreműködő szervek felelősségi köreit és
kapcsolatrendszerét. Az RHK Kft. mint az Atomtörvényben
meghatározott feladatok végrehajtására kijelölt szerv a KNPA-val
rendelkező miniszter és a KNPA kezelőjének irányítása és felügyelete
alá tartozik. Ugyanakkor tevékenységét mint engedélyesnek az
illetékes hatóságok követelményeinek, előírásainak megfelelően kell
végeznie, és meg kell felelnie jelentéstételi kötelezettségeinek. Az
RHK Kft. működését az is meghatározza, hogy alapítója, a tulajdonosi
jogok gyakorlója az állami vagyonról szóló 2007. évi CVI. törvény
alapján a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.
A Központi Nukleáris Pénzügyi Alap
A radioaktív hulladékokkal, kiégett fűtőelemekkel, a
nukleárisüzemanyag-ciklus lezárásával és a nukleáris létesítmények
leszerelésével kapcsolatos, az Atomtörvényben meghatározott
feladatok finanszírozására az Atomtörvény 1998. január 1-jével
létrehozta a Központi Nukleáris Pénzügyi Alapot, amely az
államháztartásról szóló törvény szerinti elkülönített állami
pénzalap. A KNPA-val az OAH-t felügyelő miniszter rendelkezik.
Kezeléséért 2014. január 1-ig az OAH volt felelős, ezt követően ez a
feladat a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium hatáskörébe került.
A KNPA forrását az atomenergia azon alkalmazóinak
befizetései képezik, akiknél radioaktív hulladék keletkezik. A
legnagyobb befizető az MVM Paksi Atomerőmű Zrt., amelynek még az
üzemideje alatt be kell fizetnie a KNPA-ba az atomerőműben keletkező
radioaktív hulladékokkal és kiégett fűtőelemekkel, valamint az
atomerőmű leszerelésével kapcsolatos minden költség fedezésére
szolgáló pénzeszközöket.
A központi költségvetésből finanszírozott nukleáris
létesítmények (a Budapesti Kutatóreaktor és a BME NTI Oktatóreaktor)
részére a központi költségvetés fedezi a befizetéseket, amikor a
költségek felmerülnek. A radioaktív hulladékot elhelyező egyéb
intézményeknek szintén van befizetési kötelezettségük, amelyet az
Atomtörvény melléklete határoz meg. Az atomerőmű befizetéseiből
történik az ellenőrzési és információs célú önkormányzati társulások
támogatása, valamint az RHFT biztonságnövelési és üzemeltetési
költségeiből a beszállítók befizetései által nem fedezett hányad
finanszírozása is.
A KNPA felhasználására az RHK Kft. közép- és
(egészen a nukleáris létesítmények leszereléséig terjedő) hosszú
távú, évente aktualizált tervet készít, amelyet a KNPA-val
rendelkező miniszter hagy jóvá. A KNPA-ba történő befizetéseket e
tervekkel összhangban állapítják meg, figyelembe véve az OAH
előzetes szakmai értékelését. Az MVM Paksi Atomerőmű Zrt. éves
befizetési kötelezettségére a KNPA-val rendelkező miniszter tesz
javaslatot. A KNPA betétállománya 2015 végén 255 Mrd Ft volt.
Annak érdekében, hogy a KNPA megőrizze értékét, a
központi költségvetés a KNPA előző évi átlagos állományának alapján,
a jegybanki alapkamat előző évi átlagának figyelembevételével
hozzájárul a KNPA-hoz. Ezt az összeget a költségvetési törvény KNPA
fejezete „költségvetési támogatásnak” nevezi, de valójában ez a
befizetés a KNPA hosszú távú értéktartását szolgálja.
A KNPA a Magyar Államkincstár egy elkülönített
számláján van. Az Állami Számvevőszék évente ellenőrzi az alap
költségvetésének tervezését, a költségvetés végrehajtását és a
feladatok teljesülését.
Radioaktívhulladék-tárolók kis
és közepes aktivitású hulladékok számára
A radioaktív hulladékok kezelésének nemzeti politikája és programja
kimondja, hogy a hazánkban keletkező kis és közepes aktivitású
radioaktív hulladék végleges elhelyezését Magyarországon létesített
radioaktívhulladék-tárolókban kell megvalósítani. A tárolókat úgy
kell kialakítani, hogy a telephely, a befogadó kőzet és az
alkalmazott műszaki megoldások az elhelyezett hulladék jellemzőihez
igazodóan együttesen biztosítsák a hulladék elszigetelését az élő
környezettől. Ez összhangban van az eddigi gyakorlattal és a közép-
és hosszú távú tervekkel, mivel a kis és közepes aktivitású
radioaktív hulladék elhelyezését erre a célra létrehozott tárolókban
valósítjuk meg. Ezt a tevékenységet ismertetik a Radioaktív Hulladék
Feldolgozó és Tárolót, valamint a Nemzeti Radioaktívhulladék-tárolót
bemutató következő fejezetek.
A Radioaktív Hulladék Feldolgozó és Tároló
A kis és közepes aktivitású, rövid élettartamú, intézményi eredetű
radioaktív hulladékok elhelyezésére szolgáló RHFT-t 1976-ban
helyezték üzembe. A létesítmény Püspökszilágy és Kisnémedi
közigazgatási területén helyezkedik el, Budapesttől 40 km-re
északkeletre. A tároló tipikus felszínközeli létesítmény, amely a
hulladék végleges elhelyezésére szolgáló négy medencesorból és az
elhasznált zárt sugárforrások tárolására létesített kutakból áll
(1. ábra).

1. ábra • A Radioaktív Hulladék Feldolgozó
és Tároló látképe
|