Összefoglalás: A KUL (Kelet-európai
Utógondozottakért és Lakóotthonokban Lakókért Alapítvány) célja,
hogy állami gondozott, lakóotthonokban, nevelőotthonokban élő
fiatalok, gyermekek társadalmi integrációját segítse. Az állami
gondoskodásban élő gyermekeket, fiatalokat csoportos és egyéni
fejlesztő programokon keresztül támogatjuk, hogy egészséges és
sikeres felnőttekké váljanak, hogy a változó társadalom olyan teljes
jogú tagjaivá váljanak, akik képesek, mernek és akarnak változtatni
saját életükön. A keresztény értékrenden alapuló alapítvány egyik
törekvése, hogy az állami gondozott gyermekek társadalmi
integrációjába minél több önkéntest bevonjon. Olyan önkéntes
rendszer kialakítására törekszünk, amelyen keresztül a gyerekeket
családban nevelkedett fiatalokkal kapcsoljuk össze. Programunkban az
önkéntesek rendszeresen találkoznak a nevelőotthonban élőkkel. Az
évközi, helyben működő klubok mellett táborokat, kirándulásokat is
szervezünk a gyermekeknek.
A Kelet-európai Utógondozottakért és Lakóotthonokban Lakókért
Alapítvány célja
A Kelet-európai Utógondozottakért és Lakóotthonokban Lakókért
Alapítvány története 2007-ben a tiszadobi gyermekotthonban indult.
Az alapítvány célja, hogy a fiatalok – elsősorban intézetben lakók –
felé olyan keresztény értékrenden alapuló mentorálást és programokat
nyújtson, amelyek pozitív és minőségi változásokat hoznak az
életükbe. Így a változó társadalom olyan teljes jogú tagjaivá
váljanak, akik képesek és akarnak változtatni saját életükön.
Célunk, hogy ez a változás alkalmassá tegye őket az integrált és
sikeres életre, és hiteles példát állítsanak sorstársaiknak. Mindezt
értékteremtő táborok, különböző programok, rendezvények szervezése
során érjük el. Úgy gondoljuk, hogy ezzel a komplex mentorálási
programmal segítséget adunk a tehetségek kibontakozásához, a biztos
értékrenddel könnyebben találják meg a kibontakozási lehetőségeket.
Feladatunknak érezzük, hogy a hátrányos helyzetű,
Budapesten és környékén, de kiemelten a konvergencia régió területén
élő fiatalokat az oktatásba reintegráljuk vagy munkahelyhez
segítsük. Az elmúlt években megnégyszereződött azoknak a gyerekeknek
a létszáma (508 fő 2014-ben), akikkel foglalkozunk. Az önkéntesek
száma is folyamatosan emelkedik (112 fő 2014-ben). Jelenleg tizenhat
intézetben vagyunk jelen.
Az alapítvány célcsoportja
A KUL Alapítvány megalakulása óta a gyermek- és ifjúságvédelem,
valamint érdekképviselet területén végzi küldetését elsősorban az
állami gondoskodásban élő fiatalok körében. Magyarországon, az
elszegényedő régiókban, különösen Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében
állandó probléma az önmagát újratermelő szegénység. Az ezekben a
megyékben élő népesség körében az alacsony foglalkoztatottság
mellett magas az eltartotti arány, ami alacsony háztartási
jövedelmeket produkál. A szakellátásban élő gyerekek és fiatalok
többnyire azokhoz a többszörösen hátrányos helyzetű, többféle
problémával küzdő, sérülékeny csoportokhoz tartoznak, akik a
családjukban, közösségben nevelkedve is fokozottan ki vannak téve a
korai iskolaelhagyás veszélyének. A leszakadó régiókban élő romák és
az állami gondozásban élők esélytelenül indulnak az életben. Az
intézményből kikerülve vagy a mélyszegénység, vagy a prostitúció és
a bűnözés világa várja őket. Alapcélunk a fiatalok kiemelése ebből a
környezetből, a kockázatcsökkentés, valamint társadalmi
integrációjuk, lehetőleg a középiskolai és felsőoktatási képzésbe
történő fokozatos bevonásukkal vagy a munkaerőpiacon történő
elhelyezésükkel.
Rácz Andrea Gyermekvédelemből a felsőoktatásba című
tanulmánya alapján a becsült adatok szerint a gyermekvédelemben élők
kb. 5%-a folytat felsőfokú tanulmányokat. Felmérésük szerint a
családban felnövő fiatalok 55%-a, gyermekotthonban élő fiatalok
15%-a, a nevelőszülőknél nevelkedők 26%-a szeretne valamikor
felsőfokú végzettséget szerezni. A gyermekotthonban élők 41%-a, míg
a családban élők csak 11,3%-a preferálja a szakmunkás végzettséget (URL1).
A gyermekek, fiatalok, akikkel foglalkozunk, életük
sok egyéb területén is deficitekkel kezdik nagybetűs életüket.
Minden egyes gyermek élete egy-egy történet. Az állami
ellátórendszerbe, a gyermekvédelem rendszerébe különböző okokból,
különböző korukban kerülnek be. Vannak, akik már csecsemőkorban, és
vannak, akik tinédzser fejjel. A bekerülés okai is sokfélék
lehetnek: egyik vagy mindkét szülő halála, elhanyagolás,
bántalmazás, iskolából való hiányzás, de létezik olyan szélsőséges
eset is, mikor a gyermek már annyira elviselhetetlennek érzi az
otthoni légkört, hogy maga kéri a gyermekotthonban való
elhelyezését. A gyerekek egy része nevelőszülőtől, míg egy
másik részük otthoni környezetből kerül be gyermek- vagy
lakásotthonokba. A gyermekeknek általában van családjuk, vannak
rokonaik, de a kapcsolattartás formája és rendszeressége mindenkinél
más.
Gyermekeink nagy hányada roma származású. A
származásra azért fontos kitérni, mert ez a gyermekek identitásának
markáns eleme – akár pozitívan, akár negatívan élik azt meg. Ma
Magyarországon jelentős mértékben tapasztalható faji előítéletesség,
amivel a gyerekek is találkoznak, ezért a munkánk során ezt mi sem
kerülhetjük meg. Fontosnak tartjuk, hogy megismertessük őket
kultúrájukkal, történelmükkel. 2012–13-as Újévköszöntő táborunkban
tematikus alkalmakat tartottak előadóink a cigányság történelméről,
identitásáról. Hallhattak híres roma sportolókat, művészeket,
tanulhattak néhány szót és dalt a lovári nyelven. Mindezzel azt
közvetítjük feléjük, hogy a származásuknak nem kell szégyellt
dolognak lennie; a cigány kultúra rengeteg értéket hordoz magában.
Az alapítvány önkéntesei, mentorai
Küldetésünk és elsőrendű célcsoportunk, a gyerekek támogatásában
nagy szerepük van az idejüket és munkájukat ingyen felajánló
önkéntes munkatársaknak, akik felkészültségét
személyiségfejlesztésen és képzéseken, szabályozott keretek között
biztosítjuk. Az alapítvány lehetőséget nyújt elsősorban diákoknak,
egyetemi hallgatóknak, doktoranduszoknak és fiatal munkavállalóknak,
hogy több éven keresztül önkéntes közcélú tevékenységet
folytathassanak. Ezzel részt vegyenek a településük környezeti,
társadalmi, oktatási problémáinak megoldásában, felkészüljenek
állampolgári jogaik és kötelezettségeik demokratikus viszonyok
közötti gyakorlására. 2014-ben 112 önkéntesünkkel 8055 munkaórát
dolgoztunk, 865 állami gondozott fiatalnak segítve ezzel. Jelenleg
60 állandó tag kapcsolódik munkánkhoz, akikhez egy-egy alkalommal
akció-önkéntesek is csatlakoznak.
Az önkéntes munka nagyon sok vidám, érzelemmel teli
percet ad: a gyerekek – bár nem feltétlen tudnak róla – rengeteg
szeretetet, élményt tudnak nekünk adni. A közös játékok,
beszélgetések, a segítségnyújtás, egy-egy felvillanó reménysugár,
ami közelebb viszi a gyereket a normális élet lehetőségéhez,
meglehetősen fel tudják tölteni az önkénteseket. Ezzel együtt
segítőink munkájuk során nagyon sok nehézséggel, rendkívül nehezen
feldolgozható történetekkel találják szemben magukat, amelyek
könnyen belső konfliktusok kialakulásához vezethetnek náluk.
Igyekszünk a lehető legnagyobb mértékben segíteni a munkájukat:
havonta egyszer szupervíziót tartunk részükre, félévente kétnapos
tréningeket szervezünk. Fontosnak tartjuk, hogy személyesen is
foglalkozzunk velük.
Önkénteseinknek nem szükséges szakirányú
képesítéssel rendelkezniük, mivel alapítványunk folyamatos tematikus
képzéseket tart számukra megfelelő szakmai háttéranyagok és
szakemberek segítségével. Önkénteseink a legkülönbözőbb területekről
jönnek: pedagógus, szociális munkás, egyetemi hallgató, közgazdász,
mérnök. Önkéntes tevékenységeken belül szerteágazó lehetőség nyílik
a segítségre: táborvezető, koordinátor, sofőr, konyhai munka,
weblap-szerkesztés, PR-tevékenység, mentorálás.
Mentori tevékenység végzéséhez további képzés,
felkészülés szükséges. Kétéves alapítványunknál, gyermekek között
végzett munka után lehet mentori tevékenységre jelentkezni. A
mentori képzés előtt személyiségbeli vonásokat is vizsgálunk. Az
alapítvány vezetése elbírálja, hogy az illető folyamatos
kapcsolatban volt-e a gyerekekkel, ez a munka ért-e el látható
személyiségfejlődést a gyerekekben. A mentornak szükséges helyes
énképpel és világképpel bírnia, s alapítványunk alapértékrendszerét
is hitelesen kell képviselnie a mindennapokban. Elvárás továbbá,
hogy érett, türelmes, toleráns, egészséges határokkal rendelkező,
határozott, magabiztos, hiteles és szavahihető embernek bizonyuljon.
A mentornak minden esetben fel kell tudnia mérni felelősségét,
szerepkörét, és minden helyzetben ennek megfelelően kell viselkednie
a mentorált gyermek felé. Mentornak lenni kiváltság: a gyermekkel
bizalmi viszony alakul ki, ami nagyon sérülékennyé teszi a feleket.
A gyerekek sérüléseikből adódóan nem mindig képesek megfelelően
kifejezni érzelmeiket, dühüket, csalódásukat, ragaszkodásukat, így
reakcióikkal akaratlanul is kárt tehetnek a mentorral való
kapcsolatuk dinamikájában és mélységében. A mentornak felelősség,
hogy ezeket tudva vállalja a kapcsolatot, és azt hűséggel és éretten
kezelje minden helyzetben. Egy mentor gyakran végigkíséri egy-egy
gyermek életét, gyakoribbak a telefonhívások, személyes találkozók.
A mentor sokszor a privát hétköznapjaiba is meghívja, beengedi
mentoráltját, amikor a gyermek a valódi, pozitív mintát látja.
Véleményünk szerint így jobban azonosulhat a mindennapi élettel,
mint tábori körülmények között látott napok esetében.

Bicikliszerelő tábor 2014
Önkéntesnek lenni nem könnyű, de mindenképpen szép
és fontos feladat, melyet hit és elköteleződés nélkül nem lehet
hosszú távon folytatni. Semmilyen mértékkel nem mérhető az az érzés,
amikor egy gyerek törődésünk, munkák következtében elkezd jobban
tanulni, másképp viselkedni a társaival, céljai lesznek, és elkezd
helyreállni az énképe, a világképe, a sebek kezdenek begyógyulni.
Egy apátlan-anyátlan gyermek egy különös kincs, akivel – ha
kitartóan dolgozunk – csak ritkán tapasztalható örömben lehet
részünk. Ha csak egy emberre lehettünk hatással, akkor már
teljesítettük földi küldetésünk egyik célját. Az ilyen hatások
sokszorozzák egymást, s az általunk mentorált gyerek aztán képes
lesz társait maga is vezetni, bátorítani, később mentorálni.
Alapítványunk esetében is számos példa adódik erre. És ki is lehetne
hitelesebb az ilyen gyermekek között, mint valaki, aki egy volt
közülük?
Az Alapítvány módszerei
A fiatalokkal való foglalkozásnak egyik legfontosabb célja a
gondolkodásmódbeli változás elindítása. Minden programunk kiemelten
fontos része a gyerekekkel való személyes beszélgetés, mentorációs
kapcsolatok kialakítása. A fiatalokra jellemző gondolkodásmód a
túlélésre törekszik, ami a családi és szocializációs háttérből
adódik. A cigánysághoz tartozás sokszor együtt jár a szegregációval,
ami mellé gyakran társul iskolázatlanság, munkanélküliség,
szegénység, mélyszegénység. A szegénység pedig egy sajátos
életstílust alakít ki, amit úgy hívunk: túlélés. Kozma Judit
szociológus, a Nemzeti Család-és Szociálpolitikai Intézet munkatársa
a következőképp fogalmaz: „A túlélésre való berendezkedés viszont
sajátos életformát diktál. Le kell épülniük az érett felnőtt
életformát megalapozó személyiségvonásoknak és készségeknek,
egyrészt mert szükségtelenek, másrészt mert akadályozzák a
túlélést.” (URL2) A
túlélés sokszor olyan dolgokat kíván meg, amit a többségi társadalom
elítél, erkölcstelennek tart. Megjelennek a deviáns viselkedési
minták – a túlélés eszközei – is, mint alkoholizmus, droghasználat,
bűnözés, prostitúció. Az ilyen körülmények között nevelkedők vagy az
ilyen háttérből származók nagyrészt veszélyeztetettek. Az
|
|
alapítvány e probléma megoldására értékteremtő
tematikus táborokat szervez, mint dráma-, sport-, vagy biciklis
tábor (1. kép), és prevenciós napközis táborokat is. Magtár
Ifjúsági Központunk (2. kép) másfél éven ÁT napi
rendszerességgel működött Tiszadobon. A programok alternatívákat
kínáltak a szabadidő hasznos eltöltéséhez, például mesedélutánok,
sportbajnokságok, kézműves vagy ünnepkörhöz kötődő foglalkozások,
rendezvények, vagy külső helyszínen lehetőséget biztosítottunk
lovaglásra, úszásra.

Magtár Ifjúsági Központ, tanulószoba 2012
Táboraink mellett pilot projektet is megvalósítottunk. 2013. őszén
Tiszadobon indult a Hollandiából áthozott Bonifatiusz Program (3.
kép). A Bonifatiusz Program egy életvezetési módszer arra, hogy
lehetőséget kínáljanak a veszélyeztetett gyerekek és azon csoportok
számára, akik nagy lemaradással néznek szembe a munkaerőpiacon.
Integrálja azon hátrányos helyzetű fiatalokat, gyermekotthonból
kikerülőket, akik valamilyen oknál fogva abbahagyták tanulmányaikat,
nem szereztek szakmát, vagy nem tudtak elhelyezkedni,
céltalanná vált az életük. A fiatalok fejlesztéséhez a bentlakásos
módszert választottuk, mely három hónapon keresztül heti négy nap
együttlétet jelent. Ez idő alatt tanulás, munka és pénzbeosztás
mellett coaching és mentoring módszerrel, személyes beszélgetéseken
keresztül kívánjuk helyes mederbe terelni a célcsoport tagjainak
gondolkodását, élethez és munkához való hozzáállását. Mindezt
egyszerűen megfogalmazva a Bonifatiusz Program olyan egyetemesebb
módszer, amely segíti a fiataloknak az önirányítási folyamataikat
elindítani.
Az alapítvány egyik fontos módszere a kötődések
kialakítása, fenntartása. Az állami otthonokba bekerülő gyerekek,
fiatalok a családi közegből egy teljesen más szabályok uralta
közegbe kerülnek. Számukra ismeretlen személyek máshogy kezdik el
nevelni őket. Ha a gyerek hazautazik, újra változnak a rá vonatkozó
korlátok. Az otthonból, családból való kiszakadás fájdalommal jár,
és már semmi sem lesz olyan, mint előtte. Ezt a helyzetet tovább
nehezíti, hogy a gyerekek az intézményrendszerben töltött éveik
során általában több gyerek- vagy lakásotthonban, vagy
nevelőcsaládoknál is megfordulnak. Ezek a váltások minden alkalommal
új helyszínt, közeget, nevelőket, kortársakat, iskolát jelentenek. A
gyerek azt tanulja meg, hogy a kötődés fájdalmas. Ha nem is ő maga
költözik, akkor is tapasztalja, hogy egy barátja, nevelője egyik
napról a másikra elmegy, kilép az életéből. Biztos pontok – olyan
személyek, akikhez kötődni tudnának – nem igazán vannak ezeknek a
gyerekeknek az életében.
A kötődés nagyon fontos az egyén életében, már
egészen csecsemőkortól kezdve. A sok kudarc után – mint védekezési
mechanizmus – alakul ki, hogy inkább nem kötődnek, mert megtanulták,
hogy az fájdalommal jár. Ez azonban károsan hat a
személyiségfejlődésre. A kötődési zavarok felnőttkori következményei
a bensőséges kapcsolatok hiánya, ami képtelenné teszi őket a tartós
párkapcsolat kialakítására. A biztos kapcsolatok, a családi légkör,
a kontroll hiánya miatt a kortársak és a média hatása erősebb. A
fiatalok szilárd értékrend hiányában befolyásolhatóak. Nem állt
rendelkezésükre az a biztonságos családi védőburok, melyben a
feltétel nélküli szeretetet megkapják, ahol érezhetik, hogy
fontosak, értékesek. A fiatalok nincsenek tisztában értékükkel, de
még a tárgyak, lehetőségek értékével sem. A kötődés hiányából adódik
ennek a zárt világnak a hiearchiája is. A csúcson általában
destruktív, agresszív viselkedésű fiatalok vannak, akik időnként
megvernek egy-két embert, feleselnek a nevelőikkel, ugráltatják a
„csicskákat”.
Ha tovább vizsgáljuk a helyzetet, akkor szembe
találjuk magunkat a sokakat jellemző céltalansággal. Ha nincs cél,
motiváció, akkor marad számukra a „mában” való élés, és marad a
pillanatnyi örömök keresése „itt és most”. Így az alapítványnak és
az önkénteseknek fontos feladatuk a valós, társadalmilag is hasznos
célok bemutatása. Itt különösen fontos szerepe van a mentor saját
életének példaként való állítása.
Feladata, hogy az állami gondoskodásban élők
helyzetének figyelembevételével valós szükségeikre reagáljon,
felkeltse érdeklődésüket, és olyan programokat és kapcsolatokat
nyújtson, melyek megoldást jelenthetnek problémáikra. Személyes
kötődések, tartós mentori kapcsolatok építése is fontos feladatunk,
célunk.
Beszámolók
Kompetencia- és személyiségfejlesztő programunkban is részt vett
fiatal gondolatai:
B. György vagyok, 18 éves, jelenleg Budapesten élek, roma
nemzetiségi középfokú intézményben (Kalyi Jag Roma Nemzetiségi és
Számítástechnikai Szakiskola) tanulok. Kicsi gyerekkorom óta az
állam gondoskodik rólam, több-kevesebb sikerrel. Voltam több
nevelőszülőnél, és egy-két gyermekotthonban, lakásotthonban is. Az
élettapasztalataim egyre negatívabb irányba kezdtek menni, ahogy
idősödtem. Egyre értéktelenebbnek, semmirekellőnek tartottam magam.
Mikor már elég mélyponton voltam, már semmilyen kiutat nem láttam az
akkori helyzetből, akkor jött a nagy fordulat. Áthelyeztek a
tiszadobi gyermekotthonba (ahová senki sem szeretne kerülni). Nagyon
sokszor ijesztgettek, hogyha rossz leszek, ide fogok kerülni, így
hát mindent megtettem azért, hogy soha ne tudjanak odavinni, de nem
sikerült (szerencsére). Eleinte elszöktem onnan (is), de mindig
visszavittek. A gyermekotthon pszichológusa, Balázsné Húri Éva néni
figyelt fel rám először. Mérhetetlen bizalmával és támogatásával
elindított bennem valami olyat, amit még sohasem éreztem. Az olvasók
közül biztos mindenki ismeri ezt az érzést, de én akkor éreztem
először. Biztonságban éreztem magam mellette. Az évek során nagyon
sok mindenre megtanított. Volt, amit könnyen, és volt olyan is, amit
nehezebben tanultam meg. Aztán jött a KUL. Bevallom őszintén, hogy
eleinte nem nagyon akartam velük szóba állni, nem értettem, hogy mit
akarnak ők itt. Eljönnek a „jó” kis életükből hozzánk, és meg
akarják nekünk mondani a tutit. Egyszer aztán úgy alakult, hogy
elkezdtem beszélgetni az egyik önkéntessel. A mai napig emlékszem,
pedig már elég rég volt, hogy hajnalig beszélgettünk a gyerekotthon
lépcsőjén. Ugyanazt éreztem, mint Éva néninél, hogy biztonságban
vagyok, hogy nem kell megjátszanom magam, őszinte lehetek. Bár nem
is ismer, de szeret. Innentől kezdve folyamatosan kerestem a
társaságukat, minden táborukba próbáltam elmenni.
A táborokban mélyebb kapcsolatok is elkezdtek
kialakulni, hosszabb távra szóló kötődések. Majd a KUL Alapítvány
által elindított Bonifatius Program teljesen megváltoztatta az
életem. A három hónapos képzés alatt az önkéntesek és szakemberek
megpróbáltak minket felzárkóztatni, devianciáink elhagyásában
segíteni, ami többé-kevésbé sikerült is. Az én életem teljesen
megváltozott! Nagyon sok mindenről tanultunk: pl. tanuljunk meg
tanulni, gazdálkodási és állampolgársági ismeretek, életünk forrása,
hogyan működik jól egy család. A legfontosabb a gyakorlatiassága,
azaz úgy tanították ezeket meg nekünk, hogy az igazi ÉLETBEN is
tudjuk használni. A program befejezése után az egyik önkéntesnél
Budapesten karácsonyozhattam. Sokat gondolkodtunk közösen, hogyan
tovább – hisz az utam nem Tiszadobra vezet. Éva nénit (a
pszichológust) is megkérdeztem, mit tanácsol nekem: felköltözzek-e
Budapestre? Bátorított, hogy amit tudott, ő már megtanított, ideje
egy magasabb szintre lépnem, szóval hajrá! Januárban el is
indítottuk a procedúrát, hogy felkerülhessek Budapestre. A következő
nyáron Budapesten egy rendezvényszervező cégnél dolgozhattam.
Augusztus 27-én költöztem egy fővárosi gyerekotthonba (mivel akkor
még kiskorú voltam). A rendezvényszervező cég nagyon szerette és
értékelte a munkámat, ezért visszahívtak dolgozni (megjegyzem, ma is
iskola mellett itt dolgozom) ez is nagyon pozitív visszajelzés volt
számomra.
Végül szeretném elmondani, hogy nem könnyű, a mai
napig küzdök. Nehéz volt otthagyni Tiszadobot, az első biztos pontot
az életemben. De tudtam és tudom, hogy nem lenne számomra Szabolcs
megyében jövő…
A jövőre nézve most egyelőre csak annyit tudok
elmondani, hogy szeretnék leérettségizni és szociális irányban
továbbtanulni. Szeretném továbbadni azt, amit az alapítvány adott
nekem!
Önkéntesünk, Petrovics Sándor kortárstáncművész beszámolója:
Kristóf egy Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei gyermekotthonban
nevelkedik. Kristóf családi háttere rendezetlen. Édesanyja
Budapesten él, szinte sosem látja gyermekét, találkozásukkor szinte
szót sem tudnak egymással váltani. Az alapítvány egyik táborának Ki
mit tud?-ján lettem figyelmes a tánctehetségére. Utána kezdtem el
vele külön is foglalkozni, a gyermekotthonban a táncos terveiről
beszélgetni. Közös beszélgetéseinkkor fogalmazódott meg, hogy
érdemes lenne felvételizni a Budapest Kortárs Táncművészeti
Iskolába, ahol magam is táncolok.
A Kristóf által egész életében hordott álarc,
határtologatási kísérletei, manipulációi próbára tették a
türelmemet. Amikor elindultunk a felvételi első megmérettetésére,
útközben elmondta egyik aggodalmát: hogy ő cigány, nem tud
balettozni, hogy fog rajta állni a balettnadrág, milyen ügyetlen
lesz, és a többiek biztosan kinevetik majd. Ennek ellenére bement,
végigcsinálta a felvételit: a balettórát úgy, hogy előtte soha nem
balettozott, az olasz mester angol nyelvű testnyelv-óráját, amit nem
értett, nem tudta, melyik a jobb-bal keze-lába, feje, terek,
irányok, dinamikák, de bent maradt. Majd szólóprodukciója
következett: megcsinálta úgy, ahogy megbeszéltük egy héttel
korábban. Kristófról azt mondták, hogy nem kitartó, nem jó a
memóriája, nincs elég akaratereje és semmirekellő. A felvételi
beszélgetés után nagyon bizonytalan volt, és kissé hűvösen
viselkedett velem. Ekkor bátorítottam, hogy büszke vagyok rá nemcsak
tudása, hanem kitartása miatt, amiben mindenki – beleértve engem is
– kételkedett. A felvételi második napjának összes óráját, bár a
nyelvezet sokszor idegen volt neki, végigcsinálta. Sajnos nem jutott
tovább a második fordulóba: megrendült és csalódott volt. „Tudod,
Sanyi, nem itt fáj – és a fejére mutatott, hanem itt: (a szívére): a
csalódás.”
Utána sokat beszélgettünk; a tüskés, szótlan,
türelmemet szüntelen próbálgató gyerek elkezdett megnyílni, és
beszélni magáról. Láttam, milyen szeretettel, becsülettel,
segítőkészséggel fordul az emberekhez, idegenekhez is. Ezek a
gyerekek, bármennyire is menők az intézetben, a való életben
elveszettek, bizonytalanok. Ha foglalkozunk velük, bekapcsolódhatnak
az életünkbe, a való életben is magabiztossá válnak. Partnerek
lettünk. Hazautazása reggelén kezembe nyomta a sapkáját, hogy adjam
oda a 15 éves felvételizőtársának, hogy emlékezzen ő is rá.
Zárszó
Azt gondoljuk, hogy minden egyes gyermek egyedi és csodálatos
alkotás, tele értékekkel. Mai napig mindig rácsodálkozunk a
hihetetlen sok energiára, tehetségre, amit ezek a gyerekek
birtokolnak a legkülönfélébb területeken: sport, tánc, ének stb.
Mindezzel együtt ezek a gyerekek rengeteg mindenen átmentek, amik
kihatással lesznek életükre, jövőjükre. A küzdelem folytatódik.
Reméljük, hogy egyenként a legtöbbet hozzák ki képességeikből,
önmagukból, és szép jövő vár rájuk, melyet mi is követni tudunk.
Bízunk benne, hogy támogatottaink közül egyre többen kerülnek
felsőoktatási intézményekbe.
Bohoczki Judit
alapítványi koordinátor, KUL Alapítvány
b.judit@kulalapitvany.hu
Kulcsszavak: gyermekotthonok, lakóotthonok, állami gondozott,
állami gondoskodás, önkéntes, önkéntesség, tehetséggondozás,
ifjúsági munka
|
|