Tekintsék ezt az írást a téma személyes jellegű
megközelítésének, annál is inkább, hiszen a fényművészet olyan belső
dinamikájú területe a vizualitásnak, amely nem egy lezárult vagy
lezáródó művészettörténeti korszak egyik stílusa vagy irányvonala,
hanem elsősorban az utóbbi évtizedekben kibontakozó új mediális
lehetőségek jövőbe ívelő együttese. Kialakulásában komoly katalizáló
szereppel bírt az optoelektronika dinamikus fejlődése és az az
alapvető emberi igény, hogy a technika és tudomány új eredményeit az
emberi pszichikum mélységeiben megmerítsük. A szubjektív hangnemet
az is indokolja, hogy a fényművészet eszköztárának bővítésében magam
is részt vettem.
Kezdjük a fényművészet meghatározásával, majd
történeti előzményeivel. Egy 1980-as írásomból idézek: „A
fényművészet a »testetlen fény« közvetlen artikulációja – mely a
fénytulajdonságok ismeretében, vetítés vagy mesterséges
fénygerjesztés által realizálódik. Virtuális valóság, melynek
különálló elemei önmagukban csak a mű lehetőségének hordozói.”
„A művészet a tudomány kivirágzása”, hirdette erős
hittel a XIX. században Walt Whitman. Ez a hit a tudomány és a
technika rendíthetetlen fejlődésében csaknem diadalmámorrá
fokozódott a futuristák egy részénél a XX. század első évtizedeiben.
Az első világháborút követően a Bauhaus művészei már összetettebb
választ kerestek az egyre inkább kiteljesedő technikai civilizáció
kihívásaira, s itt fogalmazódott meg először markánsan az önálló
fényművészet gondolata is. A fény a képzőművészet számára
nélkülözhetetlen, de a művészeket évszázadokon, évezredeken
keresztül inkább a fény teremtményei foglalkoztatták: a környezet, a
természet kimeríthetetlenül gazdag szín- és formavilága, s korántsem
a fény közvetlen képteremtő lehetőségei, noha ezzel visszatérően
szembesültek. Ott rejlett a fűszálon csillámló vízcseppben, az
égbolt szivárványában, a lángok játékában, ezernyi és ezernyi
helyen. Már az őskultúrákban nemcsak észrevették ezt, de
alkalmazására is számos példa van (Stonehenge, napkapuk,
Kheopsz-piramis királykamrája stb.), de a radikális változást mégis
a XX. század technikai civilizációja hozta a mesterséges
fényforrások és optikai eszközök feldúsulásával.
A fényművészet történetírásának nagy öregje, Frank
Popper két művészt tekintett a modern fényművészet kiemelkedő
úttörőjének: meghatározónak és különösen jövőbe mutatónak tartja
Moholy-Nagy László tevékenységét, és a dán-amerikai Thomas
Wilfredet, aki megalkotta a Lumiát, és sajátos fényfestészetet
hozott létre. De míg a XX. század közepén a fény polarizációjával
dolgozó, fényművészettel foglalkozó dán alkotók, például Aagaard
Andersen, még csak nem is ismerték Wilfred munkásságát, addig
Moholy-Nagy esetében ez másként volt.
Moholy-Nagy László volt az, aki a múlt század első
évtizedeiben prófétikus hittel hirdette, hogy a jövő legtöbb művét
megalkotni a fényfestő feladata lesz, akinek meghitt viszonyt kell
kialakítania a fény tiszta ragyogásával, hullámhosszaival, az
optikai eszközökkel, meg kell ismernie tulajdonságait. A Bauhaus
gondolatai továbbadására komoly lehetőséget biztosított. Nyugodtan
állíthatjuk, hogy a fényművészet történetének sajátos magyar
előtörténete van, amely Moholy-Nagy Lászlóval indul, s szerves
kapcsolódásokkal a máig tart. Moholy-Nagy hatása már a XX. század
első felében, közepén tovább sugárzott, gondolatai követőre,
továbbvivőre találtak.
Moholy-Nagy László egyik legismertebb fényművészeti
munkájának, a Fénymodulátornak és a működésére épülő, azt bemutató
film, a Fényjáték – fekete–fehér–szürke (Laszlo Moholy Nagy Ein
Lichtspiel Schwarz Weiss Grau,
URL1) létrehozásában
közreműködött egy akkor még fiatal magyar művész, Kepes György. Ő
volt az, aki Moholy-Nagy prófétikus meglátásait saját gondolataival
kiteljesítve a legtermékenyebben és legtermékenyítőbben vitte
tovább. Ez történt a chicagói New Bauhaus Kepes által vezetett
fényosztályában, majd a School of Designban, de különösen a
Massachusetts Institute of Technologyn (MIT) létrehozott Center for
Advanced Visual Studiesban.
Ez az intézet egy multimediális kutató- és
alkotóműhely, amelynek keretében művészek, tudósok, technológusok
együtt dolgozhatnak az új mediális kutatások jegyében, felhasználva
az MIT által teremtett műhely, labor- és eszközlehetőségeket, és azt
a katalizáló szellemi közeget, amelyet az MIT jelent a
szürkeagy-állomány kivételes koncentrációjával. Kitűnő lehetőség a
taggá választott művészek számára eddigi eredményeik, kutatásaik
folytatására és kiteljesítésére. Az intézet azóta modellértékűvé
vált a világon. Moholy-Nagy László gondolata Kepes György által
szárba szökkent és kiteljesedett. Kepes elméleti tevékenysége is
kiemelkedő. Az építészet és a fény kapcsolatáról tartott előadásai
valamint könyvei, A látvány nyelve és A világ új képe a művészetben
és a tudományban a XX. századi vizuális kultúra nemzetközi
alapmunkái közé tartoznak. Éppúgy a kezünkbe kerülhet Kölnben, mint
Bangalore-ban, Chicagóban vagy Tokióban a vizuális kultúrával
foglalkozó felsőfokú intézmények könyvtáraiban. Előbb a Harvardon,
majd az MIT-n kifejtett tevékenysége rendkívüli hatású. Építészek és
művészek nemzedékeit nevelte.
Egyik legimpozánsabb fényművészeti munkája a XIV.
Milánói Triennáléra készült A város éjszakai tájképe címen. A Lángok
kertjét Paul Earls zeneszerzővel és fényművésszel együtt hozta létre
(1. kép). Az egyik legősibb élményhez nyúl: a lángokhoz.
Lüktető-szabad játékuk a zene által formálódik, ütemezi annak
ritmusát. Gáz áramlik alumíniumcsövekben, amelyek végén elasztikus
membránnal ellátott hangszórók helyezkednek el, ezek modulálják a
lángokat. Később a komplex ökológiai léptékű fénykörnyezetek
foglalkoztatták. Nemzedékeket befolyásoló előadásaiban Kepes
kifejti, hogy „a tudomány új látványok és hangok, új ízek és
felületi minőségek forrásait tárta fel. Ha meg akarjuk érteni az új
világképet, érzékeinkkel kell megközelítenünk, meg kell alkotnunk
azokat a képzeteket, amelyek segítségével magunkévá tehetjük.
Látásunkat ehhez kell igazítanunk.”

1. kép • Kepes György: A lángok kertje – a
VII. nemzetközi fényszimpózium kiadványának címlapja
Történeti előzményként számos magyar művészt
taglalhatnánk még, akik a fényművészettel kapcsolatba hozhatók: a
fényorgonát létrehozó László Sándortól a szünesztézia technikai
alkalmazóiig, de csupán egyet emelek ki: Nicolas Schöffert –
Schöffer Miklóst. Az ötvenes-hatvanas években készített gépszobrai
az elektronika első művészeti felhasználását jelentették.
„Spatio-dinamizmusa” komoly nemzetközi figyelmet keltett. Ezek a
mozgó, fényeket kibocsátó, sokszor interaktív technikai szerkezetek
új, eddig ismeretlen látványélményeket teremtettek, az esztétikum
határait tágították. A kinetikus művészet nemzetközileg legismertebb
képviselőjévé tették, hatása elsősorban Európán hullámzott végig.
Magyarországon Egerben alakult egy csoport, az ún. Kineteam (1980),
amely Schöffer kezdeményezését folytatta. Balogh László, Bodó
Károly, Dargay Lajos, Tilless Béla, Szatmári Béla voltak a csoport
tagjai. Technikai lehetőségeikben jóval szerényebben, de
invenciózusan dolgoztak. Schöffer szülővárosának, Kalocsának
ajánlotta fel munkásságának néhány kvalitatív darabját.
Magyarországon a Schöffer által elindított kezdeményezés
legszínvonalasabb folytatója Haraszthy István. A fénykinetika nem
szerepel az eszköztárában, hajdani pleximunkái (például a
Kopernikusz-oszlopok) is csak súrolják ezt a problematikát. Schöffer
és követői csúcstechnológiát nem használtak. Ez természetesen nem a
művészi kvalitásukat érinti, de fontos tény.
A fényművészet új hullámának elindítására a
legkomolyabb impulzust az az optoelektronikai forradalom jelentette,
amely az utóbbi évtizedekben mindennapjainkat is átírja. Ezek az
eszközök (a lézer, a komputerek, a holográfia, nagy teljesítményű
vetítők, ledek stb.) úgy viszonyulnak Moholy-Nagy idejének
eszközeihez, mint egy lupé egy elektronmikroszkóphoz. A modern
tudomány és technika által teremtett eszközrendszernek művészek
által történő kiaknázása és humanizálása a ma művészetének egyik
kiemelkedő feladata.
Ennél a pontnál még személyesebbé szükséges
változtatnom a kérdéskör tárgyalását. Mivel művész vagyok, nem
művészettörténész vagy fizikus, döntően saját tapasztalataimra
építve hadd mutassam be a fényművészet egyik alapproblémáját, a
„testetlen” fény „anyagszerűségének” kutatását vagy az eszköz
humanizálását. Ezen keresztül tudom legerőteljesebben bemutatni azt
a tevékenységet, amelyben a művészet, a tudomány és a technika
összefonódik, s amely az utóbbi évtizedek fényművészeti kiállításain
nagyon markánsan megjelent. Többes számot használok, hiszen az Új
Budapest Galériában 2015 tavaszán megvalósult Több fény című
kiállítás ebben a témában messze nem az első – ezt a tárlatot több
évtizedes munka és számos fényművészeti kiállítás előzte meg. A
Bálnában megvalósuló kiállítás a fény nemzetközi éve által kapott
komoly lehetőséget. Impozáns, nagyívű bemutató, amely a kérdéskör
aktualitását bizonyítja, bár egyelőre nem teremti meg átgondolt
bemutatását, és bizonyítja azt is, hogy mára Magyarországon a
fényművészet széles körű és kvalitásos művészgárdát érint.
Fényművészi tevékenységem kezdetén ez korántsem így volt. A hetvenes
években szinte magányos farkasként kezdtem a témához.
Kiteljesedéséhez sok mindenre szükségem volt: az optoelektronikai
forradalom új eszköztárának a kialakulására, friss érzékenységgel
történő megközelítésére, „meghitt” viszony kialakítására, az
intuitív és analitikus tevékenység arányának megtalálására, új
társakra…
Az eredmények nemzetközi figyelmet keltettek, ennek
alapján hívott meg az MIT Center for Advanced Visual Studies
intézete tagjai közé, és teremtett kutatásaim számára komoly
hátteret. De ez már a 80-as évek második felében történt. Az ehhez
vezető út évtizedekkel azelőtt kezdődött. A fénnyel való képalakítás
már a hatvanas évek közepe óta foglalkoztatott. Az
Üzenetek-Jelrácsok című munkáim, az ősi írásképeket idéző, súroló
fénnyel továbbértelmezhető plasztikus struktúrák voltak a
fényművészeti munkáim előképei. Közülük több volt látható a fény
nemzetközi éve alkalmából rendezett műcsarnoki életmű-kiállításomon
ez év márciusában. A 3000 négyzetméteren megvalósult monstruózus
kiállítás egyik fele közvetlenül fényművészeti munkásságomat
érintette, neonfényszobrokat, a lézer koherenciájára épülő
szuperpozíciós módszert, fényboxokat, hologramjaimat,
lézerfény-környezeteket, de a másik felében is sok minden efelé
mutatott. A Jelrácsok esetében speciális festékeket kezdtem
használni s helyenként mozgó fényt. A fényforrások által kibocsátott
súroló fény egyre inkább a plasztikus kép szerves részévé vált. A
képet így tovább értelmezhettem, mobilizálhattam. A hetvenes évek
közepén tovább erősödött a fény szerepe: Hajlított fény címmel
kalligrafikus hatású neonszobrokat készítettem. A komoly váltás
1977-ben következett be. Kroó Norbert fizikus, a magyarországi
lézerkutatás vezetője, látva a Magyar Nemzeti Galériában rendezett
kiállításomon, hogy mennyire foglalkoztat a kép fénnyel történő
továbbalakítása, meghívott a Központi Fizikai Kutatóintézet
laboratóriumaiba, hogy egy jól irányítható fényforrással, a lézerrel
folytassam tovább kísérleteimet. A modern optikával itt kerültem
meghitt kapcsolatba. Az intézetben Kroó Norberttel létrehoztuk a
FOTON ART csoportot, amelynek feladata a lézerfény képi
lehetőségeinek feltárása volt. A festő szemszögéből közelítettük
meg, pontosabban a vizuális lehetőségekkel élő művész szempontjából.
Míg, tegyük fel, a márvány tulajdonságainak megismerése évezredes
élő tapasztalaton alapul, s a mesterektől sok minden átvehető, a
lézerfény a hetvenes években csaknem szűz terület volt a művész
számára, s döntően a sokéves laboratóriumi tapasztalatok és a
stúdiómban végzett kísérletek által tárult fel előttem. A lézerfény
három alapvető tulajdonsága a következő: 1.nagyfokú irányíthatóság,
egy pontba koncentrálhatóság; 2. az egy pontba koncentrált nagy
fényerő; 3. nagyfokú rendezettség, monokromatikusság és az ebből
fakadó interferenciaképesség. Ezek eltérő képi lehetőségeket
rejtenek magukban.
Vegyük sorra ezeket a tulajdonságokat! Az egy
pontba koncentráltságból következett a szkenneres rajzolás, amely
x-y tengelyen mozgó lengőtükrök, vezérlő elektronika és komputer
segítségével valósítható meg. Az Egyesült Államokban a holográfia
mellett döntően erre koncentráltak, és kitűnő eredményeket értek el.
Ehhez speciális frekvenciával rezgő, az utómozgásokat kiszűrő
lengőtükrök kellettek – ezek azonban a 70-es évek végén
COCOM-listásak voltak – így az ún. szocialista országokban
elérhetetlenek. Ez is hozzájárult ahhoz, hogy a kutatásainkban a
lézerfény harmadik tulajdonságára, a monokromatikusságára
koncentráltunk. Ebből következett interferenciaképességük. A
hetvenes évek végén a nemzetközi szakirodalomban az interferenciára
úgy tekintettek, mint a művész által nem alakítható, lényegileg nem
befolyásolható fizikai jelenségre. Ebben alapvető változást sikerült
elérni.
Az analízisek megindításánál elsődleges
feladatomnak azt tekintettem, hogy a fényhullámok találkozásának
véletlenszerűnek tűnő képi káoszában feltárjam az ok-okozati
viszonyokat, rendet teremtsek, megtaláljam a leghasználhatóbb
motívumokat, a tudatos alakítás összefüggéseit és eszközeit.
Kezdetben az elemzésekhez szükséges fotók százait készítettük el –
rögzítve az alkalmazott lézersugár átmérőjét, az átvilágított
víztiszta, transzparens, plasztikus felület formáját és a keletkező
interferenciamintázatot. Az egyik első tanulság az volt, hogy a
keletkező fényformáknak nincs mélységélességük, így eltérő
geometriai felületeken felfogható fénykörnyezet teremthető, akár
emberi testre is vetíthető. Már az első bemutatón, a Magyar Nemzeti
Galériában, 1980 januárjában fénykörnyezetben gondolkodtam. A
kiállítás rendkívüli hatású volt, hatalmas tömegeket vonzott. A
fényművészet ténye itt robbant be a magyar kulturális életbe.
A második: az analízisek következtében a
felületformákra lassan úgy tekinthettem mint kódokra, amelyek
lézerfénnyel megjelenítve meghatározható interferenciakaraktereket
hoznak létre.
A harmadik vezetett – áttételesen – a
legmesszebbre. A formák egy ún. Fourier-kúpban valósulnak meg. A kúp
csúcsa az átvilágított víztiszta transzparens lemezen van, s ettől
távolodva – a kúp nyílásszögétől meghatározva – a keletkező
fényforma egyre nagyobb lesz. Ezt megpróbáltam különböző optikai
eszközökkel befolyásolni. A kísérletek folyamán a látvány további
értelmezésének olyan lehetőségei villantak fel előttem, amelyek új
képátfogalmazási módszer – az ún. szuperpozíciós transzformációs mód
– megvalósítását tették lehetővé (nemzetközi szabadalom, 1980). A
módszer lényege az optikai kocsin megfelelően elhelyezett optikai
eszközök flexibilitása az adathordozó képlemezhez viszonyítva,
valamint az, hogy interferenciákra épül, de a látvány újdonsága a
szuperpozíciók által valósul meg, s megjelenítéséhez
nélkülözhetetlen a koherens fény. Az ún. képlemezen rögzített
motívum klasszikus optikai eszközök megfelelő helyen történő
közbeiktatásával tovább értelmezhető. A keletkező képen kivehető a
megmintázott valós mikromotívum (maszk, emberi fej, szalagfonat
stb.) és annak a Fourier-transzformáltja, a hozzákapcsolható
interferenciaképek sokasága. Arányuk a folyamat metamorfikus
alakulásában változtatható. A legnagyobb lehetőség ebben a
módszerben az érzékletesség és a törvényszerűség összekötő hídjának
a láthatóvá tétele, mondhatnánk
|
|
azt is, hogy a nonfiguralitás és figuralitás között
építhető híd (2. kép). A szerves és folyamatos képi
változások megteremtik az átmenetet a szemünkkel segédeszközök
nélkül is érzékelhető világ és a matematikailag pontosan leírható
lézerinterferenciák között. Ez a folyamat a csak lézerrel
létrehozható formák páratlan gazdagságát hozta (angol nyelvű
ismertető cikk: Csáji–Kroó, 1992). A módszernél a vizuális
gondolkodás velejárója a metamorfikus folyamatokra koncentrálás, az
ebből fakadó időbeliség, környezet teremtése a fénnyel, a
multimedialitás, valamint interdiszciplináris jellegű ismeretek
elsajátítása. A mediális kutatások talán legfontosabb
világközpontjában, az MIT-n is unikumként tekintettek a módszerre, s
Paul Earls úgy mutatott be, mint a „szűzföldek feltörőjét”. A
Pannónia Filmstúdióban 1982–1983-ban készített lézeranimációs filmem
a 6. vagy a 7. is erre a szuperpozíciós módszerre épül. A film
elkészítése is úttörő jellegű vállalkozás volt. Számos helyen
vetítették: a Magyar Nemzeti Galériában, a Német Filmmúzeumban,
Frankfurt am Mainban az első holográfiai világkiállítás alkalmából,
amelyen a holográfiát új művészi médiumként mutatták be, a párizsi
Modern Művészeti Múzeumban az ELEKTRA című kiállítás alkalmából,
ahol az elektromosság művészeti felhasználásának újítói közé
sorolható alkotókat mutatták be, a cambridge-i MIT-n, az Oberhauseni
Filmfesztiválon, Londonban, New Yorkban stb. Indiában Az organikus
formáktól a fényművészetig című kiállítás szerves részeként
folyamatosan vetítették a kiállítás ideje alatt. A dinamikus
metamorfózis a film meghatározó formaélménye. Ezzel együtt egy
látványparadoxon, amely különös korrespondanciákat teremt a mikro-
és makrokozmosz között: a csillaghalmazokból sejtek formálódnak, és
kristályokból végtelen terek. A civilizációnkban megkerülhetetlen
műszerek a művész gondolkodásának kiszolgálóivá válnak, és a
látványban is egy folyamatosan táguló világot teremtenek
körülöttünk. A filmben a szuperpozíciós módszer új érzéki élmények,
harmóniák forrásává válik.

2. kép • Csáji Attila: Lapok Borgesnek –
Képzelt lények könyve XII; lézerszuperpozíciós kép
Térjünk át a fényművészet szakmailag talán
legkomolyabb kihívást jelentő területére, a holográfiára! A
lézerfény koherenciájából következik holográfiai felhasználása is.
Köztudott, hogy az első hologramot Gábor Dénes hozta létre még a
lézerek feltalálása előtt. A lézerek a holográfiának is komoly
lehetőséget teremtettek. A holográfiának ma már számos fajtája van:
reflexiós, transzmissziós, multiplex hologram, árnyékhologram
(shadow gram), szivárványhologram stb. Fényművészeti kiállításainkon
ezek közül a transzmissziós hologrammal, a reflexiós hologrammal, a
pixelhologrammal és a szivárványhologram egy speciális változatával
találkozhatnak. Engem a holográfián belül elsősorban az érdekelt,
hogy melyek azok a képi lehetőségek, amelyekre a holográfia eszközei
teremtenek lehetőséget, amelyek csak virtuálisan léteznek, de
valósággá a hologram által válthatók. Így a tömeg lebegése, a
tömegek transzparenciája, térérzékelési evidenciák megkérdőjelezése,
képen belül színváltó struktúrák kialakítása stb. – amelyekkel az
érzékelhető-látható világ továbbteremthető. Ilyen hologramokat, az
ún. Fénykalligráfiákat (transzmissziós hologramokat) készítettem
például Cambridge-ben, az MIT-n. Ezek belső színstruktúrái a néző
mozgása által mobilizálódnak, egy sorozat részei, és rímelnek a
hatvanas években készített Jelrácsokra, amelyek úgyszintén
kalligrafikusak. Az Üzenetek-Jelrácsok esetében elsősorban a súroló
fénnyel alakítható plasztikus struktúrák foglalkoztattak, monokróm
színvilággal – a Fénykalligráfiákban viszont a színek erőteljessé,
felfokozottakká váltak, és a plaszticitásnál erőteljesebben
foglalkoztatott egy felszabadult, mobilizált, de mégis összehangolt
kolorit.
A Fényforrás című hologramom esetében megjelenik a
színpermutáció, a sorokba rendezett képi információ színeinek
változásával (kék-ibolya, narancssárga stb. dominancia asszociatív
vonatkozásban: a fények-színek változásával környezetünk periodikus
változásai, az éjszaka-nappal stb.). A lényegi tartalma azonban
ennél mélyebb. A budapesti Szépművészeti Múzeum 100 éves
évfordulójára kérték, hogy készítsem el ezt az emlékhologramot – így
alapvetően „tiszteletadás az őrzőknek, a belső láng őrzőinek”.
Lényege egy klasszikus gondolat avantgardon túli megfogalmazása. A
múzeum számomra nem halott, ahogy ezt évtizedeken keresztül
sulykolták. Úgy tekintek rá, mint a belső fény akkumulációjára,
amely a termékenyítő belső fényt árasztja az arra fogékonyaknak. A
hologram címe (Fényforrás) is innen származik.
Moholy-Nagy László és Kepes György gondolatainak
továbbvitelére szerveztem a Nemzetközi Kepes Társaságot. Magyar
tagjai közül Mattis-Teutsch Waldemár foglalkozik holográfiával.
Nagyméretű hologramja, a Maeltstrom az ún. pixelhologram
kategóriájába tartozik (3. kép). Ezek strukturális indítása
komputeren készül. Térmélysége nincs, de a színek ismert térjelző
szerepéből következően mégis bekövetkezik, hiszen érzékeink számára
a kék eltérő térrétegben helyezkedik el, mint mondjuk a sárga vagy a
narancs. A pixelhologram vizuális téri tagolása erre épül. Az alkotó
létrehoz egy formailag meghatározott, indító színstruktúrát (például
hullámtaraj-örvénylés), amely holografikus emulziós rétegen
rögzítődik, és a néző helyzetváltoztatásával, a szivárvány színeinek
a színváltoztatási sorrendjében színstruktúra-változást idéz elő.
Rendkívül dekoratív, és méretei alaposan megnövelhetőek – így akár
épületek falainak holografikus borítására is alkalmas.

3. kép • Mattisch-Teutsch Waldemar:
Maelstrom – pixelhologram
Újabban Mengyán András is használ lézereket
fényművészeti munkáiban. Szkennerekkel alakított formáit folyadékkal
telített üveghasábokba – kockákba – vetíti, ezáltal hoz létre
változó térstruktúrákat. Mint fényművész UV-érzékeny festékkel
létrehozott festményeivel vált ismertté (4. kép). Erősen
reduktív, visszafogott, racionális képek. Abba a konstruktivista
vonalba tartoznak, amelynek Kassák Lajos és Moholy-Nagy László óta
rendkívül erőteljesek Magyarországon a hagyományai, s amelybe Konok
Tamás érzékeny geometrikus vonalritmusai, Kovács Attila
rendszerépítő geometriája és a kiváló tanár, Lantos Ferenc munkái is
tartoznak. Mengyán csak részben. Túlnő ezen a hagyományon, és
összetéveszthetetlen egyéni utat teremt.

4. kép • Mengyán András: Bábu – UV-érzékeny
festékkel készített kép
Miből áll ez az egyéni út? Főként az
elektrolumineszcencia, ezen belül a fotolumineszcencia jelenségének
a differenciált és leleményes felhasználásából, valamint jellegzetes
geometriai struktúráiból. A felcserélés, a sorrendváltoztatás egyik
jellemző módszere. Szisztematikussága, gondolkozásának
következetessége, az az elmélyedő analízis, amely lényegi
tulajdonsága, a képi folyamatokban való gondolkodás felé viszi.
Lézerrel életre hívott fénykockáit, kockasorozatait is ez élteti. Ez
a gondolkodásmód magában hordozza a zárt struktúrákon való áttörés
igényét, egy összetettebb, az egyidejűséget és az időfolyamatokban
való formakibomlás lehetőségét egyaránt magában rejtő világlátást.
Felismeri, hogy a fényviszonyoktól függően eltérő lehet a képek
olvasata – ugyanazoknak a fényviszonyoknak viszont a kockákon belüli
struktúrák változtatásával változik meg a képi olvasata. A
festményekre visszatérve, másként tagolják a síkot a
fotolumineszcenciára érzékeny, sajátosan aktivált festékkel
létrehozott vonalak, görbék, idomok, mint az átlagos
pigmentfestékkel készültek. Az ismert geometriai struktúráktól
eltérő karakterű terek, szimmetriák, dimenziók hozhatók létre
általuk. Festményeinél az ún. „fekete fény” segítségével színei
helyenként agresszívak és élénkek lettek, gyakran fekete háttérből
bontakoznak ki – a lumineszcencia érvényesülését ezáltal is
fokozzák. Ahogy tudjuk, a lumineszcencia az elektronoknak a
gerjesztett állapotból az alapállapotba való spontán visszatérését
kísérő fényemisszió. Ezeknek a lumineszcens színeknek eltérő a
színtelítettsége és érzékelési intenzitása a gerjesztett állapotot
megelőző helyzetben lévő színekétől. Mengyán András képeinél
tapasztalhatjuk, hogy a luce nera, a fekete fény és az UV-aktív
anyagok eltérő kombinálása a tudatosan kialakított struktúrákban
varázslatos fényhatásokat teremthet. Mindezt imponáló elmélyedéssel
és következetességgel hozza létre. Mengyán munkássága a nemzetközi
fényművészet mércéjével mérve is komoly teljesítmény.
A fényművészeti tárlatok ezektől eltérő
lehetőségeit a fényinstallációk jelentik. Az installáció esetében
általában a felhasznált eszközök kölcsönhatásából származik a
vizuális élmény. Bortnyik Éva és Tubák Csaba alkotópáros (férj és
feleség) N-dimenzió című művénél ez egy tompa fényű, feketére
festett V alakú tárgy és az erre vetített, célszerűen kialakított
formai metamorfózis egymásra hatása (5. kép). A vetített
felület síkszerűsége részben a V alak által, de főként a rájuk
vetített formai metamorfózisok következtében és kölcsönhatásában
megszűnik. A rendezett, mégis felszabadult játékossággal alakuló
geometrikus formák metamorfikus változásai a térbeli élményt
tudatosan fokozzák. Ezt tovább növeli az alkalmazott speciális
fekete festék sajátos minősége, enyhe tükröződése is.

5. kép • Bortnyik Éva – Tubák Csaba: N
dimenzió – fényinstalláció
A nagy teljesítményű videoprojektorok egy
évtizeddel ezelőtti megjelenése lehetővé tette a városképi
nagyságrendű vetítéseket. A 20000-30000 ANSI lumenes vetítők a
megfelelően kialakított számítógépes szoftverek segítségével a
környezet és a rávetíthető formák egymásra hatásának vizsgálatát a
belső terek intim világából a közösségi élmények kategóriájába
vitték át. A brassói születésű Bordos László Zsolt a hazai
épületvetítés nemzetközi rangú mestere, a „3D mapping” úttörőinek
egyike. A vetítőfelület maga a kihívás, nem sík, hanem egy nagyon
határozott téri tagolású és karakterű építészeti struktúra – legyen
az a Magyar Tudományos Akadémia vagy a sydney-i Operaház épülete. A
valós kép és a virtuális ölelkezése és a látvány gigantikussá
fokozódása megsokszorozza a létrehozható képi folyamatok hatását.
Közönségvonzása hatalmas. A lézeres élménykeltéshez hasonlóan
széttöri azt az izoláltságot, kalitkát, amelybe a modern művészet
számos területen belesodródott. Ez a hatásosság egyben a veszélye
is, de fiatal korunkban azt hangoztattuk: „a múzsát nem szelídíteni
kell, hanem vadítani”. Ha megfelelő vizuális leleménnyel és
kultúrával rendelkező művész kezébe kerül a lehetőség, az eredmény
kiemelkedően meggyőző lehet. Ez történik jó néhány esetben Bordos
Zsolt munkáinál is.
Az eszköz nem kvalitást meghatározó, hanem inkább
hatásfoknövelő. Egyszerű eszközökkel is teremthető kiemelkedő mű. A
fényinstalláció környezete a nagyszabású építészeti külső terek
mellett lehet műemléki, akár egy templom belső tere is. Mátrai Erik
Velencében megvalósult fényinstallációja esetében nem éreztük a
XX-XXI. századi ember profán betolakodását, sőt inkább a kivételes
összhangot, a ritka egymásra találást keltette fel a látogatóban a
munkája. A San Lio templom főhajójában elhelyezett hatalmas gömb, a
tükröződés, valamint a barokk környezet egymásra hatásából létrejövő
fényinstalláció tökéletes összhangban volt az adott szakrális
térrel, és az általa képviselt művészeti hagyománnyal. A
fénypontokból kirajzolódó, a felettünk lévő csillagos égboltot idéző
félgömbben a mindenség, a kozmosz talált természetes otthonra a
templom belső terében. Ez a szakrális tér szellemiségével összhangot
találó fényinstalláció a teljesség, a kegyelmi állapot élményét
sugározza.
Ez a rövid összefoglaló inkább jelzés, mint a téma
teljességre törekvő összefoglalása. Ez ma még nem történhet meg. A
kibomló-alakuló fényművészet dinamikája egyre több alkotó számára
kínál lehetőséget teremtő erejének kibontakoztatásához. A
közönséghez való viszony átértékelését is magában rejti. A ma
művészetének olyan területe ez, amely nemzetközileg is kiemelkedő
értékeket produkál itt, a Kárpát-medencében. Jó lenne, ha nem
késnénk el ezen értékek felfuttatásával és a világnak való
bemutatásával. Mert ezen a területen nem a művészek vannak késésben,
hanem az értékelők.
Kulcsszavak: fényfestészet, fénykörnyezet, fénytulajdonságok,
optoelektronika, lézerszuperpozíciós módszer, lumineszcencia,
városképi vetítések, közönséghez való viszony átértékelése
HIVATKOZÁS
Csáji Attila – Kroó Norbert (1992): The
Application of Lasers to Compose Pictures. Leonardo. 1, 23–28.
|
|