
R. VÁRKONYI ÁGNES
1928 – 2014
2014. december 13-án itthagyott bennünket R.
Várkonyi Ágnes akadémikus, a magyar történetírás „nagyasszonya” –
ahogy Für Lajos nevezte őt a hetvenedik születésnapjára készült
ünnepi kötetben. 2008-ban – sajnálatos módon megfeledkezve Für
jellemzéséről – nekem is ugyanez a jelző tolult a tollamra, amikor
ajánlót írtam R. Várkonyi Ágnes egyik utolsó, Zrínyi Ilonáról szóló
(törökül is kiadott) monográfiája elé. Azt hiszem, ez nem volt
véletlen; hiszen melyik más szó fejezhetné ki teljesebben R. Várkony
Ágnes személyiségét és azt a sokrétű szerepkört, amelyet a magyar
történetírásban és szellemi életben betöltött? Az összetett szó
mindkét fele fontos: nagy volt a tudása, nagy volt a tudomány iránti
odaadása, nagy volt oktatóként, nagy volt új kutatási irányok és
szemléletmódok meghonosításában, nagy volt az örökös megújulásban,
és Jókai női hőseinek méltó utódaként összeszorított ajakkal és
nagyasszonyi keménységgel lépett túl minden megpróbáltatáson.
R. Várkonyi Ágnes a kora újkor, a 16–18. századi magyar történelem
kutatójaként kezdte pályáját, és élete végégig ez maradt fő
érdeklődési területe. Eleinte a Rákóczi-szabadságharc különböző
kérdéseivel foglalkozott, melyekhez élete utolsó szakaszában is
vissza-visszatért. Nyughatatlan szelleme azonban soha nem pihent
meg, és az utolsó pillanatig szakadatlanul tágította a szemhatárát.
Így ő volt az, aki itthon meghonosította a történeti ökológiát mint
különálló kutatási irányt. A kedves kollégája, Perjés Géza ünnepi
kötete elé írt előszóban saját programját vagy hitvallását
ismerhetjük fel: „A XX. század második felében […] a kor nagy
kihívása az egyben látás követelménye lett. Egységben látni a megélt
történelmet és a változó jelent, Magyarországot és Európát, a
távolabbi múltban és a tegnapokban, a szétszabdalt térségeket, a
részleteket, az agrárvilágot és a polgárosodást, a haditechnikát, a
műveltséget, a vallásokat és a politikai döntések mechanizmusait, a
háborút és a békét, a kudarcokat és a teljesítményeket. A
Közép-Európa viharos játékterein küzdő ellenfeleket. […] Együtt
látni a társadalmak, a hadseregek,a nemzetek, a birodalmak nagy
egységeit s a kisebb közösségeket és a mindenkori személyiséget, az
embert, a megismételhetetlent, az egyszerit.” Ennek a programnak
megfelelően a kora újkor szinte minden jelenségéről írt: a
nagypolitikáról, a háborúkról és a békékről, az udvari kultúráról, a
reprezentációról és a mentalitásról, a végvárak mindennapi életéről
és természeti környezetéről, az éghajlatváltozásról, a bányászatról,
az időfogalom változásáról és az öltözködésről, a hírközlés korabeli
rendszeréről, az asszonyi sorsokról és a sort még hosszan
folytathatnánk. Ám kétségtelen, hogy figyelme elsősorban a 17–18.
század kiemelkedő, számára kedves alakjaira, Bethlen Gáborra, a
Zrínyiekre és a Rákócziakra irányult, talán azért is, mert bennük
látta leginkább megtestesülni a magyar történelemből általa
olyannyira hiányolt korszerű, európai magyart. És – számomra
legalábbis – úgy tűnik: szinte minden problémafelvetése mögött ott
bujkált a kor magyarjai számára is fő kérdés: mikor, milyen
feltételek, milyen jobb magyar politizálás mellett szabadulhattunk
volna meg korábban a pusztító török uralomtól. R. Várkonyi Ágnesnek
meghatározó szerepe volt az elmúlt fél évszázad nagy összefoglaló
munkái, így az ún. „tízkötetes” Magyarország története, a
háromkötetes Erdély története, a magyar udvari kultúrával foglalkozó
kötet
|
|
és más kollektív vállalkozások létrehozásában.
Többször említette némi keserűséggel, hogy a „tízkötetest” sokkal
többen használják, mint ahányan hivatkoznak rá, s ebben igazat kell
adnunk neki.
R. Várkonyi Ágnes másik fő kutatási területe a
magyar történettudomány története volt, e tárgyból szerezte
tudományos fokozatait is. Az elődök munkáinak mindenki másnál
mélyebb megismerése, az európai szintű magyar pozitivisták
„felfedezése” nem csupán kötelező historiográfiai előtanulmány volt
számára, hanem egy nagy nemzeti problémahalmazzal való szembenézés
eszköze is. A pozitivistákkal való foglalatosság közben jött rá,
hogy mennyi kár származott a romantikus történelemszemléletből: a
hibás történelmi önismeret erősen befolyásolta a magyar
polgárosodást is, ráadásul alaposan hozzájárult ahhoz, hogy a magyar
történelem/történetírás szinte kiszorult a nemzetközi
történetírásból. Ezért lankadatlanul szorgalmazta a hazai
történetírás korszerűsítését és európai integrációját (e cél
érdekében már professor emeritaként vállalta egy nagy OTKA-program
vezetését, amely magyar művek angol nyelvű megjelentését irányozta
elő, s ezért üdvözölte melegen a The Hungarian Historical Review
című folyóirat megindítását), továbbá azt, hogy a szakma ne hagyja
figyelmen kívül az érdeklődő olvasók igényeit. Egyik utolsó
interjújában így vallott a történészi mesterségről és a történész
feladatairól: „A történetírás összetett munka: egyszerre mesterség,
tudomány és művészet. Ami a természettudósnak a laboratórium, az a
történésznek a levéltár és a könyvtár. Ha valaki hidat épít statikai
tudás nélkül, a híd leszakad. Ha mesterségbeli és tudományos
követelmények nélkül formál véleményt, a mentális híd omlik le a
jelen, a múlt s a jövő között. A megformálás művészete pedig a
valóság, sőt, az igazság minél jobb megközelítését, világos
érvelést, könnyed megírást kíván, a 21. század egyetemes nyelvén
fogalmazva. Nyitottságot vár el kérdésekre, ellenérvekre, további
gondolatokra. Mert a tudomány öntörvénye az értelmezés szabadságát
és a folytathatóságot is megköveteli.” Egy másik írásában mindezt a
következővel egészítette ki: a történész „létkérdése, hogy kivigye
dolgozószobájának falai közül, országának határai közül a
párbeszédet, a történelmet, a nagyközönség számára írjon, mint annak
idején például Augustin Thierry.” Egész életében ezt a programot
valósította meg: nála több „népszerűsítő” munkát kevesen írtak e
hazában.
R. Várkonyi Ágnes olyan „mester” és „szépíró” volt,
aki idővel rájött, vagy mindig is tudta, hogy az általa művelt
területek létfontosságúak egy polgári társadalom létrehozásához és
fenntartásához. „A bölcsészettudományok nélkül nincs kritikai
szemlélet, megalapozott identitás, józan önértéktudat” – nyilatkozta
tavaly nyáron. Borzongató elgondolni, hogy oly korban lépett a
pályára, amikor a bölcsészetnek és ezen belül kiemelten a
történettudománynak éppen nem ezt a fontos és vállalható szerepet
szánta az akkori hatalom. Olybá tűnik számomra, hogy R. Várkonyi
Ágnes, miközben – Hermann Hesse szavaival – „továbbadta, amit
kapott, s újonnan kiharcolt tudást adott hozzá”, azaz felépítette
önmagát, folyamatos emancipációs harcot vívott mint nő és mint
magyar történész.Élete nagyobbik felében – számos más, kiemelkedő
pályatársához hasonlóan – ő is beszorult egy szűkös lehetőségeket
nyújtó világba, amelyből csak kevesen tudtak valódi nemzetközi
karriert csinálni, és amelyben szinte minden tehetséges szereplő
mély sebeket szerzett. Biztos vagyok benne, hogy ha jobb korba
születik, szintetizáló és szépírói képességei alapján ma a
nemzetközi történettudomány ünnepelt sztárjaként vennének tőle
búcsút világszerte. Nem tudhatom, de valószínűnek tartom, hogy R.
Várkonyi Ágnes pontosan tisztában volt a leküzdendő nehézségek
természetével, és ez a tudás rendkívüli módon megedzette,
megkeményítette, önmaga szakadatlan tökéletesítésére, horizontjának
tágítására és a szakma érdekeinek következetes képviseletére
ösztönözte. Sokunk számára R. Várkonyi Ágnes testesítette meg azt az
elvet, hogy „soha ne add fel” (csak nála fordulhatott elő, hogy
ötödik nekifutásra választották meg akadémikusnak). Ezért is lett a
„nagyasszonyunk”, akinél többet a kora újkori Magyarországról senki
sem tudott.
Fodor Pál
az MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont
főigazgatója
|
|