| 
         
        
          
            | 
           
          Vatikáni kútfők a magyar történelemről 
			
           
			2012-ben újabb, mégpedig a hatvanéves Erdő Péter tiszteletére 
			ajánlott kötettel bővült a Collectanea Vaticana Hungariae sorozat. A 
			Magyarország és a Római Szentszék (Források és Távlatok) címmel 
			közölt tanulmánykötet elsősorban a vatikáni magyar kutatások 
			legújabb eredményeit, valamint azokat a lehetőségeket hivatott 
			demonstrálni, amelyeket a kutatható vatikáni források egyre bővülő 
			tárháza kínálhat a magyar történészek számára. A tanulmányok, 
			amelyekhez – ahogy arra a kötet alcíme is utal – függelékként 
			forrásátiratok társulnak, a feldolgozott témák szerinti kronologikus 
			rendben követik egymást, miközben a középkortól egészen a 20. 
			századig kalauzolják az olvasót, és kiválóan bizonyíthatják, hogy a 
			vatikáni források nemcsak a magyar–szentszéki kapcsolatok 
			vonatkozásában, hanem azokon túl is fontos adatokkal gazdagíthatják 
			magyar történeti, elsősorban persze egyháztörténeti ismereteinket. 
			Erre, valamint ebből fakadóan a vatikáni magyar történeti kutatások 
			értékére és fontosságára egyébként a kötet szerkesztője, Tusor Péter 
			is utal tanulmányában. 
			
          Fedeles Tamás tanulmánya a Vatikánban fennmaradt 
			későközépkori forrásanyagnak, egész pontosan az Apostoli Kamara 
			korabeli nyugtáinak magyar vonatkozású adatgazdagságára hívja fel a 
			figyelmet. Már e források is őriznek adatokat azokról a segélyekről, 
			amelyeket a Szentszék az oszmánok elleni harcra folyósított. A kora 
			újkorban aztán mind fontosabbá váltak a Magyarországról a 
			törökellenes harcokat anyagilag és erkölcsileg egyaránt 
			elkötelezetten támogató Rómához vezető diplomáciai szálak: VII. 
			Kelemen pápa Nemes Gábor ismertette brévéi kiválóan példázhatják a 
			magyar, jelen esetben dalmát–horvát végvárak támogatására irányuló 
			szentszéki erőfeszítéseket. A végvárvonal finanszírozása egyébként 
			még az I. Ferdinánd kinevezte magyar püspökök pápai megerősítésekor 
			is előtérbe került, amikor III. Gyula ilyen célokra rendelte a 
			beiktatott főpapoktól elvárt annata-összegeket. E megerősítésekkel, 
			illetve az azok körüli diplomáciai aktivitásokkal foglalkozik 
			tanulmányában Fazekas István, mégpedig a hiányos vatikáni források 
			helyett bécsiekre támaszkodva. A királyi Magyarország után a Balkán 
			és a Hódoltság világába vezet Molnár Antal tanulmánya, amely azoknak 
			a raguzaiaknak a missziós tevékenységével foglalkozik, akik az 
			Oszmán Birodalomban kiterjedt kereskedelmi hálózatukra támaszkodva 
			segíthették a balkáni katolikus hitélet megőrzését, esetenként 
			megteremtését, és akik – belgrádi, de különösképp temesvári 
			központjaikból – a hódolt Magyarországon is ellenállhattak a 
			reformáció terjedésének. Kruppa Tamás Náprági Demeter erdélyi 
			püspöknek és kancellárnak az 1601-ben írt apológiáját közli. A 
			protestánsellenességgel és Báthory Zsigmond 1598. évi 
			visszatérésének támogatásával vádolt főpap védőbeszéde, ahogy arra a 
			forrást közlő történész rámutat, érdekes dokumentuma az elhúzódó 
			tizenöt éves háborút kísérő, a toll fegyverével vívott, és 
			mindinkább előtérbe kerülő ideológiai, vallási küzdelmeknek. Tusor 
			Péter tanulmányának a tárgya Melchior Klesl és Pázmány Péter 
			1626–1627-es, mind ez idáig ismeretlen levelezése, amelyben az 
			esztergomi érsek többek között a harmincéves háború magyarországi 
			eseményeiről tájékoztatja egykori, a császári udvarban immár 
			kegyvesztett patrónusát, aki egyébként erősen rosszallta a Lippát és 
			Jenőt török kézre juttató Bethlen Gáborral történő tárgyalásokat. 
			Ahogy már e levelek is kiválóan példázhatják a pápai gyűjteményekben 
			fellelhető források sokszínűségét, valamint igen különböző 
			hasznosítási lehetőségeit, úgy igazolhatja mindezt Szovák Kornél – a 
			kötetben szinte kuriózumszerű – tanulmánya is, amely Ilkusi 
			Mártonról, az asztrológusként mind I. Mátyás királyt, mind pedig II. 
			Pál pápát szolgáló humanista tudósról, illetve annak pápai bulláiról 
			szól. A szerző az utalt forrásokra is támaszkodva korrigálja az 
			Ilkusi-biográfiát: megállapítása szerint a lengyel származású 
			polihisztor – korábbi feltételezésekkel ellentétben – nem 
			kompromittálta magát a Vitéz-összeesküvés előkészületeiben. 
			
          Már a 20. századba vezet Gárdonyi Máté tanulmánya, 
			amelyben a szerző Csiszárik János püspök személyes hagyatékának 
			forrásértékére irányítja a figyelmet: a forrásegyüttes ugyanis 
			nemcsak a személyes életút dokumentálása miatt érdekes, hanem 
			azokról a magyar–szentszéki kapcsolatokat mozgató ügyekről is 
			izgalmas háttérinformációkkal szolgálhat, amelyekkel a majd három 
			évtizedig diplomáciai szolgálatot teljesítő pap kapcsolatba került: 
			a Ne temere-dekrétum 
             | 
           
         
       
         | 
      
         
      
        
        
          | 
           
          magyarországi érvénytelenítéséről éppúgy, mint 
			például a hajdúdorogi egyházmegye megalapításáról. A függelékként 
			közölt források egy része Serédi Jusztinián 1927-es, a döntésben 
			mellőzött magyar kormány számára meglehetősen kínos érseki 
			kinevezésével kapcsolatos. A kötetben később Csíky Balázs igen 
			alaposan körüljárja e történetet, amelynek háttere, hogy a magyar 
			kormány és a Szentszék igen másként gondolkodott a főkegyúri jog 
			király nélküli királyságbeli gyakorlásáról, tanulsága pedig, hogy az 
			érseki szék betöltésénél egyértelműen az utóbbi akarata 
			érvényesülhetett. Tóth Krisztina tanulmányában aztán egy – az adott 
			körülmények között a korszakban egyedülálló – apostoli 
			adminisztrátori kinevezés, illetve annak háttere kerül a fókuszba: a 
			szerző feltárja azokat a feszültségeket, amelyek az 1930-as években 
			a szombathelyi püspök és a káptalan között keletkeztek, és amelyek a 
			legkevésbé sem voltak függetlenek az egyházmegye igen súlyos, 
			már-már csődközeli gazdasági–pénzügyi helyzetétől. Amíg a 
			szombathelyi egyházmegye élete a vizsgált időszakban, addig a 
			hajdúdorogié már annak 1912-es alapításától komoly feszültségekkel 
			volt terhelt, ezért különös jelentőséggel bírt, hogy ki követi az 
			1937-ben elhunyt Miklósy Istvánt a görög katolikus püspöki székben. 
			E főpásztorkeresést vizsgálja Véghseő Tamás írása. A szerző szerint 
			az, hogy a stallumot végül sikerült betölteni, ráadásul Dudás Miklós 
			személyében egy alkalmas főpásztor felszentelésével, 
			hozzájárulhatott ahhoz, hogy a háborút követően sikertelen maradt a 
			Rákosi Mátyás vezette kommunistáknak a magyarországi görög katolikus 
			egyház felszámolására irányuló terve. E tanulmányok is 
			bizonyíthatják, hogy a vatikáni források még az egyes hazai 
			egyházmegyék történeteinek is igen értékes kútfői lehetnek. Rétfalvi 
			Balázs a Magyarország és az Opus Dei közötti, a vatikáni magyar 
			követség által korábban bérelt villaépület bérleti joga körüli 
			vitákat tárgyalja, összefüggésben azoknak a magyar–szentszéki 
			kapcsolatoknak az alakulásával, amelyek a második világháború végén, 
			az apostoli nuncius – szovjet akarat szerinti – kiutasításától 
			kezdődően igen problematikussá váltak, és amelyekkel aztán Balogh 
			Margit részletesen is foglalkozik a kötet zárótanulmányában. A 
			diplomáciai kapcsolatok helyreállítását, ahogy az a szerző írásából 
			jól kitűnik, már a szovjet megszállás kezdeteitől gátolta az ország 
			szuverenitásának hiánya, a szovjetek alapvető 
			katolicizmusellenessége. Mivel a vonatkozó szentszéki források még 
			nem kutathatóak, e két tanulmány elsősorban budapesti forrásokra 
			támaszkodik. 
			
          Az írások egy része magukkal a római 
			gyűjteményekkel és kutatásokkal foglalkozik. Tóth Krisztina és Tusor 
			Péter közös tanulmánya az új évezredben megnyitott vatikáni 
			fondokat, illetve az általuk kínált kutatási lehetőségeket 
			referálja: a XI. Pius pápasága alatt keletkezett források olyan 
			témák értékes kútfői lehetnek, mint például Trianon egyházi 
			következményei, vagy épp az első zsidótörvényre adott vatikáni 
			reflexiók. Tóth Tamás, miután röviden felvázolja az intézmény 
			történetét, a római Collegium Germanicum et Hungaricum levéltárát 
			ismerteti, rámutatva annak a gyűjteménynek a magyar vonatkozású 
			adatgazdagságára, amelyben még 1579 előtti pálos anyagok is 
			fennmaradtak. A levéltári anyagok magyar nyelvű leírásával e két 
			közlemény különösen hasznos segítséget kínálhat a jövőbeni kutatások 
			számára. Karlinszky Balázs kutatástörténeti tanulmánya veszprémi 
			egyházmegyés papok 19. század végi, 20. század eleji, majd 1980-as 
			évekbeli vatikáni kutatásait ismerteti. E történetek tanulsága 
			szerint – állapítja meg a szerző – a dualista korszak kedvezőbb 
			lehetőségeket kínált a pápai gyűjteményekben kutatni kívánók 
			számára, mint az 1980-as évek Magyarországa. A tanulmány egy új, a 
			vatikáni kutatások lehetőségeit igencsak meghatározó tényezőre 
			irányíthatja a figyelmet: a mecenatúra jelentőségére. 
			
          Az új kutatási eredmények közlése mellett számos új 
			kérdést felvető, új irányvonalat kijelölő, mindvégig igen 
			színvonalas kötet a tanulmányokban történő keresést megkönnyítő 
			személy- és helységnévmutatóval, valamint a közölt írások angol 
			nyelvű rezüméivel zárul. (Tusor Péter szerkesztő: Magyarország és a 
			római Szentszék [Források és Távlatok]. Tanulmányok Erdő bíboros 
			tiszteletére. [Collectanea Vaticana Hungariae VIII.] Budapest–Róma: 
			MTA–PPKE „Lendület” Egyháztörténeti Kutatócsoport, 2012, 464 p.) 
			
          Rada János 
			
          doktorandusz 
			
          Miskolci Egyetem Bölcsészettudományi Kar 
           | 
         
       
       
         |