| 
         
        
          
            | 
           
          Erdély és a Székelyföld kutatója 
			Beszélgetés Egyed Ákossal 
			
           
			„Vajon az én őseim ősei is azok között voltak, akik Szent László 
			király seregében a győzelmet kivívták?” – így gondolkodik el Egyed 
			Ákos kolozsvári történetkutató ebben a beszélgetésben, amelyet – 
			könyvnyi terjedelemben – Magyar Zoltán budapesti néprajztudóssal 
			folytatott a kötet megjelenését megelőző esztendőben. A két kutatói 
			pálya találkozásai, a több mint két évtizeddel ezelőtt kezdődő 
			ismeretség (aminek a recenzens is tanúja) biztosíthatták azt az 
			oldott hangulatot, az interjúadónak a kérdező felé is kinyilvánított 
			őszinte figyelmét, amely egy hosszú, s nehéz időkben kiteljesedő 
			történészi életútban a személyes sors és az erdélyi (romániai) 
			magyarság életének az összefonódását is megrázó erővel képes 
			láttatni. 
			
          A kötet három fejezetre tagolódik. Az első a 
			személyes életút legfontosabb állomásait tekinti át a szülőfalutól, 
			a háromszéki, erdővidéki Bodostól Kolozsvárig, ahol az egyetem 
			megkezdése óta Egyed Ákos él. A második rész az Erdély történelmének 
			kutatója címet viseli, s képet kapunk benne a romániai magyar 
			történettudomány múltjáról, azokról a kötöttségekről, amelyek 
			közepette, a román kommunista diktatúra tiltásaitól körülvéve 
			mégiscsak elindult az a történetkutató program, amelynek nyitó 
			darabja a szülőföld önvédelmi harcát bemutató Háromszék 1848–1849 
			című kismonográfia (1978), amit követett a Falu, város, civilizáció 
			című, Tanulmányok a jobbágyfelszabadítás és a kapitalizmus 
			történetéről Erdélyben 1848–1919 alcímmel ellátott kötet (1981) is. 
			A romániai magyar történettudomány helyzetét is jelzi azonban, hogy 
			Egyed Ákos ezután önálló kötetet már nem publikálhatott, s munkáinak 
			nagyobb része csak a diktatúra bukása után jelenhetett meg. Az 
			interjúkötet harmadik, A változó Erdély a 20. században c. fejezete 
			ad alkalmat arra, hogy a személyesen is megélt történelem 
			tanulságait és a történettudomány kutatási eredményeit is 
			fölhasználva az erdélyi magyarság helyzetét általános összefüggések 
			közé helyezve a magyarság jövőjén is eltöprengjen. A recenziót nyitó 
			idézetet talán úgy lehet értelmezni, hogy a történelem nagy 
			folyamataiban is segít észrevenni a személyes hozzájárulást az erre 
			érzékeny tudós, aki történeti tanulmányaiban képes összekapcsolni az 
			eseményeket a benne szereplő – sokszor névtelennek megmaradó – 
			személyiségekkel. 
			
          Egyed Ákos 1929. november 25-én született Bodosban, 
			a háromszéki Miklósvárszéken. Családi hagyományai – anyai dédapja, 
			Nagy Áron honvédtizedes emléke: az ő nevét használta a diktatúra 
			éveiben, ha Magyarországon publikált –, s Gábor Áronnak a 
			Háromszéken eleven emlékezete, de a tágabb székely társadalom 
			igényei is hozzájárultak ahhoz, hogy fő kutatási területnek az 
			1848–49. évi forradalom és szabadságharc erdélyi vonatkozásait 
			válassza. 
			
          Amikor Egyed Ákos született, az országúttól 
			félreeső szülőfaluban még őrződött a székely gazdálkodásnak nemegy 
			olyan eleme, a természet s az évszakok változásának a ritmusa, 
			ütemessége, amelyet utóbb a kommunista uralommal bekövetkező 
			kollektivizálás alighanem véglegesen eltüntetett. Amikor tavasszal 
			az állatokat kicsapták a legelőre, a pásztornak egy kerek kalácsot 
			adtak, amit „perecnek” neveztek Bodosban; törökbúzabontáskor – a 
			kukoricafosztást mondták így – a felnőttek mellett a fiatalság is 
			egybegyűlt, és órákon keresztül hallgatták a meséket; a 
			süldőlegények és süldőleányok is egymás társaságát keresték. Egyed 
			Ákos arra is emlékezik, hogy kinél termett a „rozzsal érő”, kinél a 
			„zabbal érő”, azaz későbbi alma; egy másik régi fajta, a „tángyér 
			alma” télire is elállt – a „belső házban” tárolták. „Milyen nagy kár 
			– mondja Egyed Ákos –, hogy ezek a régi fajták már mind kivesztek.” 
			
          A rendi társadalmakban, a nemesség és a jobbágyság 
			között, számtalan átmeneti réteget lehet megfigyelni. A kora újkori 
			székelység körében a fejedelmi politika osztogatott kiváltságokat a 
			katonáskodó elemeknek, később pedig, a Habsburg-uralom 
			kiteljesedésének időszakában a határőrezredek megszervezése tett 
			különbséget a székely lakosságon belül is. S ezek az egykori jogi 
			különbségek az emberek gondolkodásmódját még a polgári korszakban is 
			erősen áthatják. „Ákos, mi nem vagyunk parasztok!” – idézi Egyed 
			Ákos egy könyvét olvasó székely falusfelét, mert a Székelyföldön 
			parasztnak csak a jobbágyot meg a zsellért nevezték. Bodos megmaradt 
			katonafalunak; ide nem hatolt be a jobbágyság – s az is 
			gazdaembernek tartotta magát, akinek csak egy „vékaférejű” földje 
			volt: Erdővidéken számottevő volt a szabadmenetelűek aránya. A 
			társadalmi rétegződés sokszínűsége, amit Egyed Ákos még a 
			szülőfaluban is megtapasztalhatott, vezetett el a 
             | 
           
         
       
         | 
      
         
      
        
        
          | 
           
          falutipológia elméletének kidolgozásához. Részint 
			az idősebb pályatárs, Imreh István ösztönzésére, részint a francia 
			szakirodalom hatására fordult Egyed Ákos kutatói érdeklődése ebbe az 
			irányba, aminek a segítségével le lehetett írni az erdélyi régiók 
			településrendszerének társadalmi tagolódását. Falu, város, 
			civilizáció című kötetében 2649 falu és mezőváros lakosságát 
			tekintette át Egyed Ákos, s térképezte fel településtípusonként a 
			társadalmi megoszlást. A szabad falvak a szász székekben voltak 
			tipikusak, kisebb részben a Székelyföldön és Fogaras vidékén. Az így 
			nyert statisztikai adatsorokat hatékonyan segítette ki a 
			mentalitástörténeti, antropológiai szemlélet – a mindennapok 
			világának kutatásával kiegészítve lehet a civilizációtörténetet 
			hangsúlyozni Egyed Ákos munkásságában.  
			
          Szó esik a szocializmus idején a romániai magyar 
			tudományosság magyarországi beágyazottságáról – köztudomású, hogy 
			igazából csak az 1989. évi fordulat után élénkültek meg a 
			kapcsolatok a történészek között is (az ezt megelőző időszakból 
			Benda Kálmán, majd Glatz Ferenc nevét emeli ki). Fontos feladatnak 
			számított az 1950-ben megszüntetett Erdélyi Múzeum-Egyesület (EME) 
			újjászervezése 1990-ben; előbb a bölcsészszakosztály, később az 
			egész EME elnökeként Egyed Ákos is jelentős munkát végzett a 
			romániai magyar tudományosság intézményesülésében. Noha Romániában 
			egyetemen nem taníthatott, a rendszerváltozás után a debreceni és 
			budapesti egyetemen lett vendégprofesszor, a debreceni Kossuth Lajos 
			Tudományegyem díszdoktori címet adományozott neki, s az MTA külső 
			tagjává választotta. 
			
          Az ő elnöksége alatt kezdődött az EME 
			kutatóintézetének működése, amelyben főállású kutatók – a 
			történészek mellett más tudományágak művelői is – végeznek 
			alapkutatásokat. A kiválóan fölkészült, sok nyelvet beszélő fiatal 
			történésznemzedék hiánypótló forráskiadásai (és az ezekre épülő 
			feldolgozások) az Erdélyi Történelmi Adatok négy újrainduló 
			könyvsorozatát indították el. Magyarországi kutatók a speciális 
			nyelvi adottságok miatt kevéssé tudják követni a soknemzetiségű 
			Erdély történetét, hasonló okokból kifolyólag a szász vagy román 
			történetírás sem tudja – talán nem is akarja – figyelembe venni a 
			magyar nyelvű források és feldolgozások teljes körét. Erdély 
			történetének megírása, a többféle etnikum és kultúra 
			kölcsönhatásainak vizsgálata vár tehát az EME kutatóintézetének 
			történészeire. 
			
          Egyszerre jelent feladatot integrálódni az 
			egyetemes magyar, sőt a nemzetközi tudományos vérkeringésbe, 
			miközben az erdélyi magyarság sajátos igényeit és szempontjait is 
			figyelembe kell venni a tudomány művelőjének. A nemzeti önértékelés 
			szempontjából is fontos, hogy források alapján dolgozzák föl Erdély 
			etnikai változásainak történetét. Például a magyar–román együttélés 
			számos konfliktusokkal terhes időszakát is, amikor szinte genocídium 
			zajlott a magyarság ellen, s „egész vidékek magyarsága esett 
			áldozatul már Horea alatt, aztán folytatódott 1848 őszén, 1849 
			elején az erdélyi román népfelkelés következtében.” Kolozsváron ma 
			is emléktábla hirdeti azt a hamis számot, hogy 1848-ban a magyarok 
			40 000 román polgári lakost pusztítottak el, valójában – ahogy azt 
			Egyed Ákos publicisztikában is kifejtette – a magyar polgári 
			áldozatok száma kétszer akkora volt, mint a románoké, nagyjából 
			8000, illetve 4000. S hangsúlyozni kell azt is, hogy a magyarországi 
			polgári átalakulásnak és jobbágyfelszabadításnak Erdélyben az igazi 
			haszonélvezője – az etnikum számarányaiból is következően – a 
			románság volt. 
			
          A beszélgetőkönyv harmadik fejezete a 20. századi 
			változásokat állítja a középpontba, noha ezek következményei már a 
			21. század emberének sorsát is alakítják. Egyed Ákos megélte, amikor 
			a román diktátor a Bánffy-palota erkélyéről jelentette be, hogy 
			Kolozsváron a román lakosság már többséget alkot, s hatalmas 
			lakótelepeket húztak Kolozsvár magyar külvárosa helyére. A 
			Székelyföldön, ahol a számbeli magyar többséget nem sikerült 
			megbontani, a magántulajdon megszüntetésével számolták föl a sok 
			évszázados falurendszert és életmódot. S bár a zsidók és németek 
			hirtelen eltűnése Erdélyből a magyarság számára is fenyegető előjel, 
			az elvándorlás és népességfogyás növekvő hatását mutatta a 2012-es 
			romániai népszámlálás is, ezzel párhuzamosan a helyi kötődések is 
			fölerősödnek. A beszélgetés Egyed Ákos bizakodó szavaival fejeződik 
			be: „Én ezeket az élni akarás jeleinek tartom.” (A történelem 
			vonzásában. Egyed Ákos kolozsvári történésszel beszélget Magyar 
			Zoltán. Budapest: Kairosz, 2013, 131 p.) 
			
          Restás Attila 
			
          doktorjelölt, Debreceni Egyetem  
			
          Irodalomtudományok Doktori Iskola 
           | 
         
       
       
         |