| 
         
        
          
            | 
           
          A kultúra rejtelmei 
			
           
			A kultúrakutatás diszciplináris szempontból az egyik 
			legváltozatosabban megközelíthető társadalomtudományi terület, 
			szerteágazó tudományos diskurzusaiban nem az úgynevezett 
			„magaskultúra” és művészeti formák kapnak domináns szerepet. 
			Reprezentációink interdiszciplináris keretek között értelmezhetők 
			legkönnyebben − a „mindennapok” gyakorlatainak, kultúrájának e 
			megsokszorozott lehetőségeit mutatja be a Kapitány Ágnes 
			köszöntésére szerkesztett kötet: empirikus kutatásokat és elméleti 
			megközelítéseket tartalmaz az antropológia, a szociológia, a 
			kommunikáció, a vizuális kultúra és a pszichológia területéről, 
			mintegy harminc szerzőtől, illetve szerzőpárostól, reflexióként a 
			tagadhatatlanul szerteágazó életműre. A társadalmi dinamikákat 
			meghatározó jelenségek, produktumok, a legkülönbözőbb szimbolikus 
			struktúrák jelennek meg a kötetben. Antalóczy Tímea és Pörczi 
			Zsuzsanna A kérdezés bátorsága című bevezetőjükben említik a humán 
			értelmiség részvételének fontosságát e folyamatokban, egyáltalán a 
			pozicionálás és a meggyőzés esélyeit a fogyasztáscentrikus és erősen 
			mediatizált világkép(ek)kel „ellátott” társadalomban. 
			
          A magyar kultúra állapota sajnálatos módon egy 
			folyamatosan változó, instabil intézményi struktúrával jellemezhető 
			leginkább, és ez nem magyarázható csupán a rendszerváltás 
			körülményeivel. Az aktív, értelmező, toleranciaképes 
			demokráciatudatosság hiányosságai, a kánonokhoz való viszonyulás és 
			véleményalkotás problematikussága generációkban érhetők tetten, és e 
			tény megerősíti a kutató szerepének fontosságát. Alapvetően a 
			társadalmi kommunikáció tágan értelmezett diszciplináris mezőjébe 
			férkőzik be mindaz, amivel a szerzők foglalkoznak: azon túl, hogy a 
			„humán értelmiség különböző szerepvállalásait” (21.) olvashatjuk ki 
			az egyes tanulmányokból, legalább ilyen mértékben fontos a különböző 
			társadalmi közösségek aktív részvétele a pozitív irányú 
			változáskonstruáló folyamatokban. 
			
          Az alapkérdés tehát, ha a kötet szellemi térképén 
			áttekintünk, éppen a szociokulturális folyamatok jelen időben zajló 
			dinamikája. Az ezt megragadó felfogások egyike „a kulturális 
			alakulatok distinktív fölerősödése” − ahogy ezt Jan Assmann-tól 
			tudjuk −, egy adott kultúrán belül élő antagonizmus-jelenségek, 
			például a régi és új konfrontációja. A mindennapok antropológiája 
			című fejezet a társadalmi együttélés, a nyilvánosság változásait 
			figyeli meg a nagyvárosi közterekben, Budapest példáján (Bali 
			János), Csizmady Adrienne pedig interjúalanyok válaszaiból rajzol 
			pontos képet Belső Erzsébetváros átalakulásáról és új 
			dzsentrifikációs vonásairól. A nemzeti identitásformák előretolakodó 
			sémái − itt a roma kultúra esetében: a munkanélküliség körülményei 
			az aprófalvakban − jelennek meg Feischmidt Margit tanulmányában. Az 
			iskolázottság magasabb fokára vágyó, helyüket a munkában vagy az 
			intézményes hitben megtaláló asszonyokkal készített interjúk 
			rávilágítanak azokra a határterületekre szorított társadalmi 
			kérdésekre, amelyeket a többségi elven működő sztereotipizálás jelöl 
			ki. A társadalmi intézmények (és az antropológia) egyik 
			legszilárdabbnak tűnő alapegysége, a családfogalom mint mítosz 
			elevenedik meg Béres-Deák Rita írásában. Az elkülönülő orientációk 
			esetében, mint a szexuális másság, a modernizációs hullám 
			szimbolikája kerül ellentétbe az eddig elfogadott 
			értékrendszerekkel.  
			
          A könyv elméleti kereteit, bár diszciplinaritásában 
			nem komplexen, de a második egység, Az antropológia és környezete 
			teremti meg (szerkesztési szempontból első fejezetként is jól 
			funkcionált volna). A. Gergely András a társadalmi emlékezet 
			magyarországi jellegzetességeit leíró, e kollektív tudások erejét 
			elméleti diskurzusban tárgyaló tanulmányában (A mindennapok 
			antropológiája és élménypolitikája) a turizmus mint 
			transzkommunikációs eszköz jelenik meg, amely „az élményhorizontok 
			szélesítésében” (107.) játszik szerepet. E kiemelt státusú helyek − 
			mint az általa említett 301-es parcella − nyilvánvalóan az 
			identitásképzés jelentéskonstruáló motívumai közé tartoznak, amelyek 
			minden nemzet kollektív emlékezetében fontos szerepet játszanak.  
             | 
           
         
       
         | 
      
         
      
        
        
          | 
           
          Az értékrendek és interpretációs készségek 
			kialakításának – a közoktatás számára ajánlott – módszertanát, 
			programját vázolja fel Gulyás Anna a világkultúrák tantárgyi 
			integrálását vizsgáló tanulmányában. Hogy mi lehet a jelentősége a 
			multikulturalizmust előtérbe helyező oktatási szemléletnek − amely 
			természetesen nem zárja ki a lokális identitásformálást, épp 
			ellenkezőleg, az erre vonatkozó tudatosságot erősíti −, 
			intézménypolitikai feladat lenne. A nemzetközi társadalomtudományi 
			gondolkodás egyik meghatározó vitája ma a literacy-kérdés: nemcsak 
			az intellektuális nevelés, a kulturális szocializáció, de a new 
			media által diktált tudásformák felfedése, amelyek a magaskultúra és 
			a mindennapok gondolkodásában megjelenő tudások konvergenciáját 
			idézi elő. Balázs Géza egy kommunikációelméleti kérdést, a nyelv 
			funkcionális elemeit és az erre vonatkozó modelleket vázolja fel. T. 
			Kiss Tamás és Tibori Tímea elsősorban a közösségkutatás hazai 
			elméleteihez kapcsolódik, a közösségformálódás szintjeit ismertetik 
			a tradicionális-történelmi formációktól a modern kor jellegzetes 
			vonásaként leírt individualizációig. A jelent érintő másik 
			legfontosabb paradigmaváltó tényező, amelyet Manuel Castells 
			posztmodern „hálózati társadalomként” definiált, az online életforma 
			networking-típusú szerveződéseinek hatása, egyben a szociológia 
			legaktuálisabb kérdéseinek egyike napjainkban. 
			
          A mindennapok pszichológiája − A mindennapok 
			szociológiája fejezetben többek között a fiatal tudományágnak 
			tekinthető környezeti kommunikációt, annak diszciplináris 
			alapkérdéseit és interperszonális, illetve az ember és az őt 
			körülvevő világ információcseréjét jellemző csoportszinteket 
			taglalja Dúll Andrea írása. Acsády Judit, Néray Bálint és Schmidt 
			Andrea aktív állampolgárságot vizsgáló elemzése itt egyértelmű 
			megerősítése a fentebb említett társadalmi kommunikáció politikai 
			értékekre vonatkozó felismeréseinek, jelen esetben egy 
			genderszempontú elemzés keretében. 
			
          A tanulmányok egy jelentős része a vizuális 
			kultúrához kötődik, ami nem meglepő, hiszen Kapitányék tevékenysége 
			elsősorban e területhez kapcsolódik. Az Élet és művészet fejezetben 
			így már csak néhány rövidebb, de nagyon is releváns szöveg kapott 
			helyet a designkultúránkról. Ferkai András az 1930−40-es évek 
			lakóház-építészetében bekövetkezett ízlésváltásokat jellemzi az 
			építész és a megrendelő szemléleti fordulatainak példáján, amely 
			akkor a modern és a népi-nemzeti tendenciák konfrontálódását 
			jelentette. Horányi Attila ezután a MOME design- és művészetelmélet 
			szak megalapításának körülményeit, az elmélet bevezetésének 
			problematikáját mutatja be egy eredetileg gyakorlatorientált 
			egyetemi képzésben, amelyen Kapitány Ágnessel dolgoztak együtt a 
			nyolcvanas évek végén.  
			
          A vizuális kommunikáció−művészet−kritikai 
			kultúrakutatás háromszögében a mai napig megfigyelhetők a tantárgyi 
			strukturalizálás szubjektív különbözőségei. A Stuart Hall-i 
			értelemben vett kultúrafogalom („folyamat, [társadalmi] gyakorlatok 
			készlete”), amely nem fogható fel egységes egészként, hanem éppen a 
			különbségek határozzák meg, jelentheti e tudományterület szellemi 
			hátterét, de a globális kitekintés szükségszerűségén túl a 
			lokalitás, a helyhez köthető (tipikusan magyar) alakzatok is fontos 
			szempontok. Ilyen például a kulturális ikon fogalma, a kiüresedni 
			látszó vagy valóban tovább élő nemzeti szimbólumok kérdése (Novák 
			Piroska: Terítéken a porcelán. A porcelán mint státusszimbólum). E 
			folyamatok leírásában nyernek értelmet a kánonok mint solid, a 
			struktúrákat időtállóságukban megerősítő szimbólumrendszerek − nem 
			véletlenül lenne szükséges történelmi és jelenkori kánonjaink 
			leírása, a hiányok és perspektívák részletes elemzése antropológiai, 
			szociológiai és művészeti szempontból is, hiszen e fogalmak 
			érvényessége a 21. század változó multikulturális keretei között 
			zajló identitáskonstitúciókban folytatódik. (Szász Antónia − Kirzsa 
			Fruzsina (szerk.): A kultúra rejtelmei. Kapitány Ágnes köszöntése. 
			Magyar Kulturális Antropológiai Társaság–L’Harmattan, 2013, 275 p.) 
			
          Cseh Szilvia 
			
          Corvinus Egyetem  
			
          Társadalmi Kommunikáció Doktori Iskola 
           | 
         
       
       
         |