| 
         
        
          
            | 
           
          Az évfordulócentrikus megemlékezések egy kegyes 
			hazugságra épülnek. A szakma megpróbálja magával és a befogadókkal 
			is elhitetni, hogy a kutatásokkal minden rendben van. Kifelé ez így 
			is látszik, hiszen a konferenciák, cikkek, riportok azt a képzetet 
			keltik, hogy a megemlékezések felsorolt formái szisztematikus munka 
			gyümölcsei. Ez akár igaz lehetne, mert néhány esetben valóban ez 
			történik, jóllehet ezekre a témákra semmiféle politikai és 
			ideológiai máz nem került fel. Legalábbis eddig. A konstanzi zsinat 
			(1414–1418) és az 1515-ös bécsi királytalálkozó jubileumára – 
			kizárólag szakmai körökben –, már időben megkezdődtek az 
			előkészületek. Mivel a cikk szerzője és beszélgetőpartnerei is a 
			középkori magyar történelemmel foglalkoznak, most nem térek ki a 
			méltatlanul háttérbe szorított 1815-ös bécsi kongresszus, valamint 
			az I. világháborúval foglalkozó, különösen az utóbbit Pató Pálként 
			kezelő, ötlettelen szervezésekre. A „PR”-témák további 
			különlegessége, hogy a jubileum idején megszaporodnak a 
			feldolgozások. Ezt a pozitív hozzáállást viszont elhomályosítják a 
			tények. Egy-két szaktanulmányon kívül érdemben semmi sem történik. 
			Erre remek, de egyben szomorú példa a 2008-as Mátyás-évforduló 
			termése. 
			
          Tavaly a Dózsa György nevével fémjelzett 
			parasztháború ötszáz éves évfordulóját úgy ünnepeljük, hogy 
			gyakorlatilag semmi újat nem tudunk az akkori eseményekről. A 
			történészeket védve ennek nem kizárólag a lustaság és a 
			nemtörődömség az oka, hanem egy 1971-es döntés. 2014 szeptemberében 
			nemzetközi tudományos konferenciát szerveztek A parasztháború 
			története Európában címmel. Az akkori félévezredes jubileum célja 
			Dózsa György születésének ünneplése volt, annak ellenére, hogy 
			világrajövetelének pontos dátumát nem ismerjük. Az ötletet jóval 
			korábban, a Magyar Tudományos Akadémia román–magyar történész 
			vegyesbizottságának az ülésén vetették fel. Érdekes módon a 
			megemlékezés motorjának Ștefan Pascu (1914–1998) román historikus 
			akadémikus számított. Mivel a vegyesbizottság csak 1971-ben alakult, 
			amelynek vezetője magyar részről Elekes Lajos (1914–1982), míg a 
			románokéról Camil Mureşanu (sz. 1927) volt, érdemes a gyorsaság 
			okára választ keresni. A román történetírásnak – pontosabban 
			politikai megrendelőinek –, mint egy korty cujkára, olyan nagy 
			szüksége volt egy haladó mozgalomra. Budai Nagy Antal mellett ennek 
			csak Dózsa György felelt meg, székelyként – szerintük románként – és 
			osztályharcosként egyaránt. Magyarországon ekkor nem nagyon 
			foglalkoztak a témával, hiszen Márki Sándor (1853–1925) 
			alapmunkájának eredményeit elegendőnek tartották. A monográfia – más 
			kiemelkedő színvonalú művekhez hasonlóan – hosszú időre lezárta a 
			Dózsa-kutatást. Alkalmanként azért új vélemények is megjelentek. 
			Ilyen Mályusz Elemér (1898–1989) kisebb lélegzetű, de fontos 
			tanulmánya. Ő már 1926-ban felvetette, hogy a parasztháborút nem a 
			legrosszabb helyzetben élő jobbágyok, hanem a mezővárosi 
			jobbágy-polgárok robbantották ki. 1945 után talán csak Szabó István 
			(1898–1969) nevét említhetjük, aki a magyar parasztság történetéről 
			írt tanulmánykötetében érintette a kérdést. Mindenesetre 1972-ben a 
			tudományos konferenciát megtartották, amiről röviden a Népszabadság 
			is beszámolt. 
			
          A szakma szerencséjére a politikai akarat, valamint 
			az évforduló lehetővé tette Fekete Nagy Antal levéltáros (1900–1969) 
			kéziratos hagyatékának a feldolgozását, aki több évtizeden keresztül 
			kutatta a parasztháború forrásanyagát. Igaz, a jubileum dátuma 
			(1972) problémásnak számított, hiszen a mai napig nem tudjuk Dózsa 
			György születési évszámát. (Márki Sándor szerint 1470.) Fekete Nagy 
			Antal kutatásai során számos, addig ismeretlen adatot talált, és 
			megkezdte az összegyűjtött anyag feldolgozását. Súlyos betegsége 
			miatt az addig elkészült tanulmányt és az okmánytárat a Magyar 
			Tudományos Akadémia Történettudományi Intézet gondozására bízta, 
			ahol a levéltáros halála után mindkét rész kiadása mellett 
			döntöttek. A monográfia átdolgozására Barta Gábort (1943–1995), az 
			intézet munkatársát kérték fel, és úgy határoztak: a forráskiadvány 
			anyagának ellenőrzését, a kötet szerkesztését, kiegészítését és 
			kiadását az MTA Történettudományi Intézete (MTA TTI) és a Magyar 
			Országos Levéltár (MOL) közös vállalkozásban végzi. A két intézmény 
			akkori igazgatója Pach Zsigmond Pál (1919–2001), illetve Ember Győző 
			(1909– 1993) 1971-ben az okmánytár elkészítésével Érszegi Gézát 
			(MOL), valamint Kenéz Győzőt (1916–1990) (MTA TTI) és Solymosi 
			Lászlót (MTA TTI) bízták meg. A szerzők a nyers kéziratot már 1972. 
			április 1-én leadták az Akadémiai Kiadónak, ahol lektornak Borsa 
			Ivánt (1917–2006) és Szűcs Jenőt (1928– 1988) kérték fel. A 
			példaszerűen gyors munkának köszönhetően már a konferencia előtt 
			lehetőség nyílott a még nem teljes okmánytár anyagának 
			hasznosítására. (A 426 iratot tartalmazó, korszerű forráskiadvány 
			végül csak 1979 májusában jelent meg.) A kötetet nemzetközileg is 
			nagyra értékelték, mintegy tucatnyi külföldi ismertetés jelent meg 
			tartalmáról jeles történeti folyóiratokban. A korszakra jellemzően 
			Dózsa Györgyről ismeretterjesztő könyveket is írattak (Hegedűs Géza 
			és Nemeskürty István). Ezek szakmai értékéről nincs mit mondanom, de 
			az ötletet mindenképpen dicsérendőnek gondolom. 
			
          1972 a Dózsa-kutatás szemszögéből „végzetes 
			esztendőnek” bizonyult, mert úgy a Fekete Nagy Antal-féle 
			feldolgozás, mint a forráskiadás olyan jól sikerült – emlékezzünk 
			Márki Sándor munkájára –, hogy újabb évtizedekre lezárta a 
			parasztvezér és mozgalmának a kutatását. Az 1472–1972-höz köthetően 
			természetesen más munkák is megjelentek, a legérdekesebbnek akkor 
			Szűcs Jenő felvetéseit tartották, de az évfordulóra való tekintettel 
			Barta Gábor és Szakály Ferenc (1942–1999) közös tanulmányban 
			fogalmazták meg gondolataikat. Azt kell mondanunk, Dózsa-ügyben a 
			Kádár-korszak politikusai házhoz mentek a pofonért. A szakma sokkal 
			árnyaltabb képet adott a mozgalomról, mint amire az aktuális 
			hatalomnak éppen szüksége volt. Az oktatásban és a propagandában 
			sulykolt szegény és elnyomott tömegek antifeudális harca helyett a 
			történészek a források alapján más eredményre jutottak, mint az 
			előzetes elvárások. Nem csináltak mást, csak tették a dolgukat. 
			Szűcs Jenő tisztázta a parasztháború ideológiai alapját, és 
			felvetette, hogy Dózsa a székely szabadságot szerette volna 
			kiterjeszteni a magyar parasztságra. Ezt az ötletét a kutatás már 
			megcáfolta, de a radikális keresztes eszme erejéről írt 
			elképzeléseit el lehet fogadni. A parasztvezér vezetése alatt 
			harcolók minden bizonnyal egy keresztes háború katonáinak tartották 
			magukat. Ezután hosszú csend, de alkalmanként azért csak előkerült 
			Dózsa György és a parasztfelkelés kérdése. 
			
          A fentebb említett két alapmunka okozta szakmai 
			lustaságot a 2014-es év kicsit megtörte. Az újabb történészgeneráció 
			kénytelen-kelletlen a kezébe vette a köteteket, és azok magas 
			szakmai színvonalával szembesülve, szellemi kihívásként kezelve az 
			előttük dolgozó generáció munkáit, megpróbálták újragondolni ez 
			eseményeket. Dicséretükre váljon, mert akár nyugodt szívvel ki is 
			jelenthették volna: a Dózsa-kérdésben nincs mit tenni. Egyrészt, 
			mert mindent összegyűjtöttek, másrészt, mert újabb adatok 
			előkerülése már nem várható. Az 1972 óta eltelt évek a 
			történészszakma felett sem szálltak el nyomtalanul, és a Magyar 
			Nemzeti Levéltár Országos Levéltárában (MNL OL) elkészített 
			Középkori Magyarország Levéltári Forrásainak Adatbázisa 
			segítségével, valamint a külországi archívumokban lappangó iratok 
			feltárásával meghatározó iratokra bukkantak. Az újdonságok viszont 
			továbbgondolásra késztetnek, újabb problémákat vetnek fel, és ha 
			szerencsénk van, akkor kijelölhetik az elvégzendő feladatokat. Ennek 
			a szellemében kérdeztem beszélgetőtársaimat, C. Tóth Norbertet (CTN) 
			(MTA–Hadtörténeti Intézet és Múzeum–Szegedi Tudományegyetem–MNL OL 
			Magyar Medievisztikai Kutatócsoport) és Pálosfalvi Tamást (PT) (MTA 
			Bölcsészettudományi Kutatóközpont TTT). Két olyan problémakört 
			választottam ki, amelyeken keresztül lehetőség nyílik a 
			parasztháború fehér foltjainak beszínezésére. 
			
          EKP: Számomra az a legmeglepőbb, hogy a pápai 
			keresztes bulla 1514. április 9-i kihirdetéséig (ez a budai Szent 
			György téren történt), valamint a toborzás leállításáig (május 
			9–10.) történtek a legkevésbé feltárt eseményei a parasztháborúnak, 
			jóllehet ennek a periódusnak az ismerete fontos támpontokat adhat a 
			felkelés történetéhez. 
			
          CTN: Ezzel tökéletesen egyetértek. A kutatók 
			figyelmét eddig elkerülte egy alapvető körülmény. Az 1514-es év 
			márciusának második felében országgyűlést tartottak a Rákos-mezőn. 
			Ez a tény elsődleges jelentőségű annak megválaszolásához, hogy hol 
			és mikor zajlott le a vita a pápai keresztes bulla kihirdetéséről. 
			Noha a diétára vonatkozó adatok közül számos már nyomtatásban is 
			megjelent, mégis az egyes tanulmányokban, valamint a 
			parasztháborúról szóló monográfiában az eseményeket és az 
			országgyűlést nem kapcsolták össze. Ennek okaira most nem térek ki, 
			elégedjünk meg azzal a sommás megállapítással, hogy a régebbi 
			szakirodalom csak azokat az összejöveteleket tartotta 
			országgyűlésnek, amelyeknek a végén a határozatokat írásba 
			(dekrétumba) is foglalták, akár elfogadta azokat az uralkodó, akár 
			nem. Ezt a képet az utóbbi évek kutatásai alapján jelentősen 
			árnyalhatjuk. 
			
          EKP: Ezek szerint a funkciója nem sokban változott, 
			mert feladata mindvégig a közügyek megtárgyalása, és ennek 
			eredményeként a törvényhozás volt. 
			
          PT: Azért ne feledkezzünk meg arról, hogy a 15. 
			században a diéta új és új rendi feladatokat vont magához, illetve 
			nyert el, elsősorban az 1440–1458 közötti kaotikus közállapotok 
			miatt. A Jagellók idején az országgyűlések „dömpingje” egyáltalán 
			nem volt szokatlan, valójában visszaállt a Mátyás király uralkodása 
			előtti rend. 
			
          CTN: Mindenesetre az ott keletkezett dekrétumok nem 
			okai, hanem következményei voltak az országgyűlésnek. És ne 
			feledkezzünk meg arról sem, hogy az 1290-es évektől kimutatható egy 
			további funkciója. A király általában az országgyűlések 
			nyilvánossága előtt hajtotta végre a személycseréket az országos 
			méltóságokban, illetve töltötte be az üresedésben lévő tisztségeket. 
			
          EKP: Mit tudunk a márciusi gyűlésről? Előkerült egy 
			újabb törvénykönyv? 
			
          CTN: Nem, ellenben az ott hozott határozatokból 
			néhányat az okleveles források alapján rekonstruálni lehetett. Az 
			eddigi irodalom, és ennek nyomán az ismeretterjesztő munkák nem 
			tudnak arról, hogy 1514-ben két országgyűlést tartottak 
			Magyarországon. Míg a parasztháború lezárása utáni (október 18-ra 
			hívták össze) mindenki előtt ismeretes, és az ott elfogadott, majd a 
			király által november 19-i kelettel megerősített törvény sokszor és 
			több helyen nyomtatásban is napvilágot látott. Az eleddig 
			ismeretlen, valamint az ismert, de feldolgozatlan források alapján 
			egyértelmű, hogy az év elején (márciusban) is tartottak diétát. Ezen 
			a pápai bulla kihirdetése mellett feltehetőleg több fontos 
			kérdésben, így a törökkel kötendő béke, továbbá a Moszkvai 
			Nagyfejedelemség és Lengyelország közötti konfliktus ügyében is 
			véleményt nyilváníthattak a jelenlévők. 
			
          EKP: A szakirodalom alapján eddig azt tudjuk, hogy 
			Bakócz Tamás esztergomi érsek 1513. november 6-án indult el Rómából 
			Magyarországra. Magával hozta X. Leó július 15-én kiadott keresztes 
			hadjáratot kihirdető bulláját. Az érseket a Szentatya pápai 
			legátusként a szervezéssel is megbízta. Bakócz 1514. március elején 
			érkezett meg Esztergomba, ahonnan némi pihenő beiktatását követően 
			március 23-án, a szokásos tiszteletkörök megtétele után vonult be 
			Budára. Megérkezésének hírére – Istvánffy Miklós krónikája szerint – 
			királyi tanácsot hívtak össze, ahol először az egyháznagy ismertette 
			az irat tartalmát, de egyúttal azt is elmondta, hogy Rómától pénzre, 
			az európai uralkodóktól pedig katonákra nem számíthatnak, ráadásul 
			Magyarország anyagi helyzete sem engedi meg a nagyobb sereg 
			felállítását. Ennek ellenére a hadjárat megindítása mellett érvelt, 
			mert véleménye szerint a pápa által biztosított kegy okán sok 
			önkéntes fog jelentkezni keresztesnek.  
			
          PT: Történt itt más is. Bakóczzal szemben Telegdi 
			István, volt kincstartó a bulla kihirdetése ellen foglalt állást, és 
			többek között kifejtette, vessenek inkább ki adót egy „rendes 
			hadjáratra.” A nemességen kívül a bárók egy része is ellenezte a 
			tervet, de a tanács, a király és a többséget jelentő főurak döntése 
			alapján, elfogadta az érsek javaslatát, és így Bakócz 1514. április 
			9-én, a budai Szent György téren, Dézsi Balázs tolmácsolásában (az 
			obszerváns ferencesek helytartója volt), meghirdette a keresztes 
			hadjáratot. Két hét múlva (április 24.) állítólag az érsek kinevezte 
			Dózsa Györgyöt a keresztes had vezérévé. A következő napon, mivel a 
			toborzás meglehetősen lassan haladt, a bulla kihirdetésével és a 
			sereg szervezésével – az Erdélyen kívüli területeken – a 
			ferenceseket bízta meg. 
			
          CTN: Feltételezhetően az országgyűlésen kidolgozták 
			a török elleni háború haditerveit. Ha ez így volt, az egy dolgot 
			biztosan megmagyaráz. Miért is válhatott elfogadhatóvá a bulla 
			kihirdetése az ellenzők részére is. Barta Gábor hasonlóan azt 
			feltételezte, hogy a királyi tanácsban döntés születhetett a 
			haditervről. Szerinte Beriszló Péter bán Szlavónia felől, Szapolyai 
			János Erdélyből (erre utal, hogy májusban betört „Bolgárföldre”), 
			míg Bátori István temesi ispán a királyi familiárisok osztagával 
			megerősítve középen, az Alsó részek felől indít támadást. Ennek 
			célja „a rendes katonaság és a keresztes had közösen végrehajtandó 
			hadművelete lett volna az al-dunai határszakaszon.” 
			
          EKP: Ez azt jelenti, ekkor nemcsak keresztes 
			hadjáratról, hanem a magyar királyság által megindított háborúról is 
			beszélhetünk. Így válhat hihetővé, hogy vezetőjüknek nem egy 
			tapasztalt katonát, hanem Dózsát nevezték ki. Hangsúlyozni 
			szeretném, ez kizárólag a pesti táborra vonatkozhat. Logikailag így 
			sem értem a döntést, még akkor sem, ha neki legalább volt némi hadi 
			tapasztalata. Ez Nándorfehérvár várához kapcsolható, ahol 
			lovaskapitányként szolgált. Cinikusan megfogalmazva: milyen lehetett 
			a felhozatal, ha őrá esett a választás. A fősereg élén ráadásul 
			először nem őt, hanem egy bizonyos Menyhért (Bannser/Banckwr) nevű 
			személyt említenek. Dózsa György Mezőtúron jutott szerephez egy 
			adószedő megölése okán, és a sereg vezetését csak Békésen vette át, 
			amikor megtagadták a királyi parancsot a keresztes háború 
			megszüntetéséről. 
			
          PT: Az általános hadbalépés megmagyarázza azt az 
			eddig nem sokat emlegetett döntést, hogy ekkor bíráskodási szünetet 
			hirdettek az országban. Ilyet elsősorban a hadmozdulatok idején 
			tettek, és mivel a parasztok – nem lévén jogképesek – ezeken a bírói 
			fórumokon meg sem jelenhettek, a lépés tovább erősíti a „rendes 
			hadjárat” megindításáról gondoltakat. 
			
          EKP: Ennek ismeretében nekem úgy tűnik, valójában 
			nem is tehettek mást. A pápai bullát nem lehetett negligálni, 
			valamint Bakócz felé érdemesnek tartották megtenni ezt a gesztust. 
			Kompromisszumos megoldás mellett dönthettek, hiszen a csatamezőn 
			jártasak tisztában voltak vele, hogy a keresztesek harci ereje a 
			török ellen a gyakorlatban semmit sem ér, a hadjáratban mindenképpen 
			muszáj a hivatásosakat bevetni. 
			
          CTN: Ezért a központi hadjárat előkészítése azonnal 
			napirendre került. A márciusi országgyűlésen a főpapok és bárók nagy 
			többsége megjelent, de a biztosan távolmaradó országnagyok közül 
			kettő hiányát érdemes kiemelni. Sem az erdélyi vajda, sem a 
			dalmát–horvát–szlavón bán nem voltak ott Budán. Hiányukkal katonai 
			akciókra utalnak. Beriszló Péter bánnak az év elején a török 
			csapatok támadása miatt kellett visszatérnie szolgálati helyére, 
			illetve ott maradnia addig, amíg a veszély el nem múlik. Szapolyai 
			János vajda 1513 közepe óta nem járt a királyi udvarban. Ennek egyik 
			oka szintén a török várható hadmozdulata, majd miután teljesítette 
			II. Ulászló király (1490–1516) parancsát, és 1514 évének elején az 
			erdélyi nemességnek, majd a szászoknak tartott bírósági gyűlést, 
			továbbra sem hagyta el Erdélyt. Görgénybe, majd Szászsebesre ment, 
			ahol már a bulgáriai hadjáratát készítette elő. 
			
          PT: A készülődés előzményei sok mindenre 
			rávilágítanak, és ezek ismeretében világossá válik, miért 
			vacilláltak Bakócz javaslatán. 1513 tavaszára az európai hatalmi 
			rendszer egyik oldalán I. Miksa császárt (1490–1519) és Aragóniai 
			Ferdinánd spanyol királyt (1479– 1516) találjuk, míg ellenfelüknek a 
			Velencei Köztársaság és XII. Lajos francia uralkodó (1498–1515) 
			számított. Velence I. Szelim szultánhoz (1512–1520) fordult 
			segítségért. Békét kötött velük, és abban is sikerült 
			megállapodniuk, hogy a törökök segédcsapatokat küldenek a 
			Köztársaságnak.  
			
          EKP: Ebben a helyzetben Magyarország megegyezési 
			kísérletei teljesen más megvilágításba kerülnek. II. Ulászló így 
			hiába szerette volna többek között a császárt is bevenni a törökkel 
			kötendő békébe, a velencei–oszmán szövetség miatt sikertelen lett 
			Miksa különutas kezdeményezése I. Szelim szultánnal.  
			
          CTN: A király hamar szembesült a valósággal. Követe 
			(Bélai Barnabás) 1513. december 17-én érkezett meg Edirnébe. A 
			békéről kellett volna tárgyalnia, valamint visszakövetelni a 
			fegyverszünet ideje alatt elfoglalt boszniai várakat. 
			Instrukciójában azt is megszabták, hogy csak akkor léphet 
			egyezségre, ha az ellenfél abba hajlandó belefoglalni a császárt, 
			Velencét, a Moldvai és Havasalföldi vajdaságokat, valamint Raguzát. 
			A köztudottan hirtelen haragú I. Szelim fogságba vetette Bélait, 
			majd 1514. január 8-i levelében arról tájékoztatta II. Ulászlót, 
			hogy hajlandó három évre békét kötni, de annak hatályát más 
			keresztény fejedelemre nem fogja kiterjeszteni. Ráadásul március 
			elejére megérkezett Budára a megbízható hír: a velenceiek február 
			közepén, a szultáni direktívának megfelelően csak a maguk nevében, a 
			korábban megkötött békét megerősítették. 
			
          EKP: A magyar diplomácia vezetői nem lehetettek 
			könnyű helyzetben, hiszen 1514. február közepén úgy I. Miksa, mint 
			I. Szelim követei Budán tartózkodtak, nyilvánvalóan a békéről 
			egyeztettek. A tárgyalások idején kaphatták meg Bakócz Tamás várható 
			érkezésének, illetve a velencei–török béke megerősítésének a hírét. 
			Ezek a körülmények tovább növelhették a feszültséget, nem az érsek 
			személye, hanem a bulla okán, annak ellenére, hogy az udvar már az 
			előző év nyarán tudott annak tartalmáról. (Addig, amíg pontjait nem 
			hirdették ki, az nem is léphetett érvénybe. ) 
			
          CTN: Ebben a helyzetben, vagy ennek a megoldására 
			határozhatták el az országgyűlés megtartását. Semmiképpen sem osztom 
			a korábbi szakirodalom azon állítását, hogy a küszöbön álló, 
			törökkel kötendő békét Bakócz Tamás megérkezése torpedózta volna 
			meg, de hazatérése mindenképpen hatással volt az eseményekre. 
			Pontosabban fogalmazva: kilökhette a holtpontról a tárgyalásokat. 
			Későbbi híradásokból tudjuk, kezdetben arról vitázhattak, hogy 
			kihirdessék-e a bullát, és ha igen, az miként történjen. 
			
          PT: Utólag azt kell mondanom, a békekötés kilátásai 
			nem voltak rosszak, még akkor sem, ha Bélai Barnabást túszként a 
			török magánál tartotta, de I. Szelim az iráni sah ellen tervezett 
			hadjárata miatt alapvetően egyezségre törekedett II. Ulászlóval. Az 
			az érdekes helyzet állt elő, hogy a szultán tervéről Budán is 
			tudtak, így egy esetleges magyar támadás nem számított volna 
			kockázatos lépésnek.  
			
          EKP: Ha lett volna hozzá elegendő pénz, talán 
			támadhattak volna, de ebből volt a legkevesebb. Egyedül Velencétől 
			remélhettek volna támogatást, de ahogy erről már szó volt, a 
			köztársaság megkötötte a békét I. Szelimmel, ezért az 1514 tavaszán 
			induló hadjáratban nem lehetett a segítségükben bízni. A 
			külpolitikát alakító elitet ez arra késztette, hogy adják fel az 
			együttes békére vonatkozó elvüket, és fogadják el a szultáni 
			ajánlatot.  
			
          CTN: Itt ellent kell mondanom, mivel volt egy másik 
			vonal is. I. Szelim 1514 februárjában nyomásgyakorlásként mintegy 
			tízezer főből álló török sereget küldött Dalmáciába Knin várának 
			elfoglalására. Ennek a híre február végére jutott el Budára. A török 
			sereg végül felhagyott az ostrommal, és már március elején 
			visszavonult, de az erről szóló hihető tudósítás csak az 
			országgyűlés előtt érkezhetett meg. Ráadásul ez, vagy egy másik 
			seregtestük, óriási pusztítást okozva, hétezer embert rabolt el és 
			vitt magával. 
			
          EKP: Ismerünk a hadjárat mellett vagy ellene szóló 
			egyéb érveket is? 
			
          PT: Bakócz Tamás a nemzetközi helyzetet állította 
			érvrendszere középpontjába. Az ország nem számíthat a külső 
			segítségre, ezért csak saját magában bízhat. A török birodalom belső 
			zavarait érdemesnek tartotta kihasználni, továbbá a bulla 
			kihirdetésére sokan választanák a kereszt jelét, akik  
             | 
           
         
       
         | 
      
         
      
        
        
          | 
           
          ugyan harckészségben elmaradnak a végvári 
			vitézektől és zsoldosoktól, ám kiállításuk nem kerül semmibe, és az 
			előbbiekkel együtt hatékony erőt alkotnának. 
			
          CTN: Az ellenpárt vezetőjének – mint a nemesek 
			szószólójának –, Telegdi Istvánnak erős kételyei támadtak az 
			esetleges csatlakozókról. Véleménye szerint a tisztességes emberek 
			mellett különféle bűnöket elkövető jobbágyok is megjelennének, noha 
			két dolog közös mindkét csoportban. Egyrészt a keresztesek hiányozni 
			fognak a nyári munkákból, másrészt harci értékük meglehetősen 
			csekély. Ő inkább elhallgatná a bulla létét. Kompromisszumos 
			megoldásként azt javasolta, hirdessék azt ki, de csak azok kapjanak 
			búcsút, akik pénzt ajánlanak fel. Ezt „a vitézlő népnek” fizetnék 
			ki. 
			
          EKP: Nyilvánvalóan sokat lendíthetett volna a 
			döntés előkészítésénél, ha biztos tudósításokkal rendelkeznek az 
			ellenség szándékairól. Ez nem így történt. II. Ulászló udvarába 
			folyamatosan érkeztek – utólag már tudjuk – a hamis hírek a készülő 
			török támadásról. Ilyen helyzetben elég nehéz lehetett dönteni, 
			gyakorlatilag lehetetlennek számított az érdemi értékelés. 
			
          PT: Leegyszerűsítve a problémát, két alapvető 
			kérdésben kellett volna reális határozatot hozni. Hogyan és milyen 
			feltételek mellett hirdessék ki a pápai bullát, valamint támadó vagy 
			védekező legyen-e a katonai szerepvállalás. Végül is 1514. április 
			9-én személyre szólóan – azaz az részesült búcsúban, aki így 
			jelentkezett a seregbe – került sor a keresztes háború 
			meghirdetésére.  
			
          CTN: Mindenesetre a hadigépezet május elejére már 
			beindult. A határparancsnokok (Beriszló Péter és Bátori István) 
			felkészültek a védelemre, Szapolyai János viszont az esetleges török 
			betörések kivédését kapta feladatként. A hadjáratot fedező adókat is 
			elkezdték beszedni, a keresztes fősereg déli irányba tartott, és a 
			nemesi csapatok is gyülekezni kezdtek. 
			
          EKP: Ha a lehetőségekhez képest minden ilyen jól 
			működött, mi volt az oka a hadjárat leállításának? 
			
          PT: A legfontosabb okot nem Magyarországon kell 
			keresnünk. A március vége óta Isztambul mellett táborozó I. Szelim 
			szultán személyes vezetésével a török sereg 1514. április 20-án 
			megkezdte az átkelést Kis-Ázsiába, és megindultak I. Iszmáíl perzsa 
			sah (1501–1524) ellen. A közvetlen támadás elmaradásának a híre 
			legkorábban május elejére érkezhetett meg Budára, és ez nagyban 
			megváltoztatta a király és környezetének addigi véleményét. A 
			hadmozdulatokra, beleértve a kereszteseket is, már semmi szükség nem 
			volt.  
			
          EKP: Mellékesen a csáldiráni csatában (1514. 
			augusztus 23.) a törökök tönkreverték a sah szafavida seregét, és 
			bevonultak Tebrizbe. 
			
          PT: Még egy figyelemreméltó körülményt érdemes 
			megemlíteni. A bulla kihirdetése után közvetlenül meglehetősen 
			kevesen vették fel a keresztet, ellenben április végétől 
			ugrásszerűen megnövekedett a toborzóhelyeken megjelenők száma. A 
			Pest alatt és más vidéki táborokban gyülekező csapatoknál már ekkor 
			kisebb-nagyobb fegyelmi kilengésekről számolnak be. Ez utóbbi 
			hatására, valamint a törökök európai hadmozdulatai elmaradásának 
			hírére, felemás döntés született. Az oszmán követ békeajánlatát 
			elfogadták, de a Pest alatti keresztes fősereget is elindították 
			délre. (1514. május 9–10. körül.) Az ellentétes értelmű lépéssel még 
			nem lett volna nagy baj, hiszen a béke legfeljebb csak június végére 
			léphetet volna életbe. (A követnek előbb utol kellett érnie a 
			szultánt, majd azt ki kellett hirdetni a határmentén szolgálóknak.) 
			
          EKP: Budán nyilván úgy gondolhatták, mire 
			megérkezik I. Szelim parancsa a határra a békekötésről, addigra a 
			keresztesek hadjárata is véget ér. A kecske és a káposzta metódusa 
			most sem működött igazán. A török követ hazaküldése után Bakócz 
			Tamás 1514. május 15-én leállította a további toborzást, majd 24-én 
			betiltotta a hadjáratot. Ekkor kerülhetett sor a törökkel megkötött 
			hároméves béke kihirdetésére is. 
			
          CTN: A keresztes hadjárat leállításának és a 
			törökkel kötött egyezség kihirdetésének a híre minden bizonnyal 
			együtt érkezett meg az immáron Dózsa György által vezetett lázongó 
			fősereghez, de ezek hatása és a paranccsal küldött további 
			rendelkezések ellenkező eredményre vezettek. A felkelést már nem 
			lehetett megállítani. 
			
          EKP: Az 1514. év kora tavaszi eseményei mellett a 
			parasztháború másik meghatározó mozzanatának a keresztes hadjárat 
			felkeléssé történő átváltozását gondolom, hiszen a résztvevők nem 
			társadalmi és gazdasági változások reményében csatlakoztak, hanem 
			valóban keresztes eszme vonzotta őket. Az örök üdvösség reményében 
			vonultak a táborokba. 
			
          PT: A hadjárat leállítása már csak ezért is sokként 
			érhette Dózsa embereit, mivel ezzel a lépéssel a középkori 
			munkamegosztást rúgták fel. A nemesség kötelességének számított az 
			ország védelme, és ennek fejében nem kellett adóznia. Ha viszont nem 
			harcolnak az ellenséggel, akkor az előjog sem jár. Gondolták a 
			keresztesek. Amikor összegyűlik egy ilyen jelentős számú paraszti 
			tömeg, beindulhat egy sajátos egymásra találás. Töménytelen 
			problémájukkal eddig elszigetelten éltek, azokkal egyedül próbáltak 
			megbirkózni. A táborokban összetalálkoznak, és felfedezik magukban 
			az erőt. Átalakulhatott a társadalomról alkotott addigi szemléletük. 
			Ők azok, akik az országot megvédik, és nem a nemesek. Új ellenséget 
			kerestek és találtak. A pogány helyett az uraikat, akik nem tudják, 
			és nem is akarják megvédeni őket, ellenben a pápát és a királyt 
			gondolkodás nélkül elismerték. 
			
          EKP: Ezek szerint a parasztok azt gondolták, hogy 
			ha a nemesség nem teljesíti a kötelességét, akkor nekik sem kell 
			eleget tenni a rájuk szabott feladatoknak. Erre utalnak a felkelők 
			tettei. Az adófizetés megtagadása, adószedők kivégzése, a nemesi 
			birtokok megdúlása, jóllehet a rablásoknak más lehetett a 
			vezérmotívuma. Képzeljünk el egy többezres tömeget, élelem, víz, 
			takarmány és pénz nélkül. Óhatatlan a rekvirálás és az erőszak.  
			
          PT: Erre az elégedetlenségre csatlakozhattak rá az 
			obszerváns ferencesek. Beszédeikben – középkori szociális 
			retorikaként – a gazdagokat ostorozták, akik a szegényeket nyúzzák, 
			ellenben nem teljesítik kötelességeiket. Többek között két 
			leghíresebb képviselőjük, Temesvári Pelbárt és Laskai Osvát, XV. 
			századból fennmaradt beszédeiből próbálta Szűcs Jenő rekonstruálni, 
			melyek lehettek azok a jelszavak, amelyek a felkelőket mozgathatták. 
			Én személy szerint a ferences ideológia erejének – elismerve 
			esetleges hatékonyságát – kisebb jelentőséget tulajdonítok, mint 
			Szűcs, inkább a kollektív csoporttudat erejében látom az erősebb 
			indítékot. Az általa felvetett székely szabadság kérdése nem 1514 
			kapcsán merült fel először. Már a Budai Nagy Antal vezette 
			felkelésről (1437) is ezt mondják, aztán vagy igaz, vagy nem. A 
			felkelők között lehettek iskolázott emberek, akik végiggondoltak 
			társadalmi követeléseket, de ez a parasztok nagy részére ez nem volt 
			jellemző. 
			
          CTN: Mindenkit meglephetett, hogy milyen sokan 
			jelentek meg a táborokban, és ezt akár pozitívumnak is kezelhették 
			volna a hadjárat szervezői, de a tiltó határozat után ennek már 
			senki sem örült. Érdekes megvizsgálni, melyek voltak azok a 
			területek, ahol a parasztfelkelésről adatok maradtak ránk. A 
			Dunántúlon szinte sehol, hasonlóan Szlavóniához. Északon csak Kassa 
			környékén mozgolódtak. A centrumot a Nagyalföld és Erdély 
			jelentette, Székelyföld kivételével.  
			
          PT: A felvonulási útvonal ismeretében 
			következtettek többen arra, hogy az Alföld megerősödő mezővárosi 
			polgársága azért kapcsolódott be a harcokba, mert így akarta védeni 
			pozícióit az árutermelésbe bekapcsolódó nemességgel szemben. Ez 
			sajnos nem igaz! Az állítás hívei egy Mohács utáni fejleményt 
			vetítenek vissza. Nincs nyoma, hogy ekkor a nemesség tömegesen 
			alakítaná ki birtokán a robotmunkára épülő, árutermelő majorságokat. 
			Az alföldi mezővárosok fejlődése nem torpan meg 1514 után, holott 
			ennek következményei nyilván őket is terhelték volna, ha az ő 
			elégedetlenségüket látták volna a felkelés mögött. A csatlakozásnak 
			számos egyéb oka lehetett. Dózsa katonáinak társadalmi összetétele 
			vegyes képet mutatott. A mezővárosi polgárság mellett voltak köztük 
			hajdúk, végvári katonák, parasztok, kisnemesek, székely és magyar 
			nemesek egyaránt. Mindegyik csoportot más és más motiváció 
			vezérelhetett. Sokan kényszerhelyzetbe kerültek. Jött a 
			parasztsereg, választhattak: csatlakozás vagy halál. Ráadásul ennek 
			nyoma is van a királyi oklevelekben, amelyek szintén ezt 
			hangsúlyozták. De sokan csak sodródtak az eseményekkel. Ezek a 
			variációk természetesen nem adhatnak kizárólagos magyarázatot a 
			jelentős tömegre, erre sokkal meggyőzőbb érv a már említett 
			keresztes eszme megszólító ereje. Sajnos a felkelők létszámáról csak 
			sejtéseink vannak. A fősereg közel tízezer főre rúghatott, míg az 
			alvezérek csapait hasonló nagyságúnak becsülhetjük. Katonai erejük 
			elsősorban a tömegükben rejlett, sem felszereltségük, sem 
			kiképzettségük nem érte el a zsoldos- és nemesi csapatok 
			kondícióját. A folyamatosan érkező újoncok kiképzése – ha volt ilyen 
			egyáltalán – és ellátása hosszú távon megoldhatatlan feladatot 
			jelentett Dózsának. 
			
          EKP: Számomra úgy tűnik, a török elleni hadjárat 
			leállítása után Dózsa nem tudta, mit is kezdjen a seregével. 
			Pontosabban: merre vonuljon és miért. Erdély lehetett az egyik 
			variáció, és ha tudták, hogy a vajda az Al-Dunánál harcol, akkor ezt 
			jó döntésnek tekinthetjük. Szapolyai János – feltehetőleg a 
			parasztsereg közeledtének a hírére – azonban visszatért a 
			tartományba. A másik variáció – a később említendő Temesvár alatti 
			táborozás – talán az lehetett, hogy kimennek a „senki földjére”, 
			azaz a Temesvártól délre eső vidékre, ahol aztán majd történik 
			valami. Előrébb nem hiszem, hogy gondolkoztak volna. 
			
          CTN: Ne feledkezzünk meg az emberi természetről 
			sem. A Maros menti hadműveletek (1514. május 22–24.) után figyelemre 
			méltó váltás történt a felkelésben. Apátfalvánál került sor az első 
			nyílt összecsapásra Dózsa egyik seregteste és a nemesi hadak között. 
			Itt Csáky Miklós (Csanád püspöke) és Bátori István temesi ispán 
			csapatai szétverték a folyón átkelő elővédet. Az életben maradt 
			kereszteseket a túlsó partra szorították, de a győztesek szintén 
			átúsztattak a Maroson. Véleményem szerint itt szembesülhettek azzal, 
			hogy nem a fősereggel találkoztak, és ezért a temesi ispán, aki 
			maximum ezer-ezerötszáz emberrel rendelkezett, a legközelebbi várba 
			szorult. Ez a Jaksicsok birtokában lévő Nagylak volt. Dózsa serege 
			legalább tízezres lehetett, érthető Bátori István lépése. Nem hiszek 
			az apátfalvi győztesek könnyelműségében, miszerint nagy vigasságot 
			csaptak, és reggelig mulattak, és ezt használták ki a parasztok. A 
			jelentős túlerőben lévő keresztesek egyszerűen megrohanták és 
			elfoglalták az erősséget, majd hajtóvadászatot indíthattak az 
			ellenfél vezetői ellen. Csákynak nem volt szerencséje, a püspököt és 
			jó néhány nemest karóba húztak. Egyes adatok arra utalnak, ettől 
			kezdve Bátori volt a célpont, a temesi ispán birtokait 
			szisztematikusan támadták meg és rabolták ki. Talán ezért vették 
			célba Temesvárt is. 
			
          EKP: Csáky kivégzése fordulópontot jelenthetett. 
			Tudhatták, ettől kezdve, akit elfognak, annak jó esélye van a 
			kivégzésre. Ezért sokan lehettek, akik olyan helyzetet teremtettek 
			maguknak, hogy a harcok után megússzák a számonkérést. Ezért 
			dezertáltak Dózsa seregéből. Mások meg úgy gondolták, inkább 
			csendben hazamennek, mintha ott sem lettek volna. Egyszóval 
			megindult a bomlás.  
			
          PT: Az atrocitások nem Nagylaknál kezdődtek. A 
			toborzás lefújása már eleve önvédelmi reflexnek számított az ország 
			vezetői részéről. Aki ott marad a hadban, ettől kezdve latornak 
			minősült, az ellen el lehetett járni. Ma sem tudjuk, hogy a 
			felvonulási útvonal melyik pontján kezdődtek az összecsapások. Abban 
			nyilván a tömegpszichózis is benne van, hogy elkezdik feldúlni, 
			felgyújtani az útjukba eső kastélyokat, udvarházakat, és akiket ott 
			találnak, lemészárolják. A hadjárat leállítása után a parasztháborút 
			nyugodtan nevezhetjük rablóhadjáratnak. Viszont a nemesek 
			legyilkolása mindenhol Európában a legsúlyosabban megtorlandó 
			bűnnek, hűtlenségnek minősül, akkor is, ha nem kérdőjelezik meg a 
			királyi hatalmat. Az első nemes kivégzése után ők az állam 
			ellenségei lettek. Nincsen visszaút, tárgyalásos megoldás. Nekem ezt 
			jelzi a had mozgása is. Azért mennek délre, hogy mentsék a 
			menthetőt. Konkrétan: a saját bőrüket. Nem véletlenül táboroznak 
			Temesvár alatt heteken keresztül. Ha elfoglalják az erősséget, 
			minimális alkupozícióba kerülhettek volna. Ennek tárgyát csak 
			sejthetjük: az amnesztia vagy a vár átadása a töröknek. 
			
          EKP: A temesvári eseményekről gyakorlatilag alig 
			tudunk valamit. Csatára nem került sor, Bátori megvédte Temesvárt, 
			amíg Szapolyai megérkezett az erdélyi csapataival, majd a csata 
			előtt Dózsát elfogták, de nem tudjuk, hogyan. Kivégzéséről ellenben 
			bőséges információval látták el az utókort. Megölése nem egyszerű 
			bosszú, legyilkolásával példát statuálnak. A fennálló társadalmi 
			rend elleni páratlan támadásra a válasz kizárólag a példátlan 
			kegyetlenség lehetett. Ezért az izzó vaskorona, a fogó és a 
			parasztvezér húsának megetetése. A kollektív büntetés ellenben 
			elmaradt. 
			
          CTN: Mert senki sem volt érdekelt a tömeges 
			megtorlásban. A parasztlázadások általában azonnali és látványos 
			kivégzésekkel érnek véget. A földbirtokosok nem akarták a saját 
			munkaerejüket pusztítani, de akikről úgy gondolták, hogy öltek és 
			erőszakoskodtak, azokat eltették láb alól. A többiek már a temesvári 
			csata után hazamehettek. Voltak olyanok, akik megvédték saját, 
			fellázadt jobbágyaikat. Közeledtek az őszi munkálatok. 
			
          PT: 1514 után az oly sokat emlegetett röghözkötés 
			nem ment át a gyakorlatba, mert ez ellentétben állt a nagybirtok 
			érdekeivel. Ez kizárólag a kisnemeseknek lett volna fontos, akik úgy 
			igyekeztek a parasztság fölött maradni, hogy lefelé tapostak. A 
			földesurak helyi szinten differenciáltan adóztattak, a 
			gazdagabbaktól többek kértek, a szegényektől keveset vagy semmit. 
			Ezt persze csak az tehette meg, akinek elég sok jobbágya volt. Ő 
			védhette meg a szegényebbeket, ezért menekültek hozzá. Aki ezer 
			jobbággyal gazdálkodott, sokkal jobb feltételeket tudott 
			biztosítani, mint a kisnemes, aki egy faluval vagy egy telekkel 
			rendelkezett. Werbőczy István, akinek a röghözkötést tulajdonítják, 
			kisnemes volt, szemlélete nagyon különbözött a nagyurakétól. Azért 
			is építette az általa összefoglalt szokásjogot a nemesség 
			egységességének elvére, annak ellenére, hogy egyáltalán nem voltak 
			egységesek. Az egytelkes kisnemes társadalmilag sokkal közelebb áll 
			a parasztokhoz, mint a nemesekhez, nem is beszélve a bárókról. 
			
          EKP: A 2014-es Dózsa-évforduló kapcsán számos 
			említésre méltó dolog közül még egyet emelnék ki. Miben változott 
			1972 óta a parasztvezérről kialakított kép? A történészek nagy része 
			számára semmilyenben, ellenben a politikai vezető réteg szemében 
			gyökeresen, de ez sajnos nem a szakma szívósságának köszönhető. 1945 
			után kapóra jött Dózsa György személye, akiben a parasztság korai 
			osztályharcos elődjét vélték felfedezni, komoly történészi 
			hátszéllel. A székely vezérről elnevezett utcák, 
			termelőszövetkezetek, kulturális intézmények sokasága napi szinten 
			is emlékeztetett rá. Aztán 1972-ben egy sokkal reálisabb és 
			pontosabb képet sikerült megrajzolni Dózsáról, de ez valójában a 
			szakmán kívül már senkit sem érdekelt. Ez 1990 után sem változott, 
			de legalább nem ragasztottak rá olyan tulajdonságokat és tetteket – 
			kizárólag azért, mert az aktuálpolitikai elképzelésekhez éppen nincs 
			szükség parasztvezérre –, amelyekkel soha sem rendelkezett, vagy 
			részt sem vett benne. Történelmi emlékezetének kopására csak egy 
			példát említek. A papír húszast. Dózsa az „újrakezdések” során 
			mindig előkerült. Pénzen először 1947-ben jelent meg, majd 1949-ben 
			és végül 1957-ben. Karrierje a tízforintos Petőfivel együtt 
			párhuzamosan haladt egészen 1993. december 31-ig. 
			
          A Dózsa-évforduló viszont újból megmutatta, a 
			„vegyetek elő valamit a fiókból” tudományos megünneplés semmit sem 
			ér. Most is és máskor is évekkel előre érdemes, és kell is 
			gondolkodni, ha egy jubileumra újdonságot szeretnénk bemutatni. Így 
			már lehet konferenciákat összehívni, vitatkozni, köteteket kiadni. 
			Különben az egész semmit sem ér, legfeljebb a hangzatos beszámolók 
			jól mutatnak egy soha el nem olvasott jelentésben. 1514 esetében 
			bonyolultabbá tette a helyzetet a források hiánya. Az 1972-es 
			évfordulóra megjelent tudományos kiadványok szerzői – itt Barta 
			Gábor kötetére és a forráskiadványra utalok elsősorban – az anyag 
			legalább 80–85 százalékát ismerték. A most készülő és 
			előreláthatólag az év végén az MTA BTK TTI gondozásában megjelenő 
			tanulmánykötet szerzői szisztematikus munkával újra átnézték az 
			okleveleket, és számos nóvumot találva, újragondolták az eddigi 
			eredményeket, hosszú időre gyakorlatilag befejezetté téve a 
			kutatást. Egyrészt mert átvizsgálták a 2014-es száz százalékot, 
			másrészt mert kevés az esély, hogy további ismeretlen forrásokat 
			találjunk a parasztháborúra. A külföldi levéltárakból természetesen 
			előkerülhetnek még érdekes bejegyzések, de ezek inkább utólagos 
			beszámolók lehetnek, és mivel többszörös áttétellel érkezhettek meg 
			a hírek, érdemben nem fognak sokat jelenteni. Én is azt szeretném, 
			hogy ne így legyen, de a realitás ezt mondatja velem. Szerencsénkre 
			a történeti feldolgozások valóban soha nem zárulnak le, egy-egy apró 
			adat is változtathat az addig kialakított kánonon. Így lesz ez a 
			következő Dózsa-évforduló idején is. És még valami. Mindez 
			édeskevés, ha az eredmények a szakmán belül maradnak. Fórumokat 
			kellene találni a megosztásra. A hagyományos adathordozók ereje ma 
			már keveset ér, a médiának és az oktatásnak pedig nincs szüksége 
			elgondolkodtató nóvumokra. A 24. órában vagyunk, ezt mindenki tudja, 
			de annyi 24. óra van az életünkben, hogy a történelmi tudat 
			karbantartása mindig hátrébb sorolódik. 25. óra meg sajnos nincsen. 
			Azért a székely katona esetében sokkal jobban állunk, mint 
			gondolnánk. Ha valakiről azt mondják, hogy sült paraszt, akkor ne 
			háborodjon fel, inkább legyen büszke történelmi tudatunk erejére. A 
			kifejezés Dózsa György és társainak kivégzése után terjedt el 
			nyelvünkben, s a mai napig életben tarja a parasztvezér 
			mártíromságának emlékét. 
   
			
           
			Ezúton köszönöm Solymosi László akadémikus úrnak, hogy az 1972-es év 
			tudományos programjainak rekonstruálásában a segítségemre sietett. 
			Nemkülönben Szász Zoltánnak (MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont 
			Történettud. Intézet), aki a román–magyar történész 
			vegyesbizottságról megosztotta velem emlékeit. Hálával tartozom a 
			készülő Dózsa-tanulmánykötet két szerkesztőjének (Neumann Tibor és 
			C. Tóth Norbert), akik kéziratukat a rendelkezésemre bocsájtották.
			 
   
			
           
			Kulcsszavak: ötszáz éves évforduló, Dózsa György, országgyűlés, 
			török elleni harc, a felkelés leverése, Werbőczy István 
   
			
            
			
          IRODALOM 
			
          Barta Gábor – Fekete Nagy Antal (1973): 
			Parasztháború 1514-ben. Gondolat, Budapest  
			
          Barta Gábor – Szakály Ferenc (1972): Dózsa 
			népe és a magyar társadalom. Társadalmi Szemle. 6, 75–85. 
			
          Erdélyi Gabriella (2009): A Dózsa-felkelés 
			arcai: tabuk és emlékezet 1514 mítoszaiban. Történelmi Szemle. 51, 
			461–480. • 
			
			WEBCÍM 
			
          Hegedűs Géza (1972): Így élt Dózsa György. 
			Móra, Bp.  
			
          Mályusz Elemér (1926): Az 1514. évi 
			jobbágy háború okai. Társadalomtudomány. 6, 373–380. 
			
          Márki Sándor (1913): Dósa György 
			1470–1514. (Magyar Történeti Életrajzok) Bp • 
			
			WEBCÍM 
			
          Monumenta rusticorum in Hungaria rebellium 
			anno MDXIV. Maiorem partem collegit Antonius Fekete Nagy. Ediderunt 
			Victor Kenéz et Ladislaus Solymosi atque in volumen redegit Geisa 
			Érszegi. (Publicationes Archivi Nationalis Hungarici II. Fontes 12.) 
			(1979) Akadémiai, Bp. (A munka címébe a rebellium szó Pach Zsigmond 
			Pál javaslatára került be. A három kiadó az insurrectorum alak 
			mellett érvelt. Hiába.)  
			
          Nemeskürty István (1972): Krónika Dózsa 
			György tetteiről. Kossuth, Budapest  
			
          Romsics Ignác (2014): Székely Dózsa 
			György. Haramia és/vagy népvezér? Rubicon. 3, 5–10. 
			
          Solymosi László (1972): A parasztháború 
			története Európában. Nemzetközi tudományos ülésszak a 
			Dózsa-évforduló alkalmából. Népszabadság. szeptember 19. A 
			konferenciaanyag német nyelven Heckenast Gusztáv szerkesztésében 
			jelent meg.  
			
          Szabó István (1948): Tanulmányok a magyar 
			parasztság törté-netéből. (Teleki Pál Tud. Intézet kiadványai II.) 
			Budapest 
			
          Szűcs Jenő (1972): Dózsa 
			parasztháborújának ideológiája. Valóság. 11, 12–39., valamint Szűcs 
			Jenő (1974): Nemzet és történelem. Gondolat, Budapest, 603–666.
			 
			
          Szűcs Jenő (1972): A ferences obszervancia 
			és az 1514. évi parasztháború. Egy kódex tanúságai. Levéltári 
			Közlemények. 43, 128–163. • 
			
			WEBCÍM 
			
          Szűcs Jenő (1974): Ferences ellenzéki 
			áramlat a magyar parasztháború és reformáció hátterében. 
			Irodalomtud. Közl. 4, 409–435. • 
			
			WEBCÍM 
           | 
         
       
       
         |