A kutyák különleges helyzetét talán az mutatja
legjobban, hogy elvétve találhatunk olyan embert a világon, akinek
ne lenne személyes tapasztalata kutyákkal. Szoros közelségben élünk
velük, még azokban a társadalmakban is, ahol elsősorban nem
háziállatként vannak jelen, hanem csupán az emberlakta helyszíneken
élnek utcai, kóbor vagy félvad kutyaként. Biológiai szempontból
hatékony és sokoldalú szocio-kognitív egybefonódás jellemzi a két
faj együttélését, együttműködését és kommunikációját, az egész
állatvilágot figyelembe véve ember és kutya kivételes párost alkot e
tekintetben.
Az ember kiemelkedően vokális lény, szociális
kapcsolatainkban a hang az elsődleges csatorna, amelyen át
kapcsolatot teremtünk társainkkal vagy információt adunk át. A nyelv
eszköztára mellett rengeteg más, nem nyelvi elemet is használunk,
amelyek segítségével további ismeretre tehetünk szert például a
másik fél személyéről, neméről, érzelmi állapotáról. Ennek fényében,
valamint az egyes, kutatási szempontból kitüntetett helyzetben levő
fajok (például delfinek, egyes főemlősök, madarak) esetében
felhalmozott nagymennyiségű tudományos eredmény ismeretében
különösen furcsa, hogy viszonylag keveset tudunk a kutya vokális
kommunikációjáról, ami amúgy az emberrel való sikeres együttélés és
együttműködés egyik kulcseleme lehet.
A kutya vokális repertoárja
Amikor egy faj, jelen esetben a kutya hangadási szokásait szeretnénk
megismerni, kézenfekvő kiindulást jelenthet a fajra jellemző teljes
vokalizációk teljes készletének összegyűjtése és meghatározása.
Valójában nagyon kevés az, ami a ma már klasszikusnak számító
összehasonlító vizsgálatokból, illetve néhány újabb keletű, a
farkasok vokalizációival foglalkozó tanulmányból megtudható. A 70-es
évek közepén két átfogó munka is született, amelyek a kutyafélék (és
köztük is elsősorban a kutya) vokalizációs rendszerét volt hivatott
összefoglalni (Cohen – Fox, 1976; Tembrock, 1976). Mindkét tanulmány
a kor technikai fejlettségének megfelelően az egyes hangtípusok
elkülönítésekor elsősorban a szakértő fülre és a hangok
frekvenciastruktúrájának (ún. szonogram) vizuális vizsgálatára
hagyatkozott. A későbbi, a 90-es évek után megjelent leíró
tanulmányok még mindig hasonló megközelítést alkalmaztak
(kutya–farkas összehasonlítás: Feddersen-Petersen, 2000;
farkas-vokalizációk: Schassburger, 1993), ennek megfelelően nincs is
teljes egyetértés a szerzők között sem a pontos nevezéktanban, sem
az egyes hangtípusok és altípusok elkülönítésében. Ráadásul az egyes
hangok elnevezése hangutánzó vagy hangfestő jellegű, vagy emberi
hangok analógiájára épül, és különböző nyelvekben, vagy akár adott
nyelvek beszélői közt sem értünk feltétlenül ugyanazt egyazon hang
elnevezésén. A helyzetet még tovább bonyolítja, hogy a kutyafélék
viszonylag rugalmasan képesek modulálni az egyes vokalizációikat,
így számos olyan hangot hallatnak, amelyek két típus közötti
átmenetet, illetve egyfajta keveréket képviselnek. Ennek ellenére az
alábbiakban megkíséreljük, hogy egy viszonylag egységes rendszer
alapján mutassuk be a kutya főbb vokalizációit, melynek során Ronald
M. Schassburger (1993) csoportosítását alapul véve a hangok
zajosságát használjuk rendező elvként:
Nyüszítés (whine) • A nyüszítés rövid, ismétlődő
hangokból állhat, elnyújtott, egyenletes vagy modulált, de
mindenképpen magas frekvenciájú vokalizáció. Bár különböző szerzők
számos altípusát különböztetik meg, elsősorban negatív belső
állapotokhoz kapcsolható (frusztráció, szeparációs stressz,
fájdalom, alávetettség). Alapvetően csengő, tiszta, tonális hangok
jellemzik, de gyakori a zajos szakaszok hirtelen, váratlan
megjelenése (Volodina et al., 2006). Az ilyen ún. nemlineáris
események, melyek bekövetkezését nem lehet megjósolni, feltehetően a
nyüszítések figyelemfelkeltő szerepét fokozzák, de szerepük lehet az
egyedfelismerésben is, amely a kontaktuskereső hangok esetében
alapvető fontosságú.
Nyökögés, dörcögés (moan) • A nyüszítések és
morgások közti átmeneti hang, melyet a farkasnál írt le először
Schassburger (1993), de a kutyánál is megtalálható. Általában
elnyújtott, és átmeneti jellegének megfelelően közepes hangmagasság
és változatos zajosság jellemzi, lehetnek a nyüszítésekhez hasonlóbb
tonális, vagy a morgáshoz közelebb álló recsegős, zajos hangok is.
Főként ambivalens belső állapothoz köthető helyzetekben hallható,
például játék közben, de előfordul, hogy kunyeráló hangként is
hallatják a kutyák.
Morgás (growl) • Ez a hang alapvetően az
agresszióhoz, fenyegetéshez kapcsolódik, de játék közben is
megjelenhet. Jellemzője a mély alapfrekvencia, és a zajos, széles
spektrumú frekvenciastruktúra. Az agresszív morgások mélyebbek és
elnyújtottabbak, míg a játékosok rövid, ciklikus morranássorozatok,
magasabb frekvenciával (Faragó et al., 2010b). A morgások fontos és
megbízható információt hordoznak a hangadó egyed testméretéről, amit
az emberek (Taylor et al., 2008) és más kutyák is képesek használni
a másik méretének megbecsléséhez (Faragó et al., 2010a). Emellett az
emberek a szociális helyzetnek megfelelő érzelmi töltetet
tulajdonítanak ezeknek a hangoknak, de megítélésüket befolyásolja a
kódolt testméret-információ is: a nagyobbnak hangzó kutyától
származó agresszív morgásokat agresszívebbnek értékelik, mint a
kistestű kutyától származókat (Taylor et al., 2010).
Vonítás (howl) • A farkasok legjellemzőbb
vokalizációtípusa a vonítás, a kutyák esetében azonban ritkábban
hallható. Jellemzően hosszan elnyújtott, közepes vagy magas
frekvenciájú és tonális hang, de a nyüszítésekhez hasonlóan a
vonítások közben is előfordulhatnak nemlineáris események és
hirtelen hangmagasság-váltások. A vonítás funkciója elsősorban a
csoportkohézió fenntartása és megerősítése, illetve fontos szerepet
játszik a territórium védelemben is. A kutya esetében a vonítás
visszaszorulását egyesek (Feddersen-Petersen, 2000) azzal
magyarázzák, hogy a domesztikáció során drasztikusan megváltozott a
szociális környezet, és így ez a hangtípus elvesztette jelentőségét.
Ezt az elgondolást támasztja alá, hogy az ún. bazális (a farkashoz
genetikailag közelebb álló) fajták, amelyekre amúgy az ugatás is
kevésbé jellemző, gyakrabban vonítanak, mint a genetikailag távolabb
esők.
Ugatás (bark) • Ha a kutya hangjaira gondolunk,
minden bizonnyal az ugatás az, ami először eszünkbe jut. A kutyák
számtalan helyzetben hallatják, változatos (a helyzet érzelmi
töltetének megfeleltethető) akusztikai jellemzői vannak, viszont
rövidsége, hangereje, repetitív volta és a mélyebb frekvenciák
meghatározó jelenléte egyértelműen elkülöníti a többi hangtípustól.
Egyes szerzők külön típusnak tekintik a csaholást, mely inkább éles,
tonális és magas frekvenciájú, illetve a buffogást, amely mély,
zajos, és csak egy-egy halk vakkantásból áll, viszont e hangok
alapvető akusztikai struktúrája arra utal, hogy átmeneti formát
képeznek a nyüszítés és a morgás felé. Ezt erősíti, hogy a csaholás
leginkább szeparációban és frusztrációs helyzetben jelenik meg
(hasonlóan a nyüszítéshez), míg a buffogás jellemzően a fenyegető
viselkedéshez kapcsolható, és gyakran keveredik morgásokkal.
Röfögés (grunt) és lihegés (pant) • Ez a két
hangtípus, amely legerősebben kapcsolható a pozitív belső
állapothoz. Mindkettő elsősorban játékos szituációkban, üdvözléskor,
illetve simogatás, vakarászás közben hallható. Viszonylag halk,
rövid ismétlődő hangocskákból állnak, viszont a lihegés inkább
turbulens zajnak tekinthető, melyet az erőltetett kilégzések
okoznak, míg a röfögésnek már van a hangszalagok által képzett mély
frekvenciakomponense, és ez a röfögést a morgásra és a hörgésre
teszi emlékeztetővé.
Gépi tanulásos módszerek
alkalmazási lehetőségei
Az egyes hangtípusok jelenleg is használt csoportosítása kissé ad
hoc módon történik, és sok mindenben az emberi hangfelismerő
képesség, ill. vizualizációs preferenciák függvénye, és nem
nélkülözi a szubjektív elemeket sem. Ezzel szemben már régóta
rendelkezésre állnak olyan modern számítógépes akusztikai
elemzőszoftverek és statisztikai eljárások, amelyek segítségével új
alapokra helyezhető a kutya vokális repertoárjának vizsgálata.
Elsőként szükséges a hangok objektív csoportosítása, amihez
sokváltozós osztályozó módszerek nyújthatnak segítséget. Ezek alapja
egy részletes akusztikai elemzésből származó adathalmaz, amelyben az
egyes rögzített hang nagyszámú paramétere szerepelhet. Az ilyen
paraméterek igen sokrétűek lehetnek, jellemezhetik a hangképzés
folyamatában a gége működését (pl. alapfrekvenciához kapcsolódó
paraméterek és a zajosság mértéke), illetve a hangút sajátságait
(pl. formánsok és egyéb spektrális jellemzők). Az osztályozás során
megfelelő statisztikai eljárások segítségével (pl. klaszteranalízis)
ezen mért paraméterek alapján összecsoportosíthatók a hasonló,
illetve szétválaszthatók az eltérő akusztikai sajátosságokkal
rendelkező hangok, kiemelhetők azok a paraméterek, amelyek mentén
elválnak ezek a csoportok, valamint hierarchikus osztályozás
alkalmazásával ezen csoportok viszonyrendszere is feltérképezhető,
ami az egyes hangtípusok kialakulásáról is adhat információt. Ez az
objektív csoportosítás azután különböző ordinációs vizsgálatok (pl.
diszkriminancia-analízis) alapját képezheti, amelyek lényege, hogy
egy létező kategorizáció hatékonyságát mérik. Ezek közé tartoznak a
legmodernebb gépi tanulásos módszerek, amelyek nagy előnye, hogy
rugalmasan alkalmazhatók, szemben a diszkriminancia-analízissel,
amely csak szigorú feltételek teljesülése mellett ad megbízható
eredményeket.
A gépi tanulásos eljárások robosztusságuk révén
alkalmasak lehetnek ismeretlen, rossz minőségű hangok
kategorizációjára is, ami különösen izgalmas lehetőségeket nyit meg
a vokális kommunikáció vizsgálatában. Ezek a tanuló algoritmusok a
konkrét alkalmazott matematikai eljárástól függetlenül hasonló elven
működnek. Egy kiindulási mintán, amely elemeinek csoporttagsága
ismert, megtanulják megkülönböztetni az egyes csoportokat, majd egy
a gép számára ismeretlen új mintán tesztelhető a tanulás
hatékonysága és az algoritmus megkülönböztető képessége. Ugatások
elemzésére már több ízben sikeresen alkalmaztunk különböző gépi
tanulásos módszereket. Molnár Csaba és munkatársai (2008) egy
genetikai algoritmuson alapuló módszert alkalmaztak az ugatások
kontextusának, illetve az ugató egyedek megkülönböztethetőségének
vizsgálatára (Molnár et al., 2008). Az algoritmus végül az
emberekkel összemérhető hatékonysággal csoportosította a
vakkantásokat a kontextusuk szerint, viszont míg az emberek az ugató
egyedek megkülönböztetésére nem voltak képesek, az algoritmus ezt is
sikeresen megoldotta. Nemrég spanyol programozókkal kooperációban
más típusú algoritmusokkal is sikerült alátámasztani ugyanezeket az
eredményeket, valamint arra is találtunk bizonyítékot, hogy a
vakkantásokban nemi különbségek, és a kutya korára utaló akusztikai
információ is kimutatható. Végül, de nem utolsósorban: fejlesztés
alatt van egy új, mesterséges neurális hálózatokat alkalmazó elemző
módszerünk, amely a korábbiaknál is rugalmasabb és sokrétűbb
elemzésre ad lehetőséget. Ebben a megközelítésben nemcsak nagyszámú
mért akusztikai paraméterrel tudunk dolgozni, de hasonlóan az emberi
agyhoz, a hang spektrális szerkezetét is alapul vehetjük. Ha sikerül
ezeket a neurális hálókat megtanítani arra, hogy megkülönböztessék a
kutya repertoárjának egyes vokalizációtípusait, akkor a jövőben
létrehozhatunk automatikus elemző alkalmazásokat, amelyek akár élő
hangfelvételt elemezve is használhatóak lehetnek azonnali
hangazonosításra, egyedek megkülönböztetésére. Ez az eljárás
meggyorsítaná az etológiai vizsgálatokhoz szükséges akusztikai
elemző munkát, illetve akár diagnosztikai eszközként is
hasznosítható lehet majd.
Kutya–ember érzelmi kommunikáció
A fentiekben bemutatott különböző akusztikával rendelkező
kutyavokalizációk sok más emlős- és madárfaj repertoárjához
hasonlóan követik az ún. Morton-féle motivációs-strukturális
szabályokat (Morton, 1977). Ezek szerint a magabiztos belső
állapotra (például alá-fölérendelt helyzetben) inkább a mély és
érdes hangzású, míg behódolásra utaló, félelmi és/vagy frusztrált
állapotra inkább a magas, tonális hangok jellemzők. Az emlősök
körében mind a hangképzés mechanizmusa és idegi szabályozása, mind
az érzelmi reakciók neurobiológiai háttere azonos alapokon nyugszik,
ezért feltételezhetjük, hogy az érzelmi változások hasonló
akusztikai változásokat eredményeznek az érzelemkifejező hangokban.
Ez az általános szabályszerűség lényeges mértékben
járul hozzá az ember és a kutya közti akusztikus kommunikáció
sikeréhez. A jelenség mélyebb elemzésére egy hangvisszajátszásos
kísérletet terveztünk. Ebben nagy számú és változatos emberi,
illetve kutya-vokalizációt hallgattattunk meg önkéntesekkel, és arra
kértük őket, hogy értékeljék a hangok érzelmi töltetét (Faragó et
al., 2014). Minden hangot két, független skálán kellett értékelni.
Az érzelmi minőség (valence) skálán azt kellett eldönteni, hogy a
|
|
hangadó egyed mennyire negatív vagy pozitív belső
állapotban van. A másik skála felhasználásával az izgatottság
(arousal) mértékét kellett megbecsülni. Ezzel párhuzamosan a kutatók
lemérték a visszajátszott hangok néhány alapvető akusztikai
jellemzőjét is, melyekről azt feltételezték, hogy befolyásolják az
érzelmi értékelést. Megmérték a vokalizációkban található egyedi
hangocskák hosszát, a hang alapfrekvenciáját, zajosságát és a hangok
spektrumának súlypontját (ezt nevezik domináns frekvenciának is).
Ezután összevetették, hogy a mért akusztikai paraméterek milyen
hatással lehetnek az emberek érzelmi értékelésére a kutya- és
emberhangok esetében. Érdekes módon két olyan paramétert találtak,
amelyek a hangadó fajától függetlenül ugyanolyan hatást mutattak.
Egyrészt minél rövidebb hangocskák alkottak egy vokalizációt, annál
pozitívabbnak értékelték az alanyok. Másrészt úgy tűnt, hogy a hang
magassága elsősorban az érzelmi intenzitás meghatározásában játszott
szerepet: minél magasabb volt egy hang, annál intenzívebb érzelmi
hátteret tulajdonítottak neki a hallgatók. Ráadásul az érzelmi
értékelés megfeleltethető volt a hangfelvételek kontextusának. Az
egyértelműen negatív töltetű helyzetekből származó hangokat, mint
például a szeparációs nyüszítéseket, agresszív morgásokat
negatívnak, míg a pozitív helyzethez kötődő hangokat, például
játékos morgásokat, lihegéseket, üdvözlő dünnyögéseket pozitívnak
értékelték a kitöltők. Mindez arra utal, hogy ezek az egyszerű
alapvető hangtani jellemzők segítik az érzelmek sikeres felismerését
vokális kommunikáció során, és lehetséges, hogy ez a felismerő
rendszer egy közös emlős-sajátosság. Utóbbit látszik megerősíteni az
első kutya–ember összehasonlító fMRI-vizsgálat eredménye is, amely
azt mutatta, hogy az ember és a kutya agyában is van egy hallókérgi
terület, amely a hangok érzelmi töltetére érzékeny. Ez a terület
hasonló helyen található mindkét fajban, és minél pozitívabb érzelmi
töltettel rendelkezik egy hang, annál erősebben reagál, függetlenül
a hangadó fajától (Andics et al., 2014).
A domesztikáció hatása: az ugatás szerepe
Míg a kutya ma élő, legközelebbi rokona, a szürke farkas csak
egy-két, agresszióval összefüggő kontextusban ugat egyet-egyet
(például nagyobb préda felbukkanása, illetve territóriumvédelem), a
kutyák számtalan helyzetben ugatnak, ráadásul igen hosszan. Talán
épp erre vezethető vissza az egyik legkorábbi elképzelés, hogy a
kutyák ugatása nem hordoz semmiféle jelentést, pusztán a háziasítás
mellékterméke, és általánosságban egyfajta frusztráció váltja ki.
Így a kutatók sokáig nem is foglalkoztak az ugatás esetleges
funkciójával.
Az ugatás kommunikációs jelzésének kimutatásához
igazolni kell, hogy ezek a jellegzetes akusztikai struktúrával bíró,
meghatározott helyzetben hallatott hangok specifikus válaszreakciót
váltanak ki a vevő (azaz az ugatást halló) félből. Ráadásul a
kommunikáció etológiai definíciója szerint elvárható, hogy a vevő
reakciója az ugató (jeladó) kutya számára előnyös eredménnyel jár.
Az ugatás mint kommunikációs jel ugyanis így válhatott szelekciós
szempontból előnyös tulajdonsággá. Sajnos sok idő telt el anélkül,
hogy a kutatók bármiféle, a fentieknek megfelelő válaszviselkedést
tudtak volna felfedezni olyan helyzetekben, amikor egyik kutya
ugatni hallhatta a másikat. Ebből következik, hogy a huszadik század
végéig a kutya fokozott ugatási hajlandóságát főként nem
kommunikációs elméletekkel magyarázták. Ezeknek közös jellemzője,
hogy habár az ugatás gyakoriságának megnövekedését a
domesztikációhoz kötik, nem tulajdonítanak neki kiegyénült
kommunikációs funkciót. Az ún. neoténiaelmélet szerint, amely
általánosságban, illetve viselkedési értelemben a kutyát egy soha
felnőtté nem váló farkasnak tekinti, a kölyökkorú farkasokra még
igencsak jellemző ugatás neotén tulajdonságként megmarad a felnőtt
kutyákban is. Mások szerint, a háziasítást követő ún. relaxált
(fellazult, megengedő) szelekció nem részesítette hátrányban a
kutyák zajosabb kommunikációját, hiszen az ember biztosította az
egykori ragadozó számára a táplálékot. Ezen elképzelések közé
tartozik Kathryn Lord és munkatársainak (2009) felvetése is, akik
szerint az ugatás egyedüli valószínűsíthető funkciója az egyfajta
„csúfolódó kórus”, amikor egy területen az összes ott élő kutya
átveszi a felbukkanó idegen (például mai környezetben a postás)
úgymond „elijesztését” szolgáló ugatást.
Ám közvetlenül az ezredforduló táján egyes kutatók
az ugatásokkal etológiai szempontból kezdtek el foglalkozni. Ennek
megfelelően előtérbe került a kontextusok szerinti akusztikai
elkülöníthetőség kérdése is, ésYin és McCowan (2004) kimutatták,
hogy a kutyák jól tipizálható, konzisztens ugatásokat hallatnak
eltérő helyzetekben. Ez a megfigyelés arra utalt, hogy a korábbi
elképzelésekkel szemben az ugatás rendelkezhet kommunikációs
szereppel. Dorit Urd Feddersen-Petersen (2000) elméleti felvetéséből
kiindulva, miszerint a kutya akusztikus kommunikációjának új
meghatározó „célközönsége” az ember (és nem a többi kutya), az ELTE
Etológia Tanszékén Pongrácz Péter és munkacsoportja több évtizede
foglalkozik olyan kutatásokkal, amelyek az ugatás ember számára
szolgáló információtartalmát igyekeznek feltárni. A kutatásokat
dióhéjban összefoglalva kiderült (Pongrácz et al., 2010), hogy a
felnőtt emberek jó hatásfokkal képesek beazonosítani az ugatás
eredeti kontextusát, valamint megtippelni az ugató kutya lehetséges
belső állapotát (lásd még Faragó et al., 2014) életkoruktól, kutyás
tapasztalatuktól függetlenül, illetve, hogy rendelkeztek-e
látóképességgel születésükkor. E vizsgálatok természetesen nem azt
jelentik, hogy az ember veleszületett kutyaugatás-felismerő
képességgel rendelkezik – az ugatás ugyanis ugyanazon akusztikai
törvényszerűségek szerint kódolja a belső állapotokat, mint a többi
emlős vagy az ember hangjelei. A felfedezés hordereje abban rejlik,
hogy az ugatási viselkedés kutyában történt megváltozására új
evolúciós elmélettel szolgál. E szerint a kutya számára az ember
melletti szociális környezetben szükség lehetett jól működő
kommunikációs jelzésekre, és ezt az „igényt” a már meglevő vokális
repertoár egy addig csak szűk kontextuális térben alkalmazott (vö.
farkas) eleme, az ugatás tudta teljesíteni. Az ugatás az evolúció
során a kutyában akusztikailag sokfélévé vált (már nem csak mély,
érdes és ritka, mint a farkasoké), és felbukkan mindenféle szociális
kontextusban. Azt is mondhatjuk tehát, hogy az ugatás a kutya–ember
interspecifikus kommunikáció egyik evolúciós szerzeménye.
Az ugatás ára: idegesítő ugatások • Ha egy gyors
tájékozódó felmérést készítünk például az internet Google
keresőprogramja segítségével a dogbarking (kutyaugatás)
kifejezésére, akkor kiderül, hogy a fentiekben leírt sok érdekes
kutatási eredményen túl, a mai embert más szempontból is érdekli ez
a hangadási forma. Ezt a jelenséget leginkább a zajszennyezés
kategóriába sorolhatnánk. A 21. századra az egyre nagyobb fokú
urbanizáció, és így a városokban megjelent, minden korábbinál
hatalmasabb családikutya-populáció látszólag felőrli az emberek
tűrőképességét a környezetükben felhangzó ugatásokkal szemben.
Világszerte a kutyatartásból adódó egyik legfontosabb probléma az
ugató egyedek (és tulajdonosaik) elleni panaszok nagy száma, az
ebből adódó jogi lépések okozta anyagi, erkölcsi, valamint az
állatjólétet érintő veszteség. Ugyanakkor, érdekes módon, a
kutyaugatást mint zajszennyezést vizsgáló empirikus tanulmányok
hiányoznak a tudományos szakirodalomból.
Feltételezésünk szerint a kutyaugatás zavaró
mivoltát nem elsősorban a hang gyakorisága, avagy intenzitása
okozza, hanem az, hogy éppen az előbb vázolt kommunikációs okokból
kiindulva az ugatás akusztikus tulajdonságai olyanok, hogy az ember
nagyon nehezen képes ignorálni. Nemrégiben kezdtünk az Etológia
Tanszéken olyan kutatásokba, melyekkel azt kívánjuk kideríteni,
vajon mely akusztikai jellemzőkkel rendelkező ugatások bosszantják a
leginkább az embereket; továbbá vannak-e olyan körülmények és
adottságok, amelyek különösen fogékonnyá tehetnek egyes embereket
arra, hogy zavarónak ítéljék a kutyák hangját. A kutatás különleges
vonása, hogy egyszerre zajlik Magyarországon és Brazíliában, ezért
az eredmények nemcsak érdekes összehasonlításokra adnak majd
lehetőséget, hanem a tanulságok jobb megalapozottságát is
biztosíthatják.
Eljövendő kutatási utak
Látható, hogy bőven van még tér ismereteink bővítésére a kutya
vokális kommunikációjával kapcsolatban. Egyrészt nagy szükség van
egy objektív, akusztikai mérésekre alapozott, modern statisztikai
eljárások segítségével kialakított hangtípus-kategorizálásra, ami
nemcsak az egyes hangok egyértelmű beazonosítására biztosíthatna
lehetőséget, hanem alaposabb összehasonlító vizsgálatok elvégzésére
is a kutya rokonsági körében. Mivel a kutyafélék családjában a
szociális komplexitás és csoportszerkezet széles skálája
megtalálható (a magányosan élő sörényes farkasoktól a rövid távra
párt választó sakálfajokon keresztül a komplex családi hierarchiával
rendelkező falkában élő farkasokig), az egyes fajok vokális
repertoárjának összevetése érdekes tesztelési lehetőséget
biztosíthatna a szociális komplexitás elméletének vizsgálatára
(McComb – Semple, 2005). Az elmélet szerint a szociális struktúra és
a kommunikációs rendszerek komplexitása szoros, ún. koevolúciós
kapcsolatban van egymással. Ezt támasztja alá, hogy ha összevetjük a
főemlős fajok szociális berendezkedését és az általuk használt
hangjelzések sokszínűségét, egy egyértelmű lineáris kapcsolatot
találunk, azaz minél nagyobb és összetettebb csoportban élnek, annál
komplexebb jelzésrendszert használnak a kommunikáció során.
Végül, de nem utolsósorban, ha az egyes vokalizációkat a belső
állapot lehetséges indikátorainak tekintjük, akkor lehetőség nyílik
arra, hogy a stressz, illetve a negatív érzelmi állapotok akusztikai
jellemzőit vizsgálva képet kapjunk az egyes egyedek állatjóléti
státusáról. Az egészségestől eltérő szintű stresszre utaló hangok,
illetve ezek akusztikus jellemzőinek meghatározása jó szolgálatot
tehet a viselkedési problémák diagnosztikájában is, ami elősegítheti
az ember és kutya harmonikusabb együttélését is.
Kulcsszavak: akusztikus kommunikáció, ember–kutya interakció,
gépi tanulás, strukturális-motivációs szabály
IRODALOM
Andics Attila – Gácsi M. – Faragó T. et
al. (2014): Voice-sensitive Regions in the Dog and Human Brain Are
Revealed by Comparative fMRI. Current Biology. 24, 5, 574–578. DOI:
10.1016/j.cub.2014. 01.058 •
WEBCÍM
Cohen, J. A. – Fox, Michael W. (1976):
Vocalizations in Wild Canids and Possible Effects of Domestication.
Behavioural Processes. 1, 1, 77–92. DOI:10.1016/0376-6357(76)90008-5
Faragó Tamás – Andics A. – Devecseri V. et
al. (2014): Humans Rely on the Same Rules to Assess Emotional
Valence and Intensity in Conspecific and Dog Vocalizations. Biology
Letters. 10, 1, 20130926. DOI: 10.1098/rsbl.2013.0926
Faragó Tamás – Pongrácz P. – Miklósi Á. et
al. (2010a): Dogs’ Expectation about Signalers' Body Size by Virtue
of Their Growls. PlOS ONE. 5, 12, e15175. DOI:
10.1371/journal.pone.0015175 •
WEBCÍM
Faragó Tamás – Pongrácz P. – Range, F. et
al. (2010b): “The bone is mine”: Affective and Referential Aspects
of Dog Growls. Animal Behaviour. 79, 4, 917–925.
DOI:10.1016/j.anbehav.2010.01.005
Feddersen-Petersen, Dorit Urd (2000):
Vocalization of European Wolves (Canis lupus lupus L.) and Various
Dog Breeds (Canis lupus f. familiaris). Archive für Tierzucht
Dummerstorf. 43, 387–397. •
WEBCÍM
Lord, Kathryn – Feinstein, M. – Coppinger,
R. P. (2009): Barking and Mobbing. Behavioural Processes. 81, 3,
358–368. doi:10.1016/j.beproc.2009.04.008
McComb, Karen – Semple, Stuart (2005):
Coevolution of Vocal Communication and Sociality in Primates.
Biology Letters. 1, 4, 381–385. DOI: 10.1098/rsbl. 2005.0366 •
WEBCÍM
Molnár Csaba – Kaplan, F. – Roy, P. et al.
(2008): Classification of Dog Barks: A Machine Learning Approach.
Animal Cognition. 11, 3, 389–400. DOI 10.1007/s10071-007-0129-9 •
WEBCÍM
Morton, Eugene S. (1977): On the
Occurrence and Significance of Motivation – Structural Rules in Some
Bird and Mammal Sounds. The American Naturalist. 111, 981, 855–869.
•
WEBCÍM
Schassburger, Ronald M. (1993): Vocal
Communication in the Timber Wolf, Canis Lupus, Linnaeus: Structure,
Motivation, and Ontogeny. Advances in Ethology. Vol. 30. Paul Parey
Publishers, Berlin, Germany.
Taylor, A. M. – Reby, D. – McComb, K.
(2008): Human Listeners Attend to Size Information in Domestic Dog
Growls. The Journal of the Acoustical Society of America. 123, 5,
2903–2909. DOI: 10.1121/1.2896962
Taylor, Anna M. – Reby, D. – McComb, K.
(2010): Why Do Large Dogs Sound More Aggressive to Human Listeners:
Acoustic Bases of Motivational Misattributions. Ethology. 116, 12,
1155–1162. DOI: 10.1111/j.1439-0310.2010.01829.x •
WEBCÍM
Tembrock, Günter (1976): Canid
Vocalizations. Behavioural Processes. 1, 1, 57–75. •
WEBCÍM
Volodina, Elena V. – Volodin, I. A. –
Filatova, O. A. (2006): The Occurence of Nonlinear Vocal Phenomena
in Frustration Whines of the Domestic Dog (Canis Familiaris).
Advances in Bioacoustics 2. (Ljubljana), 47, 3, 257–270.
Yin, Sophia – McCowan, Brenda (2004):
Barking in Domestic Dogs: Context Specificity and Individual
Identification. Animal Behaviour. 68, 2, 343–355. DOI:
10.1016/j.anbehav.2003.07.016 •
WEBCÍM
|
|