Az etológia idén 112 éves. A hangyák viselkedését
tanulmányozó William Morton Wheeler 1902-ben alkotta meg az etológia
elnevezést a görög ethos (szokás, viselkedés) és a logos (tudomány)
szavak összekapcsolásával. Ha a genetika születését a gén fogalmának
megjelenéséhez kötjük (1909), akkor valójában a két tudományterület
szinte egyidős. És mégis, mekkora a különbség, ha azt tekintjük,
hogy míg az utóbbi a biológia fősodrában haladva az egyik
legdinamikusabban fejlődő kutatási irány, amely alapjában
változtatta meg a természet működéséről való gondolkodásunkat, addig
az etológiára még ma is sokan úgy tekintenek, mint egyfajta úri
huncutságra. Természetesen nem helyes az egyes tudományterületeket
versenytársaknak tekinteni, és az is igaz, hogy a Karl von Frisch,
Konrad Lorenz és Nikolaas Tinbergen 1973-as Nobel-díja és az azóta
eltelt idő alatt az etológia és rokontudományai (viselkedésökológia,
humánetológia, evolúciós pszichológia) egyre inkább elfogadott
önálló kutatási területekké váltak. Továbbá, a modern etológia jelen
helyzete rácáfol Edward Osborne Wilson jóslatára, aki a XXI. század
elejére az etológia lassú eltűnését vetítette előre. Néha azonban
érdemes körültekinteni, és megnézni, hogyan is állunk, és melyek a
továbbfejlődés lehetőségei, hiszen az is lehet, hogy az etológia,
illetve a viselkedéstudományok valódi áttörése éppen a következő
évtizedekben várható.
Korai sikerek
A korai etológia legfontosabb tudományos felismerése, hogy minden
fajra nézve, az embert is beleértve, igazolta specifikus
viselkedésmintázatok (öröklött mozgásmintázat) meglétét, amelyek
kiváltásához megfelelő külső ingerekre, ún. kulcsingerekre van
szükség. Ez a viselkedésalapú koncepció nagy jelentőségű volt, mert
megkerülte az ösztön létéről (vagy nemlétéről), illetve jellegéről
folytatott vitát, és a kutatások számára módszertani segítséget
nyújtott, hiszen így kísérletes úton lehetett feltárni a környezet
és a viselkedés kapcsolatát. Az etológusok azt is felismerték, hogy
ezek az öröklöttnek nevezett mozgásmintázatok valójában nem
veleszületettek a szó szűk értelmében, hanem az egyedfejlődés
folyamán különböző mértékben módosulnak, változnak. Így sikerült a
pszichológusok által hangsúlyozott tanulást is beemelni az etológiai
viselkedésmodellekbe. Jó példa erre a csibék követő viselkedése,
amelyet feltehetően a mozgó tárgy (mint kulcsinger) vált ki, de
ezzel párhuzamosan aktiválódik egy tanulási mechanizmus, amely a
követést kiváltó tárgy (a természetben ez a tojó) egyedi
jellegzetességeit rögzíti. E tanulási folyamatnak két fontos
jellemzője van: viszonylag gyors, kizárólag ebben az élethelyzetben
jelentkezik, illetve bizonyos esetekben a hatása a későbbi
életciklusban is kimutatható (fajtársfelismerés formájában). A
gyors, irányított tanulást az etológusok ’bevésődésnek’
(imprinting), a specifikus tanulás idejét pedig ’érzékeny
időszaknak’ nevezték el. Ma már mindkét fogalommal gyakran
találkozhatunk más tudományokban is. Így például a genetikusok is
jól ismerik a genetikai bevésődés (genomic imprinting) jelenségét,
amikor egyes gének kifejeződése szülőspecifikus.
Mi az etológia mint erőtér?
Az etológusok ma is kiemelten fontos eseményként tekintenek a
1973-as Nobel-díjra, noha az azóta eltelt idő csak részben igazolta
az akkori optimizmust. A Tinbergen (1961) által jóval korábban
felvázolt tudományos program, amely a viselkedés ökológiai és
evolúciós megközelítését ugyanolyan fontosnak ítélte, mint a
mechanizmusok kutatását, lényeges mértékben hozzájárult ahhoz, hogy
hamarosan megszilárdult a viselkedésökológia, mely erős kapcsolatot
jelentett a környezet és egyed viszonyát vizsgáló ökológia felé. Azt
is mondhatjuk, hogy a viselkedésökológia a 1980-as és 90-es években
ellopta az etológia elől a show-t, és különösen az elméleti téren
sikerült fontos előrelépést tenni egyes alapvető kérdések
matematikai modellezésével.
A viselkedésökológia dinamizmusát mi sem jellemzi
jobban, mint a pszichológiai személyiségmodellek beemelése a
korábban az egyedek uniformitására alapozott modellekbe. A
hagyományos etológiai kutatások figyelmét szinte teljesen elkerülte
a pszichológusok által már régóta kidolgozott, és matematikai
módszerekkel is alátámasztott személyiségkoncepció, amely az emberek
közötti egyedi különbségeket egy többváltozós viselkedési tér
segítségével igyekezett leírni. Igaz, a viselkedésökológusok egy
része ma is gyanakvással tekint az eredeti pszichológiai
koncepcióra, és néha felületesen használja a fogalmakat, ennek
ellenére fontos előrelépésnek tekinthető az egyedi sajátságok
figyelembevétele a populációs szintű modellezésben (Dingemanse et
al., 2004).
Elmekutatás etológusokkal
A korai etológusok, talán Lorenz általános megközelítését kivéve,
nem nagyon törődtek az elme működésével. A viselkedésökológia
kibontakozása csak megerősítette ezt a tendenciát, és így az 1960-as
években a pszichológiában bekövetkezett kognitív forradalom hatása
csak jóval később, kerülő úton jelentkezett az etológiai
kutatásokban. A 1980-as és 90-es években megjelenő kognitív etológia
ugyan sok mindent átvett a párhuzamosan futó pszichológiai
irányzattól (Csányi, 1986), azonban valódi áttörésre csak részben
került sor. Ma már mindenki elismeri, hogy az elmefolyamatok
alaposabb megismerése nélkül a viselkedés sem értelmezhető,
ugyanakkor sokan igencsak lazán értelmezik az elmeműködés
komplexitását, és/vagy mindent „kognitívnak” tekintenek, ami az
elmében zajlik, beleértve az elemi asszociációs folyamatokat is.
Mások viszont megelégszenek az elme nagyon vázlatos, nagyvonalú
leírásával, amely csekély magyarázó erővel bír (például Bekoff,
2006).
A kognitív etológia helyzetét tovább nehezíti az
időről-időre fellángoló ún. antropomorfizmus-vita, amelynek lényege,
hogy az állati elme milyen mértékben hasonlítható össze az
emberével, elfogadva azt a darwini alapvetést, hogy a földi elmék
evolúciós kapcsolatban állnak egymással. Míg az antropomorfisták
azzal érvelnek, hogy az emberrel való összehasonlítás lényeges eleme
a módszertannak, még akkor is, ha ezt kellő körültekintéssel kell
végezni, addig mások szerint az ilyen megfeleltetésnek még a
gondolata is káros a kutató objektív gondolkodására nézve. Míg az
antropomorfisták szempontjából az ellenfelek által kínált
alternatíva egy descartesi értelemben primitív asszociációs géppé
silányítja az állati elmét, addig az ellenzők szemében az ő
elméleteik pusztán az elmeműködés metaforáinak tekinthetők.
Talán így több mint száz év után érdemes lenne
belátni, hogy ez a vita egyik fél számára sem kecsegtet a „győzelem”
esélyével. Ennek nem az az oka, hogy valójában egyik oldal sem képes
új érveket felhozni a maga igaza mellett. Sokkal fontosabb
észrevenni, hogy valójában az állati (és részben az emberi) elme
kutatásának módszertana mit sem változott az utóbbi évtizedekben.
Sajnos az etológusok is beleestek ebbe a csapdába, amikor a vita
kedvéért elfogadták a kiindulási helyzetet, és az összehasonlító
pszichológusok módszereit követve igyekeztek az állatok viselkedését
erősen korlátozott laboratóriumi helyzetekben elemezni. További
fontos okokat azonban az etológiai módszer használatának korlátaiban
kell keresnünk.
Etológia mint viselkedésleírás
Az etológia valódi módszertani felfedezése a viselkedésleíráshoz
köthető. A kutatók felismerték, hogy a viselkedés elemekre bontható,
ezek az elemek viszonylag jól jellemezhetők, és így
kategorizálhatók. Ez adta az alapját annak, hogy a szabadon (vagy
laboratóriumban) mozgó állat viselkedését viszonylag egyszerű módon,
akár egy darab papír és ceruza használatával, rögzíteni lehessen. A
kezdetekben az etológusok többsége viszonylag sok időt töltött ilyen
megfigyelésekkel, amelyekben kombinálódott az előbb leírt
kvantitatív adatgyűjtés, illetve a szubjektív tapasztalatszerzés,
amely azonban szintén fontos járulékos tudást nyújtott a viselkedés
értelmezéséhez. Sok módszertani könyv ma is azt javasolja, hogy egy
adott probléma megközelítésére az a legjobb eljárás, ha előzetes
megfigyelések révén a kutató kiválasztja azt a viselkedésbeli
jellemzőt, amely a kívánt kérdés megválaszolására a legalkalmasabb.
A módszer minden kétséget kizáróan sikeres, hiszen,
többek között, ilyen megfigyelések szolgáltatták az alapját a
Tinbergen által felállított ún. hierarchikus viselkedési modellnek
is, amely széles körű alkalmazásra talált, a robotikát is beleértve.
A Tinbergen által megfogalmazott, majd Gerald Baerends (1976)
munkássága révén finomított modell lényege, hogy az egyes
viselkedések megjelenését egy többszintes, hierarchikusan szervezett
elme irányítja, amely megfelelő szabályszerűségek alapján,
specifikus környezeti hatásokra válaszolva biztosítja, hogy a
szervezet az optimális reakciót mutathassa. Közelebbről megnézve
azonban a hierarchikus modell is inkább intuitív meglátásokon
alapszik, mintsem nagy mennyiségű kvantitatív adaton.
Valójában sokan már régóta felismerték, hogy az
imént leírt klasszikus etológiai leíró módszer éppen egy lényegi
kérdésben súlyos hibát vét: teljesen indifferens a viselkedés
időbeli aspektusát tekintve, alig veszi figyelembe a környezet és a
viselkedő egyed dinamikus kapcsolatát. Természetesen az etológia
történetében időről időre felbukkantak olyan kutatók, akik az egyes
viselkedéselemekre fókuszáló kutatással szemben a teljes viselkedés
időbeli változását helyezték előtérbe. Korábban azonban az ilyen
megközelítések szempontjából komoly akadályt jelentett, hogy nem
állt rendelkezésre megfelelő mennyiségű viselkedési adat, és a
matematikai modellezés lehetőségei is korlátozottak voltak.
Etológia és a „Big data”
A „Big data” (nagy adathalmaz) koncepciója valójában nem új, azonban
számos tudományterületen új módszerek alkalmazása, illetve a
hatalmas (és viszonylag olcsó) adattároló és feldolgozó
számítástechnikai kapacitás megjelenése, a hagyományos kísérleti
megközelítés mellett újfajta megoldásokat is lehetővé tesz.
Természetesen az elképzelés nem pusztán arra szorítkozik, hogy a
kutató egyfajta adatgyűjtő robottá alakuljon át, sokkal inkább azon
a feltételezésen alapszik, hogy a nagymennyiségű adat segítségével a
tudományos modellezésnek másfajta irányai is kibontakozhatnak. A
módszer gyakorlati megvalósításában eddig elsősorban a fizikusok
jeleskedtek, de például a DNS-szekvenciák meghatározásával és
feldolgozásával a biológusok egyre inkább bekapcsolódnak ebbe az új
kutatási irányba. Amennyiben a komplex működésű rendszerek
szabályainak megalkotásához valóban nagy mennyiségű adatra van
szükség, akkor az elme kiváló alanya az ilyen kutatásnak, és talán
nem is meglepő, hogy ez a munka már el is kezdődött (Turk-Browne,
2013).
A jövő etológusai számára megfontolandó, hogy
kipróbálják ezt a megközelítést, annak ellenére, hogy a viselkedés
(illetve az aktuális környezet) automatikus mérése még gyerekcipőben
jár (lásd Gerencsér – Vásárhelyi, ebben a számban, 28. o.). Pusztán
elvi megfontolások alapján is a módszer számos előnnyel jár: (1) Az
etológus végre viselkedési modellekkel foglalkozhat, és így részben
elkerülhetők az antropomorfizmus kérdésének vitái. (2) Kiderülhet,
hogy az eddig szubjektív (emberi) módon elkülönített viselkedési
kategóriák mennyiben objektívek, illetve a viselkedés számos olyan
jellegzetessége is mérhetővé válik, amely eddig elkerülte a
megfigyelő ember figyelmét (lásd Faragó – Pongrácz, ebben a számban,
35. o.). (3) A viselkedés mint kimenet és a hozzá tartozó környezeti
állapotok, illetve események mint bemenet kapcsolatának
felderítésére különböző belső állapotokat feltételező modellek
alkothatók, függetlenül attól, hogy az emberi viselkedés alapján
milyen elmeállapotokat fogalmaztunk meg korábban.
|
|
Természetesen mindez nem azt jelenti, hogy a
hagyományos kísérleti munkára a jövőben nem lesz szükség. Sőt a nagy
adathalmazra vonatkozó optimista elképzeléseknek is megvan a
korlátjuk, ugyanakkor nagy igény van arra, hogy a viselkedésleírás
és modellezés kitörjön a szokványos keretek közül.
Etológia in silico
Az etológiában (és a viselkedéstudományokban általában) uralkodóan
leíró modelleket használnak. Az ilyen leíró modellek nagyon fontos
szerepet töltenek be a tudás rendezésében, sőt bizonyos alapfogalmak
tisztázásában is, de erős korlátot jelentenek a továbblépésben. A
genetikával való párhuzamba állítás itt is érdekes lehet, hiszen az
in vitro kutatás lehetősége egyre fontosabb szerepet játszik a
génműködés megértésében. Egy adott rendszer működési szabályai
valójában akkor érthetők meg igazán, ha alkalom nyílik arra, hogy
elemeiből összerakva hasonló teljesítményű mesterséges rendszert
hozzon létre a kutató. Egyelőre még a legfejlettebb, mesterséges
genetikai rendszerek is nagyon messze vannak a természetes
jelenségek bonyolultságától, de a munka elkezdődött, és valami
hasonló módszerre az etológiának, illetve szélesebb értelemben vett
viselkedéskutatásnak is szüksége lesz.
Ha viselkedési modellekről van szó, a
viselkedéskutatók szívesen hivatkoznak neurális modellekre, noha az
idegrendszer összefüggéseinek kutatása nem biztos, hogy megoldja a
viselkedésszabályozás problémáit. Ráadásul az sem valószínű, hogy az
etológiai in vitro kutatásokhoz valamiféle természetes neuronháló
alkalmazása lenne a legcélravezetőbb megoldás. Nagyobb az esély
arra, hogy a viselkedésmodellek kipróbálási területe a
számítástechnikához, informatikához, illetve a robotikához
kapcsolódik. E lehetőséget sokan azzal az ellenérvvel vetik el, hogy
az ilyen, ún. in silico rendszerek jellegüknél fogva nem képesek
modellezni az elme komplexitását, különös tekintettel arra, hogy
elvileg másképp működnek, mint az agy. Valójában azonban az ilyen
érvelés inkább egy neurobiológus gondolkodásának az alapja, nem
pedig az etológusé, hiszen az etológiai modellezés esetében a
megjelenő viselkedés, illetve az ehhez kapcsolódó teljesítmény a
döntő. Valószínűsíthető, hogy az in silico modellek szerkezete nem
hasonlít majd az elme működéséről alkotott, néha kissé naiv
elképzeléseinkhez, viszont teljesítményüket tekintve
megfeleltethetők lesznek az élő elme képességeinek. Máshogy
megfogalmazva, az in silico modellek az adott probléma egy
lehetséges megoldását adják, ugyanakkor a működési mechanizmusaiból
nem lehet közvetlenül az elme működésére következtetni. Az
elképzelés gyakorlati kivitelezését nagyban segítik azok a
kísérletek, amelyekben azt vizsgálják, hogy a kutyák milyen
komplexitású szociális interakcióra képesek robotokkal szembesülve
(lásd Gergely – Miklósi, ebben a számban, 44. o.).
Etológia mint innováció
Az etológia egyik legújabb kutatási iránya az ún. etorobotika,
amelynek célja, hogy autonóm ágenseket, robotokat az elvárt
tevékenységüknek és feladatuknak megfelelő formával és az
élőlényekre jellemző viselkedési jellegekkel ruházzanak fel.
(Miklósi, 2010). Erre a szigorúan funkcionális megközelítésre azért
van szükség, mert a robotoknak csak akkor van esélyük a túlélésre,
ha az ember szempontjából jól érzékelhető hasznot hoznak. Az
etorobotika elsősorban olyan robotok kutatásával foglalkozik,
amelyek nagy valószínűséggel az ember szociális közegében végzik
tevékenységüket. Bár ettől a helyzettől még messze vagyunk, számos
elképzelés létezik az ilyen, ún. segítő társrobotok (socially
assistive robots) felhasználhatóságára például a gyógyításban vagy
az irodai munkában.

1. kép • A BME Mechatronika Tanszéke
és az MTA–ELTE Összehasonlító Etológiai
Kutatócsoportjának közös munkájaként megszületett segítő társrobot,
Ethon első
változata. A tervek szerint egy ilyen robot
portásként fog működni a tanszéken.
Az etorobotika egyik legfontosabb feladata, hogy a
robot funkciójából levezesse, milyen az az optimális
viselkedéskészlet, amely révén idegenként meg tud felelni az emberi
szociális környezet kihívásainak. Az ember–robot interakció jó
modellje például az ember és kutya között létrejövő szociális
kapcsolat (Gácsi – Miklósi, 2012), amely szintén azon alapszik, hogy
a két faj egyedei képesek kölcsönösen felismerni egymás
viselkedésformáit, az azokban meglévő sokszor lényeges eltérések
ellenére is. A különböző állatfajokra (különös tekintettel a
háziasított állatokra) jellemző szociális viselkedésformákban
megtalálható közös elemek (ún. szociális primitíva) számos esetben
az ember számára is könnyen értelmezhetők. A feladat olyan szociális
viselkedést szabályozó viselkedési modell felállítása, illetve
tervezése, amely a robotok viselkedését az ember számára könnyen
felismerhetővé teszi. Egy szociális segítő robot formáját, illetve a
tevékenységeihez tartozó viselkedésmintázatokat úgy kell
kialakítani, hogy a könnyen felismerhető funkció mellett a robot
tevékenysége is kiszámítható legyen. Az elképzelések szerint az
etorobotikai megközelítés alapján tervezett robotok könnyebben
illeszkednek majd be az emberi közösségekbe, ugyanakkor specializált
mivoltuk és a funkciójukra optimalizált (azaz nem emberi) kinézetük
és viselkedésük miatt az emberek sem tartják majd versenytársaknak
őket, inkább együttműködő partnert látnak bennük.
Az ELTE Etológia Tanszékén a Budapesti Műszaki és
Gazdaságtudományi Egyetem Mechatronikai és a Miskolci Egyetem
Informatikai tanszékeinek hathatós közreműködésével már elkezdődtek
egy irodai robot megvalósításának munkálatai (lásd Gácsi et al.,
ebben a számban, 11. o.). Kezdetben egy irodai robottól csak
viszonylag egyszerű feladatokat várnak el a kutatók, például a
tanszék területének rendszeres bejárása vagy a megérkező vendég
üdvözlése és elvezetése a keresett személyhez. Azonban már a
kezdetek idején kiderült, hogy a feladatot csak akkor lehet
sikeresen megoldani, ha egy szoros együttműködés alakul ki a robotot
építő és programozó mérnökök és a hatékony viselkedés
megjelenítéséért felelős etológusok között. Az emberek között működő
robotok viselkedésének megtervezése, illetve az ezért felelős
viselkedési modellek felállítása komoly lendületet adhat az
etorobotika fejlődésének.
Interdiszciplináris etológia
A genetikai, illetve a neurobiológiai módszerek fejlődése, illetve a
viselkedés genetikai és idegi szabályozása megértésének kérdései
egyre közelebb hozzák egymáshoz e területek kutatóinak érdeklődését.
Ma már nem tekinthető szokatlannak, ha egy kutatócsoport arra
kíváncsi, vajon egy konkrét gén milyen hatással van a felnőtt
egyedek viselkedésére, annak ellenére, hogy a befolyás mértéke
statisztikai értelemben alig néhány százalékra tehető. Az ilyen ún.
kandidánsgén-kutatások egyes jól ismert gének viselkedésre gyakorolt
hatását nézik, abból kiindulva, hogy a génműködés az egyes
allélvariánsok esetében más és más. Az ilyen kutatásokban a
genetikusokra hárul a megfelelő kandidánsgén kiválasztása, illetve
az allélvariánsok eltérő hatásának kimutatása (például eltérő
aminosavsorrend, eltérő fehérjeszerkezet). Az etológusok a jól
megválasztott viselkedési jellegért felelősek, illetve, hogy a
viselkedés megfigyelése és rögzítése optimális körülmények között
jöhessen létre (lásd Kubinyi et al., ebben a számban, 51. o.).
Újabb kutatások lehetővé tették, hogy megfelelő
körülmények között az éber állat agyműködését is nyomon lehessen
követni mágneses rezonancián alapuló képalkotó módszerek (fMRI)
segítségével. Várhatóan az ilyen irányú kutatások egyik legfontosabb
alanya a kutya lesz. Az fMRI-eljárás csak a mérés alatt teljesen
mozdulatlan egyedek esetében alkalmazható sikerrel, ugyanakkor a
kutyák többsége kiválóan tréningezhető, sokszor elég önkényes
feladatok végrehajtására is. A kutyák esetében jó alkalom adódik az
emberrel való összehasonlító vizsgálatok elvégzésére is (lásd Andics
et al., ebben a számban, 28. o.).
Az etológia számára nagyon fontosak ezek a
tudományközi kapcsolatok, mert mind a genetika, mind az agyműködés
felől közelítve sok minden megtanulható a viselkedés
szabályozásáról. Azonban mindezen ismeretek és felismerések továbbra
sem teszik szükségtelenné, hogy az etológia saját, viselkedésszintű
modellek kidolgozásán fáradozzon a viselkedést szabályozó
mechanizmusok felderítéséhez.
A szerző etorobotikai kutatásait az MTA–ELTE Összehasonlító
Etológiai Kutatócsoport (MTA 01031) keretében végzi.
Kulcsszavak: etológia, viselkedéselemzés, elmemodellezés,
robotika, etorobotika
IRODALOM
Baerends, Gerald (1976): The Functional
Organization of Behaviour. Animal Behaviour. 24, 726–738. DOI:
10.1016/S0003-3472(76)80002-4
Bekoff, Mark (2006): The Public Lives of
Animals: A Troubled Scientist, Pissy Baboons, Angry Elephants, and
Happy Hounds. Journal of Consciousness Studies. 13, 115–131. •
WEBCÍM
Csányi Vilmos (1986): How is the Brain
Modelling the Environment? A Case Study by the Paradise Fish. In:
Montalenti, G. – Tecce, G. (eds.): Variability and Behavioral
Evolution. Proceedings, Accademia Nazionale dei Lincei, Roma,
Quaderno No. 259, 142–157.
Dingemanse, J. Niels – Both, Christiaan –
Drent, P. John – Tinbergen, M. Joost (2004): Fitness Consequences of
Avian Personalities. Proceedings of the Royal Society of London,
Series B. 271, 847–852. DOI 10.1098/rspb.2004.2680 •
WEBCÍM
Gácsi Márta – Miklósi Ádám (2012): On the
Utilization of Social Animals as a Model for Social Robotics.
Frontiers in Psychology. 3, 75. DOI: 10.3389/fpsyg. 2012.00075 •
WEBCÍM
Miklósi Ádám (2010): Kutya, ember, robot –
avagy az etorobotika születése. Magyar Tudomány. 2, 175–182. •
WEBCÍM
Tinbergen, Nikolaas (1951): The Study of
Instinct. Oxford University Press
Turk-Browne, B. Nicholas (2013): Functional Interactions As Big Data
in the Human Brain. Science. 342, 580–584. DOI:
10.1126/science.1238409 •
WEBCÍM
|
|