
MICHELBERGER PÁL
1930–2014
Elment, örökre elment az alkotás háromszögében élő, mindig újat
kereső, nemzetközileg elismert tudós kutató; egy valóban sikeres
hazai iparág, a járműgyártás meghatározó személyisége, a híres
műegyetemi professzor, a Műegyetemet megreformáló rektor, nemzedékek
iskolateremtő tanára: 2014. április 11-én, életének 85. évében,
súlyos, de türelemmel viselt hosszú betegség után Michelberger Pál,
Széchenyi-díjas gépészmérnök, professor emeritus, az MTA rendes
tagja.
Michelberger Pál 1930. február 4-én született
Vecsésen, és 1948-ban érettségizett a Szent László Gimnáziumban.
A Budapesti Műszaki Egyetem Gépészmérnöki Karán kezdi meg
tanulmányait, ahol az időközben létrejött Hadmérnöki Karon szerez
gépészmérnöki diplomát 1952-ben. Kezdetben egyetemi tanársegéd, majd
1955-től mint adjunktus dolgozik a híres repülőgép-tervezőmérnök,
Rudnai Guidó professzor mellett. 1957 elején az Ikarus-gyárba kerül
tervezőmérnöknek, ősztől pedig félállásban folytathatja egyetemi
oktatómunkáját adjunktusként, majd később egyetemi docensként. Az
Ikarus-gyárban eredményesen alkalmazza könnyűszerkezetes
szilárdságtani ismereteit a jármű, az autóbusz-vázszerkezet
szilárdsági számításai során. Először főstatikus, majd 1963-ban a
gyár főkonstruktőre lesz. 1964-ben áthelyezik az Autó- és
Traktoripari Trösztbe, ahol rövid ideig megbízott műszaki
igazgatóként a hazai járműprogram egyik fő irányítójaként dolgozik.
1968-tól, főállásban újra a Műegyetemen tanít, míg
félállásban visszatér az Ikarushoz, ahol 1991-ig műszaki tudományos
tanácsadó, majd 1991 és 1995 között az igazgatótanács tagja is.
Aktív közreműködésével ezen időszakban készülnek el az Ikarus
200-as, 300-as és 400-as típusú autóbuszcsaládok ter-vei, és e
tervek alapján a világhírű Ikarus-buszok, több százezres példányban.
Így valósítja meg azokat elképzeléseit, amelyeket az egykori
Autóipari Tröszt tényleges műszaki vezetőjeként korábban javasolt.
A Műegyetemen gondos, rendkívül lelkiismeretes
oktatómunkája mellett a tudományos élet területén is jelentős,
nemzetközileg is elismert kiemelkedő tudományos karriert futott be.
Harmincévesen, 1960-ban szerzi meg a műszaki tudományok kandidátusa
fokozatot, 1963-ban kinevezik docensnek a Gépészmérnöki Karra. A BME
Közlekedésmérnöki Kar 1968-as megalakulása után kerül a
Mechanika-Gépelemek Tanszékre egyetemi tanárként. 1969-ben kap
tanszékvezetői megbízást, amit 65. életévének betöltéséig
folyamatosan ellátott. 1970-ben, negyvenévesen védi meg akadémiai
doktori értekezését. 1985-ben választják meg a kar dékánjává, majd
1990 és 1994 között a rektori tisztséget tölti be a Műegyetemen.
1994 és 1995 között a Magyar Rektori Konferencia elnöki feladatait
látja el. 2001-ben lesz professor emeritus a Közlekedésmérnöki Kar –
időközben átnevezett – Járműváz- és KönnyűszerkezetekTanszékén.
A rendszerváltozást követően több fontos ipari
cégnél műszaki tanácsadóként, felügyelő vagy igazgatótanácsi
elnökként dolgozik. (Suzuki Magyarország, a Hungarocamion Rt., a
Bakony Művek Rt., a MÁV Rt., a Dunaferr Ferrcert Kft., az MTA MMSZ
és a Knorr-Bremse, Hungary.)
1970-es években kiteljesedik tudományos
alkotótevékenysége. Kidolgozza az ipari alkalmazások megoldására
alkalmas mátrixalapú
|
|
algoritmusokat az erőmódszeres feladatok
megoldására. Ezek segítségével alakítják ki, majd finomítják az
Ikarus első önhordó vázszerkezetű autóbuszcsaládját, a híres 200-as
sorozatot. A ‘80-as évek elejétől részben a vázszerkezetek statikus
méretezési eljárásainak finomításán dolgozik: így számolja a
gyártási pontatlanságokból keletkező járulékos feszültségek értékeit
a vázszerkezetekben, de figyelme mindinkább az időben változó
terhelések és az azok által okozott, véletlenszerű igénybevételek,
kifáradási jellemzők leírása felé fordul. Másrészt fontos
járműdinamikai problémák megoldására is koncentrál. Felismeri és
alkalmazza a statisztikai identifikáció adta lehetőségeket és mérési
eredményeket, amelyeket részben az új távolsági és városi
autóbuszcsaládok (IK300-as és IK400-as sorozat) kifejlesztésénél
ugyanúgy alkalmaznak, mint a NABI és az Egyedi Autóbuszgyár
termékeinél.
A ‘80-as években egy jól szervezett tanszéki
kutatócsoportot alakít ki, amihez több műegyetemi kutató
csatlakozik. Később lét-rehozza akadémiai kutatócsoportját is.
Alapve-tően e csapatból és tudományos iskolából kerülnek ki azok a
magasan minősített oktatók és kutatók (akadémikusok, akadémiai
doktorok, kandidátusok) akikre élete végéig rendkívüli módon büszke
volt.
1974- től aktívan részt vesz az autógyártó mérnökök
tekintélyes és befolyásos nemzetközi szövetsége, a FISITA
tevékenységében, ahol hamar felismerik sokoldalú tudását, és
tudományos és gyakorlati eredményeit is. 1978-tól, négy éven át a
világszervezet egyik alelnöke, majd megválasztott (1990–92) és
„tényleges” elnöke (1992–94). Tagja az IAVSD, a legismertebb
járműtechnikai nemzetközi szakfolyóirat igazgatótanácsának, majd a
tudományos bizottságnak. Az 1990-es évektől még tizennyolc más
nemzetközi tudományos megbízatást kap, és több nemzetközi akadé-mia
és szervezet választja tagjává. Így többek között az Orosz
Közlekedési Akadémia (Szentpétervár, 1992), az Európai Akadémia
(London, 1993), az ausztriai Európa Tudományos és Művészeti Akadémia
(Salzburg, 1998).
Hazai szakmai elismertsége az MTA Mechanikai
Bizottsági tagságával kezdődik (1970), majd tagja lesz az MTA
Közlekedéstudományi (1985) és Gépszerkezettani Bizottságának,
amelynek elnöke is 1985 és 1993 között. A GTE társelnöke 1976–90
között. 1982-ben a Magyar Tudományos Akadémia levelező tagjává
választják, 1990-ben lesz az MTA rendes tagja, 1993-ban és 1996-ban
az MTA alelnökévé választják. A Magyar Akkreditációs Bizottság (MAB)
elnöke 2001 és 2003 között. 1998-tól, négy éven át a Műszaki és
Természettudományi Egyesületek Szövetségének (MTESZ) elnöke.
2011-től haláláig a Magyar Mérnökakadémia elnöki teendőit látja el.
Széles körű elismertségét és munkabírását mutatja, hogy még további
tizenhat hazai tudományos intézet, szervezet bízza meg elnöki és
tagsági feladatokkal. Három hazai egyetem díszdoktora is (Zrínyi
Miklós Nemzetvédelmi Egyetem, 2001; Széchenyi István Egyetem, 2005;
Óbudai Egyetem, 2010).
Több hazai és nemzetközi tudományos szakfolyóirat
főszerkesztője és szerkesztő bizottságának tagja: az Acta
Technica Academiae Scientiarum Hungaricae (1986–2000), a Periodica
Polytechnica (Trans. Eng.) (1985–93), a Járművek, Mezőgazdasági-
Építőipari gépek (1983), az International Journal of Vehicle Design
(1978), a Vehicle System Dynamics (1984–2000).
Társadalmi és szakmai elismertségét számos (közel
harminc), nagyon jelentős hazai és nemzetközi kitüntetése
bizonyítja. Többek között a Munka Érdemrend bronz fokozata (1966), a
Magyar Köztársasági Érdemrend Középkeresztje (1994), a Pattantyús
Ábrahám Géza-díj (1973), a FISITA Medall (1978), az Eötvös
Loránd-díj (1994), a Széchenyi-díj (1995), a Pázmány Péter-díj
(1999), az Eötvös József-díj (2000), a BME József Nádor-em-lékérem
(2003), a Pro Scientia et Universitate Emlékérem (2003), az MTA
Aranyérme (2006) és a Magyar Érdemrend Középkeresztje a csillaggal
(2012) díj kitüntetettje.
„De talán a legfontosabb sikere, hogy tanítványai
szeretik, nagyra tartják” – nyilatkozott, amikor az életpályájáról
kérdezték az Akadémiai Aranyérem átadásakor 2006-ban.
Büszkék vagyunk arra, hogy tanítványai voltunk, és
munkatársai lehettünk. Emlékét és szellemi kisugárzását megőrizzük
szívünkben és lelkünkben egyaránt.
Bokor József
Ginsztler János
Palkovics László
az MTA rendes tagjai
|
|