Az erkölcsi értékek és normák, az etika elvei a
társadalom minden területén alapvetőek. Valójában erkölcsi
gondolkodás és szabályrendszer nélkül tartósan nem létezhet emberi
közösség. Az egyszerű társadalmakban ez elsősorban egy olyan
természetes módon kialakult rend, amelyet megélnek, és nem
vizsgálnak; így nem is nevezhetjük etikának. A közösség fejlődése
során azonban a filozófia – minden tudomány alapja – az etikát, a
morális vélekedést, a filozófiai gondolkodás részévé tette, ahogy az
évezredekkel ezelőtt kialakult, a nagy világvallások tanai is
megfogalmaztak alapvető erkölcsi normákat.
Ezek után joggal kérdezhetnénk, hogy a tudomány
etikájával miért csak most foglalkozunk? Egyrészt, mert a modern
értelemben vett tudomány, és különösen a mai, „ipari méretű”
tudomány egy meglehetősen fiatal jelenség: modern értelemben vett
tudományról két-háromszáz éve, ipari méretű tudományról pedig csupán
hatvan-hetven éve beszélhetünk. Másrészt, mert a tudományerkölcs
megbízhatóságán, a tudomány eredményeinek hitelességén ma emberek
élete, ha nem az emberiség egészének léte múlhat.
A tudomány kezdeti korszakában – egyrészt mert
kevesen művelték, másrészt, akik művelték, azok számára morális
vonatkozásai maguktól értetődők voltak – a tudományetikai kérdések
nyilván nem merültek föl olyan élesen és sürgetően, ahogyan ma,
amikor a tudomány versennyé vált. A versenyben pedig az egyéni
győzni akarás és a közös erkölcsi elvek könnyen konfliktusba
kerülnek. Ilyenkor a verseny megnyerése érdekében a résztvevők
hajlamosak a maguk számára előnyösen újraértelmezni a szabályokat,
és elmenni egészen az erkölcsi határokig, néha azokon is túl.
Ezt a hajlamot a körülmények kihívásai is
erősíthetik, így a tudományetika kérdései a publikációs kényszertől
kezdve a tudományban elérhető sztárságig nagyon sok célt, elvárást
érintenek. A publikációs kényszer alatt azt értem, hogy a kutatókat
– de már a PhD-hallgatókat is – a finanszírozástól az előmenetelig
szinte minden arra szorítja, hogy minél hamarabb, minél gyorsabban
publikáljanak, és ez, értelemszerűen, nem éppen a tudományetikai
szabályok feltétlen betartásának irányába hat. De a kényszerek
mellett említhetem a személyes ambíciót is, a hírnév és elismertség
iránti természetes vagy túlzó vágyat, amely ugyancsak afelé mozdítja
el a kutatókat, hogy előbb inkább valamelyik újság címlapján
jelentsék be nagy felfedezéseiket, mint a szigorú szűrőt alkalmazó
tudományos folyóiratok hasábjain.
A tudományt ma sokan elsősorban pénzért, legtöbben
megélhetésért, biztos egzisztenciáért, munkaként és nem csupán
kíváncsiságból vagy kedvtelésből művelik. A világ egyes részein a
tudomány művelőit jól, sztárjait kiemelkedően fizetik meg. Az ehhez
kapcsolódó elvárások, az előmenetel és siker kényszere a
tudományerkölcs érvényesülését ugyancsak gyengítheti.
A gazdasági előny keresése és a tudomány
értékrendje sincs magától értetődő összhangban. Mára a tudomány és a
tudomány eredményeire épülő fejlesztés olyan mértékben vált a
gazdaság sikerfeltételévé, hogy a tudomány szigorú szabályainak
betartása tehernek tűnik. Ha csak a reklámokat tekintjük,
elgondolkoztató, hányszor halljuk, hogy a tudomány eredményeivel
vagy szakkifejezéseivel reklámoznak termékeket. Korántsem biztos,
hogy ezek a „tudományos” vizsgálatok valóban tudományosak,
szakmailag és etikailag megalapozottak.
Ahhoz, hogy kellően biztosak lehessünk abban, hogy
a tudomány minden esetben hiteles és megbízható, kutatásokkal
dokumentált és igazolt állításokat tesz, a 21. században foglalkozni
kell a tudomány művelésének etikai kérdéseivel. Jogi kérdéseivel már
régóta foglalkozunk, a jog és etika viszonyával, szétválasztásával
vagy átfedésével már jóval kevesebbet. Pedig a jog és az etika
rendje csak összekapcsolódva, együtt tud segíteni abban, hogy a
tudomány intézményrendszerei megfelelően
|
|
működjenek, hogy tudós és tudomány valóban azt adja
a társadalomnak, ami annak javát szolgálja.
Magyar Tudományos Akadémia elkészítette a
Tudományetikai kódexet. Köszönöm ezt a Tudományetikai Bizottságnak
és a Tudományetikai Bizottság elnökének, Fésüs Lászlónak, aki a
Magyar Tudományos Akadémiát olyan nemzetközi szervezetekben is
képviseli, amelyek a tudományetika kérdéseivel hangsúlyosan
foglalkoztak az utóbbi években.
Ha elolvassuk ezt a Tudományetikai kódexet, kissé
meglepődünk, amikor azt találjuk a tudományos kutatás etikai
alapelvei között, hogy: tisztesség, megbízhatóság, objektivitás,
pártatlanság és függetlenség, nyitottság, gondosság,
elfogulatlanság, felelősség. Egyetemes értékeket, amelyekről azt
gondolnánk, maguktól értetődő az elfogadásuk és követésük a
tudományban éppúgy, mint bármelyik emberi közösségben.
Ugyanakkor szükség van annak pontos
meghatározására, hogy a fenti fogalmak a kutatások folyamatában és
az eredmények közlésében pontosan mit jelentenek. A Tudományetikai
Kódex kimondja, hogy ezek mit jelentenek, kitűzve az egységes
értelmezés kereteit. Mindennek az a célja, hogy a tudományban ne
lehessen olyan eredményeket tudományos eredménynek föltüntetni,
amelyek nem azok, ne lehessen hitelesnek feltüntetni azt, ami nem
az, ne lehessen mások eredményeit sajátunknak feltüntetni, vagy
„újrafelfedezni”, ne lehessen a tudományt arra használni, amire nem
való, és persze rendkívül fontos az is, hogy ezeket a szabályokat
egységesen értelmezzük.
Az erkölcs, az etika kérdései természetesen nem
csupán az Akadémián merülnek fel, hanem az egész magyar tudományos
életben. Az Akadémia, amelynek törvény teszi közfeladatává, hogy
őrködjön a tudományos élet tisztasága fölött, a Tudományetikai kódex
megalkotásával jelentős lépést tett. Egyúttal bízvást remélhető,
hogy éppen a mai és hasonló tanácskozások juthatnak olyan
következtetésre, hogy Magyarországon a Magyar Tudományos Akadémia
Tudományetikai kódexéből kiindulva, arra építve ki kell, hogy
alakuljon a tudományetika általános szabályozási és eljárási rendje.
A tudományos közösségnek a tudományos verseny, a
tudományos hitelesség és a tudomány általi gazdasági haszon
elvárásaira és kihívásaira együttes és erkölcsös választ kell adnia.
Olyan választ, amelyet nem pusztán a büntetéstől való félelem, hanem
a valódi bensővé tétel irányít. Nem hihetjük úgy, hogy bármely
nagyobbnak vélt cél érdekében az etikát részletkérdésnek tekintjük,
és nem bízhatjuk a tudomány erkölcsét az embertől, a kutatótól
független szabályozókra. Az etika, az én felfogásom szerint,
alapeleme a társadalomnak, amelyet kultúrává, és a tudománynak,
amelyet értékké tesz.
Bízom abban, hogy a Magyar Tudományos Akadémia és a
kutatással foglalkozó szervezetek, az egyetemek és más
kutatóintézetek partnerek lesznek abban, hogy Magyarországon
létrejöjjön egy egységes tudományetikai szabályrendszer és
eljárásrend. Az Akadémia Tudományetikai kódexe, amely egyébként
Európában és a világon az elsők között alkottunk meg, jó alapot
szolgáltat erre.
Remélem, hogy a most kezdődő konferencia során
előadóink rávilágítanak a tudományetika általános és speciális
szempontjaira, azokra a kérdésekre is, amelyekkel elsősorban az
adott területen dolgozók találkoznak, de hasznos lehet más területek
kutatói számára is. Eredményes tapasztalatcserét és bölcs,
iránymutató megfontolásokat kívánok mindehhez!
Kulcsszavak: tudományetika, etikai kódex, etikai eljárás,
tudományos verseny, a tudomány finanszírozása, gazdaság és tudomány
|
|