Egy új tudomány midlife crisis-a
Pléh Csaba 1998-ban írt egy tankönyvet Bevezetés a
megismeréstudományba címmel. Amikor tizennégy éve ezt a könyvet
ugyancsak a Magyar Tudomány-nak recenzáltam, a cikk végén a
következőket írtam: „Pléh Csaba könyve voltaképpen egy 1994-es
előadássorozat szerkesztett szövege, így a kognitív tudomány 1994-es
állását tükrözi. Ám e tudomány igen dinamikus változása miatt
érdemes volna körülbelül ötévente az újabb eredmények és irányzatok
figyelembevételével átdolgozni és újra kiadni”. Őszintén szólva nem
nagyon gondoltam, hogy ez valaha is meg fog történni, de Pléh idén
megjelent könyve, A megismeréskutatás alapjai éppen ennek a korábbi
műnek az elmúlt év fejleményeinek tükrében átdolgozott és kibővített
kiadása.
Az eredeti recenzióm címe az volt, hogy Egy új
tudomány születése; a kognitív tudomány a kilencvenes években ha nem
is újszülött, de talán tinédzser korban volt. Akkoriban a klasszikus
kognitivista „első generációs” megismeréstudomány tekintélye elleni
lázadás jellemezte ezt a friss tudományágat. Azóta sokat változott a
helyzet. Ha a kilencvenes éveket tinédzserlázadásként lehet leírni,
akkor a kognitív tudomány mai állapotára a midlife crisis talán a
legtalálóbb címke.
A midlife crisis-nak nincs bevett magyar fordítása:
azt a negyvenes-ötvenes éveinkben bekövetkező változást jelöli,
amikor a fiatalkor végérvényesen véget ért, és azzal szembesülünk,
hogy fiatalkori álmaink valószínűleg soha nem fognak valóra válni.
Olyan krízis ez, amelynek során eddigi életünk egész
értékszemléletét kérdőjelezzük meg.
A mai kognitív tudomány pontosan ebben az
életszakaszban van: a megismeréstudomány jelenleg súlyos
identitásválságban szenved. Egyrészt az idegtudományok fejlődése
folyamatosan azzal fenyeget, hogy a kognitív tudományból kognitív
idegtudomány lesz. Másrészt az eredetileg az interdiszciplinaritását
büszkén vállaló és gyakran azzal kérkedő megismeréstudományból szép
sorra egyre több tudományterület kopik ki: a mai kognitív tudományt
már nem lehet őszintén leírni úgy, mint öt-hat tudományág
(pszichológia, filozófia, idegtudomány, etológia, mesterséges
intelligenciakutatás, nyelvtudomány) közös projektjét, ahol egyik
tudományág sem meghatározó jelentőségű, hanem éppen az egymástól
átvett fogalmi keret és kérdésfelvetések adnak új irányvonalat a
kutatásnak. A mai megismeréstudományból gyakorlatilag teljesen
kikopott a filozófia és többnyire a nyelvtudomány is – Pléh Csabának
igaza van, amikor a megismeréstudomány pszichologizálásáról beszél
(15.). A tudományokon átívelő interdiszciplinaritás ma már nem
sokkal több, mint szlogen.
Ez a változás a megismeréstudomány uniformizálását
is jelenthette volna, de nem így történt. Sőt, ma olyan mértékben
fragmentált ez a tudományterület, hogy egy kutató nagyon ritkán
tudja – és a legtöbb esetben nem is akarja – követni, mi történik a
sajátján kívüli kognitív diszciplínákban. Ez a specializálódás
bizonyos tekintetben természetes, és lehet a tudomány komolyodásának
és beérésének is tekinteni: a szerepek leosztódtak, minden kutató a
saját, viszonylag keskeny területén próbál eredményeket produkálni.
De emiatt elveszett a kognitív tudomány hajnalára jellemző
hozzáállás, amikor az emberi (és állati) elméről szóló minden új
eredmény potenciálisan fontos lehetett csaknem minden más
tudományterületen.
Ennek megfelelően a megismeréstudományi
kérdésfelvetések is megváltoztak: ma már nagyon kevesen próbálnak
átfogó elméletet adni arra, hogyan működik az emberi elme. Míg a
szimbólummanipuláció és a konnekcionista alternatíva is ilyen
általános átfogó elmélet volt arra, milyen is az emberi elme
architektúrája, ma már nagyon kevesen gondolják, hogy akár
szükséges, akár lehetséges lenne egy általános elv, amely a
gondolkodás minden aspektusát megmagyarázza (ez alól egy kivétel
van, az elme bayesiánus megközelítése, de ezt az irányvonalat Pléh
egyáltalán nem tárgyalja).
A kognitív szemlélet megjelenése igen erősen
összekapcsolódott a behaviorizmus bírálatával, amely szerint az
emberi elméről semmi mást nem tudhatunk, csak azt, hogy adott
ingerekre hogyan reagál. A mai megismeréstudomány több irányzata
(amelyek leginkább az „enaktív” címkével jellemzik magukat) azonban
direkt visszatérést szorgalmaz a behaviorizmushoz. Megkérdőjelezik a
reprezentáció fogalmát az emberi elme megértésében és a percepció és
akció dinamikus összhatásaként, az elmét továbbra is fekete
dobozként tekintve próbálják megérteni viselkedésünket. Ha ezt a
szemléletet is a kognitív tudomány részének akarjuk tekinteni, akkor
teljesen át kell értékelni, mit is jelent a kognitív tudomány.
Ezek miatt a változások miatt igazi válságban,
midlife crisis-ban van a megismeréstudomány. És
|
|
emiatt 2014-ben sokkal nehezebb bevezetést írni
ehhez a tudományterülethez, mint 1998-ban volt. Pléh Csaba új könyve
azonban bámulatra méltó rendet vág ebben a kaotikus helyzetben. Ez
leginkább annak köszönhető, hogy már az eredeti könyv is nagy
hangsúlyt fektetett a kognitív tudomány pszichológiatörténeti
előzményeire és kontextusára. Amit a kognitív tudomány különböző új
hullámai radikálisan új megközelítésként reklámoznak (például a
szociális dimenzió hangsúlyozását vagy az érzelmek kitüntetett
szerepét), azt Pléh valódi tudománytörténeti helyén tárgyalja, mint
egyáltalán nem radikálisan új, hanem évtizedes vagy néha évszázados
múltra visszatekintő gondolati fejlődés részét. Ezzel Pléh – soha
nem hivalkodóan vagy lekezelően – szépen helyére teszi ezeket az új
irányzatokat, amelyek az egész kognitív szemlélet forradalmi
megújítását célozzák meg.
A kilencvenes években a kognitív tudomány két
hullámáról beszéltünk – ez a narratíva Pléh eredeti kötetében szépen
kivehető. Az első hullám a klasszikus kognitivizmus volt, amely
szimbólumok manipulációjának tekintette az elme működését. A második
hullám ezt a fogalmi keretet kérdőjelezte meg: tagadta, hogy az elme
alapelemei szimbólumok lennének, vagy hogy az elme működése ezek
manipulációján alapulna (a konnekcionizmus elmélete jó példa erre).
Bár ez a két „hullám” akkor nagyon különbözőnek látszott, legalább a
következő két kérdésben közös nevezőn voltak. Egyetértettek abban,
hogy az elme működését a reprezentáció fogalmával kell megközelíteni
(a kérdés az volt, milyen fajta reprezentációk ezek) és abban is,
hogy ezek a reprezentációk a fejünkben vannak. A kognitív tudomány
harmadik hulláma mindkét előfeltevést megkérdőjelezi.
A kognitív tudomány harmadik hullámát sokan úgy
írják le, hogy az lefelé és kifelé tekint. Lefelé, tehát az
idegrendszeri részletek felé: az elmúlt húsz évben az idegtudományok
technikája óriásit fejlődött, és eredményei direkt módon
befolyásolják a magasabb szintű kognitív elméleteket. Egy példa:
makákók agyában sikerült olyan idegsejteket azonosítani, amelyek két
esetben tüzelnek: ha a makákó egy fajta akciót hajt végre, vagy ha a
makákó ugyanezt a fajta akciót figyeli meg. Ezt az idegtudományi
eredményt a szociális megismerés kutatásánál értelemszerűen fontos
figyelembe venni. Pléh Csaba új könyvében talán a legfeltűnőbb
változás a korábbi verzióhoz képest éppen ennek a „lefelé tekintő”,
az idegtudományokat komolyabban vevő megközelítésnek a jelenléte
(különösen fontosak a neurális plaszticitásról és a tudat
idegtudományi megközelítéséről szóló alfejezetek).
A kognitív tudomány harmadik hullámát szintén
jellemző kifelé tekintés azonban csaknem teljesen hiányzik Pléh új
könyvéből. E kifelé tekintés legfontosabb aspektusa az, hogy az
elmét a testbe beágyazva és folyamatos akcióban kell vizsgálni. Ez
azonban azt is jelenti, hogy az elme vizsgálata nem a fejünkben
zajló folyamatok vizsgálata és nem a megismerést lehetővé tevő
reprezentációk vizsgálata. Többen kimutatták, hogy a lefelé és a
kifelé tekintés a kognitív tudományok e harmadik hullámában nem
igazán összeegyeztethető: ha komolyan vesszük az idegtudományokat,
akkor a fejünkben zajló folyamatokra kell hogy koncentráljunk, ami
nem teszi lehetővé a „kifelé tekintést”.
Pléh Csaba egyértelműen a lefelé nézés mellett és a
kifelé nézés ellen döntött ebben a könyvében. Emiatt nyilván
kritizálni fogják mások – a kifelé tekintés Magyarországon, mint a
kontinentális Európa sok más országában is, meglehetősen divatos.
Szerintem viszont ez a vízió a könyv egyik legnagyobb erénye.
Tankönyvtől meglepő módon Pléh ezzel a kognitív tudomány midlife
crisis-ára ad megoldást. A harmadik hullámból az idegtudományok
szerepét érdemes beépíteni a kognitív tudományba. De a kognitív
tudományt továbbra is a reprezentációk vizsgálatának és a fejünkben
levő reprezentációk vizsgálatának érdemes tekinteni – azok a
megközelítések, amelyek megkérdőjelezik a reprezentáció fogalmát és
ezzel a behaviorizmushoz való visszatérést hirdetik, vagy múló
divatnak tekinthetők, vagy nem képezik részét a kognitív
tudománynak. Mindezt nem kérkedve, vaskalaposan vagy kioktatóan
teszi a szerző, hanem pusztán azzal, hogy a kognitív tudománynak
milyen új fejleményeit tárgyalja, illetve nem tárgyalja.
A jó történész csak a fontos mozzanatokat veszi be
a narratívájába, a kevésbé fontosabbakat figyelmen kívül hagyja.
Pléh Csaba – aki persze nem csak pszichológus és nyelvész, hanem
pszichológiatörténész is – ezt a módszert alkalmazta a kognitív
tudomány jelenének leírására. Pléh víziója a kognitív tudomány
jelenéről sokkal rendezettebb, kevésbé kaotikus és kevésbé midlife
crisis-os, mint ahogy az legtöbbünk számára tűnik. (Pléh Csaba: A
megismeréskutatás alapjai. Az embertől a gépig és vissza. Budapest:
Typotex, 2013).
Nánay Bence
University of Antwerp, Cambridge
University
|
|