Régi szokásunk, hogy az MTA új levelező tagjait
a Magyar Tudományban körkérdésekre adott
válaszaik segítségével mutatjuk be.
Idén négy kérdésre kértünk választ.
1. Hogyan emlékszik vissza, mi volt a
döntő mozzanat, pillanat az életében, amikor eldőlt – vagy
eldöntötte –, hogy éppen ez a kérdés, probléma, tudományterület
érdekli?
2. Mi az Ön eddigi legfontosabb tudományos
eredménye?
3. Mi az a kérdés, probléma, ami az Ön
tudományos területén ma nemzetközileg foglalkoztatja a kutatókat?
4. Kivel cserélne pályát? Akár egy másik
tudományterületre, esetleg művészi pályára is gondolva…

PÁLNÉ KOVÁCS ILONA (1954)
Gazdaság- és Jogtudományok Osztálya • Szakterület: regionális
tudományok, közigazgatási jog, politikatudomány • Foglalkozás:
tudományos tanácsadó, MTA Közgazdaság- és Regionális Tudományi
Kutatóközpont Regionális Kutatások Intézete, egyetemi tanár, Pécsi
Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Politikai Tanulmányok
Tanszék
1. Nem pillanat kérdése volt, mert a pályámat lényegében
folyamatosan a munkahelyem terelte, ahova a diploma megszerzése után
Bihari Ottó akadémikusnak köszönhetően kerültem. Az MTA Dunántúli
Tudományos Intézete (amelyet hetven éve alapítottak, 1984-ben vált a
Regionális Kutatások Központja tagintézetévé, majd 2012-től a
Közgazdaság és Regionális Tudományi Központ egyik osztályává)
kezdetektől fogva területi kutatásokkal foglalkozott, s nekem
jogászként a tér kormányzása lett a témám, kutatásaim lényegében az
intézeti kollektív, interdiszciplináris kutatások egy dimenzióját
jelentették.
A témám úgy változott az idők folyamán, ahogyan a
kormányzás térbeli keretei formálódtak, illetve a kormányzással
szembeni elvárások, nézetek változtak. Kandidátusi disszertációmat a
helyi politikáról írtam 1988-ban, amikor még újdonságnak számított,
hogy a politikának van helyi dimenziója is. A rendszerváltás után a
középszintű megyei, regionális kormányzás kérdései foglalkoztattak,
hiszen ekkortájt formálódott a hazai önkormányzati rendszer,
amelyben a leggyengébb láncszem a megye volt, illetve ekkor kezdtük
meg a felkészülést az uniós csatlakozásra, ami a régiók kialakítását
motiválta. Akadémiai doktori értekezésemben azzal foglalkoztam,
hogyan befolyásolja a fejlesztéspolitika és a közigazgatás egymást,
a kormányzás hogyan tudja, tudná a regionális politikát, a területi
egyenlőtlenségek mérséklését szolgálni a leghatékonyabban. Harmadik
monográfiám a hazai önkormányzati rendszer közel húszéves történetét
dolgozta fel, rámutatva, miben
|
|
volt sikeres és miben nem. Nagy szerencsémnek
tartom, hogy már több mint egy évtizede taníthatok a Pécsi
Tudományegyetemen, s a politológus graduális és doktori képzésben
részt vevő hallgatók megismerkedhetnek a területi kormányzás
interdiszciplináris összefüggéseivel.
2. A társadalomtudományokban nehéz egyes számban
fogalmazni, valamilyen egészen konkrét eredményt egy mondatban
felmutatni, főleg, ha a harmincöt éves pályát vesszük alapul. Azt
gondolom, hogy a hatalom térbeli megosztásának, a decentralizációnak
a következetes képviselete, kutatási eredményekkel való
alátámasztása egy erősen centralizáló politikai, közigazgatási
kultúrájú országban önmagában fegyvertény. Azt nem állíthatom, hogy
kutatási eredményeim maradéktalanul hasznosultak a kormányzási
gyakorlatban, de a hazai politológus, közigazgatás-tudományi szakmai
körök talán nekem is köszönhetően megfertőződtek a
„regionalizmussal”, és a regionális tudomány többnyire közgazdász,
földrajzos képviselői is felismerték az intézményi, irányítási
összefüggések fontosságát. Szóval legfontosabb eredményemnek azt
tartom, hogy sikerült, persze többekkel együtt, a térre érzékenység
szemléletét elfogadtatni mind a közigazgatás, mind a
politikatudomány hazai művelői körében. A nemzetközi szakmai
körökben a nevem azzal vált talán ismertté, hogy sikerült rámutatnom
a területi reformok folyamatában ugyancsak érvényesülő útfüggőségre,
a kormányzási, politikai kulturális kontextus jelentőségére, a
kelet-közép-európai sajátosságok figyelembevételének
szükségességére.
3. Az utóbbi években jelentős fordulat következett be a
kormányzással foglalkozó tudományos közösség gondolkodásában,
nyilvánvalóan a kormányzási gyakorlatban világszerte tapasztalható
változások nyomán. A jó kormányzásról alkotott korábbi, viszonylag
egységes nézetrendszer elbizonytalanodni látszik. Az ún. neo-weberi
fordulat megkérdőjelezi a korábbi piaci és korporatív, hálózati
elemekkel átszőtt ún. „governance” paradigmát, a kis állam
neoliberális modelljének mindenhatóságát. Kérdés viszont, hogy
vissza lehet-e térni a tradicionális, bürokratikus közigazgatáshoz
és képviseleti demokráciához, vagy a két, sok tekintetben ellentétes
modell elemeit ötvöző harmadik születik. Ami a területi kormányzást
illeti, ugyancsak alapvető dilemmákkal kell manapság szembenézni. A
kilencvenes évtized Európájában a regionalizmus, a nagyobb,
versenyképesebb régiók kialakítása volt a mainstream, mi is ehhez
akartunk csatlakozni, sikertelenül. Mára már egyértelműen
bizonyított, hogy rendkívül nehéz, hosszú folyamat a régiók építése,
különösen akkor, ha hiányzik ehhez a politikai akarat és a
regionális identitás is. A lemaradásunk talán kompenzálható, ha
képesek leszünk az újabb területi kormányzási irányt megcélozni,
amelyik már sokkal inkább változó, funkcionális terekben, városi
hálózatokban gondolkodik, s nem törekszik feltétlenül struktúrájában
és uniformizált recept szerint reformálni a területi kormányzást,
inkább a szereplők közötti rugalmas kapcsolatokban, speciális
eljárásokban keresi a megoldást a változó tér és a stabil határok
közé zárt közigazgatás ellentmondására.
4. Jól érzem magam a pályámon, a téma pedig még számtalan kihívás
elé néz, szóval nem akarok váltani. Ugyanakkor kétségtelen, hogy nem
egyszerű manapság a pályán maradni, a kutatásokhoz, a tudományos
közéletben való részvételhez forrást szerezni sem. Arról álmodom,
hogy ne kelljen az intézmény – legyen az kutatóintézet vagy egyetem
– megélhetéséért nap mint nap sziszifuszi küzdelmet folytatni, ha a
munkánk sokkal inkább a kutatásról és oktatásról szólhatna, mint a
projektek üldözéséről és a gyakran felesleges, önigazoló
adminisztrációról. Ehhez arra lenne szükség, hogy a
társadalomtudományok presztízse megerősödjön, hogy elfogadtassuk a
tudománypolitikusokkal és politikusokkal azt, hogy a versenyképesség
nem csak a természettudományi, műszaki innováción és tudáson múlik,
hanem az emberek, a társadalom alapos ismeretén, a kormányzás
modelljének és döntéseinek szakmai megalapozottságán is.
|
|