Erdei – többször
Minden nagy gondolat mihelyt megjelenik, elnyomóan uralkodóvá
válik, ezért azután a magával hozott előnyei hamarosan hátrányaivá
válnak. Ezért minden berendezkedését csak úgy lehet védeni és
értékelni, ha a kezdeteire emlékeznek és ehhez azt is tudják, hogy
mindaz, ami a kezdetekben érvényes volt, az most is érvényes.
Történelmileg tekintve, ami nálunk jó, az mérsékelt
fényű lesz, ami hiányosságunk, az megbocsátódik. Az adott korszakon
belül sosincs olyan állapot, amelytől az adott korszak szemlélhető
lenne.
Goethe: Maximák és Reflexiók
Azaz már Goethe is tudott az itt következő magyarázkodásokról. Az első
annak elmondása, hogy egy informatikával foglalkozó ember miért
reflektál olyan dolgokra, amelyek elsősorban a történészek dolgai, de
érinti a szociológusokat, az agrárszakembereket és esetleg a
pszichológusokat is? A magyarázat félig-meddig a kortársé, aki a
felgyorsult történelemben nagyjából egy generációval, tizenhat évvel
fiatalabb, mint Erdei Ferenc, de immár több mint kétszer ennyi idővel
és nem kevesebb történelmi fordulattal a túlélőé, aki a történetek
számos szereplőjével, ha felületesen is, de találkozott, azok számára
jelen idejűek voltak, alakítói egyéni történelmének. Ebben a saját
időben sokszor úgy élte meg a történéseket, mint a sokat idézett
Fabrizio del Dongo a waterlooi csata forgatagában, lelkes
bonapartistaként nem érzékelve, hogy egy történelmi esemény színhelyén
botorkált.
Így keressük a mában alig tegnapunkat magunknak,
gyermekeinknek és unokáinknak, hogy miként tudjuk elmagyarázni ezt a
kort, megértetni benne önmagunkat, és tanulságul is továbbadni azt,
ami talán pillanatnyilag még le sem szűrhető.
Ez hajtotta és hajtja ma is kortársunk életművét, a
hatalmas Huszár Tibor hatalmas vállalkozását, megragadva az utolsó élő
beszélgetések lehetőségeit és az ezekkel is ellenőrizhető, megőrzött
dokumentumok tanúságait.
Különös aspektusokat tár fel ez a huszári életmű,
amelynek spektruma a szerző alaptevékenységéből táplálkozik, a
szociológus kérdezőé, aki Bibót és a Magyarországot elhagyni
kényszerült, elsősorban a népi mozgalomban jeles személyiségeket
szólította meg. Ezek az interjúk, gyűjtések a születésük időszakában
már egy nagy értékelési váltás jelzései lettek. Kiegészültek a hazai
főszereplők körülírásával, a Kádár-életrajzzal és a
Nyers-interjúkötettel, a nomenklatúra és a legaljasabb szint, a
kínzókamrák világának egyedi megjelenítésével, az értelem és
tisztesség elnyomása, a Sántha-ügy dokumentálásával. Majdnem
zárótételként szerepelt a reflexió reflexiója, a saját életút
visszaidézése is.
A műfaj egyedi és indokoltan eklektikus. Nem
történészi mű, bár fontos hozzájárulás a megfogható tényekhez,
pszichologikus, amit sokan elmarasztaltak, de véleményem szerint a
megjelenítés talán ebben legerősebb, hiszen az aktorok egyéni
kialakulását elemzi, azt a kölcsönhatást, amit az egyén és a
történelem gyakorol, és ami állandó tárgya kérdéseinknek,
lehetőségeink mérlegelésének. Szociologikus, a másik nagy kölcsönhatás
vizsgálatában, a történelem és szereplőinek választásában.
Így vált ez az életmű a maga erősségeiben és
gyengéiben is megkerülhetetlenné a közel-tegnapról szóló vitáinkban, a
magunk nézetvilágainak alakításában. Ez a dokumentáció a már negyed
évezredes idézetekhez és a magam mentegetőzéseihez, amelyek az
érdeklődő és érdekelt kontárról szólhatnak.
Talán a legizgalmasabb most Huszárnak a
közelmúltban megjelent – vagy három évtized munkájával érlelt −, Erdei
Ferencről szóló könyve. Tudatosan politikai életrajz, vállalva azt a
Karinthy által kifigurázott elemzést, ami a költőt, a hőst, az alkotó
embert szerepei szerint szétoperálgatja. Persze, elkerülhetetlenek
egyes személyes részletek, akár lábjegyzetek formájában, de a kevésbé
beavatott számára nem mindig érthetően. A sok irodalmi hivatkozás,
ezek között sűrűn a saját művekre, kutatásokra is, mutatja ennek a
vállalásnak a problémáit, s a legerősebb érv amellett, hogy a félezer
oldalas könyv különben a duplájára bővült volna.
Miért a legizgalmasabb? Mert Erdei élete a kor
legnagyobb rejtélyét takarja. A múlt század harmincas éveinek egyik
legbátrabb és talán legjobban előrelátó, értő politikusa és
társadalomkutatója hogyan vált végig magas beosztású útitárssá olyan
körülmények között, amelyek természetét, cselekedeteit sokkal
közelebbről kellett megismernie, mint a külsőbb körökből a fokozatosan
erre ébredőknek. Mik a rejtett rugói a tököli delegáció ijesztően
vegyes sorsának? Hogyan alakultak Erdeinek és a népi mozgalom
különböző ágainak viszonyai az 1956-ot követő hatéves megtorlási
időszakban? Ezeket a kérdéseket feszegették többek közt az Erdei-könyv
bemutatójának szereplői is.
|
|
Kinek volt igaza? Erdei közvetlenül megélte a hozzá
szintén elég közel álló Zöld Sándor tragédiájában a végső konklúzió
visszafordíthatatlanságát, az ugyanabban a házban lakó család
önkivégzését. Rajk Júlia túlélte a szörnyűséget, és fiúk a magyar
építészet egyik legmarkánsabb alkotója lett. Sok más történetünk is
van a túlélők igazáról, így lehetett Erdei a kádári konszolidációban a
magyar mezőgazdaság történelmi fénykorának alakítója, egész pályája fő
törekvésének megvalósítója.
A mostani könyv egyik igyekezete a válasz, de
elkerülve a szubjektív ítéleteket, nehezen bizonyítható
feltételezéseket. Szigorúan tartja magát azokhoz a hatalmas munkával,
hosszú időn keresztül gyűjtött dokumentumokhoz, amelyek ma
rendelkezésre állnak. Köztük is különösen érdekesek Erdei 1956.
november 2. és 1957 márciusa közötti vázlatos magánmegjegyzései.
Huszár igen röviden és kritikusan közöl néhány vélhető tanúságot, így
Kádár szerepéről Erdei kiszabadításában. Fontos dokumentuminterjúja
Szabó Istvánnal, a nádudvari bölccsel. Mindebből egy olyan kádári
társadalompolitikai stratégia alakul ki, amely ugyan a kommunisták
közötti nézeteltérésekben csiszolódott, de elég egyértelműen az
agrárpolitika és a mögötte álló erők megnyerése vagy semlegesítése
szemben az urbánusok kisebb tömegekkel és kevésbé kritikus gazdasági
feltételekkel induló, határozottabb írócsoportjával és követőikkel.
Kortársi megjegyzésem, hogy ebben a régóta gyökerező és folyamatosan
visszatérő társadalmi törésvonal kihasználását is látom.
Más is érthetőbbé válik a töredékekből: Erdei néha
erősebben ingadozó lelki alkata és hajlama olyan kompromisszumokra,
amelyek lelkiismerete szerint fő célját, a parasztság polgárosodását,
modernizálódását segíthetik. Az elvi keménység és a cél érdekében
kompromisszumkész, megalkuvó gyakorlatiasság volt a különbség Bibó és
Erdei között egész pályájuk során; ez magyarázza, hogy Erdei képes
volt együttműködni akkor is, amikor legközelebbi barátja valóban
nyomorúságos viszonyok között, vagy épp börtönben élt. Erdei a maga
korlátai között később igyekezett segítőkészen és magát meg nem
tagadva valamennyire jóvátenni a jóvá nem tehetőt.
Kit igazol végül a történelem? Erdei egyedülállóan
zseniális látását a huszadik század harmincas éveiben, huszonöt éves
korában, egy hagymaügyekben indult nyugat európai tanulmányút során:
ekkor fogalmazta meg, hogy a parasztság, amelyből nemcsak származott,
de akikhez egész életében szervesen kötődött, átmeneti formáció a
hűbéri társadalom különböző helyzetű földművelői és a fejlett ipari
társadalom gépesített mezőgazdaságának szaktudást és öntudatot
követelő munkássága között. Ennek útját látta és szorgalmazta a
parasztság polgárosodásában egyre inkább eltávolodva a népi mozgalom
romantikus nosztalgiáitól, fajhiteitől. A program, amiért érdemes volt
egy életet úgy leélni, ahogy Erdei példázta, a huszadik század
70–80-as éveire megvalósulni látszott. Ami később történt a magyar
mezőgazdaságban, az jelenleg a program törékenységét és számos, már
túlhaladottnak tűnt nézet hosszú lappangását és újraéledését mutatja.
A valóság, amit Erdei igen korán és majdnem egyedülállóan felismert,
jelen van a világpiacon és az európai fejlődésben, és ha súlyos árat
fizet is ezért az ország, de kényszerítően tereli vissza és persze
előre a mezőgazdaságot és azt a társadalmat, amely a hagyományos
parasztság örököse. Az Erdei-koncepció így fog hatni ebben a
megújulásban, ami legalább úgy él lappangva, mint az, ami ellentétével
történt.
Mindezt meg kell értenünk, magunknak is át kell
gondolnunk, és megőrizve továbbadnunk a következő nemzedéknek. A
felsoroltak miatt is nehéz feladat, megértetni az utakat és tévutakat,
a történelmi helyzetek kikerülhetetlen aktualitásait és a megfontoltan
cselekvő, az adottságokban bölcsebben rostáló tudatalakításban.
Huszár Tibornak ez a könyve – beillesztve az
életműbe – ennek a célnak a szolgálója. Erősen ajánlott, párhuzamos
olvasmány Huszár egyik legfontosabb segítőjének, Erdei volt
munkatársának, Varga Gyula professzornak műve, amit Erdei születésének
százéves fordulójára készített. Ebből kiegészül a kép Erdei
személyiségéről. Nem véletlen és nem is az évforduló aktualitása
szorgalmazza az érdeklődésünket, hanem a múltunk elengedhetetlen
okosabb megértése és a jelen élő társadalmi és nem kevésbé gazdasági
problematikája.
Ez a recenzió nem szakmai méltatás, kritikai
ismertetése az adathűségnek, a szakmák által előírt recenziós
menetrenddel a könyv szerkesztésének. Az olvasóé, akikből remélhetőleg
minél több értő és gondolkodó lesz. (Huszár Tibor: Erdei Ferenc
1910–1971. Politikai életrajz. Budapest: Corvina, 2012. 501 p.; Varga
Gyula (szerk.): Erdei Ferenc emlékezete. Szeged: Bába, 2010, 384 p.)
Vámos Tibor
az MTA rendes tagja
|
|